HYNION SVERIGE AB begjært konkurs.

Polaris99
HYN 14.05.2025 kl 08:46 5028

Då gikk det som det måtte gå med Hynion Sverige. Betalingsanmerkningane har hopa seg opp sidan i fjor haust, og no er selskapet begjært konkurs.

Fekk følgande mailvarsel frå kreditrapporten.se i dag
-------------
Idag har det kommit in ny information till oss som påverkar kreditupplysningen för ett eller flera företag du tidigare kontrollerat hos oss.

Hynion Sverige AB - Konkursansökan
-------------

Det betyr nok slutten også for morselskapet Hynion AS. For i rekneskapet for deira 2023 var verdien av datterselskapet Hynion Sverige AB verdsatt til 39.858.894 kr av ein dåverande eigenkapital på 48.053.261 kr.
Polaris99
10.06.2025 kl 02:36 1297

Kva finansieringspartner og store investorer. Er du sikker på at dei finnes?

Og dei har ingen avtaler med Toyota og Huyndai. "Avtalen" i fjor var eit bidrag Toyota og Huyndai gav til driften av Høvik i 2024. Dei har ingen avtale om noko fast finansiering. Eg ser at Hynion på nytt har bedt desse selskapa om støtte, men det er ikkje sikkert dei får noko i år. Eg trur Toyota og Huyndai såg på sitt bidrag i fjor som eit eingangsbidrag til oppgradering av Høvik. Og noko oppgradering er ikkje gjennomført, berre naudsynt vedlikehald og serifisering. Infoen om at Hynion har bedt Toyota og Huyndai om heir støtte kjem frå Hydrogenbilforeningens facebookside, der leiar skriv at dei har fått følgande melding frå Hynion.

"Hynion AS har dialog med fordonstillverkarna då det är viktigt att det finns en överenskommelse mellan alla parter for Høvik. Hynion AS kommer tilbake med mere informasjon så fort det är möjligt"
Polaris99
10.06.2025 kl 02:45 1292

Men som sagt så kjem det ikkje 100 hydrogenbilar til Noreg.

https://www.yrkesbil.no/derfor-er-hydrogenbilene-satt-pa-vent-i-norge/4132738

Hynion sine små stasjonar hadde uansett ikkje hatt kapasitet til å fylle hydrogenlastebilar. Dei har berre kapasitet nok til å fylle 2 personbilar i timen.
Redigert 10.06.2025 kl 02:45 Du må logge inn for å svare
Cartr
10.06.2025 kl 03:05 1277

Det vet vi ingen ting om. Det er satt på vent i artikkelen for en måned siden og Enova sier at ingen har søkt. Fyllstasjoner er Hynion sitt kjerneområdet og vi ser at ting er på gang. Som sagt vet ingen hva Hynion har på bordet og hvorfor de sannsynligvis får finansiering. De ser jo absolutt ut til å være inne i bildet med hydrogenlastebiler. Se også nederst om finansiering.

Prosjektet H2 Truck satser på å rulle ut minimum hundre hydrogenlastebiler på norske veier innen 2025. Ser også på denne nettsiden uten dato at Hynion er en av flere partnere om å få hydrogenlastebiler på veiene.

Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn AS er prosjektansvarlig. Følgende bedrifter er partnere i prosjektet:

Statkraft
Everfuel Norway
Hynion
Ballard Power Systems Norway
Toyota Norge
DB Schenker
Partifrakt
Posten Norge
PostNord
Transport-Formidlingen
Coop Norge
Rema Distribusjon Norge
DNB
Ife / FME MoZEES
Kunnskapsbyen Lillestrøm
ZERO

Prosjektet er finansiert av partnerne, Viken fylkeskommune og Oslo kommune ved Klima- og energifondet.

https://www.eviggronn.no/skal-rulle-ut-100-hydrogenlastebiler/

Cartr
10.06.2025 kl 03:06 1273

Jeg forholder meg til det selskapet kom med nylig etter lang taushet. Det har vært vanskelige tider, ikke bare for Hynion men samtlige hydrogenselskap på børsen. Dette skyldes blant annet koronanedstengning, energikrise, inflasjon, krig og mye annet. Ting har tatt mye lengre tid og alt har vært vanskeligere enn forventet.

Selskapet skriver:

Som kommunisert i selskapets statusoppdatering 28. april 2025, har flere av Hynions største aksjonærer, sammen med en ekstern långiver, styrket selskapets likviditet gjennom lån som planlegges konvertert til aksjer i Hynion AS. Dette vil ytterligere styrke Hynion AS’ kapitalstruktur og viser sterk tillit fra viktige interessenter. Hynion AS er nå i sluttfasen av å sikre ytterligere finansiering og er fortsatt optimistisk med tanke på å fullføre en robust og stabil finansiell løsning. UTSIKTENE FOR DENNE FINANSIERINGEN HAR IKKE BLITT NEGATIVT PÅVIRKET AV KONKURSEN TIL HYNION SVERIGE AB – FAKTISK KAN DE HA BLITT NOE BEDRE.

Ytterligere informasjon vil bli gitt så snart konkrete beslutninger er tatt.

Selskapet skriver at de fortsetter sin virksomhet i Skandinavia. Stasjonen på Høvik forventes å gjenåpne snart. En utvidelse av fyllekapasiteten på Høvik-stasjonen vurderes, ettersom etterspørselen etter hydrogenbiler for tiden er betydelig høyere i Norge enn i Sverige. Ansatte i Hynion Sverige AB vil bli tilbudt fortsatt ansettelse i Hynion AS.
https://newsweb.oslobors.no/message/646745

Når det gjelder finansiering så handler ikke det om Toyota og Hundai. Det er andre avtaler de har meldt

25 April 2024 - Hynion and Hyundai enter into a cooperation agreement to promote hydrogen infrastructure in Norway. https://live.euronext.com/en/listview/company-press-release/254222#CompanyPressRelease-12415633

22. Mars 2024 - Hynion and Toyota Norway enter into a cooperation agreement to drive the infrastructure for hydrogen in Norway. https://live.euronext.com/en/listview/company-press-release/254222#CompanyPressRelease-12391287

Hundai sier også at det er viktig for dem at stasjonen på Høvik holdes åpen, og selskapet skriver jo at Høvikstasjonen snart skal gjenåpnes.

Så det er lite som tyder på at selskapet er på vei nedenom og hjem slik du hevder. I hvert fall ikke med det første.
Redigert 10.06.2025 kl 03:14 Du må logge inn for å svare
Polaris99
10.06.2025 kl 09:10 1217

Viss du kun skulle halde deg til det selskapet har skrive, så ville konkursen i Sverige kome som lyn frå klar himmel. Men det gjorde det definitivt ikkje for oss som har fulgt med på selskapet. Hynion har ein lang historie om tome løfter, og lite tyder på at noko er annleis denne gangen.

Skal Hynion har noko som helst håp om å overleve på lang sikt, så må det store investeringar til. Husk at selskapet alt har brent opp ca. 90 millionar av investorenes pengar og 45 millionar av pengane til svenske skattebetalarar, og likevel sit tilbake med nesten ingenting. Kven i all verda trur du vil investere mange titals millionar i eit selskap som har vist at dei ikkje kan levere?


Men det er naturelgvis opp til deg om ein vil velge å la seg blende av Hynions fagre løfter, og kaste vekk pengane sine på dei.
Polaris99
10.06.2025 kl 09:25 1207

Joda, vi veit at det ikkje kjem 100 hydrogenlastebilar til Noreg i år. Kvar skulle dei i tilfelle fylle? Vireon sa frå seg støtta for dei 4 hydrogenfyllestasjonane dei var tildelt. Begrunnelsen var blant anna følgande:

"- I tillegg har det blitt mer utfordrende for sluttkundene å oppnå en tilfredsstillende total kostnadseffektivitet (TCO) med hydrogen, da diesel har blitt billigere og biogass nå langt på vei anerkjennes som en nullutslippsløsning på linje med el og hydrogen, sier Voie."

https://info.enova.no/ingen-etablering-av-fyllestasjoner-for-hydrogenkj%C3%B8ret%C3%B8y-n%C3%A5

Evig Grønn og H2 Trucks har heller ikkje noko finansiering til å kjøpe inn eller drifte hydrogenbilar. Finansiering av prosjektet er på ca. 2 millionar pr. år, og går til løn av ansatte i prosjektet. All finansiering av hydrogenlastebilar og fyllestasjonar må kome frå ENOVA, og der er det som kjent ingen utlysningar enno.
Mpart
10.06.2025 kl 10:23 1189

Jeg forholder meg til tilgjengelig informasjon som er i markedet, du forholder deg til et statisk verdensyn som kun finnes oppi ditt eget hode.

Du snakker som om du sitter i hvert styrerom i hvert selskap, du bruker egne påstander som fakta.

Du har skrevet at selskapet er tom for penger i nesten 3 år og du har blitt konfrontert med at du bevist holder tilbake informasjon som er postivt for selskapet.
For eksempel at styremedlemmer betaler 170% mer enn markedet for aksjer i en gjelds konvertering.

Du har null troverdighet, du bidrar ikke med informasjon.
Du fremstår som en manisk bitter person som av en eller annen grunn er fulsltendg opphengt i å sverte Hynion.

Hadde jeg hvert deg hadde jeg sletta profilen din.
Dine innlegg viser en helt klar ambisjon om å villede markedet og slik sett er du intressant for både FInanstilsynet og potensielt sivile søksmål



Redigert 10.06.2025 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Cartr
10.06.2025 kl 10:39 1179

De 100 hydrogenlastebilene ser ikke ut til å være de samme. I følge denne artikkelen fra 2021 har Hynion kapasitet og tar sikte på fylling til hydrogen-tungtransport. Vireon er ikke nevnt engang. Se artikkel II

Hydrogenselskapet Hynion kjøper hydrogenstasjon av Ruter. Stasjonen som har vært en del av Ruters nylige avsluttede bussprosjekt skal flyttes og bygges om slik at den i fremtiden kan benyttes av både privatbiler, taxier og lastebiler som går på hydrogen. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17905706/hynion-kjoper-hydrogenstasjon?publisherId=17847695

PROSJEKTET H2 TRUCK SATSER PÅ Å RULLE UT MINIMUM HUNDRE HYDROGENLASTEBILER PÅ NORSKE VEIER INNEN 2025.
Det er selskapene Everfuel og Hynion som skal stå for utbyggingen av fyllestasjonene. Hynion har allerede hydrogenstasjoner på plass. Disse kan sikre en tidlig uttesting av hydrogenlastebiler. Blant transportbrukerne i prosjektet er DB Schenker, Posten og Bring, Rema og DnB.
https://www.yrkesbil.no/yrkesbil/100-hydrogenlastebiler-i-norge-innen-2025/147045#:~:text=Hynion%20har%20allerede%20hydrogenstasjoner%20p%C3%A5%20plass.&text=Oslo%20kommune%20er%20p%C3%A5driver%20med%20sitt%20prosjekt%20%C2%ABPilotby%20for%20utslippsfri%20tungtransport%C2%BB.

MAN lastebilene og Vireon er ikke nevnt så det handler muligens om to forskjellige prosjekt.

Men på grunn av verdenssituasjonen de senere år har lite gått som forventet i hydrogenbransjen. Daglig leder i Norge gikk også av. Hvorfor vet jeg ikke, men det er ikke bare Hynion som har hatt problemer. Det ghar samtlige hydrogenselskap på børsen hatt. Det er ikke så rart heller. De politiske pådriverne har også sovet i timen i en svært usikker og ustabil verden ingen kunne forvente. Tvert i mot så det lovende ut.

Det er derfor spennende å se hva Hynion holder på med nå og hvem som tilbyr finansiering.

Prosjektet H2 Truck er finansiert av partnerne, Viken fylkeskommune og Oslo kommune ved Klima- og energifondet. https://www.eviggronn.no/skal-rulle-ut-100-hydrogenlastebiler/

Klima- og energifondet, er et statlig fond som har som formål å fremme energieffektivisering og en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon. Fondets midler forvaltes av Enova SF, som sorterer under Klima- og miljødepartementet.

Fondets inntekter består av årlige overføringer over statsbudsjettet, hvor inntekten blant annet kommer fra et påslag på nettleien på 1 øre/kWh for husholdningskunder og et fast årlig bidrag per målepunkt for andre sluttbrukere.

Videre er det inngått en avtale mellom Klima- og energifondet og Enova SF for perioden 1. januar 2021 til 31. desember 2024. I henhold til denne avtalen skal Klima- og energifondet tilføres minimum 3,315 mrd. kroner årlig i årene fra 2021 til og med 2024. Dette inkluderer en årlig bevilgning på 2,625 mrd. kroner, som årlig justeres i tråd med prisstigningen, samt anslagsvis 690 millioner kroner årlig i inntekter fra påslaget på nettleien.
https://snl.no/Klima-_og_energifondet
Redigert 10.06.2025 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Cartr
10.06.2025 kl 10:58 1154

Nei, finner ingen ting om de 200 MAN lastebilene og de 100 som skulle til Norge. Derimot nevnes disse:

"Toyota jobber med hydrogen både innen lette kjøretøy, tunge lastebiler og busser, Renault har varslet hydrogendrevne varebiler til sommeren, Volvo Trucks og Daimler Trucks har forent krefter med en storstilt hydrogenplan, Scania er allerede i gang i Norge, Solaris mener også alvor og vi skal heller ikke glemme Nikola".

https://www.yrkesbil.no/yrkesbil/100-hydrogenlastebiler-i-norge-innen-2025/147045#:~:text=Hynion%20har%20allerede%20hydrogenstasjoner%20p%C3%A5%20plass.&text=Oslo%20kommune%20er%20p%C3%A5driver%20med%20sitt%20prosjekt%20%C2%ABPilotby%20for%20utslippsfri%20tungtransport%C2%BB.

Likevel er det ikke utenkelig at MAN bilene kommer. Enova sier bare at ingen har søkt og det var 6. mai. Hynion kunne jo fått den finansieringen. Uansett blir det spennende å se hva Hynion planlegger nå og hvilke finansieringskilder de jobber med og er i sluttfasen av.

Jeg klarer ikke å være like pessimistisk som deg, både fordi jeg vet hvor vanskelig verdenssituasjonen har vært og hvor mye problemer det har skapt for grønn omstilling, og det faktum at jeg bare har et lodd til lav kurs i selskapet. Jeg lider ingen nød om det skulle gå helt galt.
Redigert 10.06.2025 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
torsken
10.06.2025 kl 16:45 1091

For tiden er jeg optimist.
Polaris99
12.06.2025 kl 13:45 925

Nei, det er for tingen ingen offentlege støtte til hydrogenfyllestasjonar tigjengeleg. Det skal gjerast ein ny vurdering om det skal lysast ut ei ny støtterunde. ENOVA skriv:

"Det er for tiden ingen planlagte søknadsfrister for dette programmet.
Enova gjør nå en vurdering av videre innsats knyttet til hydrogen i landtransport, og tar sikte på å komme tilbake med mer informasjon før sommeren 2025."

https://www.enova.no/bedrift/landtransport/fyllestasjoner-for-tunge-hydrogenkjoretoy/

No anna offentleg støtteording ov noko omfang til dette formålet, eksisterer ikkje. All statleg støtte til slike formål går gjennom ENOVA, og dei tildeler midler berre gjennom søknadar der alle intresserte kan gi tilbod. Dei som krev minst støtte vil få det. Noko direkte offentleg støtte til Hynion er berre å gløyme. Hynion har heller ikkje pengar til å dekkje den delen av kostnaden som selskapa må dekkje sjølv.

Som tidlegare sagt har Vireon eit mykje bedre utgangspunkt enn Hynion til å vinne ein enentuell ny konkurranse frå ENOVA. Det er ikkje tilfeldig at det berre var Vireon og ikkje Hynion som søkte forrige gang ENOVA lyste ut stønad. At dei likevel ikkje tok investeringsbeslutning, viser at også hydrogenselskap for tida ikkje ser så lyst på potensialet for hydrogenfyllestasjonar.
Polaris99
12.06.2025 kl 13:58 915

Du teiknar i alle fall eit glansbilde av mogelegheitene for Hynion, som det ikkje finns noko anna grunnlag for enn i selskapets eigen kommunikasjon. Og denne kommunikasjone har eg tidlegare DOKUMENTERT at har utelatt opplysningar som er negative for selskapet.

For tida er det ikkje anna håp for selskapet enn ein eller annan mystisk investor som vistnok i lange tid har vore på nippet til å sluttføre ein finansieringsavtale. Kvifor denne avtalet likevel ikkje har materialisert seg, ja det seier Hynion ingenting om.

Eg skjønar at du ønsker å hause opp selskapet, men realiteten er at framtida for Hynion ikkje ser lys ut.

Men uansett veit vi meir 27. juni. Fo då kjem ENTEN endeleg resultatrekneskapet for 2024 som vil vise kor myke likvide midlar Hynion hadde 31/12-24. ELLER så kjem ikkje rekneskapet kjem då heller, som i praksis vil bety at selskapet er ferdig.
Redigert 12.06.2025 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Mpart
12.06.2025 kl 14:37 887

Da 2 styremedlemmer konverterte gjeld på 20 øre aksjen så skjønte markedet at folk som faktisk har innsikt i selskap og bransje priset selskapet 170% høyere enn markedet gjorde da.
Markedet reagerte da svært positivt.

Du skjønte ikke konsekvensen av denne gjeldskonverteringa fordi du har et manisk negativt tunnelsyn på Hynion.
Så mens investorer gjorde det man gjør på børs, nemlig investerte i Hynion................så satt du oppe til langt på natt og skrev sure innlegg.

Jo mer aksjekursen stiger jo surere vil du sannsynligvis bli.

Dine refleksjoner angående Hynion ,Enova, andre selskaper og HYdrogen generelt er pinlig dårlig, du har tydeligvis ikke hverken økonomisk eller teknisk innsikt til å gjøre en skikkelig vurdering av Hynion.

Du bruker ufattelig mye tid på å IKKE investere, gå heller ut i sola å nyt dagen.
Redigert 12.06.2025 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
torsken
13.06.2025 kl 13:38 723

Kan det være at luften går ut eller er det bare et åndedrag for neste bølge?
Mpart
13.06.2025 kl 14:38 712

Helt naturlig at noen sikrer gevinst, sikkert mange som leste børsmelding om at gjeld var konvertert til kurs 20 øre og som tradet aksjen fra under 10 øre.

Jeg kikka på diverse presentasjoner i går på Linkedin angående hva Hynion har på gang med potensielle partnere.

Det kan skje spennende ting.

Jeg nevnte vel tidligere i uka at jeg mente det var mulig at vi ville nå 20 øre denne uka, på lengre sikt skal vi nok godt opp.

Mcap er fortsatt latterlig lav og selkapet har gjort mange gode grep i det siste.

En riktig god helg til alle Hynion aksjonærer.
Redigert 13.06.2025 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
torsken
13.06.2025 kl 16:37 668

En god helg til deg også.
La oss håpe at dette går veien.......
torsken
16.06.2025 kl 13:36 577

Ser ikke lovende ut.....
Mpart
16.06.2025 kl 13:44 570

I dag selger folk for å kjøpe oljeaksjer på grunn av situasjonen i Midt Østen, i dag skal ALLE ha oljeaksjer og da spesiel med tanke på at VLCC ratene kan gå bananas.

Sikkert en del som sitter med GOD gevinst i Hynion og som diversifiserer i oljerelatert.
Redigert 16.06.2025 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
bjay
16.06.2025 kl 14:09 549

Morsomme dere :) Du får ikke knapt 1000 aksjer i FRO for det som er omsatt i løpet av hele dagen i Hyn. Det er jo bare knapper og glansbilder som omsettes her
Redigert 16.06.2025 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Mpart
16.06.2025 kl 14:14 544

Mange som nettopp har gjort over 100% på knapper og glansbilder i Hynion, illikvid aksje som gir stor volatilitet.

Kan bli bra fart i tankaksjene nå.
Redigert 16.06.2025 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
torsken
17.06.2025 kl 12:20 461

Voldsomt til handel i dag... Hva skjer?
Mpart
17.06.2025 kl 12:28 455

Det er helt tydelig en umettelig større fisk som vil ha ha MYE aksjer:-)

Her er det noe på gang for appetitten er voldsom, husk at 2 styremedlemmer nettopp prisa selskapet til 20 øre aksjen i en gjeldskonvertering.

Det er nok ting som skjer i kulissene.
Redigert 17.06.2025 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Andycap82
18.06.2025 kl 14:51 378

Kan bli et bra røkk i denne nå.
torsken
18.06.2025 kl 15:04 373

Noe er på gang, ja. La oss håpe at det er positivt.....
helloween
18.06.2025 kl 15:41 349

Er det noe spennende på aksjonær listen da? Er jo hinsides lav mcap her så kan gå mye på noe news. Når konverterte de til 20 øre?
helloween
20.06.2025 kl 13:50 245

Er iallefall noen som er interessert i aksjen, lå nettopp 5 mil aksjer på kjøp 0,14 som nesten er 5 % av totalt aksjer

Skallet har antageligvis høyere verdi enn dagens mcap som er 14 mil
Redigert 20.06.2025 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
torsken
20.06.2025 kl 13:58 237

Er det mulig at jeg har begynt å miste trua på dette konseptet hva Hydrogen gjelder. Prøver å gripe det positive for at jeg skal flyte. Vi får se ..... sitter med inngang på ca 0.70 øre
helloween
20.06.2025 kl 14:01 231

Med dagens lave mcap tenker eg i veste fall får de inn noe annet enn hydrogen. Norwegian hydrogen kunne vel brukt skallet, de er ikke notert
torsken
I går kl 07:33 115

Hva annet?