Pelsyrnæringa tavangs avvikles

Slettet bruker
MOWI 23.06.2019 kl 15:26 1908

Under 1% av dyrene i pelsdyrnæringa dør eller må avlives grunnet sykdom og skade (offentlige tall)
Mattilsynet og aktivister har sammen drevet en sverte kampanje mot disse folkene og nå tvinges de til å gi opp.
I 2025 skal alle disse farmene være stengt

I laksenæringa dør og avlives det + 50 millioner laks hvert år, det er mellom 7 og 8 % av all laks produsert i Norge , I Chile og andre land enda høyre tall
I foret til laksen er det blandet inn mye rart som folk ikke vet om
Medisineringen i denne næringa er mye større enn i pelsdyr næringa

Pelsdyrfarmene har ikke penger å bestikke politikere, mattilsyn og andre kritikere , det er blitt deres bane.
Selv FRP stemmer sammen med galningene for å avvikle pelsdyr hold , kun SP og AP er for å beholde denne næringa.

Dersom det er etikk som skal gjelde og som skal være begrunnelse for nedstenginga , ja da er det jaggu mye som burde vert avviklet

Politikere, mattilsyn og kritikere er gjennom korrupte som avvikler dette.
Jeg håper SP får statsminister og reverserer dette om 2 år

https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2019/06/Naeringsforbud-er-ikke-bra
Redigert 19.01.2021 kl 04:07 Du må logge inn for å svare
milk
23.06.2019 kl 15:40 1889

Nå blander du kortene! Pelsdyrnæringen har ingen ting med matproduksjon å gjøre. Mink som ble importert fra Canada på 20 tallet,er blitt et stort problem for Norsk fauna. Enkelte fuglekolonier ble nesten helt utryddet og dunværene langs kysten er borte. Det ble advart mot å ta inn nye arter til Norge og i etterkant ser vi at det aldri skulle skjedd.
wilfred
23.06.2019 kl 16:11 1861

Dessuten tror jeg pelsdyrnæringen har netto underskudd, altså mer tilskudd fra staten enn verdien av næringa. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.
Men i så tilfelle fatter jeg ikke hvorfor vi skal holde på med dette.
Slettet bruker
23.06.2019 kl 17:32 1818

Grunn til avvikling er etikken i og rundt driften
Hvis det er etikk som skal være forutsetning for drift av hvilke som helst næring , så står oppdrett for den dårligste dyrevelferd av alle i dette landet
Dernest følger gris , høns , sau, storfe og hest
Først lang lang ned på lista følger pelsdyr
Det er disse forutsetningene Venstre og regjeringen har tvunget næringa i kne med
Økonomisk støtte er minimal i forhold til landbruk elles
Begrunnelsen er muligens riktig, men da må alle andre næringer som driver med medisinering og dårlig dyrevelferd lide samme skjebne
Fluefiskeren
23.06.2019 kl 17:44 1808

Matmons

Med respekt å melde er det du skriver nonsens. Pelsdyrnæringen har en rekke ganger blitt tatt med buksa nede. Dette er en fullstendig unødvendig bransje da det finnes kunstige pelser som et like fine. Man bør ha såpass respekt for rever og mink at man også i Norge som i de aller fleste Europeiske land har et forbud mot dette,

Og at Matmons ikke ser forskjellen mellom mat og pels er bare trist.
Redigert 23.06.2019 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 18:15 1784

Etikk og dyrevelferd er det som er lagt til grunn for avvikling , ikke økonomi
I dag betales det erstatning i flere 100 mill klassen til erstatning til sau og reinsdyrhold nett fordi disse folkene ikke greier passe på dyrene sine
Bur høns, hva er det.
Statistikkene viser at det er langt mindre brudd på dyrevelferd hos andre enn hos disse , verst er oppdrett
skuggen
23.06.2019 kl 18:23 1779

Enig med Wilfred. Tviler på at denne næringen går med overskudd. Dermed blir det skattebetalerne som må bidra - igjen.
Hva er det ikke vi må betale for? Nå sist hørte jeg at VY, NSB må spyle, fjerne, rense gammel pukk på sporene for forurensning. Hva dette tullet koster! Lurer på om det er andre land som driver med denne galskapen?
milk
23.06.2019 kl 18:23 1779

Jeg kan bare skrive under og si meg enig "Fluefiskeren" :-) ... Selv om vi ikke har vert helt på linje når det gjelder oppdrett av laks ;-)
Fluefiskeren
23.06.2019 kl 18:23 1776

Du får vise oss denne lista da. Registrerer videre at du ikke er interessert å diskutere mat vs pels for fiffen.
Redigert 23.06.2019 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 18:30 1764

Bedre om du hadde sammenlignet pelsdyrnæringen og bloggere enn oppdrett.
Slettet bruker
23.06.2019 kl 18:45 1750

Folk treng mat er jo et av hoved argumentet til laksenæringa
For å produsere 1 kg laks kreves 1,15 kg laksefôr i form av pellets
Disse pelletsene inneholder knapt 20% fiskeolje fra vill fisk
Man trenger 12,5 kg feit stimfisk for å produsere ett kilo fiskeolje
Dermed er 1 kg laks avhengig av 1,15 kg pellets * 0,19 kg fiskeolje * 12,5 kg fisk = 2,73
I tillegg til olje fra vill fisk, brukes olje fra avskjær fra fiskeindustrien og andre kilder. Samlet oljeinnhold er 22%
Så har vi soya som 5 til 7 kg soya går med til 1 kg for
Bærekraftig ?
Kiss my ass
nordnes
23.06.2019 kl 19:30 1716

Hadde moderne landbruk blitt innført i dag, hadde det sikkert blitt forbudt. Tror nok at fiskeoppdrett er mest bærekraftig, mht matproduksjon. Forøvrig er det mye slakteavfall fra fisk i lakseforet, dette er i liten grad egnet som menneskeføde. Det er god ressursutnyttelse.
milk
23.06.2019 kl 19:39 1708

Matmons" Nå tror jeg du skal fortsette midtsommersfeiringen!!! Regnestykkene dine er helt tatt ut av konsensus og gir ingen sammenheng. Sjekk råvarefakta hos de som produserer fôr. De er pålagt av alle styrende organer å legge frem produktblad på alle ingredienser. Du referer til tall som var reelle i 1998...Velkommen etter !!
Fluefiskeren
23.06.2019 kl 19:44 1704

Matmons

Det var denne listen jeg spurte om dokumentasjon på ;

«Hvis det er etikk som skal være forutsetning for drift av hvilke som helst næring , så står oppdrett for den dårligste dyrevelferd av alle i dette landet
Dernest følger gris , høns , sau, storfe og hest
Først lang lang ned på lista følger pelsdyr »
nordnes
23.06.2019 kl 19:49 1697

Fluefiskeren,
De som misliker lakseoppdrett er stort sett, noen rike elveeiere som ønsker å legge premissene for hva vi i Norge skal leve av. Det har jeg liten sans for, forresten Senterpartiets politikere påfallende tause etter Nrk dokumetaren om griseavl.
Redigert 23.06.2019 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.06.2019 kl 20:12 1680

Ja, Senterpartiet med Vedum har vært påfallende stille etter at griseholdet ble satt under lupen. For å være litt usaklig burde Veum støtte sine slektninger, nemlig grisene.

Når det gjelder oppdrettsfisk har jeg ikke lyst til å gå med på noen diskusjon på dette nå. Jeg var bare interessert i å se Matmons sin liste hvor pelsdyropdrett påstås å komme gunstig ut mhp. dyrevelferd.
Slettet bruker
23.06.2019 kl 20:32 1664

Ja legg ned alt av dyr, det er jo dyrplagelig å la dyr stå i båser, Nei la de gå ute i Guds frie natur
og ha det fint, og beite på grønne enger, for da blir demonstrantene glade.
Fluefiskeren
23.06.2019 kl 20:58 1644

Dyrevernalliansen lagde for to år siden en liste over de politiske partiene når det gjaldt deres syn på dyrevern innen husdyrnæringen.

Ikke overraskende kom SP dårligst ut etterfulgt av FRP og KrF. Best ut kom De grønne og Venstre.

Kanskje noe å ta med seg til høstens valg?

https://www.dagbladet.no/nyheter/triller-terning-pa-partienes-dyrepolitikk---listen-over-sviket-mot-dyra-var-lang/68556950


Redigert 23.06.2019 kl 21:39 Du må logge inn for å svare