Nel - kunngjøring

Belei
NEL 14.03.2018 kl 21:02 8848

https://twitter.com/nikolamotor/status/974011058854641664?s=12

Kunngjøring 3 April. Men hva?
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
rogneveien
14.03.2018 kl 21:08 8802

Da har vi iallefall en planlagt dato å forholde oss til. Blir spennende å se om NEL kommenterer dette. Tror ikke det.

Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Sente
14.03.2018 kl 22:07 8499

Her er min teori:
One BIG order. Nikola har motatt en stor bestilling av lastebiler.
One Clear winner. I konkuransen mellom Tesla og Nikola, er det mulig de har kjempet om den samme kunden, men nå har Nikola vunnet over Tesla.

I motsetning til hva enkelte her inne vil at vi skal tro, så er det ikke 100% sikkert meldingen vil handle om NEL.

Angående hvorfor Løkke var på besøk hos Nikola tidligere i år, så spør jeg når ble denne linjen lagt til på hjemmesiden til Nikola:
"Nikola has already kicked off two of the 16 stations and 14 more will follow immediately after installation."
2 demo stasjoner er levert. Er det ikke naturlig at Løkke reiste over og klippet snoren da?
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2018 kl 22:18 8436

Sente...jeg tror du bommer..?. One big order kan høyst sannsynlig være de neste 14 giganlegg/elektrolyseanlegg for tungtransport.. levert av NEL. Dette kan bli en unormalt stor kontrakt. Prisrammen på hele kontrakten kan bli nkr 40-50 milliarder til NEL. Men jeg tror Nel børsmelder noe stort føre evt en giga Nikolakontrakt meldes til OSE. Det er min magefølelse, da det er mye på gang hos Nel nå.? Kan smelle kraftig opp anytime..
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2018 kl 22:34 8347

Nikola has already kicked off two of the 16 stations and 14 more will follow immediately after installation."

Ifølge børsmeldingen angående Nikola så står det at demostasjone skal leveres i "second half" av 2018.
Så det må bety at Nikola snart må bestille mer ift. til teksten over her. Når det er sagt står det også at de 16 stasjonene skal leveres og settes opp i 2019-2021, men personlig tror jeg de vil framskynde det de kan grunnet Tesla semien.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Wanker
14.03.2018 kl 23:24 8093

Ifølge siste kjente meldinger, skal Nikolas fabrikk i Arizona påbegynnes i 2019 og kunne levere trucks fra 2021.

Spørsmålet for meg blir: Hvordan blir det med produksjon i mellomtiden? Antas den å være produksjonsklar før det, så må det snart bestilles. Jeg antar at de gjerne vil ha noen testeksemplarer i drift med last i noen måneder før de bestemmer seg for endelige stasjonsplaner.

Sjekk denne meldingen fra juni 2017: https://www.trucks.com/2017/06/26/nikola-electric-truck-redesign/ Her sies det blant annet:
"Currently, the Nikola One is undergoing bench testing in controlled environments. But Milton hopes to have the permits to head into live stress testing by mid-2018, followed by three years of extreme winter and summer tests.

And by the end of next year, Nikola One will be made available to fleets to be tested on runs between cities, up steep inclines, through rotten weather and in other challenging conditions, Milton said.

The Fitzgerald Gliders family in Tennessee will produce the first 5,000 trucks, with limited production slated for October 2020 and full production scheduled for 2021. Milton said a new, 1.5-million-square-foot robotic manufacturing facility will be announced in the next two months, requiring the entire company to relocate."

Nå har vel alt tatt lenger tid enn ventet, men jeg synes Nikola begynner å få ting på plass avtalemessig med solide partnere. Jeg får derfor stadig større tro på at dette blir en giga-kunde for NEL. Så stor at det vil kreves emisjoner for utvidelse i USA!!!

[Edit: For ordens skyld, så tror heller ikke jeg at Nikolas annonserte annonsering er NEL-relatert, på noen annen måte enn at Nikola kommer nærmere et salgbart produkt. Om timeplanen holder, blir ikke første kommersielle lastebil produsert før i oktober 2020.
Bygging av en gigastasjon - hvor lang tid kan det ta? 12-24 måneder etter at tillatelse er gitt? ]
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
kentove
15.03.2018 kl 01:21 7856

som tidligere skrevet tror jeg ikke dette har noe med NEL å gjøre, Nel har fått kontrakt, så lenge demostasjonene funker og Nikola ikke går konk vil vi få bygge megastasjonene, tror mer dette er med en solpark-utbygger for å skaffe strøm til h2-produksjon. Eneste jeg kan se har med Nel å gjøre er hvis de også får kontrakt på resten av stasjonene over landet, men tror det er altfor tidlig for det, regner ikke med Nikola ville skrevet One big winner når vi allerede har rammekonrtakten. At megastasjonene ikke er priset inn i kursen får stå på kjøperne sin kappe, i mine øyne har Nel allerede den kontrakten i boks, og konfirmasjon kommer snart, muligens etter demostasjonene er oppe, men forhåpentligvis før mtp H2V ønsker å kjøpe produksjonsplass.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
rogneveien
15.03.2018 kl 07:32 7501

God morgen.
wanker.
Dette følger jeg Wanker. Hvis det skal gå slik som Milton og co har skissert så MÅ det komme en bestilling fra dem ganske snart, hvis ikke så vil markedet begynne å tvile både på Nikola og NEL. Det er troen på NIKOLA og de andre store forventede kontrakter som holder kursen i NEL sånn noenlunde stabil for tiden. Det tar 18 mnd i gjennomsnitt fra søknad til byggestart på en stasjon i USA. Da kan enhver med et minimum av mattekunnskap forstå at dette begynner å haste for NIKOLA.
Ha en fin dag.

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Sente
15.03.2018 kl 07:36 7474

Det er ingen "big announcment" at NEL får de 14 stasjonene. Dette står det jo her: https://nikolamotor.com/stations
NEL er også allerede "one clear winner" når det gjelder dette. Hva tjener Nikola på å hause opp informasjon som er allerede kjent?

Dette må være en stor bestilling på lastebiler, eller så bør hele PR/twitter avdelingen hos Nikola sparkes.

Og magefølelsen snakker du ofte om, kanskje du burde sjekke med en lege? Vi kan ikke hjelpe deg med dine fordøyelsesproblemer... ;)

Edit, Svarte selvsagt The Broker, men HO forumet viser innlegget helt feil plass...
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
rogneveien
15.03.2018 kl 07:45 7419

Kentove.
Kan ikke fatte at du mener det er for tidlig å komme med bestilling på disse stasjoner. Det er i seneste laget spør du meg. Hvis NIKOLA skal følge med i svingene så MÅ de få ut fingern snart. Hvis ikke er jeg redd dette kan bli en flopp. Det er flere store som er godt i siget med utvikling av større kjøretøyer. NIKOLA er tilsyneltende i front, men vær ikke sikker. Pluselig kommmer det en eller annen torpedo inn fra en ennen kant, det kan være Toyota, Tesla eller andre større aktører. Nei, jeg mener bestemt at de nå MÅ få ut bestillinger paralelt med tester de gjør. De kan ikke sitte å vente to år for å se om dette virker før de bestiller stasjoner, da er toget gått for NIKOLA sin del. De har også kontraktfestede leveranser i 1000 tall som skal overholdes og da MÅ fyllestasjoner være på plass. Kunder sitter ikke med bindende kontrakter hos NIKOLA i flere år. Enten leverer de de sånn noenlunde etter tidsplanen eller så er det over og ut. Slik er det bare. Det er iallefall mine betrakninger. Mulig de er helt på jordet.

Uansett... Løkke til.

Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
prolm
15.03.2018 kl 08:17 7228

For meg er det to problemstillinger:

1) Nikola One kan ikke brukes i Norge

2) Dersom disse 2 av 16, på samme måte som de 20 til UNO- X, er avhengig av en eller annen subsidieform kan dette dra langt ut i tid.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2018 kl 08:19 7202

Sente....Jeg tror ikke du skjønner dette eller skjønner helt tidshorisonten fra ordredato til produktet fra NEL står ferdig til drift. . De fleste skjønner en enkel matte :-)
Skal Nel få ordren på de siste 14 giga stasjonene fra NIKOLA så er NIKOLA allerede på overtid med å bestille de. Det tar 18 mnd i gjennomsnitt fra søknad til byggestart på en stasjon i USA.
Så denne nære meldingen kan med stor sannsynlighet være en veldig stor ordre på fyllestasjoner fra NEL.

Og Prholm....eller hva du kaller deg.. Ditt innlegg er rapportert til admin. Du fremstår mindre troverdig og lite kunnskapsløs med dine FAKE NEWS, når Tine har bestilt Nikola One som selvfølgelig skal brukes i Norge. Og evt subsideformer i USA vet du tydeligvis intet om.. For Nikola bestiller nye hydrogenstasjoner i USA helt uavhengig av evt subsidier. Slik er det i USA:
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
brummen
15.03.2018 kl 08:33 7070

Hvorfor kan ikke nikola one brukes i norge. Det er allerede gjort bestillinger fra asko og tine ?

Det er ikke noe subsidier her. Alt er finansiert opp allerede i Nikola.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
cimiez
15.03.2018 kl 09:12 6901

Vil bare opplyse at Norge som sådan ikke anses av resten av verden som et marked.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2018 kl 09:15 6866

Velkommen til HO cimiez.
Hvor har du det ifra?
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2018 kl 09:23 6793

Jeg stemmer i for Sente sin tolkning, og mener dette er mer positivt for NEL en de neste 14 bestillingene. For at Nikola skal "ta over verden" må de selge trekkvogner til stor distribusjonfirmaer med jevne ordrer. Dette vil også gi Nikola troverdighet. Så kan vi da heller kose oss med at Nikola ikke bare har planlagt 16 stasjoner, som ikke er en "big order" så lenge de planlegger 300+ stasjoner vi kan glede oss til senere.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
cimiez
15.03.2018 kl 10:24 6613

Ja det er vell bare og telle antall potensielle hydrogendrevne biller i Norge og dele dette tallet på antall biler i aktuelle andre land så oppnår du ikke et prosent-tall men et prommilletall.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Sente
15.03.2018 kl 10:32 6566

cimiez
Du har fått med deg mange land har sagt de skal slutte å selge fossilbiler, ikke sant? Å tro at dagens bil situasjon gjør NEL til en dårlig investering er kort tenkt, for å si det mildt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
cimiez
15.03.2018 kl 11:46 6405

Er tungt inn i nel så jeg mener dette er kjempemulighet og et av de største potensielle industrieventyret i nyere tid men det er de store forbrukerlandene som er markedet spesielt prosjekt som H2V
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Tradinator
15.03.2018 kl 13:07 6208

Under 3,50 mener jeg NEL er en av børsens beste kort. Tror vi skal se 4 tallet om ikke lenge selv om ikke nye ordre meldes snarlig. Prosjektene NEL jobber med nå er tunge og politiske og kan dra ut litt på tid, men de kommer. Vær sikker. Da snakker vi ikke om 4 tall lenger....Har aldri kjent meg tryggere på at raketten kommer til å fyre av her, og det kan meget gjerne skje i 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2018 kl 08:13 5606

Nikola er på overtid med å få bestilt flere gigapumpestasjoner med tanke på levering og produksjonstiden. La oss håpe at Nel nå får tildelt minimum 14 gigantanlegg fra Nikola. Hvilken verdi har de 14 gigantanleggene?
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2018 kl 08:38 5461

Håpe på de skal få tildelt de første 14 gigaanleggene!!!!!! For noe tull broker. Det er sagt klart at NEL får disse.......og alt som eventuelt kommer etter disse.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
JosefK
22.03.2018 kl 08:49 5384

For enough bortkastet tråd.

Er det en stor ordre som kommer?

Ja, utvilsomt. En sv mange. Det beste hadde vært om det var trucker det var snakk om. For om de mener alvor, må det til.

Har det med Nel å gjøre?

99,9% sikkert –Nei


Å vri ordlyden til å passe en posisjon i Nel er en merkelig form for selv suggesjon.


Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Tobias
22.03.2018 kl 08:55 5353

JosefK!
Ta bort skylappene dine, så ser du litt bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Furuen
22.03.2018 kl 09:14 5239

Hva er poenget med å bestille to TESTstasjoner som skal monteres i andre halvår 2018, og så bestille resten av stasjonene FØR TESTstasjonene er testet?
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
abroker
22.03.2018 kl 09:24 5192

Ikke glem at H2 produsert ved elektrolyse-anlegg, er vesentlig dyrere enn H2 fra cracking av LNG?
Eiere av gass-slukende kjøretøy/båter etc. vil nok sikte seg inn mot å kjøpe slik basert gass?
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
fastinvest
22.03.2018 kl 09:25 5187

Om Nikola kjenner presset fra Tesla så er det mulig at de setter opp farten. Om jeg var sjef for Nikola og hadde super tro på mine trucker og hydrogen så ville jeg pushet frem alt jeg kunne om det kom konkurranse fra annet hold. Tesla kjører på, de holder ingenting tilbake og leder nå EL markedet, space markedet og trolig batteri markedet også. De viser oss en oppskrift på hvordan man lykkes. En test stasjon her og der??? Nei, full fart frem og bestilt alt med en gang og kun da kan du vinne markedet. Jeg har troen på at NEL blir nevnt 3 april.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Wanker
22.03.2018 kl 11:58 4825

Innlegget er slettet
Hadde jeg hatt penger, ville jeg kjøpt litt HEX, men jeg gamblet på at NEL skulle smelle i taket i løpet av feb/mars.
At det kan dreie seg om HEX, begrunner jeg med HEX' annonserte investeringsprogram 2018-2020 som forventes å gi "attractive returns" fra 2022, ref Q4-presentasjon. Mener å huske at Engeset også snakket om at de var i samtaler med en produsent som de ikke ville navngi, men jeg husker ikke om det var person- eller lastebiler.
Og når er NIKOLAS egen fabrikk ferdig? Jo, i 2021, om det går etter planen..

[Edit: Etterpå ser dette litt dumt ut - hvis styreleder i HEX kjøpte i går, kan det vel ikke være HEX det dreier seg om i denne omgang? Investeringsprogrammet kan være tiltenkt den eksplosive økningen av gode FCV personbiler som kommer fra Hyundai/Toyota/Honda og nå snart MB og BMW m.fler. Forhåndssalget på Nexo oversteg ihvertfall det jeg kunne forestille meg.]
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare