Golden Ocean - Går de med overskudd pr dags dato?

Frodon
GOGL 07.04.2019 kl 11:42 24866

Jeg har satt opp litt tall på ratene til Golden ocean på fast kontraktene i Q1 2019 og spot ratene pr dags dato. Opex er usd 5200 på alle skipene til Gogl.

Som Mollen og Empire påpeker, er det ca helt håpløst å regne nøyaktig på tallene til Gogl siden vi ikke vet ratene de oppnår på skipene som er i spotmarkedet, index linkede kontrakter osv. Spottprisene er et gulv for det minste Gogl har i inntekt på Capesize. Siden vi ikke vet hvilke spot rater Gogl skip oppnår når skip legger ut på nye turer med nye rater, blir dette enda mer håpløst å regne på ;) Det kan også være stor forskjell på snittrater i kalenderperioden Q1 vs virkelig oppnådd snittrate for Q1, det kommer an på hvor lang reise og hvilken rate som er oppnådd ved hver kontrakt.

Golden Ocean eier 38 stk Capesize og 8 stk Capesize er chartet fra Skip Finance. 26 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på 5520. Dette er nesten halvparten av hva ratene var på den 4.2.2019 på 8.748. Dette utgjør totale rater i spot på minimum usd 143.520 pr dag. Empire skriver at 32 av 54 skip i "spot" for Golden, er i en "Pool" eller "revenue sharing agreement"(RSA) og det var ingen Capesize som gikk i "ren spot" fra Januar til slutten av Mars 2019. For Capesize så er skipene i "pool" med CCL og Ultramax er i "Pool" med C Transport Holding Ltd’s

Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Empire skriver "at de få indeks linkede kontraktene som har kommet ut offentlig har ligget mellom 107-112% av indeks. Om golden får mer eller mindre enn dette, vet nok bare Golden, men nyere skip av høyere kvalitet får nok en premium i toppen av dette intervallet, kanskje høyere i noen tilfeller".

Gogl har hatt 7 stk Capesize på faste rater i Q1 2019. 4 av kontraktene på faste rater står at de har en minimum periode ut mars og april 2019, så jeg vet ikke hvor lenge disse er på faste kontrakter. Får håpe vi får mer svar på dette på Q1 presentasjonen 31.5.2019. (ratene på fast kontraktene er 14 905, 20 046 (min period out mars 2019), 21 099, 20 425 (min period out mars 2019), 15 865 (min period out mars 2019), 15 913 (min period out april 2019) og 16 700). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt pr dag usd 124.953. Det var 90 dager i Q1, dette utgjør inntekter på usd 11.245.770.

Dette utgjør totalt rater på minimum usd 268.473 pr dag på 33 Capesize hvis vi legger sammen spot og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 8135 pr Capesize. OPEX er usd 5200 på Capesize, OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. Ja, jeg er klar over at jeg brukte dagens spot rate i regnestykket, men det gir en indikasjon på hvordan ting ligger an. I tillegg kommer inntektene fra Cape index + premium, som vil dra gjennomsnittet pr skip opp.

De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.TCE ratene i Q4 2018 var usd 17.524 pr dag i gjennomsnitt. Jeg regner med at den er lavere for Q1 2019.

"The average TCE rate for the fleet was $17,524 per day in the fourth quarter of 2018. TCE rate, or time charter equivalent rate, is a non-GAAP measure. A reconciliation of TCE rate to the most directly comparable GAAP measure is included in the back part of this report. (Side 4 i Q4 2018 rapporten). (in thousands of $, except for TCE rate and days). Three months ended December 31, 2018Time charter equivalent income 137,597. (Side 22 i Q4 2018 rapporten)

http://hugin.info/132879/R/2235561/880096.pdf

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 21 stk har spot rater på usd 8.902 pr dags dato. Panamax ratene har doblet seg fra 04.02.19 på 4.435 til 5.4.2019 på 8.902. Totalt i spot rater utgjør dette usd 186.942 pr dag pr dags dato, som ikke gir riktig bilde av ratene for forrige kvartal, men som gir en indikasjon på dagens tilstand. Gogl har også 7 stk Panamax på faste rater (15 015 (min period out Mars 2019), 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt usd 133.960 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 320.902 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.460 pr Panamax pr dags dato. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Golden ocean har også 3 stk Ultramax hvor alle er på spot rater. OPEX er usd 5200. Empire skriver "Angående Ultramax, så er "Hawk" på "RSA med floor" til ca. 11 200 Usd/day (nedjustert fra 13500(?) for noen måneder siden), mens de to andre er på "Spot med RSA" og floor ukjent. (Sannsynligvis uten floor)".

https://www.goldenocean.no/fleet/

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 622.975 pr dag i inntekt. Dette utgjør minimum usd 56 mill i inntekt på 90 dager. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200), Panamax usd 9900 (277.200). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 90 dager usd 83,73 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 27,73 mill. Men jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, haha ;) Jeg "tror" Q1 resultatet blir "bare" litt dårligere enn Q4 2018 resultatet, siden Panamax ratene har gått mye opp når Capesize ratene har gått ned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
07.04.2019 kl 11:50 16546

Gogl har cash brak even på c. 13k dollar dagen
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2019 kl 13:09 16424

og da er spørsmålet hva snittet er i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.04.2019 kl 13:38 16373

Jeg trenger flere tall for å kunne regne det ut ;) Das Kapital, hvor fant du usd 13.000? Har du en kilde med link?

De har også en del time charter.

"The average TCE rate for the fleet was $17,524 per day in the fourth quarter of 2018. TCE rate, or time charter equivalent rate, is a non-GAAP measure. A reconciliation of TCE rate to the most directly comparable GAAP measure is included in the back part of this report. (Side 4 i Q4 2018 rapporten). (in thousands of $, except for TCE rate and days). Three months ended December 31, 2018Time charter equivalent income 137,597. (Side 22 i Q4 2018 rapporten)

http://hugin.info/132879/R/2235561/880096.pdf

"Secured financing for up to 11 scrubber installations through one of our existing loan facilities"

"The Company's only long-term corporate debt, the $200 million convertible bond, was repaid with cash at maturity in late January this year.
$30.2 million of debt was paid during the quarter"

"In the balance sheets, we see that cash, including short and long-term restricted cash, amounted to $372.6 million at the end of the quarter"

"As of December 31, 2018, total long-term debt was $877.3 million. The current portion of long-term debt was $471.8 million and includes $167.4 million in carrying value of the Convertible Bond which was repaid on maturity in January 2019, $168.3 million related to one loan facility maturing in December 2019, $73.6 million related to two non-recourse loans maturing in the fourth quarter of 2019, and $62.5 million in ordinary debt repayments on the Company’s long-term debt".

"These costs include fully burdened cost of drydock and management fee and show that OpEx is stable at around $5,200 per day on average for all vessels, regardless of size. In 2019, 19 vessels, consisting of 16 Capes and 3 Panamaxes are expected to be drydocked. Vessels with and without ballast water treatment systems installed is more than 50% of the Company's vessels already have these systems installed, and the cost of the remaining installments is spread from this year until 2023, with a total estimated cost of around $33 million. The scrubber program currently consists of 20 firm and five optional scrubber installations projects. The scrubber installation schedule will coincide with scheduled vessels drydocks in 2019 and into first half of 2020".

"46 are Capes, 16 are Panamaxes/Kamsarmaxes, 12 Ice-class Panamaxes, and three Ultramaxes. Current fixed rate cover for our Capesize fleet in 2019 is equivalent of three vessels at a gross rate of $20,965. In addition, we have entered into five floor and ceiling contracts for 2019 and two for 2020, securing the downside approximately $15,000 per day by giving away the upside about $29,500. The settlement on these options are based on monthly averages and today's weak market demonstrate the effectiveness of this structure as we secure the floor on these contracts of approximately $15,000 in an $8,000 market".

"On the Panamax fleet, 14 vessels have started out on fixed term contracts for the winter, securing the maturity of first half of 2019 at an average rate of $16,900. Seven of these contracts last for a longer period and expire during 2020 and 2021, at an average rate of $19,400".

https://www.fool.com/earnings/call-transcripts/2019/02/19/golden-ocean-group-ltd-gogl-q4-2018-earnings-confe.aspx

"Ifølge Cleaves Securities er driftskostnadene for Capesizer 6.000 dollar per dag, mens full cash break-even er 16.916 dollar per dag".

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Capesize-ratene-snur-opp
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.04.2019 kl 22:16 16033

OPEX usd 5200 på Capesize og Panamax, OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt Capesize usd 14.200 og Panamax usd 9900.

http://hugin.info/132879/R/2237764/881613.pdf

Hvorfor har ikke JF benyttet tiden med lave rater til å montere scrubbers/vedlikehold, så de slipper å ta inn skipene når ratene er høye etter sommeren?

Estimatene spriker voldsomt mellom analytikerne. Det mest negative resultatet er på halvparten av resultatet i forhold til det mest positive resultatet for hele 2019

https://www.reuters.com/finance/stocks/analyst/GOGL.OQ
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.04.2019 kl 08:02 15642

Snitt for cape i Q1 ble $ 8.783, Frodon. Selskapet selv sier de trenger $ 14.000 for å gå break even.
At Gogl får et skikkelig negativt resultat i første kvartal, er vel ikke unaturlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.04.2019 kl 09:22 15425

Hvor fikk du snitt på usd 8783 for Q1 fra? Panamax derimot går med overskudd pr dags dato. Ultramax ser det ikke ut som noen vet ratene på
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.04.2019 kl 09:37 15354

Panamax spot går også i minus. Snitt Pmax Q1 ligger på $ 8.700, mens de trenger ca $ 10.000 for å gå i pluss. Men det er Cape som tynger.
Ratene får vi stort sett hver dag Volf og Sa2ri.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.04.2019 kl 09:43 15324

I Q1 kan det godt hende Panamax gikk i minus, men den går i pluss nå ;)

Se utregningen i åpningsinnlegget, her er konklusjonen:
"Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.460 pr Panamax pr dags dato. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900"
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.04.2019 kl 09:56 15260

Pmax spot gikk i minus. De med faste kontrakter går i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Mollen
08.04.2019 kl 10:06 15214

Husk at det kan være stor forskjell på snittrater i kalenderperioden Q1 vs virkelig oppnådd snittrate for Q1. Eksempel... En reise fra Brasil til Kina tar 40 dager. Si det ble gjort en slutning på en cape 17. desember 18. Da var spotpris ca 17 500 usd. pr dag. Da seiler dette skipet inn 17 500 usd i nesten hele januar selv om snittratene i januar lå vesentlig lavere. Der er altså en tidslag på når et ratenivå slår for fullt inn på inntjeningen. På samme måte vil vi dra med oss det lave ratenivået et godt stykke inn i Q2 selv om ting skulle bedre seg relativt kjapt nå. Trøsten her får være at nå går mange skip på Australia - Kina, der turen er vesentlig kortere og skipene kommer seg derfor raskere utigjen av slutninger på lave nivåer.

Ellers synes jeg dere holder på med en spennende øvelse. I mai får vi fasiten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.04.2019 kl 10:31 15099

Det er et meget godt poeng og noe av grunnen til at det er veldig vanskelig å treffe nøyaktig på estimatene ;)

Det som er av stor interesse her er at Capesize ratene og Panamax ratene går ca opp i opp ved fall i ratene på Capesize og oppgang i Panamax ratene. Capesize har høyere cash breakeven enn Panamax, så det heller litt negativt ut.

Jeg vet ikke hvor mange Time Charter reiser Gogl har hatt, men jeg blir ikke overrasket om Q1 resultatet havner "bare" litt under Q4 2018 resultatet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
08.04.2019 kl 14:58 14844

Anbefalingen om å selge på lavt 41-tall var ihvertfall lite heldig...
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
08.04.2019 kl 21:04 14550

Så hvis inntektene fra de faste charter avtalene og "floor contracts" beløper seg til ca 64M Usd i 2019 og vi deler dette på 67 skip og 350 dager for året så får vi ca. 2700 Usd/day. Dette er den inntekten vi vet at Golden får pr. skip hver dag.

Opex for skipene ligger ned mot 5000 Usd/day. G&A er ca. 500 Usd/day, mens rentekostnaden er ca. 3500 Usd/day for Capesize og ca. 2300Usd/day for Panamax. Golden leaser noen Capesize til ca. 1500 Usd/day, mens tilbakebetaling av lån er ca. 4000 Usd/day for Capes og ca. 2300 Usd/day for Panamax.

Da kommer vi frem til at Cash breakeven for en Capesize er ca. 14500 og 10100Usd/day for panamax, men vi vet også at Golden tjener 2700 Usd/day pr dag pr skip. Altså er cash break-even for spot skipene lavere enn disse tallene. Vi vet også at Golden jobber med å refinansiere lånet med forfall i Desember 2019 på ca. 250M Usd (skrevet på husk og kan være feil), noe som vil påvirke Cash break-even nivåer for Golden signifikant.

I forhold til Index linkede kontrakter så er ikke dette noe Golden sannsynligvis vil oppgi. Det vi vet, er at hvert skip er linket til en spesifikk index, dvs Bulk skip som går mellom Brasil og Kina vil følge en annen indeks enn et skip som går fra Australia til Kina med kull. Vi vet at Golden har noen større kunder som står for mellom 10-20% av det Golden tjener og hvis man søker litt rundt, så vil man kunne finne ut av hvilke selskaper dette er og hva Golden sannsynligvis transportere for disse selskapene. Kontraktene kan være formet slik at du får (ved inngåelse) forskuddsbetalt for 15 dager(spot) i forhold til de siste 15 dagers snitt i den underliggende spot indeksen. Skips spesifikke grunner avgjør i større grad enn selskapsspesifikke grunner, om skipet får en premium eller ei i forhold til den gitte indeks. Scrubber kan f.eks være en variable, alder en annen. Yngre skip vil f.eks kunne oppnå en høyere rate og ha et lavere drivstoff forbruk, enn eldre skip.

Det er også viktig å ha med seg at 32 av 54 skip i "spot" for Golden, er i en "Pool" eller "revenue sharing agreement"(RSA) og det var ingen Capesize som gikk i "ren spot" fra Januar til slutten av Mars 2019. De skip som går i "ren spot" er Panamax. For Capesize så er skipene i "pool" med CCL og Ultramax er i "Pool" med C Transport Holding Ltd’s

Angående Ultramax, så er "Hawk" på "RSA med floor" til ca. 11 200 Usd/day (nedjustert fra 13500(?) for noen måneder siden), mens de to andre er på "Spot med RSA" og floor ukjent. (Sannsynligvis uten floor)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.04.2019 kl 22:03 14401

Mye bra her som alltid Empire, takk for informasjonen :)

Hvordan kom du frem til inntekter på usd 64 mill i 2019 for charter og floor contracts? Var det dagens kontrakter på alle skipene Gogl eier selv? Regnet du inntektene for hele 2019 på kontraktene som varer til minimum mars/april 2019?

Gogl nedbetalte en del gjeld i forrige kvartal. Vet du om lånekostnaden i regnskapet ditt er før eller etter nedbetalingen av lånet? ""The Company's only long-term corporate debt, the $200 million convertible bond, was repaid with cash at maturity in late January this year. $30.2 million of debt was paid during the quarter".

Da er sikkert Index kontraktene noe av grunnen til at analytikere bommer så grovt på estimatene og det blir vanskelig for oss å regne dette nøyaktig. Hvis noen er flinke til å søke opp disse kontraktene, hadde det vært fint om det ble postet her ;) Premium er sannsynligvis "bra" betalt på Gogl skip, siden de er relativt nye?

Det står i rapporten at alle skipene har opex på usd 5200, da må det gjelde Ultramax også. Men vet du ca hvor mye opex, G&A, Interest, Leases og Repayment er totalt på Ultramax? Hvis de er i overskudd med eks Hawk på usd 11.200, så ser det ikke så ille ut på totalen
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
08.04.2019 kl 22:56 14275

Se under "operating lease", der finner du minimum som de "faste kontraktene" vil generere pr år fremover. Dette tallet vil selvfølgelig skifte ettersom skip går av og på nye kontrakter.

Golden skal vel betale ca. 470M i nedbetaling av lån i år, minus de du snakker om. Rentekostnadene er vel rundt 75M i år (?). Mine tall er fra Q4 2018 rapport. De manglet ca. 40M i desember på å innfri de 470M i cash.

De få indeks linkede kontraktene som har kommet ut offentlig har ligget mellom 107-112% av indeks. Om golden får mer eller mindre enn dette, vet nok bare Golden, men nyere skip av høyere kvalitet får nok en premium i toppen av dette intervallet, kanskje høyere i noen tilfeller. Fuglane vet :)

Golden har ikke spesifisert kostnadene etter segment, men lagt de flatt over alle skipene. Undersøk et ultramax selskap for detaljer, men husk at stordriftsfordel er viktig og at de tre ultramaxene kanskje ikke er så veldig viktig i den store sammenhengen. Da tror jeg f.eks hedging av drivstoff kontrakter og FFA er viktigere for Golden i forhold til inntjening. Men jeg tipper Hawk går ca. 1500 i pluss og dag.

"Lease" er det kun Cape som har, da det er de 17k charter inn fra SFL som er knekt ned til Usd/day pr. skip.


https://www.goldenocean.bm/category/annual-reports/

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.04.2019 kl 11:25 13887

Da har jeg oppdatert åpningsinnlegget med info i denne tråden fra Mollen og Empire. Takk for bidragene og hvis noen andre har tilleggsinfo eller noe de vil rette opp, er det mer enn velkommen. Husk link og ref til hvor infoen er hentet fra ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2019 kl 11:36 14153

Takk til deg Frodon. Nå ser vi fram til at GOGL-kursen igjen skal nå opp i tidligere høyder. Men når?
Dream on
K
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2019 kl 12:09 14078

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +6,6% TIL USD 5.886/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 6,6 prosent til 5.886 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.04.2019 kl 12:19 14030

10/04-2019 12:11:49: (GOGL, GOGL.O) GOGL - Investment in dry bulk freight operator

"Golden Ocean Group Limited (NASDAQ and OSE: GOGL) ("Golden Ocean" or the "Company") today announced that it has acquired a 15% ownership interest in Singapore Marine Pte Ltd. ("Singapore Marine"), a dry bulk freight operator sponsored by Peter Weernink, the former Chief Executive Officer of Swiss Marine SA. Singapore Marine, which has offices in Singapore, Geneva and Verbier, will initially focus on the Post Panamax to Capesize vessel segments and seek to generate returns in all market conditions by employing an asset-light business model. Thomas Semino, Chief Commercial Officer of Golden Ocean, will be appointed as a Director of Singapore Marine.

Mr. Semino commented: "While Singapore Marine will operate independently from Golden Ocean and our participation in the company is primarily financial, we expect to derive additional value through this relationship. Golden Ocean's significant commercial capabilities and the depth of its market intelligence will be further enhanced by this new relationship."

Singapore Marine has raised $105 million in available capital where Golden Ocean has provided $10 million in equity and $10 million in available subordinated shareholder loan. Mr. Weernink, who has a long track record of successfully growing dry bulk freight operations businesses, is the largest shareholder in the company"
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
10.04.2019 kl 12:29 13980

Veldig bra Frodon og takk for en fin oppstilling.

Litt ekstra om spot ratene. De fleste her sier BDI Capesize er den man skal se på, men BDI capesize er en vektet indeks der de forskjellige rutene inngår. Det samme gjelder for de andre BDI indeksene. Hvis da Golden har en større andel båter på en rute med høyere spot, men denne er lavere vektet i BDI Capesize, så vil man få ett skjevt bilde av hva Golden har tjent på sine "spot turer".

Golden sier selv at snitt ratene fra januar til slutten av mars, er som følger. Capesize 9000 usd/day, Panamax 6800 usd/day.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.04.2019 kl 13:00 13873

Takk for infoen ;)

Det er ikke langt unna mitt minimum estimat på usd 8135 pr Capesize + time charter ;) Men stor forskjellen på hva Gogl hadde i Q1 vs hva ratene står i på Panamax pr dags dato på usd 11.460.

Hva tenker du om børsmeldingen idag? Bra tidspunkt å kjøpe opp når ratene forhåpentligvis er nærme bunnen og på vei opp?

"GOGL:KJØPER 15% I SINGAPORE MARINE

Oslo (TDN Direkt): Golden Ocean kjøper 15 prosent av andelene i tørrbulkoperatøren Singapore Marine, som initielt vil fokusere på post-panamax- og capesize-segmentene, ifølge en melding onsdag.

Singapore Marine har hentet inn 105 millioner dollar i kapital, hvor Golden Ocean har stilt med 10 millioner dollar egenkapital og 10 millioner dollar i tilgjengelig underordnet aksjonærlån, opplyses det.

Selskapet sikter på å generere avkastning i alle markedsforhold ved å bruke en eiendelslett forretningsmodell"
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
10.04.2019 kl 20:33 13683

Ja, spørsmålet er vel som mollen sier, på hvilket tidspunkt inngikk Golden de ulike kontraktene? Vi vet noe, da Golden har en egen post med "voyages in progress". Hvilke skip og til hvilken rate vet vi midlertidig ikke, hvis man ikke har full kontroll over hvor hvert enkelt skip til en hver tid befinner seg og er på vei.

Jeg har vel vært relativt åpen om mine Golden disposisjoner og jeg har kjøpt rundt 42 og sitter nå rolig, men selvfølgelig med en stoploss som seg hør og bør. Det er kanskje når "alle maler fanden på veggen" at det er penger å tjene? Jeg tror ikke på noe utbytte for Q1, men at Golden bruker cash på å utvide/diversifisere butikken, vitner vel ikke akkurat om at det går så dårlig som noen her inne vil ha det til?

Target er 52 i første omgang, så får vi se hva våren bringer. Det svinger bra innen shipping og hvis man klarer å være med på noen bølger, så blir det fort penger. Men det er også nok eksempler på at man fort kan "trade seg bort", selv når trenden er klar.

Det er gjerne de med minst kunnskap som er de mest påståelige. Det finnes en del bra Nick med mye kunnskap her inne, men de drukner fort i støyen fra Nick som er selverklærte verdensmestere og tror de besitter Den hele og fulle sannhet. De som vet, trenger gjerne ikke å motta applaus på et anonymt forum, men er ofte mer interessert i ulike perspektiver.

Bra tråd som har løftet nivået på diskusjonene fra synseri og tro (eller hat), til noe mer håndfast. All ære til deg for å gjøre den jobben
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.04.2019 kl 09:58 13442

Da er det bare å stole på at JF har kontroll på dette igjen ;) Jeg skulle ønske det kom en melding underveis i Q1 at de sendte noen skip for å installere scrubbere når ratene var lave. Får håpe de har gjort det uten å sende ut mld ;)

Gratulere med fin inngang! Jeg har noe høyere snitt enn deg, og jeg plukker stadig flere aksjer på reaksjoner ned. Mulig jeg har for stort håp til kursutviklingen, jeg har satt kursmål på kr 66-74 ink utbytter. Jeg håper de gir utbytte på usd 0,05 for Q1, da det virker som det er viktig for markedet at utbyttene ikke stopper på nytt.

Ja, du er en av de kunnskapsrike her inne! Jeg leser det meste du skriver, men ikke alltid jeg har noe å bidra på diskusjonene du er blandet inn i ;) Takk for gode ord, de betyr mye. Det ligger mye jobb bak mange av innleggene, og det virker ikke som HO folket setter pris på dem. Men så lenge jeg finner kunnskapsrike folk som deg her inne, som er villig til å dele og som gir meg et nytt perspektiv på ting, er det verdt tiden. Takk for at du er på HO enda :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 10:06 13375

Også stor tusen takk fra meg til Frodon, Empire mfl. for meget god info og en flott tråd.

Fikk også lastet godt på 41 og 42, plukker også litt på vei oppover nå. Ble en liten pott a 1000 aksjer på åpning i dag, angrer på at jeg ikke tok mer ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.04.2019 kl 11:04 13246

Takk for det ;) Gratulere med innganger som ser veldig bra ut nå ;) Er det for seint å kjøpe mer? Hva slags kursmål har du satt på investeringen din?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Surik
11.04.2019 kl 12:10 13126

Hvor har du kjøpt krystallkula di?
Kunne tenke meg en.
Først innertier i Frontline og nå ser det ut til å gå oppover her også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 12:22 13072

Frodon - kursmål 59 i første omgang, men tror på 75-100 innen et års tid :-)

Ikke for sent å kjøpe, rater litt ned i dag, svinger mye i GOGL og tror en del gevinst sikrer nå i påvente av ny rateoppgang.

.....
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,9% TIL USD 5.775/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 1,9 prosent til 5.775 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
ØrsteinStraitB
11.04.2019 kl 12:55 12944

Lov å håpe at selskapet selv skaffet 200000 aksjer kl 1232 i dag............
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 12:58 12927

Har aldri skjedd førIngen Capesize solgt siden desember

Skipsverdiene har falt 20 prosent

Foto: Star Bulk Carriers. Vessel: Star Poseidon

Artikkel av: Rune Tryti

11. april 2019 - 12.25

Lest av

265

   

annonse

2019 har så langt vært et særdeles dårlig år for redere i tørrlast. Spotratene har stupt, og spesielt ille har det vært for de største skipene, såkalte Capesize.

Den daglige raten for disse skipene har siden nyttår falt fra rundt 15.000 dollar per dag, til rundt 5.900 dollar per dag. Til sammenligning trenger rederne en rate på rundt 16.900 dollar per dag for å gå i null, ifølge Cleaves Securities.

Nedgangen i ratene skyldes blant annet at den brasilianske jernmalmprodusenten Vale måtte stenge mye av produksjonen etter en ulykke, og sykloner som har forstyrret driften i Australia.

Lavere skipsverdier

Ikke overraskende har de lave ratene også redusert skipsverdiene.

Skal en tro VesselsValue har verdien av en 15 år gammel Capesize falt 20 prosent siden 1. november, og er i dag verdt 12,2 millioner dollar. Byrået sier samtidig at andre aktører i markedet estimerer priser som er 15-30 prosent høyere.

Ingen Capesize solgt siden desember

Samtidig som verdiene av skipene har falt betydelig, har det heller ikke blitt gjort noen transaksjoner.

Ifølge Vesselsvalue har ingen Capesize-skip blitt solgt siden desember, noe som aldri skal ha skjedd før. Til sammenligning ble det i første kvartal 2018 solgt åtte Capesize, og i fjerde kvartal ble det solgt 23.

- Ingen Capesize har blitt bekreftet solgt siden 19. desember, en pause på 110 dager som aldri har blitt sett i markedet før. Tvert imot har 13 Capesize-skip blitt sendt til skraping siden januar, hovedsakelig med levering til Bangladesh, sier Olivia Watkins i VesselsValue.

VesselsValue sier samtidig at selv om ingen Capesize har blitt solgt, foregår det flere forhandlinger i markedet.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
11.04.2019 kl 18:52 12722

Må ha litt flaks Surik. Selv blind høne finner korn en gang i blant :)

Men du har vel vært med kjenner jeg deg rett. Det er jo en innvendig tomhet uten tankaksjer. Fro har skutt i taket og target på 64 var kjempebom. Må vel takke disse oppgraderingene og optimismen fra ymse megler for mye av det. Nybygg og spiker siden forteller en litt annen historie så langt i 2019, men jeg tror ikke sommer bunnen 2019 blir like dyp som 2018. Lenge siden det har blitt skrevet mye på tanktrådene og du traff meget godt med spådommene om en etterlengtet opptur innen tank på denne tiden i fjor. Jeg tviler på at du spådde bunnen og ikke utnyttet det :)

Disse syklisk aksjene kan være en glede eller et helvete. Vekter meg også ned i olje nå. Det skal vel kanskje skyte høyere en runde, før mengden olje i markedet igjen gjør noe med prisingen? Det blir heller ikke "Oslo børs i 900 innen påske". Det har virket litt tungt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
13.04.2019 kl 10:08 12373

I følge planen til Golden, så skulle 6 skip få installert scrubbere i Q1 2019 og de hadde opsjon på to til. Jeg vet ikke om de to opsjonene har blitt brukt, men det er sikkert noe info om det i neste rapport.

For Q2 er planen 2 scrubbere installert, samt 1 opsjon.

For Q3 og Q4 var planen ingen installasjon, men de har noen opsjoner hvis de vil. Det at de bruker Q1 og Q2 på drydock/scrubbere, når ratene ofte er svakere og ikke binder opp skip i de sterkere kvartalene, betyr at noen i ledelsen har brukt hodet og tenkt de samme tanker som deg Frodon.

Det er vel ikke meldepliktig og det er gjerne "ræva selskaper" som har en tendens til å børsmelde alt mulig rart, i håp om å skape positivitet blant sine aksjonærer og skape en følelse av at ledelsen faktisk gjør jobben sin ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2019 kl 11:14 12260

Empire og Frodon - steikje bra!??
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.04.2019 kl 11:39 12211

Sector, av den informasjonen jeg har pr dags dato, ser det ut som Golden Ocean ligger perfekt til rette for en perfekt storm som er på vei:

1. Når handelsavtale mellom USA og Kina signeres, skal det sannsynligvis fraktes mye mer varer som vil presse ratene opp.

2. Etterspørselen har ikke bremset opp etter Vale ulykken. Her vil sannsynligvis produksjonen enten ta seg opp fra Vale eller fra konkurrenter, som vil presse ratene opp igjen.

3. Store deler av flåten skal montere scrubbers. Det vil ta bort mye frakt kapasitet i markedet, som må presse ratene mye opp hvis etterspørselen ikke faller.

4. IMO2020 vil "presse" mange selskap til å skrape flere skip når de ikke blir lønnsomme etter de nye kravene. Blir frakt markedet balansert eller blir det mangel på skip? Her tror jeg det bare er snakk om hvor mye ratene vil bli presset opp, for dette vil påvirke ratene oppover uansett ;)

Empire, hvor finner du informasjonen om når scrubbers skal monteres? I rapportene finner jeg bare "the majority of which are scheduled for 2019 or early 2020". Da skal de montere scrubbers tidlig i 2020 også, men da regner jeg at ratene er høyere enn de var i Q1 2019 ;) Får håpe de monterer de 2 scrubbers nå, som var planlagt Q2 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
13.04.2019 kl 12:40 12144

Det står i de forskjellige "company presentations". Mener det står i den fra desember 2018 eller fra september 2018. Er også oversikt over BWT installasjoner der.

https://www.goldenocean.bm/category/presentations/

Edit: den fra desember og ser jeg har bommet på årene 2019/2020. Mener det skal være noe flere i Q1 2019, men kan være jeg tar feil. Kommer sikkert noe mer info Q1 2019 rapport. Hmmm..?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.04.2019 kl 14:08 12073

Jeg finner ingen info om at de skal montere scrubbers i Q1 2019, slik de burde gjort pga lave rater. Så mulig de burde leie oss inn for strategisk smarte valg ;);) De skal faktisk inn seint i 2019, da ratene er høye. Jeg får virkelig håpe de har endret på denne taktiske bommen

"The Company signed contracts to install 16 exhaust gas scrubbers on Capesize vessels with options for nine additional vessels; installations to coincide with scheduled dry docks in late 2019 and early 2020"
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
habbiten
13.04.2019 kl 14:40 12027

Hadde vært dumt om skipene måtte i docken to ganger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.04.2019 kl 15:25 11981

De kunne planlagt dette bedre, IMO2020 ble vedtatt i 2016 ;) Ratene kommer garantert til å være høyere i Q1 2020 enn Q1 2019, da de fleste sjefene i selskapene tror de får montert scrubbere samtidig på slutten av 2019 og begynnelsen av 2020. Det kommer til å være køer i milevis med skip som skal inn og ratene kommer til å skyte til himmels ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2019 kl 15:53 11940

Frodon 11.39 - takk for fin oppsummering, jeg er helt enig i alle dine punkter, og er lastet tungt for å være med på denne oppturen som garantert kommer! :-) Trader også med deler av porteføljen, noe som har vært svært lønnsomt den siste måneden. Nå fremover kommer jeg til i sitte mer rolig i båten, da både rater og kurs vil hoppe når handelskonflikten og Vale løses 100%, og da vil jeg være mest lastet, og ikke gå glipp av store prosenter. Tror vi raskt skal oppover mot 55-59 i første omgang, deretter 75-105 innen 6-12 måneder.

Ha en riktig god påske! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Surik
14.04.2019 kl 06:47 11715

Den som er dyktig har også oftere flaks :)
Ja, det var den høye andelen tankaksjer som reddet aksjeåret 2018 for min del. Skal innrømme at jeg sov noe urolig i perioder etter å ha snittet ned med kjøp på lave 30-tall og andelen Frontline på VPSen lå på 30-40% men det gikk jo bra det. Analyser som sengelektyre i et turbulent marked (som shipping forsåvidt alltid er) anbefales ikke som innledning til en god natts søvn..
Solgte oljeaksjene for 2-3 uker siden (litt for tidlig selvfølgelig) og avventer nye muligheter her, nå virker børsen litt små-euforisk og synes det er greit med litt kontanter i bakhånd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare