Kina, olje og tank

Empire
FRO 05.01.2018 kl 12:34 28700

Da har Kinas svar på EIA, National Energy Administration(NEA) kommet med en oppdatering angående lagring. Det er ca.8 Mnd siden sist gang tall ble publisert og det er jo kanskje spennende for den som prøver å forutse fremtiden.

I Juni 2017 så bestod Kinesisk lagring av ca. 270M bøtter. For samme periode 2016 var antall bøtter på ca. 240M bøtter. Økningen for de 12 siste månedene er da på gode 30M bøtter og spekulasjonene angående økte lagring som en følge av lave oljepriser må vel vise seg å være riktig og er et viktig poeng å ta med seg videre i innlegget. For året til og med sommeren 2017 ble det lagret ca. 90 000 bøtter pr dag, mot 52 000 bøtter pr.dag for samme periode 2016. Året 2015 var eksepsjonelt med ca. 240 000 bøtter lagt vekk for å samle støv. Kina har (offisielt) 7 lokalisasjoner for strategiske lagre, men debatten om de har flere er kanskje like godt kjent som disse 7 stedene. For de som følger kinesiske import tall og offisielle statistikker så mangler det f.eks mange millioner bøtter regnskapene imellom, så ingen vet kanskje de eksakte tall.

Kinesisk import for november er også ute og de viser ca. 8,5M bøtter pr. dag for den måneden. Etter at September var særdeles godt (9M bøtter pr.dag) så sank import tallene kraftig til ca. 7,3M bøtter for Oktober. Svingningene kan skyldes økt oljepris, samt at import kvotene til «Teapots» ble brukt opp iløpet av måneds skifte september/oktober. Import kvotene ble forøvrig utvidet i løpet av oktober, noe som også kan forklare oppgangen i November og forventninger om forholdsvis like desember tall. De offisielle kvotene som har blitt gitt til «Teapots» for 2018 er foreløpig på ca. 2,85M bøtter pr.dag. Totale kvoter for 2016 beløp seg f.eks til 1,5M bøtter og Teapots har blitt en stor faktor å se til når man skal prøve å forklare kinesiske import volumer.

I debatten om tonmile og hvem som kjøper olje av hvem, så er det interessant å nevne at Kinesisk import av US shale økte til ca. 290 000 bøtter pr. dag for November. Interessen fra asiatiske kjøpere av de «økonomiske bøttene» til rabattert pris i forhold til «de politiske bøttene», skal visstnok være stor. Så lenge disse bøttene enda ikke fraktes til US vestkyst i rør før eksport til Kina, vil dette slå positivt ut for tank markedet. Spørsmålet er om trenden blir sterkere i 2018 og hvor store volumer dette gir seg utsalg i? Fasiten ligger kanskje også her i pris pr.bøtte og spread. For rederne er vel spørsmålet hvilken klasse dette vil kunne være positivt for?

Kinesisk egen produksjon av olje er på ca. 3,8M bøtter (snitt Q3) og fortsatt svakt fallende. For H1 2018 forventes det ferdigstillelse av raffineri kapasitet på ca. 400 000 bøtter pr.dag i Kina. Teapots står vel for nesten alt dette og mesteparten av disse produktene har historisk sett gått til eksport. Videre jobber Kina f.eks mot i ha ca. 90 dager med oljekonsum på lagre, men vridningen som pågår i Kinesisk energi miks(Hva de konsumere og importerer/eksporterer) vil sannsynligvis påvirke dette i årene som kommer. «De kinesiske» spørsmålene for tank selskapene er da kanskje hvordan? Hvem kjøper Kina (potensielt større) volumer av og hvor går de ferdig raffinerte produktene? Hvor mye synker lagringen pr.dag, etterhvert som oljeprisen øker og hvordan vil dette innvirke på totale volumer i tiden som kommer? Hvordan kinamannen ser på potensielle «Opec exit strategier» for H2 2018 vil vel også være en viktig ingredienser å ta med seg inn i 2018.

Min spåkule tipper Kina når 10M importerte bøtter medio 2018 og at import pr.måned stabiliserer seg over dette mot slutten av H2 2018, samtidig som Kina forsetter å diversifisere sin kjøper base av råolje. Det er med andre ord ikke Kinesiske havner som setter betingelsene for hvilke klasser som vil brukes i større grad, men de ulike eksportørene sine havner.
Redigert 21.01.2021 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Surik
06.01.2018 kl 22:47 16581

Interessant innlegg Empire.
Mens 2017 var heller nokså begredelig for tankaksjer tror jeg 2018 blir vendepunktet for råoljetank (ref. tidligere innlegg på det gamle forumet).
Men kan produkt tank gå enda bedre? Du nevner økt raffineri kapasitet i Kina, jeg ser det er andre land også som planlegger å øke kapasiteten.
Frontline har jo sine LR2 og kan jo profittere på disse ved et oppsving men kanskje det kan være tid for å satse noen kroner på et "renere" produkttank rederi?
Bugbee i Scorpio mener vi står foran en "multi-year upturn", blant annet begrunnet med den lave ordreboken. Jeg kjenner ikke til selskapet i detalj, men ser de har en ganske ny, stor flåte og aksjen handles bortimot på ATL.

Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
26.08.2018 kl 10:44 15730

Da har det gått 6 mnd og fasit i forhold til noen av spørsmålene i start innlegget har vi fått svar på, mens for andre så er trendene fortsatt noe uavklart og tildels skiftende pga politiske prosesser og ikke nødvendigvis pga ren etterspørsel/produksjon.

Vi kan starte med Teapots, som har slitt med både inntjening og fornying av import kvoter siste del av H1 2018. i Juni ble import kvotene fornyet for en del selskaper, men ikke eksport kvotene. Dette har medført at Teapots må selge ferdig raffinerte produkter til de store statseide selskapene(som kan eksportere fritt) til en langt lavere pris enn de ellers ville fått. Eksport av råolje fra US til Kina toppet seg i mars og beløp seg da til ca 442 000 bøtter pr.dag, godt hjulpet av kinesiske Teapots. Gjennom sommeren har eksport kvoter og handelskrig endret trendene kraftig og eksport fra US til Kina er nå nesten 0 bøtter pr. dag i snitt. Dette har medført at Throughput for Teapots har falt(høyere pris for bøttene pga spread WTI/dubai), selv om kanskje eksport av ferdig raffinerte produkter fra Kina har økt i perioden H1 2018 for Kina samlet sett. Utslaget for rederne i samme periode kan man se klart i ratene. Vi opplevde en nedgang i mars/april som korrelerte med US/Kina eksport, med en bounce back i mai pga økte bunker priser, før inntjening fortsatte nedgangen rundt/under Opex kostnader for rederne i sommer. I ulike rapporter så ser vi at skip eldre enn 15 år har en vesentlig svakere inntjening enn skip under 15 år. F.eks for Fro så var inntjening på Charter-inn VLCC fra SFL på 8100Usd/day, mens de øvrige VLCC for Fro lå rundt 13-15000 Usd/day. Tilbudet på baljer ble for stort pga bortfallet i tonmile mot slutten av H1 2018 og så langt har ikke ratene klart å hente seg inn over Opex, selv om det f.eks for noen uker siden var en formidabel oppgang på nærmere 50% for Suezmax Afrika-Kina.

Hvor importere så Kina bøttene fra, hvis de ikke lengre kommer fra US? Noe av importen har ikke blitt fornyet enda (teapots med manglende import kvoter for H2 2018) og hvis vi ser på volumet for juli/august fra SA, så er det her Kina nå øker. Kina øker også noe i volum fra vest-afrika, Russland og Iran, mens Shale fra US er nesten ikke-eksisterende lengre. Dette er nok en trend vi vil fortsette å se frem til det blir en eventuell avklaring mellom kinamannen og twitter-kongens land. En annen faktor er at etterspørselsveksten nå har avtatt, samtidig som produksjons nedgangen i Kina har stagnert. Hvis vi skal ta kinamannens siste utspill seriøst, så skal Kina fremover produsere mer olje selv og være mindre avhengig av råolje import.

Hvor går så Us shale hvis det ikke lengre går til Kina? Pga Iran sanksjonene så antydes det at mer av US shale vil gå til Europa i tiden fremover, med de negative konsekvenser dette vil ha for tonmile i tank markedet. Vi ser også at trekkene i Us oljelagre har stagnert samlet sett for H1 2018, pga av eksport nedgang fra mars, og oljeprisen har dermed gått noe tilbake. Det skal også nevnes at SA har økt sin eksport til US i samme periode, så Trump har fått "dra hjelp" fra Opec om høyere produksjon og lavere pris, bare i en litt annen form en mange kanskje hadde ventet seg.

Så gjenstår det å se hvordan økt raffineri kapasitet i f.eks Nigeria og SA vil virke inn på Tonmile for oljetankere. Som nevnt i start innlegget, så ser kanskje produkttankere enn noe lysere fremtid enn crude tankere i tiden som kommer, når man ser utelukkende på volumer til de forskjellige fraktdestinasjoner? På den andre siden, så endres regelverket med f.eks IMO og ballastvann, så selskaper som har nyere (råolje)baljer vil nok ha en vesentlig bedre fremtid enn selskaper som satser på eldre skip, jmf Q2 2018 rapporter fra forskjellige tank selskaper. Det er også en kuriositet å nevne at stadig flere råolje tankere har med seg produkter på sin jomfrutur. Kanskje ikke all verdens å skrike om, men det understøtter en trend/retning som forteller at rederne sliter stort for tiden og prøver å tjene det de kan, når de kan og hvor de kan.

"Vinneren" så langt i 2018, må vel da sies å være Suezmax, mens taperen er vel Vlcc? For selskaper med en miks av råolje tankere og produktankere så har 2018 så langt vært noe bedre enn de "rene" råolje selskapene, selv om mye av forskjellen selskapene imellom kanskje kan spores tilbake til andel skip i spot eller lengre charter avtaler. Vi ser også antydninger til at Kinesiske lagerbygning har sunket mot slutten av H1 2018, men ingen offisielle tall der enda, kun tall fra kinesiske tollmyndigheter og de skal man kanskje ta med en klype salt. En nedkjøling i olje etterspørsel fra Kina, vil forøvrig ha vide konsekvenser for rederne inn i 2019 og er kanskje det største faremomentet for tank markedet H2 2018. Et annet faremoment er at Teapots ikke får nye eksport kvoter som en del av kinesiske myndigheters offensiv mot svulmende kreditt linjer i Kina.

Om 6-9 Mnd vet vi hvordan det hele ble :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
14.04.2019 kl 13:01 14521

Da har det gått mer enn 6 måneder siden sist og vi kan starte med å se på spåkula fra 5.1.2018. Kinesisk import stabiliserte seg over 10M bøtter pr.dag fra November og holdt seg der til Februar(10.23M bøtter) nå i år.

I mars har importen sunket til 9.26M bøtter, dvs nesten 10% ned. fra Februar 2019. Mye av bakgrunnen er vedlikeholdperioden Q2 for de større Kinesiske raffineriene. Sett Q1 under et så ligger nå det Kinesiske snittet på 9.83Mbøtter pr.dag, opp drøye 8% YOY, mens egen produksjon av olje er nærmest flatt YOY. Dette er gode nyheter for rederne som frakter det sorte gull.

De største eksportørene, samt størst vekst i 2018 finne dere i linken under. Det er verdt å merke seg Lybia, US og de Sør-Amerikanske land. Lybia med sine interne problemer, US med handelskonflikt, der Kina pr. nå er netto eksportør av olje og petro-produkter til US og ikke omvendt som man kanskje skulle tro, samt Sør-Amerika, der f.eks Brasil i 2018 eksporterte 66% av sine bøtter til Kina(Opp 37% YOY). Venezuela er et annet land med en god oppgang, på tross av amerikanske sanksjoner.

http://www.worldstopexports.com/top-15-crude-oil-suppliers-to-china/

For Teapots, så stod de bak mye av oppgangen i Kinesisk import fra November(2018). Import kvoter skulle brukes før 2019 og fallende spot priser på olje var en medvirkende årsak til økende import, samt et meget sterkt ratebildet for rederne Q4 2018. Både import og rater for baljene holdt seg bra i Januar(2019) og starten av Februar(2019), før nedgangen kom. Mye av Kinas nedgangen fra februar import til Mars import, kan nok tilskrives vedlikehold Q2, men det er også en skattefordel for Teapots å kjøpe olje etter 1.april i år, som sannsynligvis har vært en medvirkende årsak. Hvis vi da ser på ratebilder for baljer, så gjentar mønsteret seg i noe grad, litt avhengig av hvilke type baljer man ser på.

I forhold til påstanden om at kinesisk lagerbygging sank gjennom H1 2018, så stemmer det hvis vi ser 2018 under ett. H2 2018 så en større nedgang i oljelager i Kina, men det er kanskje begrenset hvor mye lavere de kan gå nå? (Litt samme historien som for Jernmalm i 2018). Hvis da etterspørselen kommer seg på fote igjen i Q3 (raffineri throughput), så ser kanskje rederne på Q3 med ny optimisme i forhold til kinesisk import. Det er relativt store forventninger om at man skal se økt innenlands etterspørsel i Kina Q2-Q3 pga vedtatte stimulanser, jmf. F.eks kinesisk børsoppgang så langt i 2019. Mars PMI tallene innfridde f.eks, men det gjenstår å se om dette blir en trend gjennom sommeren.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
14.12.2019 kl 12:42 13943

Årets 10 første måneder viser da at Kina importerte rett i underkant av 10M bøtter pr. dag (9.95), noe som er opp ca. 10% fra årets 10 første måneder i 2018. På raffinerisiden så er throughput for årets første 10 måneder på ca. 12.9M bøtter. Hvis vi legger på Kinas egen produksjon (3,79M bøtter i oktober) så er gapet mellom produksjon/import (13,79) og throughput, på ca. 800 000 bøtter pr. dag. Det er disse bøttene som går i Strategiske reserver og Kinesiske myndigheter uttalte i høst at de nå hadde ca. 80 dager (målet er 90) med olje på lager. For 2018 er det samme tallet "bøtter til lagring" på litt i underkant av 900 000 bøtter pr. dag. Det finnes ingen offisielle lagertall for Kina og problemet med å ta "totalt tilbud av olje " minus "throughput" er mange, men det er den eneste pekepinnen man egentlig har når det kommer til Kina og lagertall.

Hvis vi tar utgangspunkt i årets tall for totalt tilbud av olje og throughput, så ligger da Kina an til å nå målet på 90 dager med strategiske reserver en gang etter påsken 2020. Hvis kinesisk lagerbygging bremser opp i løpet av H1 2020, så er det altså snakk om et potensielt bortfall i etterspørsel på nesten 1M bøtter pr. dag. Det kan med andre ord bli meget interessant å følge med på utviklingen i forhold til både oljepris og fraktrater. Jeg tror f.eks Opec tok høyde for dette i den siste runde med kutt, da flere nå snakker om et potensielt tilbudsoverskudd av olje H1 2020.

For 2018 hadde Kinesiske Teapots import kvoter på 2.81M bøtter pr. dag. For årets 10 første måneder er det samme tallet 3,19M bøtter pr. dag. Dette er på tross av at asiatiske raffineri marginer falt tildels kraftig i sommer (pga tilbudsoverskudd), samt at premium for videresalg av import kvoter falt tildels kraftig, noe som ikke har vært tilfellet siden Teapots så dagens lys. Om raffineriene bruker de økte kvotene for 2019 er dermed mer usikkert og det er kanskje forventet at det vil være mer kvoter til overs ved slutten av 2019 enn det som var tilfellet i 2018.

Selv med Imo 2020 effekter så langt i 2019 for tank markedet, så er det altså flere fundamentale momenter som skurrer litt i forhold til hvordan tank markedet vil oppleves H1 2020. Undertegnede er som sagt bearish for tank rater når vi avslutter 2019. Det har vært ett kanon år og oppturene har vært mange, men sykliske aksjer bør man ikke være langsiktig i og jeg kommer til å bruke tiden frem til 2020 med å selge meg ned i ymse shipping selskaper. Så gjenstår det å se om historien gjentar seg eller ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2019 kl 14:20 13804

Vil du ikke være inv i tank,nå som vi nærmer oss 010120?
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2019 kl 15:04 13312

Vi får se hvem som får rett av Empire og MacLeod. Sistnevnte har satset store penger på et bra tankmarked i flere år fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
15.12.2019 kl 18:03 13089

Haha. Ja, jeg er vel mot strømmen igjen. Tar jeg kraftig feil, så kommer det alltids nye muligheter. Jeg tror også på ett bedre tankmarked, enn det det har vært de seineste årene. Snitt inntjening vil nok ligge på et høyere nivå både inn i starten av 2020 og for året totalt sett, når den tid kommer. Men jeg mener også at syklus vil skje i år, som i fjor og året før der. Det er en vesentlig forskjell på å dømme tank nord og ned, og de nivåer jeg tenker på. Kanskje vi møter på surik sitt kursmål etter februar en gang?

MacLeod har forøvrig predikert feil helt frem til i sommer, kanskje dog noe programforpliktet(?). Hadde han vært like skråsikker som han fremstår, så burde han kanskje kjøpt mye i sommer?

Hva er din strategi med dine tankaksjer, reserven?
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2019 kl 19:05 12979

Macleod har i lengre tid hatt en TRS på 600 000 FRO aksjer, som han vel startet godt under 50 kroner. Husker jeg riktig, kjøpte han også en del FRO i 2018.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Har mye HUNT og noe FRO. Ingen andre investeringer i rederier eller tilsvarende.

FRO er er jeg åpen for å selge hvis jeg tror det er riktig. HUNT er for meg pt en langsiktig investering, både pga lav inngang i sum (ca 2 kroner) og fordi jeg tror at Fredly bare vil fortsette med tank så lenge han anser det som mest lønnsomt, og deretter vil hoppe til nye eventyr:
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_4__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019

(Begynte å kjøpe HUNT 28.02.2018, og kjøpte fra rundt 2.30 og oppover til rundt 2.90. Solgte en god del da kursen bikket 3.50 i april 2018. Kjøpe "fort" noe tilbake noe billigere, og overtegnet så sinnssykt i 3.20 rep-emien i mai 2018 at jeg fikk en god del mer (ca 85% av det jeg ba om) enn det jeg ønsker å ha langsiktig. Deretter sittet rolig i HUNT, men solgte "det overskytende" jeg fikk i 3.20 emien rundt 5 kroner i oktober i år.)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
spurswild
15.12.2019 kl 21:27 12760

ca. 2 kr i kostpris i hunt? Vel, var i hunt selv, men måtte ut når fro krasjet. Solgte da alt og brukte dette på nye fro aksjer. Skulle likt å se din kjøpshistorikk for at det skal stemme. Selv tapte eg mellom 15-20 tusen på min investering i hunt. Gjorde rett, ettersom gevinsten fro har vært høyere
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Surik
15.12.2019 kl 22:33 12599

Macleod ja, en utmerket CEO i Frontline. Men når det gjelder teft i aksjemarkedet har han til gode å overbevise meg.
Husker han knallet til før jul i 2015 også:

FRO - Insider transaction
CEO in Frontline Management AS Robert Hvide Macleod has on December 2, 2015 purchased 167,456 shares in Frontline Ltd. at NOK 25,5848 per share. Robert Hvide Macleod has after this 1,000,000 shares in Frontline Ltd.

Den årvåkne Frontline-aksjonær husker selvsagt at ovennevnte kurs må ganges med 5 pga. den senere sammenslåing med Frontline 2012 og reverse split.
Han kjøpte altså til kurs 127,92, det vil si på topp før kursen begynte å falle bortimot kontinuerlig i >2 år og bunnet ut våren 2018.
Salg har han heller ikke vært spesielt heldig med, han lempet blant annet ut det han hadde av aksjer (500 000 stk) til 43,70 den 26.juli 2018.
Denne opsjonen som han innløste nå 9.desember på 798 000 aksjer til kurs $7.30 er jo foreløpig en kjempedeal for Macleod, men vi får nå se hvor mye is i magen han har og hvor raskt han eventuelt selger hvis kursen faller over nyttår.
Og det tror jeg den vil gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Surik
15.12.2019 kl 22:39 12575

Takker forøvrig for inspirasjon til den lille førjulstrade. Jeg kastet kortene på 105 og skal sove godt til utpå nyåret ihvertfall :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2019 kl 01:28 12385

Sånn omtrentlig:
(x * 2,60) - (2/3x * 3,50) + (1/3x * 3,30) + (1,6x * 3,20) - (0,6x * 5,00) = 5/3x aksjer á NOK 2,10.

Gjeld (for å kjøpe aksjer) er djevelens verk. Aldri lånt til kjøp av aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2019 kl 16:34 11787

Sover Surik (og Empire) fortsatt godt, eller sittes det hard på begge hendene for ikke å nå kjøp-knappen?  ;)

17.12:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1206971164888834053
"Very strong fixture for this vintage #VLCC for Frontline $FRO #oil #tanker #shipping #OOTT"

18.12:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1207310341346119682
"Another day, and another extremely strong fixture for Frontline (#BUY/TP $16). Back-of-the-Envelope, this fixture should return EBITDA of ~$7m. And that's just this one vessel... $FRO #Oil #Tanker #Shipping #OOTT"

Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Surik
19.12.2019 kl 21:50 11468

Hehe, neida men jeg håper du tjener gode penger Reserven. Som tankentusiast og risikovillig fortjener du det.
Men jeg liker meg best i litt ruglete markeder, helst kjøpe mest mulig billigst mulig. Å selge dyrt er jo det optimale, men timing er vanskelig. Man må nesten bare glede seg over de gevinstene man tar.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2019 kl 01:10 11171

Papirgevinsten er opp nesten "hver dag". Er ingen trader, sitter stort sett rolig, er det jeg kan best. Under 20 handler i 2019.
Sittet i Coca-Cola (ticker: KO) i 50 år. Kjøpte 1 aksje i 1969, og det er blitt flere senere. 1969 aksjen er etter 6 splitt blitt 96 aksjer, har 77-doblet seg (inkludert splitt), og jeg har fått omtrent 50x investeringen tilbake i utbytte (før skatt).

2019 har vært et veldig bra år, ett av de beste, særlig takket være FRO, HUNT, MSFT og QFUEL.

Ikke tatt noen aksjer ut av porteføljen i år, tatt noe gevinst i 2, øket i 8, tatt inn 1 ny (NSKOG +12,5% på under 2 måneder), og øket ytterligere litt i FRO den 03.12 og 04.12.

Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
21.12.2019 kl 11:17 10677

Det er vel kanskje salgsknappen som må sittes på for min del :)

Det er ikke overraskende, hvis du ser på innlegget mitt, så sier jeg blant annet "Snitt inntjening vil nok ligge på et høyere nivå både inn i starten av 2020 og for året totalt sett, når den tid kommer". Q4 skal være sterkt og det er meget sterkt, så en siste runde med nye ratehøyder overrasker meg ikke. Men det er altså de litt lengre brillene som tilsier at jeg er bearish til tank når vi kommer et stykke inn i 2020. Hvorfor skal ikke årssyklusen komme i år også? Den vil ligge på et høyere nivå, men den vil fortsatt være der. Vi får se om det var helt feil om noen måneder.

Jeg håper på en voldsom oppgang nå, slik at jeg kan selge resten av Fro, men det er ikke mange handelsdager igjen av 2020, så kanskje siste rest blir med over nyttår. Fro har jeg tjent grovt på i 2019 og jeg er vel kanskje litt mett og lat akkurat nå og fokuserer mer på å cashe inne gevinst og starte med blanke ark i 2020, enn å kjøpe mer.

Men for all del, det er meget hyggelig for FRO aksjonærene nå, uavhengig om de er på vei inn eller ut :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2019 kl 13:08 10517

Årssykelen kommer ikke fordi USA eksporten øker så sterkt på bekostning av produksjon i Midtøsten. I oktober 2019 åpnet nye rørledninger fra feltene i innlandet til havnen i Houston. En flaskehals for eksport ble borte, og eksporten økte. Da øker tonnmilen betydelig. Tradisjonelle årssykler skyldes lavere oljeetterspørsel om sommeren. Nå øker ettspørselen delvis som følge av IMO 2020. Det kreves betydelig mer råolje for å produsere svovelfattig drivstoff.
Å se på historiske årsaker blir som å kjøre bil ved å kun se i bakspeilet. Se presentasjon fra Hunter for å se effekten på etterspørselen etter skip pga eksport fra USA. Foil nr. 8 viser at det er behov for 177 nye VLCCer de neste 3 år. Så mange er det ikke mulig å bygge raskt.

https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e39366b4c3e118/5d7f91d506acdb7e6f1b3664_20190911_HunterGroup_ParetoO%26O.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
21.12.2019 kl 14:16 10423

Vintersyklus handler like mye om dårlig vær og ineffektiv flåtedistribusjon, som etterspørsel etter olje. Sjekk ut f.eks amerikansk throughput i løpet av ett år. Svingningene bestemmes også av f.eks årlig vedlikehold for raffinerier. Dette skjer ofte på vår og høst og det handler om etterspørselssiden av olje, ikke tilbudssiden. Det som svinger mer enn throughput i løpet av ett år, er lager av råolje og raffinerte produkter.

I forhold til amerikansk skifer, som har vært et av mine hjertebarn i mange år, så reduseres nå antall ducs, noe jeg snakket om i vår og sommer, med de effekter det har på total produksjon. Du never speil i bil og mange antar at amerikansk skifer vil vokse like mye som den har gjort i de foregående år. Jeg er mer usikker på akkurat det. De fleste analytikere (og her inne) dømte Us shale nord og ned, men bommet grovt. Nå sier de at det motsatte pga av det som historien har fortalt dem.

Det er jo i utgangspunktet etterspørsel som bestemmer fraktvolumene, ikke tilbud av olje. En økning i tilbud av olje vil i første omgang bety lavere oljepriser, ikke mer tonmile som det blir presentert her. Tonmile kommer som en konsekvens av type olje som blir etterspurt, ikke mengden av produksjon av de forskjellige typer olje.

Du mener at tilbudssiden av olje vil "redde" tank i 2020. Jeg mener at det er etterspørselssiden som vil være det avgjørende i forhold til hvordan tank vil utvikle seg videre. En etterspørselsside som kan oppsummeres som sluggish for 2019 totalt sett.

Det er viktig å huske at Imo 2020 drivstoff er bare en liten del av det totale oljemarkedet og med tanke på energi substitutter og priser, så vil ikke en høy oljepris akkurat føre med seg veksten i etterspørsel etter det sorte gull.

Men jeg dømmer hverken olje eller tank ned. Jeg sier bare at puslespillet er mer komplisert enn imo 2020 og en rørledning for tankmarkedet totalt sett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2019 kl 16:49 10435

Vært skrevet mye i det siste i FA, FT, og andre finansaviser om at US skiferolje prod kommer til å falle (mye) i 2020. Er, og har alltid vært et tapssluk. Faller den, må US importere mer olje.

I 2020-H1 skal mange båter ut av drift i ca 2 mnd for installasjon av scrubber. Tror derfor at hele 2020 blir at bra tankår.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
23.01.2020 kl 18:48 9516

Da har det gått en måned og caset på ratesiden har utviklet seg og pris over børs har kommet noe etter. Rykter om Cosco`s tilbakekomst vil nok kunne kaste mer bensin på bålet og.shipping aksjer er som kjent volatile. Frykten på ymse shipping tråder er til å ta og føle på, mens selskapene på sin side vil vise meget pen cashflow. Ser også etter ny bunn i Golden, men tålmodighet er en dyd, også innen bulk på denne tiden av året.

Reserven, har det kommet noen mål så langt i kampen mellom MacLeod og Empire?

Jeg er veldig spent på amerikanske produksjons tall for Januar. En vinterlig nedgang er kanskje å forvente, men hvordan vil de store spekulantene reagere?
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Surik
23.01.2020 kl 21:53 9297

Det er kanskje ikke så dumt å ta en titt i bakspeilet nå og da likevel :)
Historien har en tendens til å gjenta seg.
Golden har fått bank ja, lurer også på hvor den bunnen er. Får vel vente til vi er et stykke ut i kinesisk nyttårsfeiring kanskje?

"The Index rallies robustly from early February to early March and then falls off from mid-March to mid-April regardless of market trend."


Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2020 kl 01:33 9012

MacLeod : Empire   =   0 : 1   men dommeren så ikke grov Empire offside pga coronavirus i øyet  ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Baltisk
24.01.2020 kl 14:22 8636

Har gutta sett noe særlig på 2020 bulkers som long tørrlast case, eller er det kun trading i gogl som gjelder for dere?
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Flipper
24.01.2020 kl 18:45 8400

US Extends Clampdown on Iran

(Bloomberg) -- The U.S. sanctioned four companies that it says have traded hundreds of millions of dollars worth of Iranian petroleum and petrochemicals in its latest effort to clamp down on the Islamic Republic’s revenue sources.

The Treasury Department penalized Triliance Petrochemical Co. Ltd., Sage Energy HK Limited, Peakview Industry Co. Limited, and Beneathco DMCC for dealings with the state-owned National Iranian Oil Co., it said in a Jan. 23 statement. The transactions helped finance Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps-Qods Force and its terrorist proxies, the department said.

The move is a continuation of the White House’s aggressive strategy to penalize firms dealing with Iran, a country it nearly went to war with earlier this month. Last July, it sanctioned Zhuhai Zhenrong Co., a secretive company with links to the Chinese military and a history of taking Iranian crude and fuel. A couple of months after that it threw global shipping markets into disarray after it penalized a unit of COSCO Shipping Corp.

“Iran’s petrochemical and petroleum sectors are a primary source of funding for the regime’s global terrorist activities and enable its persistent use of violence against its own people,” Treasury Secretary Steven Mnuchin said in the statement.

In 2019, Triliance Petrochemical ordered the transfer of the equivalent of millions of dollars to NIOC as payment for Iranian petrochemicals, crude oil, and petroleum products shipped to the U.A.E. and China after the expiration of any applicable exceptions, the Treasury Department said. In facilitating these shipments, Triliance worked to conceal the origin of these products, it added.

Triliance and Sage are based in Hong Kong, while Peakview is headquartered in Shanghai and Beneathco in Dubai. Calls to Triliance’s head office went unanswered, while a person at Beneathco declined to immediately respond to questions. Contact information for Sage and Peakview wasn’t immediately available.

All property and interests in the property of the designated companies are blocked and U.S. persons are generally prohibited from engaging in transactions with them, while foreign financial institutions that knowingly deal with them may be penalized, the department said.

--With assistance from Saket Sundria.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
24.01.2020 kl 19:33 8318

Ja, vi får se hvordan rottens år utvikler seg og hvor mye bakrus det blir. Jeg ser du har blitt trader Surik, det må jeg si :) Når kommer 2020 spiker tråden?

Spørsmålet om 2020 bulkers, er kanskje mer et spørsmål om hva du er på utkikk etter og hvilket tidsperspektiv du har? Hvis du vil ha eksponering mot spot svingninger og gjøre kjappe kroner med volum, så er nok ikke 2020 selskapet du leter etter. De har flere skip på indeks kontrakter og er ganske gjennomsiktige i forhold til inntekter og utbytter. Men hvis du vil kjøpe, sitte og motta utbytte over en lengre periode, så kan 2020 være et godt valg. For min del så er det vanskelig å ikke se i retning av Golden og Star bulk, men 2020 er ikke noe dårlig valg. Ett dårlig valg har vært og vil sannsynligvis alltid være JIN.

Vi får håpe på bedre VAR dømming utover i omgangen. Motstanderen er kjapp og god på kontringer og hvis man hviler seg, så er han ute og hausser flere inn og aksjen opp. Måtte det bli stille en stund nå ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2020 kl 20:27 8215

https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2019-11-06-01/

Et underfokusert tema er nedgang i flytrafikk. Det har vært meldt nedgang på 8 %.
Her omtales nedgang i flyfrakttrafikk.
MAX-krisen kan kanskje påvirke også. Luftfart noe å se opp for. Og man blander stoffer
i jetfuelen. Les om situasjonen for dette under Davosmøte. Dvs. innblanding i drivstoffet
på de fly som kom dit. Akkurat dette med Davos mer symbolsk betydning.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/weltwirtschaftsforum/davos-jahr-der-megatrends-16598904.html
(Bruk oversetter program) Sier at teknologiutvikling for klimaløsning og klimautvikling, begge vil
akselerere.

På den annen side er flytrafikken spådd å bli doblet til 2038.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Baltisk
24.01.2020 kl 21:47 8107

Takk for godt svar, planen er vel egentlig å laste opp i 2020 nå som markedet er dårlig for å sitte litt langsiktig og se utsiktene mot høsten, ellers syntes jeg gogl er vanvittig fin å drive med litt kortsiktige trades.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Surik
24.01.2020 kl 23:33 7945

Nja, vet ikke helt om jeg kan kalle meg det men har kanskje gått fra long til halv-long. Etter å ha fulgt med i noen år nå ser jeg at mye kunne vært gjort annerledes og mer optimalt i forhold til tidspunkt for salg. Har nok hatt en tendens til å sitte for lenge med noen aksjer, men det kommer seg sakte men sikkert.
Sitter med kun SFL i shipping nå, og var egentlig bestemt på å holde meg langt unna tørrlast for en stund. Men når det raller såpass i Golden og kinesisk nyttår starter i morgen så kjenner jeg det kribler igjen..
Med scrubbere på store deler av flåten og fuel spread >$300/tonn seiler nok Golden greit gjennom bølgene, det samme gjelder vel for 2020 Bulkers.
Og med JV med Trafigura får vi vel satse på at ihvertfall Golden har nok tilgang på HSFO? Ser at noen spår mangel på HSFO i enkelte havner, da kan det kanskje bli dyrt selv med scrubber.

Spiker tråden kommer definitivt, jeg sitter bare og venter på at første rigg skal selges til skrap i 2020. De holder jo igjen i påvente av opphentingen offshore og/eller angst for nedskrivinger, da er det lysere i tørrlast hvor jeg hittil har registrert 5 caper på 3 uker :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
25.01.2020 kl 11:31 7724

Ja, det er nok en del baljer som ser sin siste tur komme nærmere med dagens inntjening. Dårlige rater er ikke alltid dårlig for markedet, hvis man klarer å ta på seg de litt lengre brillene.

Det blir også spennende å se utviklingen innen tank, der forskjellene på tier skipene nå bare øker. Jeg mener fortsatt at tier 3 (non scrubber, non eco) vil ligge rundt 25 000 usd/day for 2020 i snitt. På den andre siden av skalaen (tier 1) så tror jeg på snitt rater rundt 40 000 usd/day for 2020. Med disse snittratene så vil selskapene tjene penger som gress, men mye er avhengig av drivstoffpriser.

Jeg tror vi ser et mye klarere bilde i forhold til spread og pris når vi nærmer oss mars måned. Akkurat nå er det mye støy i prisingen av ulike typer drivstoff.

Er vanskelig å holde seg unna Bulk. Det blir som å holde seg unna Tank og det går nok desverre ikke i den potensielt beste tank syklusen på mange år. Jeg håper å kunne starte å kjøpe Golden under 38 neste uke, mens jeg tror jeg har noe bedre tid i tank.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2020 kl 14:26 7520

Det har du mye rett i Empire.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Empire
30.01.2020 kl 18:44 6852

Uken er fortsatt ikke over, men oppsummeringen så langt er vel at det var smart å avvente i tank og det ble noen muligheter i overkant av 38 kroner for Golden i starten av uken. Utover i uken har egentlig Golden vist styrke, men så har også storeulv "støttekjøpt" i ganske gode mengder, noe jeg skulle ønske han kunne ventet litt med :)

Hva tenker herrene om mulig bunn for FRO? Blir det Surik sitt kursmål basert på Nav eller vil det bli for gjerrig i forhold til forventningene om utbytte?
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
CapitaL
01.02.2020 kl 11:03 6448

Coronaviruset og den varme vinteren svekker oljeetterspørselen.. Hvor lenge vil viruset herje? Ingen kan svare på det. Jeg tror tankaksjer vil sige videre nedover til dette er avklart. Drar det ut i tid, ut februar f.eks, blir ikke jeg overrasket om vi får se kurser fra august i fjor..
Etter å ha sett på chartet for de siste 5 årene ser jeg at årets laveste kurser kommer i februar og august.. 58 kr er kursen fra aug 19..
Historien ser altså ut til å gjenta seg (som spådd av ts), denne gangen med ekstra drahjelp av virus.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
01.02.2020 kl 11:48 6368

Tank aksjer vil mest sannsynlige stige utover året. Ratene vil stige og da vil kursene følge etter. Utbytter vil bli meldt og føre til en ekstra medvind for tank, spesiell de med scrubbere som pt får 15 000 usd mere...
Dette er en no brainer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2020 kl 11:53 6349

For de av oss som har en lengre investeringshorisont innenfor denne sektoren, så kan man jo håpe at ratene fortsetter å sige ned- og at de holder seg lave over en lengre periode. Forhåpentligvis vil det sette fart i skrapingen av den store mengden gammel tonnasje som nærmer seg 20 år. - Økt skraping vil bidra til å styrke tanksektoren på lengre sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
CapitaL
01.02.2020 kl 12:00 6324

Vel, for de av oss som sitter på gjerdet er det jo en "no brainer" å avvente kjøp litt til slik situasjonen er nå.. Bedre med inngang på 65 og utgang på 98, enn inngang på 85 og utgang på 98;)

Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.02.2020 kl 12:50 6274

Hadde man visst at den skulle til 65 hadde det vært en no-brainer. Dessverre er krystallkulen min ødelagt :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
CapitaL
01.02.2020 kl 13:55 6202

Hehe, men min kule virker kjempebra.. og om den ikke spår kursen med nøyaktighet, så forteller den at etterspørselen etter olje svekkes om man ikke får kontroll på viruset ille kvikt.. Siste er at USA innfører innreiseforbud fra Kina, og Australia gjør det samme, noe som i sin tur irriterer kineserne... nå som det var handelsavtaler på plass og greier, så blir det altså mer sure miner å spore i amerikanske og kinesiske tryner.. Disse tingene er ikke akkurat mat for tankratene.. er de vel?
2020 skulle bli det store gullåret for tank, men jeg må innrømme at jeg blir mer usikker på akkurat det for hver dag som går nå..
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.02.2020 kl 14:04 6202

Nå har ikke jeg fulgt FRO så lenge som mange av dere, men i andre aksjer jeg har fulgt tett, blir både positive og negative trender priset inn før driverne endrer seg fundamentalt. Og når det gjelder sesongvariasjoner som vi vet kommer hvert år, i større eller mindre grad, ville det vært idiotisk om kursen falt kraftig og ikke begynte å stige før ratene var helt på bunn. Mistenker at de kloke pengene har solgt ut så fort de skjønte ratetoppen var nådd i vinter og har solgt før massene reagerer på det virkelige fallet. Det samme tipper jeg skjer motsatt vei. De kjøper når de vet vendingen er noen uker unna, og stjeler sukkertøy fra de mest nervøse.

Jeg har en annen strategi. Da jeg begynte å kjøpe over 110 var jeg klar over at det var et spekulativt bet, med tanke på hvor mye den alt hadde steget. Derfor var volumet heller ikke voldsomt. På 80 føler jeg meg trygg på å gå mye tyngre inn og ta den tiden som trengs for at oppgangen skal komme. Skulle det bli mulighet til å kjøpe på 60 kr, uten at det har kommet negative selskapsrelaterte nyheter, vil jeg vurdere å gå inn med lånte penger. Men nå er jeg kanskje av den risikovillige typen :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2020 kl 14:20 6165

Det er ikke bare ratene på kort og mellomlang sikt som er avgjørende for aksjekursen, men også de bokførte skipsverdiene. Til tross for det som nå skjer i Kina, så tror jeg vi vil se en oppjustering av skipsverdiene utover våren.

NAV = (Eiendeler - Gjeld) / Totalt antall utestående aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32 Du må logge inn for å svare