Diskusjon omkring Questerres vei framover, sky is in the limit
Vil pÄstÄ at vi stÄr foran en gamechanger i Questerre , brikkene faller pÄ plass , i mitt hode vil det kansje bli sÄ stort som oppgangen i april mai 2008.
Pussig nok nÊrmer vi oss april 2025, kan brikkene plutselig falle pÄ plass samtidig ?
Den fundamentale sammen med det tekniske stĂžtter dette.
Vil understreke at dette er min personlige mening sÄ ikke kjÞp pÄ annet enn sine egne meninger.
Pussig nok nÊrmer vi oss april 2025, kan brikkene plutselig falle pÄ plass samtidig ?
Den fundamentale sammen med det tekniske stĂžtter dette.
Vil understreke at dette er min personlige mening sÄ ikke kjÞp pÄ annet enn sine egne meninger.
Redigert 14.03.2025 kl 22:23
Du mÄ logge inn for Ä svare
Fjellbris
09.04.2025 kl 22:29
10439
NÄ mÄ Canada og Quebec vÄkne og sette i gang produksjon og utvikling av egne ressurser og gi QeC pilot.
âŠ..
Det hvite hus: Tollpausen gjelder ikke Mexico og Canada
Det blir ingen endring i tollsatsene for Canada og Mexico. Dermed omfattes ikke USAs to stĂžrste handelspartnerne av noen 90-dagerspause.
En tjenesteperson i Det hvite hus sier at 25 prosent toll pÄ handel med Canada og Mexico utenfor USMCA-avtalen fortsatt gjelder, med unntak av 10 prosent toll pÄ energi og pottaske,
âŠ..
Det hvite hus: Tollpausen gjelder ikke Mexico og Canada
Det blir ingen endring i tollsatsene for Canada og Mexico. Dermed omfattes ikke USAs to stĂžrste handelspartnerne av noen 90-dagerspause.
En tjenesteperson i Det hvite hus sier at 25 prosent toll pÄ handel med Canada og Mexico utenfor USMCA-avtalen fortsatt gjelder, med unntak av 10 prosent toll pÄ energi og pottaske,
fjellape
10.04.2025 kl 08:44
9954
I Jordan kan det tvinge seg fram en pilot i lÞpet av vÄren, for at man skal fortsette lisensen.
I Utah var det en smÄskala test pÄ nyÄret. Den var kanskje i stÞrrelsesklassen lab-forsÞk, men sukessen her kan forhÄpentligvis bane vei for piloter i bÄde Utah og Jordan.
I Utah var det en smÄskala test pÄ nyÄret. Den var kanskje i stÞrrelsesklassen lab-forsÞk, men sukessen her kan forhÄpentligvis bane vei for piloter i bÄde Utah og Jordan.
Redigert 10.04.2025 kl 08:48
Fjellbris
10.04.2025 kl 08:49
9992
Bare Ă„ glede seg til fest pĂ„ OB i dagđđđŸ
HÄper QEC legger bak seg 1 tallet nÄ for godt!
âŠâŠ..
Nordnet-analytiker Roger Berntsen tror Oslo BÞrs vil Äpne opp 5,5 prosent, eller innenfor intervallet [5,0, 6,0] prosent.
HÄper QEC legger bak seg 1 tallet nÄ for godt!
âŠâŠ..
Nordnet-analytiker Roger Berntsen tror Oslo BÞrs vil Äpne opp 5,5 prosent, eller innenfor intervallet [5,0, 6,0] prosent.
CrisMathews
10.04.2025 kl 09:36
9868
Last night Mark Carney says a reelected liberal government would commit to developing Canadas conventional energy resources and to making Canada energy independent... So both the liberals and the conservatives are advocating the development of oil and gas. A win win situation.
From yesterday's news in Canada, I suggest you watch from 8 minutes and onwards.
https://youtu.be/5jWb2U_CBrs?si=kRgv4tDe8aENch7-
From yesterday's news in Canada, I suggest you watch from 8 minutes and onwards.
https://youtu.be/5jWb2U_CBrs?si=kRgv4tDe8aENch7-
unikum
10.04.2025 kl 12:44
9585
Ser man pÄ salg/kjÞp fra hÞy 2,47 intra sÄ vil man se at salgene har foregÄtt hos smÄ traidere med svak omsetning. Mellom 1-2 mill aksjer hver dag. SÄ her gjelder det Ä fÞlge med pÄ talla og vente til kjÞpa kommer tilbake. De kommer for garantert flere som vil sette seg i posisjon i selskapet. Vi veit at produksjonen kommer til Ä Þke radikalt dette Äret og vi har en god trigger i pilot eller erstatning. Hvem vet hva som dukker opp fÞrst men at noe vil skje pÄ forholdsvis kort tid er jeg rimelig sikker pÄ.
RGTBJĂRN
10.04.2025 kl 12:48
9614
Det vil bli politisk avgjĂžrelse som gjĂžr at vi kommer til Ă„ smelle opp. Det tekniske lange bildet er fortsatt inntakt .
Peter Sellers
10.04.2025 kl 13:35
9543
@RGTBJĂRN, hvordan vet du at det kommer en politisk avgjĂžrelse pĂ„ at myndighetene i Quebec Ă„pner for pilot/utvinning??
Peter Sellers
10.04.2025 kl 16:43
9773
@fervex, fin artikkel med litt spennende tanker rundt Bill69 men allikevel sÄ dreier det mer om rÞrledning gjennom Quebec om jeg forstod riktig, vel vel fÄr vi ikke pilot sÄ blir det i hvert fall erstatning :))
Jensi
10.04.2025 kl 17:32
9726
Politik
Av av
Bliver aldrig andet end tom snak
SpÊnnende nÄr dommen falder
Var anken sole klar var den allerede faldet
Mon ikke det ender med bedste senario m 4 mrd. Dollars til slut , jeg tror det
Vi fortjener at fÄ den glÊde, at tage quebecs penge
Selv om jeg helst ville udvikle, men sÄ kan det pllitiske spil bare fortsÊtte med co2 og drikkevand og bla bla bla
Av av
Bliver aldrig andet end tom snak
SpÊnnende nÄr dommen falder
Var anken sole klar var den allerede faldet
Mon ikke det ender med bedste senario m 4 mrd. Dollars til slut , jeg tror det
Vi fortjener at fÄ den glÊde, at tage quebecs penge
Selv om jeg helst ville udvikle, men sÄ kan det pllitiske spil bare fortsÊtte med co2 og drikkevand og bla bla bla
Redigert 10.04.2025 kl 17:33
OSEBX
10.04.2025 kl 17:49
9738
Ingen av oss vet om det blir produksjon, men hvis Canada og Quebec blir utsatt for langvarige hÞye toller mot USA, hvor de eksporterer 75 % av sin varer, ja, da mÄ Quebec snu pÄ flisa og gjÞre som andre provinser, Þke/starte produksjon(en) av LNG.
Dette budskapet er det jo ogsÄ publisert flere artikler/videoer om fra Canada pÄ disse trÄdene. Quebec mÄ bli mindre miljÞfanatikere, endre de selvpÄlagte restriksjonene, og bite i det sure eplet, mener jeg.
Dette budskapet er det jo ogsÄ publisert flere artikler/videoer om fra Canada pÄ disse trÄdene. Quebec mÄ bli mindre miljÞfanatikere, endre de selvpÄlagte restriksjonene, og bite i det sure eplet, mener jeg.
Peter Sellers
10.04.2025 kl 18:16
9674
@Jensi, anken har absolutt ingen betydning for om vi fÄr pilot eller ei, den gjelder om det skal ryddes pga miljÞmessige Ärsaker eller ikke, sÄ den dommen har ingen betydning bortsett fra kostnader dersom Qec taper!!
Peter Sellers
10.04.2025 kl 18:21
10052
@OSEBX, ja vi har ment mye her siden jeg ble med i 2018 og det menes fortsatt mye om at myndighetene mÄ snu! For min del sÄ har jeg blitt mer og mer apatisk til aksjen, for her hadde jeg fÄtt bedre avkastning med renter i banken pÄ disse Ärene som vi har stÄtt og fortsatt stÄr pÄ vent !! :))
njn-
10.04.2025 kl 18:42
10058
SĂ„ vit jeg har registrert er det BARE de som tror, som er her inne!
Vi har alle investert i QEC for vi VET at de sitter pÄ enorme verdier, men sÄ lenge det er politikere som er bÞygen
vet vi ingenting.
De er i vertfall en gjeng med navle beskuere, som ogsÄ TROR.
Vi har alle investert i QEC for vi VET at de sitter pÄ enorme verdier, men sÄ lenge det er politikere som er bÞygen
vet vi ingenting.
De er i vertfall en gjeng med navle beskuere, som ogsÄ TROR.
Redigert 10.04.2025 kl 18:49
fervex
10.04.2025 kl 19:01
10032
Ărlig talt sĂ„ vet jeg ikke, politikerne virker ikke Ă„ forhaste seg i alle fall. Elefanten i rommet kanskje? Ingen som vil diskutere dette konkret og seriĂžst fĂžr hĂžringen tydeliggjĂžr at de holder pĂ„ Ă„ gĂ„ pĂ„ en smell, da kanskje de tar affĂŠre? Med pilot eller kompromiss, jeg er Ă„pen for begge.
Beklager at jeg la ut link uten noen kommentar i dag, men inntil jeg bli mangemillionÊr pÄ QEC, mÄ jeg jobbe som folk flest. (ironisk - eller kanskje ikke)
Beklager at jeg la ut link uten noen kommentar i dag, men inntil jeg bli mangemillionÊr pÄ QEC, mÄ jeg jobbe som folk flest. (ironisk - eller kanskje ikke)
Phantomas
10.04.2025 kl 20:28
9888
Sitat «Dette budskapet er det jo ogsÄ publisert flere artikler/videoer om fra Canada pÄ disse trÄdene.»
Tja⊠Problemet er at alt som limes inn pÄ disse trÄdene av artikler, har et innhold som argumenterer for at Canadas eneste lÞsning mot Trumps tollsatser er Ä pumpe opp enda mer olje/ gass og at Québec er fortapt hvis de ikke utnytter sine enorme naturgassressurser. Motpartens argumenter ( som utgjÞr flertallet i Québec) er aldri kommet til ordet pÄ disse trÄdene fÞr jeg her og nÄ limer inn linken til en artikkel som argumenterer for hvorfor fornybar energi og ikke enda mer gass og olje kan vÊre redningen.
https://www.theglobeandmail.com/business/commentary/article-will-pumping-out-more-oil-really-save-canada-from-trump/
Tja⊠Problemet er at alt som limes inn pÄ disse trÄdene av artikler, har et innhold som argumenterer for at Canadas eneste lÞsning mot Trumps tollsatser er Ä pumpe opp enda mer olje/ gass og at Québec er fortapt hvis de ikke utnytter sine enorme naturgassressurser. Motpartens argumenter ( som utgjÞr flertallet i Québec) er aldri kommet til ordet pÄ disse trÄdene fÞr jeg her og nÄ limer inn linken til en artikkel som argumenterer for hvorfor fornybar energi og ikke enda mer gass og olje kan vÊre redningen.
https://www.theglobeandmail.com/business/commentary/article-will-pumping-out-more-oil-really-save-canada-from-trump/
Redigert 10.04.2025 kl 20:43
nucleus
10.04.2025 kl 20:45
9838
PrÞver du Ä fortelle at bad business er gode nyheter? Da mÄ du nok leite lenge.., den grÞnne satsing fungerer jo heller dÄrlig ved vindstille og skyet vÊr. Ska de driver industri attpÄtil, blir det jo mindre gode forutsetninger..med vÊrforbehold. For Ä ikke nevne de kaldere kuldeperioder. Canada har strenge vintrer, les boka med Lars Monsen " Canada pÄ tvers "..Men gjenspeiler vel ditt agenda fra tidligere.. her pÄ QEC trÄden.
Sunrise
10.04.2025 kl 20:54
9824
Er det riktig det han skriver , at Tyskland nylig har meddelt Canada at de ikke er interessert i LNG? Oppfatter det slik at Europa/Tyskland trenger gass og helst vil kjÞpe fra partnere de kan stole pÄ. Det var vel Trudeau som meddelte for noen Är siden at det ikke var noen "business case" for LNG til Europa. Og mange stilte seg undrende til en slik uttalelse fra han. NÄ er han gÄtt av og Canada mÄ tenke nytt.
Redigert 10.04.2025 kl 20:55
IncognitoPamda
10.04.2025 kl 22:41
9725
Folk her driver med motivert resonnering. For eksempel er ikke skydekke et stort problem for solkraft. Jeg tenker at handelsforhold pÄ gass mellom Canada og EU hadde vÊrt fornuftig, men om de ser det annerledes, sÄ har de sannsynligvis grunner til det.
njn-
10.04.2025 kl 23:24
9672
Det stÄr om Ä skaffe andre kunder for alle type varer, sÄ og komme med synspunkter fra den amerikanske olje industrien er nok noe sÞkt.
Phantomas
11.04.2025 kl 07:50
9376
Synspunkter fra den amerikanske oljeindustrien?
Da fÄr du lese overskriften enda en gang.
«Will pumping out more oil really save Canada from Trump?»
Gjerne ogsÄ hele artikkelen.
Edited teksttillegg.
Vedr. artikkelens forfatter. Taylor C. Noakes is an independent journalist and public historian from Montreal.
Legg ogsÄ merke til det kanadiske flagget Þverst oppe ved siden av logoen til Globe and Mail.
Her er det ingenting som tyder pÄ at den amerikanske oljeindustrien er representert med sine synspunkter.
Da fÄr du lese overskriften enda en gang.
«Will pumping out more oil really save Canada from Trump?»
Gjerne ogsÄ hele artikkelen.
Edited teksttillegg.
Vedr. artikkelens forfatter. Taylor C. Noakes is an independent journalist and public historian from Montreal.
Legg ogsÄ merke til det kanadiske flagget Þverst oppe ved siden av logoen til Globe and Mail.
Her er det ingenting som tyder pÄ at den amerikanske oljeindustrien er representert med sine synspunkter.
Redigert 11.04.2025 kl 08:50
OSEBX
11.04.2025 kl 16:41
8728
Selvsagt driver alle her med motivert argumentasjon, jeg kan jo ikke argumentere for, eller tro pÄ at Quebec vil komme seg gjennom den handelskrisen som de nÄ stÄr foran, kun ved hjelp av grÞnn energi, hvis jeg har NULL tro pÄ det. Og det er jo heller ikke noen energikrise for Quebec som er deres problem, men et behov for avsetning pÄ deres energiintensive varer og dermed uteblivelse av inntekter. I mangel pÄ eksportinntekter fra USA, mÄ de skaffe seg eksportinntekter fra andre kilder, og da blir gassinntekter en god lÞsning. Quebec mÄ omstille seg, jo fÞr jo heller.
Phantomas
11.04.2025 kl 21:35
8467
NÄ har jeg linket til en artikkel som argumenterer for at gassinntekter ikke nÞdvendigvis blir en god lÞsning for Québec. Kan du ikke i det minste diskutere denne artikkelen i stedet for Ä komme med dine egne postulater som er i lÞse luften enn sÄ lenge?
Redigert 11.04.2025 kl 21:35
Trollveggen
11.04.2025 kl 22:04
8404
NÄ er det vel ikkje du som bestemmer kva artikkel personen skal diskutere her pÄ forumet, eller??
Det er ikkje mykje mat i det som du kjem med heller, om du lurte. Kvifor legg du ikkje ut artiklar som syner att det er til Quebecâs fordel Ă„ produsere sin eigen gass, det finnest like mange av dei artiklane.
Det er ikkje mykje mat i det som du kjem med heller, om du lurte. Kvifor legg du ikkje ut artiklar som syner att det er til Quebecâs fordel Ă„ produsere sin eigen gass, det finnest like mange av dei artiklane.
Kvike11
12.04.2025 kl 08:06
8047
Hele Europa mangler gas og vil gerne kĂžbe LNG gas.
Og gerne fra Canada.
Quebec har milliard underskud, og en del af det er pÄ grund af import af energi, og manglende indtjening.
Det kunne QEC og mÄske flere andre hjÊlpe med, ved egen produktion.
Derud over mangler QEC energi, sÄ der skal slukkes for strÞmmen kl ??? til kl ?? og opvarmning kan blive et problem
Fint man gerne vil vÊre grÞn, sÄ kan naboen indvinde og befolkningen fÄr lov til at betale.
Hvor grÞn er man sÄ, nÄr andre mÄ indvinde pÄ bekostning af uvidenhed.
Nu er tiden til at fÄ styr pÄ milliard underskud og energi mangel i Quebec.
QEC , tror jeg fÄr en eller anden tilladelse, regering skal skiftes, og de er godt klar over de vil tabe sagen, derfor trÊkkes tiden ud.
HÄber selv pÄ mega erstatning pÄ mellem 30 -50 nkr pr aktie, betales tilbage til aktionÊrerne
Og gerne fra Canada.
Quebec har milliard underskud, og en del af det er pÄ grund af import af energi, og manglende indtjening.
Det kunne QEC og mÄske flere andre hjÊlpe med, ved egen produktion.
Derud over mangler QEC energi, sÄ der skal slukkes for strÞmmen kl ??? til kl ?? og opvarmning kan blive et problem
Fint man gerne vil vÊre grÞn, sÄ kan naboen indvinde og befolkningen fÄr lov til at betale.
Hvor grÞn er man sÄ, nÄr andre mÄ indvinde pÄ bekostning af uvidenhed.
Nu er tiden til at fÄ styr pÄ milliard underskud og energi mangel i Quebec.
QEC , tror jeg fÄr en eller anden tilladelse, regering skal skiftes, og de er godt klar over de vil tabe sagen, derfor trÊkkes tiden ud.
HÄber selv pÄ mega erstatning pÄ mellem 30 -50 nkr pr aktie, betales tilbage til aktionÊrerne
Redigert 12.04.2025 kl 08:06
Phantomas
12.04.2025 kl 09:29
7942
Dere klarer utmerket godt pÄ egen hÄnd Ä lime inn artikler som gÄr oljeindustriens Êrend ved Ä hevde at Canadas eneste lÞsning mot Trumps tollsatser er Ä pumpe opp enda mer olje/ gass, og at Québec er fortapt hvis de ikke utnytter sine enorme naturgassressurser. Verre er det med artikler som belyser det politiske flertallets syn i Québec pÄ at naturgass fortsatt kan importeres fra Alberta, og at utviklingen av fornybar energi er redningen. Da har jeg unnlatt Ä nevne at ogsÄ artikler som advarer mot fracking, glimrer med sitt fravÊr pÄ disse trÄdene. Fracking er Qecs hovedanliggende og Quebecs non grata.
God pÄske.
God pÄske.
Redigert 12.04.2025 kl 09:56
tuja
12.04.2025 kl 09:49
7909
Fra artikkelen postet i gÄr kl 11.04:
" OTTAWA - Liberal Leader Mark Carney took his promise of making Canada an "energy superpower" to the heart of Canada's oil industry Wednesday, becoming the second party leader in three days to promise to speed up the review process to greenlight major national energy projects. "
Mangler ikke pÄ positive signaler fra hÞytstÄende ledere.
" OTTAWA - Liberal Leader Mark Carney took his promise of making Canada an "energy superpower" to the heart of Canada's oil industry Wednesday, becoming the second party leader in three days to promise to speed up the review process to greenlight major national energy projects. "
Mangler ikke pÄ positive signaler fra hÞytstÄende ledere.
OSEBX
12.04.2025 kl 16:13
7515
FÞlg med pÄ BBC, britene kjemper for det store stÄlverket, British Steel, 3 000 jobber er i fare.
At det kommer mange slike saker i Quebec og resten av Canada, er sÄ sikkert som Amen i kjerka.
At det kommer mange slike saker i Quebec og resten av Canada, er sÄ sikkert som Amen i kjerka.
nucleus
12.04.2025 kl 16:44
7982
Blir jo et annet regnestykke med egen produksjon av gass og olje sÄ eksport av nevnte. JevnfÞrt med dagens import fra USA attpÄtil. Eller bruke et herr Binnion utrykk: " No brainer "! Som forteller vel det meste.. om situasjonen QEC og Quebec.
Jensi
12.04.2025 kl 17:51
7896
đ
MÄ hÄbe at quebecs politikkere ikke tager udtrykket ilde op og tror han mener dem - det er jo pÄ engelsk og ikke fransk !
đ€Ł
MÄ hÄbe at quebecs politikkere ikke tager udtrykket ilde op og tror han mener dem - det er jo pÄ engelsk og ikke fransk !
đ€Ł
Phantomas
12.04.2025 kl 22:08
7634
Sitat OSBEX: «Amen i kjerka»
?
May the force be with you.
?
May the force be with you.
Redigert 12.04.2025 kl 22:17
RGTBJĂRN
13.04.2025 kl 00:54
7630
LSHH skrev Savner kun at Quebec blir mer nevnt đ
Det kommer det kommer. Sky is in the limit
OSEBX
13.04.2025 kl 01:40
7599
Phantomas skrev Sitat OSBEX: «Amen i kjerka» ? May the force be with you.
Hvilke andre problemer foreligger?
Kvike11
13.04.2025 kl 23:01
7035
Quebec, kĂžrer med milliard underskud i budget.
De har ikke nok energi til at holde alle hjul igang.
De stÄr overfor en milliard erstatning, hvis de ikke Êndrer pÄ lovgivningen, og giver QEC tilladelse.
For min skyld kan de fransk canadier, der er sÄ trodsige, sejle deres egen sÞ, og stÄ uden billig energi,
betale erstatning til os tÄlmodige aktionÊrer.
HÄber snart der sker noget, selv om QEC fordobbler olie produktionen i denne mÄnen , hvilket burde lÞfte aktien til 4-5,
stÄr kursen stille.
pÄ tide selskabet viser os vÊrdierne,sÄ kursen kan fÄ sit lÞft.
De har ikke nok energi til at holde alle hjul igang.
De stÄr overfor en milliard erstatning, hvis de ikke Êndrer pÄ lovgivningen, og giver QEC tilladelse.
For min skyld kan de fransk canadier, der er sÄ trodsige, sejle deres egen sÞ, og stÄ uden billig energi,
betale erstatning til os tÄlmodige aktionÊrer.
HÄber snart der sker noget, selv om QEC fordobbler olie produktionen i denne mÄnen , hvilket burde lÞfte aktien til 4-5,
stÄr kursen stille.
pÄ tide selskabet viser os vÊrdierne,sÄ kursen kan fÄ sit lÞft.
tuja
14.04.2025 kl 08:40
6867
https://fcpp.org/2025/04/12/trumps-tariffs-and-albertas-demands-could-strengthen-canada/
The premier said Albertans were done âsubsidizing other provinces that are fully capable of funding themselves.â Although neither the Conservatives nor the Liberals are eager to change equalization, they may have to.
«Equalization aims to ensure comparable services across provinces, but political considerations have left it bloated and distorted. The formula penalizes provinces rich in oil and gas while disregarding other revenue sources. Quebec receives $13 billion annually, facilitating its ban on fracking and leaving its shale gas in the ground.»
Snart slutt pÄ Ä subsidiere Quebec.
The premier said Albertans were done âsubsidizing other provinces that are fully capable of funding themselves.â Although neither the Conservatives nor the Liberals are eager to change equalization, they may have to.
«Equalization aims to ensure comparable services across provinces, but political considerations have left it bloated and distorted. The formula penalizes provinces rich in oil and gas while disregarding other revenue sources. Quebec receives $13 billion annually, facilitating its ban on fracking and leaving its shale gas in the ground.»
Snart slutt pÄ Ä subsidiere Quebec.
nucleus
14.04.2025 kl 10:49
6550
Enig med deg Kvike11.
Canada og Quebec inte minst bÞr fÄ en fortgang, pÄ snu til rasjonell tankegang. Er jo begrensninger pÄ hvor mye og hvor lenge..de andre stater I Canada, kan subsjonere Quebec. Hvor lenge gÄr det innen Canada statsminister synger ut om saken og situasjonen med Quebec? Alle skal vel bidra med sitt til nasjonen Canada. SÊrlig hvis behovet er der, som nÄ med handelstoller og hva ..fra USA.
Canada og Quebec inte minst bÞr fÄ en fortgang, pÄ snu til rasjonell tankegang. Er jo begrensninger pÄ hvor mye og hvor lenge..de andre stater I Canada, kan subsjonere Quebec. Hvor lenge gÄr det innen Canada statsminister synger ut om saken og situasjonen med Quebec? Alle skal vel bidra med sitt til nasjonen Canada. SÊrlig hvis behovet er der, som nÄ med handelstoller og hva ..fra USA.
OSEBX
14.04.2025 kl 16:09
6154
NÄr krybben er tom, bites hestene.
Kanskje det vi ser konturene av i Canada?
Kanskje det vi ser konturene av i Canada?
tuja
14.04.2025 kl 21:09
5800
https://www.fraserinstitute.org/commentary/other-provinces-should-follow-nova-scotias-lead-hydraulic-fracturing
April 13, 2025
Other provinces should follow Nova Scotiaâs lead on hydraulic fracturing
In a surprising turn, the Houston government in Nova Scotia recently lifted provincial bans on the production of uranium and the use of hydraulic fracturing (a.k.a. fracking) to produce oil and gas in the province.
According to Premier Tim Houston, in light of the âeconomic challenges we face right now as a country and as a province, itâs time to pull every lever that we have. Weâre rich in resources and we can develop them safely, so itâs time to have that discussion and move forward.â He added that as âprojects come forward, there will be extensive reviews, consultation. The process will be followed. Having just a blanket banâthatâs lazy policy.â
And Premier Houston is absolutely right. As shown in a series of studies published by the Fraser Institute, while hydraulic fracturing does pose some environmental threatsâmost notably, the stimulation of small tremors and potential impacts on groundwater contamination or overuseâthere are already well-developed technologies and production methods that mitigate those risks. The latest such study confirmed this outlook, specifically with regard to the potential risks of hydraulic fracturing in Atlantic Canada and the potential benefits (investment, job creation, economic activity and opportunity, government revenue, etc.).
Premier Houston is also right in seeing potential economic and self-sufficiency gains for Nova Scotia where unconventional natural gas resources primarily reside in a geologic formation named Horton Bluff. A 2014 report from the Library of Parliament reported that between 2007 and 2008 several exploratory wells were drilled in the Horton Bluff tight gas formation, leading to an estimate of a potential reservoir of up to 69 trillion cubic feet (Tcf) of shale gas. At current market prices for natural gas, this reserve would represent a long-term potential market value of about $190 billion.
Nova Scotia is not the only province in Atlantic Canada that could benefit from the removal of bans on hydraulic fracturing. New Brunswickâs Frederick Brook shale formation holds an estimated 67-80 Tcf of natural gas. At market prices for natural gas (at time of writing for the Fraser Institute study), this reserve would represent a market value of $186 billion to $221 billion. Newfoundland and Labrador is also known to have oil and gas potential in its Green Point shale formationâhowever, that potential has not been quantified or defined in any publicly available documents (and cannot be, while moratoria are in place).
Indeed, as with previous reviews of the literature regarding the risks and benefits of hydraulic fracturing in Canada, the latest study finds that while the risks of hydraulic fracturing are real, they are manageable with existing technology and engineering practise. To that end, Premier Houston might note that monitoring of air and water quality and induced seismicity in areas engaging in hydraulic fracturing may need to be increased, and exposure notification systems strengthened to ensure that nearby populations can manage their risk exposures from hydraulic fracturing operations. But neither of these cautionary requirements should stop oil and gas production via hydraulic fracturing.
Nova Scotia and the other Atlantic provinces with oil and gas potential would benefit from the economic potential locked under their lands by ending moratoria put in place over a decade ago. Premier Houstonâs brave steps to end the moratorium in Nova Scotia should be an example to others, in Atlantic Canada and beyond.
April 13, 2025
Other provinces should follow Nova Scotiaâs lead on hydraulic fracturing
In a surprising turn, the Houston government in Nova Scotia recently lifted provincial bans on the production of uranium and the use of hydraulic fracturing (a.k.a. fracking) to produce oil and gas in the province.
According to Premier Tim Houston, in light of the âeconomic challenges we face right now as a country and as a province, itâs time to pull every lever that we have. Weâre rich in resources and we can develop them safely, so itâs time to have that discussion and move forward.â He added that as âprojects come forward, there will be extensive reviews, consultation. The process will be followed. Having just a blanket banâthatâs lazy policy.â
And Premier Houston is absolutely right. As shown in a series of studies published by the Fraser Institute, while hydraulic fracturing does pose some environmental threatsâmost notably, the stimulation of small tremors and potential impacts on groundwater contamination or overuseâthere are already well-developed technologies and production methods that mitigate those risks. The latest such study confirmed this outlook, specifically with regard to the potential risks of hydraulic fracturing in Atlantic Canada and the potential benefits (investment, job creation, economic activity and opportunity, government revenue, etc.).
Premier Houston is also right in seeing potential economic and self-sufficiency gains for Nova Scotia where unconventional natural gas resources primarily reside in a geologic formation named Horton Bluff. A 2014 report from the Library of Parliament reported that between 2007 and 2008 several exploratory wells were drilled in the Horton Bluff tight gas formation, leading to an estimate of a potential reservoir of up to 69 trillion cubic feet (Tcf) of shale gas. At current market prices for natural gas, this reserve would represent a long-term potential market value of about $190 billion.
Nova Scotia is not the only province in Atlantic Canada that could benefit from the removal of bans on hydraulic fracturing. New Brunswickâs Frederick Brook shale formation holds an estimated 67-80 Tcf of natural gas. At market prices for natural gas (at time of writing for the Fraser Institute study), this reserve would represent a market value of $186 billion to $221 billion. Newfoundland and Labrador is also known to have oil and gas potential in its Green Point shale formationâhowever, that potential has not been quantified or defined in any publicly available documents (and cannot be, while moratoria are in place).
Indeed, as with previous reviews of the literature regarding the risks and benefits of hydraulic fracturing in Canada, the latest study finds that while the risks of hydraulic fracturing are real, they are manageable with existing technology and engineering practise. To that end, Premier Houston might note that monitoring of air and water quality and induced seismicity in areas engaging in hydraulic fracturing may need to be increased, and exposure notification systems strengthened to ensure that nearby populations can manage their risk exposures from hydraulic fracturing operations. But neither of these cautionary requirements should stop oil and gas production via hydraulic fracturing.
Nova Scotia and the other Atlantic provinces with oil and gas potential would benefit from the economic potential locked under their lands by ending moratoria put in place over a decade ago. Premier Houstonâs brave steps to end the moratorium in Nova Scotia should be an example to others, in Atlantic Canada and beyond.