Kjos grådighet!

Slettet bruker
NAS 09.01.2019 kl 10:01 11440

Kan bli undergangen for Norwegian, dersom han ikke åpner øynene..
NAS står ovenfor en rekke utfordringer, og noen av dem er uhåndterbart som selvstendig aktør.

Kursmål 150kr
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
nima
09.01.2019 kl 11:06 8026

I mine øyne så har NAS aldri vært bedre rustet for fremtiden enn nå. De har nå hegdet drivstoff for 2019 og samtidig har de satt i gang kostnadsbesparelser på rundt 2 milliarder, da burde de klare å få resultat i selskapet. Forøvrig så tror jeg Kjos har mer åpne øyne enn du har.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2019 kl 11:13 8005

Markedet er tydligvis ikke like enig..
God moment på børs, og NAS faller i frykt for at EK er radert bort..
Hvordan skal Kjos klare å snu dette uten en ny emisjon?
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2019 kl 12:14 7882

Eller, han kan akseptere budet fra IAG.
Var det kr.200 budet lå på?
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
nima
09.01.2019 kl 12:26 7958

Kjos selger ikke NAS under 400 pr aksje
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2019 kl 12:33 7923

IAG kom vel inn på eiersiden på rundt 150kr, om det huskes riktig?
Et bud på 20-35% premie er vel også det "normale"..
Budet fra IAG må ha vært elendig!
Derfor Kjos valgte og ikke slå til..
Foreløpig finnes det ikke flere budgivere, og IAG kan kaste kortene..
Da blir det vel aksjer på 50-100kr?
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2019 kl 12:39 7895

Kan ikke huske å ha lest at de har oppgitt snittkurs, men 150,- er det vertfall ikke. Godt gjort isåfall
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
09.01.2019 kl 12:48 7864

Beste jeg vet er å se folk som tror de besitter fasit og vet hva som foregår bak lukkede dører hos ledelsen/styre fordi aksjekursen er slik og slik.

Om det finnes flere budgivere vet du absolutt ingenting om og til informasjon så har IAG ikke kastet noen kort. Budet lå på 300+, ikke 200 som du hodeløst spekulerer i. Dette ble avvist ENSTEMMIG av styret+ eksterne som var hentet inn for å ta stilling til budet, fordi det underpriset verdiene.

Hvordan skal de klarer dette uten emisjon? Jo det er flere muligheter her,
1) JV for deler av flåten,
2) Rent fly salg,
3) Avtale med obligasjonseierne for fritak fra 1,5 mrd grensen i en liten periode, altså q1. Mot et gebyr
4) Ek problematikken skyldes hovedsaklig, fall i nofi og urealisert tap på 30% hedging. Begge disse har styrket seg etter 31.12 og derav situasjonen også.
5) Enighet med IAG

Du må nok prøve litt hardere om du skal svartmale for mye. Ganske tydelig at dette har du lite greie på!


Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
rafaello
09.01.2019 kl 12:49 7843

hango du har rett. Nas skal til 50kr. NAS er dritt bedrift med dårlig ledelse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2019 kl 13:59 7746

Jeg tok utgangspunktet fra den forrige emisjonen.
Det var da IAG ble et tema.
Snart kan IAG senke budet, dersom det ikke kommer et motbud.
Og tar det for langt tid, og Kjos fremdeles er grådig, vil IAG forsvinne raskt ut av døra og det sammen med flere andre..
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
09.01.2019 kl 14:35 7672

Meg bekjent så var nok ikke IAG med på emisjonen og var nok pent nødt til å handle på det åpne markedet, derav 170 +.

IAG må gjerne senke budet sitt så mye de bare vil, det kommer bare til å bli avvist igjen. Nas har aldri bedt om eller oppsøke et salg. I verst tenkelige scenario så kan Nas kjøre en emisjon bare for å komme gjennom q1. Det er vel ganske opplagt at de heller gjør det, enn å selge til de fantasisummene du tenker på?

At Kjos og co er grådige fordi de ikke godtar et latterlig bud er vel å dra det litt langt. Vil heller si at det er en selvfølge
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
09.01.2019 kl 20:08 7417

Sas skriver i sin pressemelding:
SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 28 partners erbjuda över 1 300 resmål världen i 191 länder. För mer information, besök www.sas.se

NAS har nesten en million flere passasjerer enn SAS i desember og den mest drivstoffvennlige flåten. På hvilket område er SAS ledende?
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
nima
09.01.2019 kl 21:02 7332

Ledende med gamle skrangle kasser av fly med høyt drivstoff forbruk.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
09.01.2019 kl 23:54 7604

Sjekk opp hvor Skandinavia er, så skjønner du kanskje hvor SAS er ledende.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
09.01.2019 kl 23:57 7588

Tja SAS har komme mye lenger enn Norwegian i å bytte ut 737NG/A320classic med MAX/NEO men det er jo lov å prøve å lure seg selv.
SAS var også tidligere ute enn Norwegian med å kvitte seg med generasjonen før det igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 01:01 7515

1) Sas opererer ikke Boeing max, men vil få en del neo fly frem mot 2023
2) Nas har en gjennomsnittsalder på 3,8 år på sin flåte, Sas sin har rundt 10 år

Er det noen som lurer så er det nok reven i dette tilfellet
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
1013
10.01.2019 kl 01:05 7502

de går konkurs hvem vil købe billet og risikere ikke at komme afsted,
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 01:11 7491

Millioner av mennesker ser det ut til
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
10.01.2019 kl 01:27 7464

Norwegian har 18 MAX, SAS har 24 Neo 24>18
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 09:13 7293

Av hva jeg kan lese ut fra "sas fact book" så har Sas 12 Airbus 320neo og 12 Airbus 320 classic. Altså totalt 24 Airbus 320, men bare halvparten av av den nye typen

Fleet oversiktene deres på nettsiden er mulig vis oppgradert senere, den sier 15 Airbus 320 neo

Uansett så vil 18>12(15)



Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 12:45 7143

Billigere og bedre fly er absolutt ikke nok, når det også er estimert med større tap i 2019.
Jeg kutter kursmålet mitt for aksjen i 2019 til 80kr.
Risk/reward 1:1

Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
10.01.2019 kl 15:03 7042

Du har tydeligvis ikke peiling:

SAS' A320neo:
LN-RGM, LN-RGL, LN-RGN, LN-RGO, SE-DOX, SE-DOY, SE-DOZ, SE-ROA, SE-ROB, SE-ROC, SE-ROD, SE-ROE, EI-SIA, EI-SIB, EI-SIC, EI-SID, EI-SIE, EI-SIF,
EI-SIG, SE-,ROP, SE-RON, SE-ROM, EI-SIH, EI-SII
Dersom du kan telle så kommer forhåpentligvis (for din skyld) frem til 24

SAS' A320ceo er derimot: OY-KAW, OY-KAY, OY-KAL, OY-KAM, OY-KAN, OY-KAO, OY-KAP, OY-KAR, OY-KAT, OY-KAU, OY-KAS dvs 11 (SE-RJF ble hugget i fjor)

Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 15:28 7002

Nei har dessverre ikke mer peiling om SAS sin flåte enn at jeg tar utgangspunkt i hva SAS selv skriver om sin flåte. Så da tar jeg selvkritikk på at jeg ikke etterprøver hva SAS selv informerer om på sin nettside.

https://www.sasgroup.net/en/airbus-a319-a320-a320neo-a321/
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 15:29 6994

Hvem har estimert et større tap i 2019 hango?
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 15:30 6985

https://www.marketscreener.com/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-1413204/financials/
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
10.01.2019 kl 15:32 6975

Merk datoen: 1. august 2018

Vi skriver nå 2019.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 15:33 6973

Riktig, du får sette deg en saftig short da :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 15:37 6962

Det stemmer. Ser forøvrig at 20 av 24 fly er leaset, så at de har tatt inn så mange fly på kort tid er kanskje ikke så veldig rart
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
k2b
10.01.2019 kl 16:00 6923

Flaggemelding i Norwegian Air Shuttle ASA
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS har i dag 10.01.2019 solgt 48 873 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA.
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 2,262,872 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA, som utgjør en eierandel på 4,98 % av utstedte aksjer i selskapet

hvor skal dette gå videre?
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 16:00 6925

NAS: FLAGGEMELDING I NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA

15:49
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS har i dag 10.01.2019 solgt 48 873
aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA.
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 2,262,872 aksjer i
Norwegian Air Shuttle ASA, som utgjør en eierandel på 4,98 % av utstedte aksjer
i selskapet


Source Url: https://newsweb.oslobors.no/message/467342


DnB asset mgt aka en av piratene har begynt nedsalget. alle burde vel skjønne tegningen...emil kommer på besøk :-(
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 16:23 6863

Noen begynner vist med å miste tolmodigheten til Kjos.
Budet fra IAG blir antaglivis på maks 200kr, og Kjos ser seg nødt til å gjennomføre en evt ny emisjon, slik at den potensielle fremtidige gevinsten blir større.
Under 100 iløpet av året, er sikkert.
Grådigheten til Kjos vil påføre aksjonærene et betydelig tap i år.
Dette kunne lett ha blitt unngått, dersom Kjos la bort grådigheten sin.
En mulig scenarie er å kjøre en større emisjon på 100kr og få IAG med å delta, for så å akseptere budet på kr.200 etterhvert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 16:49 6798

"En mulig scenarie er å kjøre en større emisjon på 100kr og få IAG med å delta, for så å akseptere budet på kr.200 etterhvert."

Ja dette virker som det eneste fornuftige scenarioet hango. Bra tenkt :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 16:57 6779

Vel..
Neste emisjon kan neppe bli høyere enn den emisjonen som har vært, slik som ståa er nå.
Og om jeg husker riktig var den forrige emisjonen på rundt 150kr.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 17:08 6756

Må nå la folk få ha sine fantasier. Bud på 200 kr... Huff.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
kjelli84
10.01.2019 kl 19:07 6568

Med 3 millioner passasjerer i måneden , så mener jeg de bør begynne å konsolidere litt. Større fyllingsgrad på etablerte ruter. Kanskje kostnadsøkningen + 50 kr ekstra per billett er mulig å ta inn. I så fall 150 mill per måned netto
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
10.01.2019 kl 19:16 6541

Problemet er å få synliggjort verdiene på flyflåten. Ved å børsnotere Norwegian air asset på Oslo børs blir dette synliggjort. Dette blir da et frittstående leasingselskap. Dagens aksjonerer kan få 1/3 i aksjer Nas beholder 1/3 og 1/3 i utvanning gjennom emisjon. Det er mange løsninger på dette.

Jeg tror skuta forsetter å levere fremover og gleder meg til Q1.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 19:36 6518

Denne går enten konk, eller tilbake til kurs første gang jeg handlet denne på børs 86 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 19:53 6456

går ikke konk men blir tvangsavviklet for å betale kreditorene da rollover blir stadig vanskeligere med stigenende renter

ellers blir kjøpt opp for en billig penge

uansett er dagens prising hensides og vil flere være med på en ny emisjon?? rent pengesluk uten like...
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 20:21 6401

Hver gang kursen faller noe tilbake så dukker de samme dommedags predikantene opp med sine dystre spådommer. Det skrikes om emisjon og konkurs om hverandre, gjerne begge deler. Kursen skal minst til 20 kr sier en, nei til 0 kr sier den andre.
Så kommer dagen når de dårlige nyhetene som fikk aksjen til å falle i første omgang, kontres med positive nyheter. Da fordufter predikantene, de kryper tilbake under stenene de kom fra. Så ligger de der å venter i håp om at sjansen skal by seg igjen. For skulle sjansen by seg igjen så da står de klare igjen med sine dystre spådommer.

Motivet til denne type mennesker er noe ukjent og jeg tror aldri jeg vil forstå disse heller. For å forstå disse menneskene så kreves det nok et gitt "tankesett", eller rettere sagt fravær av tanker. Heldigvis så er det ikke så ofte man støter på disse menneskene i det daglige, for disse trives best på anonyme forum. Her får de nok en slags ferie fra sitt ellers triste liv, vil jeg anta.
Redigert 20.01.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 20:30 4615

Hva får dere til å tro at denne skal OPP på stigende oljepris, tapt EK, og bud som uteblir?

Tipper IAG har satt shortmaskineriet i gang, og kjører kurs ned ved å bytte aksjer som ikke viser på ssr lista, og da blir bud 20% over laveste børskurs. Derfor skal den ned under 100,-
Slettet bruker
10.01.2019 kl 20:31 4606

Jeg var en av de som hadde troa på Kjos og NAS. trodde på det han sa at 2017 var et drittår og at 2018 ville bli meget bedre

hva skjedde? emil kom på besøk og jeg ble tatt på senga. solgte alt med et stort tap. angret seff i etterkant pga oppkjøpsryktene som jeg mistenker er et spill for galleriet

Skal si jeg var overrasket over oppgangen på mandag etter trafikktalla nå skjønner jeg at det sannsynligvis var piratene DnB som presset kursen opp for å selge seg ned.

skal vi alle være positive til NAS og alle andre aksjer for å ha et liv?!
jeg er genuint interessert i aksjemarkedet og ja noen ganger slår jeg meg i huet hvorfor jeg gidder å kommentere disse luftslottene LOL
TomW
10.01.2019 kl 20:48 4572

Skrev ingen navn, men tydelig at du følte deg truffet.

Hvor høyt skal oljen mener du, eller vet du ? Uansett så er alt under 70 vel og bra. De har hedget 52% av h1 på 687 m.t
Du har fått med deg hva som har vært hovedproblemet i EK situasjonen? Hvis ikke så kan jeg fortelle deg at dette skyldes at nettopp oljeprisen har falt mye og derav må nas bokføre et tap på denne hedgen. Så for hver eneste dollar oljen stiger bedres dette tapet.
Budet må gjerne utebli, Nas har aldri bedt om et bud. Det er iag som vil kjøpe nas, ikke omvendt.


"Tipper IAG har satt shortmaskineriet i gang, og kjører kurs ned ved å bytte aksjer som ikke viser på ssr lista, og da blir bud 20% over laveste børskurs. Derfor skal den ned under 100,-"

Altså, hva skal man svare på slikt? Som sagt, det kreves et visst tankesett!

Slettet bruker
10.01.2019 kl 20:51 4582

Følte meg overhode ikke truffet. Har ikke lest de andre innleggene. Jeg følger Hektar, vi skal ned på 88 kr. Eller konk.

Oljen skal ila 19 opp i 86 og mulig 100 usd. Deretter tryner den igjen.

SS
Slettet bruker
10.01.2019 kl 21:06 4552

Pareto ser stadig lavere risiko
Pareto Securities nedjusterer kursmålet for Norwegian-aksjen fra 350 til 330 kroner og gjentar kjøpsanbefalingen.
Meglerhuset har nedjustert sine estimater i etterkant av svake trafikktall fra selskapet og valutaeffekter.
Norwegian-caset til Pareto får stadig lavere risiko ettersom ekspanderingen flater ut, med 2019–2020 som estimeres å gi bedrede kostnader og redusert yieldpress da veksten avtar.
TomW
10.01.2019 kl 21:08 4541

Nå var ikke den meldingen veldig rettet mot deg, men nå får vi avvente å se hvordan året ender først? Med et tap på 2,4 mrd i q1 så skulle det meget til for at de skulle klarer solide overskudd i år. Det ble tidlig kommunisert at det håpet på 0 +- , i 2018

Ser det er et par av dere som har noen fine konspirasjonsteorier rundt disse oppkjøpsryktene. Det er ganske utrolig at lille Bjørn kjos får en av fly-bransjens mektigste menn til å kjøpe 4,6% i Nas for at Bjørn skulle få lurt til seg hele 300 mill i en rep emi? Hvordan kan du tvile på Kjos, samtidig som du tror noe slik?

Nei man behøver absolutt ikke være positiv til Nas, det er mye med Nas som det er verdt å være kritisk til. Men kommentarer hvor det skrikes om konkurser over en lav sko er ekstremt lavmål og så virkelighetsfjernt som det kommer.

NaiveNormenn
10.01.2019 kl 21:36 4490

Er det slik at meldeplikt grensen er ved 5%? Slik at det kan gjøre hva de vil med de resterende uten varsling?
Slettet bruker
10.01.2019 kl 21:48 4460

Stemmer derfor er dette signifikant fordi piratene DnB nå kan dumpe resterende beholding uten varsling. kan hende at de sender ut melding etter at de har solgt seg helt ut dog.

Mest sannsynlig så betyr det at ytterligere i underkant av 5% skal selges...

det ser ikke akkurat lyst ut for flybransjen hvor Joon sannsynligvis legges ned og amerikanske flyaksjer faller kraftig på amerikanske børser kanskje ikke uten grunn

https://e24.no/naeringsliv/luftfart/air-france-legger-trolig-ned-hipster-satsingen-joon-ledelsen-tar-et-klokt-valg-sier-flyanalytiker/24537820
Ypsilon 7
10.01.2019 kl 22:00 4429

Sektorsyke, smittsom nedstigningsvirus. Snart oppdrift igjen. Dett var dett.
Slettet bruker
10.01.2019 kl 23:02 4309

Pass på blodtrykket fremover folkens..