Trump sutre-tråd

mellomulv
DONALD 26.02.2025 kl 22:00 82485

Her kan vi dele tap, frustrasjon eller glede(?) over det Donald finner på.

Toll-tullet kommer til å kjøre børsene i grøfta. Blir det noe tull med statsgjelda er det game over, men vi kan bli fortere kvitt fyren.

Denne tråden skal dekke Donalds effekt på børs og økonomi. Ikke være et sted der folk kan raute ut Putin-søppel de har lest på Facebook.
Redigert 10.03.2025 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
gepard1
22.04.2025 kl 09:14 3386

Selv Kina har uttalt at "hvis USA hadde vist litt mer respekt, så kunne vi forhandlet om en mer rettferdig tariffavtale for USA". Slik at det er ingen tvil om at USA har møtt ett urettferdig tariffmarked, Og det er ikke kun tariffer det er snakk om i denne sammenheng, man må legge sammen, for mye eller ulovlige innenlandske subsidier og manipulering med valuta på toppen av tariffene som i sum har holdt USA utenfor mange markeder.

Dette er hva Mr. Trump adresserer ovenfor alle de forhandler med om dagen.
Redigert 22.04.2025 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Almirante
22.04.2025 kl 09:14 3389

Sitter og ler meg ihjel av Trømf og the White House når de snakker om å deportere kriminelle og gjøre US til et tryggere land.
At Trømf, en overgriper, voldtektsmann, en som er funnet skyldig i 34 tilfeller av forfalskning av forretningsdokumenter, og en som har holdt på med korrupsjon majoriteten av livet, skal kaste ut forbrytere ut av landet. Det stemmer vel at "It takes a thief to know a thief" eller i dette tilfellet "It takes a convict to know a convict".
Sier vel mye om det amerikanske folket og hvor dårlige demokratene og liberals har vært med å finne gode kandidater.
Eneste som er sikkert, er at sirkus-Trømf vil fortsette og kræsjlande snart, blir mye entertainment så lenge Trømf er i det hvite hus.
Candelstick
22.04.2025 kl 09:15 3377

USA kjører klassisk proteksjonisme. Masse god litteratur på området, som verdens land har drevet med i århundrer. Intet nytt altså.
HrDuck
22.04.2025 kl 09:29 3332

man må legge sammen?

Skal vi legge sammen påstanden om ekstra toll for canada pga fentanyl? det er jo bare tøv.
Toll på øyer som kun har pingviner som beboere. Si meg, mener du de har manipulert valutaen, subsidiert produksjonen eller eller hatt urettferdig toll?

Beregningen for tollsatsene er bare tull, ser ut som det er blitt gjort på en workshop under en konf.leir. Men bare fortsett å støtte dette tullet for min del.

Si meg gepard, var det ikke med blant annet deg jeg diskuterte mye på pcib trådene rundt 2017/2018? Husker bare at det var en menighet med naive sjeler som kun ville diskutere hva dere skulle bruke alle pengene til når dere ble rike. Dere ville ikke forstå at pcib var et binært case der fiasko var en åpenbar mulighet (og det gikk dårlig). La meg si det klart til deg nå om toll og det trump holder på med: det er ikke et binært case. Fortsetter han sånn vil det ende med økonomisk katastrofe for usa.
Storebetong
22.04.2025 kl 09:32 3313

Jeg er lite imponert over den amerikanske befolkningen selv om det selvsagt er mange kloke hoder også der borte. Den jevne "kvinne og mann i gata" har jeg mindre tro på. Her er et sitat fra en artikkel i vg i dag, altså ikke mine ord:
" Amerikanske arbeidere møter ikke opp på jobb, de er fulle og udugelige. Mens disse folka har sterk arbeidsmoral og gjør en god jobb, sier 75-åringen om meksikanerne."
https://www.vg.no/nyheter/i/xmEOx8/migrantene-trump-vil-kaste-ut-amerikanerne-vil-ikke-gjoere-jobben
Travis-Bickle
22.04.2025 kl 10:04 3248

Nye "bilder" kan endre kreftdiagnostikk, men ICE (Elon Musk/Donald Trump) arresterte Harvard-forskeren som analyserer dem.
Uten forskeren Kseniia Petrovas ekspertise, kan ingen fullt ut tolke dataenes potensiale, setter avgjørende fremskritt innen tidlig oppdagelse av kreft i fare.

https://www.nbcnews.com/news/us-news/ice-detain-kseniia-petrova-protest-harvard-cancer-research-rcna202180
Mammon
22.04.2025 kl 10:23 3198

folk burde fokusere på sitt eget land som råtner på rot

https://e24.no/energi-og-klima/i/gwG030/stroemmangel-stikker-kjepper-i-hjulene-for-milliardinvestering

mange judaser som selger landet sitt for verv i utlandet (f.eks acer)
selskaper som havner i hendene til utlendinger pga formueskatten osv
gepard1
22.04.2025 kl 10:44 3166

Toll fra merkelige steder, skyldes selvføelgelig at ingen land skal kunne sende varer fritt inn til USA fra disse stedene. Dette handler om å beskytte egen økonomi. Proteksjonisme om du vil.

Og du skriver, fortsetter han slik vil det ende med økonomiske katastrofe for USA: Da kan jeg opplyse deg om at USA allerede er i en økonomisk katastrofe. det var de i fjor, og det er de i år. I løpet en noen få uker vil USA's statsgjeld passere 37 trillion dollars. Og under Biden kjørte de med 1 trillion dollars i handelsunderskudd. Og USA facer og en annen gjeldskatastrofe, fordi USA opplever og rekordgjeld på private hender. Det være seg i huslån, kredittkortgjeld, studielån og billån.

Trump er i en catch 22 situasjon, Hvis han ikke gjør noenting, går USA konkurs og vil utløse en ny finanskrise hvor hundrevis av millioner mennesker vil miste jobbene sine verden rundt. Finner det merkelig at du du ønsker dette. Og hvis han forsøker å redde USA fra å gå konkurs ved å kutte i budsjettene, og å skaffe USA ett balansert handels resultat i sin handel med andre land, så mener du dette er galt også?..

Det kan godt hende du får rett i at dette vil sende USA's og verdensøkonomien utfor stupet, men hvis Trump hadde fortsatt som Biden gjorde, vil det skje uansett. Du kan ikke komme opp med noe bedre forslag som kan redde den Amerikanske og med det verdensøkonomien. Og siden du ikke kan det, er det ingen vits å sitte her å klage over at Trumps handlinger i ett forsøk på å redde USA fra og gå konkurs er feil. Spesiellt siden det vil skje uansett hvis Trump ikke hadde gjort noenting. Og da blir det bare ufornuftig klaging å lese hva du skriver.
Redigert 22.04.2025 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
HrDuck
22.04.2025 kl 10:53 3144

Jeg kom.med helt konkrete forslag til hva de må gjøre så din påstand her er bare rar.

Var det forresten deg jeg diskuterte pcib med? Ser du glemte å svare der.
gepard1
22.04.2025 kl 10:57 3140

Ser ingen fornuftig løsning fra deg for å løse USA's vanskelige økonomiske situasjon, Du virker mye mer opptatt av å henge ut de du diskuterer med. Grow up.
Redigert 22.04.2025 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
HrDuck
22.04.2025 kl 11:49 3091

i løpet av fem minutter forfremmet du meg ihvertfall fra "ingen løsning" til "ingen fornuftig løsning" :D

Det jeg foreslår er universelt antatt å være eneste løsning i fagmiljøer som forstår problematikken. Så jeg tar ingen kred for å komme med forslaget, men det er rart å lese din påstand om at det ikke er fornuftig. At jeg blir beskyldt for å henge ut andre tar jeg som en beskyldning for å henge ut manglende kunnskap og skråsikre påstander. Dårlig kombo - kommer til å henge det ut fremover også om jeg føler for det.

Fikk nok en gang ikke svaret angående pcib-tråden, jeg tar det som et svar også.
Redigert 22.04.2025 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
HrDuck
22.04.2025 kl 11:53 3076

Stemmer det, er godt dokumentert opp gjennom historien. At noen tror at det "this time it will work" er vel mer pga indoktrineringa i kulten antar jeg.
Candelstick
22.04.2025 kl 11:59 3055

Vel, USA har fordelen med at de kan bygge ut Made In USA og Made In Space. Hvordan det vises på Generalbudsjettligningen gjenstår å se.
HrDuck
22.04.2025 kl 12:01 3046

hehe, denne var faktisk ganske morsom :)
ibyx
22.04.2025 kl 12:16 3001

Mister USA stadig mer av evnen til å kjøre annet enn seg selv økonomisk i grøfta?
Det "nevrale økonomiske verdensnettverket" ser ut til å finne nye "koblinger" ettersom reptilhjernen skaper trøbbel?
Candelstick
22.04.2025 kl 12:17 2996

... hyggelig det, men hva er motargumentet ditt. Det er da rimelig enkelt å følge oppskriften til administrasjonen og se om de lykkes med å stimulere innenlands etterspørsel.
HrDuck
22.04.2025 kl 12:18 3010

motargument? jeg kommenterte din kommentar om at proteksjonisme er godt kjent gjennom historien. Jeg er enig i det.
Skalleknarp
22.04.2025 kl 12:26 2979

Har DT og Co laget noen helhetlig plan hva man realistisk sett kan "made in USA"... Det er vel her det er mye hull. Skal man lage noe så enkelt som en blyant så må man ha tilgang til grafitt (bly) - rett type treverk og maskiner til bearbeiding av dette - maling - viskelær - metallfeste for viskelær osv. Ikke sikkert det er lønnsomt eller mulig å lage alt dette i USA - hva da..? Joda, da må man selvsagt importere noe av delproduktene fra "Noen"... Slik er det nesten med alt. !!! Mao - enkelt å si - værre å gjennomføre. Alt vil også ha en slutt pris til slutt og hva blir den? Kr. 50 for en blyant... Nope. (NB: dette var bare et eksempel, ikke ta prisen bokstavelig :))
Redigert 22.04.2025 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Candelstick
22.04.2025 kl 12:29 2952

De skal pumpe olje og gass. The oil and gass is american(les USA)
HrDuck
22.04.2025 kl 12:33 2940

Og dette skal de gjøre nå bare de innfører toll? Siden det er så mye toll på handel med olje og gass fra andre land? Vanskelig å se logikken i det som fremføres her.
ibyx
22.04.2025 kl 12:42 2916

Den oransje kunne fått nærbutikkene, komfyr- og blyantprodusentene tilbake for oss?
Beinharde tariffer for "matoligarkene" (blyant- og komfyrprodusentene er borte for lengst)?
MAGA-grunnfjellets problem er selvsagt at *innenfor* USA blir "plyndringen" ikke mindre, men større?
(mens i Canada lover Carney å bruke tollinntekter til å støtte de deler av samfunnet/industrien som blir hardest rammet)
At den oransje og regimet viser klare tegn på å svikte i å være istand til å riste penger ut av andre nasjoner gjør ikke situasjonen bedre for MAGA-basen og selvsagt millioner av andre som aldri stemte for den...
Redigert 22.04.2025 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Candelstick
22.04.2025 kl 12:54 2887

Er vel ikke værre enn at USA ordner med primærnæringene først.
Ja, det gikk jo riktig bra for Argentina 👍
Men hei, du er sjeføkonom. Trump er bare han som skal effektuere.
HrDuck
22.04.2025 kl 12:58 2906

Nå bare finner du på ting for å forsvare helten din. Trodde du hadde tatt til fornuft når du skrev om historikken rundt proteksjonisme, men du har forstått null og niks av det ser jeg.
Storebetong
22.04.2025 kl 13:41 2856

Ser du er litt streng HrDuck og det er bra. Blir det for mye tøys her må vi kanskje be mellomulv slette hele tråden. Dog synes jeg foreløpig det er litt artig med denne tråden.

Hvis noen skulle være i tvil så ser jeg på DT som StorKlovnen. Jeg kan forstå at noe av det han forsøker å få til kan være bra, men metodene hans er dessverre feil.
HrDuck
22.04.2025 kl 13:50 2841

hehe. Har vært litt mye sånn at vi "vanlige" ikke skal si så mye på rare og spesielle meninger. Gud forby at vi "sårer følelsene deres". Men kanskje har det blitt tatt for mye hensyn til følelsene deres? Enkelte tror nå at "nesten alle er enige med dem" og påstår at det er radikal sosialisme om man ikke hyller alle rare ting som kommer fra trump. Det er omsorg å si fra også, selv om det kanskje tar litt tid før enkelte forstår det på den måten :)
Storebetong
22.04.2025 kl 14:00 2879

Mennesker vil ikke bestandig forstå hverandre enten de er idioter eller "vanlige" normalt oppegående. Å ikke tåle noen ord på trykk på nett og bli lei seg blir for dumt. Folk må vokse opp og tåle litt motstand enten den virker fortjent eller ikke:)
Redigert 22.04.2025 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
22.04.2025 kl 14:03 2855

Hjelper ikke det hvis oljeprisen bare faller. Operatørselskapenen klarer ikke å betjene lånene eller tjener lite penger da kostnadene til utvikling sikkert blir for dyre og dertil STOR risiko for bankrupcy - bankrupcy - bankrupcy...blir melodien da...
Redigert 22.04.2025 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
gepard1
22.04.2025 kl 14:29 2801

Når USA skal rasjonaliser bort 1 trillion dollar i offentlig sektor, hvor flertallet ikke lenger mottar lønn, blir det vanskelig, om ikke umulig og skape vekst i Amerika. I såfall skal det utrolig lave renter til og enorme mengder helikopter penger til for og få til dette.

Trump har sagt at det vil koste mye, å skape en bærekraftig økonomi. Men håper på sikt at en balansert handelsbalanse, samt at mange store utenlandske selskaper etablerer seg i USA for og slippe å betale tariffer, til slutt vil løfte økonomien opp igjen. Så gjenstår det å se om dette vil skje, eller om vi vil oppleve en ny finanskrise først. Uansett ny finanskrise eller ikke, så forbreder Trump med sine budjsettkutt og tariffer USA for en bærekraftig økonomi i fremtiden. som vil være Uten underskudd på handelsbalansen, eller store budsjett underskudd.

Jeg tror ikke at verdens gjeldsboble tåler USA's egen økonomiske medisin, og at vi i løpet av ett års tid vil se en ny finanskrise først. Og det kan bli rimelig stygt, for i dag har ikke de store Industrilandene penger til å løfte økonomien opp igjen slik de gjorde etter finanskrisen i 2008. For alle er blakke og sliter med rekordgjeld.

Derfor vil dette kanskje ende med at flere land blir tvunget til å ta en Kypros, dvs. å stjele penger fra folks bankkonti for å betale ned sin stats gjeld.
Redigert 22.04.2025 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
velkjent
22.04.2025 kl 14:29 2799

Det må da være lov å ha mening om utviklingen i USA. Det er mange som har skrevet bøker og drevet forskning de siste 100 år. Siste boken jeg leste er Matthew Desmonds "Poverty by America" fra 2023. Når 10% av barna lever i ytterste fattigdom, mange utendørs og over halve befolkningen strever med å klare seg økonomisk og tyr til stimuli for å orke kjedelige, og meningsløse arbeidsoppgaver. Samtidig velter noen prosent av befolkningen seg i velstand .må stenge seg inne bak murer og piggtråd for ikke å bli robbet eller tatt som gisler. Kriminalstatistikken overgår selv land i Sør-Amerika og tusenvis sitter i dødscelle. Samtidig leker landet verdenspoliti og skal rydde opp i kaos andre steder.

En kan selvsagt forstå at noe må gjøres, men oppskriften er neppe hva Trump foreskriver, men å skylde på andre slik Hitler gjorde for å få oppslutning på 1930-tallet, ga resultat og mer indoktrinering og fordummende argumenter er billige. Men et tiltak synes jeg er positivt, nemlig å øke energiproduksjonen (la kull, olje/gass få prioritet) og glem klimapolitikken og sløseriet. Sanering av utenrikspolitikken er også et godt tiltak og det er sikkert mye "daukjøt" å skjære bort i offentlig administrasjon. Målet må være å skape trygghet og sannsynligvis mer økonomisk utjevning; det er uansett langt til skandinavisk sosialdemokrati.
Isolasjon innen økonomi/handel og forskning må imidlertid være det dummeste. Det finnes ikke erfaringsmateriale på at slikt er positivt for land og folk, bare negative, jfr. Sovjetunionen, Cuba, Venezuela, Nord-Korea mv.
Fluefiskeren
22.04.2025 kl 14:52 2741

Er det så bra å ikke ha en klimapolitikk? USA har virkelig fått smake på hva høyere temperatur betyr. Det har vært nye varmerekorder. I fjor døde flere tusen mennesker av varmen.

I tillegg har de hatt vanvittig mange og kraftige skogbranner de siste årene. De har også vært utsatt for unormalt mange og kraftige orkaner.

Dette koster samfunnet enormt mye både i gjennombygning og forsikringer. Flere må gå ifra boligene sine for at de ikke har råd til å betale forsikring. Og ikke kan de få igjen sine kjære som døde i brannene og orkanene.

Det er slett ikke der de bør starte. De kan jo heller starte å øke skattene for det svært høye antall mangemilliardærer.

https://www.nrk.no/urix/tror-klimaendringer-vil-gi-folkevandringer-i-usa-1.15187890
Redigert 22.04.2025 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
velkjent
22.04.2025 kl 15:18 2700

Om de forholdene du viser til har noe med temperatur/klima å gjøre, så hjelper det lite så lenge u-landene Kina og India pøser på med kull-og oljeforbruket sitt for å "ta råtta på" USA. Nøkkelen til velstand er lave energikostnader og Tysklands "Energiewende" er i ferd med å ødelegge økonomien.
Forøvrig finnes det så mye statistikk og forskning omkring værforhold/fenomener i USA og andre steder, som bortforklarer NRK og FN-propagandaen, at akkurat der tror jeg Trump kan bruke sparekniven uten at det går ut over de fattige.
Redigert 22.04.2025 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
HrDuck
22.04.2025 kl 15:22 2710

usikker på om ordet "bortforklarer" egentlig var det du ønsket å benytte her :D

Forøvrig så er det i mange sammenhenger en misforståelse at grønn energi øker kostnader. Det er langt billigere å produsere energi via vann/vind enn det er med olje/kull. Omstilling koster ja, men i det lange løp så er det investeringer som betaler seg.
Fluefiskeren
22.04.2025 kl 15:35 2694

Denne tråden handler om Trump sine dumheter. Nå stiller du deg i samme klasse dessverre.

USA er det landet med størst utslipp av klimagasser pr. innbygger. Nå er det mange som hevder at vi i Norge ikke bør ta slike hensyn, men første gang jeg ser noen neglisjere USA sine utslipp.
Redigert 22.04.2025 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
velkjent
22.04.2025 kl 15:37 2698

FNs klimapolitikk går ut på å pådytte u-landene energiforsyning basert på sol-og vind, noe de motsetter seg grunnet ustabile forhold og at kraften er lite egnet til industriutbygging. Vannkraft bygges ut der forholdene ligger til rette og er nok for det meste utført.
velkjent
22.04.2025 kl 15:40 2687

Trumps skroting av klimapolitikken etter Biden er vel nesten det eneste positive han driver med og måtte bare flere land følge etter....
HrDuck
22.04.2025 kl 15:41 2740

takk for at du svarte på noe jeg ikke kommenterte. Uavhengig av hva som skjer i u-land (der jeg mener deler av premisset ditt er feil) så var din påstand relatert til usa og deres valg av energi. Velger de en mer kostbar energiform så vil dette ikke være gunstig for de i et lenger løp. Men det er klart de kan spare kontantstrøm i det korte bildet ved å unngå investeringer. Det å unnlate å investere er vel selve oppskriften på å bli fattig over tid.
velkjent
22.04.2025 kl 16:12 2675

USA har da investert i sol-og vindkraft over mange år, samtidig som kullkraft er redusert. Det samme er produksjonen av aluminium og stål, mens mye av "billig" energi går til it/data-anlegg. Samtidig bruker de "grønneste" statene skattene på subsidiering av denne energiformen og aktivitetene. I boken "Big country" fra 1990-tallet har Bill Bryson mange eksempler på massiv energisløsing i USA og denne sløsingen har neppe blitt mindre, så ja, energiforbruket pr.capita er høyt og kan sikkert reduseres med litt opplysning. Om Trump er den rette til å få orden i "eget" hus gjenstår å se.
Storebetong
22.04.2025 kl 16:40 2611

Du har da lov til å å ha mening om utviklingen i USA - jeg har da ikke sagt noe som begrenser dette. Dog erkjenner jeg at status i USA er litt trist.
Travis-Bickle
22.04.2025 kl 17:07 2568

Klar melding fra Richard Branson 🇬🇧

"En mann kan mislykkes mange ganger,
men han er ikke en fiasko før han begynner å skylde på andre."
- John Burroughs

Noe som gjør den fete golferen, mest løgnaktige, rasistiske, 34 ganger dømte forbryteren til den største fiaskoen i historien...🇺🇸
HrDuck
22.04.2025 kl 17:09 2572

Følte du argumenterte for at kull og olje burde få prioritet. Beklager om jeg misforsto.
Redigert 22.04.2025 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Travis-Bickle
22.04.2025 kl 17:59 2496

USA neste.....🇺🇸
Russland rente nå 21%🇷🇺.....
(21 % for verden å se, men mye, mye høyere bak kulissene.)

https://www.reuters.com/markets/europe/russian-central-bank-expected-keep-key-rate-hold-21-2025-04-21/
velkjent
22.04.2025 kl 21:27 2355

Her er en vindkraft-historie fra Shetland, som vel har gått "under radaren" for NRK og Cicero. Slike er det mange av i USA og i Europa forøvrig.
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2025/04/19/shetlands-viking-windfarm-scandal/
HrDuck
22.04.2025 kl 21:51 2326

Her har du en skive med syltetøy, se om den henger mot veggen
danmark1
23.04.2025 kl 10:01 2005

Trump er en ynkelig forkælet overklassesøn, der aldrig har tjent penge på normal forretningsvis. Han er den eneste i historien, der er gået konkurs med et kasino. Han har evnet at forføre de fleste amerikanere, og det fortæller blot noget om, hvor lidt intellekt og viden det amerikanske folk besidder. USA er for altid tabt som en troværdig partner på alle områder.
Storebetong
23.04.2025 kl 10:53 1956

God oppsummering fra Danmark :)
Travis-Bickle
23.04.2025 kl 18:45 1810

Nicolai Tangen snakker med Kenneth Rogoff.

Nicolai om Mr. Rogoff.
- "discussing inflation with you is a bit like discussing the Bible with Jesus C."
https://www.youtube.com/watch?v=zAkj8tOq3kQ&ab_channel=NorgesBankInvestmentManagement
Marketwatch
23.04.2025 kl 21:42 1709

USA ved Trump svikter Ukraina, forholdet til Putin og Russland er viktigere. Hva i all verden er det Putin har på Trump? For Europa er saken klar: De må snarest ruste opp for å møte trusselen fra Russland alene. Å si farvel til USA som alliert har ligget i kortene lenge, før endelig brudd bør det inngås en "deal" om å kjøpe et visst antall atomvåpen, da vissheten om gjengjeldelse synes å må til for å avskrekke Russland fra fremtidige trusler.
Redigert 24.04.2025 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Mammon
24.04.2025 kl 10:40 1458

snart kommer oljefondet til å gå på en maga smell av dimensjoner

https://e24.no/boers-og-finans/i/kwjv16/oljefondet-tapte-415-mrd-i-foerste-kvartal

utrolig at tangen fortsatt ikke reagerer kanskje opptatt med henge sammen med amerikansk finanselite :)
noen som har sjekket om fondet til tangen har drevet å frontrunnet oljefondets investeringer?