NEL og NIKOLA konferansen 3.april

Collo
NEL 04.04.2018 kl 18:05 15322

Telefonkonferansen med NEL og NIKOLA i går (3.april) er lagt ut her:

http://nelhydrogen.com

Anbefaler den for detaljer om avtaler mellom selskapene og framtidige planer om 700 hydrogenstasjoner.

Etter at pilot-stasjonene er bekreftet å være i produksjon vil NEL sette igang konstruksjon av de resterende 698 stasjonene...
Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 21:31 9317

Riskokern,

Trevor Milton sa de har valgt Nel fordi de er best og passer Nikola best.

Med fult trykk fra 2019 med kapasitet på 300 i året klarer Nel fin alene å levere tilstrekkelig av de 700+ stasjonene alene frem til 2021.

Truckene beregnet for de 28 første stasjonene er solgt allerede, for disse skal det ikke mer salg til.

Milton sa de skulle ha over 700 stasjoner, altså flere enn 700 stasjoner.

Det finnes ingen andre leverandører som er nevnt som leverandør til Nikola på dette. Nel eier sitt eget produkt, Nikola kan ikke bare be andre produsere Nel sitt produkt ved endt testing. Nikola må minst ha samme testperiode med en annen leverandør. Fakta er at det ikke er valgt andre potensielle leverandører.

Hvorfor er det så usannsynlig i ditt hue at Nel blir valgt for mer eller mindre alt? Du har et forklaringsproblem....!

Nikola vil alene sørge for at Nel er i stand til å levere så fremt testestasjonene beviselig leverer som forventet, som de er sikker på at de vil gjøre. Skjønner du kanskje at Nikola ser på Nel ved full utrulling som tilnærmet sitt eget datterselskap/avdeling...! Dette er derfor det ikke er andre leverandører. Nel går ikke da konkurs da Nikola selv er garantisten for Nel sin leveringsevne. Nikola har bare ikke inhouse patentene og ekspertisen...

Og ja høyst sannsynlig gjør de oppstart av delbestillinger allerede mens de tester og kan avsjekke funksjonalitet.

Digresjon... hvis du er største eier i Pilot Flying J og har over 750 truckstops for dieseltrucker og største eier eier betydelig i Coca cola, som har langt over 6000 trucker.... hvor sannsynlig er det da at du vil utvide med tilbud av hydrogen i tillegg til diesel, samtidig som samtlige trucker må bli mere grønne... her er det vanvittige kapitalistiske krefter i gang som gjør riskokern til en fjott...

Samtidig vil jeg tro at Nikola kjøper opp hele Nel så snart testingen er gjort og Nikola har tilstrekkelig tilgjengelig kapital.

Dersom Nikola kjøper Nel vil de ha indirekte besparelse på flerfoldige milliarder, selv om Nikola vil kunne forhandle marginer noe ned underveis for de senere leveransene. Enn så lenge skal dette være en vinn vinn situasjon med billig grønt effektivt drivstoff.


Bare si ifra om det er mere duikke har skjønt.





Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
OZZY
04.04.2018 kl 21:26 9366

riscy.....hold deg til olje. Hydrogenbransjen har du ikke peiling på.


Salt Lake City-based Nikola chose Nel ASA as the sole equipment supplier to create the hydrogen fueling network, with Nel to provide engineering, electrolysis and fueling equipment. Nikola will provide the balance of plant, construction, dispensers and other station equipment.


http://www.ttnews.com/articles/nikola-begins-work-hydrogen-fueling-stations
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.04.2018 kl 21:21 9412

007,

Det fungerer ikke slik i større prosjekter. Alle store og de fleste middels store prosjekter sikrer seg gjennom å splitte opp leveranser gjennom flere leverandører - dette er basic risk management for projects noe som er mitt domene fra oljeindustrien så litt kjennskap til rammeavtaler har jeg selv om jeg ikke kjenner til alle detaljene i denne spesifikke avtalen.

Men for all del om du ønsker å gå i den troen så skal jeg ikke prøve å overbevise deg til å tro noe annet - men du burde ikke satse penger på akkurat det...
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 21:19 9431

Nå er vel ikke akkurat Nel ASA av de mindre leverandørene. De er verdens største på elektrolyse, med en av verdens største fabrikker for fyllestasjoner. Og et selskap som har eksistert siden 1927 kan vel ikke sies å ikke være veletablert?

Jeg er av en annen oppfatning en deg. Og mener Nel ASA fint klarer denne bragden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
OZZY
04.04.2018 kl 21:18 9471

Salt Lake City-baserte Nikola valgte Nel ASA som eneste utstyrsleverandør for å skape hydrogenbrennstoffnettverket, med Nel å levere ingeniør-, elektrolyse- og drivstoffutstyr. Nikola vil gi balansen mellom anlegg, konstruksjon, dispensere og annet stasjonsutstyr.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
007
04.04.2018 kl 21:09 9528

Risk - at man ikke inngår en sole exclusiv rammeavtale med en leverandør er i beste fall en tøvete påstand. Noen rammeavtaler er parallelle og minst like vanlig, sole exclusiv, men du har kanskje lest den aktuelle avtalen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 21:09 9547

I det store og hele, slik det har utviklet seg siste dagene, er det ikke et stort problem at H2V er skrinlagt enn så lenge. Årsaken til skrinleggingen er helt og holdent H2V selv. Alle rammeavtaler har jo et potensiale og det er en fordel å inngå flere om man vil være med i spillet. Men man kan ikke vinne alle. Dette må vi regne med kan skje igjen. En trøst er at backloggen er den samme. H2V eller ei.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.04.2018 kl 20:57 9663

De legger ikke en rammeavtale med potensiale på flere milliarder på is fordi de kanskje får noen bestillinger av Nikola...

Avtalen med H2V ble lagt på is eller avskrevet nettopp fordi de aldri bestilte noe i mangel av både finansiering og fremdrift - noe jeg forøvrig har påpekt ville skje i lang tid...:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 20:53 9705

Ja Risky, veldig tydlig på at demostasjonene måtte fungere og de er jo et kvalitetstegn fra Trevor sin side også!
Nel kan jo utvide kapasitet el fusjonere ,en plan bør de ha på de. Kansje derfor H2V blei lagt på is ,kapasitetsproblem.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.04.2018 kl 20:51 9753

Joda, og fungerer de som planlagt så vil de nok også kunne få flere bestillinger, men ikke på langtnær alle. De veletablerte og største leverandørene som alltid har fått mest må vi utgå fra at også er i loopen og som også vil levere sine demoer. Dette får å sikre at hvis den ene feiler så har man andre.

Skulle alle demoene funke så vil det være funksjonalitet, pris og ledetid på leveranser som vil være avgjørende for hvem som får bestillinger fremover og det er nettopp det som gjenstår og se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 20:46 9381

Nå sier også Milton at de er trygg på at stasjonene vil fungere som tenkt. Den ene som allerede er i drift viser lovende resultater ut fra spesifikasjonene satt av Nikola Motor Company.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.04.2018 kl 20:45 9453

Gork,

jeg er ikke jævelens advokat men påpeker det faktum at det ikke er inngått noen "Sole Exclusive Contract" og da må vi forholde oss til det. Det kom ingen spørsmål om det var andre aktører inne i bildet da dette gjaldt forholdet Nikola og NEL og da blander man ikke inn Nikolas frie rett til å kunne velge leverandører når man inngår en generell avtale hvor det nettopp åpner for at det vil kunne være flere leverandører.
Men det betyr jo ikke det samme som at det ikke finnes andre...

Det samme gjorde Nikola på leveransen av brenselceller - de vurderte flere og valgte både bosch og PowerCell nettopp fordi de måtte ha back-up for å sikre leveranse og i år skal de i tillegg velge enda 1 så de vil ha totalt 3 leverandører i loopen.

http://www.ttnews.com/articles/nikola-announces-bosch-powercell-fuel-cell-suppliers
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.04.2018 kl 20:36 9570

Skogly,

du la vel også merke til at det var stor fokus på bestillingene i spørsmålene fra sidelinjen.

Nikola på sin side sa klart og tydelig at de først skulle teste ut demostasjonene og gjøre eventuelle utbedringer hvis og der det trengtres før man kunne si om det ville bli bestilt noe mer og hvor mange.

Når man legger timeline til grunn - 2019, uttesting av 200 trailere som er blitt konvertert til hydrogen tilhørende et betydelig men ikke navngitt selskap så kan ikke det selskapet navngis nettopp fordi avtalen ennå ikke er i boks.

2020 skal det produseres nye trailere og 2021 skal det selges og da må nettverket være godt opp å gå. Dette vil ikke NEL kunne klare å levere alene og de vil heller ikke være de eneste - slik er det bare så gjenstår det og se hvis og når bestillingene kommer og ikke minst hvor mange...;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 20:33 9610

https://nikolamotor.com/stations

"Nikola has chosen Nel ASA as the sole equipment supplier to create the largest hydrogen network in the world..."

Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Gork
04.04.2018 kl 20:32 9654

Rich

Det som Trevor poengterte rundt demo stasjonene, var at om de funksjonerte som forventet, ville de gå videre med NEL. Det er pr dato ingen andre kjente leverandører, innen dette området. NIKOLA vil drite, kraftig på draget om de allerede nu jobber parallelt etter å ha valgt NEL som eneste leverandør.

Fint å være Jævelens advokat, Richi, men du trekker det langt. Ser dog problemet med de tidsfrister Nikola arbeider med og de flere hundre truckene som skal kjøre rundt (preproduction model). Har tungt for å se at tidsrammene holder for NIKOLA, tipper vi ser bestillinger mye tidligere enn hva som ble annonsert (indirekte, ikke direkte), under presentasjonen.

Det ble ikke sagt noe annet under presentasjonen eller QA sesjonen, rundt dette.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 20:27 9719

Men Risky ,Trevor sa jo tydlig de var Nel som var partner og skulle testes ut ,så pr i dag er de Nel.
Spennende når Trevor Milton kommer nå og møte med Car.
Mulig markede og investorer våkner og ser muligheter da.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.04.2018 kl 20:25 9820

Collo,

du kjenner tydeligvis ikke til rammekontrakter.

Slik er det i alle rammekontrakter hvor spec, pris og ledetid er spesifisert slik at HVIS og NÅR det kommer bestilling så skal leverandørene vite hva som skal leveres og umiddelbart starte produksjonen.

Shell inngikk rammekontrakt med NEL for leveranse av opptil 400 stasjoner i Tyskland - Shell på sin side inngikk mange rammeavtaler med flere andre leverandører i tillegg til NEL og det endte med at NEL var den som fikk færrest bestillinger....

Det samme kan skje her for man inngår ingen sole exclusive avtale med 1 leverandør - man inngår en generell rammeavtale med flere leverandører som ikke er bindende FØR det foreligger en bestilling. Kommer det løpende bestillinger så er det flott - kommer det ingen eller noen få så blir det med det uten at man kan gjøre noe fra eller til...

Dermed faller påstanden din på sin egen urimelighet om at det er NEL som skal få alle 700 - slik er det ikke og slik vil det med største sannsynlighet heller ikke bli.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Collo
04.04.2018 kl 20:25 9862

At det er noen andre leverandører enn NEL er ekstremt tvilsomt. Dette er gammelt nytt og ble sagt flere ganger iløpet av konferansen: NEL skal levere ALT.

Kan du dokumentere at andre produsenter skal levere pilotanlegg? Dette er ekstremt viktig.

Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 20:15 9954

Ja de er jo bra Collo!. Hørte Løkke sa de!

. Å de vil jo skje mye allerede i 2018 med demo stasjonene.

Kan W.Buffet være inne med Pilot Flying tror du?
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.04.2018 kl 20:14 10048

Det man bør ha helt klart for seg er at det ikke bare er NEL som holder Nikola i hånden.

Det vil være flere som skal levere demo stasjoner for uttesting for så og bestemme seg for hvem som skal levere hva og når.

Det ligger klart i kortene for det som er blitt avtalt frem til nå er 2 demostasjoner levert i perioden slutten av 2018 og ute i 2019. I denne konferansen så kom det frem at Nikola planlegger uttesting av 200 trailere tidlig i 2019 som er samme tidspunkt for leveransen fra NEL og da er ikke det bare gjennom NEL sine 2 demostasjoner som først skal leveres og testes ut og eventuelt modifiseres/utbedres etc...

Mao, timeline tilsier at det er flere andre på ballen og logikken tilsier at for et prosjekt av en slik størrelse så vil man ha samarbeid med flere leverandører for å minimere risken.

Så gjenstår det og se ute i 2019 en gang hvilket valg Nikola tar og hvem som får hva. Det som NEL nå har fått er sine sedvanlige drypp og det ble også nevnt muligheten for noen drypp til i løpet av året fra Nikola - noe mer enn dette vil vi ikke vite før et godt stykke ut i 2019 - mao om et år og frem til da så har NEL svidd av rundt 180m/nok av EK legger vi q4 til grunn så dryppene kommer godt med, men de er nok dessverre langt i fra å kunne balansere ut underskuddet...
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Airbag
04.04.2018 kl 20:09 10100

Risky

Hvilken kurs skal du kjøpe på?
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Collo
04.04.2018 kl 20:09 10133

Vel, de legger fram langsiktige planer om 700 stasjoner. Først skal pilotanlegg leveres. Dersom disse fungerer tilfredsstillende, vil produksjonen av de neste anleggene bli satt i gang - uten at avtalen trenger å bli reforhandlet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 20:05 10183

Beklager 2 innlegg av samme ,men nye forumet er jo håpløst sånn.
Får jo ikke slettet de etterpå heller så.!
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 19:57 10255

Hørte på konferansen. Er bra å få bekreftet at Nikola og Nel går hånd i hånd.
De som også er bra er avtalen Nikola har med de well know brand in America and elsewhere also .
Min drøm var Coca cola med Warren Buffet
sin Pilot Flying.
Da hadde verden fått bakoversveis,men uansett så er de seriøst foretak Nikola har avtale med som gjør de her til virklighet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 19:57 10276

Hørte på konferansen. Er bra å få bekreftet at Nikola og Nel går hånd i hånd.
De som også er bra er avtalen Nikola har med de well know brand in America and elsewhere also .
Min drøm var Coca cola med Warren Buffet
sin Pilot Flying.
Da hadde verden fått bakoversveis,men uansett så er de seriøst foretak Nikola har avtale med som gjør de her til virklighet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.04.2018 kl 19:40 10401

TS,

RE - Anbefaler den for detaljer om avtaler mellom selskapene og framtidige planer om 700 hydrogenstasjoner.

Etter at pilot-stasjonene er bekreftet å være i produksjon vil NEL sette igang konstruksjon av de resterende 698 stasjonene...

* Jeg anbefaler deg å ta en ny omgang med å høre på hva som faktisk blir sagt i denne telefonkonferansen da det du påstår blir sagt aldri ble sagt...
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare
nordnes
04.04.2018 kl 18:25 10732

Takk for link.
Redigert 21.01.2021 kl 05:35 Du må logge inn for å svare