Elkem - Oppkjøp? Kursmål kr 27, topp pick Sparebank 1 Markets
Ser flere venter oppkjøp av Silicones snart, da skal vel aksjen stige på ryktene? Jeg har tatt noen lodd
«Norsk aksje blant favorittene
Martin Mølsæter er i studio for å snakke om sine største posisjoner i fondet. – Denne aksjen har vært priset fryktelig lavt veldig lenge, sier han»
https://www.finansavisen.no/finans/2025/05/30/8268023/martin-molsaeter-satser-stort-pa-denne-norske-aksjen
«Norsk aksje blant favorittene
Martin Mølsæter er i studio for å snakke om sine største posisjoner i fondet. – Denne aksjen har vært priset fryktelig lavt veldig lenge, sier han»
https://www.finansavisen.no/finans/2025/05/30/8268023/martin-molsaeter-satser-stort-pa-denne-norske-aksjen
Redigert 04.06.2025 kl 11:35
Du må logge inn for å svare
Frodon
04.06.2025 kl 11:42
7206
Aksjen har en liten omvendt hode skulder formasjon (OHS) under utvikling, men bruddpunkt på kr 20. Ved etablert brudd opp, utløses et kjøpssignal opp til kr 22
Frodon
06.06.2025 kl 09:31
6793
Selskapet har mcap kr 12,7 milliarder og det er ventet at salget av Silicones avdelingen blir solgt for ca kr 10 milliarder innen året er ferdig. Det er ca 6 mnd til. Skal pengene utbetales i utbytte?
Fra Pareto sin analyse "the Silicones transaction is said to be ‘well underway’ and is expected to close by YE’25"
Kan dette være et av de beste kjøpene på Oslo børs nå?
Fra Pareto sin analyse "the Silicones transaction is said to be ‘well underway’ and is expected to close by YE’25"
Kan dette være et av de beste kjøpene på Oslo børs nå?
Redigert 06.06.2025 kl 09:32
Frodon
06.06.2025 kl 12:07
6622
«The bulls have taken full control of the market. The negative sentiment that led to the last bearish pattern has dissipated. The current price is significantly distant from the confirmation level, greatly reducing the chances of a bearish confirmation. Besides, the signal is suggesting to STAY LONG»
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=ELK.OL#google_vignette
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=ELK.OL#google_vignette
spider
10.06.2025 kl 14:30
6117
Er det forventninger om dette salget som driver ELK?
Er det noen som har en formening om hvor mye et slik salg vil representere pr aksje og om det skal betales ut alt eller noe til aksjonærene?
Eventuell restverdien på det gjenværende.
Er det noen som har en formening om hvor mye et slik salg vil representere pr aksje og om det skal betales ut alt eller noe til aksjonærene?
Eventuell restverdien på det gjenværende.
Frodon
11.06.2025 kl 09:33
5697
Det skrev jeg like over her
«Frodon
Selskapet har mcap kr 12,7 milliarder og det er ventet at salget av Silicones avdelingen blir solgt for ca kr 10 milliarder innen året er ferdig. Det er ca 6 mnd til. Skal pengene utbetales i utbytte?
Kan dette være et av de beste kjøpene på Oslo børs nå?«
«Frodon
Kan dette være et av de beste kjøpene på Oslo børs nå?«
Frodon
11.06.2025 kl 09:34
5697
Elkem et røverkjøp?
«Har funnet fire røverkjøp»
https://www.finansavisen.no/finans/2025/06/10/8270190/har-funnet-fire-roverkjop
«Har funnet fire røverkjøp»
https://www.finansavisen.no/finans/2025/06/10/8270190/har-funnet-fire-roverkjop
Jæims Bånn
11.06.2025 kl 09:47
5628
Elkem må jo også være et av selskapene på børsen som virkelig har noe å tilby når Gaza og Ukraina skal mures opp igjen.
Frodon
11.06.2025 kl 10:17
5551
Da er denne formasjonen i mål på kursmål kr 22.
Jeg har satt tett stoploss i aksjen nå
Jeg har satt tett stoploss i aksjen nå
thomasb
12.06.2025 kl 11:42
5139
Flere snakker plutselig godt om Elkem, som har kommet i litt flyt - parallelt med at DMC prisen igjen tar en dupp til ny kjip bunn på 1360 svake $... Tror stoploss kan være smart på kort sikt ja
karve
13.06.2025 kl 08:02
4720
Erik Must kjøpt ytterligere...... Har nå 19,6 millioner aksjer...
.. Han vet hva han driver med 🤑🤑
.. Han vet hva han driver med 🤑🤑
thomasb
13.06.2025 kl 09:05
4559
Har du flere ti års horisont på kjøpene(som Must normalt har), så er sikkert dette et helt ok tidspunkt å kjøpe på. Det jeg påpekte var det kortsiktige. Det kan ikke være bra for prisingen av salget at DMC-prisen går i grøfta?
Frodon
15.06.2025 kl 11:12
4230
Selvfølgelig påvirker det prising av salget og det er vel godt priset inn i aksjekursen allerede? Slik jeg kjenner Kina, vil de prøve å få kjøpt det nå som prisene er lave. Sjelden Kina kjøper når prisene er på topp og de må kjøpe selskap dyrt 😜 Men eventuell oppkjøper må også se potensialet i høyere priser på sikt eller at de kan gjøre marginene bedre. De tror kanskje at tollen fra USA er midlertidig, i hvert fall til en dommer, mellomvalget eller valg av ny president om noen år, endrer toll satsen og prisene kan gå opp igjen?
Elkem ønsker å fokusere investeringene i de delene som gir best avkastning: silisium‑produkter (silisium‑metall og ferrosilisium) og karbonløsninger . Om de får kr 9 milliarder eller 11 milliarder via salget har en betydning, men det viktigste blir hva som blir igjen i selskapet etter salget. Økt fokus på oppskalering i Si‑ og karbon‑virksomheten – enten gjennom eget nybygg eller oppkjøp. Elkem kan styrke balansen og kontantstrømmen, som også kan forbedre kredittvurderinger .
Salget kan gi en betydelig kapitalvinst, samtidig som det skaper et mer konsentrert, robust og langsiktig fokus. Elkem kan styrke sine posisjoner i silisium og karbon, felt som forventes å ha høyere vekst og marginer, særlig med batteri- og energi-relaterte anvendelser.
Elkem ønsker å fokusere investeringene i de delene som gir best avkastning: silisium‑produkter (silisium‑metall og ferrosilisium) og karbonløsninger . Om de får kr 9 milliarder eller 11 milliarder via salget har en betydning, men det viktigste blir hva som blir igjen i selskapet etter salget. Økt fokus på oppskalering i Si‑ og karbon‑virksomheten – enten gjennom eget nybygg eller oppkjøp. Elkem kan styrke balansen og kontantstrømmen, som også kan forbedre kredittvurderinger .
Salget kan gi en betydelig kapitalvinst, samtidig som det skaper et mer konsentrert, robust og langsiktig fokus. Elkem kan styrke sine posisjoner i silisium og karbon, felt som forventes å ha høyere vekst og marginer, særlig med batteri- og energi-relaterte anvendelser.
Redigert 15.06.2025 kl 11:14
Rimdrim
25.06.2025 kl 10:43
2680
lite nytt angående salg? men aksjekursen tikker rett vei så man skal vel ikke klage så mye....
Rimdrim
10.07.2025 kl 10:55
2011
Er det ingen andre som har noe synspunkter angående meldingen fra Klima- og miljødepartementet i går angående gratis klimakvoter?
Er jo stor avhengig av hvilken kurs man bruker på Euro og spesielt markedspris per kvote, men bruker man dagens Euro kurs og et snitt av prisene på kvotene hittil i år så snakker vi jo tross alt om en verdi på ca.1mrd...
hadde forventet et smell når børsen åpnet i går, men det kom ikke... noe må jeg ha misforstått? kommentarer?
Er jo stor avhengig av hvilken kurs man bruker på Euro og spesielt markedspris per kvote, men bruker man dagens Euro kurs og et snitt av prisene på kvotene hittil i år så snakker vi jo tross alt om en verdi på ca.1mrd...
hadde forventet et smell når børsen åpnet i går, men det kom ikke... noe må jeg ha misforstått? kommentarer?
Grand Stone
10.07.2025 kl 11:15
1950
I overkant av 1kr per aksje, hvis alt går etter planen.
Elkem har godt kraftig i pluss i år så tror ikke vi skal klage. Store store spenningen er jo rundt salgsprisen av silikon avdelingen sin.
Elkem har godt kraftig i pluss i år så tror ikke vi skal klage. Store store spenningen er jo rundt salgsprisen av silikon avdelingen sin.
Rimdrim
10.07.2025 kl 11:59
1870
nei på ingen måte! er ikke noe klage på at ikke Elkem går i år!
Bare synes det er besyndelig at kvote-meldinga ikke ble mottatt bedre..
Når det gjelder salget av divisjonen til kineserne så hører jeg veldig mye store forventninger fra alle kanter om god pris på dette. "kineserne kan kjøpe råvarer fra frynsete regioner som vestlige land ikke tørr å klipe i" osv. men jeg er redd for at folk overvurderer hvor mye kineserne er villig til å betale for dette. De vil ikke gi en pris basert på hva det er verd for dem, men en pris speilet på hva det er verd for Elkem å beholde.. har aldri hørt om et kinesisk selskap som er villig til å betale mer for noe enn de absolutt må... og er det for langt mellom prisen til partene så avventer kina.. mens vi går å trør luft i spenning på hva det ender opp med.. og aksjekursen siger tilbake... håper virkelig at morgendagen beviser at jeg tar skammelig feil her!
Bare synes det er besyndelig at kvote-meldinga ikke ble mottatt bedre..
Når det gjelder salget av divisjonen til kineserne så hører jeg veldig mye store forventninger fra alle kanter om god pris på dette. "kineserne kan kjøpe råvarer fra frynsete regioner som vestlige land ikke tørr å klipe i" osv. men jeg er redd for at folk overvurderer hvor mye kineserne er villig til å betale for dette. De vil ikke gi en pris basert på hva det er verd for dem, men en pris speilet på hva det er verd for Elkem å beholde.. har aldri hørt om et kinesisk selskap som er villig til å betale mer for noe enn de absolutt må... og er det for langt mellom prisen til partene så avventer kina.. mens vi går å trør luft i spenning på hva det ender opp med.. og aksjekursen siger tilbake... håper virkelig at morgendagen beviser at jeg tar skammelig feil her!
Grand Stone
10.07.2025 kl 12:44
1803
Må si meg enig her, at jeg er veldig usikker på pris og litt nervøs mange overvurderer den. Samtidig så kan man også håpe at mange har undervurdert den, men det tørr jeg ikke håpe på :p
Tror nok neppe vi får noe svar på salg av silikon avdelingen i morgen. Hadde de hatt noe å melde, så hadde de meldt det allerede. Men det vi kan få svar på er hvor godt den avdelingen går. Forhåpentligvis ser vi en forbedring på grunn av oppskallerings effekter både i Kina og Frankrike. Spesielt det å kunne produsere mer til mindre pris er det som er lukrativt. Og gode resultater er godt for salgsprisen.
Tror nok neppe vi får noe svar på salg av silikon avdelingen i morgen. Hadde de hatt noe å melde, så hadde de meldt det allerede. Men det vi kan få svar på er hvor godt den avdelingen går. Forhåpentligvis ser vi en forbedring på grunn av oppskallerings effekter både i Kina og Frankrike. Spesielt det å kunne produsere mer til mindre pris er det som er lukrativt. Og gode resultater er godt for salgsprisen.
Grand Stone
11.07.2025 kl 11:33
1426
Var litt som jeg fryktet at resultatet ble dårlig. Spesielt i silisium avdelingen. Er nok bare å vente på bedre tider.
Men på positiv grunnlag, silikon avdelingen deres hadde en forbedring fra forrige kvartal. Det kan jo tyde bra i forhold til salgspris.
Men på positiv grunnlag, silikon avdelingen deres hadde en forbedring fra forrige kvartal. Det kan jo tyde bra i forhold til salgspris.
Bullmarked
13.07.2025 kl 15:15
953
De prøver vel i utgangspunktet å bli kvitt hele avdelingen. Når det skjer blir det nok gode kurstider.
velkjent
13.07.2025 kl 16:43
808
Hva mener dere med silicium-avdelingn. Det bør vel skilles mellom tilsetnngsmetallet silicium (silgrain og lump), som tilsettes Al og råvaren til fremstilling av solpanel. Problemet er vel knyttet til sistnevte, Elkems erfaring med å investere i Kina, burde være til advarsel for mange.
dellamorte
13.07.2025 kl 18:56
646
Elkem Q2 2025: Key Takeaways
Q2 underwhelms, but revaluation drivers remain intact
https://norwaystocks.substack.com/p/elkem-q2-2025-key-takeaways
Q2 underwhelms, but revaluation drivers remain intact
https://norwaystocks.substack.com/p/elkem-q2-2025-key-takeaways