NAS, se sluttauksjon!!!!??????????
bokaj70
15.06.2019 kl 10:04
6627
Jeg har selv aktier. Men sandheden er vel at NAS bliver nødt til at refinansiere lånet.
Her et de afhængige af en stærk vinter for at overbevise kreditorerne.
Vi kender ikke det endelige udfald af JV, erstatning fra Boing, hvornår MAX 737 kommer i luften igen, hvordan olieprisen udvikler sig fremadrettet, om der kommer strækker i løbet af året osv.
NAS er relativt sårbar og selvfølgeligt er det en risiko i aktien. Jeg håber det går godt men man skal heller ikke investere med skyklapper for øjnene.
Her et de afhængige af en stærk vinter for at overbevise kreditorerne.
Vi kender ikke det endelige udfald af JV, erstatning fra Boing, hvornår MAX 737 kommer i luften igen, hvordan olieprisen udvikler sig fremadrettet, om der kommer strækker i løbet af året osv.
NAS er relativt sårbar og selvfølgeligt er det en risiko i aktien. Jeg håber det går godt men man skal heller ikke investere med skyklapper for øjnene.
Ikke bare må MAX 8 komme i luften igjen, de må også greie å overbevise kundene om at det er greit å fly MAX 8.
https://www.latimes.com/business/la-fi-boeing-737-max-fliers-avoid-20190604-story.html
https://www.latimes.com/business/la-fi-boeing-737-max-fliers-avoid-20190604-story.html
mocnuF
15.06.2019 kl 11:18
6498
Max 8 flyene kommer til å være de sikreste flyene i verden etter det de nå gjennomgår.
Redigert 15.06.2019 kl 11:19
Du må logge inn for å svare
Bartender
15.06.2019 kl 11:24
6486
Pøsjh....folk reiser jo til Thailand med Aeroflot og gamle Tupolevmaskiner bare prisen er lav nok. Så folks skrekk for Max 8 er et oppkonstruert problem laget av media og investorer som ønsker lavere inngang i Boeing.
Når Max 8 kommer i lufta, vil det nok være verdens tryggeste fly. Sjelden har vel en modell blitt så til de grader ettersett, kontrollert og vurdert av tilsyn som Max 8 blir i disse dager.
Når Max 8 kommer i lufta, vil det nok være verdens tryggeste fly. Sjelden har vel en modell blitt så til de grader ettersett, kontrollert og vurdert av tilsyn som Max 8 blir i disse dager.
Kantarell
15.06.2019 kl 11:45
6446
Ser ut som IAG har god "økonomisk helse"
http://www.expansion.com/empresas/transporte/2019/06/13/5d028e79e5fdea415a8b4590.html
Selskapet stamplet som solide BBB
http://www.expansion.com/empresas/transporte/2019/06/13/5d028e79e5fdea415a8b4590.html
Selskapet stamplet som solide BBB
minsin
15.06.2019 kl 12:04
6399
hmm NAS har riktig nok 65 mrd i gjeld.Selv om NAS 07 blir innfridd gjenstår det over 60 mrd i gjeld.
Gjelden er ikke sikret ... mao FEIL
Ikke Emisjon.... FEIL
NAS verdensledende .... FEIL
Shorterne Panikk ....FEIL
Tidenes short skvis .......FEIL
i det hele tatt mye feil her ... MASSE .. urealistiske greier
Gjelden er ikke sikret ... mao FEIL
Ikke Emisjon.... FEIL
NAS verdensledende .... FEIL
Shorterne Panikk ....FEIL
Tidenes short skvis .......FEIL
i det hele tatt mye feil her ... MASSE .. urealistiske greier
pheks
15.06.2019 kl 13:25
6320
All grunn til å glede seg over at Bjørn Kjos snart går av. Jeg morer meg litt over at han pakket den nyheten inn sammen med utspill (helt udokumenterte) om at JV kommer og fremtiden ser lys ut. Han ville ikke at noen skulle kunne vise til at kursen stiger på hans avgang slik den gjorde når det ble klart at Bjørn Kise måtte gå.
Børsamatør
15.06.2019 kl 13:54
6285
Kantarell skrev OK?
Hehe.. det er rart å se hvordan folk endrer mening..
Kantarell
15.06.2019 kl 14:19
6234
Stemmer det:
minsin
I går kl 16:45
329
Tja..
Markedet vet at IAG, Lufthansa osv har vært og er interessert i NAS .
IAG har sagt at NAS må forbedre økonomien , men ikke avkreftet oppkjøps planene .
IAG kan i løpet av juni / Juli legge inn nytt bud på NAS .
Vi ser en konsolidering i det europeiske markedet.
Tror nok at markedet vil spekulere i Kjos fremtidige avgang , kan ha sammenheng med at NAS blir snarlig solgt
I tillegg har NAS vært ute i markedet å indikert at NAS aksjen er underpriset, NAS07 gjelden blir finansiert og at de tror det kan bli overskudd på driften i år.
At NAS allokerer MAX flyene side , kan ha sammenheng med at de forventer snarlig godkjennelse.
Tror nok vi kan forvente positive nyheter de neste ukene
minsin
I går kl 16:45
329
Tja..
Markedet vet at IAG, Lufthansa osv har vært og er interessert i NAS .
IAG har sagt at NAS må forbedre økonomien , men ikke avkreftet oppkjøps planene .
IAG kan i løpet av juni / Juli legge inn nytt bud på NAS .
Vi ser en konsolidering i det europeiske markedet.
Tror nok at markedet vil spekulere i Kjos fremtidige avgang , kan ha sammenheng med at NAS blir snarlig solgt
I tillegg har NAS vært ute i markedet å indikert at NAS aksjen er underpriset, NAS07 gjelden blir finansiert og at de tror det kan bli overskudd på driften i år.
At NAS allokerer MAX flyene side , kan ha sammenheng med at de forventer snarlig godkjennelse.
Tror nok vi kan forvente positive nyheter de neste ukene
solb
15.06.2019 kl 14:23
6218
Hva i all verden har skjedd med godeste minsin nå? Alt er jo feil blitt? Har du solgt deg ut og skal inn igjen? He,he. Du har servert meget gode innlegg her, og jeg har tatt vare på flere av dem.
Dette for eks. som viser en helt annen minsin?
"minsin
________________________________________
Tror ikke det er ett alternativ med ny emisjon i selskapet i det hele tatt.
Jeg mener løsningen NAS kommer med er å selge seg ut av bla NOFI .
Salget og rettighetene NOFI har kjøpt tilsv 2,5 mrd som skulle dekke NAS07.
Dette er en mye bedre og lønnsom løsning for aksjonærene og selskapet.
Med kjøp av Max flyene er det mye "skjulte verdier" som blir tilført NAS.
NAS har bestilt 100 MAX med opsjon på 100 ekstra.
Vi vet at enhetsprisen for MAX er økt med ca 20 pst etter NAS la inn ordren.
NAS vil da ha en fortjeneste på ca 22 mill USD eller 190 mill NOK pr fly .
Med 100 eller 200 fly i bestilling - vil det være en fremtidig "fortjeneste" på 19-38 mrd .
Med nåværende 18 MAX fly , kontra dagens pris er besparelse for NAS være ca 3,4 mrd allerede
Det er DENNE fremtidige fortjenesten andre flyselskap sikler etter , i tilegg til at Norwegian har en attraktiv forretnings modell, ruter etc
Dette er hovedgrunnen til AIG Easy Jet mm er interessert i NAS.(Ryan air er ikke aktuell å kjøpe NAS - de var tidlig inn å bestilte MAX på billige/Samme betingelser)
Evt budgiver/e) tenker selvsagt de får 2 fly gratis pr 10 fly- ett stort konkurranse fortrinn i tillegg til å overta attraktive ruter.
Kjøpet av NAS ( 120 kr aksjen / 16 mrd?) vil derfor være dekket av fremtidige besparelser...
Vet at Easy Jet var ute i markedet for å skaffe 30 mrd til oppkjøp ?!( oppkjøp av NAS + inndekning av kortsiktig gjeld)
Diverse meglerhus har stort spenn i verdivurderingen av NAS - de som mener vurderer NAS til 100 kr tar hensyn til at NAS har 20 pst rabatt på flyene.
De som ligger rundt 15 kr har "glemt " dette
Jeg er hellig overbevist at mye av shortingen som vi opplever nå har en forbindelse med evt oppkjøp
MAX problematikken blir som en fartsdump i forhold til dette .
Ser diverse meglerhus sier at dette kan koste NAS oppmot 15 mill dag i utgifter.
Dette kan umulig stemme - selv ser jeg for meg 5-7 mill dag ..eller ca 720 mill på ca 4 mnd ( slik som det ser ut nå)
ca 5 kr aksjen i tap mao, dette er det allerede korrigert for ...pluss mere til
Andre flyselskap har mye større tap pr fly (TUI beregner tap på nesten 2 mrd/15 fly)
Jeg vil absolutt tro at Boeing dekker hele dette tapet til NAS og at de vil komme med enhetspris - dette kommer selvsagt NAS tilgode
Boeing har en bestillingsliste på over 5000 fly og må derfor være ryddig i denne prosessen..
Mener at Boeing foreløpig har satt av 7 milliarder til erstatning , ca 1200 fly var operasjonell inntil ulykkene , i tillegg kommer forsinkelser."
Dette for eks. som viser en helt annen minsin?
"minsin
________________________________________
Tror ikke det er ett alternativ med ny emisjon i selskapet i det hele tatt.
Jeg mener løsningen NAS kommer med er å selge seg ut av bla NOFI .
Salget og rettighetene NOFI har kjøpt tilsv 2,5 mrd som skulle dekke NAS07.
Dette er en mye bedre og lønnsom løsning for aksjonærene og selskapet.
Med kjøp av Max flyene er det mye "skjulte verdier" som blir tilført NAS.
NAS har bestilt 100 MAX med opsjon på 100 ekstra.
Vi vet at enhetsprisen for MAX er økt med ca 20 pst etter NAS la inn ordren.
NAS vil da ha en fortjeneste på ca 22 mill USD eller 190 mill NOK pr fly .
Med 100 eller 200 fly i bestilling - vil det være en fremtidig "fortjeneste" på 19-38 mrd .
Med nåværende 18 MAX fly , kontra dagens pris er besparelse for NAS være ca 3,4 mrd allerede
Det er DENNE fremtidige fortjenesten andre flyselskap sikler etter , i tilegg til at Norwegian har en attraktiv forretnings modell, ruter etc
Dette er hovedgrunnen til AIG Easy Jet mm er interessert i NAS.(Ryan air er ikke aktuell å kjøpe NAS - de var tidlig inn å bestilte MAX på billige/Samme betingelser)
Evt budgiver/e) tenker selvsagt de får 2 fly gratis pr 10 fly- ett stort konkurranse fortrinn i tillegg til å overta attraktive ruter.
Kjøpet av NAS ( 120 kr aksjen / 16 mrd?) vil derfor være dekket av fremtidige besparelser...
Vet at Easy Jet var ute i markedet for å skaffe 30 mrd til oppkjøp ?!( oppkjøp av NAS + inndekning av kortsiktig gjeld)
Diverse meglerhus har stort spenn i verdivurderingen av NAS - de som mener vurderer NAS til 100 kr tar hensyn til at NAS har 20 pst rabatt på flyene.
De som ligger rundt 15 kr har "glemt " dette
Jeg er hellig overbevist at mye av shortingen som vi opplever nå har en forbindelse med evt oppkjøp
MAX problematikken blir som en fartsdump i forhold til dette .
Ser diverse meglerhus sier at dette kan koste NAS oppmot 15 mill dag i utgifter.
Dette kan umulig stemme - selv ser jeg for meg 5-7 mill dag ..eller ca 720 mill på ca 4 mnd ( slik som det ser ut nå)
ca 5 kr aksjen i tap mao, dette er det allerede korrigert for ...pluss mere til
Andre flyselskap har mye større tap pr fly (TUI beregner tap på nesten 2 mrd/15 fly)
Jeg vil absolutt tro at Boeing dekker hele dette tapet til NAS og at de vil komme med enhetspris - dette kommer selvsagt NAS tilgode
Boeing har en bestillingsliste på over 5000 fly og må derfor være ryddig i denne prosessen..
Mener at Boeing foreløpig har satt av 7 milliarder til erstatning , ca 1200 fly var operasjonell inntil ulykkene , i tillegg kommer forsinkelser."
ToffeeMan
15.06.2019 kl 14:31
6214
Vi står med nisselua i hånda og spår død og fordervelse over Norwegian:-(
IAG- sjef Walsh sier i intervjuet over at Norwegian har et solid merkenavn internasjonalt. Kan vi ikke også se det her hjemme?
Verden trenger flere fly! Norwegian har fly...og har tatt grep for å drive lønnsomt i årene som kommer!
IAG- sjef Walsh sier i intervjuet over at Norwegian har et solid merkenavn internasjonalt. Kan vi ikke også se det her hjemme?
Verden trenger flere fly! Norwegian har fly...og har tatt grep for å drive lønnsomt i årene som kommer!
Hvorfor gjøre dette så komplisert ?
BK er 73.
Han er lut lei headwind Og begge Bjørnene er nå detronisert, de har ikke lenger den samme Power og vil selvsagt ut.
Selskapet er i en bedre forfatning enn i fjor.
Han ringer goldman Sachs og ber de finne en kjøper.
.....eller skal han vente til han er 80 ?
Skal han ha 130,- isteden for 75 ?
Kjøperne er der .
Min inngang denne uken etter å ha vært ute i ett år er basert på følgende :nas går ikke konk, de irriterer sine konkurrenter på transatlantiske ruter tilstrekkelig til at noe bare kjøper de , det er tross alt « skillemynt « for Delta eller IAG eller andre majors.
BK er 73.
Han er lut lei headwind Og begge Bjørnene er nå detronisert, de har ikke lenger den samme Power og vil selvsagt ut.
Selskapet er i en bedre forfatning enn i fjor.
Han ringer goldman Sachs og ber de finne en kjøper.
.....eller skal han vente til han er 80 ?
Skal han ha 130,- isteden for 75 ?
Kjøperne er der .
Min inngang denne uken etter å ha vært ute i ett år er basert på følgende :nas går ikke konk, de irriterer sine konkurrenter på transatlantiske ruter tilstrekkelig til at noe bare kjøper de , det er tross alt « skillemynt « for Delta eller IAG eller andre majors.
Redigert 15.06.2019 kl 15:07
Du må logge inn for å svare
CC
15.06.2019 kl 16:27
6067
Vel ikke skillemynt inkl gjeld, men en kjøper får en god posisjon i en voksende nisje (low cost). Tror heller ikke NAS er konk de neste 12 mnd men risiko er fortsatt høy. Tror JV er beste option. Kapitaliserer på fly de ikke trenger og viser noe merverdi i ordrebok. Et skille av drift og eierskap av fly som skjedde i hotellbransjen er interessant. Kjos exit tror jeg er bra. Mannen er 73 og har mistet grepet men har sikkert ting å bidra med i en mer nedtonet posisjon.
Hammers
15.06.2019 kl 16:51
6044
Hvor innmari ensporet og naive dere er når dere står der og pisser hverandre opp etter ryggen.
- Det forsvinner ikke noen gjeld ved å danne et JV.
- Det er heller ikke dannet noe JV.
- Akkurat som da det heller ikke ble noe oppkjøp der oppe på 300+ tallet!
_______________________________
Fellesforetak (også joint venture) er en juridisk inngått økonomisk samarbeidsavtale som drives i fellesskap av to eller flere parter. Partene skyter inn om lag LIKE store midler, deler kostnader og fortjeneste likt mellom seg og kontrollerer foretaket sammen. En slik avtale kan være inngått for et unikt prosjekts skyld, eller med tanke på langsiktig samarbeid. Et fellesforetak skiller seg fra en strategisk allianse, som ikke nødvendigvis bygger på likhet mellom partene.
_______________________________
Poenget er; Skal NAS inn i et JV med SIN gjeld - da kommer et annet tilsvarende selskap med sine lik i skapet OGSÅ inn i JV'et!
Partene skyter inn LIKE store midler.....!
Hilsen Hammers......som lurer på om hele gjengen har fått SOLSTIKK i dag!
- Det forsvinner ikke noen gjeld ved å danne et JV.
- Det er heller ikke dannet noe JV.
- Akkurat som da det heller ikke ble noe oppkjøp der oppe på 300+ tallet!
_______________________________
Fellesforetak (også joint venture) er en juridisk inngått økonomisk samarbeidsavtale som drives i fellesskap av to eller flere parter. Partene skyter inn om lag LIKE store midler, deler kostnader og fortjeneste likt mellom seg og kontrollerer foretaket sammen. En slik avtale kan være inngått for et unikt prosjekts skyld, eller med tanke på langsiktig samarbeid. Et fellesforetak skiller seg fra en strategisk allianse, som ikke nødvendigvis bygger på likhet mellom partene.
_______________________________
Poenget er; Skal NAS inn i et JV med SIN gjeld - da kommer et annet tilsvarende selskap med sine lik i skapet OGSÅ inn i JV'et!
Partene skyter inn LIKE store midler.....!
Hilsen Hammers......som lurer på om hele gjengen har fått SOLSTIKK i dag!
Redigert 15.06.2019 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
doctor
15.06.2019 kl 17:04
6026
fremtidig forpliktelse og aktuell gjeld er vel ikke helt det samme. Nas sitter jo på verdier sim kan realiseres relativt raskt ved en hyperakutt krise. Skal liksom selskapet og dets goodwill være priset til null? NAS er en sterk merkevare! Høyt gearet med risiko?? Javel, men også med stor oppsude.oppside.
Du er skråsikker , Hammers.
Det var jeg også, trodde på nestenhavari.
Nå er jeg spekulant.
Kjøpte 150 k på 32,16 og skrev en call med strike 35,69 sept med premie 3,75.
Går den inn er fortjenesten ok ( ca 20%) blir jeg sittende skriver jeg en ny call mot des. ....sånn fortsetter jeg.
Hva er risikoen ? At nas konker, og det har jeg sluttet å tro på.
Kutter selvsagt « megaoppsiden» , men avkastninger er mer enn tilfredsstillende, og håpet er selvsagt at jeg har flaks og sitter « ren» når oppkjøpet kommer ( for det er 100% sikkert om en ikke altfor fjern fremtid )
Surrer aksjekursen rundt på 30-tallet et par år til, er min kostpris null medregnet call- premiene.
Det var jeg også, trodde på nestenhavari.
Nå er jeg spekulant.
Kjøpte 150 k på 32,16 og skrev en call med strike 35,69 sept med premie 3,75.
Går den inn er fortjenesten ok ( ca 20%) blir jeg sittende skriver jeg en ny call mot des. ....sånn fortsetter jeg.
Hva er risikoen ? At nas konker, og det har jeg sluttet å tro på.
Kutter selvsagt « megaoppsiden» , men avkastninger er mer enn tilfredsstillende, og håpet er selvsagt at jeg har flaks og sitter « ren» når oppkjøpet kommer ( for det er 100% sikkert om en ikke altfor fjern fremtid )
Surrer aksjekursen rundt på 30-tallet et par år til, er min kostpris null medregnet call- premiene.
Redigert 15.06.2019 kl 17:10
Du må logge inn for å svare
minsin
15.06.2019 kl 17:38
5972
Hehe ... nei alt er ikke feil med NAS , men det er riktig å korrigere de som skriver feil.
Jeg mener NAS er en helt opplagt kjøps kandidat , jeg mener også at aksjekursen er alt alt for lav.
Som jeg skriver ser jeg potensielt en aksjekurs på 120-140 kr
Min mening er at JV er nok ikke det aller beste for aksjonærene i NAS , Er nok ett visst potensiale der . Dette krever ytterligere investeringer - selv om de har "18" fly tilgjengelig i ett slikt samarbeid.Tror JV blir nok brukt som press mot potensielle kjøpere
Har ikke helt satt meg inn i caset JV - da jeg mener det foreløpig er litt for usannsynlig.
NAS har en gjeld som må håndteres , ingen tvil i det.
Dersom NAS driver videre for egen maskin har nas sagt det blir ikke Emisjon neste 12-18 mnd. de har ikke sagt noe om at det kan komme emisjon senere enn dette...
hmm ser at jeg påsto at MAX ville koste 5-7 mill dag , eller 720 mill - mens "meglerne" påsto 15 mill pr dag .
Her om dagen sier kjos at regningen kommer på ca 500 mill , altså i under kant av 4-5 mill pr dag ...
https://www.channelnewsasia.com/news/business/norwegian-air-expects-boeing-737-max-fleet-to-remain-grounded-until-end-of-august-11628580
Bomma ikke med så mye :-) derimot var det totalt skivebom for de skeptiske meglerne som sa 15 mill...
"meglerne" sier at flyene er flygedyktige i desember , jeg har påstått medio august . I samme artikkel ligger det i kortene at jeg treffer innertier på dette også:-)
Meglerne sier at NAS skal ned i 15 --- jeg har indikert at selskapet blir solgt for 120-140. vi får se :-)
Jeg ser på NAS som en av de beste aksjene å være inne i sommer..
Jeg mener NAS er en helt opplagt kjøps kandidat , jeg mener også at aksjekursen er alt alt for lav.
Som jeg skriver ser jeg potensielt en aksjekurs på 120-140 kr
Min mening er at JV er nok ikke det aller beste for aksjonærene i NAS , Er nok ett visst potensiale der . Dette krever ytterligere investeringer - selv om de har "18" fly tilgjengelig i ett slikt samarbeid.Tror JV blir nok brukt som press mot potensielle kjøpere
Har ikke helt satt meg inn i caset JV - da jeg mener det foreløpig er litt for usannsynlig.
NAS har en gjeld som må håndteres , ingen tvil i det.
Dersom NAS driver videre for egen maskin har nas sagt det blir ikke Emisjon neste 12-18 mnd. de har ikke sagt noe om at det kan komme emisjon senere enn dette...
hmm ser at jeg påsto at MAX ville koste 5-7 mill dag , eller 720 mill - mens "meglerne" påsto 15 mill pr dag .
Her om dagen sier kjos at regningen kommer på ca 500 mill , altså i under kant av 4-5 mill pr dag ...
https://www.channelnewsasia.com/news/business/norwegian-air-expects-boeing-737-max-fleet-to-remain-grounded-until-end-of-august-11628580
Bomma ikke med så mye :-) derimot var det totalt skivebom for de skeptiske meglerne som sa 15 mill...
"meglerne" sier at flyene er flygedyktige i desember , jeg har påstått medio august . I samme artikkel ligger det i kortene at jeg treffer innertier på dette også:-)
Meglerne sier at NAS skal ned i 15 --- jeg har indikert at selskapet blir solgt for 120-140. vi får se :-)
Jeg ser på NAS som en av de beste aksjene å være inne i sommer..
Redigert 15.06.2019 kl 21:03
Du må logge inn for å svare
minsin
15.06.2019 kl 18:15
5910
hmm kan ligge ett visst potensiale i JV , selv om jeg mener salg er det mest åpenbare.
Nå tviler jeg på at IAG ikke "leker" oppkjøp når de bruker rundt 400 mill på å kjøpe 5 pst av aksjene i NAS.
Helt klart de overveide bud på selskapet - fremtidige gjeldsforpliktelser til NAS visste de allerede før de kjøpte aksjene .
Budet ville nok havnet på rundt 350 kr ( bud rundt 2 mrd Euro)
Ligger nok andre "ting " i bunnen når de trakk seg ut - foreløpig.
Jeg for min del tror AIG trakk seg ut pga MAX problematikken( første styrt i oktober-18) , IAG har visst hele tiden at NAS har hatt en kjempeavtale med Boeing og er vel det flyselskapet som får kjøpt disse flyene billigst.
AIG er nå avventende til MAX , etterhvert så vil max gå seg til, og bud vil være høyst aktuelt... bla fra Lufthansa/IAG osv
En av hovedgrunnene til at andre flyselskap ønsker NAS er verdien i fly bestillingene deres.. i tillegg til at kjøper får en ekspansjon i nye markeder som de ikke allerede er i - skandinavia - argentina - USA etc
IAG indikerte noe om gjeld - NAS vil nå vise at den er håndterbar . Vi vil få en klar indikasjon på dette i Q2.
Uansett AIG kjøpte aksjer for 250-270 kr - tror du konsernet AIG også hadde solstikk ??
I løpet av ett halvt år vil nok mye av MAX være avgjort og glemt - NAS vil få sin rettmessige erstatning på 0,5-1,5 mrd av Boeing.
Bare tull det at passasjerene aldri vil sette sine ben i ett MAX fly - 95 prosent av passasjerene vet engang ikke om det er Airbus eller Boeing de sitter på..
60 pst av de igjen vet ikke hva Boeing engang er
NAS vil etterhvert ha 12-15 flere fly i lufta og tjene ytterligere
Selskapet vil være omtrent omtrent like mye verd som før ..
bud på rundt 2 mrd euro , er fortsatt ikke så usannsynlig . denne gang vil budet bli rundt 120-140 kr aksjen.
Hele flybransjen i europa er helt klar på at en konsolidering av bransjen er nært forestående - jo lenger man venter med bud på NAS dyrere vil selskapet bli, spesielt nå som de satser på overskudd og dermed synliggjør verdiene
Nå tviler jeg på at IAG ikke "leker" oppkjøp når de bruker rundt 400 mill på å kjøpe 5 pst av aksjene i NAS.
Helt klart de overveide bud på selskapet - fremtidige gjeldsforpliktelser til NAS visste de allerede før de kjøpte aksjene .
Budet ville nok havnet på rundt 350 kr ( bud rundt 2 mrd Euro)
Ligger nok andre "ting " i bunnen når de trakk seg ut - foreløpig.
Jeg for min del tror AIG trakk seg ut pga MAX problematikken( første styrt i oktober-18) , IAG har visst hele tiden at NAS har hatt en kjempeavtale med Boeing og er vel det flyselskapet som får kjøpt disse flyene billigst.
AIG er nå avventende til MAX , etterhvert så vil max gå seg til, og bud vil være høyst aktuelt... bla fra Lufthansa/IAG osv
En av hovedgrunnene til at andre flyselskap ønsker NAS er verdien i fly bestillingene deres.. i tillegg til at kjøper får en ekspansjon i nye markeder som de ikke allerede er i - skandinavia - argentina - USA etc
IAG indikerte noe om gjeld - NAS vil nå vise at den er håndterbar . Vi vil få en klar indikasjon på dette i Q2.
Uansett AIG kjøpte aksjer for 250-270 kr - tror du konsernet AIG også hadde solstikk ??
I løpet av ett halvt år vil nok mye av MAX være avgjort og glemt - NAS vil få sin rettmessige erstatning på 0,5-1,5 mrd av Boeing.
Bare tull det at passasjerene aldri vil sette sine ben i ett MAX fly - 95 prosent av passasjerene vet engang ikke om det er Airbus eller Boeing de sitter på..
60 pst av de igjen vet ikke hva Boeing engang er
NAS vil etterhvert ha 12-15 flere fly i lufta og tjene ytterligere
Selskapet vil være omtrent omtrent like mye verd som før ..
bud på rundt 2 mrd euro , er fortsatt ikke så usannsynlig . denne gang vil budet bli rundt 120-140 kr aksjen.
Hele flybransjen i europa er helt klar på at en konsolidering av bransjen er nært forestående - jo lenger man venter med bud på NAS dyrere vil selskapet bli, spesielt nå som de satser på overskudd og dermed synliggjør verdiene
Hartepool
15.06.2019 kl 18:20
5905
SVar det ikke i 2013 at hele dreamlineflåten ble grounded i 3 måneder grunnet batteriissues ?
Nas overlevde med wet lease.
Nå er 18 Max grounded.
Dette er nesten « hyllevare» hva gjelder wet lease og samkjøring med eksisterende 737 800 som har samme setekapasitet.
Nas setter så inn egne Dreamlinere på boeings regning, og tar unna mesteparten av den transatlantiske Max- trafikken.
At operasjonene nå går nesten knirkefritt så vi da nas satte inn 14 ekstra avganger under sas-streiken.
« tapet « på 500 mill er ikke i nærheten, men nas skal ha penga av Boeing og underkommuniserer selvsagt ikke « tapet.
I tillegg håper nå nas at Max ‘ ene blir stående ut august, da vil de ikke ta nye fly før neste år og sparer enormt med capex.
Skjekk prisene på flyvninger på hjemmesid, jeg har iallefall aldri sett flere utsolgte avganger og høyere priser siden jeg begynte å følge nas ....desverre for de som skal fly....s
Skal selv til Stavanger imorgen, men alle avganger er utsolgt...omtrent samme til Bergen ...
Nas overlevde med wet lease.
Nå er 18 Max grounded.
Dette er nesten « hyllevare» hva gjelder wet lease og samkjøring med eksisterende 737 800 som har samme setekapasitet.
Nas setter så inn egne Dreamlinere på boeings regning, og tar unna mesteparten av den transatlantiske Max- trafikken.
At operasjonene nå går nesten knirkefritt så vi da nas satte inn 14 ekstra avganger under sas-streiken.
« tapet « på 500 mill er ikke i nærheten, men nas skal ha penga av Boeing og underkommuniserer selvsagt ikke « tapet.
I tillegg håper nå nas at Max ‘ ene blir stående ut august, da vil de ikke ta nye fly før neste år og sparer enormt med capex.
Skjekk prisene på flyvninger på hjemmesid, jeg har iallefall aldri sett flere utsolgte avganger og høyere priser siden jeg begynte å følge nas ....desverre for de som skal fly....s
Skal selv til Stavanger imorgen, men alle avganger er utsolgt...omtrent samme til Bergen ...
Redigert 15.06.2019 kl 18:27
Du må logge inn for å svare
solb
15.06.2019 kl 18:31
5893
Jammen var det gledelig å se at du fortsatt har trua og at du fortsatt kan formidle. Jeg tar fortsatt vare på innleggene dine. Hyggelig.
TomW
15.06.2019 kl 18:52
5850
Resonnementet ditt stemmer det om man legger dine forutsetninger til grunn. Problemet her er at dine forutsetninger er feil.
Du forutsetter at verdien på flyene er den samme som det Nas har forpliktelser for. Dette stemmer ikke. Anbefaler deg å lese deg litt opp på 2012 ordren på 222 fly før du går videre. Det er i all hovedsak Airbusflyene fra denne bestillingen som er tiltenkt JV .
Hvor stor merverdi som ligger i denne bestillingen er det få som vet da Nas er underlagt taushetserklæring. Det kan være alt fra noen få millioner til 30-40 millioner pr fly.
Du forutsetter at verdien på flyene er den samme som det Nas har forpliktelser for. Dette stemmer ikke. Anbefaler deg å lese deg litt opp på 2012 ordren på 222 fly før du går videre. Det er i all hovedsak Airbusflyene fra denne bestillingen som er tiltenkt JV .
Hvor stor merverdi som ligger i denne bestillingen er det få som vet da Nas er underlagt taushetserklæring. Det kan være alt fra noen få millioner til 30-40 millioner pr fly.
Flyttet litt midler over til meglerkonto i dag, at vi nå spames av folk som ikke er inne er et godt tegn. Har besøkt HO siden 1998, Når Frodoner og Hammers går bananas er det et fint tegn.Trange dager venter. Bumpy road ahead https://www.youtube.com/watch?v=epjMQ6xw_M8
Redigert 15.06.2019 kl 19:09
Du må logge inn for å svare
kronekursen
15.06.2019 kl 19:17
5847
Under 2 dager til startskuddet for TIDENES børsrakkett og shortskvis🤑 Kan nesten ikke vente 😂 🕺🎉
Satser på:
20% mandag (Delvis inndekning og høyt volum)
6% tirsdag (gevinst sikring)
12% onsdag (fra start)
4% Torsdag (store svingninger)
17% Fredag (inkl 8% i etterhandel)
Oppturen fortsetter gjennom hele påfølgende uke grunnet oppdatering fra Boing, JV, dyrere priser og fulle fly.
Avsluttes Fredag påfølgende uke med en total økning fra dagens kurs på totalt 77% opp med en utestående short på 2%.
Rykter om BUD og avgang fra Kjos påfølgende helg og ytterligere 2% inndekning og 40% økning
Avsluttende kurs innen tre uker fra mandag estimeres til ca 65-68 kr.
Slik ser jeg for meg dette utspiller seg fremover 🤑😊
Glemte nesten å legge til:
Brexit påfølgende uke hvor IAG har rigget seg til kjøp av NAS gjennom British Airways. Budet ankommer i slutten av august og spillet er i gang! Fare for ytterligere 60-100% økning med start bud på 80 kr..95 kr..124kr =Solgt til høystbydene 22 Aug 😊🎉🎉
Vi får se om spånaden slår inn ☺
Satser på:
20% mandag (Delvis inndekning og høyt volum)
6% tirsdag (gevinst sikring)
12% onsdag (fra start)
4% Torsdag (store svingninger)
17% Fredag (inkl 8% i etterhandel)
Oppturen fortsetter gjennom hele påfølgende uke grunnet oppdatering fra Boing, JV, dyrere priser og fulle fly.
Avsluttes Fredag påfølgende uke med en total økning fra dagens kurs på totalt 77% opp med en utestående short på 2%.
Rykter om BUD og avgang fra Kjos påfølgende helg og ytterligere 2% inndekning og 40% økning
Avsluttende kurs innen tre uker fra mandag estimeres til ca 65-68 kr.
Slik ser jeg for meg dette utspiller seg fremover 🤑😊
Glemte nesten å legge til:
Brexit påfølgende uke hvor IAG har rigget seg til kjøp av NAS gjennom British Airways. Budet ankommer i slutten av august og spillet er i gang! Fare for ytterligere 60-100% økning med start bud på 80 kr..95 kr..124kr =Solgt til høystbydene 22 Aug 😊🎉🎉
Vi får se om spånaden slår inn ☺
Redigert 15.06.2019 kl 20:25
Du må logge inn for å svare
Hammers
15.06.2019 kl 20:31
5765
Alle må vel ha noe å drømme om.....!
- Dere drømmer om en himmel som ikke finnes!
- KJOS drømmer om å skaffe 2,5 MRD NOK om 5 mnd!
- Dette kommer i TILLEGG til de 1,5 mrd som allerede ligger på konto som et egenkapitalkrav - og som ikke kan røres.
- Jeg drømmer om en ny EMI ila sommeren.....men VÅKNER stadig før jeg får vite til hvilken kurs......!
Hilsen Hammers
- Dere drømmer om en himmel som ikke finnes!
- KJOS drømmer om å skaffe 2,5 MRD NOK om 5 mnd!
- Dette kommer i TILLEGG til de 1,5 mrd som allerede ligger på konto som et egenkapitalkrav - og som ikke kan røres.
- Jeg drømmer om en ny EMI ila sommeren.....men VÅKNER stadig før jeg får vite til hvilken kurs......!
Hilsen Hammers
Redigert 15.06.2019 kl 21:07
Du må logge inn for å svare
minsin
15.06.2019 kl 20:43
5738
I motsetning til dere drømmere har jeg ett realistisk syn på NAS.
For meg er ikke børsn en plass å drømme ...
For meg er ikke børsn en plass å drømme ...
doctor
15.06.2019 kl 20:44
5763
trist å høre at du sover så dårlig Hammers, ikke overdriv denne satiren. du er en bra mann!
minsin
15.06.2019 kl 20:53
5771
viktig å ta vare på ting frøken ;-)
Redigert 15.06.2019 kl 20:53
Du må logge inn for å svare
dreamliner
15.06.2019 kl 20:53
5801
KJOS har like mye gjeld på aksjene som verdien av aksjene til kurs 30,- står det i DN i dag. Han har sikkert ingen mulighet til å delta i flere emisjoner til bunn kurser, så KJOS drømmer helt sikkert om å selge aksjene for 70-100 kroner.
minsin
15.06.2019 kl 20:55
7109
med de spådommene kan jeg si at du har tapt "mye" på børsn, selv om det er med småpenger du handler
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Vel...kronekursen traff godt på fredag til og med sluttauksjonen hadde han rett i. Så ydmykhet kan en tillate seg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
minsin
15.06.2019 kl 21:56
6244
sånne som han hær som får meg til å tone ned saklige innlegg , kommentarene hans sier igrunnen det meste
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
drmoney123
15.06.2019 kl 22:24
6182
Det er vel meningen at alle får komme med innspill på et forum. Info man fanger opp og hvordan man tolker info, eller hvordan andre tolker info.
Å krangle om hvem som har mest rett, er meningsløs bruk av tid og kun interessant dersom man er bedreviter, alfahann som absolutt må bruse med fjærene, narsissist eller bare spesielt ærgjerrig, som det ble kalt før i tiden.
Aldri noen som har hatt rett på HO forum.
Det er summen av infoen på et forum som er interessant.
Å krangle om hvem som har mest rett, er meningsløs bruk av tid og kun interessant dersom man er bedreviter, alfahann som absolutt må bruse med fjærene, narsissist eller bare spesielt ærgjerrig, som det ble kalt før i tiden.
Aldri noen som har hatt rett på HO forum.
Det er summen av infoen på et forum som er interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Hammers
15.06.2019 kl 22:37
6161
"Aldri noen som har hatt rett på HO forum".
Nåja......jeg vet nå ikke DET......🤭!
Hilsen Hammers........som ikke lengre kan SE om sørveggen etter hvert bør males......pga alle kransene som henger der......🤭🤭🤭!
Nåja......jeg vet nå ikke DET......🤭!
Hilsen Hammers........som ikke lengre kan SE om sørveggen etter hvert bør males......pga alle kransene som henger der......🤭🤭🤭!
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Livet dreier seg om å ikke male seg inn i et hjørne, og ei spille bort huset.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
FreshPrince
16.06.2019 kl 03:27
5993
Du har fortsatt ikke svart meg på min kommentar til ditt innlegg. Vis at du har noe tyngde i det du melder, eller hold deg borte fra forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
kronekursen
16.06.2019 kl 10:05
5797
Under 1 dag til startskuddet går 🎉🎉🤑☺ ELSK* Nyter ferien i Singapor frem til BUD ligger på bordet ☺ Fulle fly all the way 😍 Nye ruter ble åpnet forrige uke og de er allerede utsolgt! Ta plass på børsrakketten 2019 🥰
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
16.06.2019 kl 10:57
5720
Shortskvis😂
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Hammers
16.06.2019 kl 11:05
5702
- Kroneverdier er i dag uansett ca 1/10 av hva den var v/300 - da "alle" trodde aksjen skulle videre til 4-500!
- Det er en ÅRSAK til at de store og proffe aktørene har gjort NAS til børsens mest shortede aksje.
- NEPPE fordi det går så godt....!
- Det er ingen dobbel bunn å se noen steder! KUN turbulens under den jevne nedstigningen!
- Aldri 30-20 ila de neste 3 mnd: Store ord av en som leker pol'ti her inne.
- Om 3 mnd er det 2 mnd til 2,5 MRD må legges på bordet!
- Dette samtidig som MAX angivelig koster selskapet (inntektstap?) en halv MRD.
Interessant artikkel fra dagens Dagblad:
https://www.dagbladet.no/nyheter/norwegian-kan-fa-usa-mareritt-en-av-fem-vil-unnga-737-max/71181354
Hilsen Hammers
- Det er en ÅRSAK til at de store og proffe aktørene har gjort NAS til børsens mest shortede aksje.
- NEPPE fordi det går så godt....!
- Det er ingen dobbel bunn å se noen steder! KUN turbulens under den jevne nedstigningen!
- Aldri 30-20 ila de neste 3 mnd: Store ord av en som leker pol'ti her inne.
- Om 3 mnd er det 2 mnd til 2,5 MRD må legges på bordet!
- Dette samtidig som MAX angivelig koster selskapet (inntektstap?) en halv MRD.
Interessant artikkel fra dagens Dagblad:
https://www.dagbladet.no/nyheter/norwegian-kan-fa-usa-mareritt-en-av-fem-vil-unnga-737-max/71181354
Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Når er Dagbladet sin drittpakke vært interessant, de koker suppe på en spiker. Alt det de nevner er kjent i markedet. Og de har mottatt et eller annet for å skrive dette mølet
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Det er tydelig alt blir satt inn for å beholder shortsen panikkkkkkkkk blant shortsene nå
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Restplassno
16.06.2019 kl 11:51
5595
Haha ja, merker også dette. Blir vel førstemann inn døra mandag
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
solb
16.06.2019 kl 12:04
5567
Ganske tydelig å se. Journalisten i Dagbladet hopper enkelt over de eventuelle gunstige signaler for Norwegian. Her fokuseres det med krigsoverskrifter om hvor kritisk dette vil være for NAS. Balanse i artikkelen er totalt fraværende.
Når 737 Max blir friskmeldt etter nitidig granskning og oppgradering, blir det ganske sikkert et av de mest sikre og drivstoffvennlige fly på markedet.
Noen ønsker Norwegian nord og ned.
Når 737 Max blir friskmeldt etter nitidig granskning og oppgradering, blir det ganske sikkert et av de mest sikre og drivstoffvennlige fly på markedet.
Noen ønsker Norwegian nord og ned.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Kantarell
16.06.2019 kl 12:23
5543
Det største fordelen Nas får med dårlig kritikk av Max-boeing er at de kan benekte å få levering av fly!
Da er problemet løst for Nas ;) Selv om de i utgangspunkt får 10% rabatt på avtale (DVS 1 gratis fly hver tiende fly!).
Da er problemet løst for Nas ;) Selv om de i utgangspunkt får 10% rabatt på avtale (DVS 1 gratis fly hver tiende fly!).
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
minsin
16.06.2019 kl 17:56
5214
Vi er enkle vi mennesker..
NAS setter ned prisene på MAX rutene , passasjerene roper halleluja og reiser som aldri før.
i tillegg vil nok NAS fase inn flyene på ruter som har minst effekt i forhold til "MAX problematikken" .
Boeing betaler selvsagt utgiftene med pris tap på billettene ..
Etter ca ett halvt år, i drift vil nok flyene gå i de opprinnelig planlagte ruter
NAS setter ned prisene på MAX rutene , passasjerene roper halleluja og reiser som aldri før.
i tillegg vil nok NAS fase inn flyene på ruter som har minst effekt i forhold til "MAX problematikken" .
Boeing betaler selvsagt utgiftene med pris tap på billettene ..
Etter ca ett halvt år, i drift vil nok flyene gå i de opprinnelig planlagte ruter
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
Hammers
16.06.2019 kl 18:48
5123
Ja, du høres SVÆRT enkel ut! Sette ned prisen og man tjener enda mindre på rutene.
På et fly som fortsatt kan ligge flere mnd unna drift. Det er ikke noe som er løst!
Så kommer vulkanen og spyr aske.
Fytti katta for et fundamentalt annus horribilis som det NAS har hatt!
Hilsen Hammers
På et fly som fortsatt kan ligge flere mnd unna drift. Det er ikke noe som er løst!
Så kommer vulkanen og spyr aske.
Fytti katta for et fundamentalt annus horribilis som det NAS har hatt!
Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
16.06.2019 kl 19:00
5092
Aksjen hoppet voldsomt i sluttauksjonen fredag. Har shortere begynt å dekke seg inn? Er det samtaler om JV eller salg på gang? Ny toppsjef?
Redigert 21.01.2021 kl 06:52
Du må logge inn for å svare