Erstatning
Hvilken erstatning fra Rolls Royce er priset inn i aksjen per tid?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Er ikke sikker, vet at de fikk 5700 pr passasjer men vet ikke om det er noe mer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
kronekursen
03.06.2019 kl 17:56
3692
Er vel ingenting annet enn konkurs som er priset inn i NAS på denne kursen?? Sykt
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Glem i hvert fall konkurs. Lavmålkurs under 60. Tipper 100 etter oppkjøp. 60-80 når man får glid på tingene..
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 20:49
3418
1,7 milliarder, dvs blir erstatningen høyere, er det mer positivt enn markedet venter og hvis erstatningen blir lavere, er det mer negativt enn markedet venter
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
kronekursen
03.06.2019 kl 21:01
3380
HAHAHA!!!! Så du mener at markedet har priset inn en erstatning på 1,7 milliarder?? på 33 kr aksjen?? + 2,4 milliarder i hedging + chash + 13% lavere oljepris etter hedging ble avsluttet+ Nye rute + fulle fly + Vipps avtale + salg av fly + svak krone + lavere renter + NOFI + BN... Hvor mye mener du flåten til NAS verdt egentlig?? Har du brent deg skikkelig på en short nå??
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
nima
03.06.2019 kl 21:07
3351
Frodon : det var litt av en vurdering du kom med der, ærlig talt så skjønner jeg den ikke
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 21:09
3336
Har du ikke satt deg godt nok inn i selskapet du eier aksjer i...? Du er klar over at 1,7 milliarder sannsynligvis ikke er nok i erstatning for å unngå brudd på lånebetingelsene til vinteren? Det må en endring i fundamentene til, og den kan komme, men den må komme for å snu den synkende skuta
Hvor stor erstatning tror du er priset inn i NAS...?
Hvor stor erstatning tror du er priset inn i NAS...?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 21:13
3321
Da må jeg nesten spørre, har dere ikke satt dere inn i selskapet, regnskapene, forpliktelsene og fremtidig guidet inntekt? Har du lest analysene til meglerhusene om NAS? Er du klar over at IAG aksjen er langt billigere enn NAS aksjen på estimatene?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
kronekursen
03.06.2019 kl 21:17
3308
De på 60 kr eller 90 kr? Eller er det fra de meglerhusene som shorter du mener? Pytt..pytt.. Spyr av meglerhus! på Torsdag kommer tallenes tale.
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 21:19
3298
Du er sikkert klar over at meglerhus med høye kursmål på NAS la inn en forventning om at 737 Max flyene var tilbake i luften i begynnelsen av juni 2019? Hva tror du om det pr 3.6.2019?
«Tror ikke 737 MAX flyr igjen før desember»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/06/Tror-ikke-737-MAX-flyr-igjen-foer-desember
«Tror ikke 737 MAX flyr igjen før desember»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/06/Tror-ikke-737-MAX-flyr-igjen-foer-desember
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 21:51
3177
Har Pareto og Dnb forventning om max tilbake i luften i begynnelsen av Juni?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
03.06.2019 kl 22:07
3131
"SpiceJet-sjefen håper 737 MAX flyr igjen i august"
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/06/SpiceJet-sjefen-haaper-737-MAX-flyr-igjen-i-august
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/06/SpiceJet-sjefen-haaper-737-MAX-flyr-igjen-i-august
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
clanz
03.06.2019 kl 22:19
3093
NAS har jo guidet en kostnad på opptil 500 mill i tap på Max flyene,.... og da skal de være tilbake i luften i august en gang, noe som fortsatt ikke er urealistisk.
Hvordan kan Frodon da mene at markedet forventer erstatning på 1,7 mrd?
Ellers ser vi jo poenget med refinansiering av obligasjonslån.... men viser NAS at de går bra/mye bedre framover og vil bli lønnsomte fra 2020, løsner det meste. Og starten på det blir gode mai tall...
Regner med at Frodon vet at trafikktallene fra 2018 var tynget av en hårete vekst på 50+% ...... hva tror Frodon skjer når veksten i 2019 bare blir 5-10%?
Ellers mener jeg max-ene ikke er det største problene, NEO-ene i bestilling som NAS ikke vet hva de skal gjøre med blir mer ettertraktet. Kanskje også de gamle flyene de skal selge etterhvert.
Hvordan kan Frodon da mene at markedet forventer erstatning på 1,7 mrd?
Ellers ser vi jo poenget med refinansiering av obligasjonslån.... men viser NAS at de går bra/mye bedre framover og vil bli lønnsomte fra 2020, løsner det meste. Og starten på det blir gode mai tall...
Regner med at Frodon vet at trafikktallene fra 2018 var tynget av en hårete vekst på 50+% ...... hva tror Frodon skjer når veksten i 2019 bare blir 5-10%?
Ellers mener jeg max-ene ikke er det største problene, NEO-ene i bestilling som NAS ikke vet hva de skal gjøre med blir mer ettertraktet. Kanskje også de gamle flyene de skal selge etterhvert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 22:28
3060
Er du sikker på at du ikke blander Rolls Royce med Boieng nå...?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
kronekursen
03.06.2019 kl 22:28
3053
Vinn - Vinn for Norwegian uansett utfall! Tenk over den :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 22:30
3043
Har ikke fanget opp at DNB eller Pareto har dette som forutsetninger i sine analyser slik Frodon påstår. Derfor jeg lurte
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 22:37
3026
Hva er vitsen med å dokumentere ting for deg/dere? Hver gang jeg gjør det, er dere ganske utakknemlige. Det sier kanskje mer om dere...? Tipper 90% av de som skriver på NAS trådene ikke har lest en eneste analyse om NAS engang ;) Du får spørre dem, om de kan begynne å lese seg opp eller om noen kan dokumentere, så kanskje dere finner ut selv om dette er en god investering eller ei ;);)
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
kronekursen
03.06.2019 kl 22:43
3001
Hva er nedsiden her med at flyene står på bakken Frodon? Hvem tar regningen? Eller tok du ikke den med vinn/vinn?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 22:43
2996
Joda, men når dokumentasjonen på at rentekostnadene på gjelden til Nas kun er en børsmelding om en renteøkning på et obligasjonslån tilsvarende 0,8% av den rentebærende gjelden kan man jo begynne å lure.
Men er da slik å forstå at DNB og Pareto har en forutsetning om at maxene er i luften i Juni?
Men er da slik å forstå at DNB og Pareto har en forutsetning om at maxene er i luften i Juni?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 23:19
2931
Det er eneste jeg har dokumentert, siden jeg begynte å advare dere om å sette pengene inn i NAS...? Aksjen er ned ca 80% i år!! Dere kan skylde på meg for tapene deres så mye dere vil. Alle her vet at dere tok egne valg og har totalt bommet på investeringen. Hvis dere er heldig, får dere igjen noe av det tapte.
Jeg hadde analysen åpen, kunne enkelt klippet og limt inn, men det er nok bedre om dere leser dere opp om NAS selv. Eventuelt kan dere krysse fingrene og håpe at flaks slår inn og investeringen deres går riktig vei etterhvert ;)
Jeg hadde analysen åpen, kunne enkelt klippet og limt inn, men det er nok bedre om dere leser dere opp om NAS selv. Eventuelt kan dere krysse fingrene og håpe at flaks slår inn og investeringen deres går riktig vei etterhvert ;)
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Opp+
03.06.2019 kl 23:21
2919
Dette har gått over til å bli komisk?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 23:32
2889
"Jeg hadde analysen åpen, kunne enkelt klippet og limt inn"
Med mastergrad i klipp og lim av dårlige nyheter om Nas så er det ganske lite troverdig at du sitter med analysene fra DNB og pareto hvor det står at de forventet maxene tilbake i juni uten at du har limt det inn i 7 forskjellige tråder allerede.
Med mastergrad i klipp og lim av dårlige nyheter om Nas så er det ganske lite troverdig at du sitter med analysene fra DNB og pareto hvor det står at de forventet maxene tilbake i juni uten at du har limt det inn i 7 forskjellige tråder allerede.
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 23:37
2873
Og det du skriver stemmer ikke, som vanlig ;) Slik er det med de «seriøse» NAS skribentene, 1000vis av innlegg med fotball utrykk og prøver å spamme ned med løgner. Hvis dere leser mer og skriver mindre, taper dere kanskje mindre penger på børsen. Blir bra fradrag på skatten deres da ???
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 23:40
2857
Motbevise meg gjerne!
Det er samme hver gang du ikke har noe komme med;
"Slik er det med de «seriøse» NAS skribentene, 1000vis av innlegg med fotball utrykk og prøver å spamme ned med løgner. Hvis dere leser mer og skriver mindre, taper dere kanskje mindre penger på børsen. Blir bra fradrag på skatten deres da ???"
Det er samme hver gang du ikke har noe komme med;
"Slik er det med de «seriøse» NAS skribentene, 1000vis av innlegg med fotball utrykk og prøver å spamme ned med løgner. Hvis dere leser mer og skriver mindre, taper dere kanskje mindre penger på børsen. Blir bra fradrag på skatten deres da ???"
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 23:43
2843
Jeg har gitt deg infoen, det er dere som ikke har satt dere inn i selskapet ????? Det værste er at dere sitter å blir enige med hverandre om fakta feil og tror på infoen selv. Er det virkelig slik dere lærer om et selskap?
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 23:49
2828
Ja du har sagt at meglerhusene med høye kursmål har forutsetninger i analysene om at maxene er i luften igjen i Juni, men du klarer ikke å dokumentere denne påstanden.
Og hver gang du ikke har noe å komme med prøver du deg på barnslige hersketeknikker.
Og hver gang du ikke har noe å komme med prøver du deg på barnslige hersketeknikker.
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
hstray
03.06.2019 kl 23:53
2816
Tror du Dnbs analyse som kom ut på morraen idag med kursmål 60,- har som forutsetning at 737 max er i lufta i begynnelsen av denne måneden? Analysen har selvsagt oppdatert informasjon iht til at det er uavklart når flyene er tilbake i lufta. Norwegians egne estimater sier at august - september.
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
minsin
04.06.2019 kl 00:08
2788
Bare tull , Pareto og DNB har tatt i betraktning verdien av MAX bestillingen , i forhold til det som man mener NAS har avtalt med Boeing.
MAX flyene har i dag en salgspris på ca 1.2 mrd , man mener midlertidig at NAS har avtalt pris på under 1 mrd. pr fly - altså en besparelse på ca 200 mill pr fly
.
https://e24.no/pluss/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/historien-om-hvordan-norwegian-endte-opp-med-a-bestille-over-100-max-8-fly/24581517
uttalelser fra Kjos ang kontrakten med Boeing :
"Jeg tror aldri vi vil se slike tilbud igjen"
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/historiens-stoerste-flyordre-i-europa-norwegian-kjoeper-222-nye-fly-726503
DNB/ Pareto vet det er en enorm mer verdi i disse ordrene , dette tar de med i sine beregninger
Hvem som er potensielle kjøpere av NAS : IAG , Lufthansa og out sideren Easyjet er nemt
Rett og slett fordi de har signalisert de trenger nye fly , de neste årene - omtrent på størrelse med hva NAS allerede bestilte i 2012.
Både Lufthansa og IAG planlegger å bestille tilsvarende fly bestilling kommende år - gjør de egen bestilling nå kommer den først om mange mange år -- både Airbus og Boeing har 4-5000 fly hver i ordre..
Boeing har vel som mål på å produsere ca 57 fly mnd
https://www.flightglobal.com/news/articles/iag-yet-to-determine-a-quarter-of-projected-2023-fle-453325/
https://www.reuters.com/article/us-lufthansa-ceo/lufthansa-plans-to-buy-either-boeing-737-max-or-airbus-a320neo-idUSKCN1R72AB
Klart NAS har en anstrengt økonomi for tiden ,NAs har vist hele tiden at de ikke har råd til å løse inn 200 fly til ca 1mrd hver- ergo det blir evt videresalg av flyene , med en real fortjeneste eller JV løsning. NAs bidrag i JV løsningen blir i hovedsak rabatten på flyene
NAS har 60 mrd i gjeld , det er viktig å huske på at denne gjelden er i hovedsak i ny flypark( inkl 18 max til en verdi av ca 20 mrd)
I Q1 skulle vil NAS gi informasjon om JV , som de tidligere opplyste om. Det var også skissert at mange av flyene i bestillingen ( ca 140 fly)skulle fases inn i det nye JV selskapet.
Basert på hva jeg tror , så tror jeg NAS stoppet opp med JV avtale da ett salg kan være nært forestående.Noe som kan underbygges av(spekulativt) manglende innside kjøp, IAG vil ikke avkrefte siste tids spekulasjoner fra spansk avis etc etc, Dersom det ikke blir salg - vel da får vi vite mere om JV . Det er uansett rart ikke har sagt noe om JV de siste mnd ...
Lufthansa på sin side var vel senest ut i dag med at konsolideringa innen fly bransjen var allerede på overtid....
fly ordren på ca 200 mrd gir ca 40 mrd i besparelser eller gevinst for de som kjøper NAS.
Dersom ett flyselskap byr eks 20 mrd for NAS , vil de oppleve å få selskapet gratis samt gratis tilgang til nye markeder og i tillegg 20 pst billigere fremtidige fly.( kontrakten med Boeing er konfidensiell - 20 pst har vært nøkternt skissert , forundrer meg ikke at den kan være opp mot 30 pst)
Noen artikler om verdien av Boeing kontrakten, som underbygger mine påstander ( MAX 8 2011 - ca 95 mill USD 2019 - ca 122 USD )
https://www.dn.no/luftfart/meglerhus-kan-koste-norwegian-inntil-15-millioner-kroner-per-dag/2-1-563954
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/british-airways/iag/spansk-avis-ny-interesse-for-norwegian-oppkjop/2-1-605357
MAX flyene har i dag en salgspris på ca 1.2 mrd , man mener midlertidig at NAS har avtalt pris på under 1 mrd. pr fly - altså en besparelse på ca 200 mill pr fly
.
https://e24.no/pluss/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/historien-om-hvordan-norwegian-endte-opp-med-a-bestille-over-100-max-8-fly/24581517
uttalelser fra Kjos ang kontrakten med Boeing :
"Jeg tror aldri vi vil se slike tilbud igjen"
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/historiens-stoerste-flyordre-i-europa-norwegian-kjoeper-222-nye-fly-726503
DNB/ Pareto vet det er en enorm mer verdi i disse ordrene , dette tar de med i sine beregninger
Hvem som er potensielle kjøpere av NAS : IAG , Lufthansa og out sideren Easyjet er nemt
Rett og slett fordi de har signalisert de trenger nye fly , de neste årene - omtrent på størrelse med hva NAS allerede bestilte i 2012.
Både Lufthansa og IAG planlegger å bestille tilsvarende fly bestilling kommende år - gjør de egen bestilling nå kommer den først om mange mange år -- både Airbus og Boeing har 4-5000 fly hver i ordre..
Boeing har vel som mål på å produsere ca 57 fly mnd
https://www.flightglobal.com/news/articles/iag-yet-to-determine-a-quarter-of-projected-2023-fle-453325/
https://www.reuters.com/article/us-lufthansa-ceo/lufthansa-plans-to-buy-either-boeing-737-max-or-airbus-a320neo-idUSKCN1R72AB
Klart NAS har en anstrengt økonomi for tiden ,NAs har vist hele tiden at de ikke har råd til å løse inn 200 fly til ca 1mrd hver- ergo det blir evt videresalg av flyene , med en real fortjeneste eller JV løsning. NAs bidrag i JV løsningen blir i hovedsak rabatten på flyene
NAS har 60 mrd i gjeld , det er viktig å huske på at denne gjelden er i hovedsak i ny flypark( inkl 18 max til en verdi av ca 20 mrd)
I Q1 skulle vil NAS gi informasjon om JV , som de tidligere opplyste om. Det var også skissert at mange av flyene i bestillingen ( ca 140 fly)skulle fases inn i det nye JV selskapet.
Basert på hva jeg tror , så tror jeg NAS stoppet opp med JV avtale da ett salg kan være nært forestående.Noe som kan underbygges av(spekulativt) manglende innside kjøp, IAG vil ikke avkrefte siste tids spekulasjoner fra spansk avis etc etc, Dersom det ikke blir salg - vel da får vi vite mere om JV . Det er uansett rart ikke har sagt noe om JV de siste mnd ...
Lufthansa på sin side var vel senest ut i dag med at konsolideringa innen fly bransjen var allerede på overtid....
fly ordren på ca 200 mrd gir ca 40 mrd i besparelser eller gevinst for de som kjøper NAS.
Dersom ett flyselskap byr eks 20 mrd for NAS , vil de oppleve å få selskapet gratis samt gratis tilgang til nye markeder og i tillegg 20 pst billigere fremtidige fly.( kontrakten med Boeing er konfidensiell - 20 pst har vært nøkternt skissert , forundrer meg ikke at den kan være opp mot 30 pst)
Noen artikler om verdien av Boeing kontrakten, som underbygger mine påstander ( MAX 8 2011 - ca 95 mill USD 2019 - ca 122 USD )
https://www.dn.no/luftfart/meglerhus-kan-koste-norwegian-inntil-15-millioner-kroner-per-dag/2-1-563954
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/british-airways/iag/spansk-avis-ny-interesse-for-norwegian-oppkjop/2-1-605357
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
Mr Fox
04.06.2019 kl 13:42
2525
Når det gjelder flypriser er du så på bærtur at det nesten gjør vondt å lese...
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
clanz
04.06.2019 kl 22:45
2351
Nei... sjokkert over at du ikke har giddet å lese deg opp på siste Kvartalspresentasjon Frodon .
Redigert 20.01.2021 kl 22:39
Du må logge inn for å svare