NAS - Hva tror dere emisjonskursen blir?

Frodon
NAS 26.08.2019 kl 07:36 9377

Slik det ser ut pr dags dato, er det stor sannsynlighet for at det blir emisjon i løpet av de neste 7 månedene. Hvis ikke NAS klarer å få endret fundamentene, hvilken måned tror dere emisjonen kommer og hva tror dere emisjonskursen blir?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
mundus
26.08.2019 kl 07:49 6151

"hvilken måned tror dere emisjonen kommer og hva tror dere emisjonskursen blir? Hva er vitsen med å starte slike tråder?? Hva folk tror har ingen ting å bety.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
26.08.2019 kl 08:07 6052

For et lavmål av en tråd..selv til deg å være Frodon
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
26.08.2019 kl 08:08 6055

Det er heller stor sannsynlighet for at NAS får "endret fundamentene" positivt. Denne posten kom 3 måneder for tidlig, Frodon...
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2019 kl 11:35 5809

Gøy med tippelek.
Kan slenge meg på leken, og tippe kr.1 på neste emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
nhydro
26.08.2019 kl 11:37 5800

Ha, ha. Bare tapere som liker å erte folk
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2019 kl 12:26 5707

Sistgang jeg ble med på sånt lek, stod kursen i 265kr
Håper virkelig at jeg ikke får rett, denne gangen, også..
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.08.2019 kl 07:58 5381

For å finne ut hvor et fornuftig nivå burde ligge på emisjons kursen, må vi først finne ut de underliggende verdiene i selskapet. Er det noen forslag til fornuftig prising av verdiene til NAS?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Bartender
27.08.2019 kl 08:38 5238

Jeg tror ikke det blir noen emisjon de neste 6 mnd. i allefall.

Teknisk sett er det mye mere spenning : slutter vi over ca 33 kroner er vi ute av den korte, 1mnd lange negative trendkanalen og har dermed også laget en real og fin dobbel bunn. Ved passering over ca 40 kroner er vi ute av den 1 år lange negative trendkanalen, og da starter morroa.

Fundamentalt ligger det mye spennende i kortene. MAX flyene ser ut til å få luft under vingene snart, melding om JV ligger i lufta, spareprogrammet ser ut til å materialisere seg og inntjeningen er økende. Banken er avhendet og dermed ser det ut som om obligasjonen ved årets slutt kan løses med relativt små tiltak.

Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Barthoma
27.08.2019 kl 08:38 5235

Underliggende verdier i NAS burde vel ligge på 8-10 milliarder, det ville ta åresvis å starte opp noe lignende det Bjørn Kjos her har greid, det har dermed en betydelig underliggende verdi. Med ca 140 mill aksjer blir vel det 60-70 kr aksjen, noe som DNB, Pareto, og flere større tallknusere også mener.
Tiden vil vise, ingen kan få kjøpt den flyparken NAS besitter i dag uten å måtte ha store lånefasiliteter, så etter beste Q2 noensinne satser jeg nå på at ledelsen greier snu selskapet fra vekst til lønnsomhet. Blir denne prosessen vellykket ser vi snart kraftig endring i positiv forstand på dagens lave kursbilde.
Lykke til NAS, 👍😉

Dagen i dag, blå å fin på OSE, lavere fuel priser, burde kunne karre seg godt opp i blått terreng utover dagen, Time will tell...
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2019 kl 10:42 5132

Tipper det underligende ligger på rundt 2-3mrd kroner.
Men dog prises jo ikke aksjen på de faktiske verdier.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
abban
27.08.2019 kl 12:03 5038

Frodon, du er en snever nasisistisk dramaqueen som poster tråder bare for å provosere og få oppmerksomhet.
Nei, slik det ser ut per dags date er det IKKE en spesielt stor sannsynlighet for at det blir en emisjon i løpet av de neste 7 månedene.
Alle NAS'ere vet at det er 3 veier videre for selskapet nå i høst.

1. Salg
2. JV
3. Re-finansiering ved egen hjelp

Så lenge 1 av disse dørene for disse mulighetene vil ikke noen emisjon være et alternativ styret vil anbefale - eller aksjonærene vil godta.
Kjoseren har neppe penger til å delta 1 gang til selv.

Personlig tror jeg på salg av selskapet i Januar eller Februar, til en kurs på rundt 100 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Nukjørvi
27.08.2019 kl 12:16 4998

+1 abban. Kort og greit det jeg tenker også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
27.08.2019 kl 12:50 4901

Interresante tanker. hvorfor akkurat januar/februar?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Bartender
27.08.2019 kl 14:21 4800

Hva tror du, Frodon, om emisjonskursen - når og på hvilket prisnivå ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
abban
27.08.2019 kl 14:22 4790

1. Tiden det tar for Brexit juridsk støv å lande (det er dette som holder bud fra IAG igjen).
2. For et flyselskap kan slutten av Q1 være den perioden på året med minst fri egenkapital i kassen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.08.2019 kl 14:26 4756

Du får nok ikke noe svar der før kursen går nedover igjen ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
egilas
27.08.2019 kl 14:32 4697

TS, når alt du predikter er helvete..hvordan forklarer du at markedet lar NAS gå over 14% på en liten oppgradering fra en aktør?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2019 kl 14:34 4678

Hva tror dere skjer ned kursen når JV blir offentliggjort. Tiltross for oppgang i dag, er det nå en kjempekjøpsmulighet:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2019 kl 14:36 4667

Regner også med oppgraderinger fra ALLE meglerhus:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2019 kl 14:41 4647

Tipper opp > 22 prosent i dag. Med melding i mrg ser vi kr 70 imrg. Men det har jeg sagt i flere dager nå, altså mld imrg!!
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
solb
27.08.2019 kl 14:44 4626

Nesten sånn at en burde vært på Gardermoen i dag og tatt imot 737 med norske flagg. He,he.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
27.08.2019 kl 14:47 4597

Hva tror du, Frodon, - om "emisjonskursen" ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
solb
27.08.2019 kl 14:49 4579

Tror jaggu vi bykser rett gjennom 36 også?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.08.2019 kl 14:49 4582

Han har jo i sitt snevre sinn kommet frem til at den eneste som kan redde selskapet er emisjon. Så han står nok på kursmål 15, eller 10, fortsatt. Han postet jo også nylig en artikkel som motstrider at Kjos står i fare for tvangssalg, og denne artikkelen brukte han for å hevde at Kjos er svært nære tvangssalg. Så det sier vel litt om perspektivet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
kroif
27.08.2019 kl 14:50 4945

Hvor mange mill aksjer er short som skal dekkes inn nå mon tro?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
solb
27.08.2019 kl 14:52 4929

Saftig sperre på 36.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.08.2019 kl 14:57 4886

Den på 21000? Den ble spist i ett jafs så det ut som
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
solb
27.08.2019 kl 15:03 4843

Den var først på over 80k.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Noni
27.08.2019 kl 15:55 4685

Nei hvem vet. Det blir bare tipping.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Noni
27.08.2019 kl 16:26 4592

Nei hvem vet hvor mange som er short. Det blir jo baluba np de skal inn.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.08.2019 kl 17:19 4268

HSBC har kursmål på kr 15 på emisjonen, det kan jo også være noe høyt?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Gonzo
28.08.2019 kl 17:53 4210

Det er så man kan føle vektbalansen skifte, de tidligere så selvsikre må ty til "low Blows", svetteperlene begynner å piple frem. (Are all the doom and gloom unwarrented?), spennende tider.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 18:19 4141

Ikke mange timene til trafikktall. Hva skjer før tro ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Styleh
28.08.2019 kl 18:23 4124

Timer? Er ikke det 6 sept?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.08.2019 kl 22:33 4008

Det ser ikke veldig skremmende ut....så lenge du ikke er aksjonær, da ser det absolutt ut som det har gått skikkelig dritt

i år - 63.55 %
1 år - 76.2 %
3 år - 79.2 %
5 år - 69.84 %
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
FAR100
28.08.2019 kl 22:37 3984

10-15 kr
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
dreamliner
28.08.2019 kl 22:41 3962

Det blir ingen emisjon, men hvis det skulle bli en emisjon så blir det en fortrinnsrett emisjon og da spiller det ingen rolle hvis man har cash.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.08.2019 kl 22:49 3939

Spiller det ingen rolle...? De som kjøpte inn via forrige emisjon i NAS på fortrinnsrett, har inngang fra kr 58 til 63 og oppover....mange har inngangskurs LANGT oppover....Må ca en dobling i aksjekursen for at folk skal klare å komme seg i null igjen.

Hvorfor blir det ingen emisjon? Har NAS nok overskudd til å betale alle regningene igjennom de 2 vinter kvartalene hvor de ikke har så mye inntekter...?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 23:02 3902

Fråden
Hva veit du om andres innvesteringer.
Ta kvelden du , du trenger å være våken når shorten brenner ha ha
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
minsin
28.08.2019 kl 23:13 3659

Siden du spørr Frodon ..

Ja de vil klare seg uten emisjon neste 12 mnd.
Ja de vil klare seg de kommende vinter kvartalene uten emisjon.
Nå som du hele tiden prater om IMO 2020 - så er svaret at dette er en fordel for NAS i forhold til andre flyselskap. Dette vil selvfølgelig etterhvert også indikeres på aksjekursen
Bearwizard
28.08.2019 kl 23:20 3641

Hvorfor gidder folk å bruke tid på denne tåpelige tråden...
Frodon
30.08.2019 kl 16:05 3500

Hvordan kan du være sikker på at IMO2020 er en fordel for NAS? Stig Myrseth mener ikke det

Hvordan kan du være sikker på at NAS klarer seg uten emisjon i vinter?
Redigert 30.08.2019 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
minsin
31.08.2019 kl 03:10 3376

Hei

IMO2020 - ikke tvil i at det blir en xtra kostnad , og det er vel skissert at bilett prisene kan øke oppmot 10 pst.
Nå har NAS en av de grønneste flyflåten i verden , dette vil gi en relativ gevinst i forhold til andre flyselskap.
Flyselskap som Lufthansa , BA og SAS vil nok merke dette i større grad da de har en alder på flyene sine på ca 11-15 år.
Jeg vil tro at NAS har til sammenligning ca 15 pst lavere drivstoffutgifter enn nevnte fly selskap, allerede.
I tillegg vil økte drivstoff utgifter gi en viss relativ fordel mot "long haul" markedet - rett og slett det er under landing /letting forbruket er størst.
Som ett resultat av IMO2020 vil vi også se at flyplass utgifter ... kommer til å ha en fordelaktighet i forhold til drivstoff besparende fly..
Det kommer til å bli en viss "premie" for nye fly.
Markedet i Europa er preget av knallhard konkurranse , de som klarer å fly billigst vil overleve og vil bli "belønnet" i forhold til det.
For at Lufthansa , BA og de store skal overleve - er de nødt til å kjøpe opp konkurranse. NAS er faktisk 5-8 år forran de i forhold til flåtefornyelse.
Eks Lufthansa skal bruke de neste 6-12 mnd på å avgjøre hvor de skal kjøpe sine 100-200 nye fly - levering vil bli tidligst bli i 2025 - om de ikke kjøper opp konkurrenter . IMO 2020 vil således bidra med å fremskynde konsolideringen i markedet.
hverken lufthansa eller IAG/BA har "råd" til å imøtekomme imo 2020 først i 2023/24 el 2025.
Ikke tvil i at det generelle markedet vil miste passasjerer , men igjen folk vil fly billigst mulig.

NAS har flere muligheter til finansiering - som jeg sa i mai ville NOFI bli solgt ut . Slik som det ser ut nå kan max sertifiseringen være i oktober.Mye tyder på at sertifiseringen går etter planen - "vanlige flyvere" skal teste max , ikke "proffene" boeing holder på med å skalere opp produksjonen etc etc
Jeg vil tro at når certifiseringen er ett fakum - kommer erstatningene på løpende bånd også til NAS.
Kan forsåvidt være at Boeing allerede er inne å dekker deler av økte leasing forpliktelser til NAS.
Denne erstatningen kan bli brukt sammen med NOFI for å dekke inn NAS07.
Regner med vi får høre litt mere om reward programmet i nær fremtid - "Noe" vil skje der og NAS vil få frigjort midler.
Ettersom MAX kommer i lufta igjen vil NAS selge unna endel fly ( som de selv leaser nå) dette vil frigjøre noe kapital for vintersesongen.
Videre har NAs noen mrd tilgjengelig via kreditt kort inløsere

Heller ikke usansynlig at NAs07 blir refinansiert med nytt "lån" på 0,5 . 1 mrd ...da har de iallefall penger gjennom vinteren
NAS08 har forfall i Aug og NAS09 har vel i November - totale forpliktelser der er vel 1,5 mrd


helg no så jeg gidder ikke gi deg så mye tall/bakgrunnsmateriale på dette ...:-)

Selv om NAS sier det er kund kort tid til JV - synes jeg det er noe som skurrer ...om det bli så vil jeg tro Qantas airways er sentral.
Tror mest på salg med begrunnelse i fly situasjonen i europa... kursmål 120 på 12 mnd sikt
Redigert 31.08.2019 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
2132
31.08.2019 kl 04:48 3361

Åpenbart mange gode poenger her. Det faktum at NAS har en "ung" flåte med fly som er drivstoffgjerrige vrir konkurranseevnen til deres fordel. Hvis fokus på utslipp bare øker hos befolkningen, vil trolig stadig flere reisende velge NAS også ut fra miljøhensyn, ikke bare med tanke på lommeboken.
Frodon
31.08.2019 kl 08:55 3290

Dette er gjengangeren i luksusfellen også, men NAS kommer absolutt ikke godt ut av en ekstra kostnad når de ikke har penger til å betale regningene idag 😂😂😂 Med høyere billettprisen, er det færre som har råd til å reise.

De som vinner på IMO2020, er de som har penger til å betale ekstrakostnaden og fortsatt går med overskudd.

Hvis NAS har så mange fordeler i forhold til andre flyselskap, hvorfor tror du NAS går med størst tap av alle sammen?

Tror du ikke de andre flyselskapene kan pådra seg 60 milliarder gjeld for å kjøpe nye fly, så de går med store underskudd...?

Kursmål kr 120? 😂😂😂 Det er samme kursmål Tigeren har hatt siden aksjen sto i kr 100 😂😂😂 Ja, da har du satt høyere kursmål enn noen meglerhus. Er du helt sikker på at du ikke har et snev av tro, håp og kjærlighet i kursmålet ditt....?
SR99
31.08.2019 kl 10:55 3210

Et sikkert tegn på at Norwegian vil overleve er at o'leary har slutta med Norwegianhetsen sin.
Jeg er enig i at Norwegian kan få fortrinn når IMO2020 blir en realitet. Flybransjen er turbulent, men jeg mener Norwegian har lykkes bedre enn resultatene viser. Det skal være mulig for NAS å tjene penger med god margin. Dersom snittet på drivstoffavgifter går opp vil NAS komme ut blant de beste, og kan derfor konkurrere på bedre betingelser enn i dag. Får billettprisene en økning på 10% vil det bli enda mer fokus på lavprisselskapene. De store flyselskapene fokuserer på egen fortjeneste, det er fint plass til NAS i bransjen uten at de store behøver å gjøre ufine grep.
minsin
31.08.2019 kl 14:21 3151

Ingen tvil i at det blir dyrere å fly ... regningen for IMO2020 blir lempet på kundene/de reisende.
Der vel heller ingen tvil om at , de drivstoff gjerrige flyene kommer bedre utav IMO2020 enn gamle utdaterte fly.
Om andre flyselskap måtte øke billettene med 13 pst , kan kanskje NAS å heve billettene med 7 pst.
Marginer er spesielt viktig i europeisk sammenheng
Passasjeren går selvsagt til de som kan selge billettene billigst , det er de flyselskapene som vil ha høyest kabinfaktor.
"luksusfellen " vil i første omgang ramme de flyselskapene som sitter med gj.snitt alder på fly med 10-15 år.
"Gammelt skrap" er ofte dyrt å drifte

De som vinner mht IMO 2020 - er nok ikke de med penger på bok , men de med ny fly flåte. nytter lite med 10 mrd på bok når leveringstiden på fly fra Boeing/Airbus er 5 år... klart de med penger på bok kan kjøpe opp flyselskap med nye fly.... det var vel det IAG prøvde på mht NAS. kan godt hende prisen på NAS blir høyere ettersom bla IMO2020 realitetene nærmer seg .

Grunnet til at NAS går med tap er hovedsaklig pga av investeringene de har gjort de siste årene , fly flåten er den grønneste i verden.
De har nå 1/1 forhold mellom lease og eie , SAS eier 1 fly og leier 2
De aller fleste flyselskap er milevis bak , og står foran ett enormt investerings program , IMO2020 vil presse igjennom større tempo på utskiftninger.
Flere flyselskap får nok økte regninger i fremtiden. Det vil presses igjennom en konsolidering.

Gjelden til NAS , antyder du på 60 mrd .. nå skal rett være rett - 30-34 mrd av dette er regnskaps teknisk i forhold til Leasing.
De neste par årene skal NAS bedre forholdet eie/lease, med ca 20-25 fly . lease av 737-800 skal ned , og nesten halveres.Dette til fordel for eide MAX fly.
Fuel besparelsen på denne disposisjonen er på 20 prosent, i tillegg kommer sparte utgifter i form av lease.
Dette vil nok alene utgjøre en besparelse på rundt 25-35 mill i året i besparelser(drivstoff + spart lease)
Kan høres lite ut men , så gjelder denne besparelsen kun 10 pst av fly flåten...
ref
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft

Sammenligner du med SAS så har sas ca 30+ mrd i gjeld pr i dag , de skal innføre regnskapsmodellen IFRS16- lease i November .
Da vil de plutselig ha en "gjeld" på minimum 45-50 mrd, men fortsatt vil flyflåten være 10 år.
Sas har ett forhold på eie/lease 1/2 . de har ca 30 færre fly en NAS , altså ca 150-160 fly .
riktignok betaler de ca 25-30 pst mindre i leasing enn NAS , men har allikevel ett mye dårligere utgangspunkt.
De ligger minimum 5 år bak NAS i flåtefornyelsen.
Konklusjon NAS har utført sine tilpasninger i forhold til markedet og IMO2020 - SAS er tvunget på vei dit - de har vært passive de siste 10 årene og må betale for det! Regningen kommer ..
SAS har i mindre grad verktøy , til å unngå emisjon -- den kommer til neste år allerede.

Kursmål 120-140 , er på linje med hva IAG vurderte å by NAS for ett år siden.
i det store og det hele har lite endret seg siden den gang , Gjelden til NAS var forutsigbar og IAG var klar over den allerede da de kjøpte de første aksjene.
NAS er nå ett mere reindyrket flyselskap , NOFI er ut...
IAG sa vel noe som - vi vil vurdere NAS igjen om de evner å håndtere gjelden sin.. dette begynner vi å se klare tegn på at de fixer... pr i dag er NAS i rute med besparelse på 2 mrd i året i forhold til focus19. IMO2020 - vil gjøre NAS mere attraktive - uten tvil.
Nå som MAx ser ut til å komme i luften etterhvert - vil også fuel besparelser slå inn etterhvert..

Jeg mener at NAS er mere attraktive nå enn for 1 år siden , finansiering gjennom "Bank Boeing" kan vise seg å være spesielt gunstig selv om dollaren er høy.

Har forøvrig ikke noe personlig forhold til aksjer eller penger som investeres der...

Redigert 31.08.2019 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
solb
31.08.2019 kl 14:34 3133

Man blir virkelig oppstemt etter å ha lest igjennom et så gjennomtenkt og solid innlegg. Det gir visshet om at investering i Norwegian vil lønne seg på sikt.
Takk skal du ha.
Slettet bruker
31.08.2019 kl 14:36 3128

IMO gjør NAS mer konkurransedyktig. Dette skyldes at de andre har eldre fly som bruker mer fuel. Ergo vil NAS sette opp prisene mindre enn konkurrentene:)