Musk ødelegger sin merkevare TSLA
Tesla har en skyhøy PE på 118. Toyota har en PE på 6. Tesla er til de grader overpriset. Kloke investorer selger seg ut. Cybertruck og selvkjørende taxi flopper og salget/produksjonen stuper nå ned i dypet. Nye modeller er satt på vent. Model S og X er tatt bort fra Kina markedet. Kinesiske kunder får ikke lenger kjøpe S og X.
Se på det fallet i Tesla aksjen. Det teknisk bildet peker rett ned. Jeg selv tok en short fra 410. Når Musk opptrer som en støttespiller til høyreekstreme partier og nå skal være slakteren for Donald, gå da går det rett i dass. Musk ødelegger Tesla sin merkevare, og salget kommer garantert til å stupe ned. Mennesker i USA blir råttent behandlet av Musk. Amerikanere snur ryggen til Musk, og det samme gjør vi i Europa. Bilsalget hans vil gå rett ned. Oljefondet bør selge seg ut umiddelbart. Etisk motbydelig å eier aksjer til en så stor gjøk.
Storhetstiden til Tsla er over. Markedsavdelingen til Tesla sitter vel nå å griner over en Musk dust av en leder??? Han Elon virker jo fullstendig bortreist. Det gjøre en nazihilsen for hele verden, det er en motbydelig handling. Han blir straffet nå. Det er på sin plass. Jeg solgte nå min Tesla. Flere venner kvitter seg nå med sin Tesla. Vi støtter ikke en komplett dust.
Han kalte inn den kvinnlige sjefen for Tesla Super charger systemet, da Musk var misfornøyd. Hun fikk sparken tvert. Uken etter sparket Musk alle de 500 ansatte som jobber med Tesla super charger system for Tesla, så ansatte han nye mennesker. For en dust.
Musk er under etterforskning i Frankrike. Da X algoritmer fremhever Musk sin høyreekstreme støtte. Hele verden snur ryggen til Musk og han har alkede tapt noen titalls milliarder kroner som har forduftet i fallende Tsla kurser.
Les dette. Det er ille : https://invezz.com/da/nyheder/2025/02/07/franske-anklagere-efterforsker-elon-musks-x-for-pastaet-algoritmemanipulation/
Se på det fallet i Tesla aksjen. Det teknisk bildet peker rett ned. Jeg selv tok en short fra 410. Når Musk opptrer som en støttespiller til høyreekstreme partier og nå skal være slakteren for Donald, gå da går det rett i dass. Musk ødelegger Tesla sin merkevare, og salget kommer garantert til å stupe ned. Mennesker i USA blir råttent behandlet av Musk. Amerikanere snur ryggen til Musk, og det samme gjør vi i Europa. Bilsalget hans vil gå rett ned. Oljefondet bør selge seg ut umiddelbart. Etisk motbydelig å eier aksjer til en så stor gjøk.
Storhetstiden til Tsla er over. Markedsavdelingen til Tesla sitter vel nå å griner over en Musk dust av en leder??? Han Elon virker jo fullstendig bortreist. Det gjøre en nazihilsen for hele verden, det er en motbydelig handling. Han blir straffet nå. Det er på sin plass. Jeg solgte nå min Tesla. Flere venner kvitter seg nå med sin Tesla. Vi støtter ikke en komplett dust.
Han kalte inn den kvinnlige sjefen for Tesla Super charger systemet, da Musk var misfornøyd. Hun fikk sparken tvert. Uken etter sparket Musk alle de 500 ansatte som jobber med Tesla super charger system for Tesla, så ansatte han nye mennesker. For en dust.
Musk er under etterforskning i Frankrike. Da X algoritmer fremhever Musk sin høyreekstreme støtte. Hele verden snur ryggen til Musk og han har alkede tapt noen titalls milliarder kroner som har forduftet i fallende Tsla kurser.
Les dette. Det er ille : https://invezz.com/da/nyheder/2025/02/07/franske-anklagere-efterforsker-elon-musks-x-for-pastaet-algoritmemanipulation/
Redigert 21.04.2025 kl 15:24
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
01.05.2025 kl 17:42
3924
Lord B
01.05.2025 kl 17:52
3915
Parsons skrev Greit det, men det var da voldsomt ?
Ja det er kanskje voldsomt for deg at løgner og hat blir tilbakevist? Viser til boikott og hærverk av Tesla biler og andre eiendeler som navnet Tesla står på. Elon Musk eier i dag Ca 12% av aksjene i Tesla altså 88% av aksjene eies av andre enn Elon Musk. Allikevel blir 88% av aksjonærene i Tesla utsatt for et hat uten sisestykke i historien. Hva er det grusomme Elon Musk har gjort? Jo, innført talefrihet på nettet. Ja, kommunister og de ''grønne'' hater at sannheten får komme fram. De samme som hater Elon Musk i dag elsket han før han kjøpte Twitter og fjernet sensuren fra internettet.
Lord B
01.05.2025 kl 18:05
3931
Et eksempel på et berørt program er samarbeidet mellom NOAA og Princeton University (Cooperative Institute for Modeling the Earth System), som inkluderte nobelprisvinner Syukuro Manabe. Programmet mistet nesten 4 millioner dollar i finansiering, angivelig fordi det fremmet «overdrevne klimatrusler» og «klimaangst» blant ungdom. At du mener å Skape angst og frykt hos ungdommen og voksne er en god ting får være ditt problem
Blue Cow Group
01.05.2025 kl 18:43
3920
Du benekta at trump sier opp forskere, jeg beviste deg feil, verken mer eller mindre.
Forøvrig snedig hvordan du først hyller det du oppfatter som ytringsfrihet, for så å hylle angrep på faktisk ytringsfrihet slik den er beskrevet i loven fordi du misliker ytringen.
Forøvrig snedig hvordan du først hyller det du oppfatter som ytringsfrihet, for så å hylle angrep på faktisk ytringsfrihet slik den er beskrevet i loven fordi du misliker ytringen.
Redigert 01.05.2025 kl 18:46
Du må logge inn for å svare
EnLogisk
02.05.2025 kl 16:39
3805
Elon Musk er hatet av sine "fans" Han er og hatet av mange kunder. Han blir hatet av nye kunder. Tesla faller rett ned fra toppen.
Helt ufattelig at folk betaler USD 280 for en Tsla aksje. Jeg og flere andre tror den skal ned under USD 130 når realiteten ramler ned.
I Sverige har Tsla salget nå falt med 80%. I Kina ramler det ned. I Europa ramler det som en skiftenøkkel svømmer på dypt vann.
Tiden er inne igjen for å shorte Tesla hardt. Bear Tesla x10 Nordnet N31...
Tenk om Musk gjør som Bezos flagget idag. Bezos flagget et aksjesalg på USD 5 milliarder i Amazon fordi Amazon vil stupe ned i gjørma pga tariffer fra Donald.. Når de katastrofe salgstall når analytikerere i US, da røsker det ned. Se katastrofe tallene til Tesla her: https://www.elbil24.no/nyheter/stuper-flere-steder-i-europa/83035324
Helt ufattelig at folk betaler USD 280 for en Tsla aksje. Jeg og flere andre tror den skal ned under USD 130 når realiteten ramler ned.
I Sverige har Tsla salget nå falt med 80%. I Kina ramler det ned. I Europa ramler det som en skiftenøkkel svømmer på dypt vann.
Tiden er inne igjen for å shorte Tesla hardt. Bear Tesla x10 Nordnet N31...
Tenk om Musk gjør som Bezos flagget idag. Bezos flagget et aksjesalg på USD 5 milliarder i Amazon fordi Amazon vil stupe ned i gjørma pga tariffer fra Donald.. Når de katastrofe salgstall når analytikerere i US, da røsker det ned. Se katastrofe tallene til Tesla her: https://www.elbil24.no/nyheter/stuper-flere-steder-i-europa/83035324
Redigert 02.05.2025 kl 16:45
Du må logge inn for å svare
skadi
02.05.2025 kl 16:52
3798
Kun i Norge stiger Tesla salget sammenlignet med samme måned i fjor. Heldigvis kommer ikke de par/tre biler som selges på berget til å redde denne møkka kjappe.
JUICEitUP
02.05.2025 kl 19:45
3756
Re Blue Cow Group
Det er bare å gi opp. Folk som har havnet så på skråplanet som Lord B er det ikke håp for. Han har blitt hjernevasket av hat propaganda på X og fake news fra Fox og tror at det som skjer nå er både normalt og bra. Det er ganske enkelt svarte natta.
Han klarer til å med å lire av seg spørsmålet om hva det grusomme Elon har gjort er? Tja - hva med at han har avviklet flere departement i USA i forsøk på å spare 1 billioner dollar. Tusenvis av offentlige ansatte har fått sparken og blitt satt på gata - uten grunn. Og det er ikke grusomt? Nå viser deg seg at de sier at sluttsummen så langt er 160 milliarder, men kun 60 kan de bevise, altså mindre enn 10% av hva de skulle spare. Samtidig er det flere rapporter som sier at USA bruker mer på offentlig sektor nå da de forsøker å rydde opp og må ansette tilbake folk som er sparket. Det også mange som er sparket som får lønn i påvente av rettsaker. Ønsker man anarki skjønner jeg at man støtter dette.
Eller hva med at han har vist for hele verden at han er full throttle Maga Nazi. Nazi hilsener og hylling av AfD (et helt sinnsykt ekstremt parti) som det beste partiet i Tyskland. Det viser at hans sør-afrikanske arv med apartheid fortsatt er i full blomst i hans ideologi. Kjernekar - eller hva Lord B.
Jeg blir oppriktig oppgitt av nordmenn. Mange er så høye på seg selv og gir fullstendig faen i alt og alle. Folk er så complacent i forhold til alt som skjer at vi bør faen meg få en skikkelig kriser her på berget også. Alle tenker at jeg driter i hva som skjer rundt meg og ingen skal fortelle meg at jeg ikke skal kunne kjøpe en Tesla. Kjøper du en Tesla nå støtter du Nazistisk tankegods og støtter sannsynligvis fasistiske styreformer. Her snakker jeg ikke om de som eier en Tesla fra før, men som kjøper en ny. Av og til skammer jeg meg over å være norsk, dette er et slikt tilfelle.
Det er bare å gi opp. Folk som har havnet så på skråplanet som Lord B er det ikke håp for. Han har blitt hjernevasket av hat propaganda på X og fake news fra Fox og tror at det som skjer nå er både normalt og bra. Det er ganske enkelt svarte natta.
Han klarer til å med å lire av seg spørsmålet om hva det grusomme Elon har gjort er? Tja - hva med at han har avviklet flere departement i USA i forsøk på å spare 1 billioner dollar. Tusenvis av offentlige ansatte har fått sparken og blitt satt på gata - uten grunn. Og det er ikke grusomt? Nå viser deg seg at de sier at sluttsummen så langt er 160 milliarder, men kun 60 kan de bevise, altså mindre enn 10% av hva de skulle spare. Samtidig er det flere rapporter som sier at USA bruker mer på offentlig sektor nå da de forsøker å rydde opp og må ansette tilbake folk som er sparket. Det også mange som er sparket som får lønn i påvente av rettsaker. Ønsker man anarki skjønner jeg at man støtter dette.
Eller hva med at han har vist for hele verden at han er full throttle Maga Nazi. Nazi hilsener og hylling av AfD (et helt sinnsykt ekstremt parti) som det beste partiet i Tyskland. Det viser at hans sør-afrikanske arv med apartheid fortsatt er i full blomst i hans ideologi. Kjernekar - eller hva Lord B.
Jeg blir oppriktig oppgitt av nordmenn. Mange er så høye på seg selv og gir fullstendig faen i alt og alle. Folk er så complacent i forhold til alt som skjer at vi bør faen meg få en skikkelig kriser her på berget også. Alle tenker at jeg driter i hva som skjer rundt meg og ingen skal fortelle meg at jeg ikke skal kunne kjøpe en Tesla. Kjøper du en Tesla nå støtter du Nazistisk tankegods og støtter sannsynligvis fasistiske styreformer. Her snakker jeg ikke om de som eier en Tesla fra før, men som kjøper en ny. Av og til skammer jeg meg over å være norsk, dette er et slikt tilfelle.
Redigert 02.05.2025 kl 19:48
Du må logge inn for å svare
skadi
02.05.2025 kl 20:05
3761
Senest i dag ble AFD i Tyskland offisiell fra retten klassifisert som høyre ekstremt gruppering/parti. Det neste som blir vurdert er et forbud mot hele partiet, som for eksempel NPD har vært forbudt i Tyskland i lang tid.
EnLogisk
03.05.2025 kl 12:29
3634
Hammer'n kommer i Tesla.. 50% ned fra dagens kurs USD 280,- til USD 130,- tror jeg på. Tesla flopper nå også med nye modell Y. Cybertruck flopper og fullstendig skivebom med elendig salg. USA bilforetninger tar nå heller ikke Cybercab i innbytte.. Meget høyt verditap.
https://teksiden.no/elbiler/tesla-i-trobbel-nye-model-y-er-en-gedigen-flopp/
https://teksiden.no/elbiler/tesla-i-trobbel-nye-model-y-er-en-gedigen-flopp/
Redigert 03.05.2025 kl 12:52
Du må logge inn for å svare
velkjent
03.05.2025 kl 12:54
3616
Det hjelper lite å fordømme eller forby politiske partier så lenge medlemmene kan gå inn i godkjente partier. Følgelig er det ekstreme enkeltindivider, som må overvåkes fordi de utgjør en fare for seg selv eller andre. Når det gjelder Musk og nazihilsenen, er jeg ikke overbevist om at armbevegelsen var synonymt med nazismen. Det er bare å studere opptak av Hitlers hilsen der høyrearmen er 90 gr. vinklet, ikke 45gr./ rett frem, som da Musk hilste til folket. At Musk støtter AfD skyldes vel at partiet er på linje med republikanske velgere om fremmedkulturell innvandring.
Parsons
05.05.2025 kl 02:51
3471
Her blir vi vitne til en historisk en av de største konkuser i nyere tid , som vil bli historisk, vil anbefale å lese "Sult i paradis" av Rasmus Ankersen.
Solid State
05.05.2025 kl 07:21
3412
Nå er Elon Musk ferdig med oppdraget for Trump og er tilbake til basisen. Nemlig Tesla og X og raketter. Nå ordner ting seg og aksjer flyr igjen til uante høyder. Ha en god sommer.
Travis-Bickle
05.05.2025 kl 10:56
3370
Bare glem det Elon.......Shanghai motor show TOP 20
https://www.youtube.com/watch?v=Xuv87xMDBho&ab_channel=CarExpert
https://www.youtube.com/watch?v=Xuv87xMDBho&ab_channel=CarExpert
danmark1
06.05.2025 kl 14:21
3275
Tesla er en forældet bil, der ikke er ændret væsentlig de sidste mange år. Der er efterhånden så mange bedre biler, der stiller Tesla i skyggen. Salgstallene siger det klart. Hvorfor Norge stadig køber Tesla er mig en gåde. Den er forældet og på vej ud af markedet.
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2025-05-tesla-tager-styrtdyk-danmark
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2025-05-tesla-tager-styrtdyk-danmark
Travis-Bickle
06.05.2025 kl 20:09
3183
Ser ut som det ikke er det smarteste å heve høyre arm 2 ganger. 😱
Europa har sett dette tidligere....🇪🇺
European business is getting worse as sales slump in April
https://finance.yahoo.com/news/tesla-troubles-european-business-is-getting-worse-as-sales-slump-in-april-155815479.html
Europa har sett dette tidligere....🇪🇺
European business is getting worse as sales slump in April
https://finance.yahoo.com/news/tesla-troubles-european-business-is-getting-worse-as-sales-slump-in-april-155815479.html
Blue Cow Group
07.05.2025 kl 17:09
3054
Elbilsalg i europa +28%
Tesla i europa -34%
En klisjé står for fall, all PR er ikke god PR.
https://e24.no/boers-og-finans/i/W05kRr/tesla-salget-stuper-i-europa-musk-faar-skylden
Tesla i europa -34%
En klisjé står for fall, all PR er ikke god PR.
https://e24.no/boers-og-finans/i/W05kRr/tesla-salget-stuper-i-europa-musk-faar-skylden
Travis-Bickle
07.05.2025 kl 22:44
2972
Travis-Bickle
07.05.2025 kl 22:49
3000
He's TOXIC! Tesla Sales PLUMMET as Europe ABANDONS Elon Musk!
Tesla as a car BRAND....Over.
https://www.youtube.com/watch?v=wMDC__rmWpM&ab_channel=TheBulwark
Tesla as a car BRAND....Over.
https://www.youtube.com/watch?v=wMDC__rmWpM&ab_channel=TheBulwark
Travis-Bickle
08.05.2025 kl 11:37
2865
TANK vs TESLA
"We've crushed fascism before and we'll crush it again"
- WW2 veteran Ken, 98, in the tank......
https://bsky.app/profile/ledbydonkeys.org/post/3loltwljm2k2t
"We've crushed fascism before and we'll crush it again"
- WW2 veteran Ken, 98, in the tank......
https://bsky.app/profile/ledbydonkeys.org/post/3loltwljm2k2t
Fluefiskeren
08.05.2025 kl 18:22
2762
«Bill Gates beskylder Elon Musk for å «ta livet av» fattige barn»
https://www.nettavisen.no/bill-gates/elon-musk/usa/bill-gates-beskylder-elon-busk-for-a-ta-livet-av-fattige-barn/s/5-95-2421022
https://www.nettavisen.no/bill-gates/elon-musk/usa/bill-gates-beskylder-elon-busk-for-a-ta-livet-av-fattige-barn/s/5-95-2421022
danmark1
09.05.2025 kl 11:43
2645
Det er i orden, at USA vil skære ned i bistanden, men det skal gøres på en helt anden måde, så det ikke pludselig stiller hjælpeorganisationer i en umulig situation. Det viser med al tydelighed, den mangel på empati og moral Trump/Musk og co. udviser. Det er en helt forfærdelig måde USA opfører sig på, på alle måder.
Merlin
11.05.2025 kl 00:53
2541
Short Tesla.
Aksjen gikk opp over 4% i går. Det virker som om noen driver store støttekjøp.
Men Tesla er dømt til å falle. Det er bare å shorte i vei. Ingen nye modeller - bare litt oppdatering av mod Y. Modellen som mangler speedometer. Mod X er en fin bil, men etter 11 år nesten uten endringer fremstår den som umoderne. I mellomtiden er det kommet masse nye modeller på markedet. Eksempelvis stasjonsvognutgaven av VW ID7 som er blitt en usedvanlig god bil med lavt forbruk.
Det er ikke bare Musks nazihilsen som koster Tesla dyrt. Modellporteføljen, ikke minst Cybertruck, selger dårlig nå. Det hoper seg opp biler på lager, enda produksjonen er redusert med 100 000 biler.
Tesla sales are falling, but the stock has been soaring. Det er neppe bærekraftig.
Investors liked hearing CEO Elon Musk commit to more time at the EV maker and less in Washington. Hjelper ingenting. Tesla må fornye hele modellkjeden. Det tar flere år minst.
Trade talks between the U.S. and China this weekend have the stock jumping today. Betyr lite i forhold til hvordan salget stuper og inntjening forsvinner.
That gives the stock a nearly 30% return since it reported first-quarter results on April 22. Dette er støttekjøp. Aksjekursen er kommet alt for høyt opp og er klar for shorting!
Inntjeningen falt. Forventet var 41 cents men den ble bare 27! 4x27 er ikke mer enn litt over en dollar pr. år i netto earnings pr. aksje Med en kurs på 300$ handles altså aksjen til en P/E på nesten 300!!!!
Eventyret er dermed over for Trump. Og amerikanerne, Har de sluttet å kunne regne? SHORT ALT DU ORKER!!
En sliten bilvirksomhet
Etter å ha vokst i årevis har Teslas bilvirksomhet stagnert de siste kvartalene. I første kvartal i år var leveransene til kunder ned 13 % fra år til år til 337 000, mens konkurrentene tar andeler i land over hele verden. Bilinntektene falt med 20 % fra år til år, en raskere nedgang enn leveransene på grunn av Teslas enorme priskutt implementert på modellene sine. Det nye Cybertruck-kjøretøyet har vært en stor fiasko og vil ikke generere betydelig salg for selskapet med det første.
Profittmarginene faller, med 7,4 % de siste 12 månedene, noe som fører til et enormt fall i inntjeningsevnen for Tesla. Hvis leveransene fortsetter å falle med lavere salgspriser, vil Tesla slite med å holde driftsmarginen fra å falle resten av året. Selskapet har ingen langsiktige prognoser for 2025, men alle indikatorer for fremtiden sier at nedgangen i salget vil fortsette gjennom hele året. Salget fortsetter å falle i Kina, Europa og USA, som er Teslas største markeder.
Uten nye modeller i horisonten – i hvert fall ikke ut fra det ledelsen har offentliggjort – er det vanskelig å male et pent bilde av Teslas bilvirksomhet i fremtiden. Kanskje de kan tjene penger på den nye Cybercab og autonom kjøretøyteknologi, men det er en teoretisk fremtid Tesla har lovet i årevis. De har aldri tatt i bruk en robottaxi, mens konkurrenten Waymo nå kjører 250 000 turer per uke.
Og vil det være gunstig nok for Tesla til å nå en markedsverdi på 10 billioner dollar? Det virker enda mer usannsynlig.
Kan vi stole på Optimus-roboten?
Elon Musks optimisme for Tesla for øyeblikket kommer fra potensialet til Tesla Optimus-roboten, en humanoid robot som selskapet utvikler. Han mener at hvis disse robotene har programvare for kunstig intelligens (AI) og kan utføre fysiske oppgaver for mennesker, er det et marked for 10 mrd dollar i inntekter ved å selge 100 millioner roboter for 100 000 dollar per stykk. Det er ikke en skrivefeil.
Selv om 10 mrd dollar i inntekter høres spennende ut, er dette fantastiske påstander fra Teslas leder. Tesla har aldri bygget en fungerende humanoid robot. Robotene under demonstrasjonen ble fjernstyrt av mennesker. Hvis de kan få en fungerende robot, er det vanskelig å se for seg en etterspørsel etter 1 million enheter i året, enn si 100 millioner. Det er bare et begrenset antall selskaper og velstående individer som ville kjøpe disse robotene hvert år, hvis de noen gang blir laget i utgangspunktet.
Musk kan selvfølgelig komme med så optimistiske tall som han vil. Det betyr ikke at disse tallene er forankret i økonomisk virkelighet.
Aksjen gikk opp over 4% i går. Det virker som om noen driver store støttekjøp.
Men Tesla er dømt til å falle. Det er bare å shorte i vei. Ingen nye modeller - bare litt oppdatering av mod Y. Modellen som mangler speedometer. Mod X er en fin bil, men etter 11 år nesten uten endringer fremstår den som umoderne. I mellomtiden er det kommet masse nye modeller på markedet. Eksempelvis stasjonsvognutgaven av VW ID7 som er blitt en usedvanlig god bil med lavt forbruk.
Det er ikke bare Musks nazihilsen som koster Tesla dyrt. Modellporteføljen, ikke minst Cybertruck, selger dårlig nå. Det hoper seg opp biler på lager, enda produksjonen er redusert med 100 000 biler.
Tesla sales are falling, but the stock has been soaring. Det er neppe bærekraftig.
Investors liked hearing CEO Elon Musk commit to more time at the EV maker and less in Washington. Hjelper ingenting. Tesla må fornye hele modellkjeden. Det tar flere år minst.
Trade talks between the U.S. and China this weekend have the stock jumping today. Betyr lite i forhold til hvordan salget stuper og inntjening forsvinner.
That gives the stock a nearly 30% return since it reported first-quarter results on April 22. Dette er støttekjøp. Aksjekursen er kommet alt for høyt opp og er klar for shorting!
Inntjeningen falt. Forventet var 41 cents men den ble bare 27! 4x27 er ikke mer enn litt over en dollar pr. år i netto earnings pr. aksje Med en kurs på 300$ handles altså aksjen til en P/E på nesten 300!!!!
Eventyret er dermed over for Trump. Og amerikanerne, Har de sluttet å kunne regne? SHORT ALT DU ORKER!!
En sliten bilvirksomhet
Etter å ha vokst i årevis har Teslas bilvirksomhet stagnert de siste kvartalene. I første kvartal i år var leveransene til kunder ned 13 % fra år til år til 337 000, mens konkurrentene tar andeler i land over hele verden. Bilinntektene falt med 20 % fra år til år, en raskere nedgang enn leveransene på grunn av Teslas enorme priskutt implementert på modellene sine. Det nye Cybertruck-kjøretøyet har vært en stor fiasko og vil ikke generere betydelig salg for selskapet med det første.
Profittmarginene faller, med 7,4 % de siste 12 månedene, noe som fører til et enormt fall i inntjeningsevnen for Tesla. Hvis leveransene fortsetter å falle med lavere salgspriser, vil Tesla slite med å holde driftsmarginen fra å falle resten av året. Selskapet har ingen langsiktige prognoser for 2025, men alle indikatorer for fremtiden sier at nedgangen i salget vil fortsette gjennom hele året. Salget fortsetter å falle i Kina, Europa og USA, som er Teslas største markeder.
Uten nye modeller i horisonten – i hvert fall ikke ut fra det ledelsen har offentliggjort – er det vanskelig å male et pent bilde av Teslas bilvirksomhet i fremtiden. Kanskje de kan tjene penger på den nye Cybercab og autonom kjøretøyteknologi, men det er en teoretisk fremtid Tesla har lovet i årevis. De har aldri tatt i bruk en robottaxi, mens konkurrenten Waymo nå kjører 250 000 turer per uke.
Og vil det være gunstig nok for Tesla til å nå en markedsverdi på 10 billioner dollar? Det virker enda mer usannsynlig.
Kan vi stole på Optimus-roboten?
Elon Musks optimisme for Tesla for øyeblikket kommer fra potensialet til Tesla Optimus-roboten, en humanoid robot som selskapet utvikler. Han mener at hvis disse robotene har programvare for kunstig intelligens (AI) og kan utføre fysiske oppgaver for mennesker, er det et marked for 10 mrd dollar i inntekter ved å selge 100 millioner roboter for 100 000 dollar per stykk. Det er ikke en skrivefeil.
Selv om 10 mrd dollar i inntekter høres spennende ut, er dette fantastiske påstander fra Teslas leder. Tesla har aldri bygget en fungerende humanoid robot. Robotene under demonstrasjonen ble fjernstyrt av mennesker. Hvis de kan få en fungerende robot, er det vanskelig å se for seg en etterspørsel etter 1 million enheter i året, enn si 100 millioner. Det er bare et begrenset antall selskaper og velstående individer som ville kjøpe disse robotene hvert år, hvis de noen gang blir laget i utgangspunktet.
Musk kan selvfølgelig komme med så optimistiske tall som han vil. Det betyr ikke at disse tallene er forankret i økonomisk virkelighet.
Redigert 11.05.2025 kl 12:27
Du må logge inn for å svare
Merlin
11.05.2025 kl 01:33
2536
Nedenstående artikkel er allerede alt alt for snill. Med en P/E som nå ligger på nesten 300 har analytikerne imidlertid tro på at Tesla skal tjene over 2$ pr. aksje . Det klarer ikke Tesla, derimot 1$! Bloombergs forventning om en P/E på122 er alt for optimistisk.
Tesla har ingen hybridbiler. De går gjennomgående mye kortere enn oppgitt.
------------------------
Slakter Tesla-verdsettelsen til Goldman Sachs
Goldman Sachs setter kursmålet i Tesla basert på følgende multippel: «100x Q5–Q8E EPS (including SBC)». – Jeg irriterer meg over sånne verdsettelsesmetoder, sier Robert Næss.
Selv etter massivt kursfall fra toppen mot slutten av fjoråret, er Tesla en svært dyr aksje. Ifølge konsensusestimater innhentet av Bloomberg prises elbilaksjen til 122 ganger forventet inntjening de neste 12 månedene.
I år venter analytikerkorpset at Tesla skal levere en inntjening pr. aksje på 2,08 dollar, mens inntjeningen neste år skal stige hele 46 prosent, ifølge estimatene. Sist omsatte Tesla-kurs var 276,34 dollar.
Tesla-aksjen prises ekstremt høyt sammenlignet med tradisjonelle bilprodusenter, med en verdsettelse som i stor grad reflekterer forventninger om fremtidig vekst langt utover dagens realiserte resultater. Mye av Teslas markedsverdi kan tilskrives Elon Musk, som tidligere hadde en slags kultstatus blant investorer.
Denne dynamikken har ført til at Tesla til tider handles mer på hype, narrativ og fellesskapsdrevne forventninger enn på fundamentale nøkkeltall alene.
Komplisert multippel
Dette gjenspeiles tydelig i hvordan meglerhusene regner seg frem til kursmål på aksjen. I en oppdatering fra Goldman Sachs som omhandler robottaximarkedet, greier storbanken ut om hvilken verdsettelsesteknikk som ligger til grunn for kursmålet på 235 dollar og hold-anbefalingen.
For de andre selskapene som omtales i rapporten, er det stort sett tradisjonelle 2025- eller 2026-P/E'er som benyttes, mens noen kursmål settes basert på ev/ebitda.
Når det gjelder Tesla, er det andre realiteter. Goldman Sachs bruker følgende verdsettelsesteknikk: «100x Q5–Q8E EPS (inkludert SBC)».
For å forklare dette på godt norsk: 100x representerer en verdsettelsesfaktor, altså en multippel. «Q5–Q8E EPS» viser til estimert inntjening pr. aksje (EPS) for kvartal fem til kvartal åtte frem i tid.
Når det står at SBC (Stock-Based Compensation) er inkludert, betyr det at aksjebasert kompensasjon er hensyntatt, slik at effekten av utvanning for eksisterende aksjonærer er med i regnestykket.
Enkelt forklart benytter Goldman Sachs en fremtidsrettet P/E-modell der Tesla verdsettes til 100 ganger den estimerte inntjeningen 1,5 til 2 år frem i tid.
Må bruke normalinntjening
Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management er over gjennomsnittet interessert i både verdsettelse og Tesla. Han har følgende dom over Goldman Sachs' Tesla-vurdering:
– Jeg irriterer meg over slike verdsettelsesmetoder. Det å benytte estimater for femte til åttende kvartal er fornuftig. Det er ikke uvanlig at det er litt rusk i inntjeningen de nærmeste månedene, og å se på de neste fem til åtte månedene kan være et godt konsept, sier Næss, og fortsetter:
– Jeg synes også det kan være greit å legge en multiplikator på denne inntjeningen dersom den er i nærheten av normalinntjening. Da kan man ta lange renter, legge til en fornuftig risikopremie og komme frem til en multippel som kanskje ligger mellom 13 og 18.
Investeringsdirektøren påpeker at dersom man benytter en multippel på 100, innebærer det at man legger til grunn at inntjeningen i femte til åttende kvartal ikke har noe med normalinntjening å gjøre.
– Da er det tøys å legge en multippel på denne. Det er noen analytikere som går motsatt vei hvis de ikke liker en aksje, og legger inn en multippel på latterlig lave nivåer, som fem eller seks. Det er like irriterende, sier Næss.
Feil om marginer
Hans generelle holdning er at dersom en multippel brukes, skal den multipliseres med et tall som indikerer normalinntjeningen.
– Jeg ser at i den siste analysen til Goldman Sachs innser de at Kina blir Teslas viktigste marked. Der skriver de at marginene «has been more stable». Det korrekte ville være å si at de er fallende. Bildet blir enda verre hvis man tar med plug-in hybrider. I Kina regnes de som elbiler også, siden den elektriske rekkevidden nå er blitt så lang at de fungerer mer som elbiler, sier Næss.
De fleste meglerhus verdsetter Tesla basert på en sum-of-the-parts (SOTP)-analyse, der ulike forretningsområder som bil, energi, robottaxi og Optimus-roboten prises separat ved hjelp av neddiskonterte kontantstrømmodeller og/eller multippelanalyser på langsiktige estimater.
Deutsche Bank, BofA og Morgan Stanley bruker varianter av dette, mens J.P. Morgan kombinerer neddiskonterte kontantstrømmer og multippelanalyse med lik vekting for å komme frem til sin verdsettelse.
https://www.finansavisen.no/teknologi/2025/05/06/8261979/investeringsdirektor-robert-naess-slakter-tesla-verdsettelsen-til-goldman-sachs
Tesla har ingen hybridbiler. De går gjennomgående mye kortere enn oppgitt.
------------------------
Slakter Tesla-verdsettelsen til Goldman Sachs
Goldman Sachs setter kursmålet i Tesla basert på følgende multippel: «100x Q5–Q8E EPS (including SBC)». – Jeg irriterer meg over sånne verdsettelsesmetoder, sier Robert Næss.
Selv etter massivt kursfall fra toppen mot slutten av fjoråret, er Tesla en svært dyr aksje. Ifølge konsensusestimater innhentet av Bloomberg prises elbilaksjen til 122 ganger forventet inntjening de neste 12 månedene.
I år venter analytikerkorpset at Tesla skal levere en inntjening pr. aksje på 2,08 dollar, mens inntjeningen neste år skal stige hele 46 prosent, ifølge estimatene. Sist omsatte Tesla-kurs var 276,34 dollar.
Tesla-aksjen prises ekstremt høyt sammenlignet med tradisjonelle bilprodusenter, med en verdsettelse som i stor grad reflekterer forventninger om fremtidig vekst langt utover dagens realiserte resultater. Mye av Teslas markedsverdi kan tilskrives Elon Musk, som tidligere hadde en slags kultstatus blant investorer.
Denne dynamikken har ført til at Tesla til tider handles mer på hype, narrativ og fellesskapsdrevne forventninger enn på fundamentale nøkkeltall alene.
Komplisert multippel
Dette gjenspeiles tydelig i hvordan meglerhusene regner seg frem til kursmål på aksjen. I en oppdatering fra Goldman Sachs som omhandler robottaximarkedet, greier storbanken ut om hvilken verdsettelsesteknikk som ligger til grunn for kursmålet på 235 dollar og hold-anbefalingen.
For de andre selskapene som omtales i rapporten, er det stort sett tradisjonelle 2025- eller 2026-P/E'er som benyttes, mens noen kursmål settes basert på ev/ebitda.
Når det gjelder Tesla, er det andre realiteter. Goldman Sachs bruker følgende verdsettelsesteknikk: «100x Q5–Q8E EPS (inkludert SBC)».
For å forklare dette på godt norsk: 100x representerer en verdsettelsesfaktor, altså en multippel. «Q5–Q8E EPS» viser til estimert inntjening pr. aksje (EPS) for kvartal fem til kvartal åtte frem i tid.
Når det står at SBC (Stock-Based Compensation) er inkludert, betyr det at aksjebasert kompensasjon er hensyntatt, slik at effekten av utvanning for eksisterende aksjonærer er med i regnestykket.
Enkelt forklart benytter Goldman Sachs en fremtidsrettet P/E-modell der Tesla verdsettes til 100 ganger den estimerte inntjeningen 1,5 til 2 år frem i tid.
Må bruke normalinntjening
Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management er over gjennomsnittet interessert i både verdsettelse og Tesla. Han har følgende dom over Goldman Sachs' Tesla-vurdering:
– Jeg irriterer meg over slike verdsettelsesmetoder. Det å benytte estimater for femte til åttende kvartal er fornuftig. Det er ikke uvanlig at det er litt rusk i inntjeningen de nærmeste månedene, og å se på de neste fem til åtte månedene kan være et godt konsept, sier Næss, og fortsetter:
– Jeg synes også det kan være greit å legge en multiplikator på denne inntjeningen dersom den er i nærheten av normalinntjening. Da kan man ta lange renter, legge til en fornuftig risikopremie og komme frem til en multippel som kanskje ligger mellom 13 og 18.
Investeringsdirektøren påpeker at dersom man benytter en multippel på 100, innebærer det at man legger til grunn at inntjeningen i femte til åttende kvartal ikke har noe med normalinntjening å gjøre.
– Da er det tøys å legge en multippel på denne. Det er noen analytikere som går motsatt vei hvis de ikke liker en aksje, og legger inn en multippel på latterlig lave nivåer, som fem eller seks. Det er like irriterende, sier Næss.
Feil om marginer
Hans generelle holdning er at dersom en multippel brukes, skal den multipliseres med et tall som indikerer normalinntjeningen.
– Jeg ser at i den siste analysen til Goldman Sachs innser de at Kina blir Teslas viktigste marked. Der skriver de at marginene «has been more stable». Det korrekte ville være å si at de er fallende. Bildet blir enda verre hvis man tar med plug-in hybrider. I Kina regnes de som elbiler også, siden den elektriske rekkevidden nå er blitt så lang at de fungerer mer som elbiler, sier Næss.
De fleste meglerhus verdsetter Tesla basert på en sum-of-the-parts (SOTP)-analyse, der ulike forretningsområder som bil, energi, robottaxi og Optimus-roboten prises separat ved hjelp av neddiskonterte kontantstrømmodeller og/eller multippelanalyser på langsiktige estimater.
Deutsche Bank, BofA og Morgan Stanley bruker varianter av dette, mens J.P. Morgan kombinerer neddiskonterte kontantstrømmer og multippelanalyse med lik vekting for å komme frem til sin verdsettelse.
https://www.finansavisen.no/teknologi/2025/05/06/8261979/investeringsdirektor-robert-naess-slakter-tesla-verdsettelsen-til-goldman-sachs
Redigert 11.05.2025 kl 01:37
Du må logge inn for å svare
Merlin
11.05.2025 kl 01:43
2532
Robert Næss har rett. Tesla som hype er over.
Tesla var langt forut for sin tid for 15 år siden, men ligger nå etter. De blir utkonkurrert i Kina når de ikke har hybridbiler.
BYD Unveils Hybrid That Can Drive Non-Stop for More Than 1,250 Miles
Tesla har ingen nye modeller. Bilene begynner å se gammelmodige ut. Seter uten lårstøtteregulering eller massasje, der kineserne har det som standard. Mod 3 og Y uten dashbordinstrumenter holder ikke lenger. Og uten vindusviskerspak ved rattet er farlig. Mod 3 uten blinklysspak, håpløst og veldig farlig. Kjempehøy forsikringspremie.
Cybertruck er en virkelig fiasko og hyllevarmer. Tusenvis av usolgte biler.
Det er ingen grunn til at det skal gå spesielt mye bedre i inneværende kvartal.
Oljefondet sitter med en enorm taper og må snart ta forholdsregler. Når de store eierne skal ut blir dette stygt.
Tesla var langt forut for sin tid for 15 år siden, men ligger nå etter. De blir utkonkurrert i Kina når de ikke har hybridbiler.
BYD Unveils Hybrid That Can Drive Non-Stop for More Than 1,250 Miles
Tesla har ingen nye modeller. Bilene begynner å se gammelmodige ut. Seter uten lårstøtteregulering eller massasje, der kineserne har det som standard. Mod 3 og Y uten dashbordinstrumenter holder ikke lenger. Og uten vindusviskerspak ved rattet er farlig. Mod 3 uten blinklysspak, håpløst og veldig farlig. Kjempehøy forsikringspremie.
Cybertruck er en virkelig fiasko og hyllevarmer. Tusenvis av usolgte biler.
Det er ingen grunn til at det skal gå spesielt mye bedre i inneværende kvartal.
Oljefondet sitter med en enorm taper og må snart ta forholdsregler. Når de store eierne skal ut blir dette stygt.
Redigert 11.05.2025 kl 02:07
Du må logge inn for å svare
Merlin
11.05.2025 kl 01:48
2529
Mercedes legger seg nå i selen: Bagasjerommet er på 405 liter, og i tillegg har bilen fått en romslig frunk på 101 liter. Maks hengervekt er 1800 kilo. Rekkevidde-bombe! Nesten 80 mil på én lading
Toveis powerbank - det har ikke Tesla.
800 volts hurtigladesystem - det har ikke Tesla.
https://www.tv2.no/broom/mercedes-med-ny-rekkevidde-bombe/17552129/
Mercedes-Benz didn’t manage to carve out space for a front trunk in its EQE and EQS electric sedans. While that didn’t stop those cars from generally being pretty good, it was a disappointing omission nonetheless; frunks are one of those conveniences that the great migration to EVs was supposed to make commonplace. Fortunately, Merc was able to address it while dreaming up the new CLA, though doing so wasn’t just as simple as giving the compact sedan a longer hood.
The CLA is built upon a new platform that is designed to support both gas-powered and electric vehicles alike. That meant the hood on this thing was never going to be as short and tapered as those of the earlier EQ sedans. So, yes—the designers did have more room to work with here from the jump.
Effektiv drivlinje – rask lading
Det blir ikke mindre imponerende når batterikapasiteten ikke er større enn 85 kilowattimer netto. Det betyr et forbruk et forbruk på ned mot 12,2 kWt per 10 mil for CLA 250+ og 12,5 på CLA 350.
20 prosent høyere energitetthet, lavere vekt og redusert koboltinnhold, er noen av ingrediensene i den nye batteripakken.
Luftmotstandskoeffisienten (Cd) er samtidig på 0,21, som er på høyde med de beste i klassen, noe som også bidrar til det lave forbruket.
Begge utgaver kan i tillegg lades svært raskt. Takket være 800 Volt-arkitektur har man kunnet øke maks ladeeffekt til 320 kW. Det skal ikke ta mer enn 22 minutter å lade fra 10-80 prosent under optimale forhold.
Bilen støtter dessuten toveislading (V2L), som gjør det mulig å bruke bilen som en gigantisk powerbank til alt fra PC-lading til varmeovner på en strømløs hytte.
Toveis powerbank - det har ikke Tesla.
800 volts hurtigladesystem - det har ikke Tesla.
https://www.tv2.no/broom/mercedes-med-ny-rekkevidde-bombe/17552129/
Mercedes-Benz didn’t manage to carve out space for a front trunk in its EQE and EQS electric sedans. While that didn’t stop those cars from generally being pretty good, it was a disappointing omission nonetheless; frunks are one of those conveniences that the great migration to EVs was supposed to make commonplace. Fortunately, Merc was able to address it while dreaming up the new CLA, though doing so wasn’t just as simple as giving the compact sedan a longer hood.
The CLA is built upon a new platform that is designed to support both gas-powered and electric vehicles alike. That meant the hood on this thing was never going to be as short and tapered as those of the earlier EQ sedans. So, yes—the designers did have more room to work with here from the jump.
Effektiv drivlinje – rask lading
Det blir ikke mindre imponerende når batterikapasiteten ikke er større enn 85 kilowattimer netto. Det betyr et forbruk et forbruk på ned mot 12,2 kWt per 10 mil for CLA 250+ og 12,5 på CLA 350.
20 prosent høyere energitetthet, lavere vekt og redusert koboltinnhold, er noen av ingrediensene i den nye batteripakken.
Luftmotstandskoeffisienten (Cd) er samtidig på 0,21, som er på høyde med de beste i klassen, noe som også bidrar til det lave forbruket.
Begge utgaver kan i tillegg lades svært raskt. Takket være 800 Volt-arkitektur har man kunnet øke maks ladeeffekt til 320 kW. Det skal ikke ta mer enn 22 minutter å lade fra 10-80 prosent under optimale forhold.
Bilen støtter dessuten toveislading (V2L), som gjør det mulig å bruke bilen som en gigantisk powerbank til alt fra PC-lading til varmeovner på en strømløs hytte.
Redigert 11.05.2025 kl 02:12
Du må logge inn for å svare
Merlin
12.05.2025 kl 13:25
2304
Future TSLA kraftig opp. Kan være et glimrende inngangspunkt for en short.
Med 1dollar i inntjening for 2025 er P/E oppe i 321. Det er hinsides!! Alle regnestykker tilsier et brak ned .
Den midlertidige tollavtalen US/Kina er årsaken til oppgangen i dag. Men tollen har jo ikke vært problemet i 1q25 resultatmessig. De som tror at den lille oppgraderingen av mod Y skal snu Tesla bør tro om igjen. Det må helt andre virkemidler til:
Nytt og moderne design alle modeller. Spesielt X og S.
Ut med fadesen Cybertruck. Hyllevarmer.
Mod 3 og Y; Et ordentlig instrumentpanel foran rattet og head up display. 800 volt system eller mer. Bedre batterier.
Bedre rustbeskyttelse. Seter med lårstøtteregulering og massasje.
Men verst. Hitlerhilsenen er irreversibt upopulær for merket i lang tid. Det går ikke over.
Salget I Norge i april var et resultat av forhåndsbestillinger. Blir spennende å se Teslas maisalg!
Med 1dollar i inntjening for 2025 er P/E oppe i 321. Det er hinsides!! Alle regnestykker tilsier et brak ned .
Den midlertidige tollavtalen US/Kina er årsaken til oppgangen i dag. Men tollen har jo ikke vært problemet i 1q25 resultatmessig. De som tror at den lille oppgraderingen av mod Y skal snu Tesla bør tro om igjen. Det må helt andre virkemidler til:
Nytt og moderne design alle modeller. Spesielt X og S.
Ut med fadesen Cybertruck. Hyllevarmer.
Mod 3 og Y; Et ordentlig instrumentpanel foran rattet og head up display. 800 volt system eller mer. Bedre batterier.
Bedre rustbeskyttelse. Seter med lårstøtteregulering og massasje.
Men verst. Hitlerhilsenen er irreversibt upopulær for merket i lang tid. Det går ikke over.
Salget I Norge i april var et resultat av forhåndsbestillinger. Blir spennende å se Teslas maisalg!
Redigert 12.05.2025 kl 13:38
Du må logge inn for å svare
Merlin
13.05.2025 kl 11:43
2190
Ned fra 321 til 314 nå. Hva skjer videre?
Hele kursen i Tesla ser ut til å være et manipulasjonscase, der robotene får boltre seg fritt langt, langt over reelle verdier. Det kan vel ikke vare evig? Nåværende kursnivå gir gode muligheter for sterk shorting.
Hele kursen i Tesla ser ut til å være et manipulasjonscase, der robotene får boltre seg fritt langt, langt over reelle verdier. Det kan vel ikke vare evig? Nåværende kursnivå gir gode muligheter for sterk shorting.
Redigert 13.05.2025 kl 11:49
Du må logge inn for å svare
Merlin
13.05.2025 kl 20:34
2117
Det virker som om det dårlige salget fortsetter i mai: Etter synkende salg og utfordringer med etterspørselen etter Cybertruck, stanser Tesla nå produksjonen av Cybertruck og Model Y i en hel uke. Ansatte sendes hjem.
Samtidig hopper kursen oppover!
Shortet nå på 337 nivå. Så får vi se!
Samtidig hopper kursen oppover!
Shortet nå på 337 nivå. Så får vi se!
Redigert 13.05.2025 kl 21:07
Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
14.05.2025 kl 00:12
2043
Pass opp. Oljefondet har sittet gjennom hele nedgangen, og skal nok opp til gamle høyder ganske raskt. Sissener gikk skikkelig skoa av seg under den langvarige oppgangen forrige gang. Saudi handler for 10 000 milliarder kroner i disse dager, og det drar med seg hele markedet oppover.
danmark1
14.05.2025 kl 11:04
1945
Salgstallene lyver ikke. Tesla kommer ikke tilbage på samme niveau som før. Musk har vist sit sande ansigt og hele verden hader efterhånden Trump og USA. Trump har stoppet for nødhjælp og ladt millioner af sultende fattige i stikken, samtidig rejser han rundt i Mellemøsten og laver forretning med de mest velhavende oliestater og takker ja til et fly til flere mia. Trump er den mest usympatiske person, der for øjeblikket betræder denne jord.
Travis-Bickle
14.05.2025 kl 16:11
1905
Alt Trump tar i , dør......
Tesla Report Drops: This is REALLY, REALLY bad!
https://www.youtube.com/watch?v=CxD-UfraMCo&ab_channel=StephenWoodford
Tesla Report Drops: This is REALLY, REALLY bad!
https://www.youtube.com/watch?v=CxD-UfraMCo&ab_channel=StephenWoodford
danmark1
14.05.2025 kl 18:02
1873
Folk vil forføres og bliver det. Der er ikke noget af det Musk beskæftiger sig med, der er de penge værd som aktiekurserne udtrykker, og Tesla er kørt helt af sporet på både produktion/salg og aktiekurs. Manden har ideer, der er helt på månen, eller skulle vi sige mars. Desværre er mange hoppet på "eventyret" og det bliver dyrt.
Merlin
14.05.2025 kl 23:08
1816
Kom meg ut av shorten med tilbakekjøp på 332 og litt gevinst. Ny short satt i kveld på 348. Men det krever at man følger med på chartet hele tiden. Temmelig arbeidskrevende å tjene på dette mens det skjer i oppgang.
Grunnen til oppgangen er temmelig frynsete:
Musk tilbake til selskapet
Ubrukelig robot som skal selge massevis
En robottaxi som skal klare seg uten radar, og med fjernovervåkning av hver taxi hver gang den kjører seg fast..
Musk i Saudi Arabia.
Derimot ikke et ord om at Tesla delvis er utkonkurrert av kineserne
Lider under Musks politiske ytringer/handlinger
Elendig salg. med biler som mangler standard instrumentering
Grunnen til oppgangen er temmelig frynsete:
Musk tilbake til selskapet
Ubrukelig robot som skal selge massevis
En robottaxi som skal klare seg uten radar, og med fjernovervåkning av hver taxi hver gang den kjører seg fast..
Musk i Saudi Arabia.
Derimot ikke et ord om at Tesla delvis er utkonkurrert av kineserne
Lider under Musks politiske ytringer/handlinger
Elendig salg. med biler som mangler standard instrumentering
Redigert 14.05.2025 kl 23:10
Du må logge inn for å svare
Merlin
15.05.2025 kl 00:14
1770
Det er utrolig vanskelig å spå kursen videre.
Amerikanske analytikere spår kraftig oppgang for Tesla. Goldman Sachs har en spinnvill analyse, basert på noen normaltall tatt ut av Asbjørnsen og Moe.
Norges fremste analytiker på Tesla Robert Næss i Nordea har ingen tro på Tesla.
I mellomtiden vandrer altså kursen rett oppover.
Så her ser det ut til å være helt andre faktorer enn økonomi som gjelder for tiden. Shorten må dermed settes på høyest mulig kurs. Og så får man ha tålmodighet til et stort dropp kommer. Da går det an å tjene på dette. Men Saudi Araberne har jo kjøpt Lucid, har de tenkt seg Tesla også? Da kan en short nå være bomskudd.
Amerikanske analytikere spår kraftig oppgang for Tesla. Goldman Sachs har en spinnvill analyse, basert på noen normaltall tatt ut av Asbjørnsen og Moe.
Norges fremste analytiker på Tesla Robert Næss i Nordea har ingen tro på Tesla.
I mellomtiden vandrer altså kursen rett oppover.
Så her ser det ut til å være helt andre faktorer enn økonomi som gjelder for tiden. Shorten må dermed settes på høyest mulig kurs. Og så får man ha tålmodighet til et stort dropp kommer. Da går det an å tjene på dette. Men Saudi Araberne har jo kjøpt Lucid, har de tenkt seg Tesla også? Da kan en short nå være bomskudd.
Mdg1
15.05.2025 kl 07:26
1680
UBS har kursmål på 160 og mener alle er optimistiske. Vi må bare se hvor stort markedet for roboter blir og hvor fort man får lov til å rulle ut robottaxier og hva marginene blir på driften av disse. Av store selskaper er tross alt Tesla det som er priset klart høyest målt mot alle multipler. De må lykkes på alt for å forsvare kursen. Ingen kan spå fremtiden, så det er bare å gjøre seg opp sin egen mening
danmark1
15.05.2025 kl 09:39
1630
Tesla er ikke blandt de førende på robotter og robottaxier. Forventningerne er hipet op af Musk og er endnu et luftkastel. Trump har travlt med at lave handler med de rige oliestater, samtidig med, at han laver private aftaler omkring projekter i oliestaterne og investering i Trump kryptovaluta. Det er et stort kaos af amerikanske og private aftaler.
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/politik-p%C3%A5-blockchain-trump-familiens-kryptoeventyr-udfordrer-gr%C3%A6nserne-for-etik/ar-AA1ELZRT?ocid=BingNewsSerp
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/medie-krypto-eventyr-h%C3%A6ver-trump-formuen-med-milliarder/ar-AA1E6Ilj?ocid=BingNewsSerp
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/politik-p%C3%A5-blockchain-trump-familiens-kryptoeventyr-udfordrer-gr%C3%A6nserne-for-etik/ar-AA1ELZRT?ocid=BingNewsSerp
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/medie-krypto-eventyr-h%C3%A6ver-trump-formuen-med-milliarder/ar-AA1E6Ilj?ocid=BingNewsSerp
Merlin
15.05.2025 kl 20:34
1555
Enig. Med nærmest 0 i inntjening i 1Q25 er en kurs på 343 nå hinsides. Ikke minst med Cubertruckfadesen som har kostet Tesla 800 mill USD og der enorme nedskrivninger må tas.
EnklestErBest
15.05.2025 kl 21:57
1507
Cathie Wood Thinks Tesla's Stock Is Going to $2,600, While Bitcoin Will Hit at Least $700,000 by 2030. Which Might Actually Happen?
By Bram Berkowitz – May 15, 2025 at 5:45AM
Oljefondet er dyktige og har en langsiktig filosofi/profil
Fondet passerer vel 30 000 000 000 000 NOK i 2030.
By Bram Berkowitz – May 15, 2025 at 5:45AM
Oljefondet er dyktige og har en langsiktig filosofi/profil
Fondet passerer vel 30 000 000 000 000 NOK i 2030.
Redigert 15.05.2025 kl 22:30
Du må logge inn for å svare
Travis-Bickle
15.05.2025 kl 22:22
1492
Qatar, Russland og Saud A kjører kurs......dog husk de har også "bone saw"
https://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_of_Jamal_Khashoggi
https://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_of_Jamal_Khashoggi
Merlin
16.05.2025 kl 19:05
1330
Oljefondet er ikke dyktige. De forsøker kun å følge indeks. Og er avhengige av at den norske krone ikke stiger....
Merlin
16.05.2025 kl 19:16
1319
Det sies at Teslaaksjen stiger pga annonsert robottaxi i juni!
Vi får se om de klarer det.
https://www.youtube.com/watch?v=fgm5uZaS3-E
Vi får se om de klarer det.
https://www.youtube.com/watch?v=fgm5uZaS3-E
Merlin
16.05.2025 kl 19:55
1304
China Autos Q1/April Update: Tesla Stalls
May 16, 2025 9:40 AM ETTesla, Inc. (TSLA) Stock, TSLA:CA StockF, F.PR.B, F.PR.C, F.PR.D, F:CA, BYDDF, BYDDY, PONY, XIACF, XIACY, TSLA, TSLA:CA17 Comments
Mike Smitka
533 Followers
Play
(18min)
Summary
Tesla, Inc.'s China sales are crucial to profitability. The Model Y refresh is failing to boost demand amid fierce local competition and a flood of new EV models.
European Model Y sales have been falling since long before the US election, and are too low to keep its Berlin plant operating profitably.
Tesla's reliance on Chinese suppliers and weak exports are negatives. Tariffs and Trump renewable policies in the U.S. and competition from CATL and BYD overseas will kill its energy segment.
The Chinese experience with assisted driving and AV fundamentals cautions against robotaxi profit expectations.
https://seekingalpha.com/article/4787573-china-autos-q1-april-update-tesla-stalls?source=feed_all_articles
May 16, 2025 9:40 AM ETTesla, Inc. (TSLA) Stock, TSLA:CA StockF, F.PR.B, F.PR.C, F.PR.D, F:CA, BYDDF, BYDDY, PONY, XIACF, XIACY, TSLA, TSLA:CA17 Comments
Mike Smitka
533 Followers
Play
(18min)
Summary
Tesla, Inc.'s China sales are crucial to profitability. The Model Y refresh is failing to boost demand amid fierce local competition and a flood of new EV models.
European Model Y sales have been falling since long before the US election, and are too low to keep its Berlin plant operating profitably.
Tesla's reliance on Chinese suppliers and weak exports are negatives. Tariffs and Trump renewable policies in the U.S. and competition from CATL and BYD overseas will kill its energy segment.
The Chinese experience with assisted driving and AV fundamentals cautions against robotaxi profit expectations.
https://seekingalpha.com/article/4787573-china-autos-q1-april-update-tesla-stalls?source=feed_all_articles
danmark1
17.05.2025 kl 09:56
1203
Sammenblandingen af familie, forretning og USA`s udenrigspolitik kommer til udtryk både i forholdet til Israel gennem Kushner og deres forretninger. Utilstedeligt.
https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/05/15/8264324/trump-hotell-i-serbia-stanset-etter-dokumentforfalskning
https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/05/15/8264324/trump-hotell-i-serbia-stanset-etter-dokumentforfalskning
Travis-Bickle
27.05.2025 kl 14:19
819
Kun 49% nedgang i salget april 2025
Still 51% short of the target...
Why Tesla sales plunged 49% in Europe in April
https://www.youtube.com/watch?v=C-K3ELH94O4&ab_channel=CNBCInternationalLive
Still 51% short of the target...
Why Tesla sales plunged 49% in Europe in April
https://www.youtube.com/watch?v=C-K3ELH94O4&ab_channel=CNBCInternationalLive
JUICEitUP
04.06.2025 kl 16:03
604
Musk er jo bare en junkie og Nazi sympatisør. Han var jo høyere enn Eifeltårnet under sitt siste besøk på det ovale kontor. Det var jo nesten så han sjanglet rundt.
Hans far har stått frem åpent som Nazi sympatisør og han vokste opp (i en god del år av sin oppvekst) under apartheid regimet. Det er klart at slike ytre påvirkninger er med på å forme et barnesinn. Det er har tydeligvis sprunget ut i full blomst nå som han har blitt voksen.
Hans far har stått frem åpent som Nazi sympatisør og han vokste opp (i en god del år av sin oppvekst) under apartheid regimet. Det er klart at slike ytre påvirkninger er med på å forme et barnesinn. Det er har tydeligvis sprunget ut i full blomst nå som han har blitt voksen.
Fluefiskeren
04.06.2025 kl 21:06
544
I hvert fall bra at Trump og Musk skilte lag. Det var ikke til å unngå. Musk er rimelig sint etter Trump sin skattepakke som reverserer alle innsparingene Musk gjorde. Og selv ville han jo tjent på dette. Dette er en gave til de rike og som mindre velstående må lide for hvis jeg har forstått det riktig. Trump har snakker mye om at han vil redusere statsgjelden men dette vil øke den.
Holder med Musk her, men han er feig som retter kritikken mot Kongressen istedenfor mot Trump.
Holder med Musk her, men han er feig som retter kritikken mot Kongressen istedenfor mot Trump.