NEL - Særiøst - skjerpings investorer

Slettet bruker
NEL 03.04.2018 kl 19:06 6268

Er dere bevisstløse på at NEL er et selskap som selger hydrogen produksjonsutstyr, fyllestasjoner, utstyr, service og vedlikehold.

NEL har Nikola som kunde som er verdens største og eneste av sitt kaliber for produksjon og salg av hydrogendrevne trucker og bygging av 700 fyllestasjoner i USA.

Nikola har igjen som kunde en av de aller største og kjente selskaper som nå velger Nikola som eneste leverandør av flere tusen trucker til sin drift.


NEL er i en helt unik situasjon og kunne ikke vært bedre rustet for fremtiden for sin virksomhet, de har foreløpig gjort rent bord på verdensbasis og har fantastiske fremtidsutsikter.


NEL kunne faktisk ikke vært i en bedre posisjon enn de er nå!!! Fantastisk flinke!!!


SÆRIØST kjipe gjerrigknarker og baissere, priser dere dette til kun 3 mrd?





Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
03.04.2018 kl 19:25 6112

Hvor har du det fra at NEL får alle sammen? Det kan vel like fort bli 28 demostasjoner og at teknologien lisenseres?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 19:30 6068

For hvilken grunn skal de skifte leverandør etter store investeringer og en allerede oppgått løype inklusiv produktutvikling og Know how med NEL.

Nel har da bygget produksjonslinjer for store volumer og kan antatt levere billigst av alle pga. storskalaeffekter.

NEL eier vel sitt produkt...



Hva får deg til å tro at Nikola på død og liv skal velge en annen leverandør så lenge Nel leverer. Husk at det også skal skje vedlikehold, service og re-leveranser også.

Tror ikke Nikola lar Nel uten grunn bygge store produksjonslinjer for så å la de stå med postkassa full av skjegg, gitt at Nel leverer på de 4 P`ene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Gork
03.04.2018 kl 19:33 6027

Interessant Q&A session idag etter den korte presentasjonen (intro). NIKOLA har finansierings planen klar for netverket sitt av fyllestasjoner. I første omgang med et par hundre preproduksjonsbiler, som leases for 1 ,6 mill km (Ca 7 år kjøring i snitt). Deretter selges leasingkontrakten til et selskap som driver med slikt. Det vil si at de kan få ut kanskje 70-80% av totalbeløpet ved signering av kontrakten, deretter når de er store nok, så vil de ta beholde disse kontraktene selv. 0,8 -> 1 USD pr mile, alt inkludert også drivstoff. Det må da være dritbillig, hadde vært interessant å sett kalkylene til ASKO i så henseende.

Største faremoment som Trevor så, klarer stasjonene å levere nok hydrogen, uten prod. problemer. Vel NEL har rør som har gått i titalls år, så der burde det ikke være noe problem.

Demostasjonene som er bestilt er ferdigspekket og klare for produksjon, ifølge Løkke. Etter godkjent testing, av disse, kommer de store ordrene og de er store, mega store. Netverket må opp om NIKOLA skal lykkes.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 19:39 5977

Tror vi må slutte med dette om Nel får alt?
Nel får alt dersom de leverer kvaliteten de har lovet, end of story.
Dersom en legger til grunn at Nikola lykkes( vanskelig å tro noe annet etter deres kontrakt i påsken) så vil de alene sørge for Nels eksistens de neste 10 årene med inntil 700 stasjoner!
Ellers veldig enig i yieldmaker sitt innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 19:48 5912

Rodjers,
Helt enig med deg!
Tenk når de får opp produksjonslinjer med et så stort antall. Wow!
Dersom de klarer kvalitetskravene (hvilket jeg tar for gitt) så vil de ha mulighet for en så effektiv produksjon at ingen vil kunne konkurrere med dem. Jeg har mye mer tro på slik effektiv produksjon enn å drive mest med produktutvikling på et bredt spekter. Det koster skjorta. Selvsagt skal de det også, men selve inntektsgrunnlaget på uansett være på plass først.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 19:53 5861

Jonas,
Takk.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
JBFE
03.04.2018 kl 20:05 5756

Trevor omtalte den nye kunden (som har signet avtale om at Nikola skal erstatte hele flåten dems) “som en av USA mest kjente brands. kanskje et av verdens mest kjente”

Jeg har en god følelse på at dette er Coca Cola, med Warren Buffett i spissen.

.Warren Buffett skal kjøpe seg opp til 80 prosent eierandel i skandaleombruste Pilot Flying J de neste seks årene. Norsk analytiker mener kjøpet er godt gjennomtenkt.

Pilot Flying J driver såkalte «truck stops», kombinerte bensinstasjoner, restauranter og dagligvarehandler langs veiene i USA og Canada…

https://e24.no/naeringsliv/warren-buffett/kjoeper-seg-opp-i-skandaleselskap-buffett-driver-ikke-veldedighet/24156989


jeg tror ikke på tilfeldigheter
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 20:12 5701

Lurer på hva det vill gjøre med nel-kursen hvis du har rett i dine tanker?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 20:20 5638


Fantastisk, det sier egentlig seg selv at Pilot Flying blir fyllestedene for Nikola stasjonene, Coca cola...

Buffet kunne jo slengt inn noen mill. for en større post i Nel også, nå kjenner han til dem. Det blir fort trangt i døra når de større først har lyst på litt NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Ponderosa
03.04.2018 kl 20:54 5427

Nå sa vel Trevor Milton på telefonkonferansen i dag at Nikola skulle eie stasjonsområdene selv og leie ut til andre aktører som drev detaljhandel, bespisning osv,
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
nordnes
03.04.2018 kl 20:57 5403

hva tror dere om morgendagen ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 21:16 5280

Kan godt være de eier stasjonene selv og kjøper eller leier grunnen, men jeg tror ikke de får tak i så mange tomter som er ledig og til slags uten at det allerede er en bensinstasjon eller lignende der, så P F J passer ypperlig med sine 750 sighter allerede.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 21:20 5249

nordnes,
Ingen vet hor haren hopper :-)
Det har vært herjet voldsomt med aksjen, så det er ikke lett å spå.
Personlig mener jeg at vi nå kan forvente oppgang fram mot 21/4.

I tillegg så ble det en skikkelig oppgang helt på slutten i USA i dag
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
oppvigår
03.04.2018 kl 21:26 5207

Jonas, hvorfor 21/4 ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
OldNick
03.04.2018 kl 21:31 5152

re. yieldmaker,


Vil det bli PEM- eller alkaliske elektrolysører Nikola-stasjonene vil få installert?

Jeg kjenner til alkaliske elektrolysører, og de har betydelige vedlikeholdskostnader.

Vet ikke hvordan PEM-elektrolysører faller ut på den siden vs. alkaliske, men frykter det er noe av samme problemet med dem. Vet du?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 21:32 5137

oppvigår skrev Jonas, hvorfor 21/4 ?
oppvigår,
Det var kanskje den 22/4?
Var det ikke en dag som markeres i USA og som det passet at nyheten ble presentert?
Husker ikke helt, men mener jeg leste det her på HO..?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Ponderosa
03.04.2018 kl 21:35 5107

1.-3.mai ble sagt av Milton i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 21:36 5091

Takk Ponderosa!
Da tenker jeg at det blir da katta slippes ut av sekken :-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 21:47 4999

Har hørt at det er lavt vedlikeholdsbehov
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 21:52 4952

Jeg tipper Nel i 3,32 i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 22:23 4752

Morgendagens FA

Milliardavtale kan fordufte
INDUSTRI:NELs kjempekontrakt i Frankrike ser ut til å glippe, mens samarbeidet med Nikola Motor øker. Alt i alt falt aksjen 1,2 prosent.
SIGURD SVEEN
Da hydrogenselskapet NEL i fjor sommer annonserte sin kjempekontrakt med franske H2V Product, spratt aksjekursen opp 34,5 prosent. Kontrakten var opprinnelig på 450 millioner kroner og innebar design, bygging og vedlikehold av hydrogenfabrikker i Frankrike. Leveransene kunne imidlertid øke slik at den samlede verdien ble på minst 3,2 milliarder kroner.

«Dette er en utrolig viktig kontrakt. Den åpner opp et helt nytt forretningsområde som ikke har vært kjent annet enn på papiret. Det er anvendelse av NELs kjerneteknologi i svært stor skala,» sa Leif Eriksrød, forvalter i Alfred Berg-fondet Gambak, da kontrakten ble kjent.

På fjerdekvartalspresentasjonen i midten av februar innrømmet NEL-sjef Jon André Løkke at arbeidet med franskmennene ikke gikk helt som ønsket. Og tirsdag måtte selskapet børsmelde at det har stoppet det videre arbeidet med kontrakten. NEL legger skylden på H2V for manglende fremdrift og finansiering.

– Det er ikke en formell kansellering av kontrakten. Vi sier bare at vi ikke ønsker å bruke mer tid og krefter på den nå, sier Løkke.

Ikke avhengig

Han viser til at det går for tregt, at H2V ikke klarer å levere på det de har lovet og at NEL heller vil bruke sine ressurser på prosjekter hvor det er mer trykk.

– Vi er ikke avhengig av dem, og vi ønsker å prioritere ressursene der det er trøkk og moment. Så er det ikke slik at vi stenger døra for alltid. Men vi har tidligere gitt et budskap til markedet om våre forventninger og fremdrift, og da er det også viktig å kommunisere hvordan vi prioriterer våre ressurser nå, sier NEL-sjefen.

Tirsdag endte NEL-aksjen ned 1,2 prosent til 2,95 kroner. Aksjen handles dermed 0,70 kroner høyere enn da H2V-kontrakten ble kjent for snart ti måneder siden.

At børsfallet ikke ble større denne gangen, henger trolig sammen med at NEL også kunne melde at Nikola-kontrakten fra november i fjor er økt med 5,5 millioner dollar til 9 millioner.

Og enda viktigere: Nikola ser for seg at det er behov for 28 fyllestasjoner, mot tidligere 14.

Kommer til Norge

Nikola Motor, og gründer Trevor Milton, er i ferd med å revolusjonere tungtransportbransjen i USA ved hjelp av hydrogen. Opprinnelig skulle han tirsdag ha annonsert en samarbeidsavtale med et stort selskap som ønsker å ta i bruk Nikola Motors nye lastebiler. Nå ventes denne avtalen å bli lansert i løpet av en måned.

Denne utsettelsen påvirker imidlertid ikke arbeidet med å få på plass en infrastruktur for hydrogen.

Ifølge børsmeldingen vil Nikola begynne testingen av de hydrogendrevne lastebilene i 2019, mens planen er å starte opp full produksjon i 2021. Nikola har mottatt mange tusen forhåndsreservasjoner, og en stor aktør har inngått en avtale om å bytte ut hele sin flåte med dieseldrevne lastebiler med Nikolas.

– NEL har vært en viktig partner for oss, og vi ser frem til å bytte ut dieseldrevne lastebiler i USA med lastebiler uten utslipp, kommenterer Milton.

– Milton og hans team kommer til Norge til helgen, og mange av dem vil bli her hele neste uke. Da skal vi jobbe med detaljer rundt vårt videre samarbeid, som blant annet lokasjoner og i hvilken takt vi skal rulle ut stasjonene, sier Løkke.

Både Milton og Løkke vil også delta på en investorkonferanse i regi av Carnegie tirsdag om en uke.


Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 08:51 4184

Jeg er overbevist om at Nel blir snarlig repriset opp til kursmål kr 10,- . Dagens verdi kr 3 pr aksje er latterlig lav. Kjøp nå er mitt råd. Raketten kan ta av anytime.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 09:10 4093

Nel får alle 28 stasjoner. Husk hva Mr. Milton v/Nikola fortalte verden igår. Nel og Nikola går hånd i hånd ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare