AXA - Hva skjedde egentlig?

Slettet bruker
AXA 19.01.2019 kl 10:33 3336

Jeg har fulgt AXA tett siden den stod i ca 1,60 NOK - og vert med opp til 3,20 og ned og opp - vert med HELE veien, men i utallige trader, og utallige handler.
Inn og ut, og truffet bra all over. Siste året ble det ikke så lett, og det er derfor denne tråden opprettes.

AXA har i flere vert en nydelig trading aksje, som man kunne trade basert på enkle tekniske signaler som 20 -50 -200dma - trender, rsi osv.
Fra ca nyttår 2018 til dags dato - i ett år har det meste av tekniske variabler vert helt utelukket.

Det begynnte fint på nyåret 2018. Vi satt lastet, og ventet på den normale boosten kursen har fått før Q tall. I februar skulle jeg og andre selge oss ut dagen før tall, og høste gevinst. Det ble ikke slik nei, det kom uro inn fra havet, og februar korreksjonen gruset axa og alt annet. Etter denne korreksjonen tok axa aldri seg opp igjen. Ny mindre uro i mars senket den enda litt mer.
Etter det så vi nesten golden cross på 2,9 flere ganger, men "noen" sterke krefter senket den så og si på golden cross to ganger.

Vi var i sterkt bullmarked, og likevel sendes aksjen ned fra ca 29 kr til 23-24 kr. Godt hjulpet av spleis, og 3 desimaler på kursen, samt at OSE tar bort id på hvem som kjøper og selger aksjer.

Endre sliter underveis med obl lån som gir kostnader, lånene til Normura og Fredriksen koster, og alt spiser opp bunnlinja.
Kursene kryper sakte nedover, i bullmarkedet. Ose når 950 poeng, axa nedover på grønne børser.

Hvem står bak, og hvorfor?

- Er det Shorterne som klarer å senke AXA fra 30 til 18,25 ? Med kun 0,93 prosent av aksjene shortet ? Neppe, aldri i verden. Det tror ikke jeg på. Noen mener at den lille shorten der er krav til på obligasjonslånet, som hedge mot gjelden. Altså normalt og forståelig, og axa har pt. en liten short.

- Er det Fredriksen som har bestillt kursnedgang? Hvordan klarer han dette?

- Vi ser stadig, og stort sett hele tiden roboter som kronisk driver kursen tilbake, man ser siste siffer i desimal går ned med 5 sekunders mellomrom helt til noen selger. Dette foregår daglig, og hele tiden.

- Er det småsparerne som kaster kortene hele veien nedover? Tja, kanskje. Men på 1 år burde småsparerne være vasket, og de langsiktige burde sitte igjen. Derfor får jeg ikke dette til å stemme heller.

- DNB - hvorfor ble de så tause over natta? Ingen anbefalinger utover Paul Harper av og til på siste sidene i FA ? Alle husker alle anbefalingene til DNB i starten som løftet kursen 10 % når Hegnar skrev om dem på formiddagen. Investor sendingene til DNB, og innsideportefølger, ukesportefølger osv. Alt dødt, og man ser DNB sine fond kvitter seg med axa gjennom 2018.

Det er mange spørsmål her, og få er i stand til å besvare dem, for det er få her inne med ryggrad som tørr være kritisk til AXA fordi dem sitter med aksjen, og mange har blodrøde VPS. Man må likevel tørre å spørre hva i helvete som sendte dette ned 40% og spørre hva som skal få denne opp når børsene er overmoden for krakk og ressesjon ?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
bålfreak
19.01.2019 kl 10:56 3282

Svaret er nok ganske enkelt. Inkassobransjen har internasjonalt slitt med et negativt markedssyn pga forventninger om høyere lånekostnader. Derav har hele bransjen vært utsatt for shorting. Selv om shortandelen ikke er så stor , er den stor nok til at man med robothandel og algoritmer kan påvirke kursen i disse selskapene, særlig de som ikke har altfor høy likviditet. Denne utviklingen er nok i ferd med å snu og shortandelen vil sannsynligvis minke når inkassoselskapene har bygd høye nok volumer. En kombinasjon av volumøkning og billigere porteføljekjøp ( større utbud fra bankene) vil være positivt for inkassoselskapenes bunnlinje. Salg av inkassoaksjer er det småsparerne som har stått for. Veldig mye av det forårsaket av tvangssalg pga belåning jfr utalelser fra First Generator bl.a. 2019 blir starten på mange års oppgang i denne bransjen. Axactor har benyttet nedgangsperioden godt og bygd opp betydelige porteføljer og en robust organisasjon fordelt på mange land. De som blir med videre vil få svært god avkastning både gjennom verdiøkning og utbytter. Big John vil i kjent stil sørge for at utbyttene kommer når tiden er moden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 10:59 3270

Tja, spørsmålet alle bør stille seg er hvorfor SS bruker så mye tid på AXA tråder når han ikke har aksjer i selskapet, hva tror dere, kan det hende at kursen har steget de siste par dagene og han er desperat på å komme seg inn før den stiger for mye, inn mot Q4 resultater? Jeg har svart med en annen tilnærming i en annen tråd, men gir kortversjonen: Er det noen som tror at Fredriksen kommer til å gi bort sin opsjon på å kjøpe 10 % av selskapet til 32,5 NOK/aksje i oktober i år. Jeg tror ikke det. Lykke til SS, håper ikke aksjonærene er så svake at de slipper deg inn for billig.

Får nok et langt.. og utfyllende svar fra SS på hvorfor aksjen, og verdens børser skal ned. Jeg får vel ta meg tid til å lese det.

En ting til: CFO (Johnny) ble plassert i stillingen for å øke bunnlinjen. Gi mannen en mulighet, etter flere Mail utvekslinger med han, tror jeg han kommer til å innfri.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 11:00 3266

Da spør jeg meg selv, ettersom lånekostnader er tema her.

Vi kom fra 2016 til dags dato med historisk lave renter, også i dette markedet. QE har gitt mye likviditet i markedet.
Rentene har nå snudd oppover, og man forventer enda høyere renter. Dette vil også bli høyere på lånene til AXA og B2H.

Med andre ord har "bransjen" blitt "shortet" ned, som følge av høyere renter, i en periode med lave renter, og hvor rentene snudde i 2018.
Nå skal dem videre opp, rentene altså, så da spør jeg meg - hvordan henger det da på greip at kursene skal opp med renter som øker, når rentene var årsaken til nedgangen på 40 prosent?

Og nei, AXA er ikke kjørt ned 40% med 0,93 prosent lånte aksjer. Det tror vel ingen her på får jeg håpe.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 11:03 3243

Rentene stiger nok, men ikke så mye som du forventer grunnet for svak vekst i verdensøkonomien.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 11:04 3241

Rich - hvorfor skulle jeg la vær å bry meg etter mange år i AXA, trolig vert med der lenge før du kom inn.
AXA er jeg sterkt interessert i, og det vil jeg være på sidelinjen også.

Jeg hoper gjerne på toget om/når Endre viser bunnlinje. Nå husker vi at B2H og viste fine tall sist, men ble sendt ned 10-15% fra talla til dagens kurser.
Dessuten har jeg i flere år vist dere nøyaktig hvor man skal kjøpe før Q tall og når man skal selge.

Også dette er vanskelig i det siste, pga det er lite volum, og man jobber konstant mot robotene.
Q4 er det sterkeste kvartalet, så fucker Endre det til her, så kan dere bare drite i Q1 - Q3 - det blir sorgen.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 11:05 3233

Fed står på to hevinger i år, minst.
Det blir elendighet når 2 åringen går forbi 10 åringen.
Da skal man feste nyrebeltene skikkelig, også i AXA!

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 11:36 3187

En ting før jeg logger av noen timer - dere sier at det nå kommer anbefalinger.
Samme anbefalinger som han i NAS som så bud komme på forsiden av FA i går ? Og som trolig benytter sin anbefaling til å selge sitt fonds aksjer?

Jeg satt i desember 2017 i Bergen, og hørte på ALFRED BERG sine topp tre råd for 2018.
En av anbefalingen var AXACTOR som da var på 30 kr. Den skulle i 50 sa dem.
Fasit ble 18.25 år over år. Kjempe anbefaling, fra Alfred Berg som normalt gjør det kanoonbra, men bommet grovt i AXA.

Så anbefalinger mot bedre vitende, som at man gir rentene skylden for nedgangen i 2018, og så spår oppgang på renter som stiger videre, ja da vet man nivået her inne......!


SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 12:21 3139

Bare fortsett diskusjonen internt SS. Så kan du fremheve hvor dyktig du er, og hvorfor alle andre er tapere. Jeg vil ikke bruke mer tid på å svare.

Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
bålfreak
19.01.2019 kl 13:22 3056

Større tilbud av porteføljer fra banker og finansinstitusjoner og strengere kjøpsdisiplin blant inkassoselskapene vil presse prisene ned på porteføljene som legges ut for salg. Inkassoselskapene er avhengige av å nå en viss størrelse før inntektene kommer for fullt . Dette tar tid og har gjort at man har forskjøvet bunnlinjeveksten ut i tid. Men nå nærmer vi oss og en effektiv og synkronisert organisasjon vil utnytte "stordriftsfordelene" Fredriksen og hans folk forstår jo dette og kjøper seg opp i selskapet. Hvorfor i granskauen skal det være så vanskelig å ta dette inn i skallen forstår ikke jeg. Dersom man ikke har tid til å vente eller ikke ønsker å kjøpe fler aksjer nå ( det bør man jo gjøre) så kjøp noe annet. Scanship Holding er en av mine favoritter, les dere opp på selskapet....... Eller kjøp olje..., DNO, AkerBP eller BWOffshore f.eks.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 13:28 3042

Axa sliter med salget av boligene i Spania, som jeg har nevnt på trådene her tidligere, med stor motstand fra HO folket. Boligene i Spania sto tomme i mange år før de ble tvangsolgt via porteføljer. Husk at boligene sjelden ligger i fine strøk og de er i dårlig stand. Av det jeg finner i regnskapene til Axa blir boligene solgt langt under markedspris
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
bålfreak
19.01.2019 kl 13:33 3032

Ja, selvfølgelig blir de solgt til under markedspris. Men poenget er jo at Axa tjener på salgene dvs at de får mer for leilighetene enn de betalte. Poenget med disse kjøpene er å utnytte boligprisoppgangen i Spania fra svært lave nivåer til dagens som er betydelig høyere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 13:37 3021

Under markedspris er en ting, langt under markedspris er noe helt annet. Du skriver jo at de skal tjene penger på oppgang i boligprisene....langt under markedspris??

Hvordan vet du at de fikk mer for boligene enn de betalte for dem? Har du sett i rapportene hvor mange som ikke er solgt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 14:04 2983

Jeg husker alle diskusjonene da jeg sa på 3 - 30 kr, eller 32,50 av i skulle langt ned.

Vel, langt ned kom vi, og jeg advarte mot følgene av børsuro i 2018 og 2017, om noen virkelig tror AXA stiger ved uro. Alle lo av SS. Tipper den latteren stillnet i dag.
Nå har vi hatt to dager med oppgang, da er alle ovenpå. Men Frodon kan nok gi en teknisk innføring i AXA, og OSE - og siden ose ikke tok turen nedom 820 - så blir det spennende å si hva Admin Haugen skriver i morra. Kanskje Frodon kan si litt mer om hvor OSE nå møter motstand. US har gått på luft og kjærlighet i det siste, og ikke tatt inn over seg 2 nye rentehevninger, shuttdown som ødelegger økonomien, og at handelskrig enda ikke er løst. Oljen trump snakket ned, stiger, og det er vel ikke lenge før ny Tweet kommer om det. Trump har fremdeles makt over Saudi mtp journalisten.

Jeg kunne ikke brydd meg mer om dere velger å sitte i selskapet som ikke har bevist noe, enda, utover å berike Endre og hans indre kjerne med feita opsjoner. Det blir spennende å se hva som skjer ved Q4, men mitt bett er at det ender med kursnedgang 10% den dagen.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
upsidedown
19.01.2019 kl 14:05 2978

Frodon:
Hva baserer du din kunnskap om Spania på. Kjøpte selv villa fra konkursbo i 2015. Fantastisk pris. Fantastisk beliggende. I 2018 var prisantydningen på vår villa 110.000 € over det vi betalte. Regner med at AXAs folk er i stand til å vurdere kvaliteten på det de involverer seg i, ellers kan Fredriksen få nok et blødende åpent sår.

SS er en vits. Kort tid siden han argumenterte mot meg da jeg sa at AXA ville sniffe på 18 igjen. Nå er han overbevist om at AXA skal ned til 18 - kanskje 16. Noen bedre? Jeg kjøper lavt på 18 igjen, men er ikke overbevist om at det blir i denne omgang. Den synlige shorten er jo redusert, noe som indikerer at noen tror sitronen er skviset for juice.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 14:25 2941

Oljeprisen har utløst OHS formasjon opp til usd 65,50, jeg tror oljeprisen skal opp til usd 70. Analysen min finner du her:
https://forum.hegnar.no/thread/18049/view/328280/0

Olje prisen drar Oslo børs oppover, som har utløst kjøpssignal opp til 870-880 området. Analysen min ligger her:
https://forum.hegnar.no/thread/19368/view/327881

Denne oppgangen vil sannsynligvis Axa også dra stor nytte av ;) Axa ser bedre ut enn på lenge på teknisk analyse, men det er veldig viktig med oppgang til uken. Kr 20,34 er et viktig bruddpunkt og aksjen står i kr 20,36. Med videre oppgang til uken bryter aksjen opp igjennom en lang fallende trend og en bekreftet bunnformasjon er etablert. Ved oppgang på mandag, blir et kjøpssignal opp til kr 22-22,50 utløst. Aksjen har utløst kjøpssignal på macd og rsi, som signaliserer økt stigningstakt i aksjen. Hvis aksjen ikke bryter opp til uken, ville jeg brukt stoplos på kr 19.

Jeg har tro på Axa på sikt, men boligene i Spania er en av forklaringene på hvorfor aksjen har falt nedover selv om JF har kjøpt seg mye mer opp
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
upsidedown
19.01.2019 kl 14:28 2939

Ser at noen frykter økte renter. Det er jo økte renter som vil fuele inkassobransjen framover. Det er den eneste grunnen til at jeg har tatt inngang i AXA og B2H.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 14:31 2935

Jeg kjenner eiendomsmeglere i Spania som kjenner markedet godt. Når du sier at du fikk en fantastisk pris på boligen, mener du at du fikk kjøpt den grisebillig? Axa trenger å få en høyest mulig pris, ikke gjøre boligkjøpere strålende fornøyde med å få kjøpt bolig billig. At Axa får en høyere verdi på alle sine usolgte boliger i regnskapene hjelper selvfølgelig ingenting hvis de må selge boligene langt under bokført verdi. Jeg sier ikke at det går dårlig med Axa eller at det vil gå dårlig med selskapet. Jeg sier at de har slitet med boligsalget og det kan være en av grunnen til at aksjen har falt nedover. JF er nok en del mer langsiktig enn 95% av de som skriver på HO ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 14:47 2909

Var bare en liten tankekortslutning for vedkommende der, han mente jo så klart å hausse men forsto ikke den negative implikasjonen med det han faktisk sa ?

Hate when that happens...
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
upsidedown
19.01.2019 kl 15:17 2860

Frodon:
Du misforstår. Vi betalte «askingprice» og da går jeg ut fra at selskapet som hadde kjøpt opp boligene har kalkulert inn sin profitt. Det er jo byggefirmaer, banker og personlige lånetakere som bærer tapene. AXA kjøper jo restverdien. Så kan man si at markedet ikke gjenvinner seg så raskt som noen håper på, men det er mer normalt enn unormalt. Spania nådde bunnen i 2011-2012, så gikk det sideveis i fire år, siden da har pilene pekt opp. Det bygges mye nytt der vi bor, og ryktet sier at alle selges fortløpende. Og da til priser som er nær peaktime i 2008.

Jeg har ikke hausset AXA. Tvert om så har jeg sagt at jeg vil kjøpe mer lavt på 18, hvis sjansen byr seg. Jeg har også skrevet at JF ikke ønsker prisen opp med det første derfor er AXA ingen aksje for utålmodige.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
upsidedown
19.01.2019 kl 15:32 2838

Sørgelig for deg Hektar og ellers har du det bra?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 16:02 2798

Jeg tror du misforstår, jeg snakker om at Axa må selge boligene sine langt under markedsverdi og veldig mange av boligene de har som er usolgt, har stått tomme lenge og trenger mye oppussing for å få solgt de i hele tatt. Du er klar over at Axa har kjøpt store eiendoms porteføljer med alt av boliger fra A til Å hvor eierne ikke klarte å betjene sin gjeld og de som selger porteføljen har gitt opp å få tilbake skyldig gjeld? Det er ikke bolig eiere som har brukt mye penger på vedlikehold av boligene siste årene før de ble tvangsflyttet ut. Axa håper på å få inn 20-25% av verdiene i porteføljene, da er det mye skrot på lager som sannsynligvis må avskrives i regnskapene etterhvert.

Hva har salg av nye boliger med oppussingsobjektene som Axa prøver å selge...? Det beste for Axa er om det ikke ble bygget nye boliger i hele tatt, så folk kanskje kjøpte boligene de selger. Det er ikke rart at aksjen faller hvis investorene i selskapet ikke skjønner hva de setter pengene sine på. Da er det sannsynligvis mange som selger aksjene sine med tap for å unngå større tap. JF gnir seg sikkert i hendene, siden har får kjøpt så mye av selskapet på lavere og lavere kurser ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
upsidedown
19.01.2019 kl 16:18 2780

Frodon:
Du glemmer et viktig moment. Spania har bra byggestandard sammeliknet med mange andre land i Europa, og oppgradering av boliger er svært billig og veldig enkelt.

Jeg snakker av erfaringer, da vi har flere hus i Spania, Frankrike og Nord-Irland på utleie. Tidligere også i Norge.

Og jeg har som Fredriksen god tid....

Til det siste. Selvfølgelig er det en sammenheng mellom byggeaktivitet og bolighandel. Når byggekranene stopper dropper prisene. Rein psykologi.

Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 16:38 2750

Oppgradering av boliger er ikke billig i noen land i Europa, da må du til Asia. Og hva er de løpende kostnadene ved alle disse boligene som står tomme i Spania...? Ja, jeg snakker også av erfaring, da jeg har drevet mye med boliger i Norge og i utlandet (ink i asia), også med oppussing, utbygging og utleie av boligene.

Bra du har god tid, og som sagt, jeg har også tro på axa. De har veldig mye bra på gang, men boligene i Spania er ikke en av de tingene ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
upsidedown
19.01.2019 kl 16:45 2735

Men da er vi enig i det meste, bortsett fra Spania?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 16:56 2718

Tror at Funcom Hekar har litt andre ting å tenke på om dagen.
For det første har han mistet det meste for andre gang i NAS fadesen. Dernest går det rimelig dårlig i Funcom.

Funcom Hektar har snakket ned AXA aksjen i åresvis, til tross for at vi eminente har tjent 7 siffra, så han der Funcom Hektar skal man ikke bruke mye tid på. Aldri lest et positivt innlegg fra han, for det meste bare surmaga oppgulp som kommer fra han.

Ellers skal jeg fortelle at det jeg i dag har lest, og fått av innputs her, gjør at jeg kanskje ikke helt skal avskrive axa ut fra et traderperspektiv.
Plutselig tar jeg noen lodd, men ser det ann teknisk først. Ikke viktig for meg å kjøpe på 19,50 eller 20,31 - kun viktig å treffe en teknisk bølge, med litt momentum.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Cern
19.01.2019 kl 17:28 2681

Det meste av handel i dag er algoritmebasert. Algoritmer følger trend og tekniske signaler, med evt fundamentale inputs. Man ønsker helst å være til stede i hovedtrendene.

AXA driver med inkasso. Det er på ingen måte hot, og på ingen måte noe megatrend.

Megatrendene har vært, i omtrentlig rekkefølge:
- Fall i oljepris og oljerelatert
- Bull FANG
- Bull sosiale medier /
- Bull tech mhp bitcoin utvinning (Nvidea etc)
- Bull Marijuana/Cannabis
- Bear alt ifm korreksjon
- Bull ifm innhenting av oljepris og oljerelatert

Om man har sittet med inkassoselskaper siste året, har man åpenbart ikke fulgt med på hva som skjer i markedene. Inkasso er ikke på radaren, og jeg kan heller ikke se hvorfor det skulle endre seg.

Jeg har ingen ting imot AXA. Poenget er at de som har sittet investert i inkasso siste året overhode ikke er på ballen mhp hva som rører seg i finansmarkedene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 17:34 2670

Upsidedown, det er bra ;)

Skipssjefen, hvis vi ser på historikk i axa aksjen, lå aksjen på kr 15 til 20 igjennom store deler av 2016. Når bruddet opp kom i august 2016, gikk aksjen fikk en topp på kr 31,20 den 22.11.2016. Aksjen falt ned til kr 21,40 den 14.6.2017. Aksjen vendte opp igjen og toppet på kr 30,90 den 12.9.2017, før det lange fallet ned til kr 18,25 kom for kort tid siden den 27.12.2018.

Er det tilfeldig at aksjen bunner ut ca ved dagens nivå og topper ut rundt kr 30? Der har du i hvert fall en potensiell trend å følge, som har fungert flere ganger siste årene ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 17:40 2664

Mens de andre på børsen flaxa,
satt jeg fast i saxa,
nærmere bestemt i AXA,
og så på at de andre maxa.

De andre med champisen klinker,
og på kontoen min det minker,
for AXA bare stinker og stinker
mens alarmen blinker og blinker.

Fortsatt god helg..:)-
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 19:38 2555

Frodon
Det har du helt rett i, men SS var ikke med på den første bølgen opp ( kom i alle fall ikke inn før litt senere).
Utfordringen nå i forhold til de to andre «avgangene» er risikoen for en skikkelig smell i markedet (les. Utfordringer i verdensøkonomien).
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 19:47 2540

Det er jeg helt enig i ? Jeg tar minimalt med risiko til Q4 tallene er offisielle og følger sterke kjøpsformasjoner. Da mister jeg sikkert noe avkastning i selskapene som legger frem bedre tall enn forventet, men jeg må se videre retning flr jeg øker risikoen i porteføljen nå. Hva slags aksjer satser du på nå? Eller dere andre?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
upsidedown
19.01.2019 kl 20:02 2517

SUBC, AKSO, MSEIS. Litt DOF, AXA, B2H og EPR. Lyttepost i HLNG
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 20:17 2501

Ja det er det som er min røde tråd, rissikoen for en smell i verdensøkonomien. Neppe slik som i 2008, ser ikke helt hva som skal trigge det. Men det er skummelt når alle skal over i obligasjoner og ut av aksjer. For hver dag som går, er vi nærmere stupet hvor bear marked og korreskjoner og krakk blir hverdagen. Da står ikke axa eller noe annet i mot det, innenfor inkasso altså.

Ang eiendom i Spania, så er jeg veldig uenig med Frodon. Jeg har mye kjennskap til Spania, og følger eiendom der tett.
Vi skal huske på at dette ikke er eiendom som Tante Babben, TrulsO eller Isabella666 kjøper. Dette er eiendom som den vanlige spanjol bor i, og skal ha.

Eiendomsprisene der nede stiger godt, og ventes å fortsette opp. Kjøpene var lukurative, og de selges med feita gevinst!
Har ikke sett at Frodon har lagt frem tydelig dokumentasjon på dette, og der mener jeg det heller mot subjektive oppfatninger i allefall til Frodon kan sakse eksakt hva han viser til fra Q papirene, hvor det fremgår at AXA selger med tap, eller omtrent break even.

Ønsker IKKE å legge meg ut med Frodon på noen måte, men rett skal være rett, der mener jeg han bommer, og jeg mener at Endre og AXA gjorde noe meget klokt i å ha flere bein å stå på, ved å ta inn eiendom i Spania i sin portis.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.01.2019 kl 20:49 2452

Der er vi enige, likviditetskrise er på vei :( Støttekjøp stopper opp, mange tar gevinst for å flytte pengene til obligasjoner, renter, gull osv. Så når kommer den store smellen? Jeg har fortsatt tro på at oslo børs vil følge oljeprisen til en viss grad, da må eventuelt oljeprisen også falle mye etterhvert. Eller hva tror dere? Den største faren på oslo børs nå i mine øyne er at Equinor har veldig lav direkteavkastning. Hvis børsverdien går mye ned på Equinor, faller oslo børs også. Mitt bet er at dette skjer en gang mellom mai og oktober 2019.

Det er fint med mange meninger og deling av dem på HO, så kanskje vi alle lærer noe ? Eiendomsporteføljen i Spania er IKKE viktig for axa, og Skipssjefen, det er absolutt lov å være uenige...så lenge det er på et seriøst nivå ? Jeg kan ikke vise til tap eller break even i rapportene. I rapportene finner du antall boliger som er solgt, gjennomsnittsprisen på de som er solgt, antall usolgte boliger og verdien på porteføljene. Det jeg savner i Axa er info om hvor mye de betaler for porteføljene i børsmeldingene om kjøpene. Jeg tror også det er en grunn til at aksjekursen har falt ned, at det ikke blir gitt ut info investorer kan regne på underveis. Da er det bare å vente på Q tall og krysse fingre ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
19.01.2019 kl 21:18 2415

Dere får si hva dere vil. Jeg mener et massivt shortangrep på inkassobransjen (gjelder ikke bare b2h og axa), sommeren 2018
så har det gått bare en vei. Da gikk selskapene som shorter ut og hevdet at inkassobransjen ikke var liv laga, de spådde
til og med konkurs for enkelte. Etter dette fulgte saueflokken etter, dvs analytikerne som tidligere hadde spådd gull og grønne
skoger, de ble plutselig tause. Omsetningen i aksjene har etterpå også dødd gradvis hen, unntatt nå i det siste, der det er
indikasjoner på at ting kan snu. Ellers: var ikke shorten i axa høyere tidligere?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare