NAS - veien til kr. 25, del 2
Starter ny tråd, veien til kr 25 del 2, da den andre er full.
Og hva passer ikke da bedre enn med gode trafikk tall for mai, med økning også mai 2% vs LY😀💪
5. måned på rad da at NAS øker trafikk tall vs LY, dvs alle måneder i år, og forhåndbooking videre bekreftes igjen meget godt. Bare å glede seg til Q2 resultatet, og ikke minst Q3, når vi vet oljepris og USD i år vs LY! I tillegg prosjekt X der det jobbes med alle kostnader som vil løfte resultatet til NAS i år mye mtp besparelser kostnader vs LY😀
………..
Passasjervekst på to prosent for Norwegian
Norwegian og Widerøe hadde henholdsvis 2,18 millioner og 349.000 passasjerer i mai, 2,53 millioner samlet. Det tilsvarer en vekst på to prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
Norwegian økte fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, fra 82,1 til 83,6 prosent. Widerøes falt fra 69,4 til 68,6 prosent.
– Vi er glade for å se at mai kom inn med gode trafikktall, inkludert økt kabinfaktor og passasjertall sammenlignet med i fjor. Jeg er også fornøyd med nok en måned med utmerket punktlighet og regularitet. Widerøe presterte også svært godt i mai, sier konsernsjef Geir Karlsen.
– Norwegian er godt forberedt på en svært god sommer for kundene våre, med flyvninger til over 120 destinasjoner i Europa og utover. Bestillingstakten for sommermånedene holder seg sterk, med omtrent 300.000 flere solgte seter enn i samme periode i fjor, sier Karlsen.
For Norwegian var andre nøkkeltall for mai som følger:
Kapasiteten (ASK) endte på 3,56 millioner setekilometer, opp tre prosent fra i fjor
Faktisk passasjertrafikk (RPK) endte på 2,98 millioner setekilometer, opp fem prosent fra mai i fjor
Widerøe økte ASK og RPK med henholdsvis åtte og syv prosent.
Og hva passer ikke da bedre enn med gode trafikk tall for mai, med økning også mai 2% vs LY😀💪
5. måned på rad da at NAS øker trafikk tall vs LY, dvs alle måneder i år, og forhåndbooking videre bekreftes igjen meget godt. Bare å glede seg til Q2 resultatet, og ikke minst Q3, når vi vet oljepris og USD i år vs LY! I tillegg prosjekt X der det jobbes med alle kostnader som vil løfte resultatet til NAS i år mye mtp besparelser kostnader vs LY😀
………..
Passasjervekst på to prosent for Norwegian
Norwegian og Widerøe hadde henholdsvis 2,18 millioner og 349.000 passasjerer i mai, 2,53 millioner samlet. Det tilsvarer en vekst på to prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
Norwegian økte fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, fra 82,1 til 83,6 prosent. Widerøes falt fra 69,4 til 68,6 prosent.
– Vi er glade for å se at mai kom inn med gode trafikktall, inkludert økt kabinfaktor og passasjertall sammenlignet med i fjor. Jeg er også fornøyd med nok en måned med utmerket punktlighet og regularitet. Widerøe presterte også svært godt i mai, sier konsernsjef Geir Karlsen.
– Norwegian er godt forberedt på en svært god sommer for kundene våre, med flyvninger til over 120 destinasjoner i Europa og utover. Bestillingstakten for sommermånedene holder seg sterk, med omtrent 300.000 flere solgte seter enn i samme periode i fjor, sier Karlsen.
For Norwegian var andre nøkkeltall for mai som følger:
Kapasiteten (ASK) endte på 3,56 millioner setekilometer, opp tre prosent fra i fjor
Faktisk passasjertrafikk (RPK) endte på 2,98 millioner setekilometer, opp fem prosent fra mai i fjor
Widerøe økte ASK og RPK med henholdsvis åtte og syv prosent.
Redigert 05.06.2025 kl 08:27
Du må logge inn for å svare
klaesp
Aldri
553
Holder seg ganske bra. Er mer spent på om 11.9 støtte , i såfall er det kort vei ned til 10kr
Fjellbris
05.06.2025 kl 08:29
21588
Og her info forhåndsbooking sommeren, altså økning ca 300.000 seter vs LY på samme tid:
……….
05.06.2025 08:07:14
NORWEGIAN: BOOKINGMOMENTUM FOR SOMMEREN HOLDER SEG STERK
Oslo (Infront TDN Direkt): Bookingtrenden til Norwegian for sommersesongen er fortsatt sterk med et salg på omtrent 300.000 flere seter enn på samme tid i fjor.
Det skriver selskapet torsdag i forbindelse med trafikktallene for mai.
Norwegian er klar for en travel og god sommer med over 120 destinasjoner på tvers av Europa. Bookingtrenden er fortsatt sterk, og vi har solgt omtrent 300 000 flere seter enn på samme tid i fjor. De som fortsatt ikke har bestilt sommerferien anbefales å gjøre det snart, fordi det er høy etterspørsel til de mest populære feriedestinasjonene, sier konsernsjef Geir Karlsen.
……….
05.06.2025 08:07:14
NORWEGIAN: BOOKINGMOMENTUM FOR SOMMEREN HOLDER SEG STERK
Oslo (Infront TDN Direkt): Bookingtrenden til Norwegian for sommersesongen er fortsatt sterk med et salg på omtrent 300.000 flere seter enn på samme tid i fjor.
Det skriver selskapet torsdag i forbindelse med trafikktallene for mai.
Norwegian er klar for en travel og god sommer med over 120 destinasjoner på tvers av Europa. Bookingtrenden er fortsatt sterk, og vi har solgt omtrent 300 000 flere seter enn på samme tid i fjor. De som fortsatt ikke har bestilt sommerferien anbefales å gjøre det snart, fordi det er høy etterspørsel til de mest populære feriedestinasjonene, sier konsernsjef Geir Karlsen.
Redigert 05.06.2025 kl 08:30
Du må logge inn for å svare
omac
05.06.2025 kl 08:37
21550
Norwegian Air Shuttle, NAS NO: SELL, TP NOK 12.0
Shipping & Transport, MCap EURm 1,275, SP NOK 14.07
May as expeced
Group sales NOK 3.1bn, spot on us and cons (NAS 0.1% better, Widerøe 2% below)
Solid outlook reiterated - sees good booking momentum
Yields needs to improve to meet Q2 cons
Shipping & Transport, MCap EURm 1,275, SP NOK 14.07
May as expeced
Group sales NOK 3.1bn, spot on us and cons (NAS 0.1% better, Widerøe 2% below)
Solid outlook reiterated - sees good booking momentum
Yields needs to improve to meet Q2 cons
Jag2011
05.06.2025 kl 08:56
21404
Er det så mye å mene? Produksjonen vokser, salgene vokser, inntektene vokser og kostnadene faller. Blir bra dette, et selskap i vekst:)
Fjellbris
05.06.2025 kl 08:58
21391
WOW - til og med positiv omtale på FA!😀
……….
Norwegian-konsernet fraktet 2,53 millioner passasjerer i mai, går det frem av en børsmelding torsdag morgen.
FORNØYD: Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian. Foto: Iván Kverme
Dette var fordelt på 2,18 millioner Norwegian-passasjerer og 349.000 Widerøe-passasjerer, noe som er opp med henholdsvis 2 og 5 prosent fra mai i fjor.
I Norwegian steg den totale passasjertrafikken (RPK) 5 prosent fra mai i fjor, og den samlede kapasiteten (ASK) 3 prosent. I Widerøe var RPK-oppgangen 7 prosent, mens ASK lettet 8 prosent.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/06/05/8269276/fullere-fly-i-norwegian
……….
Norwegian-konsernet fraktet 2,53 millioner passasjerer i mai, går det frem av en børsmelding torsdag morgen.
FORNØYD: Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian. Foto: Iván Kverme
Dette var fordelt på 2,18 millioner Norwegian-passasjerer og 349.000 Widerøe-passasjerer, noe som er opp med henholdsvis 2 og 5 prosent fra mai i fjor.
I Norwegian steg den totale passasjertrafikken (RPK) 5 prosent fra mai i fjor, og den samlede kapasiteten (ASK) 3 prosent. I Widerøe var RPK-oppgangen 7 prosent, mens ASK lettet 8 prosent.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/06/05/8269276/fullere-fly-i-norwegian
Redigert 05.06.2025 kl 08:59
Du må logge inn for å svare
Stepping
05.06.2025 kl 09:11
21268
Da skal det vel tytes resten av dagen om manipulering av kurs! Neste uke når vi er godt nedpå så er det sikkert leksa om bud før lunch!
Redigert 05.06.2025 kl 09:12
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
05.06.2025 kl 09:19
21199
Børs kommentar fra DN. Uforståelig fall NAS etter gode trafikktall, men tror dette snur opp igjen snart.
…..
Norwegian la frem gode passasjertall på morgenkvisten, men aksjen faller knapt to prosent. Norwegian og Widerøe hadde henholdsvis 2,18 millioner og 349.000 passasjerer i mai, 2,53 millioner samlet. Det tilsvarer en vekst på to prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Norwegian økte fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, fra 82,1 til 83,6 prosent. Widerøe falt fra 69,4 til 68,6 prosent.
…..
Norwegian la frem gode passasjertall på morgenkvisten, men aksjen faller knapt to prosent. Norwegian og Widerøe hadde henholdsvis 2,18 millioner og 349.000 passasjerer i mai, 2,53 millioner samlet. Det tilsvarer en vekst på to prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Norwegian økte fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, fra 82,1 til 83,6 prosent. Widerøe falt fra 69,4 til 68,6 prosent.
MorganKane
05.06.2025 kl 09:32
21105
Alltid kjekt å ha cash i bakhånd. Yielden er litt ned, men det er pga påsken kom helt i slutten av april og dermed dempet trangen til å dra på ferie i starten av mai. Altså som forventet, noen vil til og med si bedre enn forventet (DnB sier blant annet det). Husk også at gjennomsnittlig flylengde økte med 3 %, det tilsier også noe reduserte
kostnader per setekm (alt annet likt). Dette støttes også av økt punktlighet.
Jeg synes det klart mest positive er at vi fortsatt det sterkecmomentumet frem mot sommeren med ca 300 000 flere solgte seter per i dag sammenlignet med i fjor.
kostnader per setekm (alt annet likt). Dette støttes også av økt punktlighet.
Jeg synes det klart mest positive er at vi fortsatt det sterkecmomentumet frem mot sommeren med ca 300 000 flere solgte seter per i dag sammenlignet med i fjor.
Flodhest82
05.06.2025 kl 09:44
21002
Tror eg ville kjøpt aksjer om eg var deg, for neste uke er kursen over 14. Men det tror eg du vet 😉
Fjellbris
05.06.2025 kl 10:08
20960
omac skrev Nytt bond konvertert, mer aksjer i markedet
Utgjør vel utvanning ca 0,77%, så ja noen flere aksjer i markedet, men ikke mye.
Det positive her er at de velger konvertering til aksjer vs penger, er jo fordi de tror på økt verdi av aksjene (pengene sine) fremover vs cash.
NAS får nå også ryddet opp i balansen og sparer renter på bond lånet fremover, som var en del av redningspakken under Covid. Staten solgt seg ut i forgårs, som vi vet var en annen del av redningspakken, så snart «Clean sheets» nå :-)
Det positive her er at de velger konvertering til aksjer vs penger, er jo fordi de tror på økt verdi av aksjene (pengene sine) fremover vs cash.
NAS får nå også ryddet opp i balansen og sparer renter på bond lånet fremover, som var en del av redningspakken under Covid. Staten solgt seg ut i forgårs, som vi vet var en annen del av redningspakken, så snart «Clean sheets» nå :-)
Redigert 05.06.2025 kl 10:35
Du må logge inn for å svare
NASLover
05.06.2025 kl 10:09
20941
Stepping skrev 14 neste uke?? Skulle ikke til 17-18 innen Fredag?
Dette er for deg om du er klokk nok
– En kjøpsmulighet
Norwegian faller på trafikktall på grunn av svakere inntekt pr. setekilometer. – En kjøpsmulighet, sier Pareto-analytiker Marcus Gavelli, som tror juni kan overraske positivt.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/06/05/8269295/analytiker-marcus-gavelli-om-norwegian-en-kjopsmulighet?internal_source=markedsnytt_frontpage_widget
– En kjøpsmulighet
Norwegian faller på trafikktall på grunn av svakere inntekt pr. setekilometer. – En kjøpsmulighet, sier Pareto-analytiker Marcus Gavelli, som tror juni kan overraske positivt.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/06/05/8269295/analytiker-marcus-gavelli-om-norwegian-en-kjopsmulighet?internal_source=markedsnytt_frontpage_widget
Fjellbris
05.06.2025 kl 10:38
20784
Her er det bare å sitte helt rolig i båten og akkumule det man kan her nede frem mot utbytte utbetaling, Q3 og Q4 resultat. NAS beholdningen min som er virkelig Long skal få være med videre til minst Q3 resultat 2026. Ser vi som mange tror USD på 8 tallet neste år, vet vi hvor mye det utgjør på bunnlinja til NAS 2026 vs f.eks. 2024.
Redigert 05.06.2025 kl 10:40
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
05.06.2025 kl 10:44
20755
Norwegian gjør seg klar for ny take off
Norwegian-konsernet flyr høyt om dagen. I mai fraktet selskapet totalt 2,5 millioner passasjerer – hvorav 2,17 millioner med Norwegian og nærmere 350.000 med Widerøe. Med en fyllingsgrad på sterke 83,6 % og en passasjertrafikk som har økt med 5 % fra samme tid i fjor, viser tallene en positiv og stødig kurs.
Satsingen på flere fly og økt kapasitet begynner å bære frukter. Kapasiteten (ASK) økte med 3 %, og enda viktigere: Etterspørselen holder tritt. Med hele 300.000 flere bookede seter foran årets sommersesong sammenlignet med i fjor, ligger alt til rette for at Norwegian får et kraftig løft inn i høysesongen.
Et mer offensivt rutetilbud og fortsatt utvikling vil sørge for at Norwegian virkelig får luft under vingene i månedene som kommer.
Norwegian-konsernet flyr høyt om dagen. I mai fraktet selskapet totalt 2,5 millioner passasjerer – hvorav 2,17 millioner med Norwegian og nærmere 350.000 med Widerøe. Med en fyllingsgrad på sterke 83,6 % og en passasjertrafikk som har økt med 5 % fra samme tid i fjor, viser tallene en positiv og stødig kurs.
Satsingen på flere fly og økt kapasitet begynner å bære frukter. Kapasiteten (ASK) økte med 3 %, og enda viktigere: Etterspørselen holder tritt. Med hele 300.000 flere bookede seter foran årets sommersesong sammenlignet med i fjor, ligger alt til rette for at Norwegian får et kraftig løft inn i høysesongen.
Et mer offensivt rutetilbud og fortsatt utvikling vil sørge for at Norwegian virkelig får luft under vingene i månedene som kommer.
MorganKane
05.06.2025 kl 10:44
20782
Mitt råd: ikke heng deg opp i utbytte. Se på fortjeneste per aksje isteden. Og vekst. Det er det som er mitt fokus per i dag. Hvis det er utnytter du er ute etter (på kort sikt) er det andre aksjer som er bedre.
Vorge
05.06.2025 kl 10:51
20731
En ting som er helt sikkert er at Voleon øker shorten sin i dag. Det har de gjort ved hver eneste rapport når de har vært short i aksjen - uavhengig om rapportene er gode eller dårlige. Gjelder både trafikktall og kvartalsrapporter. Bare å sjekke for dem som gidder, dette er åpen informasjon. Tror ikke man nødvendigvis skal bruke ordet manipulasjon, men at de har en strategi som innebærer å påvirke kursen på slike «sensitive» dager er det ingen tvil om. De er fortsatt short over 8 millioner aksjer, så klarer de å holde igjen/presse ned kursen med en 50-øring har de tjent seg 4 millioner.
Men tyngdekraften vinner alltid, så jeg er mer enn rolig etter dagens tall - 300k ekstra solgte billetter bør gi ganske mange millioner ekstra på bunnlinjen.
Men tyngdekraften vinner alltid, så jeg er mer enn rolig etter dagens tall - 300k ekstra solgte billetter bør gi ganske mange millioner ekstra på bunnlinjen.
Kåre Grønn
05.06.2025 kl 10:59
20708
Latterlig lavt når den stod i 17 på denne tid i fjor... Burde ha passert 20 for lenge siden. Det er kun psykologi og short som ødelegger for aksjen.. Gleder meg til å le av nettopp short, det er min glede. Her skal det holdes!
Redigert 05.06.2025 kl 11:03
Du må logge inn for å svare
Flodhest82
05.06.2025 kl 11:37
20599
I fjor ble de priset for høyt i forhold til hva de klarte å levere, derfor er markedet mer forsiktig i år. Men klarer de å levere fremover, så tror eg man fort kan se 17 tallet igjen 👌
MorganKane
05.06.2025 kl 12:42
20390
Som nevnt: ha alltid cash i bakhånd for en dag som dette. Vi skal garantert oppover igjen. Ikke bare pga sommertrafikken blir rekordhøy, men også fordi dollar er på vei videre nedover. Nå på 10,07.
Dessuten se på olja fra i fjor. Olja i fjor, fra og med nå og utover i juli økte med ca. 10%. Ingenting som tyder på at det samme skjer i år. Hvis olja holder det ca der den er så, sammenlignet med fjoråret, øker dermed forskjellene i kostnader ytterligere utover i høysesongen. Vel og merke øker kostnader eks fuel noe, men totalt sett så reduseres de litt. Ganske mye faktisk hvis dollaren kommer ned på 9 tallet og olja holder seg ca der den er i dag. Dette i kombinasjon med rekordhøy inntjening bør tilsi at vi passerer 20 kr/aksjen i løpet av ferien.
Dessuten se på olja fra i fjor. Olja i fjor, fra og med nå og utover i juli økte med ca. 10%. Ingenting som tyder på at det samme skjer i år. Hvis olja holder det ca der den er så, sammenlignet med fjoråret, øker dermed forskjellene i kostnader ytterligere utover i høysesongen. Vel og merke øker kostnader eks fuel noe, men totalt sett så reduseres de litt. Ganske mye faktisk hvis dollaren kommer ned på 9 tallet og olja holder seg ca der den er i dag. Dette i kombinasjon med rekordhøy inntjening bør tilsi at vi passerer 20 kr/aksjen i løpet av ferien.
Redigert 05.06.2025 kl 12:45
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
05.06.2025 kl 13:02
20317
..det er feil, de stod dårligere stilt i fjor. Det var bare at covid var over
Adam05
05.06.2025 kl 14:48
20150
SHPRTING I DAG PREGET AV VOLEON OG VAR PÅ 03.06.2025
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 8 220 212 0,78% 03.06.2025
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 8 220 212 0,78% 03.06.2025
Ransen
05.06.2025 kl 16:40
19875
https://sol.no/reise/varsler-flykaos-i-sommer/83180699
Kort fortalt
Pilotmangel fører til omfattende kanselleringer i Europa – Swiss kutter 1400 avganger.
KLM, BA og EasyJet har også store utfordringer, mens SAS og Norwegian melder full kontroll.
Kort fortalt
Pilotmangel fører til omfattende kanselleringer i Europa – Swiss kutter 1400 avganger.
KLM, BA og EasyJet har også store utfordringer, mens SAS og Norwegian melder full kontroll.
Stepping
05.06.2025 kl 16:44
19881
Total forsinkelses kaos i Europa ,høres veldig positivt ut for alle som skal drive flyselskap. (ikkje så dyrt med forsinkelser meine eg)
Ransen
05.06.2025 kl 17:12
19801
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/06/05/8269295/analytiker-marcus-gavelli-om-norwegian-en-kjopsmulighet
Amatørtime hele dagen i dag. De som kjøpte 6,5% av selskapet i går er ikke amatører. Minstebeløpet var 100000EUR. Det er langt over det de fleste skribentene her på forumet noen gang kommer til å oppnå....
Amatørtime hele dagen i dag. De som kjøpte 6,5% av selskapet i går er ikke amatører. Minstebeløpet var 100000EUR. Det er langt over det de fleste skribentene her på forumet noen gang kommer til å oppnå....
Strategi
05.06.2025 kl 20:12
19444
Coolcation-turistene» inntar Norge
Utenlandske turister jubler. For mens nordmenn drømmer om sol, søker stadig flere turister til Norges kjølige sommer idyll.
Dette kommer til å forsterkes i år sett i forhold til i fjor.
https://www.vg.no/nyheter/i/W0R4rg/norge-er-blitt-coolcation-destinasjon-for-turister
Det som også var spesielt var at en annen gruppe fra ASIA også viste stor tilstedeværelse, Indiske turister kom i hopetall sett i forhold til tidligere.
Vi er vant til at turister fra Asia har funnet Norge som ferie destinasjon spesielt om vinteren for å se på Nordlyset.
Men Indiske turister på sommeren var nytt, med en befolkning på over 1.4 milliarder i India er potensialet enormt, så vi får håpe ikke alle kommer hit.
Men mange kommer.
Mange av disse skal flys rundt i Norge av Norwegian Group, Norwegian og Widerøe.
Utenlandske turister jubler. For mens nordmenn drømmer om sol, søker stadig flere turister til Norges kjølige sommer idyll.
Dette kommer til å forsterkes i år sett i forhold til i fjor.
https://www.vg.no/nyheter/i/W0R4rg/norge-er-blitt-coolcation-destinasjon-for-turister
Det som også var spesielt var at en annen gruppe fra ASIA også viste stor tilstedeværelse, Indiske turister kom i hopetall sett i forhold til tidligere.
Vi er vant til at turister fra Asia har funnet Norge som ferie destinasjon spesielt om vinteren for å se på Nordlyset.
Men Indiske turister på sommeren var nytt, med en befolkning på over 1.4 milliarder i India er potensialet enormt, så vi får håpe ikke alle kommer hit.
Men mange kommer.
Mange av disse skal flys rundt i Norge av Norwegian Group, Norwegian og Widerøe.
Redigert 05.06.2025 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
Ransen
05.06.2025 kl 21:06
19328
I morgen får vi frem hvem som ny eier(e) av statsaksjene. Jeg tror ikke at dette er øretrillere, men langsiktige investorer som ser det enorme potensialet selskapet har.
Lønnsøkningen i fjor var strategisk god og allerede i år vil Norwegian sope inn ekstra på andre selskaps pilotmangel.
De hadde to valg:
1: løse konflikten og betale det som pilotene krevde.Holder trafikken, tilliten og kvaliteten i gang.
2: la det gå til full streik og tape 2024 sesongen helt til tvungen lønnsnemd. Så sitte i 2025 i samme situasjon som WiZZ og andre som ikke betaler...og 0 tillit.
16-17 kroner snart.
Lønnsøkningen i fjor var strategisk god og allerede i år vil Norwegian sope inn ekstra på andre selskaps pilotmangel.
De hadde to valg:
1: løse konflikten og betale det som pilotene krevde.Holder trafikken, tilliten og kvaliteten i gang.
2: la det gå til full streik og tape 2024 sesongen helt til tvungen lønnsnemd. Så sitte i 2025 i samme situasjon som WiZZ og andre som ikke betaler...og 0 tillit.
16-17 kroner snart.
Redigert 05.06.2025 kl 21:07
Du må logge inn for å svare
Flodhest82
05.06.2025 kl 21:14
19280
Vi vet at det var en del øretrillere, eller hadde vi ikke hatt spenstig omsetning inngår og i dag. Men får håpe det er noen gode navn på den listen
Ransen
05.06.2025 kl 21:25
19244
Nja, vi vet vel ingen ting ennå. Når Tesla faller 15% på en dag så kan like godt Norwegian stige 20% i morra.
Norse fikk også fin stigning etter at Lauros tok exit. Det på tross av at selskapet ikke tjener penger, som tross alt er essensen i å eie et selskap
Norse fikk også fin stigning etter at Lauros tok exit. Det på tross av at selskapet ikke tjener penger, som tross alt er essensen i å eie et selskap
Kåre Grønn
05.06.2025 kl 23:28
18999
Tja, når Norse – som fortsatt flyr rundt uten å tjene ei krone – kan stige på at Lauros sier takk for seg, så kan Norwegian like godt dra 20% bare fordi sola skinner over Gardermoen.
Vi snakker tross alt om et selskap som faktisk flyr fulle fly, har redusert gjeld og nylig rapporterte positivt cash flow. Det er ikke bare luft og visjoner her – de tjener faktisk penger, som visstnok er hele poenget med å eie et selskap (ryktene skal ha det til, i hvert fall).
Markedet er nådeløst uforutsigbart – Tesla kan stupe 15% på en tweet, mens NAS kan skyte opp på en soloppgang og en god trafikkrapport. Det er bare å holde seg fast og håpe logikken får en liten gjesteopptreden snart."
Vi snakker tross alt om et selskap som faktisk flyr fulle fly, har redusert gjeld og nylig rapporterte positivt cash flow. Det er ikke bare luft og visjoner her – de tjener faktisk penger, som visstnok er hele poenget med å eie et selskap (ryktene skal ha det til, i hvert fall).
Markedet er nådeløst uforutsigbart – Tesla kan stupe 15% på en tweet, mens NAS kan skyte opp på en soloppgang og en god trafikkrapport. Det er bare å holde seg fast og håpe logikken får en liten gjesteopptreden snart."
Kåre Grønn
05.06.2025 kl 23:29
19003
Tja, når Norse – som fortsatt flyr rundt uten å tjene ei krone – kan stige på at Lauros sier takk for seg, så kan Norwegian like godt dra 20% bare fordi sola skinner over Gardermoen.
Vi snakker tross alt om et selskap som faktisk flyr fulle fly, har redusert gjeld og nylig rapporterte positivt cash flow. Det er ikke bare luft og visjoner her – de tjener faktisk penger, som visstnok er hele poenget med å eie et selskap (ryktene skal ha det til, i hvert fall).
Markedet er nådeløst uforutsigbart – Tesla kan stupe 15% på en tweet, mens NAS kan skyte opp på en soloppgang og en god trafikkrapport. Det er bare å holde seg fast og håpe logikken får en liten gjesteopptreden snart."
Vi snakker tross alt om et selskap som faktisk flyr fulle fly, har redusert gjeld og nylig rapporterte positivt cash flow. Det er ikke bare luft og visjoner her – de tjener faktisk penger, som visstnok er hele poenget med å eie et selskap (ryktene skal ha det til, i hvert fall).
Markedet er nådeløst uforutsigbart – Tesla kan stupe 15% på en tweet, mens NAS kan skyte opp på en soloppgang og en god trafikkrapport. Det er bare å holde seg fast og håpe logikken får en liten gjesteopptreden snart."
Stepping
06.06.2025 kl 00:44
18866
Nå er det Indiske turister som skal gjøre det store, for 30 timer siden var det trafikktall Mai.
Tretten12
06.06.2025 kl 01:16
18837
Tretten12 skrevInnlegget er slettet
Limer inn et innlegg jeg publiserte i et annet forum tidligere i dag for å forsøke og få litt substans inn i tråden jeg😀
Det finnes lite eller ingen substans i 90% av innleggene, og jeg gidder ikke å legge så mye i å forklare så mye av hva jeg tenker da jeg har brukt mye energi på det de siste dagene, men postene drukner i useriøse/inkompetente kommentarer/innlegg. Det fins flust av andre forumer og grupper hvor det er bedre å bruke tid enn her.
Det eneste man trenger å legge merke til i dag er egentlig DnB sin analyse som er limt inn under hvor de forventer en yield på 0,69 opprettholder kursmål på 17kr. Også leveres det yield på 0,84. Det blir rom for økte kursmål etterhvert av sånt når NAS leverer bedre enn forventet.
Hadde det blitt sell off og markedet blitt skuffet hadde vi gått langt lengre ned enn 2%. NAS overrasket ikke markedet, men markedet aksepterte helt klart tallene. Hvis man ser på flysektoren generelt idag er de fleste flyselskaper ned. I tillegg har man shorterne som alltid jobber på trafikktall og andre triggere, ganske enkelt å se i registeret at det er bevegelser i short rundt hver eneste trigger. Dette vil vare helt til tall overrasker og det kommer en skvis.
NAS steg på høy omsetning på fredag hvor det ble omsatt 19,6 millioner aksjer, og faller tilbake idag hvor det ble omsatt 8,4 millioner aksjer. Man kan anta at det var voleon som handlet aksjer uten å levere de tilbake for å "sikre" at de hadde aksjer å levere tilbake hvis NAS overrasket markedet idag. Istedet har de nå rom til å akkumuleres aksjer fra småaksjonærer som ikke forstår børs og hvordan ting henger sammen. De som kan børs leser dette som en åpen bok og tar livet helt med ro. Shorterne utretter ingenting annet enn å forsøke og minke tapet sitt. Og det er typer som Nestrak og kilkenny som lar de gjøre det. Det er en grunn til at kursen har økt hver gang de har meldt salg, for da har nervene til den generelle småspareren tatt overhånd.
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/dnb-carnegies-anbefaling-pa-norwegian-og-valmet
Det finnes lite eller ingen substans i 90% av innleggene, og jeg gidder ikke å legge så mye i å forklare så mye av hva jeg tenker da jeg har brukt mye energi på det de siste dagene, men postene drukner i useriøse/inkompetente kommentarer/innlegg. Det fins flust av andre forumer og grupper hvor det er bedre å bruke tid enn her.
Det eneste man trenger å legge merke til i dag er egentlig DnB sin analyse som er limt inn under hvor de forventer en yield på 0,69 opprettholder kursmål på 17kr. Også leveres det yield på 0,84. Det blir rom for økte kursmål etterhvert av sånt når NAS leverer bedre enn forventet.
Hadde det blitt sell off og markedet blitt skuffet hadde vi gått langt lengre ned enn 2%. NAS overrasket ikke markedet, men markedet aksepterte helt klart tallene. Hvis man ser på flysektoren generelt idag er de fleste flyselskaper ned. I tillegg har man shorterne som alltid jobber på trafikktall og andre triggere, ganske enkelt å se i registeret at det er bevegelser i short rundt hver eneste trigger. Dette vil vare helt til tall overrasker og det kommer en skvis.
NAS steg på høy omsetning på fredag hvor det ble omsatt 19,6 millioner aksjer, og faller tilbake idag hvor det ble omsatt 8,4 millioner aksjer. Man kan anta at det var voleon som handlet aksjer uten å levere de tilbake for å "sikre" at de hadde aksjer å levere tilbake hvis NAS overrasket markedet idag. Istedet har de nå rom til å akkumuleres aksjer fra småaksjonærer som ikke forstår børs og hvordan ting henger sammen. De som kan børs leser dette som en åpen bok og tar livet helt med ro. Shorterne utretter ingenting annet enn å forsøke og minke tapet sitt. Og det er typer som Nestrak og kilkenny som lar de gjøre det. Det er en grunn til at kursen har økt hver gang de har meldt salg, for da har nervene til den generelle småspareren tatt overhånd.
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/dnb-carnegies-anbefaling-pa-norwegian-og-valmet
Tretten12
06.06.2025 kl 01:19
18830
Limer også inn et annet svar jeg kom med på artikkelen fra Robert Næss som mener at NAS kan dobles fra 14kr, vil tro at de topp 10 som tok 70% av statens aksjer, eller 90% hvis du inkluderer topp 20, samt jeg tenker det samme som Robert Næss.
Robert Næss er en gluping. Når jeg satt investeringen min i fjor var målet dobling innen 2026 med GAV på 10,4kr. Iløpet av de siste månedene har caset endret seg drastisk, og som jeg skrev for et par dager siden kunne det ikke falt meg inn å selge aksjene mine for 20kr lengre, og det ser ut som Robert er enig med meg med tanke på at han snakker om dobling fra kurs 14kr. Dette er bare starten.
Staten har solgt seg ut, muligheten for oppkjøp er der, selskapet er rigget for utbytte, dollarkursen er i resisjon og oljeprisen den samme. Med god hjelp fra klovnen som skal gjøre USA bra igjen. Eneste grunnen til at han vant valget var fordi han lovte rednecksene billig pumpepris, og dette må han holde. Oljeprisen må mye lengre ned for å få billig pumpepris, det er bare å se på pumpeprisen her hjemme. Ikke gjort store utslag, og drivstoff er fortsatt dyrt. Med seg på laget har han OPEC+ som vil blidgjøre "verdens mektigste mann", samt Saudi Arabia som er drittlei av å tape markedsandeler til konkurrenter som ikke overholder kuttene. Hele verden vet at Saudi trenger en oljepris på 90 dollar for at statsbudsjettet skal gå rundt, men per nå tar de lang fart å driter i det for å vise baller og overkjøre smånasjonene som ikke overholder kutt. Det er Saudi som gruser oljeprisen om dagen, og det er klare beviser på at de driter i om oljeprisen blir kjørt ned. Det er også kommunisert ut fra høytstående at Saudi har tatt avgjørelsen om at de er klare for lav oljepris i flere år fremover, koste hva det koste vil. Se f.eks denne artikkelen(det finnes mange flere fra tidligere i år også):
https://energynews.oedigital.com/refined-products/2025/04/30/saudi-arabia-is-able-to-live-with-lower-oil-price-according-to-sources
Deretter kan man se på denne artikkelen når det samme skjedde i 2015:
https://www.theguardian.com/world/2015/jan/19/saudi-arabia-last-eight-years-low-oil-price-adviser
Også kan man gå inn på denne artikkelen for å se hvordan oljeprisen utviklet seg de kommende årene:
https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart
Oil prices generally fluctuated between 2015 and 2018. In 2015, the price of Brent crude oil started at $47.76 per barrel in January and fell to $38.01 by December, according to data from the U.S. Energy Information Administration (EIA). In 2016, the price rebounded, with January starting at $30.70 and reaching $53.31 by December.
Det er ikke nødvendigvis gitt at det er dette som skjer, men vi ligger an til det akkurat nå. Skal Trump blidgjøre rednecksene og ha noe som helst å bygge videre på etter denne presidentperioden så må han innfri på pumpepris, det vet han veldig godt selv.
Robert Næss er en gluping. Når jeg satt investeringen min i fjor var målet dobling innen 2026 med GAV på 10,4kr. Iløpet av de siste månedene har caset endret seg drastisk, og som jeg skrev for et par dager siden kunne det ikke falt meg inn å selge aksjene mine for 20kr lengre, og det ser ut som Robert er enig med meg med tanke på at han snakker om dobling fra kurs 14kr. Dette er bare starten.
Staten har solgt seg ut, muligheten for oppkjøp er der, selskapet er rigget for utbytte, dollarkursen er i resisjon og oljeprisen den samme. Med god hjelp fra klovnen som skal gjøre USA bra igjen. Eneste grunnen til at han vant valget var fordi han lovte rednecksene billig pumpepris, og dette må han holde. Oljeprisen må mye lengre ned for å få billig pumpepris, det er bare å se på pumpeprisen her hjemme. Ikke gjort store utslag, og drivstoff er fortsatt dyrt. Med seg på laget har han OPEC+ som vil blidgjøre "verdens mektigste mann", samt Saudi Arabia som er drittlei av å tape markedsandeler til konkurrenter som ikke overholder kuttene. Hele verden vet at Saudi trenger en oljepris på 90 dollar for at statsbudsjettet skal gå rundt, men per nå tar de lang fart å driter i det for å vise baller og overkjøre smånasjonene som ikke overholder kutt. Det er Saudi som gruser oljeprisen om dagen, og det er klare beviser på at de driter i om oljeprisen blir kjørt ned. Det er også kommunisert ut fra høytstående at Saudi har tatt avgjørelsen om at de er klare for lav oljepris i flere år fremover, koste hva det koste vil. Se f.eks denne artikkelen(det finnes mange flere fra tidligere i år også):
https://energynews.oedigital.com/refined-products/2025/04/30/saudi-arabia-is-able-to-live-with-lower-oil-price-according-to-sources
Deretter kan man se på denne artikkelen når det samme skjedde i 2015:
https://www.theguardian.com/world/2015/jan/19/saudi-arabia-last-eight-years-low-oil-price-adviser
Også kan man gå inn på denne artikkelen for å se hvordan oljeprisen utviklet seg de kommende årene:
https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart
Oil prices generally fluctuated between 2015 and 2018. In 2015, the price of Brent crude oil started at $47.76 per barrel in January and fell to $38.01 by December, according to data from the U.S. Energy Information Administration (EIA). In 2016, the price rebounded, with January starting at $30.70 and reaching $53.31 by December.
Det er ikke nødvendigvis gitt at det er dette som skjer, men vi ligger an til det akkurat nå. Skal Trump blidgjøre rednecksene og ha noe som helst å bygge videre på etter denne presidentperioden så må han innfri på pumpepris, det vet han veldig godt selv.
Ransen
06.06.2025 kl 07:14
18534
«Aksjen til det norske flyselskapet er lavt priset med en P/E , altså pris til fortjeneste, på 8-tallet, påpeker Næss.
For at kursen skal doble seg må inntjeningen videre opp. Det kan fint skje. De oppnår gode priser for tiden og konkurransesituasjonen åpner for at neste år kan bli enda bedre, sier han.
Selskapet er bra operasjonelt giret, som betyr at små endringer i inntjening kan gi store utslag på bunnlinjen, ifølge Næss.
På en annen side kan en litt lavere etterspørsel etter økt konkurranse barbere resultatet betydelig. Så risikoen er nok høy, men hvis alt går den rette veien kan aksjekursen doble seg, sier han.»
For at kursen skal doble seg må inntjeningen videre opp. Det kan fint skje. De oppnår gode priser for tiden og konkurransesituasjonen åpner for at neste år kan bli enda bedre, sier han.
Selskapet er bra operasjonelt giret, som betyr at små endringer i inntjening kan gi store utslag på bunnlinjen, ifølge Næss.
På en annen side kan en litt lavere etterspørsel etter økt konkurranse barbere resultatet betydelig. Så risikoen er nok høy, men hvis alt går den rette veien kan aksjekursen doble seg, sier han.»
Strategi
06.06.2025 kl 08:34
18244
Re; Selskapet er bra operasjonelt giret, som betyr at små endringer i inntjening kan gi store utslag på bunnlinjen, ifølge Næss.
På en annen side kan en litt lavere etterspørsel etter økt konkurranse barbere resultatet betydelig. Så risikoen er nok høy, men hvis alt går den rette veien kan aksjekursen "doble" seg, sier han.»
----
Det vi ser ligger fremfor oss og kommuniseres i alle media og også fra Norwegian er at reiselysten er økende både inn og ut av Norge og Norden.
Prisene er høye, drivstoff og valuta er utrolig gunstig.
Personlig tror jeg en dobling faktisk er innenfor rekkevidde, men det er min mening.
20-25 kr er absolutt svært realistisk, om man ser litt i bakspeilet.
Forutsetningene for sterk inntjening har ALDRI vært bedre.
På en annen side kan en litt lavere etterspørsel etter økt konkurranse barbere resultatet betydelig. Så risikoen er nok høy, men hvis alt går den rette veien kan aksjekursen "doble" seg, sier han.»
----
Det vi ser ligger fremfor oss og kommuniseres i alle media og også fra Norwegian er at reiselysten er økende både inn og ut av Norge og Norden.
Prisene er høye, drivstoff og valuta er utrolig gunstig.
Personlig tror jeg en dobling faktisk er innenfor rekkevidde, men det er min mening.
20-25 kr er absolutt svært realistisk, om man ser litt i bakspeilet.
Forutsetningene for sterk inntjening har ALDRI vært bedre.
Redigert 06.06.2025 kl 08:40
Du må logge inn for å svare
Ransen
06.06.2025 kl 09:15
18152
Er ikke spesielt bekymret for konkurransen fremover. Flere av lavprisselskapen må snart begynne å tjene penger dem også. Dersom det skulle bli fred og oppbygging i Ukraina så retter bla Ryanair nærmest all sin trafikk østover da det blir et enormt behov for hjelp fra Europa.
Robert Næss er en ringrev som både er analytiker og forretningsmann. Han skal man ha tillit til når han uttaler seg.
Når en bjellesau roper at Norse skal opp 500% etter at han selv har kjøpt en slant og aksjen stiger 50% med en gang så bør Norwegian stige 30% på Næss sin betraktning om dobling. Det er tross alt gjennomveid og vi har å gjøre med et selskap som er blitt meget attraktivt og bra. Vinner stadig nye priser og er blitt respektert blant kundene.
Robert Næss er en ringrev som både er analytiker og forretningsmann. Han skal man ha tillit til når han uttaler seg.
Når en bjellesau roper at Norse skal opp 500% etter at han selv har kjøpt en slant og aksjen stiger 50% med en gang så bør Norwegian stige 30% på Næss sin betraktning om dobling. Det er tross alt gjennomveid og vi har å gjøre med et selskap som er blitt meget attraktivt og bra. Vinner stadig nye priser og er blitt respektert blant kundene.
Ransen
06.06.2025 kl 09:39
18057
Det jobbes hardt med å holde kursen i tøylene. Når denne strikken ryker så blir man liten på bakken...
Strategi
06.06.2025 kl 10:09
17970
Nei Stepping, det er alle turister samlet. Dersom 0.01 % kommer til Norge på ferie, noe jeg selv tror er i overkant ert det 140 000 besøkende.
Poenget er at min kontakt i Widerøe i fjor så en markant økning i Nord.
Dette ble lagt merke til og var svært uvanlig
Poenget er at min kontakt i Widerøe i fjor så en markant økning i Nord.
Dette ble lagt merke til og var svært uvanlig