Oppfordrer å melde seg ut av LO
Nå som LO tydelig støtter Rødt og resten av sosialistene er det vel på tide at ALLE som stemmer på høyresiden i norsk politikk melder seg ut.
Å være LO medlem er jo å støtte opp under sosialistene og det vil ikke jeg være med på.
Å være LO medlem er jo å støtte opp under sosialistene og det vil ikke jeg være med på.
Redigert 09.05.2025 kl 15:21
Du må logge inn for å svare
Kruttgubben
09.05.2025 kl 15:30
674
Som medlem av en LO-fagforening har du sikkert vært stolt av å kjempe for gode lønns- og arbeidsvilkår. Men er du like stolt av at LO bruker dine medlemskontingenter til å støtte Arbeiderpartiet (Ap) uten at du får si din mening?
LO har lenge hevdet å være partipolitisk uavhengig, men i praksis er de nærmest en forlengelse av Ap. De gir millioner i støtte til partiet, støtter Ap-politikere i valgkamper, og tar politiske standpunkt som ikke nødvendigvis reflekterer medlemmenes syn. Hvorfor skal dine penger gå til en partipolitisk agenda du kanskje ikke støtter?
### **Grunnene til å melde deg ut:**
1. **Dine penger brukes uten din tillatelse** – LO overfører direkte og indirekte midler til Ap. Dette skjer ofte uten tydelig åpenhet eller medlemsdemokrati.
2. **Ikke alle LO-medlemmer stemmer Ap** – Mange er medlemmer fordi de vil ha en sterk fagforening, ikke fordi de støtter en spesifikk partipolitikk.
3. **Det finnes gode, uavhengige alternativer** – Fagforeninger som **YS** og **Unio** er ikke bundet til noe enkelt parti og fokuserer kun på medlemmenes interesser.
4. **LOs politiske spill skader tilliten** – Når LO prioriterer partipolitikk fremfor faglig kamp, svekker det deres evne til å representere alle arbeidere.
### **Hva kan du gjøre?**
Hvis du mener at fagforeninger skal være uavhengige, er det på tide å vurdere om LO fortsatt er riktig for deg. Ved å melde deg over til en nøytral fagforening, sender du et klart signal: **Dine penger skal ikke finansiere partipolitikk du ikke står bak.**
Det er din rett å velge en organisasjon som faktisk kjemper for deg – ikke for et politisk parti. Meld deg ut og finn en fagforening som virkelig representerer dine verdier.
LO har lenge hevdet å være partipolitisk uavhengig, men i praksis er de nærmest en forlengelse av Ap. De gir millioner i støtte til partiet, støtter Ap-politikere i valgkamper, og tar politiske standpunkt som ikke nødvendigvis reflekterer medlemmenes syn. Hvorfor skal dine penger gå til en partipolitisk agenda du kanskje ikke støtter?
### **Grunnene til å melde deg ut:**
1. **Dine penger brukes uten din tillatelse** – LO overfører direkte og indirekte midler til Ap. Dette skjer ofte uten tydelig åpenhet eller medlemsdemokrati.
2. **Ikke alle LO-medlemmer stemmer Ap** – Mange er medlemmer fordi de vil ha en sterk fagforening, ikke fordi de støtter en spesifikk partipolitikk.
3. **Det finnes gode, uavhengige alternativer** – Fagforeninger som **YS** og **Unio** er ikke bundet til noe enkelt parti og fokuserer kun på medlemmenes interesser.
4. **LOs politiske spill skader tilliten** – Når LO prioriterer partipolitikk fremfor faglig kamp, svekker det deres evne til å representere alle arbeidere.
### **Hva kan du gjøre?**
Hvis du mener at fagforeninger skal være uavhengige, er det på tide å vurdere om LO fortsatt er riktig for deg. Ved å melde deg over til en nøytral fagforening, sender du et klart signal: **Dine penger skal ikke finansiere partipolitikk du ikke står bak.**
Det er din rett å velge en organisasjon som faktisk kjemper for deg – ikke for et politisk parti. Meld deg ut og finn en fagforening som virkelig representerer dine verdier.
Ulogisk
09.05.2025 kl 17:04
617
Absolutt enig med deg-Venstresiden i politikken er i ferd med å ruinere verden generelt.Punktum
Kruttgubben
09.05.2025 kl 18:34
542
Meld dere ut, la oss få en aksjon der 100.000 vis melder seg ut😃
GE
09.05.2025 kl 20:41
483
Problemet for mange er at de kan miste AFP-ordningen hvis de melder seg ut.
Glova
10.05.2025 kl 13:02
313
Så lenge bedriften du jobber i er medlem av NHO og de ansatte har en tariffavtale så mister ikke ansatte AFP om noen velger å stå uten medlemskap i LO.Alle er med i ett slikt tilfelle,men en kan jo spørre seg om det er riktig om den som velger å ikke være medlem og sparer utgift til medlemskap på mellom 10.000 og 15.000 i året burde motta AFP er det å være en god kollega om man ikke bidrar,bedriften betaler inn til AFP 2,7% på den enkelte ansatte,mener du det riktig at jeg kan gå inn i lønnsforhandling og si til min sjef at han kan slippe betale inn på de som ikke er medlem.Jeg stemmer også borgelig og er heller ikke fornøyd med uttalelser om at nå skal vi ta de rike,men vi trenger en organisasjon,og jeg er glad for at feks konkurranse utsatt industri går forran,ellers er jeg redd stat og kummune hadde tatt helt av når det gjelder lønn og goder,vi er nå tross alt avhengig av og være konkuranse dyktig,er vel en grunn til at krona har blitt gruset da det er vanskelig å be om lavere lønn,Lo har tross alt en misjon og AFP er en av dem.
Kruttgubben
10.05.2025 kl 19:52
204
En bør være organisert men ikke gjennom LO. Finnes alternativer som er politisk uavhengige. LO bidrar med økonomisk støtte til venstresiden og det er medlemmene sine penger og ikke sikkert alle medlemmene er fornøyd med at de betaler for å støtte disse partiene.