2018 tankmarkedets år?

Volf
FRO 14.01.2018 kl 10:17 2889



Er 2018 året da tankmarkedet kommer tilbake etter nedturen de siste 2 årene?
Bedring i tankmarkedet vil være svært kjærkommet for alle tankinvestorer.
Det nye året har startet meget svakt for rederier med store tankskip over 100.000 DWT og andre tankskip for den del.

En såkalt supertanker oppnår fraktrater på kun worldscale 43 på ruten A.G til Kina som gir en daglig inntjening på under 10.000 $,nok til å dekke operasjonskostnader slett ikke tilstrekkelig til å betale renter og avdrag eller gi positiv avkastning på egenkapitalen.

Fjordåret var tøft for tankredere med nedadgående trend i ratene, som bunnet ut i Q3
Etter et lite blaff i ratene på slutten av året falt ratene tilbake ved årsslutt.
Altfor mange supertankere søker seg nå mot for lite last. Det var nå fredag 12 januar 2018 meldt tilgjengelig 130 supertankere de neste 30 dagene i A.G (Arabiske Gulf).
Det er nær enfemtedel av alle supertankere som seiler.

Mest sannsynlig vil den sterke veksten i oljeforbruket i fjor på ca 1,6 millioner fat pr dag forsette i år,trolig med en veksttakt på 1,4 millioner fat pr dag. Ifølge konsensus vil oljeproduksjonen øke med 1,9 millioner fat pr dag.
Oljeproduksjonsøkningen blir størst i Amerika og fraktdistansen lenger til de største forbrukerne i Asia med Kina i spissen. Midtøsten produsentene vil også bidra med produksjonøkning og løfte volumene som skal fraktes på de syv hav.

Ordreboken for supertankere tilsvarer ett nybygg på 8 seilende skip som kommer til levering innen 2020. I år kommer planlagte leveringer til å tilsi en flåtevekst på 7%,men utsettelser av nybyggingsleveringer og opphugging av eldre tankskip vil vil moderere tilsiget betraktelig.

Den forventede oppgangen i markedet for supertankere vil også gi et løft for de mellomstore skipene og endog for produkttankskipene som frakter oljeprodukter som bensin og diesel.
Dette vil også gi et løft i annenhåndsprisene som blir under stort press

Mest sannsynlig vil andre halvår 2018 bli vesentlig bedre en første og slik det ligger an nå vil 2019 og utover bli en drøm ,hvis intet uforutsett skjer.

2017 var tøtlastmarkedet kraftig opp i 2018 er det tankmarkedet sin tur tror jeg.
For ca 18 mnd siden skrev jeg at tankmarkedet først ville komme tilbake i 2022 men der har jeg forandret mening.Er bra å ha meninger men en må kunne forandre meninger mår det fundamentale forandrer seg og ikke gjøre som en full politiker som kjører samme leksa samme hva som enn skjer.

Som jeg skrev på en annen tråd så innløses FRO shorten på mandag, men det er dermed ikke sagt jeg tror aksjekursen vil å stige noe særlig før i Q2 , men jeg tror bunnen er passert på kr 38-39.

Tørbulk vil også komme men ikke så mye som stortank da det meste er tatt ut i bulk,dermed forsetter jeg med shorten i GOGL og ser utviklingen der.Den kommer men når vet jeg ikke.

Ha en forsatt fin dag og ikke legg formye vekt på mine tanker etter en titt i krystallkulen.

RGTBJØRN
14.01.2018 kl 13:24 2678

TS Du er inne på noe der. Tror som deg at vi er i en bunn rundt dagens nivå i FRO. Det vil sikkert gå trått foreløpig,men videre utover i 2018 ser jeg for meg at aksjen snur opp.Har man en mill eller mere kan dette være et litt long case der man kan få riktig bra avkastning.
sinic
15.01.2018 kl 10:25 2334

Vurderer selv å gå inn i FRO, men ser Nordea har salgsanbefaling og kursmål 28 kr. Jeg har ikke fulgt med FRO i det siste, men det kan jo bli bra. Ser i siste utgave av Kapital at Hansteen tror 2018 blir året for retur i tankmarkedet. Er det noe fare for emisjon i FRO ?