Investtech viser sitt sanne jeg - ubrukelig

Slettet bruker
STL 23.02.2018 kl 17:32 13155

Denne uken, på E24.

Dette viser noe jeg har hevdet i 3 år, særlig har jeg hevdet dette ovenfor Statoil aksjen.
Denne er som servert på sølvfat - og viser hvor ubrukelig Investtech sine analyser er.

Statoil i 181.

https://e24.no/kommentarer/investtech/kommentar-boerskjempen-har-utloest-salgssignal/24268867

SS
Redigert 21.01.2021 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2018 kl 17:35 13092

Oslo Børs + Teknisk analyse = ...?
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2018 kl 18:41 13005

Gjentar, helt ubrukelig.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Rossi75
23.06.2018 kl 09:21 12515

Vel......Her er det vel du som er relativt ubrukelig. Du bør vite at teknisk analyse kun gir deg en liten edge, feks 60/40% riktig. Da må man ta feil i 4 av 10 tilfeller, men det blir allikevel mye oftere riktig. Tar du denne artikkelen isolert sett så anbefaler de to aksjer NRS og KOG De gikk hhv 24% og 3% i tidsrommet frem til i dag ( jeg er uvitende om Investtech har anbefalt salg a noen av de i mellomtiden, men hadde du hatt en portefølje av de to de har anbefalt i perioden ville su altså fått 13,5% i snitt. Osebx gikk ca 7 % i samme tidsrom, da spiller det liten rolle at de anbefaler salg av Statoil, og den har gått fra 178-214. Du vil aldri kunne plukke alle vinnerene på børsen på bakgrunn av noe data som helst. Jeg sier ja takk til å slå børsen med 6% på 4mn, selvom det var aksjer (som statoil ) som evt gikk bedre....Jeg er heller ikke medlem hos investtech sånn for å ha det sagt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
pipers75
23.06.2018 kl 09:43 12469

Gir kanskje en pekepinn etter en ren teknisk matematiske beregning, men det viser hvor viktig det også er å supplere med det fundamentale og selskapsspesifikke forhold. Mulig at det treffer i 6 av 10 tilfelle, men ofte oppleves Investtech desverre også for en god kontraindikator. Opplevd det litt for mange ganger til at at jeg kan velge å tillegge det særlig vekt, eks for et noen uker siden gikk Investtech ut med salgsanbefaling på NHY dagen før den gikk opp 7%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2018 kl 17:27 12329

Rossi;


Har fulgt med på Investtech i mange år, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger det snur opp når IT sier selg, eller motsatt, særlig i Statoil, Orkla etc.
Virker som om IT er kronisk på etterskudd.

Du har neppe samme erfaringen som selveste SS har når det kommer til å følge IT over mange år, så jeg gadd ikke engang lese mer enn 1/3 av ditt innlegg.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2018 kl 17:44 12301

Husk at alt Investech kommer med er kun basert på matematikk rundt handelsmønster, kursbevegelser osv. Absolutt alt annet som skjer rundt en aksje blir ikke tatt hensyn til. Ja, de bommer i hytt og pine og bare en dumrian vil basere seg utelukkende på TA.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Mdg1
23.06.2018 kl 18:04 12266

Statoil? Hva er det? Det finnes vel ikke noe selskap som heter Statoil. Det forsvant for lenge siden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
nhydro
23.06.2018 kl 19:16 12219

Teknisk analyse brukes av de med mye penger for å manipulere frem kjøps- og salgssignaler
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2018 kl 19:22 12204

Hektar: Der er vi helt enig.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Rossi75
23.06.2018 kl 23:53 12065

Baserer mitt svar her kun på det eksemplet som ble lagt frem av han som sa IT var bare bullshit, men har også vært innom Investech på gratis prøve og sett litt på de. Modelporteføljen deres har hvertfall slått indexen i mange år etter det jeg kjenner til. Selv gikk jeg over til rådene i Dine Penger da jeg ikke gadd å betale for tjenesten, men tror ikke de lyver om avkastningen på modelporteføljen. Mitt inntrykk er at folk som sjekker slike aksjeråd som disse forventer umenneskelige avkastninger av hvert eneste råd. Har selv vært inne i en anbefalt portefølje nå i 18mnd og ligger nøyaktil 9,6% forran Oslo børs. Det er egentlig et fantastisk resultat, men det virker som de fleste her inne ikke skjønner det. Ser gjerne på statistikk fra Investtech sin modelportefølje hvis noen her inne har det. Synes det er moro med slik statistikk, men har altså valgt å holde meg til gratis råd, som virker å være like bra ;-). https://www.shareville.no/profiles/rossi75/portfolios/115981
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2018 kl 00:51 12018

Imponerende det du har klart Rossi, og tøft å stå frem med linken. Det skal du jaggu meg ha.

Men ser at index har slått din portis med 22-23% siste år. Hvorfor det?

Investtech har i allefall ikke imponert meg, sett utallige ganger at deres anbefalinger totalt feiler, sist i Orkla.

Ikke alt investtech kommer med er idioti, men ren TA uten insidehandler er bare svada og må tas med ator klype salt. Se bare på alt de har anbefalt om AXA. Der er de kronisk på etterskudd, alltid.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Rossi75
24.06.2018 kl 09:13 11891

Det er fordi det hang igjen noen gamle aksjer på kontoen før 6/12-2016. Du ser blandt annet det er en flat strek ca 24mai til 6des 2016. Da handlet jeg ikke noe på Nordnet, mens indexen gikk. Synd du ikke kan velge dato spesifikt her fordi det er fom 6des 2016 som teller. Gi meg en mail adresse så skal jeg sende deg et nøyaktig bilde som viser det. Det var da jeg begynnte. Dessuten hadde jeg halvåret før det halparten av aksjene på skandiabanken, tilfeldighvis var alle som gav god avkastning det halvåret på skandiabanken og ikke på Nordnet. Det er gjerne slik, og det er det jeg prøver å få frem her, at det er veldig få av tipsene som går bra (sånn som en av de tre aksjene i investtech stt råd i linken i denne tråden), men de som går bra går gjerne 50% før de taes ut og det er de som bærer hele avkastningen på porteføljen!! Er du medlem på Investtech?Før 6/12 2016 mener jeg det var to eller tre aksjer som gav meg all avkastningen jeg hadde i hele porteføljen, mens de 10-20 andre ikke gav noe særlig i det hele tatt. De er der for å diversifisere på tvers av bransjer, og det er dette folk flest ikke skjønner her tror jeg. Man diskuterer feks om Nel skal opp eller ned, sitter og venter og kaster bort tid på svakt synkende eller flate aksjer, sitter kun i en til to aksjer og vipps har det gått et par år ventetid, så har som du ser min portefølje gått 42% mens andre sitter å venter på at en "superaksje" skal sprette opp i verdi. Det er for det meste tull og lotteri.Tid er penger stod det i Donald Duck når jeg var liten, skjønnte ikke helt hva de mente, men det skled sakte inn. Satt å kikket fortvilt i Dine Penger på 90 tallet på anbefalingene som gikk så bra der, men pga hinder som at man måtte ringe megler, og handle i aksjeposter så funket det ikke så bra den gangen samt horibel kurtasje, mener det var 300kr en stund, så var det ikke mulig å følge effektivt. Ei heller hadde de skatteutsettende aksjespare og investeringskontoer. Nå er det mulig. Minimumkurtasjen hos Nordea er 1 kr, du kan gjøre all jobben selv og man kan handle en aksje om man vil..........Så nå funker det! Jeg har backlogget det detaljert i et par år bakover før jeg satte i gang, regnet ut hvor mye mindre avkastning man må regne med (fordi de regner ut avkastningen på bakgrunn av kursen dagen før, som jo beveger seg en del dagen da "alle " skal inn og ut) Svaret er i snitt 5% med et mulighetsrom mellom 2-10% med 95% sannsynlighet. Du får prøve selv, nå var jeg så "dum" å skrive det her, fordi hvis alle fulgte rådene så ville de ikke lønne seg. Prisen på de anbefalte kjøp og salgene ville påvirkes så mye av alle som skulle inn og ut at fordelen ville jevne seg ut. Dette har bla Investtech en graf på vet jeg, hvordan avkastningen ville variere alt etter hvor lenge etter at rådene kom ut du kjøpte rådene. :-). Men husk, du må ikke skrive at ens investors råd er ubrukelig på bakgrunn av ET dårlig råd, da har du ikke skjønt dynamkken i det hele tatt. Du har sikker fulgt med lenge på de, men har du satt opp alle rådene og regnet ut hva totalutkommet ville vært? Hvis ikke er det du uttaler fulstendig ubrukelig og basert på recall bias (hva du husker og ønsker å huske) og mangelfull statistikk :-).
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Rossi75
24.06.2018 kl 09:43 11855

Var kanskje litt uklar over i all iveren. Når jeg snakket om 5% eller 2-10% lavere avkastning enn oppgitt i porteføljen mente jeg årsavkastning, men hva gjør vel det når rådene går feks 50% og børsen 30%. Forøvrig slår disse rådene stort sett BARE børsen når den går jevnt oppover, men det gjør de så til de grader, og delvis pga den fantastiske rentes renteeffekten av å slå børsen med 5-10% år etter år, at når de dårlige årene kommer så gjør det ikke så mye totalt sett at de i et år går ned 5-10% poeng mer enn index. Nå har jeg i tillegg utarbeidet et system sjøl som gjør meg i stand til å unngå de store nedturene, samt få med meg mesteparten av de store oppgangene slik at det slipper jeg å tenke på. Det systemet deler jeg dessverre ikke ut gratis, da jeg in the long run vurderer å starte opp forvaltning på bakgrunn av det. 19mars til 31 mars ser du hvis du kikker nøye på grafen min at den er flat. Da var jeg ute av børsen pga signal fra systemet. Igjen så er det flest falske signaler og jeg vil gå glipp av noe oppgang i de gode tidene pga det, men systemet tar meg kjappt inn igjen, og jeg bryr meg lite om jeg et godt år taper 5% til index fordi jeg har vært litt ute, så lenge det er de årene indexen går bra, feks 20% og jeg får 15% som allikevell blir over gjennomsnittsavkastningen man klarer å få over lang tid. Skal man leve av dette er man avhengig av jevn avkastning mer enn av super avkastning etterfulgt av rævva avkastning i 3 år ( som 2001-2003). Det jeg "tapte" de gode årene sparer jeg inn og mer neste gang det smeller at det i lengden lønner seg big time. Dette er basert på det enkle matematiske prinsippet om at noe som faller 50% må opp 100% for å gå break even............. Back logget fra 1997......så har osebx gitt ca 448% avkastning totalt mens mitt system (basert på å gå inn og ut av index kun)gitt ca 751% avkastning. Da har jeg tilogmed regnet inn 0,5% tap hver gang jeg er ut og inn pga kurtasje og spread i produktet obxednb ( ticker ). Det er ikke så veldig mye høyere årlig avkastning egentlig, men du ser hva det gjør over tid. Og det beste er at du sover godt. Porteøljen var maksimalt ned 13% mener jeg å huske fra topp noensinne ila 20år. Hvis du regner inn at du får med deg feks 4% årlig meravkastning fra aksjerådene istedenfor å bruke obxednb (de har levert 8% meravkastning siste 13år ETTER at du har trukket av de 5% jeg nevnte for kursdeviasjon fra deres oppgitte salgs og kjøps kurs). Så får du plutselig 1500% avkastning i samme perioden........... Aksjer er ikke tivoli eller spekulasjon, det er langsiktig systematisk investering i verdiskapningen i samfunnet. Den stopper ikke opp før det evt slår inn noen økologiske faktorer som økonomien må bøye seg for......
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Rossi75
24.06.2018 kl 10:23 11824

Bare å lese denne. Her er all statistikken om modelporteføljene deres................https://www.investtech.com/dk/market.php?CountryID=45&p=staticPage&fn=wpArticle&tbReport=modelportAnalysisRpt2016
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
freetexx
29.12.2019 kl 09:18 9422

Hadde de ikke ganske rett? den svekket seg, mens børsen steg
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Darabia
29.12.2019 kl 22:20 9215

Investtech funker bra som et supplement til å gjøre investeringer. TA er ofte gunstig, men det fundamentale er vel så viktig. Jeg har brukt Investtech og TA med god suksess, men baserer ikke investeringene min kun på dette, det sier jeg selv. Det er viktig å bruke TA riktig, om ikke kommer folk som er uvitende og kritiserer, det blir feil.. Fordi de bruker det feil eller ikke forstår konseptet med TA.Ha en fin kveld!
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2020 kl 20:50 8755

Kan like gjerne kaste penga i dass som å abonnere på det der.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare