50% fall – ledelse og styre vil belønnes. Stem nei! GF 22. mai
Aksjonæroppfordring: Stem imot på generalforsamlingen i Scana
Til alle medeiere i Scana:
Scanas ordinære generalforsamling avholdes allerede førstkommende torsdag 22. mai kl. 10.00.
Aksjonærer kan delta fysisk, digitalt, eller stemme på forhånd via VPS. Jeg oppfordrer alle som er misfornøyde med utviklingen i selskapet til å benytte stemmeretten aktivt.
Basert på selskapets svake resultater, mangelfulle markedskommunikasjon og fravær av tydelig ansvarstakelse, oppfordrer jeg alle aksjonærer med misnøye til styret og ledelsen om å stemme imot følgende punkter på generalforsamlingen:
Punkt 5 – Godkjennelse av årsregnskap og årsberetning
Q1-tallene viser negativ EBITDA og lav margin, og representerte et kraftig avvik fra tidligere resultater. Likevel valgte selskapet å ikke sende ut noen profit warning i forkant. Dette bryter med alminnelig praksis for åpenhet i børsnoterte selskaper. Å stemme imot årsberetningen er en markering av at slik tilbakeholdenhet med vesentlig informasjon ikke er akseptabel.
Punkt 6 – Fastsettelse av styrets honorar
Å opprettholde eller øke styrets godtgjørelse mens aksjonærene har tapt over 50 % av verdiene sine det siste halve året, er uakseptabelt. Et nei signaliserer at godtgjørelse må henge sammen med resultater.
Punkt 10 – Fullmakt til styret til å kjøpe egne aksjer
Slik fullmakt gir ledelsen større handlefrihet i kapitalmarkedet, uten nærmere begrunnelse eller behov for ny aksjonærgodkjenning. I dagens situasjon er det ikke forsvarlig å gi denne typen frihet uten åpenhet og tillit.
Punkt 11 – Emisjonsfullmakt til styret
Styret ber om mulighet til å hente inn ny kapital og potensielt utvanne dagens eiere. Inntil det foreligger klarhet rundt likviditetssituasjon, refinansieringsbehov og fremdrift i PSW Power-prosessen, bør en slik fullmakt avslås.
Punkt 12 – Styrets rapport om lønn og annen godtgjørelse til ledende personer
Rapporten gir ikke inntrykk av at ledelsen evaluerer sin egen prestasjon kritisk. I lys av selskapets utvikling er det nødvendig å sende et signal om at lønnsnivå og bonusmodeller må stå i forhold til faktisk verdiskaping.
Punkt 13 – Godkjennelse av retningslinjer for godtgjørelse
Foreslåtte retningslinjer gir for mye handlingsrom i en situasjon der aksjonærverdiene er kraftig redusert og tilliten svekket. Det er behov for strengere føringer, ikke nye fullmakter til eksisterende rammer.
Jeg har tidligere stilt en rekke spørsmål til selskapet om:
*Manglende profit warning
*Uklar prosess rundt PSW Power
*CFO-fratreden og aksjesalg: Tidligere CFO ble fjernet fra innsidelisten umiddelbart etter fratreden, til tross for at han åpenbart satt på innsideinformasjon om både Q1-resultatene og den strategiske prosessen rundt PSW Power. Han begynte å selge aksjer kort tid etterpå. Dette er et alvorlig tillitsbrudd som ikke er tilstrekkelig besvart.
*Svak IR-funksjon
*Mangel på selvransakelse fra ledelsen
Svarene fra selskapet har vært vage eller uteblitt.
Aksjonærene må vise at vi stiller krav til ansvarlighet, åpenhet og tillit. Å stemme imot disse punktene er et virkemiddel for å gjøre dette synlig – innenfor rammen av generalforsamlingen.
Hva du kan gjøre:
Stem imot punkt 5, 6, 10, 11, 12 og 13
Delta fysisk 22. mai kl. 10.00, digitalt, eller stem på forhånd gjennom VPS
Del gjerne denne oppfordringen videre
Dette er ikke en kamp mot selskapet, men for bedre styring og respekt for aksjonærenes rolle og verdier.
Til alle medeiere i Scana:
Scanas ordinære generalforsamling avholdes allerede førstkommende torsdag 22. mai kl. 10.00.
Aksjonærer kan delta fysisk, digitalt, eller stemme på forhånd via VPS. Jeg oppfordrer alle som er misfornøyde med utviklingen i selskapet til å benytte stemmeretten aktivt.
Basert på selskapets svake resultater, mangelfulle markedskommunikasjon og fravær av tydelig ansvarstakelse, oppfordrer jeg alle aksjonærer med misnøye til styret og ledelsen om å stemme imot følgende punkter på generalforsamlingen:
Punkt 5 – Godkjennelse av årsregnskap og årsberetning
Q1-tallene viser negativ EBITDA og lav margin, og representerte et kraftig avvik fra tidligere resultater. Likevel valgte selskapet å ikke sende ut noen profit warning i forkant. Dette bryter med alminnelig praksis for åpenhet i børsnoterte selskaper. Å stemme imot årsberetningen er en markering av at slik tilbakeholdenhet med vesentlig informasjon ikke er akseptabel.
Punkt 6 – Fastsettelse av styrets honorar
Å opprettholde eller øke styrets godtgjørelse mens aksjonærene har tapt over 50 % av verdiene sine det siste halve året, er uakseptabelt. Et nei signaliserer at godtgjørelse må henge sammen med resultater.
Punkt 10 – Fullmakt til styret til å kjøpe egne aksjer
Slik fullmakt gir ledelsen større handlefrihet i kapitalmarkedet, uten nærmere begrunnelse eller behov for ny aksjonærgodkjenning. I dagens situasjon er det ikke forsvarlig å gi denne typen frihet uten åpenhet og tillit.
Punkt 11 – Emisjonsfullmakt til styret
Styret ber om mulighet til å hente inn ny kapital og potensielt utvanne dagens eiere. Inntil det foreligger klarhet rundt likviditetssituasjon, refinansieringsbehov og fremdrift i PSW Power-prosessen, bør en slik fullmakt avslås.
Punkt 12 – Styrets rapport om lønn og annen godtgjørelse til ledende personer
Rapporten gir ikke inntrykk av at ledelsen evaluerer sin egen prestasjon kritisk. I lys av selskapets utvikling er det nødvendig å sende et signal om at lønnsnivå og bonusmodeller må stå i forhold til faktisk verdiskaping.
Punkt 13 – Godkjennelse av retningslinjer for godtgjørelse
Foreslåtte retningslinjer gir for mye handlingsrom i en situasjon der aksjonærverdiene er kraftig redusert og tilliten svekket. Det er behov for strengere føringer, ikke nye fullmakter til eksisterende rammer.
Jeg har tidligere stilt en rekke spørsmål til selskapet om:
*Manglende profit warning
*Uklar prosess rundt PSW Power
*CFO-fratreden og aksjesalg: Tidligere CFO ble fjernet fra innsidelisten umiddelbart etter fratreden, til tross for at han åpenbart satt på innsideinformasjon om både Q1-resultatene og den strategiske prosessen rundt PSW Power. Han begynte å selge aksjer kort tid etterpå. Dette er et alvorlig tillitsbrudd som ikke er tilstrekkelig besvart.
*Svak IR-funksjon
*Mangel på selvransakelse fra ledelsen
Svarene fra selskapet har vært vage eller uteblitt.
Aksjonærene må vise at vi stiller krav til ansvarlighet, åpenhet og tillit. Å stemme imot disse punktene er et virkemiddel for å gjøre dette synlig – innenfor rammen av generalforsamlingen.
Hva du kan gjøre:
Stem imot punkt 5, 6, 10, 11, 12 og 13
Delta fysisk 22. mai kl. 10.00, digitalt, eller stem på forhånd gjennom VPS
Del gjerne denne oppfordringen videre
Dette er ikke en kamp mot selskapet, men for bedre styring og respekt for aksjonærenes rolle og verdier.
Redigert 19.05.2025 kl 09:40
Du må logge inn for å svare
paali89
17.05.2025 kl 07:07
2049
Dette handler i bunn og grunn ikke først og fremst om å få flertall, men om å bruke generalforsamlingen som en reell anledning til å markere misnøye med hvordan selskapet styres og kommuniserer.
Og ikke ta for gitt at de største aksjonærene automatisk støtter styret og ledelsen. Jeg kjenner til aktører blant topp 10 som vil stemme imot – sammen med oss.
Gratulerer med dagen og god 17. Mai!🇧🇻
Og ikke ta for gitt at de største aksjonærene automatisk støtter styret og ledelsen. Jeg kjenner til aktører blant topp 10 som vil stemme imot – sammen med oss.
Gratulerer med dagen og god 17. Mai!🇧🇻
Norbo
17.05.2025 kl 08:44
1959
Det er mye som ikke harmonerer med disse tallene som ble lagt frem. At det står så dårlig til som det kan se ut til på disse tallene er det flere som stusser over.
Kan det være slik at Torvald U Reiestad ikke ville være med på dette spillet (kalde føtter) og gikk ut av den grunn.
Når man går på dagen og selger alle aksjene da er det spesielle tilstander.
Dette nærmer seg et case for Økokrim.
Mulig det skjer store ting på GF..
Kan det være slik at Torvald U Reiestad ikke ville være med på dette spillet (kalde føtter) og gikk ut av den grunn.
Når man går på dagen og selger alle aksjene da er det spesielle tilstander.
Dette nærmer seg et case for Økokrim.
Mulig det skjer store ting på GF..
Skalleknarp
17.05.2025 kl 09:19
1920
Er det mangelfull kontroll med planleggingen - avstemningen av prosjekter -oppdrag som er problemet? Man tar ut for mye det ene kvartalet og får utfordringer når de skal avsluttes da det ikke er noe igjen å hente til «fortjenesten»?
Redigert 17.05.2025 kl 09:22
murpy
17.05.2025 kl 09:42
1880
Stusser litt på dette regnskapet jeg også, så bra de har gjort det i 2-3 år, kvartal etter kvartal. Gå gjennom alle kontraktene som kom inn i 23 og 24 som skulle ferdigstilles i 4Q 24 og 1 Q 25 Noe som ikke stemmer her. skulle ikke forundre meg om regnskapene er manipulerte.
Det lukter svidd når MIG varsler et bud, rett etter slutter Haukøy og blir partner i MIG og man hører ikke et ord mer. Deretter kommer det nedskrivninger i 4Q som gjør et noe dårlig resultat så kommer 1Q nå som er begredelig. Dette er veldig spesielt og burde undersøkes. Noe her som ikke stemmer. Men er det noen av oss som har litt peiling og er tøffe nok til å ta tak i dette ? En ting er sikkert, de skal ikke få presset meg ut av aksjen, kjøper heller mer.
Det lukter svidd når MIG varsler et bud, rett etter slutter Haukøy og blir partner i MIG og man hører ikke et ord mer. Deretter kommer det nedskrivninger i 4Q som gjør et noe dårlig resultat så kommer 1Q nå som er begredelig. Dette er veldig spesielt og burde undersøkes. Noe her som ikke stemmer. Men er det noen av oss som har litt peiling og er tøffe nok til å ta tak i dette ? En ting er sikkert, de skal ikke få presset meg ut av aksjen, kjøper heller mer.
Norbo
17.05.2025 kl 10:17
1829
Dersom det skulle være manipulering her så er utskiftningene og fratredelse en del av pulverisering av ansvar og skyld ved en evt gransking.
Spurte for 6 mnd siden om Norge hadde utleveringsavtale med Namibia, da ble bare fnyst av..
Spurte for 6 mnd siden om Norge hadde utleveringsavtale med Namibia, da ble bare fnyst av..
nopetter
17.05.2025 kl 10:56
1772
De må ha en grunn til dette hvis dere mener de kommer med bevisst svake tall, aksjen er blitt manipulert på børsen så lenge jeg har vært her men dette utføres av yankeene. Hva er agendaen til Selvik og co?
Haukøy har splittet eierskapet i flere selskaper av de 36 mill aksjene han eier i scana hvorfor han har gjort dette vet vel bare han selv, hva han gjørder er vel svært uvisst. De etablerte seg i Namibia pga Odfjell drilling og Northern ocean satset der.
Haukøy har splittet eierskapet i flere selskaper av de 36 mill aksjene han eier i scana hvorfor han har gjort dette vet vel bare han selv, hva han gjørder er vel svært uvisst. De etablerte seg i Namibia pga Odfjell drilling og Northern ocean satset der.
Redigert 17.05.2025 kl 11:05
nopetter
19.05.2025 kl 11:20
986
tredje dagen kursen rakner. husk at markedet har vært svakt over hele linjen, de har levert kjempe resultater i alle kvartal i 3 år, de har hatt en del uheldige hendelser på 10 mill og 24 mill i PA som per tid er avkrevet som tap dette har nok fått kjøperne til å vente til de har klart å rydde oppi. når når trump effekten slo inn så sitter alle på gjerdet og det grønne eksperimentet med hydrogen, ammoniakk o.l. er dødt. dette sier røkke også i en artikkel i FA. så får vi se om kursen faller igjennom 1,50 nivået tipper de har an mass med aksjer å dumpe med
Redigert 19.05.2025 kl 11:31
paali89
19.05.2025 kl 16:45
798
Jeg hadde nettopp en halvtime på telefon med Pål, og det skal han ha – det hadde jeg ikke sett for meg. Fikk stilt alle spørsmålene mine, og selv om det er grenser for hva han kan si, opplevde jeg at han forstod frustrasjonen blant aksjonærene veldig godt. Skal ikke forsøke å gjengi alt, i fare for å feilsitere, men en ny Q&A-session er visst noe de snakker om på kontoret