Frontline 2025

andreasr
FRO 25.04.2025 kl 15:09 108786

Mitt syn på Frontline i 2025:

- All-in med 14180 Frontline aksjer på Oslo børs.
- Jeg tror OPEC vil øke produksjonen av olje fremover.
- Det globale forbruket av olje vil fortsette å øke inn i fremtiden.
- Risikoen for crazy Trump tiltak, tariffer og økonomisk krigføring er priset inn nå.
- Overgangen fra unipolar verden dominert av USA, til multipolar verden hvor USA og Kina skal utvikle og produsere selvstendige supply-lines for industrien vil føre til økt forbruk av olje.

Kursmål: 300 kroner, tilbake til ATH.

Økt etterspørsel etter olje:
USA og Kina vil styrke egen industri og bygge opp strategiske oljelagre.
Dette øker behovet for langdistanse oljefrakt med VLCC-skip, særlig fra Midtøsten og Afrika til Asia og USA.
Handelsfragmentering og sanksjoner:

I en delt verden kan handelsruter bli lenger og mer kompliserte.

Olje kan måtte transporteres via omveier, noe som øker "ton-mile"-etterspørselen og løfter fraktratene.

Strategisk lagring:

Både Kina og USA kan kjøpe store mengder olje på spotmarkedet for å fylle lagre, noe som gir høy etterspørsel etter VLCC-er i perioder.

Geopolitisk uro:

Konflikter (som i Taiwan eller Midtøsten) kan forstyrre oljeforsyningen og gjøre frakt mer risikabel og dyr.

Dette fører til høyere rater og lavere tilgjengelighet av skip.

Konklusjon: En topolær verden vil mest sannsynlig føre til høyere VLCC-fraktrater, særlig på mellomlang sikt, på grunn av økt etterspørsel, lengre ruter og geopolitisk usikkerhet.
Redigert 25.04.2025 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.06.2025 kl 11:21 6727

NYSE lukket på 195,17 NOK fredag.
LOD=189,70NOK
VWAP 193,632NOK

Nå nesten i rødt!
Ellevill handel!
😅🎪


Volume: 1.32M
65 Day Avg: 1.26M
105% vs Avg
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro

"Det er viktig å merke seg at denne oppgangen kommer fra lave nivåer: Shippingaksjer handles fortsatt med betydelige rabatter mot NAV, mange er tungt shortet og sentimentet tynges av handelskonflikter og svake vekstutsikter. I et slikt miljø kan selv små triggere gi store kursutslag", skriver meglerhuset. (Clarksons)
Redigert 16.06.2025 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.06.2025 kl 12:13 6819

Producers and traders trying to book ships to load crude oil and fuel from the Persian Gulf have been met with few offers, said shipbrokers and charterers, who asked not to be identified as they’re not authorized to speak publicly. (Bloomberg via Ed)
https://x.com/ed_fin/status/1934548675004359099
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-06-16/oil-shippers-pause-offers-to-middle-east-as-conflict-intensifies

6. juni var kurstopp 186,2NOK
Mindre enn 2% til dagens foreløpige bunn...
Jobbes det intenst med å forsvare shortposisjoner her nå?
Redigert 16.06.2025 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.06.2025 kl 12:42 6747

Vanskelig å si. Jeg tror ikke det. Nå kan det se ut som om det som kunne bli en midlertidig opptur faktisk blir en nedtur isteden. Dvs for rederier som tar sikkerheten på alvor. Jeg vil anta at Frontline er forsikrige med å gå inn i persiagulfen nå da sikkerheten er uklar. Dermed kan det hende at russerne, som setter sikkerheten lavere, drar avgårde med de fleste kontrakter frem til man vet hvordan dette utvikler seg.
ibyx
16.06.2025 kl 12:45 6737

Ja russerne er jo "venner" med iranerne...
Men dersom Israel bomber oljeinfrastruktur til eksport....
Vet ikke hvor mye "rasjonalitet" som skal tilskrives noen av disse partene nå?

https://www.hellenicshippingnews.com/why-iran-wont-block-the-hormuz-strait-oil-artery-even-as-war-with-israel-looms/
https://www.tradewindsnews.com/finance/conflict-premium-stocks-rally-as-shipping-poised-to-outperform-/2-1-1833285

Virker som kursen er litt i "limbo" nå, mens OET og Hafnia tenderer høyere igjen...
Redigert 16.06.2025 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.06.2025 kl 13:09 6773

Handles ca hele 2% høyere enn intradagstopp 6. juni før spetakkelet begynte...
Shortlabben er tung?

Eller var det allerede mye rateoppgang priset inn slik at den var moden for å plukkes?
Veldig "ubeleilig" krise med andre ord?
ibyx
16.06.2025 kl 13:17 6750

Aframaxer til hugging.
https://www.tradewindsnews.com/bulkers/big-ships-reappear-on-recycling-beaches-as-sci-and-berge-bulk-offload-older-tonnage/2-1-1833120

Også Aframax Andaman Skies meldes sendt til skraping i India etter å ha blitt nektet anløp i India i mars pga sikkerhetsgrunner.
Redigert 16.06.2025 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
KommersK
16.06.2025 kl 14:13 6687

Hva mener du de gjør? Setter nye shorter hele tiden? For det er i tilfelle det eneste som hjelper.
Hardly
16.06.2025 kl 14:55 6848

VLCC-ratene stiger ettersom tankredere holder seg unna krigssone i Midtøsten
Bestillinger nær stillstand i Midtøsten-Gulfen.
Rimdrim
16.06.2025 kl 15:58 6746

Dacapo….. da var vi i minus….
desirata
16.06.2025 kl 16:19 6691

Nå kan alle FRO haussere ta sommerferie. Its game over for denne gang.

Blir lave rater til uti august måned nå. Deretter den vanlege vinter haussinga om rater på hundre tusen, men det blir kun små oppturer til 60k. Neste år samme igjen -
DrDental
16.06.2025 kl 16:21 6694

Virker som det er mange pissredde og lettskvetne aksjonærer i dette selskapet.
Vulkan78
16.06.2025 kl 16:26 6679

Å neeei,oljeprisen går ned 2-3%. Da må vi selge alt vi har av aksjer. Faen meg så lobotomert at det ikke er til å tru!!
MorganKane
16.06.2025 kl 16:42 6633

Oljeprisen har lite å si i seg selv. Men Iran sitt klare ønske om fredsforhandlinger tilsier at alt går tilbake til det normale. Og ratene synker (hvis de sa i det hele tatt var særlig opp).

Det latterlige er at hver gang det er en liten gnist i Midtøsten så tror tilsynelatende markedet at ratene omtrent skal dobles i flere tiår. Hvis det faktisk nå kommer positive signaler fra Israel skal vi ned mot 180 igjen.
ibyx
16.06.2025 kl 17:09 6583

"I et innlegg på Telegram lover Israels forsvarsminister Israel Katz hevn mot Iran, og sier at Teherans innbyggere vil betale prisen for angrepene innen kort tid"
Rene Putinretorikken dette?
Vi må hevne oss fordi vi angrep dere...?
Da gjenstår det bare at den oransje også legger all skyld på Iran...

Breaking:
The genius dealmaker er igang på forutsigbart vis.
Trump will not sign joint G7 statement on Iran
https://edition.cnn.com/2025/06/16/politics/trump-israel-iran-g7-statement
Redigert 16.06.2025 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.06.2025 kl 18:05 6517

Her er en analytiker som peker på andre mulige konsekvenser av denne krigen. Ikke sikkert "det normale" inntreffer umiddelbart igjen.
Det normale er forøvrig at FRO kjøres "hit og dit". Slik sett er alt som det skal være nærmest til enhver tid...
https://www.dn.no/shipping/shipping/utenriks/har-liten-tro-pa-hormuz-trussel-er-det-noe-iran-virkelig-vil/2-1-1833226

apropos: (hvis de sa i det hele tatt var særlig opp)
BDTI +6,36% idag
https://en.stockq.org/index/BDTI.php

Største dagsbyks siden 2.10.24 +9,69 %
Redigert 16.06.2025 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.06.2025 kl 19:42 6346

NYSE crude peers for litt siden:
Symbol Price Change % Chg Anbefaling
FRO 18.79 -0.95 -4.81% BUY
STNG 41.97 -1.43 -3.29% BUY
TNK 46.05 -1.54 -3.25% OVER
NAT 2.77 -0.07 -2.47% OVER
DHT 11.89 -0.27 -2.18% BUY
CMBT 9.49 -0.06 -0.63% OVER

https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
Redigert 16.06.2025 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Noryng
17.06.2025 kl 07:19 5871

3 tankere i brann i Kohr Fakkan / Fujaira ! Leste på et forum at dette kunne være Frontline fartøy!

https://www.tradewindsnews.com/casualties/up-to-three-tankers-reported-on-fire-after-collision-off-fujairah/2-1-1833747
Massimo
17.06.2025 kl 07:46 5818


De står visst nok i brann :-((


Oslo (Infront TDN Direkt): Det er rapporter om en kollisjon mellom oljetankskipene "Front Eagle" og "Adalynn" i Omanbukten.

Det skriver flere shippingprofiler på X tirsdag, blant annet Marhelm, som viser til sporingsdata.

Front Eagle er en 2020-bygget VLCC med scrubber eid av Frontline, ifølge selskapets hjemmeside.

Det maritime sikkerhetsselskapet Ambrey har bekreftet en hendelse i Omanbukten og sier hendelsen ikke er sikkerhetsrelatert, men ga ikke ytterligere detaljer, ifølge Reuters.
andreasr
17.06.2025 kl 09:21 5519

Blir det dekket av forsikringen?
ibyx
17.06.2025 kl 09:22 5713

Handles marginalt høyere enn før denne krigen startet.
Mye "dobbelsikring" på gang?
Begynner å bli stort "skjult" kjøpspotensial her nå?
Mollen
17.06.2025 kl 10:14 5606

Etter min mening er det noe markedet ikke får med seg her… Enten kommer dette til å bli en fullskala krig med påfølgende konsekvenser for oljeproduksjonen til Iran eller så kommer det til å ende med en fredsavtalemellom Israel og Iran OG en atomavtale med USA og resten av verden.. Begge deler vil være positivt for Frontline. Denne konflikten er vinn-vinn for Frontline uansett utfall. Bsre å kjøpe aksjen !
ørnen
17.06.2025 kl 10:28 5569

TACO har malt seg inn i er hjørne og må vise handlekraft. Tidsspørsmål før amerikanske fly er på vingene
Hardly
17.06.2025 kl 10:42 5529

Kommer an på om området hvor dette skjedde er erklært som krigs sone eller ikke og hva slags forsikring Frontline har.
En krigssone er som regel ikke dekket av standard forsikringer. Vanlig skadeforsikring dekker som regel ikke krigsrisiko, men det finnes egne krigsforsikringer eller ordninger som kan dekke dette.
ibyx
17.06.2025 kl 10:44 5674

Det spekuleres i om kollisjonen idag skyldes GPS jamming. Det vil vel vise seg etterhvert. Det som *er* tilfellet er at slik jamming har foregått som vist på denne videoen.
Det i seg selv vil nok føre til at mange styrer unna gulfen og at forsikringene vil øke.
Så får man vurdere hvordan det vil slå inn på rater osv.
FRO er garantert godt forsikret uansett så at denne hendelsen skal senke kursen som enkelte mener er naturlig er vel heller tvilsom fra et økonomisk synspunkt.
Men en viss "svalende" effekt ser vi kanskje nå i og med at OET stiger det dobbelte akkurat nå.
Men hvis det større scenarie som spiller seg ut er positivt for OET, hvorfor ikke også for FRO mfl?

https://youtu.be/F4dWc9JD6Uo
Redigert 17.06.2025 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
17.06.2025 kl 11:07 5632

Noe er visst på gang. Vi så det jo i hoppet i BDTI igår.

For under en time siden.
DHT Opal (2012 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Glasford Shipping (HKG) DHT Management $DHT (TCE: RV USD 60K @ 50 days / Actual USD 57K @ 53 days)
https://app.tankersinternational.com/fixtures/id/120397
10:35 AM · Jun 17, 2025
·
374
Views
Redigert 17.06.2025 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
17.06.2025 kl 11:49 5591

Det er ingen grunn til å kollidere i åpent hav selv om GPS'en er jammet. Man har fortsatt visuelt syn i orden, samt radar etc.....
Ratta
17.06.2025 kl 12:28 5474

Vet du at sikten var bra når dette inntraff?
Det er tett trafikk, og om du ikke følger leden du tror du følger er det ikke så enkelt. Tar dessuten litt tid å manøvrere disse baljene
Redigert 17.06.2025 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Hardly
17.06.2025 kl 12:36 5449

ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen tror ikke mandagens kollisjon i Omanbukten vil legge noen demper på oppgangen til VLCC-inntjeningen. Ratene er doblet på under en uke.
ibyx
17.06.2025 kl 13:20 5563

Via X kl. 12:30:
Today’s tanker ECO spot rates (non scrubber) (d/d) exploded higher:

VLCC $51K, +57% 🔥🔥
Suezmax $38K, +40% 🔥🔥
Aframax $30K, +12%

LR2 $33K, +41% 🔥🔥
LR1 $27K, +16%
MRs $20K, +5%

https://x.com/christankerfund/status/1934921563775881561


Short på NYSE pr 31. mai:
Dollar Volume Sold Short$136.63 million
Dette er ca 10% ned fra 15. mai.

I 2024 var det ved samme tid $186 million

https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Redigert 17.06.2025 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
desirata
17.06.2025 kl 13:31 5646

Det stemmer, sjøveisreglene gjelder uansett. Dette er helt klart Frontline skipet sin feil, de overholdt ikke vikeplikten sin. Økonomisk har det ikke stort utslag. Frontline renomme får en ripe
ibyx
17.06.2025 kl 13:46 5707

Raske konklusjoner fra "remote navigeringseksperter" både her og på Shareville...
Anway. Update:
Oslo and New York-listed Frontline has now confirmed the fire on its VLCC has been extinguished.
https://www.tradewindsnews.com/casualties/-massive-fire-after-collision-between-frontline-vlcc-and-dark-fleet-tanker-off-fujairah/2-1-1833747

PS. Ellers virker som "shortkartellet" har godt hånd om å holde kursen frapperende rolig idag? 🎪😅
Redigert 17.06.2025 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
ibyx
17.06.2025 kl 14:31 5685

En Before Hours Volume på 71,130 aksjer for Frontline (FRO) omtrent én time før markedet åpner, regnes som et relativt høyt pre-market volum for denne aksjen.
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
.....
Venter Frontline-rally
Frontline har steget med 5 prosent på børsen siden konflikten i Midtøsten eskalerte i slutten av forrige uke. Kursen skal ytterligere opp, tror både DNB Carnegie og Sparebank 1 Markets.
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/06/17/8271956/venter-frontline-rally

Men sier de også at kursen var 186,25NOK (HOD) den 6. juni?
Her er det rom for bevegelser?
Redigert 17.06.2025 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
ibyx
17.06.2025 kl 15:17 5639

OK. Dette sier KI om ståa:
En Before Hours Volume på 135,800 aksjer kun 15 minutter før markedet åpner for Frontline (FRO) på NYSE er et svært høyt pre-market volum.

Husk saltklype!
🎪🚀😅
Redigert 17.06.2025 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
17.06.2025 kl 18:10 5502

Hvordan vet du slike detaljer?
Eneste jeg har finni om ulykken er dette
"Greenpeace hevder Adalynn er del av den russiske skyggeflåten og blant verdens farligste tankskip. Hendelsen skjer i et område der rundt 20 prosent av all olje i verden fraktes."
Fra artikkelen om vlcc rater øverst på Finansavisen nå
Sonatrach
17.06.2025 kl 18:58 5627

Har gått frem og tilbake gjennom stredet der minst 100 ganger selv med ULCC'er. Ingen navigasjonsmessige vanskeligheter! Moderat trafikk.
Tekanalyse
17.06.2025 kl 19:56 5570

For deg som er en erfaren båtmann: Er det Frontline skipet som har skyld i ulykken? Link med video som viser skipenes bevegelse.

https://www.lloydslist.com/LL1153881/Tankers-collide-in-Strait-of-Hormuz
oppturen
17.06.2025 kl 20:03 5601

Er vel så enkelt at viss det er navigasjon feil går det på den ordinære forsikringen, viss det er pga jamming kan det relateres til krig og forsikringsoppgjøret blir mer usikkert.
I det store og hele er det ikke sikkert dette er så veldig kostbart. Ingen oljelekkasje og brann hurtig slokket. En båt mindre i markedet gir enda høyere rater til de andre.
minsin
17.06.2025 kl 20:07 5603

Uten tvil er det Front Eagle som har skapt situasjonen.
De kan skylde på hva de vil AIS mm - men til syvende og sist vil de få hoved ansvaret for ulykken.

Vil nok bli ett langvarig rettsoppgjør rundt dette .Føsrt skal ansvaret fordeles - så skal det krangles om penger.. Dette vil ta flere år!
Tipper skyld fordelingen blir 80/20 i disfavør til Front Eagle


Redigert 17.06.2025 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Flipper
17.06.2025 kl 23:00 5302

En forsikring tar også med '' krigslignende '' områder. Alt for dyrt å betale forsikring med krigssone dekket.

Det er jo når og hvordan John tjente sin store formue startet. Han fraktet med skip fra krigssonene i PG, fra Iran
under krigen mellom Iran og Irak til Kharg island ( derfor kalles det runde bordet på Theatercafeen Kharg island,
for John fikk alltid det bordet) og brakte oljen til Kharg island hvor andre rederier tok i mot lasten. En ren shuttle
trade. Han la ut, med Iran's tillatelse slanger på dekk å spiste fra lasten og brukte oljen til maskineriet Gratis.

Selv er jeg sikker på at han hadde garantier for eventuelle forlis dekket av Iran.

Han ble tiltalt efter anmeldelse fra SKULD forsikring for å stjele fra lasten, men ble ikke dømt, fordi det ikke var
noen fra korrupte Iran som ville stille opp i retten og vitne i mot John. De hadde jo alle svin på skogen.

Pensjonert skipsmegler
Redigert 18.06.2025 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Flipper
17.06.2025 kl 23:18 5241


Open Source Intel

@Osint613

Subscribe


SOME DETAILS OF ISRAELS OPENING STRIKE ON TEHRAN - OSINT613 Israel’s preemptive military operation against Iran appears to have severely crippled Tehran’s missile command structure and its capacity to retaliate, following a complex deception campaign led by Israeli intelligence. According to sources familiar with the operation, Mossad initiated a targeted disinformation effort days before the strike. Using falsified communications through Iranian channels, they triggered what appeared to be an emergency meeting. The ruse successfully drew the entire senior leadership of Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) Aerospace Force, including Commander General Amir Ali Hajizadeh, his deputies, and key technical personnel, into a fortified bunker outside Tehran. Moments before the strike began, that bunker was hit in a precision airstrike, eliminating Iran’s top missile command. Israeli officials say the goal was clear; prevent the launch of what was believed to be over 1,000 ballistic missiles aimed at Israeli territory. There was absolutely no one alive to give the command to strike back. Immediately afterward, Israel launched a sweeping campaign across Tehran and other strategic areas, hitting missile sites, infrastructure, and air defenses. The operation had been years in preparation. Mossad sleeper cells, embedded in Iran since as early as 2007, had smuggled hundreds of drones and military equipment into the country using commercial trucks. These assets remained dormant until activated in the hours before the operation. As the assault began, pre-positioned drones were launched to disable Iran’s air defense grid and blind its radar systems. Simultaneously, Mossad teams on the ground carried out a wave of targeted assassinations against Revolutionary Guard figures, paralyzing command structures across multiple regions. It is estimated that over 15 percent of Iran’s ballistic missile arsenal was destroyed in the opening wave. Nearly all critical air defense systems in and around Tehran were neutralized in the first hour. At the same time, Israeli strikes targeted top nuclear scientists involved in the regime’s advanced enrichment program. Iran’s ability to respond collapsed. What was expected to be a massive retaliation was reduced to just 150 ballistic missiles launched 20 hours after the Israeli operation began, spread across three waves, a fraction of what had been anticipated. Israeli officials now estimate more than 40 percent of Iran’s launch infrastructure has been wiped out. While Tehran has promised further retaliation, the extent of its remaining capabilities remains in doubt. Netanyahu described the strike as a “Pager operation on steroids,” referring to the covert Mossad mission that targeted over 3,500 Hezbollah operatives. This time, the operation went further eliminating top commanders, dismantling strategic defenses, and neutralizing missile capabilities in one of the most sophisticated preemptive military actions in recent history.
7:32 AM · Jun 17, 2025
·
desirata
18.06.2025 kl 05:29 5077

Fordi jeg har seilt som Kaptein på tankskip, også i det området også med VLCCer.
Sjøveisreglene er veldig klare og utvetydige. Betyr ingenting om GPS er jammet eller uro i området.
Frontline kan ikke og vil ikke kommentere noe om hendelsen, det ligg i sakens natur. Blir kun "Navigasjons feil" Nå vil lasten blir lektret over i annen VLCC og båten blir på verksted neste kvartal.

Blue Cow Group
18.06.2025 kl 06:12 5026

Men hvordan vet du detaljene i hva som har skjedd?
Det er én ting å kunne lovene /reglene, men noe helt annet å vite hva som har skjedd.
ibyx
18.06.2025 kl 11:33 4584

Litt i limbo nå?
Peer OET går ca 2% bedre.

Middle East conflict ignites tanker markets. VLCCs are clear winners with LR2s now flying
Both crude and product tanker rates have headed skywards amid rising tensions between Israel and Iran
https://www.tradewindsnews.com/tankers/middle-east-conflict-ignites-tanker-markets-vlccs-are-clear-winners-with-lr2s-now-flying/2-1-1834514

TW viser nå: VLCC Spot ($/day) 51 500
Redigert 18.06.2025 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.06.2025 kl 12:38 4478

"Det er lite motstand i grafen" 😅
https://e24.no/boers-og-finans/i/zABPQq/investtech-analyse-shippingaksjene-du-boer-kjoepe

Deler Fredriksen ut gratis lunsj?
Klar motstand nå.
Alle vil slippe å betale.
Sonatrach
18.06.2025 kl 12:50 4533

Førsteinntrykket er at Front Eagle ikke har viket for styrbord og derved må ta mesteparten av skylden her. Skal bli artig å lese sluttrapporten om den blir tilgjengelig. Det andre skipet hadde også all verdens tid og mulighet til å unngå denne kollisjonen. Her slår regel 2A inn for fullt..... "Intet i disse regler skal frita noe fartøy, reder, fører eller mannskap fra følgene av en hvilken som helst forsømmelse........."
ibyx
18.06.2025 kl 13:45 4595

Javel "keyboardcaptains", da vet vi litt mer:

Frontline VLCC caught in huge ‘satellite jamming’ incident before fiery collision, experts say
Front Eagle just one of 1,000 ships hit by AIS spoofing since Israel’s attack on Iran
https://www.tradewindsnews.com/tankers/frontline-vlcc-caught-in-huge-satellite-jamming-incident-before-fiery-collision-experts-say/2-1-1834608

Er vel ingen god nyhet mtp lavere forsikringspremier i Gulfen dette?
Når forsikringsselskapene fordøyer dette...

Redigert 18.06.2025 kl 13:54 Du må logge inn for å svare