Årets vinner?
Base case: 13kr
Bull case: 40kr
Induct har i dag to hovedforretningsområder: en digital tilskuddsportal og en plattform for digitale pasientforløp. Tilskuddsportalen er godt etablert i Norge og har nå gjort selskapet cash-positivt. Den samme løsningen rulles nå ut i Sverige, hvor all ny inntekt gir en bruttomargin på hele 95%.
Den virkelige oppsiden ligger i det digitale pasientforløpet. I samarbeid med AstraZeneca forventes det at Induct starter utrulling i England i løpet av andre halvår 2025, med første indikasjon rettet mot astmapasienter. Ved full markedsadopsjon i England alene anslås en årlig ARR på ca. 70 MNOK, og Induct har 95 % marginer på denne inntekten. Selskapet har selv uttalt at plattformen enkelt kan skaleres til å dekke flere sykdomsområder som KOLS, kreft, nyresykdom, og hjerte- og karsykdommer. AstraZeneca har også ønsket å se på andre indikasjoner sammen med selskapet når de møtes i juni og juli. Selskapet har selv kommunisert at full utrulling (70MNOK) vil ta ca 2 år. I et bull case-scenario, hvor plattformen utvides til flere indikasjoner i England, kan det gi opp mot 280MNOK i ARR. Da forutsettes det 4 andre indikasjoner, men det kan bli flere eller færre.
Etter innledende suksess i England planlegger Induct og AstraZeneca å rulle ut løsningen i resten av UK. Jeg inkluderer ikke dette i beregningene og fokuserer kun på England.
Forutsetninger:
For tilskuddsportalen antar jeg at de når 50% markedsandel i Sverige i 2030. Deretter vokser TP med 5% årlig. Jeg inkluderer ikke ekspansjon til andre land.
Kjernevirksomhet i Norge: EBITDA starter på 13 MNOK i 2025 og vokser med 5 % årlig gjennom prognoseperioden på 10 år.
Tilskuddsportalen i Sverige: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 15 MNOK i 2030. Etter 2030 antas videre 5 % årlig vekst.
Astmaforløp England:
Base case: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 70 MNOK i 2028. Fra 2029–2035 vokser dette bidraget med ca. 2 % årlig.
Bull case: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 280 MNOK i 2028, deretter 2 % årlig vekst 2029–2035. Bull case representerer andre indikasjoner utover astma.
WACC: 14%
Terminalverdi: 2%
Netto resultat til FCF conversion: 80%
Potensialet på 10 års sikt er vesentlig høyere enn det som er beskrevet dersom AZ ønsker å utvide samarbeidet utover UK, og dersom TP rulles ut i resten av Norden/Europa. Det er viktig å presisere til slutt at dette på ingen måte er en anbefaling om kjøp/salg. Kun ment som illustrasjon.
Bull case: 40kr
Induct har i dag to hovedforretningsområder: en digital tilskuddsportal og en plattform for digitale pasientforløp. Tilskuddsportalen er godt etablert i Norge og har nå gjort selskapet cash-positivt. Den samme løsningen rulles nå ut i Sverige, hvor all ny inntekt gir en bruttomargin på hele 95%.
Den virkelige oppsiden ligger i det digitale pasientforløpet. I samarbeid med AstraZeneca forventes det at Induct starter utrulling i England i løpet av andre halvår 2025, med første indikasjon rettet mot astmapasienter. Ved full markedsadopsjon i England alene anslås en årlig ARR på ca. 70 MNOK, og Induct har 95 % marginer på denne inntekten. Selskapet har selv uttalt at plattformen enkelt kan skaleres til å dekke flere sykdomsområder som KOLS, kreft, nyresykdom, og hjerte- og karsykdommer. AstraZeneca har også ønsket å se på andre indikasjoner sammen med selskapet når de møtes i juni og juli. Selskapet har selv kommunisert at full utrulling (70MNOK) vil ta ca 2 år. I et bull case-scenario, hvor plattformen utvides til flere indikasjoner i England, kan det gi opp mot 280MNOK i ARR. Da forutsettes det 4 andre indikasjoner, men det kan bli flere eller færre.
Etter innledende suksess i England planlegger Induct og AstraZeneca å rulle ut løsningen i resten av UK. Jeg inkluderer ikke dette i beregningene og fokuserer kun på England.
Forutsetninger:
For tilskuddsportalen antar jeg at de når 50% markedsandel i Sverige i 2030. Deretter vokser TP med 5% årlig. Jeg inkluderer ikke ekspansjon til andre land.
Kjernevirksomhet i Norge: EBITDA starter på 13 MNOK i 2025 og vokser med 5 % årlig gjennom prognoseperioden på 10 år.
Tilskuddsportalen i Sverige: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 15 MNOK i 2030. Etter 2030 antas videre 5 % årlig vekst.
Astmaforløp England:
Base case: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 70 MNOK i 2028. Fra 2029–2035 vokser dette bidraget med ca. 2 % årlig.
Bull case: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 280 MNOK i 2028, deretter 2 % årlig vekst 2029–2035. Bull case representerer andre indikasjoner utover astma.
WACC: 14%
Terminalverdi: 2%
Netto resultat til FCF conversion: 80%
Potensialet på 10 års sikt er vesentlig høyere enn det som er beskrevet dersom AZ ønsker å utvide samarbeidet utover UK, og dersom TP rulles ut i resten av Norden/Europa. Det er viktig å presisere til slutt at dette på ingen måte er en anbefaling om kjøp/salg. Kun ment som illustrasjon.
Redigert 04.06.2025 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
LV-Invest
10.06.2025 kl 11:34
1145
Du sier: Det tok ca. 6 mnd fra de meldte om potensielt samarbeid med et legemiddelselskap før avtalen med Astra ble meldt.
Er det meldt om inngått avtale??
Er det meldt om inngått avtale??
Fundam1talist
10.06.2025 kl 11:45
1131
Refereres til denne:
«AstraZeneca trer inn som ny partner i et banebrytende samarbeid Induct AS har etablert med Portsmouth universitetssykehus i England.»
18.12.24
«AstraZeneca trer inn som ny partner i et banebrytende samarbeid Induct AS har etablert med Portsmouth universitetssykehus i England.»
18.12.24
Draper
10.06.2025 kl 11:55
1114
Partneravtale meldt 18. desember. Markedet reagerte ikke, det var vel få som fulgte med på selskapet.
Da Investornytt skrev om det, i tillegg til at selskapet hadde investorpresentasjon ble det fart i aksjen.
Da Investornytt skrev om det, i tillegg til at selskapet hadde investorpresentasjon ble det fart i aksjen.
Herman*
11.06.2025 kl 11:55
960
Hvis det er noen av dere som skal på GF i morgen, kan dere spørre når første fysiske møte med AZ finner sted? . Mener å ha hørt rykter om at det skal finne sted noe tidligere enn først antatt, men er åpen for at jeg har misforstått/hørt feil.
Herman*
11.06.2025 kl 12:23
931
Det ønsker jeg ikke å si, og utelukker ikke at dette er feil. Er mye info som en må sortere som investor. Er ikke verre enn at noen spør på GF i morgen.
Herman*
11.06.2025 kl 12:58
893
Litt merkelig kursutvikling i dag, men det er vel bare å fortsette å kjøpe. Har kjøpt fra 3 og opp til 4+ og så på vei nedover.
Fundam1talist
11.06.2025 kl 13:12
878
Samme her! Jeg var tidlig inne i Xplora i fjor, solgte etter 100% oppgang, og nå har den gått 4x fra der jeg kjøpte. Gjør ikke samme feilen igjen. Induct er også mer potent enn hva Xplora var.
Herman*
12.06.2025 kl 13:59
652
Har du klart å finne ut om det er en grunn til at litt av luften har gått ut av ballongen?
Fundam1talist
12.06.2025 kl 14:05
641
Historisk svinger jo aksjen mye, så at vi får en pullback er jo greit. Jeg akkumulerer på vei nedover👍
LV-Invest
12.06.2025 kl 17:43
579
Noen som var på GF i dag? Regner med dette var en kort affære. Pleier nå være slik i de fleste selskaper. Men, de fleste selskaper pleier å sende ut referat samme dag som gjennomført GF. Så langt har ikke Induct klart det i dag, og kanskje klarer de det heller ikke men håper jeg tar feil.
LV-Invest
12.06.2025 kl 17:46
571
Og i samme øyeblikk jeg postet, så kom referatet gitt. Alt vedtatt intet nytt.....som forventet.
MorganKane
15.06.2025 kl 15:08
390
Hvem tror du selger?
Ikke for å virke frekk, men jeg tror det faktisk er du og/eller dine like. Det er typisk for et anonymt forum at folk sier kjøp, men selger det remmer og tøy holder. Og omvendt. Kom med faglige vurderinger basert på analyse av selskapet og markedet det er i og ikke vissvass om egne kjøp/salg. Det blir bare påstander som ikke er etterprøvbare og er uansett helt irrelevant for et diskusjonsforum som skal diskutere verdi/potensiell verdi av en aksje.
Ikke for å virke frekk, men jeg tror det faktisk er du og/eller dine like. Det er typisk for et anonymt forum at folk sier kjøp, men selger det remmer og tøy holder. Og omvendt. Kom med faglige vurderinger basert på analyse av selskapet og markedet det er i og ikke vissvass om egne kjøp/salg. Det blir bare påstander som ikke er etterprøvbare og er uansett helt irrelevant for et diskusjonsforum som skal diskutere verdi/potensiell verdi av en aksje.
Redigert 15.06.2025 kl 15:10
Herman*
15.06.2025 kl 16:12
352
Først sier du at det er folk som meg som selger, så sier du at vi ikke skal snakke om egne kjøp. Jeg har kjøpt-ikke solgt i det siste, men du har rett i at dette ikke betyr noe. Undertegnede er ikke et orakel, og alle får gjøre sine egne vurderinger. Mye er skrevet før, men kort oppsummert: Om Induct lykkes med å lande en god kommersiell avtale med AZ som legger opp til en bred internasjonal utrulling de neste årene, er en kurs på 30-40 kroner i løpet av 12 mnd ganske nøkternt. Men det er jo ikke sikkert de lykkes! vi er jo alle godt kjent med selskaper som skaper store forventninger som de ikke klarer å innfri.
Redigert 15.06.2025 kl 16:13
-
«
- 1
- 2 »