Turnaround case.
Da lastet jeg inn på 47-48 med stopp loss 47.00, med teknisk bunnformasjon og volumuttak de siste 3 handelsdager.
Risk / return ratio rundt investeringen med den negative nyhetsflommen over de siste 8 uker bør være akseptabel.
Risk / return ratio rundt investeringen med den negative nyhetsflommen over de siste 8 uker bør være akseptabel.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Top Trader
25.03.2019 kl 12:51
8586
Norwegian skriver i en oppdatering at de utsetter det potensielle salget av seks Boeing 737–800 fly. Det etter at 737 Max-flyene fortsetter å stå på bakken som følge av en ulykke i Etiopia som involverte flytypen.
Samtidig forbereder Norwegian seg på å leie inn fly med besetning - såkalt «wet-lease» - for å avhjelpe trafikkbehovet.
Flyselskapet skriver også at de fortsetter å omdisponere flyene i sin egen flåte for å holde antall kanselleringer så lavt som mulig.
Norwegian har omtrent 110 versjoner av Boeings 737–800-fly som ikke rammes av det midlertidige forbudet, og vil i tillegg benytte seg av ledig kapasitet i 787 Dreamliner-flåten, ifølge meldingen.
Passasjerer som blir påvirket av forbudet har blitt flyttet over til nye flights, men har ikke krav på EUs standardkompensasjon, skriver selskapet.
::)) ser ut som kjosen jobber bra med fremdrift...
SomSa
25.03.2019 kl 13:12
8520
Ekstra kostnader, emisjonspenger renner ut, de får heller ikke redusert gjelden!
Top Trader
25.03.2019 kl 13:17
8495
Ikke på kort sikt, dette er caset for å maksimere posisjonen mot Boeing.
Dvs forhandlingskortet blir bedre ift fremtidig kjøp, noe som kan medføre drastisk reduksjon i fremtidig nettogjeld.
Dvs forhandlingskortet blir bedre ift fremtidig kjøp, noe som kan medføre drastisk reduksjon i fremtidig nettogjeld.
SomSa
25.03.2019 kl 14:34
8352
Kjos utelukker ikke at Max-problemene kan ødelegge lønnsomheten i 2019
Norwegians 18 fly på bakken kan gjøre det vanskeligere for Bjørn Kjos å gjøre Norwegian lønnsomt i 2019 slik han har lovet. – Tar det månedsvis før flyene er i drift vil det koste penger.
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/kjos-utelukker-ikke-at-max-problemene-kan-oedelegge-loennsomheten-i-2019/24588920
tradingstock
25.03.2019 kl 17:23
8188
All in her også i dag. 16 000 aksjer sikret. Nå starter oppgangen. Alt negativt som er mulig er nå priset i aksjen. 56 kr i slutten av denne uken.
Top Trader
26.03.2019 kl 08:48
7948
Det kan tolkes som at 48 har dannet bunn med 10% av AK > volum 14 mill aksjer omsatt på dette nivået.
55-56 bør være et kortsiktig target, dvs. market cap på 7,5 mrd som også var nivået selskapet lå på pre tegningsrettigheter.
55-56 bør være et kortsiktig target, dvs. market cap på 7,5 mrd som også var nivået selskapet lå på pre tegningsrettigheter.
minsin
26.03.2019 kl 10:18
7832
hmm selskapet har fått inn 3 mrd i ny egenkapital . Sammenligner vi med tidligere bårsverdi på 7,5 mrd . Er det vel ikke unaturlig å tro at "ny" vedri vil være i størrelses orden 10 mrd , altså aksjekurs på 70 pluss minus
Top Trader
26.03.2019 kl 12:37
7715
Jo alt annet likt så kan man si det, utfordringen er "regningen" til 800-Max flyene,......
rischioso
26.03.2019 kl 12:49
7695
Ja, nå kommer snart q1 presentasjonen som vil være blodrød fordi det er og blir årets svakeste kvartal.
Man snakker om 3 milliarder - det er som en dråpe i havet når pengene renner ut av kassa og for å sette det i perspektiv så har vi sett både 1,8 - 2,5 milliarder i underskudd og det bare på et kvartal …
Max 8 problematikken var det ingen som så komme og som vi kjenner til vil gi 5-15m i kostnader pr dag avhengig av kostnaden for innleie av andre fly som vil komme på toppen noe vi så under dreamliner problematikken ble en betydelig kostnad.
Så må vi ikke glemme at 5 års servicen på dreamliner motorene er rett rundt hjørnet hvor dreamlinerne må settes på bakken og hvor motorprodusenten kun dekker servicen og hvor NAS selv må ta kostnaden for at flyene står på bakken.
Mao, dette er ikke å anse som et turnaround case, men heller et turndown case - i alle fall store deler av 2019 noe som vil avspeiles i kursutviklingen fremover ...
Man snakker om 3 milliarder - det er som en dråpe i havet når pengene renner ut av kassa og for å sette det i perspektiv så har vi sett både 1,8 - 2,5 milliarder i underskudd og det bare på et kvartal …
Max 8 problematikken var det ingen som så komme og som vi kjenner til vil gi 5-15m i kostnader pr dag avhengig av kostnaden for innleie av andre fly som vil komme på toppen noe vi så under dreamliner problematikken ble en betydelig kostnad.
Så må vi ikke glemme at 5 års servicen på dreamliner motorene er rett rundt hjørnet hvor dreamlinerne må settes på bakken og hvor motorprodusenten kun dekker servicen og hvor NAS selv må ta kostnaden for at flyene står på bakken.
Mao, dette er ikke å anse som et turnaround case, men heller et turndown case - i alle fall store deler av 2019 noe som vil avspeiles i kursutviklingen fremover ...
Redigert 26.03.2019 kl 12:51
Du må logge inn for å svare
Den tenker jeg Boing tar ;-)
Tobbenn
26.03.2019 kl 14:12
7538
"Så må vi ikke glemme at 5 års servicen på dreamliner motorene er rett rundt hjørnet hvor dreamlinerne må settes på bakken og hvor motorprodusenten kun dekker servicen og hvor NAS selv må ta kostnaden for at flyene står på bakken."
Har de ikke nettopp bytta motor i alle disse flyene?
Har de ikke nettopp bytta motor i alle disse flyene?
tickerlover
26.03.2019 kl 14:36
7478
risch plukker påstanden rett ut av luften.
Han har ikke dekning for noen av punktene.
Jeg tror feks at risch ikke har brydd seg å sjekke vedlikeholdsintervallene på Dreamlinerne i det hele tatt.
Dette er bare surr fra en som ønsker kursen ned.
Men skulle rich ha satt seg inn i Norwegian ville han også funnet ut at:
Norwegians Dreamlinere er levert over tid og de fleste er yngre enn 5 år.
Og at periodisk vedlikehold og flyrotasjon er inne i budsjettene og ikke kommer overraskende på Norwegians resultat.
Så da ville han ikke påstått noe slikt.
Men man skal jo ikke ødelegge en spekulativ påstand med å holde seg til sannheten.
Han har ikke dekning for noen av punktene.
Jeg tror feks at risch ikke har brydd seg å sjekke vedlikeholdsintervallene på Dreamlinerne i det hele tatt.
Dette er bare surr fra en som ønsker kursen ned.
Men skulle rich ha satt seg inn i Norwegian ville han også funnet ut at:
Norwegians Dreamlinere er levert over tid og de fleste er yngre enn 5 år.
Og at periodisk vedlikehold og flyrotasjon er inne i budsjettene og ikke kommer overraskende på Norwegians resultat.
Så da ville han ikke påstått noe slikt.
Men man skal jo ikke ødelegge en spekulativ påstand med å holde seg til sannheten.
Redigert 26.03.2019 kl 14:38
Du må logge inn for å svare
rischioso
26.03.2019 kl 14:40
7469
Først gikk de for GE motorer så endret de det til RR
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-inngaar-motoravtale-med-rolls-royce/23312312
Her er service intervallet 5 år noe som betyr 2019
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-inngaar-motoravtale-med-rolls-royce/23312312
Her er service intervallet 5 år noe som betyr 2019
Redigert 26.03.2019 kl 14:40
Du må logge inn for å svare
rischioso
26.03.2019 kl 14:45
7447
Sannheten er at det vil fortløpende fra og med i år og videre fremover bli utført service på RR motorene - det er en omfattende 5 års service hvor RR kun dekker servicekostnadene og selskapet må selv dekke kostandene ved at flyene blir satt på bakken - innleie av fly, kanselleringer etc...
Klart dette er noe selskapet er klar over men like fullt vil det gi ekstra kostnader og er det noe selskapet ikke trenger nå så er det akkurat ekstra kostnader noe de så absolutt har nok av - eller har du en annen oppfatning av også dette … ? … ;)
Klart dette er noe selskapet er klar over men like fullt vil det gi ekstra kostnader og er det noe selskapet ikke trenger nå så er det akkurat ekstra kostnader noe de så absolutt har nok av - eller har du en annen oppfatning av også dette … ? … ;)
Redigert 26.03.2019 kl 14:45
Du må logge inn for å svare
Aksjesparer
26.03.2019 kl 15:35
7361
Her skal man lese mye rart...
Eh...Tror du ikke at Norwegian har et servicebudsjett?
"aksjesparer"
Eh...Tror du ikke at Norwegian har et servicebudsjett?
"aksjesparer"
Redigert 26.03.2019 kl 15:39
Du må logge inn for å svare
lillele0n
26.03.2019 kl 15:37
7358
Kjos hadde jo også et poeng da han i går påpekte at problemet med å sette en dreamliner på bakken kontra max er at dreamliner har 350 passasjerer, hvilket leasingflyene ikke har seter til. Max er i samme størrelse som leasingflyene og dermed lettere å håndtere.
Tror vi har en tung periode frem mot påske og neste kvartal..
stud_trd
26.03.2019 kl 17:50
7222
Tror vi har positive nyheter i vente, og at dette langt fra blir tungt. ;-)
Håper det men tror ikke det kommer noe håndfast før påske... dessverre. Mangler helt retning og trygghet. Fables kun om mulige samarbeid som må til på langdistanse dersom man skal lykkes... Kjos bare prater for å holde optimismen oppe..
rischioso
26.03.2019 kl 21:31
7184
Eh, vel - det var nå du som i sin tid hadde kursmål på rundt 500nok og vi ser jo hvordan det gikk - at du nå synes aksjen er billig og har tatt en inngang endrer jo ingenting ….
Nå spiller det vel heller ingen rolle hvordan man fordeler emi potten for potten blir jo ikke noe større av den grunn....
Så har vi q1 som blir noe av det rødeste i selskapets historie i tillegg til at q2 begynner svært dårlig med MAX problematikken og den vil ikke være løst fordi man gjør en liten software oppdatering som ikke skal bry seg om ikke begge sensorene er samstemte og at pilotene får trening i å hanskes med problemet som fortsatt er der - det vil være publikum som vil være fasit og akkurat det gjenstår og se - jeg vil i alle fall aldri sette min fot i en MAX om de aldri så mye endrer software og gir pilottrening - her må det helt andre kluter til slik at computeren, piloten og sensorene jobber sammen som de gjør i andre fly og ikke mot hverandre som her ...
Mao, den desperate brannslukkingen vi nå er vitne til vil nok Boeing med største sannsynlighet få rett i fleisen hvor både tillit og renomme står på spill ...
-------------------------------
I tillegg til at Indonesia Airlines har trukket tilbake ordren på 49 Max så har også Kina trukket kjempeordren på hele 300 fly fra Boeing og bestilt av Airbus og flere vil nok følge …
Så kan man jo bare fortsette å bagatellisere problematikken her på forumet mens avbestillingene strømmer på og NAS sine 100 fly som ingen vil ha og få vil fly med snart blir levert ...
Kina gjorde kjempeordre
Parkeringen av Boeing 737 MAX-fly etter flyulykken i Etiopia tidligere denne måneden, har skapt usikkerhet rundt Boeings håp om å sikre en større bestilling, som følge av bedre forhold mellom USA og Kina.
I går ble det klart at Airbus hadde sikret en bestilling på hele 300 fly fra Kina.
Avtalen inkluderer 290 Airbus A320-fly og 10 A350-fly. Listeprisen på bestillingen er på 35 milliarder dollar.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/03/Skal-gjoere-kjempebestilling-hos-enten-Boeing-eller-Airbus
Nå spiller det vel heller ingen rolle hvordan man fordeler emi potten for potten blir jo ikke noe større av den grunn....
Så har vi q1 som blir noe av det rødeste i selskapets historie i tillegg til at q2 begynner svært dårlig med MAX problematikken og den vil ikke være løst fordi man gjør en liten software oppdatering som ikke skal bry seg om ikke begge sensorene er samstemte og at pilotene får trening i å hanskes med problemet som fortsatt er der - det vil være publikum som vil være fasit og akkurat det gjenstår og se - jeg vil i alle fall aldri sette min fot i en MAX om de aldri så mye endrer software og gir pilottrening - her må det helt andre kluter til slik at computeren, piloten og sensorene jobber sammen som de gjør i andre fly og ikke mot hverandre som her ...
Mao, den desperate brannslukkingen vi nå er vitne til vil nok Boeing med største sannsynlighet få rett i fleisen hvor både tillit og renomme står på spill ...
-------------------------------
I tillegg til at Indonesia Airlines har trukket tilbake ordren på 49 Max så har også Kina trukket kjempeordren på hele 300 fly fra Boeing og bestilt av Airbus og flere vil nok følge …
Så kan man jo bare fortsette å bagatellisere problematikken her på forumet mens avbestillingene strømmer på og NAS sine 100 fly som ingen vil ha og få vil fly med snart blir levert ...
Kina gjorde kjempeordre
Parkeringen av Boeing 737 MAX-fly etter flyulykken i Etiopia tidligere denne måneden, har skapt usikkerhet rundt Boeings håp om å sikre en større bestilling, som følge av bedre forhold mellom USA og Kina.
I går ble det klart at Airbus hadde sikret en bestilling på hele 300 fly fra Kina.
Avtalen inkluderer 290 Airbus A320-fly og 10 A350-fly. Listeprisen på bestillingen er på 35 milliarder dollar.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/03/Skal-gjoere-kjempebestilling-hos-enten-Boeing-eller-Airbus
Redigert 26.03.2019 kl 21:47
Du må logge inn for å svare
TomW
26.03.2019 kl 22:20
7078
Så du mener altså at alle motorene som ble byttet i 2018 nå må gjennomføre en 5 års service? Da er det altså slik, ifølge deg, at motorer fra 2018/2019 må gjennomgå service som om de er 5 år gamle. Fascinerende påstand :)
Jan_J
26.03.2019 kl 22:53
7014
VG bringer nå denne saken:
https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5c9a92c25152f79e50a7e345
Som igjen linker til denne:
http://www.fox35orlando.com/news/local-news/southwest-boeing-737-max-makes-emergency-landing-at-orlando-international-airport
Jan
https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5c9a92c25152f79e50a7e345
Som igjen linker til denne:
http://www.fox35orlando.com/news/local-news/southwest-boeing-737-max-makes-emergency-landing-at-orlando-international-airport
Jan
hstray
26.03.2019 kl 23:19
6953
Norwegian ligger ihvertfall ann til hedge gevinst på fuel på + 1.7.miliarder. Det er bare å følge trafikk rapportene. Det er også blitt kommunisert at erstatnings beløp fra RR på motorene som er omtalt over vil bli regnskapsført i Q1. Norwegian har selv sagt at de har hatt ekstra kostnader på ca 1 milliarder på dette grunnet erstatningsflyene på Langdistanse har færre seter. Skal ikke se bort ifra at erstatning er 1 milliard. Da har norwegian 2.7 milliarder i pluss som kan gå mot ett svakt driftsresultat. Norwegian har ca 500 mill i i besparelse på sitt innsparingsprogram i Q1.
Om max flyene står i ett år, så er dette problemt og kostandens Boieng..
Om max flyene står i ett år, så er dette problemt og kostandens Boieng..
rischioso
26.03.2019 kl 23:34
6935
Kjos utelukker ikke at Max-problemene kan ødelegge lønnsomheten i 2019
Norwegians 18 fly på bakken kan gjøre det vanskeligere for Bjørn Kjos å gjøre Norwegian lønnsomt i 2019 slik han har lovet. – Tar det månedsvis før flyene er i drift vil det koste penger.
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/kjos-utelukker-ikke-at-max-problemene-kan-oedelegge-loennsomheten-i-2019/24588920
Norwegians 18 fly på bakken kan gjøre det vanskeligere for Bjørn Kjos å gjøre Norwegian lønnsomt i 2019 slik han har lovet. – Tar det månedsvis før flyene er i drift vil det koste penger.
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/kjos-utelukker-ikke-at-max-problemene-kan-oedelegge-loennsomheten-i-2019/24588920
rischioso
26.03.2019 kl 23:46
6892
11:09 - 09.10.2014
Norwegian inngår motoravtale med Rolls Royce
Avtalen gjelder ni nye Dreamlinere som skal leases inn. Også de tidligere Dreamliner-flyene til Norwegian er utstyrt med motorer fra Rolls-Royce.
Altså ikke de siste flyene for den servicen vil naturligvis bli gjort på et senere tidspunkt, MEN de som er i fra 2014 må ned på bakken i år.
* 5 årig service avtale
2014 - 2019 = 5år
Er det noe som er fascinerende så er det akkurat det at det ikke er min påstand men en realitetsavtale inngått mellom NAS og RR … ;)
Norwegian inngår motoravtale med Rolls Royce
Avtalen gjelder ni nye Dreamlinere som skal leases inn. Også de tidligere Dreamliner-flyene til Norwegian er utstyrt med motorer fra Rolls-Royce.
Altså ikke de siste flyene for den servicen vil naturligvis bli gjort på et senere tidspunkt, MEN de som er i fra 2014 må ned på bakken i år.
* 5 årig service avtale
2014 - 2019 = 5år
Er det noe som er fascinerende så er det akkurat det at det ikke er min påstand men en realitetsavtale inngått mellom NAS og RR … ;)
Redigert 26.03.2019 kl 23:49
Du må logge inn for å svare
TomW
27.03.2019 kl 10:02
6727
Du ønsker tydeligvis ikke å ta innover deg at grunnen til at Dreamlineren sto på bakken i 2018/2019 var nettopp for å bytte disse motorene da de hadde en svakhet. Derav så er det liten vits å komme farene med en sak fra 2014 om vedlikehold. PR 2019 så har Nas ingen dreamlinere med motorer fra 2014
https://www.nrk.no/norge/ma-bytte-motorer-pa-alle-dreamliner-flyene-1.13859142
https://www.nrk.no/norge/ma-bytte-motorer-pa-alle-dreamliner-flyene-1.13859142
Redigert 27.03.2019 kl 10:05
Du må logge inn for å svare
Top Trader
27.03.2019 kl 20:09
6620
Boeing opp 1%
https://www.cnbc.com/2019/03/27/boeing-unveils-737-max-fixes-says-planes-are-safer.html
https://www.cnbc.com/2019/03/27/boeing-unveils-737-max-fixes-says-planes-are-safer.html
Redigert 27.03.2019 kl 20:09
Du må logge inn for å svare
ksandal
28.03.2019 kl 09:14
6359
Mottsatt veddemål jeg da :-) ny short idag på 48 med stopploss 51 og satser på 42 kortsiktig og 39kr før påske. Så får vi se. jeg har uansett en pen gevinst med short hele veien ned fra 124. så tåler en her.
hvor er bunnen i NAS for 2019? jeg tipper bunn er med neste varslede emisjon på 25kr som kommer like før JUL 2019. gjetting!
hvor er bunnen i NAS for 2019? jeg tipper bunn er med neste varslede emisjon på 25kr som kommer like før JUL 2019. gjetting!
Top Trader
28.03.2019 kl 09:37
6327
Det er kortsiktig ¨(en uke) etablert et strekt støtte nivå med gulv 48 og tak 49, her har trygdebeistet, roboter og andre et volatilt paradis til å spekulere.
I dag dro låneveksten ned kursen under 48, men den spratt tilbake i trading rangen.
Nyhetsflommen på europeisk makro og politikk peprer kursen, men jeg tror noe industrielt kommer nyheter fremover som beroliger og drar kursen gjennom taket ganske snart.
I dag dro låneveksten ned kursen under 48, men den spratt tilbake i trading rangen.
Nyhetsflommen på europeisk makro og politikk peprer kursen, men jeg tror noe industrielt kommer nyheter fremover som beroliger og drar kursen gjennom taket ganske snart.
tradingstock
28.03.2019 kl 09:41
6317
Lykke til med shorten ;) hehe
Vi skal opp å teste 56 kr igjen!
Vi skal opp å teste 56 kr igjen!
Redigert 28.03.2019 kl 09:56
Du må logge inn for å svare
ksandal
28.03.2019 kl 10:30
6268
Tiden får vise. en må tørre og gamble litt av og til. :-) spenning er også viktig. Ikke bare og tjene penger, selv om en sunn balanse er best.
ksandal
29.03.2019 kl 09:04
6119
tradingstock skrev Lykke til med shorten ;) hehe Vi skal opp å teste 56 kr igjen!
43-44 åpning. ser bra ut
HP17
29.03.2019 kl 09:24
6086
Gikk inn her i dag under 45. Tror det kan komme en kortsiktig rekyl og at det da kan bli panikk i shortleiren.
Ganske interessant å følge med på denne handelen. Robotene presser hverandre svært mye i Norwegian og det utløser fort store bevegelser. Det er en veldig spennende aksje, men å trade denne med hell er veldig vanskelig.
handleren
29.03.2019 kl 09:38
6024
Noen som har troen i alle fall:
https://blogg.nordnet.no/derfor-har-norwegian-aksjen-blitt-interessant/
https://blogg.nordnet.no/derfor-har-norwegian-aksjen-blitt-interessant/
Frodon
29.03.2019 kl 12:08
5868
Fantastisk link, her er en kort oppsummering: (setningene er klippet rett fra linken)
- Norwegian vil aldri bli like bra som Wizz Air (da burde alle NAS aksjonærer kjøpe der istedenfor?)
- Over tid kan vi ikke finne eksempler på lavprisselskaper med lite gjeld i balansen som ikke har lykkes
- De store driftsmessige svingningene har fått flyselskapene til å skjønne at det ikke er en god idé med mye gjeld på toppen av dette. Det er ikke lenge siden lavprisselskapet Air Berlin gikk konkurs og i det siste har Norwegian vært ute på veldig tynn is.
- Wizz Air er den aktøren med lavest kostnader. Selskapet har ingen gjeld og selv i et svakt marked har det fortsatt å skuffe inn kontanter. For Norwegian er historien motsatt. Selskapet har ikke styrt kostnadene sin godt nok og det har åpnet tapsbringende ruter. Legger du på stigende rentekostnader på en svulmende gjeld så er det ikke rart at dette holdt på å gå galt.
Mvh
Ross Porter
Porteføljeforvalter
Kraft Global
https://blogg.nordnet.no/derfor-har-norwegian-aksjen-blitt-interessant/
- Norwegian vil aldri bli like bra som Wizz Air (da burde alle NAS aksjonærer kjøpe der istedenfor?)
- Over tid kan vi ikke finne eksempler på lavprisselskaper med lite gjeld i balansen som ikke har lykkes
- De store driftsmessige svingningene har fått flyselskapene til å skjønne at det ikke er en god idé med mye gjeld på toppen av dette. Det er ikke lenge siden lavprisselskapet Air Berlin gikk konkurs og i det siste har Norwegian vært ute på veldig tynn is.
- Wizz Air er den aktøren med lavest kostnader. Selskapet har ingen gjeld og selv i et svakt marked har det fortsatt å skuffe inn kontanter. For Norwegian er historien motsatt. Selskapet har ikke styrt kostnadene sin godt nok og det har åpnet tapsbringende ruter. Legger du på stigende rentekostnader på en svulmende gjeld så er det ikke rart at dette holdt på å gå galt.
Mvh
Ross Porter
Porteføljeforvalter
Kraft Global
https://blogg.nordnet.no/derfor-har-norwegian-aksjen-blitt-interessant/