2 av 3 ønsker utvinning i Quebec

solid1
QEC 20.12.2018 kl 22:24 17798

Mike`s blog

The Montreal Economic Institute just released a poll asking Quebecers about oil.

Two to one Quebecers want to develop their local oil not imports. A similar poll in June found that even higher numbers of Quebecers want to develop their own natural gas and to stop imports.

Outside of the urban areas where developments actually happen, Quebecers are three to one in favour of developing local verses importing. Contrarians will say that Quebecers are don’t like fracking. However, this is like saying a poll saying Quebecers like to fly to Florida is not valid because people don’t like airports. Quebecers are well aware that modern oil and gas development uses modern techniques. The most fair poll question is not one that singles out one aspect. The most valid question is a holistic question that covers all aspects good and bad of local resource development.

It’s only common sense which is why everyday Quebecers have figured it out. Importing oil and gas means exporting emissions, jobs, money and taxes. Producing local means more high paying jobs, a stronger economy, and less emissions. Quebecers have seen for themselves that Barack Obama, California and Norway have all been able to successfully combine economic growth and environmental protection. Quebecers are no less capable.

You can read the poll for yourself at this link. https://t.co/3Wc61ZXv7s
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
disippelen
20.12.2018 kl 22:55 10517

Halleluja. Vi får be om at Greenpeace - folk o.l. får seg ordentlige jobber snart så vi slipper all støyen. Get over it!
tuja
20.12.2018 kl 23:00 10488

Tenker det blir en ny æra i 2019. LET`S FRACK m/sosial aksept innbakt i avtalen som CAQ utformer.

:)
disippelen
20.12.2018 kl 23:07 10470

Husker jeg skrev til Jason at QAC var negative til utvinning av hydrokarboner på hjemmesiden før valget. Noen timer senere var ordlyden forandret. Qec hadde tydelig en forlenget arm inn på kontorene der. "Nå skal det være i orden", svarte Jason noen timer senere, etter litt mailkorrespodanse..
tuja
20.12.2018 kl 23:15 10424

Disippelen

Pilotprosjekt sent 2019? Absolutt mulig.

:)
JollaPolla
20.12.2018 kl 23:23 10371

Fin statistikk, men skulle gjerne hatt mer statistikk rundt hvordan Quebec er innstilt i.f.t. fracking spesifikt. Noen som har kilder på dette? Jeg mener Binnion konkluderer litt for enkelt med å dra inn en analogi som handler om fly. Fracking er politisk og sosialt mer kontroversielt enn konvensjonell olje- og gassutvinning, selv om det kanskje egentlig ikke burde være det. Av den årsak må denne påstanden begrunnes.
solid1
21.12.2018 kl 01:02 10262

Ingen statistikk om fracking, men heftige diskusjoner i Canada.

Quebec har nok tråkket litt hardt på resten av Canada og Alberta spesielt, når de ikke ville ha oljerør gjennom provinsen,. Dette på grunn av at Legaults også har kommentert Albertas oljeutvinning som “skitten olje“. Han har tydeligvis ikke støtte for sine uttalelser. Mange har til og med tatt til orde for å boikotte produkter fra Quebeck på grunn av dette.

https://globalnews.ca/news/4750246/alberta-quebec-boycott-pipeline-comments/

Siden Legaults kommentarer har Alberta kritisert Quebec for å motta mer utjevningsbetalinger enn noen annen provins. Mye av pengene kommer fra nettopp Alberts oljeformue.

Til og med private twitter-lenker oppfordrer til boikott av Quebec-varer.

https://twitter.com/BrianJeanAB/status/1071613409756659714?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1071613409756659714&ref_url=https%3A%2F%2Fglobalnews.ca%2Fnews%2F4750246%2Falberta-quebec-boycott-pipeline-comments%2F

Quebec har svart ved å si at de har en plan om at utjevningen reduseres “over tid“.(10 år) “Vi ønsker å redusere utjevningen, "skal Quebec finansminister Éric Girard ha sakt til de andre finansministrene.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg, og befolkningen i Quebec støtter tydeligvis ikke politikerne. Dette kan føre til en rask avgjørelse i februar dersom 9 av Canadas 10 provinser ønsker at regjeringen i Quebec kunne gjøre seg mer uavhengig ved å utvikle Québecs oljeressurser, et alternativ som de foreløpig ikke har gått inn for.

Legault er tydeligvis bare mot rørledningen, men forsøkte så å selge ideen om at de andre provinser skulle binde seg til å kjøpe mer Quebec-energi basert på vannkraft. "Jeg er ikke flau for å nekte skitten energi mens vi tilbyr ren energi til en konkurransedyktig pris," sa han.

"Legault trenger å forstå at vårt produkt ikke er skittent, men at det faktisk finansierer skolene, sykehusene og til og med noen av vannkraftinfrastrukturen i Quebec," reagerte Notley.
Notley refererte da til utjevningsbetalinger til Quebec, som vil ha totalt 13 milliarder dollar i året og to tredjedeler av de totale føderale overføringene i Canada.
Å få 13 milliarder i “sosial“ støtte for å kunne selge tilbake “ren energi“ om 10 år. Hvorfor skulle den øvrige befolkning/politikere i Canada godta det når Quebec kan bli selvhjulpen på kort tid?

https://globalnews.ca/news/4755410/we-are-not-at-war-with-alberta-quebec-stands-firm-against-pipeline/

http://www.canada24news.com/canada/quebecers-prefer-to-import-oil-from-western-canada-according-to-leger-poll/160218-news
https://t.co/3Wc61ZXv7s

LES MERE: Etter hvert som oljepriskampen fortsetter, krever Alberts finansminister om endringer i utjevningsprogrammet

På onsdag (19/12) ville Legault ikke kommentere noe om situasjonen, men Quebecs justisminister forsøkte å glatte over ting.
abroker
21.12.2018 kl 10:15 9936

Ja og så > Skulle det bety noe da da?
L O L
Villmannen
21.12.2018 kl 10:22 9889


Det er ikke noen statistikk eller polls på fracking? Det er derimot en del statistikk på helt enkle spørsmål som om hvor innbyggerne ønsker at deres OLJE skal kjøpes fra etc. Ikke noe om gass eller fracking. Derfor er denne tråden en måte å feilinformere aksjekjøpere på?.
Vikpat
21.12.2018 kl 11:02 9775

What will be the effect on QEC if Quebec does not lift the ban on hydraulic fracking?
Slettet bruker
21.12.2018 kl 11:10 9730

Ikke et ord om fracking i rapporten.
Når skal Qec aksjonærer ta inn over seg at all utvinning av fossil energi ikke er ensbetydende med fracking? Samme feil ble gjort også mens Couillard regjerte.

Jeg beundrer Qec aksjonærenes evne til stadig å finne nytt håp i halmstrå som denne undersøkelsen. I Oslo har byrådet fjernet 1400 parkeringsplasser fra gateplan uten å spørre billistene og gjennomført en rekke andre tiltak for å redusere forurensing fra biltrafikk i bykjernen. Flere tiltak vil komme for å forsere utviklingen mot elektrifisering av all transport i bykjernen.

Quebec har som politisk nedfelt målsetning å gjøre seg mindre avhengig av fossil energi innen 2030. Legault på sin side har uttalt at vannkraft har et stort ubenyttet potensiale i Quebec. At man da skal bygge ut en egen storskala industri for å mate og fø på fossiltrollet, blir direkte selvmotsigende uansett hva oljeindustrien klekker ut av opinionsundersøkelser.
Redigert 21.12.2018 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 12:10 9625

Nothing in one of the word's largest producer of hydropower.
Redigert 21.12.2018 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 12:13 9606

Trur du det er så enkelt å bygge ut vannkraft då mister? I sånn skala som det her er snakk om må det til både monstermaster over heile landet, store neddemninger over store areal, mellom 10 og 20 år utbyggingstid og dei er enda ikkje begynne å arbeide dette gjennom i mølla.
Solenergi? Hva er det? Kansje du har noe dynamostrøm midt på sommeren eller fra store parker i afrika men i Canada midt på vinteren, når en virkelig trenger varme og energi med mørketid og kulde duger dette ikkje.
Då sitter vi igjen med vindmøller, så vet vi fra utbygging på Doggerbank og også i Norge at dette har tatt 20 år og fått aksept for hos alle parter. Vindmølleenergi er dyr energi med store utgifter i vedlikehald.
So ka sitter vi igjen med då som skal varme ræva dei neste 20 åra? Trur nok dei må kjøpe nåkre olje og gasslaster til i denne perioden både i Canada og i Norge ? Ha en riktig god jul?
Vikpat
21.12.2018 kl 12:15 9592

if so why so many concerns about Quebec ban and why it is affecting so much to QEC price now?
Slettet bruker
21.12.2018 kl 12:23 9565

Synste Møre
Du må gjøre hjemmeleksa di. I dag er 97% av all energi som produseres i Quebec vannkraft. Likevel er det bare noe over 40% av all denne kraften som utnyttes. Da skjønner du kanskje hvorfor Legault kan uttale at vannkraft har et stort ubenyttet potensiale i Quebec. Jeg registrerer at heller ikke du nevner fracking med et ord.
Prioritering av fornybar energi er en politisk beslutning. Så får vi bare registrere at du er dypt uenig.
Redigert 21.12.2018 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 12:37 9516

Trur du virkelig på det du skriver? At dei 60% kan erstatte all olje og gass i Canada og for den del i Norge? Nei dei og vi må nok bygge ut i stor stil framover. Kem skal betale det?
Hvorfor skal eg nevne fracking når du sei at det ikkje blir fracking? Har foresten kjøpt 100000 aksjer til i Qec på 2,25. Ellers er eg ikkje særlig flink til å gjere lekser, noen er teoretisk anlagt, noen er mer praktisk. Sånn er det bare.
Redigert 21.12.2018 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 12:41 9498

Synste Møre

Prioritering av fornybar energi er en politisk beslutning som jeg forholder meg til. Fint lite vi kan gjøre annet enn å registrere at du er uenig..
Slettet bruker
21.12.2018 kl 12:58 9443

Der er vi hvertfall enig i at vi ikkje er enig? Ups, kjøpte vist 40000 aksjer til for 1,42 nett no. Stakkars han som måtte selge dei då!
Redigert 21.12.2018 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Vuppz
21.12.2018 kl 13:04 9418

Jeg er veldig fornøyd etter at jeg blokkerte StevepickXL, Pick Up og Bonzo. HO har blitt en fornøyelse når alt drittpratet er borte. Anbefales !
Kursmål 5,- før sommeren.
pellepolitibil
21.12.2018 kl 13:04 9415

Synste Møre
Eg har kjent et par tre stykker av ditt slag.
Norges fremste sildenotbas og norges fremste loddenotbas. Det var før ekkolodd og GPS. Da vet du hvor jeg kommer fra, hvis du overhode er kjent med historie i den bransjen.
At det er mulig å bli belønnet i dag hvis man har flaks og treffer med et kast er for meg urimelig.
At du kaster bort pengene på børsen i et selskap som qec viser bare at du kun baserer deg på flaks.
solid1
21.12.2018 kl 13:13 9374

Limer inn et innlegg fra "på dunken" som svarer på en del.
Noe spesielt er at Quebec alene har gitt så mye negativitet at QEC aksjen er enormt underpriset i forhold til den drift som allerede er.
QEC er nok mindre avhengig av Quebec, enn Quebec er avhengig av olje-inntekter nå da de kan miste en del "sosial-støtte."

Eventuelle endringer i Quebec kan likevel gi utrolige positive reaksjoner. (Legg merke til at det er Quebecs justisminister som driver med "brannslukking" i "olje-krigen" mellom Alberta og Quebec. Justisministeren kan ha en formening om hvilken avgjørelse som tas i januar-februar.)

QEC går godt, og vil øke produksjon gjennom hele 2019.

Q3-PÅMINNELSE: QEC NTO. CASH FLOW $13 MILL OG $27 MILL I BANKEN
På dunken
QEC
11.12.2018 kl 11:52
2975
Mange synes å ha oversett Q3-rapporten til QEC, der de rapporterte netto positiv cash flow etter renter på $13 mill for Q1-Q3. Balansen pr Q3 var også solid, med bl.a. over $27 mill i cash/bank.

God lønnsomhet så langt i år med 'operating netback' på $34/bbl. Med varslet økende produksjon og 75% faste kostnader vil kost/bbl fremover falle og lønnsomheten kunne bli enda bedre.

Med nå doblet Montney-areal bør selskapets uttalte ambisjon om å nå produksjon på 10.000 bbl/d kunne oppnås raskere, evt. også høyere. Potensiell inntjening (EBITDA) med samme netback som over: 10.000*365*$34 => $124 mill. Dvs tjene inn dagens market cap på ett år...
Vikpat
21.12.2018 kl 13:32 9330

If so , why they have presented negative numbers in Q3. Net earning was in minus, want it?
solid1
21.12.2018 kl 14:30 9213

Les både Q2 og Q3. (De "negative" tall fra " Q3 er skrevet mye om i tidligere tråder.)
De potensielle store økninger av produksjon kommer først i 2019.

solid1
12.11.2018 kl 11:044584
________________________________________
Vi burde være forberedt på minus ettersom det ble varslet i Q2 om mindre produksjon i Q3 pga vedlikehold.
QEC ledelsen så (pga oljepris) at resultatet i Q3 ble meget, meget bedre enn forventet.

Da tar man også noe ekstra avskrivninger.
Tross avskrivinger ble resultatet en halv million bedre enn Q2.
Minus 2,02 er virkelig noe å skryte av, hvilket man etter min mening i presentasjon av Q3 også gjør.
Vikpat
21.12.2018 kl 14:44 9188

I was looking at QEC numbers and it seems interesting investment in long-term ( A lot of anger and frustration around about Quebec ban), but at present time its falling knife so will wait till it gets more stable.
Slettet bruker
21.12.2018 kl 17:46 9022

Jeg har hørt om potensielt store økninger siden 2008 etter som Binnion ved hver ny emisjon har messet og forklart hva penga skal gå til. Det er blitt en del forklaringer i årenes løp, men prod.økningen har uteblitt. Likeledes selskapets aksjonærverdier som er styrets ansvar overfor aksjonærene å bygge opp!
Redigert 21.12.2018 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
glugg
21.12.2018 kl 18:01 9055

UPS!
Opp 22% i Canada!
Slettet bruker
21.12.2018 kl 18:14 9007

Flaks! ??
glugg
21.12.2018 kl 18:16 9005

36% +!
disippelen
21.12.2018 kl 18:18 8991

Skjer i Canada?
njn-
21.12.2018 kl 18:33 8943

Det var hyggelig å slutte i + føre jul, selv om det ikke var mye.
Er sikker på at 2019 blir et fint år for Questerre.
Tror på fracking godkjennelse og produksjonsavtale med Jordan.

Det eneste som kan senke veksten er lave olje/gass priser og en svak børs.

Ønsker alle en fredelig Jul og et riktig godt Nytt år.

njn-
Slettet bruker
21.12.2018 kl 19:29 8837

Njn-
Dette går sikkert bra når det eneste som kan senke kursen, er lave olje/gassspriser og en svak børs. For egen regning vil jeg tilføye et vedvarende frackingforbud og Jordan som i bunn og grunn må anses som bagateller siden du ikke har tatt dem med på lista over det lille som kan gå galt.
Redigert 21.12.2018 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 19:34 8814

Så vil jeg benytte anledningen til å ønske de få som ikke har blokkert meg god jul og et riktig godt Qec år! De andre kan ha det så godt.
Redigert 21.12.2018 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Vikpat
21.12.2018 kl 19:41 8774

Why suddenly +30% up in Canada, did we miss something here in norway ?
solid1
22.12.2018 kl 03:01 8550


Det kom, meget fornuftig en kjøps anbefaling fra en analytiker på Newyork stock exchange. Han mener QEC er sterkt undervurdert.
Det kan bli noen trivelige romjul-dager.

Mange, også utenfor Norge har problemer med å finne noenlunde “trygge“ investeringer i disse dager.
Selv uten Quebec bør prisen i QEC ligge nær 6.
(Nær 6. Det rimte, men mellom tre og seks er etter min mening ikke for høyt.)

Regner med Toronto er åpen på onsdag, så får vi andre følge etter på torsdag og fredag.
Ha en trivelig jul.
Fluefiskeren
22.12.2018 kl 12:14 8309

Veldig mye snakk om gassproduksjon i Quebeck. La oss si det blir tillat (selv om det blir restriksjoner). Vil det bli noen gullgruve for QEC? Hva er gassprisen de kan oppnå og hva med kostnader for å få den produsert og fraktet. Når det gjelder siste vil jeg anta de ligger godt an da de ligger nærme havet og jeg antar at de har LNG fasiteter i provinsen.

Quebeck er viktig, men kan de leve av inntektene? Jordan tror aldri vil materialisere seg. Da står man igjen med Alberta som jeg ikke fatter hvorfor de ikke har satset enda mer på. Jeg tror det er dette som kan bli selskapets redning og kan ikke fatte og begripe at de skal bruke pengene til å kjøpe aksjer i Red Leaf istedet.
Bombibitt
22.12.2018 kl 12:45 8247

Fluefiskaren

De kanske vet mer än du när det gäller deras teknologi. de kanske redan vet hur ekonomiskt det blir att utvinna oil shale.
Jag tror tvärtom när det gäller Jordan och Utah, när de väl sätter igång så blir det upp mot 10.000 fat direkt. Hur länge måste Qec hålla på med fracking för att komma upp till 10.000? Som det är nu så borras det bara för att täcka upp decline, tror det tar minst 5 år innan vi är över 6000 fat.
Får inte glömma Tomcos turboshale som förvisso åkte på ett bakslag i deras tester men det var den mänskliga faktorn och materialfel. Deras tester fortsätter till våren.
Nä, satsa på Jordan och Utah samt låt JV i Montney fixa cashflow, Quebec är dött så länge systemet med equalization payment är i dess nuvarande form. Varför ska de borra efter gas och bli en have province och få noll i bidrag när de inte behöver, nu får de ju stöd från Ottawa och låter andra provinser smutsa ner sina händer.
Fluefiskeren
22.12.2018 kl 15:28 8069

Vel. Det er nå snart 9 år siden QEC startet samarbeidet med Red Leaf så det har ikke akkurat gått lynfart. De vet fortsatt ikke hvor bra dette vil fungere. Hva med
kostnadene? Hva med klima? Hva med fotavtrykket i terrenget etter jakten på dette kerogenet? Det er minimum fem år igjen før man får noen produksjon av betydning. Kull er ikke særlig populært nå. Vil oljeskifer og oljesand være det man satser på når vi vet hvilke utfordringen når det gjelder klimaforandringer. Nei, jeg tror ikke det. Man har her samlet i verden ressurser som vil vare over 100 år. Alt dette kan ikke utvinnes. Det forstår jo alle. Det kan ikke sammenlignes med skiferolje og skifergass hverken når det gjelder utslipp eller fotavtrykk.
Redigert 22.12.2018 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Karl Ewa
23.12.2018 kl 18:49 7735

FF OG Pickup. Dere holder ut på QEC`strengene ser jeg. God jul til dere og familiene deres. Samme går til Domus og dnam.
Fluefiskeren
23.12.2018 kl 20:54 7647

Takk for det og det samme til deg Karl Ewa!???
HP17
23.12.2018 kl 21:11 7615

Hva hjelper det med 2 av 3 vil ha utvinning når myndighetene sier tvert nei.