NAS - This is your CAPTAIN speaking.....!

Hammers
HAMMER 14.05.2019 kl 00:25 58691

Når man ser på kursutviklingen i NAS får man raskt assosiasjoner til en reell flylanding.

Etter å ha ligget på 305 (da jeg kom med en STERK advarsel på gml forum ved påsketider i fjor) gikk kursen jevnt ned til 90.
Deretter direkte ned til ny høyde ved 60 - før utflating. Så ned til 40 før enda en utflating.
INNFLYGNINGEN virker til å være på gang!

Kursen + de 3 glidende snittene ligger i en perfekt innflyvningsbane.
Fallende kurs under fallende 10 under fallende 30 under fallende 100 dg snitt.
Det PERFEKTE bildet for en PERFEKT landing. Så lenge denne sammenhengen varer vil fallet bare fortsette.

36,08 er neste støttenivå.
Brytes dette som sluttkurs ser NAS forferdelig farlig ut. Ja, vi KAN fort snakke om en kurs under kr 10 på litt sikt.
Litt vanskelig å si eksakt, men her kan det fort være lurt å utløse fallskjermen - DERSOM fallet fortsetter!

Hilsen Hammers........i kveld med "offisershatten" på - og ganske så klar i rollen som flyveleder!
PS: Breaking News kan selvsagt forrokke denne kjøreplanen - og ingen UMIDDELBAR fare over 36!
Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
ksandal
13.06.2019 kl 09:14 4286

slik det ser ut nå. kan nas falle til 10kr og ny emisjon til høsten på 5kr. Eller konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
17.06.2019 kl 17:31 4193

Fredagens topp passer perfekt inn i en fallende trend med stadig lavere topper og bunner. En lignende utvikling videre er sannsynlig. Positive signaler vil være et bunn satt høyere en den forrige på 30,11 helst på stigende volum. Deretter et brudd på topplinjen i den fallende trenden sammen med et etablert brudd på 50 i RSI samt et brudd på 50 dagers wma for å evt. singalisere en vending i aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.07.2019 kl 21:50 4119

Det ble gitt en teknisk kraftig advarsel i dag.
Senere har jeg lest meg til at den påståtte JV'en fra Karlsen mest var noe som var i HANS hode.
At det var DETTE (JV'en) som har sendt kursen opp de siste dagene. Trolig!

En JV vil generelt sett uansett ikke skape noen merverdier.
Kanskje NAS så for seg å putte inn noen eldre fly i dette nye selskapet og med det så for seg å frigjøre kapital?
Nå går vel også DET i vasken.

Hilsen Hammers.........som tror at NAS trolig er "in deep shit"!
EMI kommer før de ca 2,5 MILLIARDENE må betales i Q4!
Det tror FORTSATT jeg!

Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Børsamatør
18.07.2019 kl 22:02 4100

Da kan du ikke lese. Enkelt og greit. For oss som fulgte fremleggelsen av Q2 og pressekonferansen etterpå så hørte vi klart og tydelig at Karlsen da sa at en avklaring ville være på plass i løpen av noen uker, ikke måneder, men uker. Ikke en uke. I tillegg informerte Kjos om at de i løpet av de neste 4 ukene ville få utbetalt mellom 6 til 8 milliarder, mener det var de tallene han sa, av "låste" penger hos kredittkortselskapene. Nas kommer fort til å gjøre opp de 2,5 milliardene uten særlig mye stress. Noe Sparebank 1 Markets også har lagt merke til nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.07.2019 kl 22:04 4092

Vi får se......!

Forresten; og JEG har ikke peiling, men hva har NOFI's fall å si for selskapet?
Hvis jeg ikke husker feil utgjør NOFI en stor del av selskapets egenkapital.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Børsamatør
18.07.2019 kl 22:06 4085

Ja, vi gjør det!

Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
TomW
18.07.2019 kl 22:14 4076

De direkte meldingene var at avklaringen kom ila uker ikke måneder, men under intervjuet med FA ble "kan allerede være klart innen en uke" visstnok sagt av GK. Nå er det ikke lett for oss og vite hvordan den samtalen foregikk, men syns det er nok uheldig at de ikke gikk ut rett etter FA artikkelen kom ut når de så hvordan markedet reagerte på denne uttalelsen.

Jo Nofi er en del av EK og den er, nå etter fallet, på samme nivå som lukkingen av q2 kvartalet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.08.2019 kl 00:41 3820

Etter en noe turbulent innflyving måtte landingen avbrytes, men nå satser vi igjen!

https://www.tradingview.com/x/z9YLUXfj/

Ved brudd på den røde streken er alt som normalen ved det nye forsøket!
Dette til tross for nyskapte "lovnader" om JV, om oppkjøp, om erstatning i milliardklassen pga MAX, og......you name it!

Hilsen Hammers......som skimter landingsstripa i det fjerne!
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
17.08.2019 kl 01:01 3801

Snakkes om et par uker Hammers...da er vi vel enten på landingsstripa eller flyr i 10.000 meters høyde....
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 08:56 3710

Jeg ser for meg at støtten på kr 30 tar imot nå, oppgang til ca 35, før bruddet ned kommer. Da får vi en meget fin HS formasjon 😊

https://forum.hegnar.no/thread/40823/view

Tomme ord til aksjonærer, informere markedet via journalister og griskhet som senker selskapet....det er trist at det stolte norske selskapet endte slik 😢
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 09:47 3655

NAS er på femteplass over de med flest MAX 8 i verden. Boeing har indikert rammen for erstatning. Så spør jeg dere, Frodon med company: hvor stor erstatning tror dere NAS får? Eller siden det er dere: hvor lite?

Mitt estimat var 2,3 milliarder kroner, før det siste kronefallet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 10:00 3645

Max erstatning NAS kan få, er erstatning for tapene de har fått pga Max 737 flyene. Den summen er langt lavere enn fantasi summene dere drømmer om på NAS trådene, så dere eier en aksje på feil fundamenter. Hvorfor prøver du å lure folk til å tro NAS får en erstatning på 2,3 milliarder, når NAS selv sier tapene er langt lavere?? (700 mill) Minste erstatning NAS kan få er kr 0.

NAS har også fått utsatt levering av mange fly, som også kan ha vært en del av erstatningen. Uten utsatt levering av alle de nye flyene, måtte NAS kjørt ny emisjon allerede nå

Er du klar over at NAS mangler ca kr 2 milliarder til å betale obligasjonslånet på kr 2,5 milliarder i desember hvis de ikke øker overskuddet mer enn ventet eller endrer fundamentene? Og hvis de selger unna de «gode» verdiene for å dekke opp de «dårlige» tapene, kan de fortsatt komme i brudd med lånebetingelsene i begynnelsen av 2020?

Kanskje det er derfor aksjonærer selger seg ut og aksjen holder på å utløse nye sterke salgssignal....?

«Norwegian anslår 737 Max-regningen til 700 millioner kroner

Flyforbudet for 737 Max-flyene gir en resultatsmell på 400 millioner kroner i andre kvartal og selskapet øker totalregningen til 700 millioner kroner for 2019.

Den økte kostnaden skyldes at Norwegian nå venter at 737 Max-flyene først kommer på vingene igjen i oktober, mot tidligere ventet i august.»
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.08.2019 kl 10:11 3645

Mellom 10-15 millioner/fly/mnd. Dette er allerede beregnet flere ganger. Det anslås at tilbakebetalingen gjøres på ulike måtte, avhengig av selskapet. Boeing har allerede "en fast beløp til gode til slutten oktober", som skal deles for alle som eier fly-Boeing.
Mulig spekulasjoner går på hvordan dette betales tilbake men rent retorikk kan det kun betales kontant siden beløpet har allerede trukket fra Boeing Q2-rapporten.
Så langt, om Boeing-M er tilbake i November så vil dette utgjøre 8 mnd med fly på bakken ca. (Om du trenger akkurat estimat bør det oppdateres fra dagens nyheter). 18 fly x 10 (Minimalt beløp) = 180 Millioner x8. Beløpet vil nok bidra at Nas for en byks i q4..
Uansett beregningen, vil, spekulasjoner for baisser, si at Nas for ingenting () eller kun ekstra fly (verdt 0 kroner ift baisser filosofi)..

Neste spørsmål er: Hva får Nas for Roll Royce motorer erstatning (dreamL)? Og Når? Hvem har oversikten på Hegnar F?
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 10:18 3666

Frodon, ærlig talt mann. Lure? Jeg kommer med et estimat. Hva er ditt estimat? Null? Når Boeing har satt av hvor mye i Q2 så du?..

Ta en titt på fordringsmassen til NAS ved Q2 som ikke er på er et normalnivå. Hvor mye cash er det snakk om ned til er gitt normalnivå? Jeg stiller deg spørsmål, men får aldri svar annet enn sure oppstøt og personfokusering.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 10:19 3662

Oversikten finner du på linken under, etterfulgt av latterliggjøring av de «seriøse» NAS’erne etterpå 😂😂

https://forum.hegnar.no/thread/20617/view/780551
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 10:26 3657

Ærlig talt, estimatene ligger i innlegget mitt og det er guidingen til NAS selv (minus eventuell fratrekk for utsatt levering av fly). Ja, estimatene dine er et elendig forsøk på å lure andre lesere på HO, men jeg er ganske sikker på at ingen er dumme nok til å kjøpe NAS aksjer på useriøse estimat fra deg og dine 40 andre nick 😉

Personangrep....? Det er du som driver med personangrep, med alle dine nye nick du oppretter hver eneste uke 😂😂

Du vet kanskje hvorfor fordringene er høyere enn normalnivået? Fordi økonomien til NAS er så elendig, at kredittselskapene ikke stoler på NAS mer...? Da snakker vi høyrisiko aksje eller? Ja, i estimatene er fordringene som kommer til utbetaling i Q3 tatt med, og NAS mangler fortsatt 2 milliarder...
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
TomW
17.08.2019 kl 11:19 3609

Det gir absolutt ingen verdi å diskutere med denne figuren. Det eneste man oppnår med dette er å synke ned til hans nivå. Anbefaler alle å rapportere de innleggene som dere mener er upassende, så får admin ta stilling til om det er slik oppførsel de ønsker på forumet
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 11:25 3597

Hva er det som er feil i innleggene mine denne gangen? Mener du at NAS skal få erstatning på 2,3 milliarder, når tapene er på 700 millioner....?

Mulig du rapporterer innleggene mine, men de står jo fortsatt 😂😂😂

Jeg ser du endelig har blitt enig med meg angående obligasjonslånet, etter å ha tatt feil store deler av 2019. Hva var det som endelig fikk deg til å endre mening??

«TomW
I går kl 15:56
«......»

«Rent driftsmessig tror jeg ikke Nas har noen problemer. Her vil vi nok se en vesentlig bedring ettersom veksten er tatt ned. Faren er heller at de har satt seg i en knipe ved å presse balansen for langt. Den langsiktige gjelden takler de fint, men OB som forfaller i des er mer kritisk. De uttrykker selv de har flere muligheter, men det er vel ganske tydelig at markedet ikke tror helt på de der, med rette«
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 11:33 3581

Det må være lov og rom for å gi estimater Frodon? Du har ikke spurt hva jeg har lagt til grunn en gang?.. Du kan jo begynne med avsetningen som Boeing gjorde i Q2. Den avsetning virker å være altfor stor? Men sier jo også noe om hvor mye vi potensielt kan oppnå. Nå er det signaler om at MAX 8 ikke kommer på vingene igjen før i desember. Jeg ligger kanskje noe høyt, men dine "null kroner". Det er i alle fall useriøst.
Jeg har ikke skrevet om NAS før den siste måneden overhode, så vet ikke om dette er en type skriverier som gir deg glede? Kanskje du sitter der å ler for deg selv?.. Hva med å spille hverandre gode? Lytte? Lære?

Det er synd å se at så mange småaksjonærer har solgt og selger i nær panikk samtidig som fonds og de store øker/blir sittende. Da vet de jo ikke hva de har kjøpt i utgangspunktet. Ja, det er høy risiko. Nei, den er ikke uoverkommelig. Ja, vi har dyktig fremoverlent, handledyktig ledelse som har vært i mye uvær opp gjennom. Jeg har spurt deg mange ganger uten svar: hva skjer om det kommer gode nyheter i NAS, når det skal dekkes inn rundt en halv millard kroner i short? Det er tilsvarende 8-10 dagers full omsetning i NAS. Mitt råd er følgende: kommer det gode nyheter i NAS. Trekk alle salg og la shorterne virkelig blø.

Min gode venn i London sier følgende: "de få gangene man sitter på rette siden av bordet, mens alle de andre sitter på den gale siden".
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 11:38 3575

En bagatell for meg, men kanskje ikke for alle. Har bestilt billett med Norwegian , og jeg og alle andre får tilbake pengene hvis selskaket går overende
Så en behøver ikke vegre seg hvis en tenker på å kjøpe billetter med Norwegian.
Ps Selskapet går selvsagt ikke konkurs, dette var bare for ordens skyld
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 12:46 3528

Jeg vet ikke hvilket innlegg du leste, men det var i hvert fall ikke mitt innlegg. Men du svarer meg...? Tror du må oppover på tråden å lese innleggene jeg har skrevet på nytt. Hvis du fortsatt tror estimatet mitt er på kr 0, gå opp og les enda en gang. Hvis du ikke finner noen annet enn kr 0, gå til optiker 🙃
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 12:53 3529

Det er ikke helt riktig. Den sikreste måten å få dekket sine tap er å kjøpe en pakkeløsning, da kan du få pengene tilbake fra reisegarantifondet 😊

Det er en del folk som bestiller reiser nå, som sjekker at flyselskapet ikke eier Max 737 fly. De ønsker ikke å risikere familien sin ved å ende opp på dødsflyet med kone og barn

«Har du kjøpt og betalt flyreisen direkte hos flyselskapet med kredittkort eller Visa-delen på bankkortet kan du få igjen pengene dine fra banken. Du må da fylle ut et kortreklamasjonsskjema, og legge ved en reisebekreftelse.

- Har du kjøpt flybilletten med online betaling direkte fra bankkonto (Bankaxess) må du melde inn kravet til konkursboet, eller eventuelt kontakte selskapet hvor du har reiseforsikring.

- Har du kjøpt reisen som en del av en pakkereise, eller via en formidler, må du ta direkte kontakt med selskapet som reisen er kjøpt hos for da er det Reisegarantifondet som eventuelt dekker utgiftene dine».

https://www.dinside.no/okonomi/hva-skjer-med-flybilletten-ved-en-konkurs/61095364
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 13:19 3514

"Minste erstatning NAS kan få er kr 0."
Frodon
Nei, det er ikke seriøst å skrive slikt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 14:00 3489

Hvorfor skal du lage vanskeligheter ut av alt? Du siterer det samme som jeg skrev. Maken til kverulant.
Jeg tror ikke du kommer til å reise noe sted. Så du kan bare holde kjeft ;)

-«Har du kjøpt og betalt flyreisen direkte hos flyselskapet med kredittkort eller Visa-delen på bankkortet kan du få igjen pengene dine fra banken. Du må da fylle ut et kortreklamasjonsskjema, og legge ved en reisebekreftelse.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 14:07 3490

Klarte du 100% seriøst KUN å lese den ene linjen i innlegget? Dette er jo grunnen til at du må bytte nick hele tiden 😂😂😂😂

Det står også:
«Max erstatning NAS kan få, er erstatning for tapene de har fått pga Max 737 flyene....700 mill»
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.08.2019 kl 14:09 3486

BiB.
Alt det du skriver om er kjent "av alle" - og det er nok bakt inn i dagens kurs. Likevel; de større aktørene velger å selge seg ned. Ja, de større - for det er de som har best forutsetning for å påvirke kursen som det vi har sett den siste tiden.

Ref det chartet jeg viste til i går.
Den siste "pukkelen" kom av nettopp de "løftene" som har versert rundt om - og enkelte har IGJEN bitt på kroken!
Nå er man tilbake til virkeligheten - og en ny type nyheter kommer jevnlig. Først var det Argentina - og i dag er det DETTE:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Dramatisk-fall-i-svensk-flytrafikk-Har-ikke-sett-liknende-nedgang-noe-sted-i-verden?r=refresh

Hilsen Hammers.......som lurer på om dette er en medvirkende årsak til at investorene igjen begynner å "miste trua".
Akkurat som chartet antyder!
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 14:13 3486

Det er veldig mange som ikke får dekket sine tap, fordi de ikke har kjøpt pakke reise. Men dere velger selv 😇

Disse hadde Dnb som bank og Tryg som forsikringsselskap, og fikk dekket kr 0.

«Kredittkortet var en falsk trygghet
Odd Utvatne og Anine Bentzon bestilte ferieturen med kredittkort og trodde de var godt dekket ved en konkurs hos flyselskapet. Nå advarer de andre mot fallgruvene ved kredittkortkjøp»

«Dersom paret hadde bestilt en pakkereise kunne de hatt krav på refusjon fra Reisegarantifondet»

https://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/kredittkortet-var-en-falsk-trygghet/10043336

—————

«m7337
I dag kl 14:00.
Hvorfor skal du lage vanskeligheter ut av alt? Du siterer det samme som jeg skrev. Maken til kverulant.
Jeg tror ikke du kommer til å reise noe sted. Så du kan bare holde kjeft ;)»

———-

«m7337
I dag kl 14:24
Ingen har sagt at forsikringen dekker slike situasjoner. Men bestiller en hos NAS og bruker et vanlig kreditt/debet- kort som VISA er det null problem
Det var det jeg skrev.
Pakketur? Ja det er vel i den klassen du er ;)»
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 14:24 3482

Ingen har sagt at forsikringen dekker slike situasjoner. Men bestiller en hos NAS og bruker et vanlig kreditt/debet- kort som VISA er det null problem
DnB ...hehe ,ja da fortjener de ikke bedre.

Pakketur? Ja det er vel i den klassen du er ;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 14:28 3477

Her er hva du skrev, jeg la det inn i innlegget mitt over, da du har opprettet enda et nick ja ;) Det du skrev er helt feil og folk taper penger ved å høre på deg ;)

«m7337
I dag kl 11:38
En bagatell for meg, men kanskje ikke for alle. Har bestilt billett med Norwegian , og jeg og alle andre får tilbake pengene hvis selskaket går overende«
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 14:31 3475

Nytt nick? Maken til idiot! Du er vel vel bevart?
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.08.2019 kl 14:36 3466

Jeg foreslå at det heller skrives generelt om NAS - og ikke hvilke kort og typer flyreiser den enkelte velger.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
17.08.2019 kl 14:39 3464

BBC Akkurat nå 👍
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 14:41 3470

Ja, det var det jeg prøvde på. Hvis NAS mot all formodning havner i vanskeligheter. Bruker en vanskelige kortutstedere og vanskelig banker kan en derimot havne i ulykka uansett. Nå er det snart fotball uten Frodon ,)
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 14:41 3480

Frodon: må du aldri slutte å skrive. Haha.
Spennende på mandag etter US sluttspurt i går. En halv milliard short...
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
mundus
17.08.2019 kl 14:41 3477

Frodon
Antall innlegg: 7464 (5137)
Tallet i parentes angir innlegg i gammelt forum
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
kroif
17.08.2019 kl 14:55 3486

kronekursen skrev BBC Akkurat nå 👍
Hva skjer på BBC?
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
17.08.2019 kl 15:05 3476

Dokumentar/Intervju med piloter og Boing. Ikke bra 🙄
Det kommer nok til å få store konsekvenser. Maxen kommer nok aldri opp i luften igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 15:23 3457

Godt det var Boing da og ikke Boeing. Dokumentaren får konsekvenser? Det er jo det du skriver....haha
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
kronekursen
17.08.2019 kl 15:38 3448

Phhhuii... Trodde de snakket om Boeing jeg 😊 Flaks det var Boing👍 Når piloter og ansatte i Boeing varsler selskapet før neste fly går ned.. Og mye ny informasjon kom på bordet gjennom intervjuer og vitner i en pågående sak.. Ja. Dokumentaren får konsekvenser. Du har vel ikke sett den da, siden du spør som du gjør 🤷‍♂️ Bare å følge med på nyhetene fremover 👍
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 15:46 3450

Bare å shorte med kronekursen det kronekursen... Mandag den dag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare