NAS Q2 2025

MorganKane
NAS 05.07.2025 kl 11:29 1580

Q2 2025 for NAS blir rekordbra. En litt mer grundig gjennomgang av trafikktallene for april-juni 2025 tilsier at inntektene for q2 blir omtrent på 10,5 milliarder. Ifjor var tilsvarende tall på 9,35 milliarder. Dvs årets inntekter blir 1,15 milliarder høyere.

Ugifter, ex fuel, leasing og renteutgifter har samtidig økt med anslagsvis 350 millioner (nesten alt pga inflasjon og ingenting pga økt kapasitet). Utgifter til fuel har blitt redusert kraftig. Kanskje opp mot 250 millioner sammenlignet med q2 i fjor. La oss si at utgifter til leasing og renteutgifter har vært stabilt selv om dollaren er ned ca 3-4 %. Utgiftene har da netto økt med 100 millioner.

Netto gir dette da en økning av bunnlinja på 1,05 milliarder. Når vi vet at nettoresultatatet ifjor ble 477 millioner så tilsier det at vi kommer inn på ca. 1,5 milliarder i år. Faktisk rett over. Det mine damer og herrer er helt rått og tilsier at nye kursmål skal kraftig opp.
Redigert 06.07.2025 kl 00:44 Du må logge inn for å svare
Ransen
05.07.2025 kl 17:04 1514

Helt klart. Her må en utnytte dippene. Tyst fra DNB så langt er et godt tegn. De er overbevisst om at NAS vil overraske i år og kjentok kjøpsanbefalingen rett før trafikktallene med forhåpninger om yield opp 5%. Begrunnelsen er at aksjen er lavt priset med P/E 6(8) 2025(2026)
For å sammenligne så har Tesla p/e 174, og de tjener ikke penger uten statsstøtte.(forøvrig den som Trump vil fjerne for bla sikre skattelette til rikinger)
Fjellbris
05.07.2025 kl 17:37 1466

Ja det kommer til å bli hel rått, er derfor jeg lenge har skrevet at det bare er å glede seg til Q2 resultatet, men ikke minst Q3!
I vinter når kurs lå på kr 10-11var vi noen få inkl. meg som skrev at NAS kommer til å få et resultat i år mellom 3-4 milliarder. Dette begynner markedet nå å innse, og med Q2 resultatet vil det bli enda tydeligere og nye kursmål vil komme. At NAS da reprises og fortsetter opp mot kr 20+ i løpet av året, er jeg fortsatt like overbevist om som jeg var i vinter når kurs var kr 10-11.
Ransen
05.07.2025 kl 17:47 1448

Tror vi får nye kursmål både før og etter Q2, og de blir ikke ”kuttet” for å si det sånn…
Fjellbris
05.07.2025 kl 23:36 1218

Helt enig, det tror jeg også.
MorganKane
06.07.2025 kl 09:59 985

Stengte tråden da det bør være noe matematikk eller i hvertfall tall for at det skal ære relevant.

Som en liten kuriositet, i forhold til kursmålene som folk snakker om over her, kan jeg opplyse at når ABG nedgraderte NAS til 12 kroner den 22 mai så sa de samtidig at de forventet en økning i yield på 1% i gjennomsnitt for mai og juni. Vi vet nå at den økte i gjennomsnitt med 3,5% (2% ned i mai og 9% opp i juni). Samtidig økte også fyllingsgraden med 3% i snitt (2% i mai og 4% i juni). ABG sier ingenting om fyllingsgraden i intervjuet, men jeg antar at de mener denne er lik mellom år (det gir ikke mening å BARE snakke om yield hvis man også mener at fyllingsgraden endrer seg betydelig). Eventuelt at de egentlig snakker om unit revenue. Og unit revenue økte med formidable 7% i gjennomsnitt. Himmelhøyt over 1% som ABG tilsynelatende mente. ABG bommer altså noe så hinsides på vurderingene sine. Man kan bare spekulerer hvordan det er mulig når Norwegian hele veien har sagt at sommeren 2025 blir helt rå.

Det eneste som er sikkert er at ABG må oppgradere igjen.

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/05/22/06465537/norwegian-abg-dobbeltnedgraderer-kursmal-12-15-5
Redigert 06.07.2025 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.07.2025 kl 09:23 638

Ser at gjøken i ABG oppgraderer. Såvidt. Fra 12 til 14. Han sier at juni gikk opp pga mange helligdager. Helligdager dukker ikke plutselig opp. Visste ikke gjøken dette når han tilbake i mai sa at han forventet mai og juni til å gå 1% i gjennomsnitt? Og når han kommenterte mai tallene og sa at de var dårlig hvorfor sa han ikke da at dette kunne være pga helligdagene som i fjor kom i mai kom i år i juni? Enten er han dům som et brød eller så lukter det korrupsjon. You Pick! Det eneste som er sikkert er at alle "råd" fra denne ABG fyren er bare å kaste rett på dynga.
Redigert 07.07.2025 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
MorganKane
10.07.2025 kl 11:13 358

Som oppdaget på annen tråd så regnet jeg feil for omsetningen. Det gikk litt fort igjennom svingene. Det riktige tallet er 10 milliarder. Ikke 10,5. Men jeg estimerer at man kan legge til ca 150 millioner for kategorien "other income" så totalt er nytt (og riktig) estimat på inntekter 10,15 milliarder. La oss si jeg lander helt likt med analytikerne her, dvs 1,162 milliarder.

Jeg mener imidlertid at analytikerne har estimert for høye utgifter. Etter hva jeg ser estimerer de en vekst på 9,5% for utgifter ex fuel (ca 457 millioner i vekst) og kun ca 180 millioner i sparte drivstoffkostnader. Totalt altså nesten 300 millioner i økte utgifter (for Norwegian). Det er alt for defensivt.

Mitt estimat for kodtnadsøkninger ex fuel (for Norwegian) er ca 300 millioner, altså en vekst på litt under 7%. Det er jeg overbevist om at de klarer utifra hva de sa på q1 og hva vi har sett av effektivitet/punktlighet i q2 fra trafikktallene. Jeg mener altså at analytikerne bommer her. De bommer også på fuel. Der har de en kostnadsbesparelse på ca 7,5% (181 millioner). Dette blir feil. Jeg tenker som følger. De har låst ca 70%. Dette er låst til 60 dollar lavere enn i fjor. I fjor hadde de imidlertid kun låst ca 50%. Jeg er sikker på at de siste 20% måtte kjøpes i spot til en høyere pris, men la oss si at det utjevner seg pga økt co2 avgift. Ergo sparte de 89 millioner der (139000 tonn * 60 dollar =89 millioner).

I tillegg har Norwegian opplyst at de sparer 22 millioner kroner per år og % oljeprisen faller. Dvs 5,5 millioner per kvartal. Olja er ca 18 % lavere i q2 2025 vs 2024. Ergo en redusert pris på 100 millioner. I tillegg kommer dollareffekten. De har låst 25%. Jeg tror dette er låst til en bedre kurs enn hva dollaren står i dag og i gjennomsnitt for q2 2025 mener jeg dollaren da er 4% lavere enn i q2 2024. Ergo sparer de 94 millioner på redusert dollar (2360 *0,04). Totalt gir dette en reduksjon på ca. 283 millioner dollar, eller ca 12%. Så kan man legge til ca 1% fordi de har flydd noe mer. La oss si Besparelsen er 250 millioner.

For finansielle utgifter har de en vekst 37 millioner på ca 30% (fra 108 millioner til 145 millioner). Jeg mener det er lite som skulle tilsi at dette ligger særlig mer enn 10% opp, dvs 12 millioner. Altså ligger jeg 25 millioner lavere der også.

For Norwegian har altså analytikerne konkludert med at utgiftene totalt øker med 313 millioner, mens jeg har landet på 62 millioner (for Widerøe er vi mer like, blandt annet er deler av fuel låst til høyere priser i år enn i fjor).

Mens analytikerne havner da på en ebt på 890 millioner havner jeg 251 millioner høyere. Hvis vi for enkelhetsskyld sier vi ligger likt for widerøe så havner jeg på en ebt på 1141 millioner. Og det folkens, det er fasiten.
Redigert 10.07.2025 kl 11:13 Du må logge inn for å svare