KOG og YAR - Vurderes Nå!

Slettet bruker
KOG 10.12.2018 kl 22:37 1606

Hei folkens

Må si det har vært en hyggelig periode på børsen de siste to månedene. Markedet har endelig fått visket ut litt kapital av lav kvalitet og gjort børsen til et sted for seriøse investeringer. Enkelte av mine investeringer som SBX, Vistin, AQUA, NAS og AXA har vist seg å være fullstendig vanvidd, og det er bare å prise seg lykkelig over at vektingen er lav.

Kongsberg Gruppen har vært et mareritt i år. Etter at ledelsen presterte å legge inn bud på et selskap uten å ha sikret finansieringen på forhånd, endte aksjonærene opp med en aksjekurs som faller som et Norwegian-fly med en vinge rett i bakken. Jeg prøvde meg såvidt som aksjonær i KOG i oktober, men solgte få dager etterpå da det var sannsynlig at markedet skulle ned. Nå er vi straks i andre halvdel av desember og Simpson er fristet på nytt. Innsatsen skal i tilfelle dobles denne gangen, og avkastningsforventningen settes til 20% på 2 måneder.

Kongsberg Gruppen er et selskap som burde være priset betydelig høyere, men dessverre har amatørmessig oppførsel fra styret i forbindelse med dette oppkjøpet ødelagt all apetitt hos investorene. Det er bare å riste på hodet over at emisjonen ble gjort på 83,3 kroner istedet for 183,3 kroner grunnet meget store forbrytere og inkompetanse i styrerommet.

Ellers er Simpson litt forelsket i Yara. Dette selskapet er vel nesten tjent med lavere oljepris, i tillegg er det priset til en brøkdel av sin største konkurrent. Her settes også avkastningsforventningnen til 20% på to måneder. Det forventes videre at begge selskapene vil levere sterkere enn Oslo Børs hvis markedet snur nå i løpet av kort tid.

Vår gode venn Kjell Inge Røkke har tidligere redegjort for at garantier er noe man får når man kjøper brødristere, og det til gangs mer enn man får i aksjemarkedet, Simpson er derfor åpen for at all teksten over er fullstendig feil og at begge selskapene kan gå konkurs før påskeharen titter frem.

Hvilke tanker har dere?

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor uten nerver, kunstsamler og masse likviditet i diverse banker
Shareville: EricSimpsonjr
Redigert 19.01.2021 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Unsecured
18.12.2018 kl 08:47 1429

Hei Eric

Hørte i HegnarPodden i dag at Stig Myrseth hadde akkurat samme anbefalinger som deg (I tillegg til SBX). Kan det vær så enkelt at den store EricSimpsonjr egentlig er "stjerneforvalter og tidligere kryptosjef" Stig Myrseth?
Landmannen
21.12.2018 kl 09:58 1330

Tja - jeg holder en knapp på Kitron for å ha eksponeringen mot våpenindustrien, KOG er interessant (og jeg har noen aksjer i en skuff et eller annet sted), men KOG har blitt litt for mye rart. Jeg trodde konglomeratenes tid var forbi, men Reiten et al. kjøper jo både til vanns og i luften.
Slettet bruker
29.12.2018 kl 13:24 1164

Jeg syntes også det var merkelig med emisjon nede på 80-tallet. Da er det ikke bare enkelt å akseptere å kjøpe aksjer på dagens kursnivå. Det blir liksom å finansiere andres emisjonsaksjer de luxe edition, og det liker jeg ei...