Xplora Technologies - Det neste Norbit?

Kalleklovn547
XPLRA 12.06.2025 kl 14:05 2720

Dette er en aksje som fortsatt er oversett av 99% av investorene i markedet, på tross av en veldig sterk utvikling den senere tid. Hvorfor jeg tror Xplora er en av de mest spennende aksjene på Oslo børs:

- Selskapet leverer 15% årlig vekst i salget av smartklokker til barn. Adresseable market her er enormt!
- Juvelen er riktignok at de selger klokkene med deres eget abonnement, noe som gir de stabile inntekter med veldig høye marginer (80%) , og en ARR som tikker oppover kvartal for kvartal, uten økte kostnader
- De gjennomførte nylig et genialt oppkjøp av svenske Doro, som selger ca 2 mill mobiltelefoner til eldre årlig. Xplora vil nå begynne å selge diosse med deres eget abonnement, og om de kun lykkes med å selge 10% av alle telefoner med abonnement så snakker vi et betydelig EBITDA bidrag! Til sammenligning selges ca 25% av alle smartklokkene til Xplora med deres eget abonnement.
- Avhengig av hvilken konvertering man legger til grunn for Dorokunder som velger Xplora abonnement så snakker man en EV/EBITDA på 5-6x for 2026, noe som er veldig lavt for et selskap som vokser så mye og i tillegg har høy ARR.
- Selskapet har også flere andre initiativ, blant annet en mer sikkert smarttelefon til barn/ungdom.
- En ting som holder aksjen tilbake er at den nå er notert på Euronext growth, mange store fond kan ikke eie aksjer der.. Selskapet skal flyttes til hovedlisten og da kommer mange institusjonelle til å kunne eie aksjen og få den på radaren. Aksjen kan da også kjøpes av folk med Aksjesparekonto, noe som ikke er mulig i dag.

Jeg tror Xplora står over 100 NOK innen 9-12 måneder og det langsiktige potensialet er langt større.
Redigert 12.06.2025 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
riskypick
12.06.2025 kl 19:27 2740

Det stemmer stort sett Kalle. Men hvor aksjen er notert spiller ingen rolle. Det er resultater som vil vise vei. Du har nok rett i at vi vil få noen nye aksjonærer. Det vil nok imidlertid oppveies av salg fra enkelte av dagens eiere som vil redusere.
Skjønner ikke hvorfor fler tenker på det. Jeg har fler gode kandidater på growth som vil måtte vurderes og anatgelig vektes opp på bekostning av Xplora. Dersom den flyttes vel og merke.

Jo mer jeg tenker på det jo dårligere humør blir jeg. For jeg frykter det du sier vil skje. Og jeg kan fortelle deg hva som vil skje med aksjen: ned. Salgene vil overdøve kjøperne.

Men på sikt har dette lite/ingenting å si. Men absolutt et pluss i min bok at den er på growth.
Kalleklovn547
13.06.2025 kl 01:20 2660

Hm.. forstår jeg det rett som at du mener at å flytte til hovedlisten vil være negativt for aksjen...?
riskypick
13.06.2025 kl 08:41 2573

Riktig.
Ved en flytting vil feks styreleder måtte punge ut med ca 2,5 mill ekstra til stat og kommune i året. De neste på lista(fler i styret vil måtte ut med 1 mill ekstra i året).

Enkelt forklart: De litt større aksjonærene som er happy med å selge på dagens kurs vil få enda et påskudd til å selge aksjen. Samtidig vil de største aksjonærene som kjøper aksjen få et solid insentiv til å stoppe med nettopp det.
Hva tror du blir utfallet? Jeg må si jeg tviler på at alle andre fanger opp det volumet. Det at Xplora er på growth ser jeg på som et slags utbytte som aksjonærene får,men som selskapet ikke betaler ut.
Kalleklovn547
13.06.2025 kl 10:55 2511

Du mener det er formueskatt som gjør at de ikke flytter?

"De litt større aksjonærene som er happy med å selge på dagens kurs vil få enda et påskudd til å selge aksjen." --> Kanskje

"Samtidig vil de største aksjonærene som kjøper aksjen få et solid insentiv til å stoppe med nettopp det." --> Hvorfor? Fond og institusjonelle investorer kan jo ikke eie denne nå. Mange av de kan ikke eie aksjer på Euronext Growth, så de kjøper ikke aksjen i det hele tatt. I tillegg kan ikke folk med aksjesparekonto kjøpe den heller..

Tror du er den første jeg har snakket med som mener det er bedre for en aksje å være på Growth enn hovedlisten..
riskypick
13.06.2025 kl 13:27 2456

Det er den skatten ja. Finner man to like bra case hvor ett er på hovedlisten og det andre på growth. Ja,da handler man growth aksjen. Enkelt valg.

Dette er nok styret klar over. La oss si de lykkes og aksjen går til 100kr. Da vil styreleder potensielt måtte redusere beholdningen med en verdi på 4 mill i året for å betale ekstra skatt på sine Xplora aksjer. Det er kjipt å få sånne innsidesalg. Vi så jo hvordan det gikk med Elabs da de etter press fra aksjonærer valgte å ta selskapet over på hovedlisten. Du ser jo hvordan det har gått. Kursen er ned og det hjalp ikke at Engebretsen solgte mye aksjer.
Kalleklovn547
13.06.2025 kl 19:26 2380

Kan godt være enig i at det er en negativ effekt isolert sett, men jeg tror fortsatt fordelene er langt flere og de har jeg nevnt over.

Elabs er jo et selskap som vel ingen fond eier bortsett fra et eller annet DNB-fond som hypet aksjen for en liten trade.
riskypick
14.06.2025 kl 06:33 2293

Det vi diskuterer her betyr ikke noe for aksjeverdien. Det er resultater som vil vise vei. Du tar helt feil om du tror aksjen øker i verdi på hovedlisten. Selskapet er riktig priset idag.
Men det kan hende det betyr noe for styret og ledelse å måtte punge ut med fem mill ekstra i året for sitt Xplora eierskap(gitt dagens mcap).
Kalleklovn547
16.06.2025 kl 09:39 2028

Kan du forklare hvorfor du tror at det er negativt å flytte til en listing hvor større fond og folk med ASK kan eie den? Xplora har uansett sagt at deres mål er å flytte til hovedlisten over tid.
Babbai
16.06.2025 kl 10:37 1997

Jeg har fortsatt til gode å se noen aksjer flytte til hovedlisten for deretter å gå i været. Men det har ikke manglet på folk som deg som snakker om at store fond skal komme etc.. Har sluttet å tro på den storyen. Hvis det er tilfellet, kanskje du kan vise til noen aksjer som skulle tilsi at det er normen? Folk skrev det samme om Meltwater, Elabs etc.. Noen sier vel det samme om SMOP, men de har tidligere snakket om å flytte til svensk eller annen børs...
Kalleklovn547
16.06.2025 kl 10:43 1987

Altså, dette fordrer jo naturligvis at aksjen er et interessant og spennende case, som større fond faktisk er interessert i. Dersom det ikke er tilfelle hjelper en flytting naturligvis ikke. Jeg vil anta at Xplora kanskje har dialog med større potensielle investorer og at de vil gjøre en evn flytting på den basis. De selskapene du nevner over var/er vel alle relativt mislykket og det skyldes ikke at de flyttet listing, men pga de ikke lykkes operasjonelt ifht de mål de satt seg.
Kalleklovn547
20.06.2025 kl 09:26 1592

Moreld flytter til hovedbørsen nå.. Og dette skal være negativt for aksjen i din bok?
https://newsweb.oslobors.no/message/649725
IncognitoPamda
20.06.2025 kl 12:53 1484

Betalingsmur
Kalleklovn547
24.06.2025 kl 10:11 1192

Aksjen har gått bra YTD, men handler på kun 5-6 EV/EBITDA for 2026. Dette er en aksje jeg lett ser over 100 innen et år. Fortsatt kun markedsverdi på 1.8 mrd
Kalleklovn547
08.07.2025 kl 12:25 810

Veldig sterke abonnementstall for juni med 15 000 netto vekst i nye abonnenter! Dette er en inntekt Xplora har over 80% bruttomargin på. Nå starter de også med å selge simkort via Doro.

https://newsweb.oslobors.no/message/650811
Sydney
08.07.2025 kl 16:01 733

Enormt sterkt.. hvilke andre selskaper leverer slik vekst uten stigning i kursen...
Babbai
08.07.2025 kl 17:29 686

Kursen har gått fra 6 til 43 på kort tid og så sier folk "uten stigning i kursen" haha
Kalleklovn547
08.07.2025 kl 17:48 678

Selskapet er på et helt annet sted enn da kursen var rundt 7 NOK og markedet trodde på emisjon. Husk at de nå eier Doro, så vil øke EBITDA med mange hundre millioner. Og dette eier de uten å ha trykket en eneste ny aksje.

Aksjen handler nå på kun ca 5-6 EV/EBITDA for 2026. Dette er en aksje jeg lett ser over 100 innen et år.
Kalleklovn547
09.07.2025 kl 10:24 460

Ja det er sant. Det er en veldig høy netto økning, kursen burde lett gått 4-5% på det.
Kalleklovn547
11.07.2025 kl 12:48 305

COO Kjetil Fennefoss blir ny CEO i Doro! Dette er mega! Kjetil har vært arkitekten bak selskapets simkortstrategi, som nå gir de ARR på snart 350m NOK i året og økende. Når han får implementert strategien i Doro vil dette kunne gi flere hundre millioner økt EBITDA, selv om kun 10-15% av Doro sine kunder velger Xploras egne simkort.

Fremtiden er lys her.