NEL - Angående Nikola kontrakten

fastinvest
NEL 03.04.2018 kl 10:27 6169

Angående Nikola kontrakten

Trevor har uttalt at hver stasjon vil koste ca $10 millioner.
NEL bygger nå demo stasjoner som ikke er full installasjon men kun demo, viktig å huske.

Nikola har planer om å bygge 300 stasjoner i USA med fokus på de 16 første som skal være klar før 2021.

Hver stasjon skal klare 8000kg hydrogen per dag men kan oppgraderes til 32.000kg per dag.

NEL har esklusiv kontrakt og vil bygge alle stasjoner. Med full utbygging og ca pris på 80 millioner per stasjon (tar ikke med utbygging av kapasitet) vil det blir ordre på 300 x 80 = 24 milliarder kroner.

Nikola har over 10.000 forhåndsbestillinger på Nikola one trucken og skal annonsere en større partner som skal bestille flere tusen.

Det er naturlig å tro at dette kan bli en stor suksess for Nikola og at utbygging på over 300 stasjoner blir en realitet.
«the company promised 364 refueling stations would ultimately be built, with 50 in service by the time the truck launches in 2020.”

Personlig tror jeg på kurs over 20kr før 2021 og at NEL kan bli ett milliard eventyr.
Alt handler om verden går for hydrogen eller ikke. Om de gjør det vet vi allerede at NEL er verdensledende og har bevist at de kan vinne kontrakter.

Jeg er long og setter pengene mine i NEL i stede for banken og ser på dette som min sparekonto.
Redigert 20.01.2021 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 10:29 6123

Klare tall og fakta om Nikola/NEL som jeg støtter 100%, fastinvest. Oppsiden i NEL er enorm :-)
Redigert 03.04.2018 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
fastinvest
03.04.2018 kl 11:36 5809

Får vel justere litt:
Fra Norne
Salget av hydrogen utstyr til de første 28 stasjonene kan være dobbelt så stort som rammeavtalen for de 14 stasjonene, men etter at Nikola Motor Company doblet sitt mål for stasjoner i USA fra 364 stasjoner til 720 stasjoner, som er det samme antall stasjoner som diesel kjeder som Pilot Flying J bruker, vil ikke alle stasjonene være like store. Vi tror at ordren for de første 28 stasjonene kan inneholde alt mellom 10 store og 20 små hydrogen pumper for hver stasjon med tilhørende elektrolyse kapasitet .
De første 28 stasjonene er på mindre enn 5% av antallet planlagte stasjoner, men kan vise seg å være en større andel av elektrolysekapasitet, antall pumper og kontraktsverdi. Vi har tidligere anslått hele Nikola Motor Company ordren til et salg av Hydrogenutstyr på NOK 55 mrd som med bruttomargin opp til 30% kan gi NOK 16.5 mrd i dekningsbidrag de neste 7-10 årene fra en kunde i ett land. Denne ordren på 28 mega stasjoner kan gi NEL salg på NOK 3-6 mrd som med en bruttomargin på rundt 30% kan gi bidrag til kapital og faste kostnader på mellom NOK 1-2 mrd.»
whiz
03.04.2018 kl 13:29 5492

NEL:SER FØRSTE NIKOLA-STASJONER I 2019, ER GODT FINANSIERT-LØKKE

Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Jon André Løkke i Nel tror selskapet vil bygge de første storskala hydrogenstasjonene for Nikola Motor Companys flåte av lastebiler i løpet av 2019, og mener Nel er godt finansiert til å ta på seg det som kan bli selskapets største ordre noensinne.

Det sier han til TDN Direkt tirsdag.

I en melding publisert i morgentimene tirsdag skriver Nel at selskapet har mottatt en ytterligere kjøpsordre fra Nikola som bringer verdien av de to tidligere annonserte demostasjonsordrene til totalt ni millioner dollar. I tillegg ser selskapene nå på å øke antallet storskalastasjoner til 28, fra tidligere kommuniserte 14.

Løkke sier at selskapet ikke har gått ut med noen estimater for store inntekter full utbygging vil gi, men nevner at man kan lene seg på analytikernes estimater, og gir således noen referansepunkter for å skildre omfanget.

-Vi har ikke gått ut med noe konkret verdiestimat i den forbindelse. Men tanken med disse storskalastasjonene er at de kan bygges ut over tid, og levere opptil 32 tonn hydrogen i døgnet. Det vil si at de er 32 ganger så store som én demostasjon. Tanken er å gjøre dette i fire steg med først åtte tonn, 16 tonn, 24 tonn og deretter 32 tonn, ettersom dette er tilpasset vårt cluster-design, sier han.

Løkke vedgår at det ikke er urimelig å anta at kostnadene ved å bygge flere og større stasjoner vil gå ned sammenlignet med de ni millioner dollar som beregnes for bygging av to demostasjoner, grunnet skalafordeler.

-Det vil være kostnadssynergier, det er helt åpenbart, sier han.

Når det gjelder tidspunkt for bygging av stasjonene sier Nel-sjefen at selskapene de neste ukene skal jobbe mye sammen for å avklare en rekke detaljer.

-Men demostasjonene begynner vi å levere i andre halvår i år og inn i 2019. Og så vil mye av timingen bestemmes nøyaktig av hvor mange prototype-lastebiler, og hvor Nikolas bestillinger går og når de kommer. Jeg vil tippe at vi vil begynne å se leveranser av de store stasjonene en eller annen gang i løpet av 2019, sier han, men legger til at man får komme tilbake med flere detaljer etter hvert.

Nikola har tidligere kommunisert at selskapet ville kunngjøre den store kundeavtalen i dag, 3. april, men sendte ut en melding i løpet av påsken om at kunngjøringen utsettes grunnet kundens mediearbeid, og at en offentliggjøring trolig kommer den første uken av mai.

-Når de offentliggjør hvem kunden er så vil man også få vite hvor kunden er og hvilke ruter kunden ønsker dekket i første omgang. Og det er de rutene vi vil fokusere på og bygge hydrogentilførsel til, sier Løkke.

I dagens melding fra Nel skriver selskapet at Nikola og Nel nå evaluerer om det opprinnelige antallet stasjoner skal dobles til 28.

-Det er i utgangspunktet Nikolas utspill og utfordring til oss, og så ønsker vi naturligvis å bidra så godt vi kan til å realisere det, sier Løkke.

Han gjentar at omfanget av avtalen med Nikola og de potensielt kommende ordrene vil bli Nels største noensinne.

-Det blir potensielt en enormt stor ordre - den største ordren vi noen gang har signert. Så vi vil helt klart bruke mye ressurser på dette, sier han.

Når det gjelder finansiering sier konsernsjefen at Nel i utgangspunktet er godt finansiert til å ta imot en slik ordre.

-Vi har en veldig god finansiell posisjon, og hadde om lag 300 millioner kroner i kontanter ved utgangen av 2017. Vi har sagt at med eksisterende forretnings-case har vi den kapitalen vi trenger. Men så får vi vurdere dette til enhver tid, dersom det kommer muligheter for å akselerere, øke eller bygge mer produksjonskapasitet, sier han avslutningsvis.
Slettet bruker
03.04.2018 kl 13:41 5410

Liten tvil om at det er Nel ASA som er leverandør ene og alene:) Fy F! som jeg gleder meg til mai måned du skjønne milde!

"-Når de offentliggjør hvem kunden er så vil man også få vite hvor kunden er og hvilke ruter kunden ønsker dekket i første omgang. Og det er de rutene vi vil fokusere på og bygge hydrogentilførsel til, sier Løkke." .... "Han gjentar at omfanget av avtalen med Nikola og de potensielt kommende ordrene vil bli Nels største noensinne."...

Ja det er potensielt, men ikke mindre potensielt enn at dette faktisk er i ferd med å skje.

Ikke rart de dropper H2V.
Redigert 03.04.2018 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2018 kl 14:23 4887

Innlegg fra Reidar Hovde i facegruppen NEL investors:
At Trevor Milton fra NIKOLA har kommet til Oslo sammen med et team av sine nærmeste medarbeidere for et lengre besøk hos NEL er etter min mening både spennende og eksotisk. Oppholdet i Norge skal etter sigende vare en hel uke, og dette i seg selv er så spesielt at det må gi næring til mange spekulasjoner. Det er nok ganske opplagt for de fleste at en slik hendelse ikke vil gå upåaktet hen, og at det etter all sannsynlighet vil etterlate seg dype og positive spor for NEL. Jeg krysser fingrene for et langt og godt ekteskap mellom NEL og NIKOLA, og jo flere giga-stasjoner og andre større stasjoner NEL får i oppdrag å sette opp rundt omkring i USA og Canada, jo større blir de faste inntektene fra reparasjoner og vedlikehold. Lykke til alle NEL-aksjonærer..
johnsen50
08.04.2018 kl 14:45 4851

Alt tyder på at NEL har full kontroll. NEL har prioritert Nikola samarbeidet framover iom at Nikola kontrakten blir giga stor og lykkes NEL hær vil værden stå
I kø for å få en bit av NEL. Hadde NEL vært avhengig av H2v på næværende tidspunkt, ville de nok ventet lenger på H2V. Viktig å
Prioritere nu i vekstfasen. Om H2v ønsker NEL kommer de tilbake når de har finansiering som NEL krever,. Er enig at det kan komme kursdrivende NEL nyheter fra Nkkolasamarbeidet denne uka, trur også at koblingen med Hex blir sterkere i framtida. NEL sitter også sammen med statoil i hydrogenrådet, spennende tider vi har foran oss. Enig med broker, trur kjøp på
Disse nivåer er sykt billig. Good Løkk, og stay looong
Slettet bruker
08.04.2018 kl 16:32 4727

Det er svært mye taktikk i det skjer innenfor NEL sine 4 vegger i neste uke, og ikke minst det som skjedde denne uken. Forventningene bygger seg naturlig opp. Så det skulle ikke overraske meg om vi får en pen oppgang fra start kl 09.00 imorgen. Det er er meget spennende kappløp i kulissene nå.
AKKA65
08.04.2018 kl 23:46 4486

Trevor & co i Norge 1 uke? På den tiden rekker de en DD! ;-)
JosefK
09.04.2018 kl 01:03 4362

Nikkonel?

Jeg er vel den eneste som har vært med lenge nok til å huske diagenics oppkjøp av NEL. Hadde vært litt artig om nikola hadde gått på børs på samme maner. Jeg opplever nok ikke noe lignende to ganger.
rischioso
09.04.2018 kl 06:22 4266

Johnsen,

RE - Alt tyder på at NEL har full kontroll.

* De siste 2 kvartalsregnskapene med betydelige og økende underskudd beviser at de ikke har kontroll overhodet....

Fernet,

RE - Fy F! som jeg gleder meg til mai måned du skjønne milde!

* Hvordan kan noen glede seg til en underskuddspresentasjon....??....
Redigert 09.04.2018 kl 06:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2018 kl 08:25 4091

Jeg ser at riskoketen eller taperen Rich begynner å bli desperat nå. Han sitter oppe hele natta og slenger med leppa for å forsøple Nel tråder med Fake News.
De normale sover om natta ??
Han er tydeligvis livredd for at Nel skal stige. Haha..og Jeg gleder meg til Q1-18 pres. Kursen vil stige på gode nyheter.
Redigert 09.04.2018 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2018 kl 12:05 3792

Nikola Motors sitt søksmål mot Tesla Trucks ved designkopi er helt genialt. Det understrekes at Nikola hydrogentrucks er forhåndssolgt for den fantastiske sum kr 90 milliarder kroner. Torsdag 3.mai blir en meget stor kunde/Pepsi? verdenslansert. De skal bestille over 1000 hydrogentrucks fra Nikola imorgen,som blir forhåndssolgte tilleggs trucks i tilegg de kr 90 milliardene Nikola har ordrer inne for i dag. Så dette blir helt rått. Jeg skal kjøpe aksjer i Nikola såfort de blir tilgjengelige. Dette blir en børsvinner sammen med Nel som også kan blir en børkomet.
Verdensnyheten fra Nikola flagges i NY 3.mai. Alle hydrogentrucks trenger hydrogen på tanken fra Nel ASA. Vi forventer at Nel vil få tildelt en kontrakt på kr 900 - kr 1.2 milliarder muligens denne uken. Den største kontrakten til Nel i historien. Da vil Nel komme virkelig helt opp og frem på verdenskartet.
Redigert 02.05.2018 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2018 kl 17:46 3484

Dette er kun en ren opptur for Nikola. Taktisk genialt for å gruse Tesla sin el.truck som er kopiert fra Nikola. Verden retter søkelyset i morgen mot Nikola som signerer en gigantkontrakt med en kunde og deres søksmål får også mye mediaoppmerksomhet.
Signerer de også samtidig/eller dagen etter en gigantkontrakt med en leverandør som heter Nel ASA/Nel Hydrogen?
I morgen ser vi meget sannsynlig en herlig kursoppgang i Nel. Nikola og Nel er sant.
Nikola saksøker Tesla for 16 mrd.....
Nikola Motor Company anklager Tesla for å knabbe deres lastebil-design.
Kilde: https://e24.no/lov-og-rett/tesla-motors/nikola-saksoeker-tesla-for-16-mrd/24324000
Redigert 02.05.2018 kl 17:50 Du må logge inn for å svare