NAS - Max 8 problemene kan bli en gullgruve for NAS

gmtrade
NAS 01.04.2019 kl 17:33 11866

Hei,

Gjør comeback her på forumet, da jeg har kjøpt NAS idag.
Solgte meg ut og var ferdig med selskapet i fjor høst - trodde jeg.

Har fulgt Max 8 saken i media og tror dette kom som sendt fra vår herre for selskapet. Her har selskapet fått mulighet til å kansellere haugevis med ulønnsomme avganger, mulighet til å kreve erstatning for innstilte flygninger som i utgangspunktet driftes med tap, muligheter for utsettelser av leveranser, og kanskje også forhandlingsrom for prisreduksjon, og eventuelt kansellering av fremtidige leveranser. Dette vil lette trykket på selskapet og gi mulighet for raskere å komme i balanse og vise til solid overskudd.

Bjørn er nå på veg til USA for å drøfte disse tingene med Boeing. Her blir det spennende tider fremover.

Mitt tips er at vi ser NAS over 70 kroner, allerede i år.

NB! Det er lite trolig at vi så bunnen i dag, men jeg klarte ikke vente lengre. Regn med at aksjen må godt ned på 30 tallet før det snur opp.

GM
Redigert 21.01.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
gmtrade
09.04.2019 kl 22:38 5408

Jeg tror det vil komme en modifisert flytype som erstatning for Max. Det er 5000 fly i bestilling fra alle verdens flyselskap og ingen vil fly med denne flytypen lengre.

Dette er et mye større problem for Boeing enn det er for NAS.

Som jeg tidligere har nevnt kan det her være muligheter for at trykket vil lette på mottak av nye fly. Mener selv selskapet har hatt en altfor ekspansiv leveranseplan. Nå kan selskapet jobbe med å få til lønnsomhet med det de allerede har.

Det er greit å ta med seg at ingen andre konkurrenter mottar nye Max fly heller. Det kan gi noe mindre prispress i markedet, spesielt om problemene drar ut i tid. NAS har nå falt langt mer en det konsekvensen av Max problemene skulle tilsi. Folk vedder helt enkelt på at hele greia går overende.

Ser folk snakker om Kjos og at han kan bli tvangssolgt. Det er ikke helt usannsynlig at det kan skje på et tidspunkt, men det vil ikke ha noe å si for selskapets videre drift. Noen kjøper aksjene. Kjos blir ev en mindre eier. Han er allerede en ganske liten eier, da han har overdratt størstedelen av aksjene til barna. Kjos mister således i hovedsak stemmerett.

Uansett blir der langsøkte spekulasjoner. Selskapet består. Svært få kreditorer er særlig bekymret for selskapets gjeld, tror jeg. Mange andre flyselskap hungrer for nye fly nå og NAS har kjøpt mange på billigsalg. De underliggende verdiene her langt overgår gjelden ved en avvikling, slik jeg ser det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2019 kl 23:08 5345

Bluejet har nettopp bekreftet at de skal på langdistanse og da kanskje i direkte konkurranse med Norwegian ?

Bekreftet i kveld. Kanskje dette var grunnen til nedgangen i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
boltzmann
10.04.2019 kl 06:37 5183

This is old news. It was thoroughly discussed in the media around March 10, see for example [https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/flere-vil-kopiere-norwegians-lavpris-langdistansesatsing-naa-kommer-amerikanske-jetblue/24575550], where the announcement date April 10 was also singled out.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
boltzmann
10.04.2019 kl 09:56 5023

15:24 UTC+8, 2019-04-10: "China Eastern Airlines is claiming losses from Boeing after its 737 MAX fleet was grounded following two deadly crashes. The Shanghai-based carrier has 14 Boeing 737 MAX aircraft, operated by affiliates, which have been grounded since March following orders from the Civil Aviation Administration of China."

"Norwegian Air has also sought compensation from Boeing for costs and lost revenue after grounding its 737 MAX fleet. The Oslo-based airline has 18 such passenger jets in its 163-aircraft fleet."

PS! "This is the second time that global airlines have asked for compensation from Boeing after the grounding of its aircraft. Carriers including Japan Airlines, All Nippon Airways and Polish Airlines received compensations from Boeing after the US Federal Aviation Administration grounded the Boeing 787 Dreamliner after two lithium-ion-battery-related fires in the aircraft in early 2013.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
17.04.2019 kl 11:46 4697

Følger opp denne med å meddele at jeg solgte meg helt ut av NAS i dag - med blandede følelser.
Har stor tro på selskapet med et par års perspektiv. Selger i hovedsak for å frigjøre cash og ha ledig kapital ved en korreksjon ned som jeg føler nærmer seg.

Fortsatt er det mye som kan slå ut positivt - som tidligere nevnt i ulike innlegg over, men kortsiktig uten store nyheter vil Marshalls aggresive shorting rundt 40 kroner, samt økende oljepris, bidra til å holde kursen nede. Ser for meg en tur ned på 30 tallet igjen, dersom ingen drar en kanin opp av hatten.

God påske!

Gm
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
24.04.2019 kl 17:34 4362

Vekker denne tråden til liv igjen da jeg har kjøpt meg inn igjen.

Sjanser på en kamikazetrade i forbindelse med resultat i morgen. Kun en post på 1500 aksjer i første omgang. Skumleser gjennom rapporten i morgen tidlig og vurderer videre strategi. Dersom det ikke er full krise og alle mann til pumpene, blir det vel å legge inn et kjøp ytterligere kjøp på 35 kroner og håper på en overreaksjon ned, når de nervøse dumper kl 09.05.


Stalltips er at Kjos annonserer sin avgang i morgen.

Gm


NAS har en tendens til å øke på dårlige tall, når markedet får summet seg. Typ, det var dårlig, men i grunn forventet. Så dårlig var det jo ikke..?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
24.04.2019 kl 17:58 4307

Hva er taktikken her?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
24.04.2019 kl 18:36 4229

Taktikken er å tjene penger. Selge dyrt og kjøpe billig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
24.04.2019 kl 18:40 4218

gbkvinlog skrev Hva er taktikken her?
Nei, ingen gjennomtenkt taktikk vedrørende kjøp i dag og resultat i morgen, bortsett fra at det er spennende å sitte med en liten pott og vente på resultatet.

All moro koster penger..

Kanskje blir det noen raske tusenlapper dersom NAS åpner et par kroner opp i morgen tidlig. Åpner det ned 2-3 kroner blir det en vurdering å kjøpe mer dersom jeg vurderer nedgangen å være overdrevet i forhold til resultat og rapport. Kanskje kan jeg da komme ut med noen tusen i pluss selv om det ender ut i null i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 19:00 4173

Rent logisk sett ift Q1 for flyaksjer er vel det lure å være ute på rapport og inn før trafikktall for april. Men, det er ikke godt å si i år. Svært mange ubesvarte spørsmål rundt Norwegian akkurat nå og morgendagens rapport kan belyse mange ting.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 19:02 4135

Det er ikke svært delte meninger om NAS
Det er stort sett enighet om at dette er et dårlig case
I løpet av noen mnd er de på ny fri for penger
Hva pokker gjør de da
Ny emisjon?
Fusjon?
Selges selskapet for 1 kr pr aksje ?
Helt håpløst case dette nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 19:05 4126

Er det noen av dere som vet hvilke ruter som er lat ned og som skal legges ned
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 19:05 4124

Meget fornuftig innlegg Hektar
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
24.04.2019 kl 19:23 4072

Ja du sier det (igjen), Matmons.

Likevel er det altså mange fler aksjonærer i NAS nå, enn det var på 300 kroner. Derfor er det ikke riktig som du skriver. Det er absolutt ikke enighet om at NAS er et dårlig case. Det er enighet i om at NAS har problemer og utfordringer. Dette er også årsaken til at kursen er lav, og som følge av det ser NAS som et bra betting case der mange mener risk/reward er akseptabel, og at oppsiden kan være svært bra på sikt.

Håper morgendagens rapport kan gi en pekepinn på status og, samt utsikter for hva vi kan forvente i tiden fremover.

Gm
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
25.04.2019 kl 09:08 3954

Da er aksjene solgt. Ble 1500 å kjøpe is for.. Kanskje fortsetter det opp, men jeg venter for å se om Marshall kommer med et angrep.

Gm
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
HP17
25.04.2019 kl 09:13 3935

Bare resultat enn forventet og gode avtaler på utsettelse av levering av fly. Dette kan gi en hefitg shortskvis i aksjen og vil ikke utelukke at NAS rigges for salg
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
26.04.2019 kl 15:31 3804

Bommet litt med salget mitt på morgenen, men det ble visst ikke så feil likevel. Kjøpte meg opp litt når den raste under 40 nå.
Blir spennende å se hvor langt ned den kommer før nytt forsøk over 40..

Nå tar jeg meg en tur med Norwegian til Miami!

God helg!
Gm
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 15:34 3793

Da fikk man svaret:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140

Shorterne øker og øker i velkjent mønster, presser veldig hardt nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
26.04.2019 kl 15:45 3763

Ikke uventet dette. Spørsmålet var vel ikke "om" men "når". Tror at noen vil få seg en real kalddusj innen en viss tid ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
26.04.2019 kl 16:00 3722

Nei, dette var ikke uventet. Tror ikke Marshall og de store andre shorterne har planer om å tape penger i NAS. Det kommer de heller ikke til å gjøre. Spennende å se hvor langt ned den må. Kanskje under 30 kroner?

Uansett, ble enda ett kjøp her nå. 2000 aksjer. Det får holde i denne omgang. Snitt 39.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 16:01 3721

Rakner helt nå. Griiiiner
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 16:15 3695

Shorting er sikret ganske kort tid etter for gevinst. Planer om å tape har de selvfølgelig ikke, men det hadde de ikke for et år siden heller nå shorten økte ekstremt under 200 og de siste dekket seg inn opp mot 50% høyere etter IAG kom på banen. Hvem vet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 16:20 3669

300 000 minus i dag.. deilig!
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 16:21 3667

skal det ytterliggere ned??
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
26.04.2019 kl 16:22 3660

Litt av en intradadagvariasjon:)!
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
26.04.2019 kl 16:52 3557

Må si, jeg kan ikke annet enn å syntes synd på de som kjøpte på toppen i dag, med håp om 50 og 100 kroner. Ingenting fundamentalt førte til nedgangen. Dessverre er det sterke aktører som nå vedder på at NAS skal komme i skikkelig trøbbel, og det er mye som tyder på at de kan få rett i det. Det er et 50/50 bet, slik jeg ser det. Selskapet er uten tvil i en skvis situasjon og må ha litt flaks for å komme gjennom de neste par årene på en god måte.

For egen del forsøker jeg kun å svaie med litt for å tjene et par tusen her og der. Selger meg nok ut igjen rett over 40 neste uke dersom det kommer en ny bølge opp.
Akkurat nå sitter jeg med en følelse av jeg kan bli sittende fast en liten stund.. Tror dessverre ikke bunnen er satt for året.

Nåja. Nok negativitet. Jeg lover i alle fall å handle rikelig med øl på flyet over til Uniten i morgen tidlig!

Gm
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 16:56 3543

å ja dette er vondt!! Goood helg. Håper dette stopper opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 21:32 3383

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-setter-opp-ekstra-avganger-til-flere-norske-byer/24610585

Klingende mynt. Må si 7. mai blir svært spennende.

Alt er fullbooket unntatt de nye avgangene og der er prisen 2500. Inntekten i helgen i Skandinavia for Norwegian må være helt latterlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
CC
26.04.2019 kl 21:46 3364

Om NAS taper litt mindre på streik i SAS løser ikke de fundamentale problemene. For høy gjeld. Sterk konkurranse (se hva Finnair sa om dette mht Europa), MAX problemer og høyere oljepris kan lett gi underskudd også i år. NAS balanser på knivbladet med 3% egenkapital andel. Ny emisjon tidlig 2020 er ikke utenkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 21:55 3352

Hva har det å si, det er sommersesongen man eier denne. Vinteren holder man seg unna fly. Om du skal drive rabiat baissing i et helt år så tror jeg du blir bra sliten, særlig gjennom trafikktall og kvartalsrapporter for høysesongen ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
CC
26.04.2019 kl 22:00 3338

Sorry. Der tok du nok feil.

https://charts.equityclock.com/airlines-industry-seasonal-chart
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 22:11 3322

Sorry. Der tok jeg rett.

Se på Norwegian må gutten min og trenden siste år. Eie om sommer, kvitte seg med de om høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.08.2019 kl 18:57 2772

Ble dette tidenes dårligste comeback? Max 737 ser ikke ut som en gullgruve akkurat...
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.08.2019 kl 18:58 2770

Haha ånei, her også 😂 nå vet vi hvor fredagskvelden går. Spent på hvordan denne tickeren ser ut i morgen, 100-200 skadefrydende innlegg ca?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare