Zenith Energy

Blientotre
ZENA 23.04.2025 kl 23:43 43637

Hei,

Vi kjører i gang en ny lukket gruppe hvor alle som vil kan delta.

Ønsker en åpen og seriøs diskusjon om selskapet - men også folkeskikk fra deltagerne.

Overdreven høysinn og useriøs negativitet vil ikke tolereres.

Kom med informative innlegg som omhandler selskapet.
Redigert 05.05.2025 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.06.2025 kl 20:36 1976

Jeg tror ikke operator kan fraskrive seg alt ansvar. Det ser vi ofte. Kan gi et eksempel. Jeg er aksjonær i PEN og var i BWE som bygde ut oljefelt i Gabon over et par-tre år. Dette tok veldig lang tid grunnet at ESP-er de kjøpte av Baker Hughes sviktet. De var av en helt ny type. De måtte til slutt gå tilbake til konvensjonelle ESPer. Utbyggingen tok derfor mye lengre tid enn beregnet. Meg bekjent har ikke BWE krevd noen erstatning. Ble spurt om det på en kvartalspresentasjon, men CEO svarte svært unnvikende på det.

Vi kan også ta den forferdelige oljeulykken med Deepwater Horizon i 2010 som koste 11 menneskeliv og enorme naturødeleggelser. Tror de fleste husker denne ulykken i Mexicogulfen. Bp var operatør, Transocean eide riggen og leverandøren av bop-en som sviktet var et selskap som jeg ikke husker navnet på. Både Transocean og Bp fikk høye krav knyttet til dødsfallene og miljøødeleggelsene, men det var Bp fikk det største kravet.

Så jeg tror det beste vi kan håpe på er et forlik. Bare min personlige mening. Begge saker er forskjellige fra vår, men jeg tror intet riggselskap vil ta all risiko alene. Det kommer jo selvsagt innholdet av kontraktene som er inngått.

Men tar gjerne i mot en full seier her også. 😁
Storms
07.07.2025 kl 08:35 939

“Status of Proceeding: Pending” (Venter)
FF. Er status forandret eller hele tiden været på Venter?

Der har ikke været aktivitet i juli indtil videre her, så muligvis vi er i afsluttende fase her, efter heftigt aktivitet i juni…
Titonor
07.07.2025 kl 14:14 548

Har forsøkt å fulgt med litt på ICSID sine sider rundt Zenith saken, og mener at den har stått som "Pending" en stund. Når man ser inne på ICSID sidene, så har man følgende lister/faner over saker;

- Cases Database
- Pending Cases (og her inne ligger ICSID Case No. ARB/23/18)
- Concluded Cases
- Recent Cases

Og her er ett utdrag av det som har skjedd i vår/sommer;

April 24, 2025
The Respondent files a counter-memorial on the merits and a memorial on preliminary objections.

June 4, 2025
The Claimants file a request for provisional measures.

June 20, 2025
The Respondent files observations on the Claimants’ request for provisional measures.

June 25, 2025
Following exchanges between the parties, the parties file requests for the Tribunal to decide on production of documents.

June 27, 2025
The Claimants file a response to the Respondent’s observations of June 20, 2025.
Fluefiskeren
07.07.2025 kl 14:21 513

Ingen forandringer. Er fortsatt på Pendig. Det vil den fortsette å være inntil dom.