- Sp går forbi Frp på måling

Slettet bruker
SP 12.01.2019 kl 15:50 164

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) slår tilbake mot populistkritikken fra Erna Solberg:

«Senterpartiet driver et kynisk prosjekt», sa Erna Solberg (H) til Dagbladet. «Slutt å kødd med Oslo, Trygve Slagsvold Vedum!» sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til Dagsavisen.

Dette er to av flere utspill den siste uka hvor Trygve Slagsvold Vedum har blitt anklaget for å være drive populisme mot Oslo-eliten. Men Senterpartiet-lederen er like blid. Det har han også grunn til.

Senterpartiet når nye høyder på Klassekampens måling og går forbi Fremskrittspartiet med et halvt prosentpoeng. Mens Frp får 12 prosent, får Sp 12,5.

– Å bli angrepet av fienden er en god ting, skal Mao ha sagt. Vinner dere på elitedebatten?

– Det vi gjør er å snakke om helt reelle saker som skaper engasjement rundt om i landet. Denne uka har vi kjempet for å beholde politiet i Sogn og Fjordane. I forrige uke var jeg i Salangen i Troms hvor vi kjemper for å beholde dagambulansen, og tirsdag var jeg i Oslo da det møtte opp rundt 10.000 for å demonstrere mot regjeringens ulvepolitikk. Vi har over tid snakket om reelle saker. Det tror jeg også er grunnen til at vi opplever framgang, sier Vedum.

GAMMEL KRITIKK

– Erna Solberg sier at Senterpartiet driver et kynisk prosjekt, at dere ikke har engasjement for sakene og at dere skaper motsetninger som ikke er der. Hva sier du til det?

– Erna Solberg vet at det hun sier ikke er riktig. Vi har ikke funnet på at 87 prosent har sagt nei til tvangssammenslåing mellom Finnmark og Troms, eller at 10.000 har kommet til Oslo for å demonstrere. Dette er ting som har skjedd.

– Statsministeren sier til Dagbladet at hun ikke driver et eliteprosjekt

– Hun har økt skattene og avgiftene for dem som kjører drosje og kuttet i skatten til Stein Erik Hagen. Hvem er det som har tjent på politikken hennes? Ikke de som jobber i kassa på Rema 1000.

https://www.klassekampen.no/article/20190112/ARTICLE/190119986
Slettet bruker
12.01.2019 kl 16:33 155

Erna bør heller bruke tiden på å snakke seg selv og regjeringen opp og ikke andre ned. Fungerer alltid bedre.