SDSD (Standard Drilling) neste doblingskandidat i Supply ?
Standard Drilling er i dag vurdert til kostpris ca. 1.60 pr aksje og det bør selv ved enkel beregning finnes rom for minst en dobling av nåværende aksjekurs. Dette samsvarer også med kursmål til meglerhus nylig. 16.1.2018 :
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/AApner-for-kurseksplosjon-i-to-offshorerederier
Det som er spesielt slik jeg ser det er at dette er en svært lav kostpris som bygger på kjøp av store nyere supply skip til mellom 65-85% av byggekost fra konkurrenter med stor gjeld. Emisjoner som er foretatt for kjøp av disse har vært tilpasset kjøpsprisen og er slik jeg ser det derved "smarte" emisjoner som fører til stor verdiøkning for aksjonærene og inntektspotensiale til selskapet til en svært lav pris.
Det som gjør Standard Drilling unikt i forhold til konkurrentene er null gjelds posisjonen kombinert med kjøp av skip til langt under byggekost medfører at de tjener gode penger selv på halve ratene konkurrentene må ha for å gå i break even tynget av kapitalkostnader og avskrivninger som de er.
Oljeanalytikere påpekte disse smarte trekk for et år siden, og intervjuet under gir et bra bilde av selskapets forretningstrategi. Siden den gang har både oljepris og aktivitetsnivå økt.
Kfr. (Hegnar TV - 20.01.17 og analytiker John Olaisen - ABG Sundal Collier, se fra 1.30 minutter).
http://www.hegnar.no/TV/video/0f5e7964-00080348-317a9414
Sammenhold dette med Hegnar 5.1.18 som skriver:
"Hvor høye rater som kreves for å dekke driften til anker håndterings fartøy varierer fra skip til skip og rederi til rederi, men etter det Hegnar.no erfarer, regner man at et stort ankerhåndteringsfartøy trenger rundt 125.000 kroner pr dag for å dekke driften. Da er ikke finanskostnader tatt med.
For å dekke både daglig drift og finanskostnader, regnes det at rederiene trenger rater på det dobbelte, altså rundt 250.000 kroner pr dag."
Årsaken til den lave vurderingen av selskapet ligger i at Supply har ligget brakk i et par år nå, men samtlige selskap melder nylig om bedret situasjon og rate nivå (SOFF, DOFF, og nå sist også SDSD).
Problemet for de to førstnevnte er et gjeldsnivå som betyr at de behøver omtrent dobbelt så høy dagsrate som Standard Drilling for å tjene penger. (Soff har 27 mrd i gjeld).
Vår og sommer er høysesong for supply og aktiviteten i Barentshavet vil øke betydelig. Standard Drilling sine hel eide større moderne båter er tilpasset arktisk klima og siste ble kjøpt for ikke lenge siden til 85% under byggekost.
Standard Drilling påpeker også i siste rapport nylig at de fortsatt vil kjøpe nyere skip til konkurspriser om anledningen byr seg og sannsynligvis foreta emisjon stor nok til å finansiere kjøpene. Imidlertid er situasjonen for Supply i rask bedring nå og det bør medføre at det vil bli utfordrende å finne flere "nesten" nye skip de kan kjøpe til dumpingpriser.
Spetalen og Fredly er største eiere her og en kan naturligvis ikke utelukke at eiere en gang i fremtiden vil selge seg ned, men det gjelder jo de fleste selskap. Jeg har sittet i flere selskap Spetalen har sittet i og tjent gode penger på det. Mest betryggende er at denne pleier å selge først når kursen er doblet (ofte flerdoblet), men siste året har stor eierne bare kjøpt og økt sin eksponering sammen med fond som også har kjøpt seg inn.
Dagens kurs er også betydelig under snitt kursen til Saga Tankers inngangskurs (Spetalen)og da er det svært dårlig business å selge, noe antall inside kjøp siste året viser at neppe er aktuelt nå. Få aksjer er sterkere på inside kjøp siste året enn denne.
Standard Drilling melder også om god utnyttelse av flåten i siste kvartalsrapport samtidig som de som de andre nevnte ser et oppsving i rate nivået.
Jeg hadde vært mer bekymret om pris vurderingen av selskapet (EK pr aksje)hadde bygget på byggekost verdier for skipene, men når det bygger på skip kjøpt til mellom 65-85% rabatt i utgangspunktet så er oppsiden betydelig fremover. For supply generelt og for SDSD spesielt gitt forholdene over.
At selskapet også er en naturlig oppkjøpskandidat kan jo komme som en "bonus" se :
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Meglerhus-ser-lovende-momentum-i-Nordsjoeen
Denne betraktningen gjort for over ett år siden av "Aksjeglede" gir også en bra vurdering av caset, og nå står vi foran en høysesong bedre enn på flere år med ditto utvikling i ratenivået, gjør dine egne vuderinger, jeg har gjort mine. Viktig å merke seg at antall aksjer er endret siden innlegget under.
http://www.aksjeglede.no/2017/02/04/standard-drilling-en-mulig-supply-rakett/
Og fra Investtech Analyse 18.01.18:
"SD Standard Drilling har steget bra siden forrige anbefaling i midten av desember. Den fallende trenden på mellomlang sikt er brutt, og trendbildet er positivt på kort sikt. Aksjen har nå brutt motstanden ved 1,54 kroner og fortsetter oppgangen på høyt volum. Videre oppgang mot neste motstandsnivå ved 2,12 kroner indikeres. Aksjen har høy risiko. Vurdering: Kjøpskandidat, skriver Investtech."
Personlig mener jeg aksjen vil mer enn dobles før høsten og at selskapet med all sannsynlighet vil melde stadig sterkere tall og kontrakter fremover etterhvert som aktivitetsnivået våkner til liv i supply sektoren. Mange års erfaring i aksjemarkedet har lært meg at sektorer som har ligget nede alltid kommer tilbake - og da gjerne enda sterkere enn før.
Vi er like foran en sterk supply sesong igjen nå og jeg har valgt SDSD fordi de har det størst inntektspotensiale i sektoren grunnet forholdene nevnt over. Kursmål på sikt om bransjen fortsetter med pågående frisk melding vil aksjen med letthet kunne gå over 4 kr (ut fra nåværende setting), og enda høyere om de evner å kjøpe flere skip allerede på kontrakt til dumping priser.
Det markedet ikke helt ser slik jeg tror er at SDSD vil kunne levere langt sterkere tall på bunnlinjen nå med stadig høyere rate nivå enn konkurrentene vil evne.
Og selskapet selv er optimistiske, her fra i går :
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Spetalen-stadig-paa-jakt-i-supply
En børsmelding til så kan aksjen fort ta av, og det er ikke usannsynlig i disse dager heller, her 22.2.18 ..
https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/analytiker-ser-ett-godt-tegn-i-offshoreskip-markedet/24268105
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/AApner-for-kurseksplosjon-i-to-offshorerederier
Det som er spesielt slik jeg ser det er at dette er en svært lav kostpris som bygger på kjøp av store nyere supply skip til mellom 65-85% av byggekost fra konkurrenter med stor gjeld. Emisjoner som er foretatt for kjøp av disse har vært tilpasset kjøpsprisen og er slik jeg ser det derved "smarte" emisjoner som fører til stor verdiøkning for aksjonærene og inntektspotensiale til selskapet til en svært lav pris.
Det som gjør Standard Drilling unikt i forhold til konkurrentene er null gjelds posisjonen kombinert med kjøp av skip til langt under byggekost medfører at de tjener gode penger selv på halve ratene konkurrentene må ha for å gå i break even tynget av kapitalkostnader og avskrivninger som de er.
Oljeanalytikere påpekte disse smarte trekk for et år siden, og intervjuet under gir et bra bilde av selskapets forretningstrategi. Siden den gang har både oljepris og aktivitetsnivå økt.
Kfr. (Hegnar TV - 20.01.17 og analytiker John Olaisen - ABG Sundal Collier, se fra 1.30 minutter).
http://www.hegnar.no/TV/video/0f5e7964-00080348-317a9414
Sammenhold dette med Hegnar 5.1.18 som skriver:
"Hvor høye rater som kreves for å dekke driften til anker håndterings fartøy varierer fra skip til skip og rederi til rederi, men etter det Hegnar.no erfarer, regner man at et stort ankerhåndteringsfartøy trenger rundt 125.000 kroner pr dag for å dekke driften. Da er ikke finanskostnader tatt med.
For å dekke både daglig drift og finanskostnader, regnes det at rederiene trenger rater på det dobbelte, altså rundt 250.000 kroner pr dag."
Årsaken til den lave vurderingen av selskapet ligger i at Supply har ligget brakk i et par år nå, men samtlige selskap melder nylig om bedret situasjon og rate nivå (SOFF, DOFF, og nå sist også SDSD).
Problemet for de to førstnevnte er et gjeldsnivå som betyr at de behøver omtrent dobbelt så høy dagsrate som Standard Drilling for å tjene penger. (Soff har 27 mrd i gjeld).
Vår og sommer er høysesong for supply og aktiviteten i Barentshavet vil øke betydelig. Standard Drilling sine hel eide større moderne båter er tilpasset arktisk klima og siste ble kjøpt for ikke lenge siden til 85% under byggekost.
Standard Drilling påpeker også i siste rapport nylig at de fortsatt vil kjøpe nyere skip til konkurspriser om anledningen byr seg og sannsynligvis foreta emisjon stor nok til å finansiere kjøpene. Imidlertid er situasjonen for Supply i rask bedring nå og det bør medføre at det vil bli utfordrende å finne flere "nesten" nye skip de kan kjøpe til dumpingpriser.
Spetalen og Fredly er største eiere her og en kan naturligvis ikke utelukke at eiere en gang i fremtiden vil selge seg ned, men det gjelder jo de fleste selskap. Jeg har sittet i flere selskap Spetalen har sittet i og tjent gode penger på det. Mest betryggende er at denne pleier å selge først når kursen er doblet (ofte flerdoblet), men siste året har stor eierne bare kjøpt og økt sin eksponering sammen med fond som også har kjøpt seg inn.
Dagens kurs er også betydelig under snitt kursen til Saga Tankers inngangskurs (Spetalen)og da er det svært dårlig business å selge, noe antall inside kjøp siste året viser at neppe er aktuelt nå. Få aksjer er sterkere på inside kjøp siste året enn denne.
Standard Drilling melder også om god utnyttelse av flåten i siste kvartalsrapport samtidig som de som de andre nevnte ser et oppsving i rate nivået.
Jeg hadde vært mer bekymret om pris vurderingen av selskapet (EK pr aksje)hadde bygget på byggekost verdier for skipene, men når det bygger på skip kjøpt til mellom 65-85% rabatt i utgangspunktet så er oppsiden betydelig fremover. For supply generelt og for SDSD spesielt gitt forholdene over.
At selskapet også er en naturlig oppkjøpskandidat kan jo komme som en "bonus" se :
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Meglerhus-ser-lovende-momentum-i-Nordsjoeen
Denne betraktningen gjort for over ett år siden av "Aksjeglede" gir også en bra vurdering av caset, og nå står vi foran en høysesong bedre enn på flere år med ditto utvikling i ratenivået, gjør dine egne vuderinger, jeg har gjort mine. Viktig å merke seg at antall aksjer er endret siden innlegget under.
http://www.aksjeglede.no/2017/02/04/standard-drilling-en-mulig-supply-rakett/
Og fra Investtech Analyse 18.01.18:
"SD Standard Drilling har steget bra siden forrige anbefaling i midten av desember. Den fallende trenden på mellomlang sikt er brutt, og trendbildet er positivt på kort sikt. Aksjen har nå brutt motstanden ved 1,54 kroner og fortsetter oppgangen på høyt volum. Videre oppgang mot neste motstandsnivå ved 2,12 kroner indikeres. Aksjen har høy risiko. Vurdering: Kjøpskandidat, skriver Investtech."
Personlig mener jeg aksjen vil mer enn dobles før høsten og at selskapet med all sannsynlighet vil melde stadig sterkere tall og kontrakter fremover etterhvert som aktivitetsnivået våkner til liv i supply sektoren. Mange års erfaring i aksjemarkedet har lært meg at sektorer som har ligget nede alltid kommer tilbake - og da gjerne enda sterkere enn før.
Vi er like foran en sterk supply sesong igjen nå og jeg har valgt SDSD fordi de har det størst inntektspotensiale i sektoren grunnet forholdene nevnt over. Kursmål på sikt om bransjen fortsetter med pågående frisk melding vil aksjen med letthet kunne gå over 4 kr (ut fra nåværende setting), og enda høyere om de evner å kjøpe flere skip allerede på kontrakt til dumping priser.
Det markedet ikke helt ser slik jeg tror er at SDSD vil kunne levere langt sterkere tall på bunnlinjen nå med stadig høyere rate nivå enn konkurrentene vil evne.
Og selskapet selv er optimistiske, her fra i går :
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Spetalen-stadig-paa-jakt-i-supply
En børsmelding til så kan aksjen fort ta av, og det er ikke usannsynlig i disse dager heller, her 22.2.18 ..
https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/analytiker-ser-ett-godt-tegn-i-offshoreskip-markedet/24268105
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
God og informativ anbefaling av SDSD. Jeg sitter både i SDSD og BDRILL ut fra det du nevner om gjeldsforhold:
- begge selskaper har handlet inn fartøy på sterk rabatt fra utbombede konkurrenter og har dermed så lav gjeld at de kan drive profitabelt med betydelig lavere rater enn gjennomsnittet i markedet
- begge selskaper har handlet inn fartøy på sterk rabatt fra utbombede konkurrenter og har dermed så lav gjeld at de kan drive profitabelt med betydelig lavere rater enn gjennomsnittet i markedet
Octagon
01.03.2018 kl 11:04
17340
Holder seg bra kursmessig, tatt i betraktning at børsen er ned 1,42% i skrivende stund.
Rent teknisk om en skal legge TA til grunn er det et bra tegn, og ikke minst oppgangen i går på det dobbelte av snitt volumet siste tre måneder.
Rent teknisk om en skal legge TA til grunn er det et bra tegn, og ikke minst oppgangen i går på det dobbelte av snitt volumet siste tre måneder.
Olaisen fra 20.01.2017 virker som foreldet kilde. Samme "analytiker" mente PGS skulle ned til EN krone før den godeste Olaisen noen uker senere mente at PGS var en vinner. Kunne det være noe feil med analysen? Olaisen er ellers kjent for å være plettfri og strykefri, så det hele er noe merkelig. SDSD er han nok best på.
Skrik
01.03.2018 kl 17:48
17161
Octagon
02.03.2018 kl 08:33
16970
Emisjon på 100 MNOK, i tillegg 120 MNOK på bok pr.31.12.
Regner med at vi ganske snart hører om kjøp av nye skip. Ved forrige runde klarte de å få til 85% under byggekost og i tillegg skip som var på løpende kontrakter (2 nyere skip).
Nå har de i q1 også hatt bedre drift enn i q4, (flere skip og 90% kapasitetsutnyttelse kombinert med bedring i ratenivå generelt) slik at jeg antar at kontant posisjonen i det minste ikke er lavere nå enn ved årsskiftet.
Som også nevnt så mener jeg at emisjoner for å finansiere nyere større skip til lave priser i en tid hvor markedet er i bedring er et smart trekk m.h.p verdiøkningen for aksjonærene og det økte inntektspotensialet dette gir.
Hadde de bygget nytt ville det vært en helt annen sak. Og det er en vesentlig forskjell mellom en emisjon for å kjøpe flere skip billig enn som hos andre emisjoner for å finansiere og sikre videre drift og betale for "gammel morro" (stor gjeld).
De var jo tydelige både på kvartals presentasjonen og i etterfølgende uttalelser på at de forsatt jaktet på gode kjøp.
Regner med at vi ganske snart hører om kjøp av nye skip. Ved forrige runde klarte de å få til 85% under byggekost og i tillegg skip som var på løpende kontrakter (2 nyere skip).
Nå har de i q1 også hatt bedre drift enn i q4, (flere skip og 90% kapasitetsutnyttelse kombinert med bedring i ratenivå generelt) slik at jeg antar at kontant posisjonen i det minste ikke er lavere nå enn ved årsskiftet.
Som også nevnt så mener jeg at emisjoner for å finansiere nyere større skip til lave priser i en tid hvor markedet er i bedring er et smart trekk m.h.p verdiøkningen for aksjonærene og det økte inntektspotensialet dette gir.
Hadde de bygget nytt ville det vært en helt annen sak. Og det er en vesentlig forskjell mellom en emisjon for å kjøpe flere skip billig enn som hos andre emisjoner for å finansiere og sikre videre drift og betale for "gammel morro" (stor gjeld).
De var jo tydelige både på kvartals presentasjonen og i etterfølgende uttalelser på at de forsatt jaktet på gode kjøp.
Redigert 02.03.2018 kl 08:57
Du må logge inn for å svare
Ja, det er samme strategi som i Borr Drilling: Kjøpe sterkt rabatterte fartøy fra selskap som har bygd seg til fant.
Og den rettede emisjonen er allerede bekreftet gjennomført:
SDSD: SUCCESSFULLY COMPLETED EQUITY OFFERING
Limassol, March 2, 2018
S.D. Standard Drilling Plc. ("SDSD" or the "Company") is pleased to announce
that the equity offering was successfully placed, raising gross proceeds of NOK
100 million through the subscription of 66,666,667 new shares at a subscription
price of NOK 1.50 per share.
Saga Tankers ASA (incl. Strata Marine & Offshore AS) has been allocated
2,860,942 shares in the equity offering. After completion of the equity
offering, Saga Tankers ASA (incl Strata Marine & Offshore AS) will own
105,846,245 shares in the Company, equal to 18.38% of the shares in the Company.
Saga Tankers ASA is represented on the board of directors of the Company through
Martin Nes. Apollo Asset Management Limited has been allocated 698,768 shares in
the equity offering, and will, after completion of the equity offering own
25,852,310 shares in the Company, equal to 4.49% of the shares in the Company.
Apollo Asset Management Limited is represented on the board of directors by Arne
Fredly.
The Company and the Managers will enter into a share lending agreement with Saga
Tankers ASA in order to facilitate delivery of the shares allocated in the
equity offering on a delivery versus payment basis. As a result, the equity
offering will be settled with existing and unencumbered shares in the Company
that are already listed on Oslo Børs. The shares delivered to the subscribers
will thus be tradable on Oslo Børs upon delivery.
The settlement date for the New Shares will be on or about March 6, 2018.
Delivery of the New Shares allocated in the Equity Offering (save for the shares
to be delivered to Saga Tankers ASA) will be made by delivery of existing and
unencumbered shares in the Company, pursuant to a share lending agreement
entered into between the Company, Clarksons Platou Securities AS and Saga
Tankers ASA.
The new shares issued and delivered to Saga Tankers ASA will be placed on a
separate ISIN pending publication of a listing prospectus for the new shares
approved by the Norwegian Financial Supervisory Authority (the "NFSA"), and will
not be listed or tradable on Oslo Børs until the approved listing prospectus has
been published by the Company, expected to take place in mid-April 2018.
As notified in the stock exchange release as of 1 March 2018 regarding the
contemplated Equity Offering, the Board of Directors has decided not to carry
out a subsequent repair offering.
The Company's share capital will as a consequence of the Equity Offering
increase with USD 2,000,000 from USD 15,280,792.71 to USD 17,280,793. The total
shares issued post-Equity offering will increase to 576,026,424, each with a
nominal value of USD 0.03.
Clarksons Platou Securities AS acted as Sole Manager and Bookrunner in the
Equity Offering.
For further information please contact:
General Manager Evangelia Panagide at +357 99 77 11 16, or
Chairman of the Board Martin Nes at +47 92 01 48 14
SDSD: SUCCESSFULLY COMPLETED EQUITY OFFERING
Limassol, March 2, 2018
S.D. Standard Drilling Plc. ("SDSD" or the "Company") is pleased to announce
that the equity offering was successfully placed, raising gross proceeds of NOK
100 million through the subscription of 66,666,667 new shares at a subscription
price of NOK 1.50 per share.
Saga Tankers ASA (incl. Strata Marine & Offshore AS) has been allocated
2,860,942 shares in the equity offering. After completion of the equity
offering, Saga Tankers ASA (incl Strata Marine & Offshore AS) will own
105,846,245 shares in the Company, equal to 18.38% of the shares in the Company.
Saga Tankers ASA is represented on the board of directors of the Company through
Martin Nes. Apollo Asset Management Limited has been allocated 698,768 shares in
the equity offering, and will, after completion of the equity offering own
25,852,310 shares in the Company, equal to 4.49% of the shares in the Company.
Apollo Asset Management Limited is represented on the board of directors by Arne
Fredly.
The Company and the Managers will enter into a share lending agreement with Saga
Tankers ASA in order to facilitate delivery of the shares allocated in the
equity offering on a delivery versus payment basis. As a result, the equity
offering will be settled with existing and unencumbered shares in the Company
that are already listed on Oslo Børs. The shares delivered to the subscribers
will thus be tradable on Oslo Børs upon delivery.
The settlement date for the New Shares will be on or about March 6, 2018.
Delivery of the New Shares allocated in the Equity Offering (save for the shares
to be delivered to Saga Tankers ASA) will be made by delivery of existing and
unencumbered shares in the Company, pursuant to a share lending agreement
entered into between the Company, Clarksons Platou Securities AS and Saga
Tankers ASA.
The new shares issued and delivered to Saga Tankers ASA will be placed on a
separate ISIN pending publication of a listing prospectus for the new shares
approved by the Norwegian Financial Supervisory Authority (the "NFSA"), and will
not be listed or tradable on Oslo Børs until the approved listing prospectus has
been published by the Company, expected to take place in mid-April 2018.
As notified in the stock exchange release as of 1 March 2018 regarding the
contemplated Equity Offering, the Board of Directors has decided not to carry
out a subsequent repair offering.
The Company's share capital will as a consequence of the Equity Offering
increase with USD 2,000,000 from USD 15,280,792.71 to USD 17,280,793. The total
shares issued post-Equity offering will increase to 576,026,424, each with a
nominal value of USD 0.03.
Clarksons Platou Securities AS acted as Sole Manager and Bookrunner in the
Equity Offering.
For further information please contact:
General Manager Evangelia Panagide at +357 99 77 11 16, or
Chairman of the Board Martin Nes at +47 92 01 48 14
Skrik
02.03.2018 kl 08:57
16788
Ja,nå sitter de med en del tørt krutt.
Ser de kjøpte to store PSV-ene (platform supply vessels) E.R. Athina og E.R. Georgina til 22,2 mill $ i oktober 17.
Ser de kjøpte to store PSV-ene (platform supply vessels) E.R. Athina og E.R. Georgina til 22,2 mill $ i oktober 17.
Octagon
02.03.2018 kl 09:13
16739
Klarer de å få til flere skip til slike priser så ser jeg gjerne flere emisjoner fremover.
E.R. Georgina og E.R Athina ble kontrahert for 680 MNOK i 2007 og levert fra Brevik 2009/10.
Standard Drilling betalte 182 MNOK for disse (22.2 MUSD). Og i tillegg var båtene allerede på kontrakt.
Spennende å se hva som ligger på blokka nå, fortsetter selskapet på dette viset vil det snart bli en av de større aktørene, med break even langt lavere enn alle konkurrenter.
E.R. Georgina og E.R Athina ble kontrahert for 680 MNOK i 2007 og levert fra Brevik 2009/10.
Standard Drilling betalte 182 MNOK for disse (22.2 MUSD). Og i tillegg var båtene allerede på kontrakt.
Spennende å se hva som ligger på blokka nå, fortsetter selskapet på dette viset vil det snart bli en av de større aktørene, med break even langt lavere enn alle konkurrenter.
Skrik
02.03.2018 kl 09:17
16709
Nettoprovenyet skal brukes til investeringer knyttet til oljeservice, direkte i eiendeler, aksjer og/eller selskaper, og tillegg til generelle bedriftsformål.
Ser de også peker på oppkjøp av selskap ,(fusjon?).
Ser de også peker på oppkjøp av selskap ,(fusjon?).
Georg Dokkon
02.03.2018 kl 09:36
16659
Finnes jo ikke omsetning i den aksjen, kan jo rase masse bare hvis en vil selge noen få aksjer.
Octagon
02.03.2018 kl 09:49
17169
Kan også stige mye om noen vil kjøpe noen få aksjer også da, og viser ikke tegn på å rase heller da kjøpere strømmer til.
Nå i dag for eksempel. Etter emisjoner pleier ofte aksjer å falle i kurs, helt uavhengig av om emisjonen benyttes til fornuftige investeringer eller for å finansiere/sikre videre drift. Skjønn det den som kan. Aksjen holder i så måte bra stand så langt i dag på en rød børsdag etter en emisjon fordi kjøpere strømmer til og stopper tendenser til nedgang.
Omsetningen har vært økende i forhold til tidligere, om en følger teknisk analyse så er det også betryggende at løft i aksjekursen kommer på høyere omsetningsvolumer enn på dager ved nedgang. Nå nylig forleden med over 2 MILL aksjer omsatt.
Nå i dag for eksempel. Etter emisjoner pleier ofte aksjer å falle i kurs, helt uavhengig av om emisjonen benyttes til fornuftige investeringer eller for å finansiere/sikre videre drift. Skjønn det den som kan. Aksjen holder i så måte bra stand så langt i dag på en rød børsdag etter en emisjon fordi kjøpere strømmer til og stopper tendenser til nedgang.
Omsetningen har vært økende i forhold til tidligere, om en følger teknisk analyse så er det også betryggende at løft i aksjekursen kommer på høyere omsetningsvolumer enn på dager ved nedgang. Nå nylig forleden med over 2 MILL aksjer omsatt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
oledunk
02.03.2018 kl 10:11
17101
Har SD en driftsorganisasjon med kompetanse som klarer og drifte en flåte av moderne fartøy, samt selge inn disse fartøyene til oljeselskapene. Når det gjelder PSV, AHTS, og OCV fartøy så legger det jo fartøy klr til og gå ut på kort varsel fra store aktører som f.eks SolstadFarstad, og disse har jo en organsesjon som kan drifte moderne fartøy.
Ser ikke for meg et Spetalen og Fredly har planer om og bygge opp en stor seriøs offshore aktør, men dumper aksjene sine når de har fått opp kursen?
Ser ikke for meg et Spetalen og Fredly har planer om og bygge opp en stor seriøs offshore aktør, men dumper aksjene sine når de har fått opp kursen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Octagon
02.03.2018 kl 10:18
17093
Om de velger å selge seg ned etter kurs doblinger gjenstår jo å se, men det er jo helt åpenbart at det som gjelder nå er å kjøpe mer og mer aksjer og mer og mer skip.
I dag bruker de Fletcher skip management som jo er en profesjonell aktør på driften slik at denne biten er ivaretatt.
I dag bruker de Fletcher skip management som jo er en profesjonell aktør på driften slik at denne biten er ivaretatt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Skrik
02.03.2018 kl 16:19
16955
I juli og august venter skipsmeglerhuset gjennomsnittsrater på henholdsvis 405.000 og 522.000 kroner pr dag for de store ankerhåndteringsfartøyene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kontur
02.03.2018 kl 17:07
16923
Det var ventet at trykket skulle avta utover uken, men også fredag har det blitt inngått en kontrakt i spotmarkedet til svært gode betingelser.
Ankerhåndteringsfartøyet «Magne Viking» som tilhører det Christen Sveaas-dominerte rederiet Viking Supply Ships og ble ferdigstilt i 2011, har blitt hyret inn av Spirit Energy til å flytte den oppjekkbare boreriggen Paragon B391 til en rate på 40.000 pund pr dag, tilsvarende rundt 430.000 kroner.
Viking Supply Ships stiger 4,7 prosent på børsen i Stockholm.
Ratene som kan få flere til å lette litt ekstra på øyelokkene i vinterens blytunge offshoremarked, vil være normalen når vi nærmer oss sommeren.
I juli og august venter Westshore Shipbrokers gjennomsnittsrater på henholdsvis 405.000 og 522.000 kroner pr dag for de store ankerhåndteringsfartøyene.
Les også: «Bemerkelsesverdig utvikling» kan bety kjempeboost i Nordsjøen
Ankerhåndteringsfartøyet «Magne Viking» som tilhører det Christen Sveaas-dominerte rederiet Viking Supply Ships og ble ferdigstilt i 2011, har blitt hyret inn av Spirit Energy til å flytte den oppjekkbare boreriggen Paragon B391 til en rate på 40.000 pund pr dag, tilsvarende rundt 430.000 kroner.
Viking Supply Ships stiger 4,7 prosent på børsen i Stockholm.
Ratene som kan få flere til å lette litt ekstra på øyelokkene i vinterens blytunge offshoremarked, vil være normalen når vi nærmer oss sommeren.
I juli og august venter Westshore Shipbrokers gjennomsnittsrater på henholdsvis 405.000 og 522.000 kroner pr dag for de store ankerhåndteringsfartøyene.
Les også: «Bemerkelsesverdig utvikling» kan bety kjempeboost i Nordsjøen
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Stephen
02.03.2018 kl 19:48
16922
Så sant ,så sant.
Mvh. Stephen
Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
NorCan
03.03.2018 kl 18:32
16677
E. Tønne er vel verdt å høre på og det han sier om Borr og SDSD. Alt ligger tilrette for at disse to selskapene kan komme til å gjøre det svært bra fremover. Lav gjeld og gunstige innkjøp av skip og rigger, men risikoen ligger i at oljemarkedet må komme tilbake først. Ingen umiddelbare behov for kapital eller refinansiering. De ligger godt an for også for eventuelle salg av billige innkjøpte PSVer og Jackup rigger når markedet tar seg opp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Octagon
05.03.2018 kl 08:33
16382
"I juli og august venter Westshore Shipbrokers gjennomsnittsrater på henholdsvis 405.000 og 522.000 kroner pr dag for de store ankerhåndteringsfartøyene."
Og Standard Drilling har "break even" i området 60 tusen i følge olje analytiker John Olaisen - ABG Sundal Collier.....
http://www.hegnar.no/TV/video/0f5e7964-00080348-317a9414
Uansett om det eksakte tallet er 60 eller 70 tusen så er det ganske klart at Standard Drilling vil tjene langt mer på bunnlinja fremover enn konkurrentene som har gjeld og avskrivninger av båter til byggekost og ikke kjøpt til konkurspriser som Standard Drilling.
Igjen fra Hegnar 5.1.18:
"Hvor høye rater som kreves for å dekke driften til anker håndterings fartøy varierer fra skip til skip og rederi til rederi, men etter det Hegnar.no erfarer, regner man at et stort ankerhåndteringsfartøy trenger rundt 125.000 kroner pr dag for å dekke driften. Da er ikke finanskostnader tatt med.
For å dekke både daglig drift og finanskostnader, regnes det at rederiene trenger rater på det dobbelte, altså rundt 250.000 kroner pr dag."
Og når vi allerede vet fra siste fleet update at de hadde 90% kapasistetsutnyttelse på sine fem heleide skip så kan det bli pene tall fremover med i første omgang Q1 nå med ytterligere to flere heleide skip i drift og bedret ratenivå i forhold til Q4 tallene.
De har også sannsynligvis i området 220 MNOK på bok nå, og erfaringsmessig etter emisjoner så foretas nye "dumpingkjøp" av skip. Langt fra usannsynlig med en melding i så måte snart.
Kan bli meget bra kursmessig fremover dette.
Og Standard Drilling har "break even" i området 60 tusen i følge olje analytiker John Olaisen - ABG Sundal Collier.....
http://www.hegnar.no/TV/video/0f5e7964-00080348-317a9414
Uansett om det eksakte tallet er 60 eller 70 tusen så er det ganske klart at Standard Drilling vil tjene langt mer på bunnlinja fremover enn konkurrentene som har gjeld og avskrivninger av båter til byggekost og ikke kjøpt til konkurspriser som Standard Drilling.
Igjen fra Hegnar 5.1.18:
"Hvor høye rater som kreves for å dekke driften til anker håndterings fartøy varierer fra skip til skip og rederi til rederi, men etter det Hegnar.no erfarer, regner man at et stort ankerhåndteringsfartøy trenger rundt 125.000 kroner pr dag for å dekke driften. Da er ikke finanskostnader tatt med.
For å dekke både daglig drift og finanskostnader, regnes det at rederiene trenger rater på det dobbelte, altså rundt 250.000 kroner pr dag."
Og når vi allerede vet fra siste fleet update at de hadde 90% kapasistetsutnyttelse på sine fem heleide skip så kan det bli pene tall fremover med i første omgang Q1 nå med ytterligere to flere heleide skip i drift og bedret ratenivå i forhold til Q4 tallene.
De har også sannsynligvis i området 220 MNOK på bok nå, og erfaringsmessig etter emisjoner så foretas nye "dumpingkjøp" av skip. Langt fra usannsynlig med en melding i så måte snart.
Kan bli meget bra kursmessig fremover dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Skrik
05.03.2018 kl 09:22
16333
Mye mer aktivitet i 2018.
https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/yv4EKK/Spar-leteboom-pa-norsk-sokkel-i-2018
https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/yv4EKK/Spar-leteboom-pa-norsk-sokkel-i-2018
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Pen oppgang, men følg med på volumet her, folkens: Begynner det å stige kan det mye raskere oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Beklager at jeg må skuffe deg, men sdsd har ikke noen ankerhåndteringsskip.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kontur
05.03.2018 kl 13:13
16273
Dette kommer til å bli bra
Løp og kjøp
Løp og kjøp
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
05.03.2018 kl 18:16
16272
SDSD/spettet posisjonerer seg helt klart, blir bra dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kontur
05.03.2018 kl 22:25
16284
DOF og SDSD
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kontur
05.03.2018 kl 22:25
16281
DOF og SDSD
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Octagon
07.03.2018 kl 11:24
16289
Standard Drilling presenterer nå.... mye god lesning i presentasjonen, ikke minst der hvor de beregner hvilket rate nivå de behøver også målt mot snittet hos konkurrentene.
Gjennomsnittlig break even døgnrate for SDSD kontra konkurentene på større PSV skip :
SDSD 7000 USD (54.609 NOK) - Gjennomsnitt konkurrenter 11000 USD (85.814 NOK).
Tallene for SDSD er lavere enn selv det oljeanalytiker John Olaisen i AGB Sundal Collier antok for ett år siden.
Gjennomsnittlige årlige overhead kostnader pr skip :
SDSD 0,25 MUSD - målt mot seks ikke navngitte konkurrenter som varierer fra 0,6 - 1,8 MUSD.
Kombinerer en disse tallene mot den økende utnyttelsesgraden på skipene og forventet økning i rate nivå under høysesongen vår og sommer så kan det bli meget pene tall fremover. Og sannsynligvis høyere utnyttelsesgrad for flere av de 18 skipene.
Standard Drilling har sannsynligvis rundt 220 MNOK på bok nå, og de to siste større PSV som ble satt i drift medio november hadde byggekost 680 MNOK i 2010, disse ble kjøpt for "konkurspris" 182 MNOK av SDSD.
For å sette det litt i perspektiv er Standard nå priset til 820 MNOK på børsen og er et gjeldfritt selskap med ytterligere tre heleide og 12 deleide skip i porteføljen enn de nevnte to og kontantbeholdningen over her.
Så her finnes det stor oppside, spørsmålet er ikke om kursen snart stiger markert , men snarere når den stiger.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=445961
Gjennomsnittlig break even døgnrate for SDSD kontra konkurentene på større PSV skip :
SDSD 7000 USD (54.609 NOK) - Gjennomsnitt konkurrenter 11000 USD (85.814 NOK).
Tallene for SDSD er lavere enn selv det oljeanalytiker John Olaisen i AGB Sundal Collier antok for ett år siden.
Gjennomsnittlige årlige overhead kostnader pr skip :
SDSD 0,25 MUSD - målt mot seks ikke navngitte konkurrenter som varierer fra 0,6 - 1,8 MUSD.
Kombinerer en disse tallene mot den økende utnyttelsesgraden på skipene og forventet økning i rate nivå under høysesongen vår og sommer så kan det bli meget pene tall fremover. Og sannsynligvis høyere utnyttelsesgrad for flere av de 18 skipene.
Standard Drilling har sannsynligvis rundt 220 MNOK på bok nå, og de to siste større PSV som ble satt i drift medio november hadde byggekost 680 MNOK i 2010, disse ble kjøpt for "konkurspris" 182 MNOK av SDSD.
For å sette det litt i perspektiv er Standard nå priset til 820 MNOK på børsen og er et gjeldfritt selskap med ytterligere tre heleide og 12 deleide skip i porteføljen enn de nevnte to og kontantbeholdningen over her.
Så her finnes det stor oppside, spørsmålet er ikke om kursen snart stiger markert , men snarere når den stiger.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=445961
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
07.03.2018 kl 12:49
16289
SDSD vil komme som ei kule etterhvert
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
07.03.2018 kl 15:58
16288
Omsatt noen større poster over 1,60. 1mill og 500k
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kjettingen
08.03.2018 kl 10:09
16298
Er det spettet som har kjøpt to PSV’er fra Havila?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
marco83
08.03.2018 kl 10:16
16297
Nei det kan jeg ikke tenkte meg. Gamle, umoderne og kun brukendes i Asia
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
marco83
08.03.2018 kl 10:16
16303
Nei det kan jeg ikke tenkte meg. Gamle, umoderne og kun brukendes i Asia
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Octagon
09.03.2018 kl 14:30
16308
Betydelig økt omsetningsvolum i aksjen nå i det siste.
Rent teknisk er dette et godt signal og er ofte et vanlig mønster i en aksje i en periode forut for større kursløft.
Noen akkumulerer og posisjonerer seg.... ?
Rent teknisk er dette et godt signal og er ofte et vanlig mønster i en aksje i en periode forut for større kursløft.
Noen akkumulerer og posisjonerer seg.... ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Hoff@
09.03.2018 kl 16:01
16306
Nå venter vi bare på at 1,65 blir brutt, det utløser en sterkt kjøpsignal
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Octagon
15.03.2018 kl 14:44
16195
Litt «småkjøp» i dag for et par mellomstore skip via eierskapet i Northern PSV. Kjøpt til attraktiv pris og sikkert ikke dumt i et lengre perspektiv.
De bruker kun småpenger i forhold til hva de har på bok nå. Og det varer sikkert ikke lenge før vi ser flere investeringer til dumping priser.
Jeg håper de satser på større moderne heleide skip slik de kjøpte sist nå på tampen av fjoråret ved neste korsvei. Selv om dagens kjøp virker fornuftig nok det fortsatt et oppsving fremover i supply.
De bruker kun småpenger i forhold til hva de har på bok nå. Og det varer sikkert ikke lenge før vi ser flere investeringer til dumping priser.
Jeg håper de satser på større moderne heleide skip slik de kjøpte sist nå på tampen av fjoråret ved neste korsvei. Selv om dagens kjøp virker fornuftig nok det fortsatt et oppsving fremover i supply.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
16.03.2018 kl 00:52
16031
E.R Narvik og E.R Trondheim ser det ut til, gamle umoderne til bruk på britisk sektor
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare