VOW/SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRĂNNE!
I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten pÄ den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
SÄ verdier der andre sÄ sÞppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler pÄ slikt innen diverse omrÄder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BĂ DE SĂPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
«Her kan det vÊre GULL Ä finne, var hans budskap». SmÄ og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstÄr hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL â SSO â SSHIP â TOMRA og BON) â men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strĂžk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
For Ä gjÞre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som gÄr sÄ det griner) og TOM som er verdensleder pÄ sitt omrÄde. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i NordsjĂžen, et fergeselskap mellom skandinaviske land â eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert pÄ Oslo Axess!
Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forstÄelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdilĂžse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt Ă„ fylle et badekar med superlĂžnnsomme aksjer til en bĂžrsverdi av 8-900 millioner.
NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. JĂžje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!
SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95
TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)
SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). HĂžres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!
* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er lÄst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omlÞp!
NÄr alle de nye grÞnne fondene strÞmmer til bÞrs Mà de knive om de fÄ gjenvÊrende - sammen med de NYE investorene som strÞmmer til!
Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dÄrlige tider. I gode knapt aksjer Ä fÄ tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten Ä presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP pÄ vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selskapet (min pÄstand)!
Akkurat som de fleste andre. Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!
Hva driver sÄ SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjÞfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer (hm, skulle det stÄtt >2000. Tror det!)
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelĂžnnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin fĂžrste kontrakt innen fullskala testanlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens stĂžrste innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngÄs kommer det senere vedlikeholdsoppdrag pÄ de samme anleggene.
Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt pÄ selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/
Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf
GÄr man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BĂ NN I BĂTTA â uansett hvordan man ser pĂ„ tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svĂŠrt mange aksjer i omlĂžp.
- Ingen er dog i nĂŠrheten av SSHIP.
- SvĂŠrt veldrevet â og en KLAR vinner pĂ„ de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling pÄ hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!
Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad i SSHIP-aksjer er absolutt Ă„ foretrekker framfor
et kjÞlig OL-anlegg med NEL-aksjer - der man GRUER seg til Ä putte tÄa oppi.....!
PS; Overskrift endret den 11/1 - i forbindelse med navnebyttet.
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
SÄ verdier der andre sÄ sÞppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler pÄ slikt innen diverse omrÄder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BĂ DE SĂPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
«Her kan det vÊre GULL Ä finne, var hans budskap». SmÄ og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstÄr hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL â SSO â SSHIP â TOMRA og BON) â men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strĂžk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
For Ä gjÞre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som gÄr sÄ det griner) og TOM som er verdensleder pÄ sitt omrÄde. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i NordsjĂžen, et fergeselskap mellom skandinaviske land â eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert pÄ Oslo Axess!
Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forstÄelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdilĂžse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt Ă„ fylle et badekar med superlĂžnnsomme aksjer til en bĂžrsverdi av 8-900 millioner.
NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. JĂžje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!
SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95
TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)
SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). HĂžres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!
* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er lÄst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omlÞp!
NÄr alle de nye grÞnne fondene strÞmmer til bÞrs Mà de knive om de fÄ gjenvÊrende - sammen med de NYE investorene som strÞmmer til!
Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dÄrlige tider. I gode knapt aksjer Ä fÄ tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten Ä presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP pÄ vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selskapet (min pÄstand)!
Akkurat som de fleste andre. Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!
Hva driver sÄ SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjÞfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer (hm, skulle det stÄtt >2000. Tror det!)
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelĂžnnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin fĂžrste kontrakt innen fullskala testanlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens stĂžrste innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngÄs kommer det senere vedlikeholdsoppdrag pÄ de samme anleggene.
Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt pÄ selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/
Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf
GÄr man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BĂ NN I BĂTTA â uansett hvordan man ser pĂ„ tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svĂŠrt mange aksjer i omlĂžp.
- Ingen er dog i nĂŠrheten av SSHIP.
- SvĂŠrt veldrevet â og en KLAR vinner pĂ„ de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling pÄ hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!
Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad i SSHIP-aksjer er absolutt Ă„ foretrekker framfor
et kjÞlig OL-anlegg med NEL-aksjer - der man GRUER seg til Ä putte tÄa oppi.....!
PS; Overskrift endret den 11/1 - i forbindelse med navnebyttet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09
Du mÄ logge inn for Ä svare
Hammers, jeg er en mann med prinsipper. Det er ikke verre enn det. Men som kjent er det slanger i Paradis , sÄ jeg bÞr kanskje moderere meg ja ;)
Hva forventer du deg i Q4 da? Jeg har skrevet hva jeg forventer.
Farfar: Det du skrev kunne du heller fortalt til dine barnebarn ;)
Hva forventer du deg i Q4 da? Jeg har skrevet hva jeg forventer.
Farfar: Det du skrev kunne du heller fortalt til dine barnebarn ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:42
Hei Hammers
tilbake fra cruice som var en fin opplevelse. Vr heldig og fikk invitasjon til broen og mÞtte kapteinen, nevnte for ham at jeg har hatt aksjer i et selskap som leverer grÞnne lÞsninger til cruice selskapers avfallshÄndering og nevnte navnene scanship / vow, men ingen bjeller ringte - hvilket ikke trenger bety noe som helst.. Kapteinen sa de hadde de mest avanserte systemene,
Vel angrer ikke at jeg solgte meg ut pÄ 24, og fÞler meg egentlig veldig komfortabel med mine Pho, PLt og Wen aksjer. Hvis jeg kunne tenkt meg inn igjen ville jeg undersÞkt litt om konkurranse, konkurransefortrinn, om ordre gir fremtidige inntekter og om industrielle rettigheter osv. Min personlige mening er at Vow nÄ har alt for lav omsetning og mulig fortjeneste til Ä forsvare en m cap pÄ 2,5 milliarder, men jeg Þnsker lykke til og takker for tips, som ga 60 % i pluss,
tilbake fra cruice som var en fin opplevelse. Vr heldig og fikk invitasjon til broen og mÞtte kapteinen, nevnte for ham at jeg har hatt aksjer i et selskap som leverer grÞnne lÞsninger til cruice selskapers avfallshÄndering og nevnte navnene scanship / vow, men ingen bjeller ringte - hvilket ikke trenger bety noe som helst.. Kapteinen sa de hadde de mest avanserte systemene,
Vel angrer ikke at jeg solgte meg ut pÄ 24, og fÞler meg egentlig veldig komfortabel med mine Pho, PLt og Wen aksjer. Hvis jeg kunne tenkt meg inn igjen ville jeg undersÞkt litt om konkurranse, konkurransefortrinn, om ordre gir fremtidige inntekter og om industrielle rettigheter osv. Min personlige mening er at Vow nÄ har alt for lav omsetning og mulig fortjeneste til Ä forsvare en m cap pÄ 2,5 milliarder, men jeg Þnsker lykke til og takker for tips, som ga 60 % i pluss,
Jeg kan ingenting om selskapet, men etterhvert som jeg leser her, sÄ begynner vel dette Ä minne om NEL ?
Selskapet tjener penger, men prises litt som NEL likevel, skyhĂžy grĂžnn prising uten nok substans?
SS
Selskapet tjener penger, men prises litt som NEL likevel, skyhĂžy grĂžnn prising uten nok substans?
SS
tran5
11.02.2020 kl 18:27
3768
Nel tjener ikke penger
Det skrev jeg jo ogsÄ.
Men det virker som om vow som har gÄtt 4-5 gangern, er boble priset pÄ mange mÄter ogsÄ. I allefall vel grÞnn prising om jeg tolker dette rett.
SS
Men det virker som om vow som har gÄtt 4-5 gangern, er boble priset pÄ mange mÄter ogsÄ. I allefall vel grÞnn prising om jeg tolker dette rett.
SS
exuptro
11.02.2020 kl 18:45
3770
Ă
joda, PLT indikerte du salgssignal i oktober.
https://finansavisen.no/forum/thread/57701/view/1129529
https://finansavisen.no/forum/thread/57701/view/1129529
Hammers
11.02.2020 kl 19:59
3755
OK. Husket ikke det jeg skrev for 4 mnd siden.
Uansett var det riktig den gang - ut fra hvordan kartet da sÄ ut. Ville ha skrevet det samme i dag - ut fra bildet!
I ettertid har det kommet noen konkrete kontrakter til selskapet - og folk har deretter gÄtt mann av huse! Breaking News.
Hva som blir igjen av fortjeneste i PLT er det likevel ingen som vet - riktig ennÄ.
Hilsen Hammers
Uansett var det riktig den gang - ut fra hvordan kartet da sÄ ut. Ville ha skrevet det samme i dag - ut fra bildet!
I ettertid har det kommet noen konkrete kontrakter til selskapet - og folk har deretter gÄtt mann av huse! Breaking News.
Hva som blir igjen av fortjeneste i PLT er det likevel ingen som vet - riktig ennÄ.
Hilsen Hammers
bÄlfreak
11.02.2020 kl 20:16
3724
Jeg anbefaler dere Ä lese min nye trÄd «Vow, sjekk denne» GÄ inn pÄ You Tube og se presentasjonen av Scanship/Vow. Da forstÄr man hvorfor Vow er en aksje man skal kjÞpe......ikke selge....
Enorme muligheter ja. Kanskje mest i de store byene med hĂžyblokker. Et anlegg i kjelleren der vil spare mye transport og forurensing
Transport av sĂžppel skaper stor forurensing og er ganske dyrt
Anleggene kan tilpasses mengden av sĂžppel uten problem.
Transport av sĂžppel skaper stor forurensing og er ganske dyrt
Anleggene kan tilpasses mengden av sĂžppel uten problem.
Klarer Vow 50 mill pÄ bunnlinjen for 2019 ? Nei, de klarer ikke det.
Tradinator
11.02.2020 kl 21:18
3707
En milliard i backlog og har tjent penger hele veien. Usammenlignbar med NEL annet enn markedsveksten som blir helt vill i flere tiÄr fremover. Vow tar sin del av denne kaka og ledes av et meget kompetent team. Antall frie aksjer er langt fÊrre. Blir tre siffer i denne fÞr 2023
Hammers
11.02.2020 kl 21:55
3672
"Problemet" med det dere skriver er at alt i prinsippet allerede er kjent!
Kanskje ikke dette med anlegg i boligblokker, men dette er trolig pÄ forsÞksstadiet - og ligger noen Q unna.
Uansett bĂžr de blokkene vĂŠre STORE. VOW er som kjent mest kjent for Ă„ levere til de stĂžrre aktĂžrene (ref cruise).
Kjent har det vĂŠrt i lengre tid. Likevel klarte ikke kursen Ă„ bryte 35 - og noen svakhetstegn har i ettertid vist seg i chartet.
Jeg skal ikke pÄstÄ noe som helst, men kommer det en generelt svak bÞrsdag - ja sÄ fÄr trolig ogsÄ VOW smake pisken.
Hilsen Hammers......fortsatt aksjonĂŠr.
Kanskje ikke dette med anlegg i boligblokker, men dette er trolig pÄ forsÞksstadiet - og ligger noen Q unna.
Uansett bĂžr de blokkene vĂŠre STORE. VOW er som kjent mest kjent for Ă„ levere til de stĂžrre aktĂžrene (ref cruise).
Kjent har det vĂŠrt i lengre tid. Likevel klarte ikke kursen Ă„ bryte 35 - og noen svakhetstegn har i ettertid vist seg i chartet.
Jeg skal ikke pÄstÄ noe som helst, men kommer det en generelt svak bÞrsdag - ja sÄ fÄr trolig ogsÄ VOW smake pisken.
Hilsen Hammers......fortsatt aksjonĂŠr.
Dette med anlegg i stÞrre blokker i byene var faktisk noe jeg sÄ for meg og skrev pÄ Hegnar for ganske lenge siden. Da aksjen var godt under 3.-
At ledelsen ogsÄ hadde ambisjoner om det tviler jeg ikke pÄ, men det var ikke tema. Jeg kan gjerne driste meg til Ä spÄ mobile anlegg ogsÄ i fremtiden, for disse anleggene kan trolig komprimeres til Ä bli ganske smÄ. Og kan kjÞres mellom deponiene
At ledelsen ogsÄ hadde ambisjoner om det tviler jeg ikke pÄ, men det var ikke tema. Jeg kan gjerne driste meg til Ä spÄ mobile anlegg ogsÄ i fremtiden, for disse anleggene kan trolig komprimeres til Ä bli ganske smÄ. Og kan kjÞres mellom deponiene
BMW_E30
11.02.2020 kl 22:45
3638
Se linken eg delte og legg merke til fÞlgende: Biokull til smelteverksindustrien. Da snakker vi straks kunder som Hydro, Elkem, Wacker, Eramet. Det har prosjekt pÄ gang i sverige allerede. Dette er ikkje bÞrsmeldt. StÞrre potensiale der en i boligblokker pÄ kort sikt vil eg tro.
problemet Hammers er at det virker pÄ meg som dere mener at Vow er omtrent alene om Ä tilby sine tjenester. Hvis du googler hoved forretnings omrÄdene som Vow oppgir pÄ hjemmesidene sine, vil du finne at det er veldig mange som er i markedet som tilbyr tilsvarende produkter Jeg tror ikke Vow egentlig har noen enestÄende unik teknologi, men at det meste er kjent.
Det finnes standarder som nybygg mÄ forholde seg til og myndighetene setter stadig strengere standard krav til rederier- det er veldig positivt
Hva innebÊrer backlogg, som det skrives om? Er ikke det at det i hovedsak er inngÄtt kontrakter pÄ nybygg, - for eksempel skal det bygges RCCL skip pÄ verft i à bo (hvor jeg kjenner en siv ing som jobber) her bygges for eksempel mange av skipene deres , De bygget nettopp ferdig et spennende skip, og det skal sikkert bygges 2sÞster skip til i samme serie, men det kan ta Är fÞr serien er ferdig. SÄ backloggen kan ta lang tid fÞr den er fullbyrdet. Backlog Þket med 33 % i 3 kv. 2019 i forhold til 2018, og omsetningsÞkning har ikke hatt akselerende momentum Dvs i 3 kvartal var omsetningsÞkning 10 % (2018 - 2019) mens altsÄ omsetningsÞkning pr 3kvartal 2019 var pÄ nesten 20 %.
I mellomtiden omsetter Vow kvartalsvis for ca 88 mill i 3 kv. Þkning altsÄ pÄ 10 % i forhold til 2018. Hvis kvartalvis omsetning blir 100 + mill pr kvartal i 2020, tilsvarer det 400 - til 450 mill i 2020. De oppgir et driftsoverskudd pÄ ca 13 % (varierer fra 10 % tidligere Är) men driftsoverksudd er ikke det samme som bunnlinje . Deres kvartalsoppgifter fra 3. kv. , er ganske mangelfulle, inneholder bare utvalgte nÞkkeltall. Hvis de oppnÄr i 2019 en omsetning pÄ 380 mill totalt, kan de fÄ et driftsoverskudd pÄ maks 50 mill.
Derfor mener jeg det er sannsynlig at Vow er for hÞyt priset med en m cap pÄ2,5 milliarder.
edit. Ser av halvÄrsregnskapet 2019 at de da hadde 9,7 mill i cash, total gjeld pÄ 136 mill, og et nettoresultat etter skatt pÄ 14,3 mill
Det finnes standarder som nybygg mÄ forholde seg til og myndighetene setter stadig strengere standard krav til rederier- det er veldig positivt
Hva innebÊrer backlogg, som det skrives om? Er ikke det at det i hovedsak er inngÄtt kontrakter pÄ nybygg, - for eksempel skal det bygges RCCL skip pÄ verft i à bo (hvor jeg kjenner en siv ing som jobber) her bygges for eksempel mange av skipene deres , De bygget nettopp ferdig et spennende skip, og det skal sikkert bygges 2sÞster skip til i samme serie, men det kan ta Är fÞr serien er ferdig. SÄ backloggen kan ta lang tid fÞr den er fullbyrdet. Backlog Þket med 33 % i 3 kv. 2019 i forhold til 2018, og omsetningsÞkning har ikke hatt akselerende momentum Dvs i 3 kvartal var omsetningsÞkning 10 % (2018 - 2019) mens altsÄ omsetningsÞkning pr 3kvartal 2019 var pÄ nesten 20 %.
I mellomtiden omsetter Vow kvartalsvis for ca 88 mill i 3 kv. Þkning altsÄ pÄ 10 % i forhold til 2018. Hvis kvartalvis omsetning blir 100 + mill pr kvartal i 2020, tilsvarer det 400 - til 450 mill i 2020. De oppgir et driftsoverskudd pÄ ca 13 % (varierer fra 10 % tidligere Är) men driftsoverksudd er ikke det samme som bunnlinje . Deres kvartalsoppgifter fra 3. kv. , er ganske mangelfulle, inneholder bare utvalgte nÞkkeltall. Hvis de oppnÄr i 2019 en omsetning pÄ 380 mill totalt, kan de fÄ et driftsoverskudd pÄ maks 50 mill.
Derfor mener jeg det er sannsynlig at Vow er for hÞyt priset med en m cap pÄ2,5 milliarder.
edit. Ser av halvÄrsregnskapet 2019 at de da hadde 9,7 mill i cash, total gjeld pÄ 136 mill, og et nettoresultat etter skatt pÄ 14,3 mill
Jeg tror du mÄ analysere favorittaksjen din NOM. Hva kommer du fram til da i forhold til halvÄrsresultatet?
SĂ„ vidt jeg kan se hadde de 61 mill i minus ;)
SĂ„ vidt jeg kan se hadde de 61 mill i minus ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:23
favoritt og favoritt fru Blom. KjÞpte en lyttepost den dagen fÞr fremleggelse av prestasjonen pÄ spekk, men solgte den igjen med en gang da jeg tok feil.
Aksjer prises jo ofte i forhold til forventninger, slik er det vel ogsÄ med bÄde Vow, pho plt og nom, NÄr forventninger ikke slÄr til, faller aksjene ofte brutalt. Slik ogsÄ med NOM. Lykke til med Vow.
Aksjer prises jo ofte i forhold til forventninger, slik er det vel ogsÄ med bÄde Vow, pho plt og nom, NÄr forventninger ikke slÄr til, faller aksjene ofte brutalt. Slik ogsÄ med NOM. Lykke til med Vow.
Jeg kan ikke se at ikke forventningene til VOW skal slÄ til. Men en kan ikke la seg pÄvirke av hva kortsiktige tradere foretar seg
Du ser ut til Ă„ mene at alle andre aksjer skal prises ut fra forventninger , men ikke VOW
HÄper ikke noen gir bort aksjene sine billig til ustabile individer /tradere som vil inn igjen. Er du ikke enig, Hammers ;)
Du ser ut til Ă„ mene at alle andre aksjer skal prises ut fra forventninger , men ikke VOW
HÄper ikke noen gir bort aksjene sine billig til ustabile individer /tradere som vil inn igjen. Er du ikke enig, Hammers ;)
CapitaL
12.02.2020 kl 10:21
3354
Her var det mange forelskede aksjonĂŠrer gitt;)
Problemet med forelskelser er at de gjÞr blind.. Det er lett Ä se av problemene enkelte har med Ä takle mer nÞytrale syn pÄ selskap de har aksjer i..
Fra vanns til land for Ä ri pÄ den grÞnne bÞlgen, nytt navn og vips skal verdsettelsen mangedobles? Og det etter en oppgang pÄ 500% ? Virkelig?
Det fine med ESG aksjer er at de minner om den herlige DotCom hypen ved Ärtusenskiftet.. BÄde 10 og 20 doblinger fÞr boblene sprakk, med personlig ruin for enkelte og rikdom for andre.. Blir spennende Ä fÞlge med denne boblen fremover. Det sitter nok mange som har doblet og tredoblet pengene sine i denne aksjen og da skal det ikke rare nedturen til fÞr det krakker. TS har gjort det eneste riktige, Ä sikre gevinst.. utrolig Ä gi han pepper for det! Vow er allerede ned 5 kroner fra toppen og det skal nok lenger ned fremover fÞr Vow tar bÞlgen igjen.. Et helt gratis tips;)
Problemet med forelskelser er at de gjÞr blind.. Det er lett Ä se av problemene enkelte har med Ä takle mer nÞytrale syn pÄ selskap de har aksjer i..
Fra vanns til land for Ä ri pÄ den grÞnne bÞlgen, nytt navn og vips skal verdsettelsen mangedobles? Og det etter en oppgang pÄ 500% ? Virkelig?
Det fine med ESG aksjer er at de minner om den herlige DotCom hypen ved Ärtusenskiftet.. BÄde 10 og 20 doblinger fÞr boblene sprakk, med personlig ruin for enkelte og rikdom for andre.. Blir spennende Ä fÞlge med denne boblen fremover. Det sitter nok mange som har doblet og tredoblet pengene sine i denne aksjen og da skal det ikke rare nedturen til fÞr det krakker. TS har gjort det eneste riktige, Ä sikre gevinst.. utrolig Ä gi han pepper for det! Vow er allerede ned 5 kroner fra toppen og det skal nok lenger ned fremover fÞr Vow tar bÞlgen igjen.. Et helt gratis tips;)
Ă
sammenligne med Dot.com bĂžlgen sier vel sitt om deg som 'invistor' Var/Er du gammel nok til Ă„ ha opplevd den bĂžlgen forresten?
CapitaL
12.02.2020 kl 10:34
4553
invistor? Er det et patetisk forsÞk pÄ Ä gjÞre narr av de som har et annet syn pÄ VOW enn deg?
Bruker en 20-Äring uttrykk som forelskelser gjÞr blind? Du klarer jo ikke Ä lese verken pÄ eller mellom linjene du;)
Bruker en 20-Äring uttrykk som forelskelser gjÞr blind? Du klarer jo ikke Ä lese verken pÄ eller mellom linjene du;)
Hehe.. hvis du snakker om forelskelser til meg sÄ var de pÄ topp for over 50 Är siden ;) Men du behÞver ikke bekymre deg over VOW hvis du mener aksjen er farlig
ps Vil du redde noen fra 'ulĂžkka' bĂžr du kanskje se til diverse Pharma-aksjer eller kanskje PoLight?
ps Vil du redde noen fra 'ulĂžkka' bĂžr du kanskje se til diverse Pharma-aksjer eller kanskje PoLight?
startloss
13.02.2020 kl 10:20
4377
Polight har jeg tro pÄ etter hvert. Men det gjenstÄr testing av de klokkende linsene allerede er installert i. Utrrolige linser er det uansett. Ingenting er utav fokus i bildet. En linserevolusjon egentlig. Tror det er et selskap med stort potensiale, men prisen vil nok vÊre volatil fram til de fÄr testet de skikkelig og begynner Ä sikre seg flere inntektskilder.
NÄ har Vow begynt Ä snuse litt under 30.9, sÄ neste motstand blir 27,7. Spennende utvikling pÄ osebx nÄ.
NÄ har Vow begynt Ä snuse litt under 30.9, sÄ neste motstand blir 27,7. Spennende utvikling pÄ osebx nÄ.
Helt uenig i din vurdering . Hadde det vÊrt en normal eller positiv dag generelt hadde VOW vÊrt i pluss. Legg bort linjalen og tenkt pÄ det fundamentale
PoLight faller som en stein slik jeg skrev.
PoLight faller som en stein slik jeg skrev.
Kursen har lagt seg fint til rette pÄ nederste BB. Skal den fortsette videre ned til 26 slik en teknisk analyse fra en eller annen her pÄ forumet presenterte forleden?
Tradinator
13.02.2020 kl 10:45
4332
Jeg bryr meg fint lite om Vow ligger pÄ 30 eller 27 og har mye lengre horisont pÄ denne investeringen. PÄ vei mot 100 gÄr det sjeldent rett opp. Det beste med slike perioder er muligheter for Ä kjÞpe litt pÄ dippene. Lenge siden siste melding, men ikke lenge til Q4 og ikke lenge til melding. Tipper vi ser kurs mot 40 kroner innen kort tid.
Ja, det er ikke lenge til vi kan ta linjalen fra disse chartistene og gi dem et rapp over fingrene..hehe
Hadde de brukt den til Ă„ konstruere noe fornuftig innen bygg og mekanikk hadde det vĂŠrt mye bedre
Hadde de brukt den til Ă„ konstruere noe fornuftig innen bygg og mekanikk hadde det vĂŠrt mye bedre
startloss
13.02.2020 kl 10:55
4302
Den konsoliderer etter oppgang, som normalt. Det har vÊrt generelt gode tider pÄ osebx, sÄ regner med generell konsolidering nÄ som dette viruset holder pÄ. Helt normalt det ogsÄ.
«Hadde det vÊrt» er et dÄrlig argument, markedet endres av det som faktisk skjer, ikke det du Þnsker skal skje. à skille fundamentale forhold fra det tekniske bildet er helt feil. Det er to sider av samme mynt. I markedet finnes ALLE forhold, «fundamentalt» er et oppbrukt ord. Alt er fundamentalt i markedet, og markedet er arkitekten bak chartene.
«Hadde det vÊrt» er et dÄrlig argument, markedet endres av det som faktisk skjer, ikke det du Þnsker skal skje. à skille fundamentale forhold fra det tekniske bildet er helt feil. Det er to sider av samme mynt. I markedet finnes ALLE forhold, «fundamentalt» er et oppbrukt ord. Alt er fundamentalt i markedet, og markedet er arkitekten bak chartene.
Dersom kursen svinger nedom 26 betyr ikke det at den ikke kommer opp igjen. Det kan jo eventuellt bli en fin anledning til Ä kjÞpe seg inn i aksjen for de som har tro pÄ at ferden vil fortsette videre oppover etterpÄ. Litt teknisk krydder gjÞr en ellers god aksje bare enda mer velsmakende.
Det er ikke ofte man fÄr en virus-epidemi , men du mener kanskje det er normalt? Dette er en vekstaksje , sÄ teknisk vurdering blir bare tÞv. Men bare fortsett du.
En burde interessere seg litt mer for selskapet og ikke sine egne tegnesaker
Man har gode og dÄrlige dager pÄ OSE mye avhengig av hendelser i utlandet
En burde interessere seg litt mer for selskapet og ikke sine egne tegnesaker
Man har gode og dÄrlige dager pÄ OSE mye avhengig av hendelser i utlandet
Hammers
13.02.2020 kl 19:10
4123
Jeg er selvsagt like interessert i VOW som liten aksjonĂŠr - som jeg var da jeg var en del stĂžrre.
Kursen har fortsatt Ä falle rolig tilbake etter bruddet pÄ den skrÄtt stigende stÞtten.
Det er ogsÄ et nytt SVAKT brudd ved dagens nivÄ. Brudd under den siste bunnen i denne "sekvensen"!
VIKTIG for oss aksjonÊrer er det at stÞtten ved dagens nivÄ ikke blir brutt som sluttkurs!
I sÄ fall gis et stÞrre salgssignal. Noe stÞtte ved den stiplede linja, men hovedstÞtten ved den stiplede i underkant (27,70).
https://www.tradingview.com/x/v2tRytiv/
Hilsen Hammers.........som ser 26 nevnes av en som har lest av andre....! Ikke noe jeg klarer Ă„ se i farta!
Konklusjon; ALT OK over 31,20. Mer "guffent" under!
Kursen har fortsatt Ä falle rolig tilbake etter bruddet pÄ den skrÄtt stigende stÞtten.
Det er ogsÄ et nytt SVAKT brudd ved dagens nivÄ. Brudd under den siste bunnen i denne "sekvensen"!
VIKTIG for oss aksjonÊrer er det at stÞtten ved dagens nivÄ ikke blir brutt som sluttkurs!
I sÄ fall gis et stÞrre salgssignal. Noe stÞtte ved den stiplede linja, men hovedstÞtten ved den stiplede i underkant (27,70).
https://www.tradingview.com/x/v2tRytiv/
Hilsen Hammers.........som ser 26 nevnes av en som har lest av andre....! Ikke noe jeg klarer Ă„ se i farta!
Konklusjon; ALT OK over 31,20. Mer "guffent" under!
Da bÞr du ta meg deg startloss og flytte over til Polight-trÄdene . Du/Dere aner tydeligvis ikke hva leserne pÄ de trÄdene gÄr glipp av nÄr dere ikke plasserer innleggene pÄ riktig sted.
For VOW sin del sÄ det rimelig bra ut en stund, helt til noen ble tynget av stundens alvor og fant ut at de mÄtte selge koste hva det koste ville.
For oss som er langsiktige skader det ikke Ă„ seile videre med mindre balllast
For VOW sin del sÄ det rimelig bra ut en stund, helt til noen ble tynget av stundens alvor og fant ut at de mÄtte selge koste hva det koste ville.
For oss som er langsiktige skader det ikke Ă„ seile videre med mindre balllast
Hammers
13.02.2020 kl 23:24
3881
Innlegget er slettet
Er det ikke pÄ tide Ä slutte med denne meningslÞse jammingen av denne trÄden?
Dette er en trÄd om VOW - noe du bevisst driter i. FÄr bare minne om hva admin nylig har gjentatt for oss alle;
Overtramp av diverse slag vil heretter bli slÄtt hardt ned pÄ: https://finansavisen.no/forum/thread/77944/view
Hilsen Hammers..........som ellers Ăžnsker deg en fin kveld!
Dette er en trÄd om VOW - noe du bevisst driter i. FÄr bare minne om hva admin nylig har gjentatt for oss alle;
Overtramp av diverse slag vil heretter bli slÄtt hardt ned pÄ: https://finansavisen.no/forum/thread/77944/view
Hilsen Hammers..........som ellers Ăžnsker deg en fin kveld!
Jeg skal kjÞpe Vow aksjer nÄr Hammers skal kjÞpe.
Tradinator
14.02.2020 kl 10:29
3625
Men det er Vow, sÄ da er det jo bare Ä gÄ all in. NÄ er kursen i ferd med Ä vede rett vei igjen.
Kommer det er positiv melding nÄ sÄ vil kursen oppover skyte fart. Normalt er det ikke lenge til
Tradinator
14.02.2020 kl 11:18
3584
Det er ingen gode grunner til Ä selge denne annet enn Ä sikre gevinst og det er det noen som gjÞr nÄ. Du kommer aldri til Ä fÄ tilbake samme antall aksjer uten Ä bla opp betydelig mere. Fremtiden vÄr er miljÞ, miljÞ, miljÞ og deretter bÊrekraft og gjenvinning....... Kaka vokser seg stÞrre og stÞrre og VOW kan selv med en liten markedsandel i fremtiden sko seg enormt pÄ dette. Jeg tror jo i tillegg de er sÄpass tidlig ute og har sÄ bred teknologi og nedslagsfelt at de vil erobre store kontrakter pÄ globalt nivÄ om kort tid. allrede er de pÄ innsiden hos Nestle. Stort stÞrre blir det ikke. Tror ogsÄ snart at det meldes om nye kontrakter og husk ogsÄ at de har vedlikehold og service pÄ alle kontrakter. 100 passeres innen et par Är, kos deg med svingningene i mellomtiden.
Jeg tror ganske sikkert grÄdigheten vil erstatte frykten her i neste uke
Har en ubegrenset med ordrer vil det normalt sett skape ubegrenset overskudd ogsÄ
Tyskerne har fÄtt opp dampen igjen ogsÄ. GrÞnne VOW vil trolig ta vÄren pÄ forskudd !
Har en ubegrenset med ordrer vil det normalt sett skape ubegrenset overskudd ogsÄ
Tyskerne har fÄtt opp dampen igjen ogsÄ. GrÞnne VOW vil trolig ta vÄren pÄ forskudd !
Hammers
14.02.2020 kl 16:17
3440
SmÄspennende tendenser i chartet.
Hilsen Hammers
Hilsen Hammers
Det blir Happy End for VOW:
https://www.bing.com/videos/search?q=vow+asa&view=detail&mid=A2DF2993681B5050F7B0A2DF2993681B5050F7B0&FORM=VIRE
https://www.bing.com/videos/search?q=vow+asa&view=detail&mid=A2DF2993681B5050F7B0A2DF2993681B5050F7B0&FORM=VIRE
Hammers
14.02.2020 kl 18:34
3351
En fin dag, der stÞtten pÄ gÄrdagens nivÄ holdt. En type rekyl man liker Ä se.
https://www.tradingview.com/x/QtdT32jT/
Ellers var selgerne svĂŠrt tilbakeholdne gjennom hele dagen - unntatt 20 Ăžre ned i etterauksjonen.
Jeg valgte selv Ä kjÞpe tilbake de aksjene jeg solgte pÄ 34,3. NÄ inn 7-8% lavere.
Begrunnelsen; Kun at stÞtten sÄ ut til Ä holde - og at et oppsving kunne vÊre pÄ gang etter en svak periode.
Hilsen Hammers......som ellers syntes det var en flott lĂ„t fra Merida. En som gir hĂ„p om framtiden....đ!
https://www.tradingview.com/x/QtdT32jT/
Ellers var selgerne svĂŠrt tilbakeholdne gjennom hele dagen - unntatt 20 Ăžre ned i etterauksjonen.
Jeg valgte selv Ä kjÞpe tilbake de aksjene jeg solgte pÄ 34,3. NÄ inn 7-8% lavere.
Begrunnelsen; Kun at stÞtten sÄ ut til Ä holde - og at et oppsving kunne vÊre pÄ gang etter en svak periode.
Hilsen Hammers......som ellers syntes det var en flott lĂ„t fra Merida. En som gir hĂ„p om framtiden....đ!
Tusen takk Hammers!
Og som du vet:
Fremtiden er i vÄre og i VOW sine hender!!
Og som du vet:
Fremtiden er i vÄre og i VOW sine hender!!
karlman
15.02.2020 kl 19:12
3091
Ble mangemillionÊr pÄ et utradisjonelt valg: Dette er mannen bak BÞrsens grÞnne vinner
https://e24.no/boers-og-finans/i/kJza3X/vow-sjefen-bygde-kommunale-renseanlegg-naa-er-han-blitt-mangemillionaer-paa-boersens-groenne-vinner
https://e24.no/boers-og-finans/i/kJza3X/vow-sjefen-bygde-kommunale-renseanlegg-naa-er-han-blitt-mangemillionaer-paa-boersens-groenne-vinner
Hammers
15.02.2020 kl 22:22
2998
En velfortjent gevinst til Sjefen đ!
Hyggelig at ogsÄ en hel haug med forumdeltakere og har hatt rikelig anledning til Ä bli med pÄ seilasen!
Ja, for trÄden ble (som tidligere gjentatt) startet da kursen sto pÄ 8-tallet! For 10 mnd siden. ALLE som leste kunne blitt med!
Hilsen Hammers
Hyggelig at ogsÄ en hel haug med forumdeltakere og har hatt rikelig anledning til Ä bli med pÄ seilasen!
Ja, for trÄden ble (som tidligere gjentatt) startet da kursen sto pÄ 8-tallet! For 10 mnd siden. ALLE som leste kunne blitt med!
Hilsen Hammers