Hvor alvorlig er dette?

Krustjevskij
NEL 11.06.2019 kl 10:37 8441

En eksplosjon i en tank med kjent stoff (hydrogen) skyldes enten trykkregulering, -som er en enkel sak og fikse. -inkluderer også her ventiler og pakninger. Eller så skyldes det tretthetsbrudd i tanken som følge av gjentatte trykk-og-avlasting-sykler. Relativt enkelt å etterforske & relativt enkelt å fikse.

Det er relativt stor sannsynlighet for at dette skyldes utenforliggende forhold. En brann i forkant eller brudd på rutiner. Den teknologiske bærebjelken som NEL baserer seg på er eldgammel. Dette uhellet viser seg snart ikke i aksjekursen til NEL.

Klimakrisen er avhengig av tiltak og kan ikke vente på teknologi. Hydrogen-drift presser seg frem enten man vil eller ikke. Det vil koste hvert enkelt land og ikke kutte i utslipp av klimagasser. NEL må jo være det tryggeste man overhodet kan investere i fremover. Til neste år kan det komme en mer klimavennlig president i USA som gir en ekstra boost og ser til California for å lære.

Takket være dette smellet har jeg nå kjøpt meg inn i NEL 100% og skal ta meg fri resten av dagen.

Redigert 21.01.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Bove
11.06.2019 kl 10:43 7312

Krustjevskij

God tanke.
Ja det gjorde faktisk jeg og. Har vært inne på den noenlunde samme tanke selv, så derfor kjøpte jeg meg inn igjen i dag.


bove
Nikko
11.06.2019 kl 10:45 7251

Støtter dine tanker og handlinger. Tror kanskje vi har gjort årets aksjehandel :-))
omans
11.06.2019 kl 10:56 7066

Ble noen flere på mg rundt 5.50 også, mon tro hvorfor noen solgte lav 5 tall, når kursen etter alle solemerker ikke hadde noe ned 25% på dette å gjøre..
De som solgte kan bare takke seg selv, og kjøper inn igjen høyere antakelig vis
Redigert 11.06.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Flaxx
11.06.2019 kl 10:58 6963

Slik det nå ligger an ... med en begrenset hendelse ... da ligger det an til at NEL kan ende dagen på ca 6,50.
Når selve årsaken til hendelsen er avklart og parkert ... og at man her har hatt en grei fullskala anleggstest ... da vil NEL reetablere seg over 7 kroner.
Flaxx
11.06.2019 kl 11:15 6764

Faktisk kan NEL ha fått en ikke planlagt fullskala-test av sine anlegg ... betalt av forsikringsselskapet ...
CS_invest
11.06.2019 kl 11:42 6642

Kan jo ligge mellom alt og ingenting... Har det vert en lekk/manglende pakkning - er det ingenting. Er det trykkbeholderen som har revnet - kan det ha stor betydning. Er jo massive trykk (anfører 700-1000 bar i andre strenger - som er langt ut over kjendte komfortsone (2-300)). Som vil kunne påvirke hele regelverk (foruten tillit fra befolkning) til store trykktanke på fyllingssteder, lastebiler og ikke minst båter.
Endelig er jo den vesentligste problemstilling innen hydrogenteknolgi ikke på plass uansett (kanskje frasett Norge og til dels Danmark som har potentiale for produsere hydrogen på en miljøvennlig måte) - al den stund hovedparten av energi i verden ellers kommer fra kull og olje. Er jo da helt på vidda først produsere strøm med en effektivitet på 40-50% - for så konvertere dette til hydrogen med ytterligere tap.
Slettet bruker
11.06.2019 kl 11:46 6579

Gratulerer Krutjov. velkommen i klubben.
nima
11.06.2019 kl 11:50 6814

Jeg ser ikke bort fra at vi skal ned på rundt 5 kronen igjen, beklagelses vis.
haraldaa
11.06.2019 kl 11:51 6785

Er redd dette er mer alvorlig. Kanskje ryker femmern i sluttauksjonen?
Slettet bruker
11.06.2019 kl 11:51 6766

Du får ta deg en tur til USA, Australia eller alt annet enn Bergen.
Så har du noe som heter SOL.
Det er visst populært med solcellepaneler har jeg hørt ??

Eller hva med litt vindmøller?
Pierre
11.06.2019 kl 12:06 6575

Teorien om revnet tank/ødelagte pakninger er grei den, men det begynner ikke å brenne av den grunn vel. Gassem ville vel bare gått rett i lufta. Hva har antent den?
Olsenius
11.06.2019 kl 13:16 6290

Har noen hørt noe mer forklaring fra Løkke? Skulle det ikke være en oppdatering med investorer kl 0800?
Satch
11.06.2019 kl 13:36 6119

Kjenner jeg likte dårlig at noe sånt skjer ved "vår" stasjon. det arbeides jo hardt med å få "aksept" og utbygging av disse. men når det til slutt kom en smell, så synes jeg i grunn at det gikk veldig bra. det var, på tross av store krigstyper i nyhetene ikke store følger. smellet var høyt, men det er liksom det. det er jo et stort bygg med nesten 100% glassfasade rett over veien, som står like fint. ingen alvorlig skadd på tross av at de bare var noen meter unna. folk reagerer som om dette skulle være en atombombe som utslettet hele sandvika. men jeg er enig i at dette ikke skal skje. nå går vel ekspertene inn og utreder dette nøye, på høyde med flykrasj-teknikere, for å finne feil, og utbedre dette. gjetter på at de forsterker veggene også, så de holder seg intakte så trykket etc vil gå oppover også.
se på videoene, jeg synes det ser relativt lite dramatisk ut det hele (selv om det sikkert var svært dramatisk for de i umiddelbar nærhet).
men som folk snakker så virker det jo som om det er dette folk tror skjedde: https://youtu.be/_LViSBUmS5o
Redigert 11.06.2019 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
aklm
11.06.2019 kl 14:07 5921

Toyota og Hyundai stopper salget av hydrogenbiler i Norge. Hva gjør myndighetene og hva gjør Nikola?
Slettet bruker
11.06.2019 kl 18:04 5571

Can you imaging if the Americans stop the oil activity after they had a blowout ? Hydrogen came to stay forever, after the investigation it will come some modifications more safe... The NEL party continuo, the American enjoy the challengers...
Sydney
11.06.2019 kl 18:09 5463

La meg korrigere, ikke atombombe men hydrogenbombe.

Jeg foreslår biler på atomkraft. Kn like godt kjøre rundt med en atombombe under panseret?
Binyrer
11.06.2019 kl 18:15 5396

Det som skurrer her er at hydrogen ikke kan ta fyr uten en flamme, eller gnist. Greit at tanken gikk i luften, men hydrogenet ville bare stige til værs og forsvinne, her har noe brent også på bakgrunn av varme/flammer har gassen ekspandert ytterligere slik at tanken måtte gi etter.

Spørsmålet her er, hvor kom flammen fra?? Bare overvåkningskamera kan gi svar på det.
Slettet bruker
11.06.2019 kl 18:18 5345

Helt enig,SABOTASJE SAK
Slettet bruker
11.06.2019 kl 18:26 5276

Er det ingen aviser som skriver og har intervjuer slik at det kan komme ett eller annet nytt, om det er oppdaget noe galt.? Er det bare her på Hegnar det skrives. Har det vært noe i Dagsnytt om denne eksplosjonen?
Satch
11.06.2019 kl 18:50 5157

la meg korrigere tilbake, en hydrogenbombe er en kjernefysisk bombe. altså en atombombe. FYI. ;) trenger nok mer ingredienser enn hydrogen under trykk gitt.
CS_invest
11.06.2019 kl 19:08 4998

Ingen som vet om dette var en hydrogeneksplosjon! Kan vere en tank som revnet - 1000bar og litt volum - så smeller det bra. Flammene kan like gjerne vere sekundert til slikt scenarie.
Nottet
11.06.2019 kl 19:13 4939


Sorry. Helt feil. Fjernet.
Redigert 11.06.2019 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 19:54 4713

No manipulate ! It is different a overpressure explosion tank like one of your car tire can explode as well with only 30 psi in there.... A Hyperbaric Hydrogen bomb is not that easy to make.... if USA and Rusia make nuclear bombs that make pollution and radioactive secrecates is because a hydrogen bomb are more difficult to do it.... Maybe the North koreans can make it and that is way they are respected by USA.... :) People when want to manipulate say every lies....
Satch
11.06.2019 kl 20:18 4508

exactly. :) the argument of every car, truck, fueling station etc beeing a hydrogenbomb is plain stupid. it lacks the essential ingredients for a H2bomb, such as some plutonium etc. but as you say, a canister under high pressure can go boom as well. it's not the content that's dangerous, but the pressure. if anyone have any doubt just search videos on Youtube of people overfilling tractor-tires etc, and here we're talking about a fraction of the pressure. :)
Redigert 11.06.2019 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
rogneveien
11.06.2019 kl 20:34 4382

Jeg vil tilbake til hovedinnlegget som faktisk er kjernen i hele saken. Det er veldig enkelt.
1. Hvis dette skyldes feil i kjerneutsyret til NEL Vil jeg for første gang vurdere å forlate skuta foreløpig, det vil sette NEL i en forferdelig kinkig posisjon mildt sagt.
2. Hvis det skyldes utenforliggende årsaker som ikke er NEL sitt utstyr eller teknologi de har utviklet så er det rally oppover mot gamle høyder på et øyeblikk. Dette kan også være om smellet skyldes en liten elementær sak som enkelt kan utbedres slik som pakninger etc.

Dette koker igjen ned til følgende konklusjon:
-Tror jeg på alternativ nr 1 bør jeg muligens forlate skuta allerede nå. Om jeg derimot tror på alternativ nr 2 så sitter vi fortsatt.
Jeg for min del er noe usikker, men ser konsekvensene av nr. 1 ganske klart.

Så enkelt ser jeg dette kokt ned til enkle tanker og ressonnement fra en lekmann.

Noen andre tanker og innspill, eller er jeg helt på bærtur?

Løkke til.
Redigert 11.06.2019 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 20:37 4346

Her var det flammer og brannvesendet fikk bekämpa og stänga av Norges viktigaste vei. Sånt sker ikke når er dekk exploderar
Nikko
11.06.2019 kl 20:39 4320

Hva er det egentlig Nel har levert her? Har de levert mer en pumpa? Den ser nå tilsynelatende helt uskadd ut.

Vi vet at hydrogenet ikke blir produsert på stedet, men blir tilkjørt.
Redigert 11.06.2019 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Satch
11.06.2019 kl 20:41 4294

det koker ned til det samme for meg og. minuset her er at når avklaringen kommer på bordet bør man alt ha bestemt seg for det ene eller andre scenarioet, for man rekker ikke å reagere noen av veiene om man skal være etterpåklok, særlig ikke om beskjeden kommer utenom ordinær åpningstid. ;)
omans
11.06.2019 kl 20:45 4259

Husk at Tesla eksploderte (stygg sak med en bil) 2016 og fallt til 100 kroner, men i 2017 var det comeback og kursen som eksploderte med salget til oppunder 400 kroner.

Dette er humper i veien til selskapet nå, og mange spekulasjoner er i omløp. Når feilen blir funnet, blir det utbedret, og ståa blir ennå sterkere enn før.
Men er jo opptil hver enkelt å gjøre opp sin mening.
Er ikke feil å stå utenfor, og er ikke feil å være inne.
Patetiske innlegg som florerer, er bare barnslig.
Redigert 11.06.2019 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
rogneveien
11.06.2019 kl 20:55 4186

Det er det som er saken Satch. Vi rekker ingenting om det går ad undas.
Sheriffen
11.06.2019 kl 20:56 4173

Flott innlegg rogneveien.

Mtp hvordan bildene ser ut, så sliter jeg litt med å skjønne hvordan dette kan gå kun på Nel. Pumpestasjonen står jo helt intakt enda.
Hva tror du eventuelt vil være utfallet av alternativ nr 1? Redd for at jeg isåfall vil forlate selv, men problemet er timingen. Om det meldes at alternativ nr 1 er grunnen så er vi vel stupt før man rekker å komme seg ut.
rogneveien
11.06.2019 kl 21:19 4023

Sheriffen.
Jeg vet ikke utfallet av alternativ en, men er redd for at det kan bli meget stygt da de store kundene kan, jeg sier kan skygge banen og vende seg mot andre leverandører som ikke har gått på noen "smell" Får bare håpe at dette går rett vei.
Tror nok ikke det blir snakk om terminering av eksiterende kontrakter, det ville i så fall være fullstendig krise.

Løkke til.
CS_invest
11.06.2019 kl 21:42 3888

Rogneveien: Trur dette betyr litt uansett - pga. når det skjer en ulykke (hvor så her hydrogen er involvert), så kommer det i dagens samfund altid noen reaksjoner. Fra myndigheter og fra befolkning. Uansett om det er feil på en overtrykksventil eller på en pumpe eller hva vet jeg. Pga. ingen vil stilles til ansvar den dag det skjer det samme på en ferge midtfjords - og blir spurt av pressen "hva har dere gjort av sikkerhetstiltak etter ulykken på Sandvik?".

Det tror egentlig jeg er vesentligste betydning - at det blir en del mer pø fra myndigheter og noe mer skepsis i befolkning. Eksempelvis som følge av at de som har hydrogenbiler ikke får tanket - og at bilprodusenter stopper salg.
MrPutter
11.06.2019 kl 21:54 3826

Joda, jeg er litt enig med dere begge, men husk nå at vi er kanskje den aller minste pytten i verden. Minst 95% av Nel`s marked befinner seg i utlandet. Og World Economic Forum kjører denne i dag:

https://www.weforum.org/agenda/2019/06/the-clean-energy-of-the-future-is-already-here/

MrPutter
Sheriffen
11.06.2019 kl 22:22 3683

Jeg tenker at det verste her vil være om Nikola plutselig skulle bli usikre på Nel sin kompetanse, og sikkerhet rundt varen de leverer. Jeg håper og tror at dialogen mellom Løkke og Milton er såpass tett at dette ikke vil være et problem.
rogneveien
11.06.2019 kl 22:26 3653

Tror nok du kan slappe av der. Det blir ikke å skje. Det er det ikke rom for. Det ville forsinke Nikola så mye at det ville velte hele lasset for dem bokstavelig talt. Det må nok ytterlige katastrofer til om det skal skje.
Løkke til.
Slettet bruker
11.06.2019 kl 22:28 3634

Bør vel ikke dra for lenge ut før de finner ut hva som har skjedd, og så må vi håpe ikke årsaken er i NELs disfavør. Blir spennende å se.
Hvis de ikke finner ut noe, er det ikke bra. Da kan dette stoppe opp lenge antar jeg.
CS_invest
11.06.2019 kl 22:32 3599

Er rimelig sikker på at problemet her var en tank som revnede - og blåste ut hydrogen med 700 eller 1000 bar's trykk. Men heldigvis ikke var noen gnist eller ild som antente det. Ellers hadde saken neppe vært så "fredelig". AT det i etterkant er noe som tar fyr - er vel helt som forventet.
MrPutter
11.06.2019 kl 22:41 3540

Om du har rett så blir det kanskje Praxair som må ta den tyngste støyten......

MrPutter