?⚡️? A storm is coming - krakk fra uke som starter 18.02.2019

michelangelo
KRAKK 14.02.2019 kl 21:10 12341

Selg dine longs fredag den 15, senest mandag den 18.
... Vennlig råd, du er nå advart.
;o
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
undrende
22.02.2019 kl 17:48 4941

Helt ute av markedet. Kun daytrading, riktignok om jeg har en dag med muligheter til å være til stede.
For øvrig, det snakkes mye om Trump. Markedet har jo vært oppe 40-50% siden han ble valgt.
Det er vel nok av sterke finansielle krefter som svært gjerne ser hans avgang ved neste valg om drøye 1 1/2 år. Blant den jevne "fattige" amerikaner så er det vel en økende mulighet for at han blir gjenvalgt, m.m det skjer fundamentale endringer i nær fremtid.

Er de sterke finansielle kreftene på noen som helst måte villige til å ta de nødvendige skritt for å velte ett mulig gjenvalg av Trump innen den tid?
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 01:06 4797

Pris på laks skal opp sier de som kan det, oljeprisen skal opp sier oljemeglere, boligprisene skal opp sier meglere, prisen på kunst og aktiviteter stige sier auksjonariuser, lønninger skal opp sier lønnsforhandlere og da tror jeg OSE skal opp den med.

Vær alltid i markedet i hvert fall med litt. Få ting er så ergerlig å være utenfor når det stiger bra. Da kan det bli til at man skriver innlegg om krakk på HO.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 02:49 4760

Wow... Da den var på 600? Er en stund siden eller? Han har bommet MYE siden den sto i 600.
Google litt du og, påsan.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
mastermind
23.02.2019 kl 10:07 4604

Takk Norwege. Jeg prøver å dele mine refleksjoner og erfaringer på en nøytral og saklig måte. For mange som hauser og baiser her inne, for egne smålige vinning. Vi som småsparere kjemper mot algoritmer, finanshus og finansfolk med førstehåndskjennskap til info. Disse tjener alle grovt på små utslag. For oss som ofte satser våre hardt opptjente sparepenger, blir det litt som å pisse i motvind her inne.

Magasaki: Plager meg ikke å være ute en dag eller to hvor kursen stiger. Er ikke opptatt av å treffe bunnen og toppen perfekt. Er fornøyd hver gang jeg tjener noen kroner, og ikke går på en smell. Ingenting ergrer mer enn å skjønne hva som kommer, men av grådighet ikke klarer å handle korrekt. Personlig bruker jeg litt tid hver morgen før børsen åpner å sette meg inn i nyheter og utsiktene for dagen. Uten spesielle nyheter, og med negative signaler kan jeg konsentrere meg om andre ting. Når man finner positive nyheter og trender prøver man å komme seg tidlig inn og sent ut. Men en befrielse å slippe å tenke på om nyheter vil senke kursen over natten. Å i de fleste selskap vandrer kursen 2-5% i løpet av en dag. Klarer man hente 2-3% hver dag, blir det mer å hente enn å sitte langsiktig i urolige tider. Å om man ikke har mulighet til å følge med en dag eller to, er ikke det et problem. Noe annet å være i markedet tilbake i 2016 og 2017. Da kunne man være borte en uke eller to, og likevel føle seg sikker på positiv kursutvikling.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 11:16 4553

Jo mer man handler desto større blir sjansene for tap fordi det koster å handle og det er ikke alltid man tar rett vei heller. Mye av bevegelsene kommer "over natten" Derfor er daytrading ikke så smart.

Jeg handler SPX fut, DAX fut og OSE index. SPX fut fordi jeg kan komme meg ut når som helst enten på call eller terminere selv. Jeg handler kun med gearing.

Når jeg handlet i enkelte selskaper på OSE satt jeg 3-4 mnd med dem.

Daytrading har jeg drevet med og det er dårlig business.

Jeg har erfaring med aksjehandel siden 1993
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 11:26 4540

Vi tenker ganske likt mastermind. Har samme tilnærming som deg. Men jobber i perioder med andre ting. Da er det deilig å ikke ha aksjekurser spøkende i bakgrunnen som tar konsentrasjon vekk fra det man driver med. Følger allikevel tett med. Merker det kan være mentalt utfordrende de gangene man går glipp av rally i akjser man ofte ville hentet gevinst i hvis man satt foran maskinen. Trøsten er at slike hendelser skjer om igjen med jevne mellomrom. Jeg tror som deg, at det å sitte long ikke nødvendigvis er eneste oppskrift på avkastning i disse tider. Bare det å slippe bekymring for hvor markedet går over natta er en gevinst i seg selv. For meg er det for tiden bedre å gå glipp av oppturer og ta små seire i stedet. Tap tas ta så fort som mulig. Snittet ned er helt uaktuelt. Går av og til glipp av noen summer. Men kjenner tilfredsstillelse så lenge det er gevinst. Minste gevinst i år er 98 kr. Selv dette var ganske tilfredsstillende:) Med et mer volatilt marked i sikte tror jeg det kan bli et godt børser for de som ikke blir grådige.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
mastermind
23.02.2019 kl 13:17 4459

Helt likt tenkt, Imprex :-)

Ja. Man kan irritere seg over å gå glipp av et oppsving en dag på 6-8%, i selskap man normalt følger og ville hentet noen kroner. Men erfaringsmessig er det mer irriterende å tape penger. Å ikke ta et oppsving på 6%, for så å falle 10% neste dag. De dagene jeg har mulighet, er jeg helt fokusert på aksjehandel. Har f.eks tjent gode penger på NAS siste uke. Jeg kjøpte meg inn på 56 og solgte på 60 her en dag. Ja. Jeg traff ikke bunnen på 54. Men liker å vente til kjøpersiden blir sterkere. Å glad for at jeg ikke valgte å sitte natten over på aksjene. Å jeg gjør som deg, bedre å ta et lite tap tidlig enn å sitte å se kursen fortsette å dale. Poenget er å kunne tjene noen kroner, mens man venter på at markedsforholdene skal endre seg. Har en del uttrykk jeg liker og følger. Ett av dem er: Mange formuer er skapt i krisetider. Men da er man avhengig av å ha kapital tilgjengelig når det snur. Å nå prøver jeg å tjene noen kroner mens jeg venter på at makroøkonomiske forhold skal bedre seg.

Magasaki: Da har du betydelig mer erfaring enn meg. Dermed også mer kunnskap og innsikt. Jeg har bare erfaring fra oljenedturen og finanskrisen i 2008. Jeg har stort sett bare tenkt langsiktig. Unntaket er i forbindelse med oljenedturen. Har følt avkastningen var grei nok ellers ved å sitte langsiktig. Har først nå begynt å føle meg frem på gearingprodukter og shorting. Virker fryktelig risikofylt med så store daglige bevegelser. Så velger bare å forsøke meg i selskap som virker bankers, f.eks NAS. Daytrading siden desember har til nå gitt mye mer avkastning enn å sitte long i 2018.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 18:47 4358

Langsiktig er ikke det dummeste. Jeg satt nesten et år i det tidligere Kverneland, men det ble belønnet godt. Oppkjøpet av en ren bonus for jeg mente selskapet var en fundamental turnaround som den var. Hadde jeg bare tradet så er det mulig jeg ikke hadde fått med budet på selskapet.

Det handler om å finne caser i enkelte aksjer og sitte. Er de casene gode nok kan det bli fin uttelling på sikt eller litt lang tid (ett år eller mer)

OSE indeks trader jeg mer, men har sittet 1/2 februar i gearet long og target er nådd (875), men jeg sitter litt til for å se om den klarer å gå over det som jeg har en liten magefølelse av den klarer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
omans
14.03.2019 kl 09:25 4082

Man kan ikke starte en setning med "Å", når de etterfølgende ordene er slik sammensatt.

Å brukes ifm en handling.
F.eks. Å pisse, Å reke gatelangs...

;-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 09:50 4059

Skulle du kommentert alle skrivefeilene her på HO ville du hatt en heltidsjobb med MYE overtid.
Maken til analfabeter og dyslektikere... ??
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Hallo!!!!
14.03.2019 kl 10:04 4036

Gratulerer til trådstarter......tidenes bom når det gjelder spådom over utvikling i aksjemarkedet
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 10:04 4035

Synd med michelangelo, men slike tråder trenger vi ikke på HO. Børs er ikke så lett og den største og mest vanlige feilen mange gjør er å trade feil vei. Det blir tap og er det på girede plattformer kan de bli store selv med SL. OSE er opp 25 poeng og SPX er opp 100 poeng fra denne tråden ble startet.

Jeg legger merke til en alvorlig feil med michelangelos tråder. Han begrunner ikke krakkene sine med handelen observert, TA, fundamentalt eller hendelser. På tide å bruke noe Zalo og vann på den kula.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 10:38 3998

Så sant Magasaki. Ikke lett å foruts retningen. Selv Hermanrud og de mest pessimistise sin frykt har blitt gjort til skamme siden nyttår. Om Michelangelo kom seg ut før nedgangen i oktober, og ikke satset siden, har han i hvertfall ikke tapt noe. Klart kjipt å gå glipp av de siste månedenes oppgang. Som meg selv. Dårlig avgjørelse, men også jobbrelatert. Går jeg inn nå kommer antageligvis smellen;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
aksjejonas
14.03.2019 kl 14:37 3941

Ufattelig av OSE stiger nå, med det bakteppet?!?!?!?
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 14:44 3924

Det kan være for at oljeprisen, fiskeprisene, boligprisene, lønningene, matvareprisene, strømprisene, kunstprisene, hytteprisene og nesten alt stiger. Ingen børs er en øy i et lands økonomi. Tror børsen på en mer abstrakt måte speiler et lands økonomi. OSE er også global, men den er langt mer moderat priset enn flere. Store selskap på OSE er ikke dyre = de kan stige mer når pensjonspenger skal i aksjer (høyere lønninger vett du)
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
aksjejonas
14.03.2019 kl 15:05 3889

SUCKERS RALLY!!!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2019 kl 13:33 3657

USA markedene venter på handelsdeal som er forventet rundt siste del av mars og det kan i praksis skje nå. En deal blir det tror jeg. Spørsmålet er om det blir rally som siden blir solgt eller rally som kan få leve.

OSE fikk på fredag litt trøbbel med fiskeprisene og alle fiskeselskapene falt litt etter meget god oppgang over lang tid.. Her er jeg usikker, men 880+ er motstand. Synes søndagstipset til Haugen er veldig greit. 880+ er avgjørende for videre gang på OSE.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
aksjejonas
18.03.2019 kl 11:41 3514

Krakket er på overtid av overtiden nå! Noen, hvem det nå er, en eller annen Skybert, klarer å innbille markedet at vi skal videre opp, selv om absolutt alle varsellamper blinker blodrødt: Stikkordet her er: R-E-N-T-A! Nå kommer nyheten om at folks strømregninger går til inkasso! Dette tyder på at husholdningene er på bristepunktet mht. kjøpekraft, og med de sinnsyke boligprisene som er, er ikke det rart. Og atpåtil kommer han tullingen Jammervold Dreyer med sine skamløse uttalelser om en "sunn" boligprisutvikling!! Fy f..n!
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2019 kl 13:56 3458

Avis i Hong-Kong skriver handelsavtale US-Kina er utsatt til juni.

A proposed summit between U.S. President Donald Trump and China's Xi Jinping to end the ongoing trade conflict between the world's two largest economies may be pushed back to June, the South China Morning News reported on Saturday.

The proposed meeting to sign a trade agreement at Trump's Mar-a-Lago club had originally been targeted for March, then pushed back to April.

A source told the Hong Kong-based newspaper that the latest sticking point is a split among White House officials over whether to include enforcement mechanisms over Chinese trade reforms, or declare success at an agreement in principle.

Both the U.S. and China cited progress in the trade talks last week, but Trump pointedly left open the option of walking out if terms were not to his liking.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 19:19 3387

Ups and downs på Wall Street. Markedet der borte ble volatilt. Grunnen er klar.

Wall Street's main indexes pared gains sharply on Tuesday following a Bloomberg report that U.S. officials are concerned China is pushing back against American demands in trade talks.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2019 kl 21:17 3251

Samme opplegget der borte i dag som i går Ups and downs. Det gir disse korsene på daglig chart som ikke sier så mye annet enn det er usikkert. Selv står jeg over noen kast da dette er for vanskelig. ? . SPX ligger litt for høyt med indikatorer til at dette er sikkert long. De må ned, men ikke sikkert kursen går ned.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2019 kl 15:52 3124

Joda, litt ned må kursen. Brått og vanskelig marked. Like greit å være utenfor.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 16:48 2948

Begynner de å nærme seg nå eller?
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
tuja
28.03.2019 kl 23:11 2829

Wall Street steg etter handelsoptimisme
2 timer siden · Eivind Bøe
Etter en liten opptur fra start har Wall Street vaklet over og under nullstreken torsdag. Slik endte de tre nøkkelindeksene:

Dow Jones opp 0,35 prosent
Nasdaq Composite opp 0,34 prosent
S&P 500 opp 0,36 prosent

Det etter at ferske amerikanske BNP-tall kom inn som forventet, ifølge SME/TDN.
USAs økonomi vokste med 2,2 prosent i fjerde kvartal, målt mot samme kvartal året før. Det er ned fra det første anslaget på 2,6 prosent.
BNP-tallene kommer samtidig som markedet følger nøye med på veksten i verdensøkonomien, med vekstbrems i Kina og Europa.
Amerikanske forhandlere har torsdag ankommet Beijing for å starte nye samtaler om handelskonflikten mellom USA og Kina.
Kina har kommet med nye forslag, inkludert om tvungen teknologioverføring, som går lengre enn tidligere, skriver Reuters - noe som kan bidra til handelsoptimisme.
President Donald Trump uttrykte i forrige uke optimisme og sa at partene nærmer seg en løsning, men handelsrepresentant Robert Lighthizer har denne uken sagt at det fremdeles gjenstår en rekke detaljer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
28.03.2019 kl 23:16 2823

Er som regel slik at når mange av oss forventer at markedene skal gå ned går det motsatt. Når den største pessimist blir positiv er det fare på ferde
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
omans
29.03.2019 kl 08:39 2701

Har du hørt noe fra gepard, har han blitt bull?
Krakktraaden ble nedlagt, så ikke så bear som tidligere i korreksjonen.
Når markedet er på topp, blir antakelig gepard bull.
(Sammen med shiffer'n)
Da er far på ferde...
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare