NEL NY ordre

Furuen
NEL 30.08.2019 kl 16:21 14663

Nel ASA: Enters into contract to deliver a 3.5 MW alkaline electrolyzer

(Oslo, 30 August 2019) Nel Hydrogen Electrolyser AS, a subsidiary of Nel ASA
(Nel, OSE:NEL) has entered into a contract to deliver a 3.5 MW alkaline
electrolyzer to a large, international energy company.

Further details on the project will be released at a later point in time. The
value of the contract is approximately USD 4 million, and the electrolyzer is
scheduled to be installed during 2020.

ENDS
Redigert 21.01.2021 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
OZZY
31.08.2019 kl 11:58 5998

VI MÅ GLEDE OSS OVER DENNE AVTALEN NÅ SOM KOM NOEN MINUTTER FØR OSLO BØRS STRNGTE PÅ FREDAG. Jeg er spent på hva Trevor Milton kommer med på tirsdag.

PÅ Norsk
Nel ASA: Inngår kontrakt om å levere en 3,5 MW alkalisk elektrolysator
(Oslo 30. august 2019) Nel Hydrogen Electrolyser AS, et datterselskap av Nel ASA
(Nel, OSE: NEL) har inngått en kontrakt for å levere en 3,5 MW alkalisk
elektrolysator til et stort, internasjonalt energiselskap.

Ytterligere detaljer om prosjektet vil bli gitt ut på et senere tidspunkt. De
verdien av kontrakten er omtrent USD 4 millioner, og elektrolysatoren er
planlagt installert i løpet av 2020.

SLUTT

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Jon André Løkke, administrerende direktør, Nel ASA, +47 907 44 949

Bjørn Simonsen, VP Investor Relations and Corporate Communication, +47 971 79
821
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
fastinvest
31.08.2019 kl 12:05 5977

Du skrev Sandvika ville koste flere hundre millioner kroner!!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
fastinvest
31.08.2019 kl 12:07 6354

Denne er veldig spesiell
Bjørn Simonsen
@bjornsimonsen
Looking forward to telling more about this one in a little while.

Han henviser til kontrakten på 3,5 MW.
Hvorfor så hemmelighetsfull? Her vil det komme noe veldig spennende og kontrakten er nok mye større en hva de har børsmeldt, tror nå jeg
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Keirax
31.08.2019 kl 12:19 6318

Løkke svarte han. Han sa nemlig at det faller på sin egen urimelighet. Det er svar nok. Og du tror ikke både NEL og Nikola har testet ut dette ? Du er jo totalt på jordet. Hadde ikke NEL tilfredstilt kravene Nikola stiller ville kontrakten bært brent før blekket var tørt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
tankardjr
31.08.2019 kl 12:31 6285

Men hvorfor skal NEL aksjen bli priset med en premium på 5 ganger bokført egenkapital. NEL skal etter mitt skjønn i verste fall verdt priset til 0.5 ganger bokført og da snakker vi under 1 kr pr aksje. Hvorfor sier jeg dette jo fordi i dag prises REC til 0.6 av bokført kapital og hvorfor prises REC til under bokført kapital jo fordi de ikke klarer å tjene penger. Folk i NEL skjønner ikke dette at når folk begynner å bli nervøse for om NEL klarer å tjene penger så skal kursen akkurat som REC ned 99.9 prosent
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 13:11 6181

Er det noe å bråke om? Nel har ordrereserve, store muligheter både i USA, Europa og Asia. Vent å se.
Aksjeprising er uansett basert på forventninger.
Hydrogenmarkedet er enormt og vokser for hver dag, og Nel ligger an til å få en god bit av dette.

Super spekulativt, men også med muligheter for super kursoppgang. Dommedag har vært preket for denne aksjen så lenge Nel har eksistert, men de som har sittet i denne over tid har hatt muligheten for himmelstormende gevinster under veis.

Så la oss som satser på det spekulative få lov til å leve i våre drømmer. Det har gått veldig bra hittil.

Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 13:12 6179

Ja 150 ca men nel har forsikring. Men jeg tror vi når 150 miljoner uansett når konsulter ska redisigna allt utstyr så det blir sikkert.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 13:20 6147

När det gäller nikola så har ju nikola gått med på att driva från grid på 70% kolkraft og 30 förnybar fra grid inkluderat kärnkraft.

Det er för att det er umulig at driva direkt fra sol og vind. Hela miljöargumentet faller tyvärr. Men uansett ser vi snart 100% batteri i nikola.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
tankardjr
31.08.2019 kl 13:24 6135

Ja der er jeg enig med deg. Men dessverre tror jeg mange som er i denne aksjen ikke kan eller vil sette seg inn i regnskapet og prisingen av selskapet. Poenget er at husene har jazzet opp denne aksjen i og med at prisingen ligger 2 ganger så høyt som snittet av prisingen på OSE. Ergo ligger det i kursen allerede i dag stor fremtidig inntjening. Jeg ønsker bare å advare folk om dette da jeg har klart å brenne meg på luftslott til ulltveit Moe ganger 2. Og også gruve aksjer der det ble sagt at det ligger store verdier i bakken. Poenget er at det er lett å love men veldig vanskelig å virkelig levere.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Sann
31.08.2019 kl 14:01 6045

Synes du bør lese deg litt opp på hva som skjer globalt nå både når det gjelder behovet fremover for elektrolyse og fyllestasjoner. Virker ikke som du har fått med deg noe av dette og den utviklingen myndigheter i en rekke store økonomier nå satser på. Din mangel på kunnskap og evnen til å lese markedet og det enorme investerings fokuset fordelt på relativt få grønne selskaper er tydelig i dine ytringer. Nel forumet trenger ikke de meningsløse påstander du lirer av deg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Framtia
31.08.2019 kl 14:45 5960

Du er "tyværr" avslørt som en løpegutt for Tesla, din lille svenske klovn!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 14:54 5936

Kjære XYZ - Du sa tidligere 100 mill og ikke 35. Skivebom IGJEN!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
31.08.2019 kl 15:28 5869

https://www.quora.com/Will-Tesla-ever-make-a-hydrogen-fuel-cell-car

"Elon Musk is opposing the idea of hydrogen-fuelled cars. His reason is simple; why using electricity to make hydrogen, when that electricity can be used to charge a battery directly."

Virker som NEL må sikre fremtiden sin på andre felt enn i transportsektoren, der batterier fosser frem.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 15:33 5850

Ennå en med innskrenket oversikt. Les innlegget til Sann ovenfor.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Nikko
31.08.2019 kl 16:25 5748

Hvis du kommer deg opp av sofaen så kan du muligens få en bedre oversikt, før du filosoferer enda mer tull...
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
31.08.2019 kl 16:30 5743

Kanskje du liker denne oversikten bedre:

https://www.theweek.co.uk/electric-cars/101196/hydrogen-fuel-cell-vs-battery-electric-cars-which-are-better

"Given enough time and money, hydrogen vehicles may become the more accessible option for “our kids or grandkids”, the website says. But electric cars are evolving at a rapid rate, too, and more environmentally-friendly battery options may open up in the future.
For now, though, electric cars appear to be the go-to mode of transport for those looking to do their part in cutting emissions."
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Admoff
31.08.2019 kl 16:41 5715

Hvor ligger hovedsatsingsområdet til NEL? Hvis du ikke vet det bør du lese litt mer om NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
tankardjr
31.08.2019 kl 16:47 5699

Siden jeg er erklært som en kunnskapsløs tulling allerede her på forumet så skal jeg kun skrive dette siste innlegget. Ja det er riktig jeg følger ikke med på det tekniske innen driften av NEL og derfor så er det lett å sable meg ned. Er nok en del ingeniører som kjøper NEL aksjen og forelsker seg totalt i tillegg til den ufaglærte arbeider som har trua på at dette blir stort. Men tallene i NEL og dekningsbidraget er horribelt. Og hvorfor tror alle at NEL skal være den bedriften som skal tjene stort på dette i fremtiden. REC gikk rett i den fella når kinamann starter å produsere akkurat det samme produkt som REC. Har NEL folket tenkt 2 tanker på om hva kinamann kan finne på å gjøre? Tiden vil vise og takk for meg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
31.08.2019 kl 16:51 5690

Transportsektoren har vært (og er vel fremdeles) hovedsatsingen for "nye" NEL i konkurransen med andre aktører i hydrogensektoren, men etter som årene nå har gått og batterier får større dominans i transportmarkedet er profilen blitt bredere. Å justere business model midt i oppstartfasen er både kostbart og risikabelt. Risikoen kan leses ut fra regnskapene fra kvartal til kvartal.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Nikko
31.08.2019 kl 16:53 5681

Med sånt svada er det greit at det ble din siste opptreden på en Nel-tråd. Farvel!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Admoff
31.08.2019 kl 17:07 5642

Hvilket segment i transportsektoren er det Nel primært peiler seg inn på? Personbiler eller tungtransport?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
OZZY
31.08.2019 kl 17:08 5632

begge deler men det største markedet er industrien som de også peiler seg inn på.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Admoff
31.08.2019 kl 17:34 5576

Jeg mener at Løkke en gang sa at primær markedet var industri og tungtransport der personbiler evt kom som en bonus. Noen som kan verifisere om jeg har husket riktig🤔?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
OZZY
31.08.2019 kl 17:53 5510

det er jo slik det er blitt foreløpig. Full fokus på industri og tungtransport hydrogen. privatbiler kommer som bonus. det å samle strøm på et batteri har sine negative sider. det er slik at strømmen forsvinner ut i luften altså ut i intet. og vi snakker om mye strøm. når jeg ikke bruker elbilen min pga reising må jeg allikevel lade med gjevne mellomrom. så batteri ? bob bob.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
JosefK
31.08.2019 kl 21:36 5341


Nå blander du to ting inn i en og samme mening. Dekningsbidraget er på +/- 30% noe løkke har sagt en lang rekke ganger. At det blir konkurranse er det ingen som er i tvil om. Det er grunnen til at Nel satser på automatisering av produksjonen. Noe som vil gi lavere kost.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
fastinvest
31.08.2019 kl 22:22 5266

Han sa på hegnar TV at personbil markedet bare var en liten del av satsningen :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Sann
31.08.2019 kl 22:54 5194

Fint at du tar konsekvensen av din uvitenhet rundt Nel og utviklingen innen bl.a. elektrolyse globalt og trekker deg fra disse tråder.
Man må gjerne være uvitende her inne men da bør rollen man inntar være å innhente mer kunnskap gjennom både forumet og utviklingen globalt. Ikke det motsatte ved å snakke ned et selskap som Nel og kanskje børsens mest potente vekstselskap i mangel på nødvendige kunnskaper. En forutsetning for å investere i selskaper på OB bør være fundamental kunnskap om selskapet og markedet. Kun da kan man lykkes med sine investeringer og i motsatt fall tape ved å dilte etter spekulative råd i media, forvaltere og de store kortsiktige investorer. Ha ståltro på sine egne kunnskaper der man investerer og holde fast ved sin agenda er oppskriften som fungerer i lengden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Sann
01.09.2019 kl 00:39 5089

Bra du har valgt et nick navn som passer ditt kunnskapsnivå. Elektrolyse vil fremover være det store vekstpotensiale globalt fremover innen industrien og med en bredde ingen før har sett. Alle de tunge industrigrener vil omfavne elektrolyse i omstillingen til utslippsfrie krav fremover. Vi vil se det bl. a. innenfor stål/aluminium, gjødsel og ikke minst en rekke andre industrigrener som f.eks. dagens og fremtidens globale havvind prosjekter. Her er Nel verdensledende og vil få et solid forsprang gjennom samarbeide og prosjekter med bl.a. Yara og Nikola m.fl. Storskala satsing og produksjon vil gjøre Nel til foretrukket kontraktspartner med de kostnadsreduksjoner dette innebærer.
Dette blir hovedsatsingen til Nel og hvor fyllestasjoner for tungtransport blir selskapets "melk og brød" produkter. Fyllestasjoner for privatbiler er et ikke tema for selskapet i det store bildet. De kan når tiden er moden benytte de samme fyllestasjoner som nå vil rulles ut i et stort tempo i Asia, USA og Europa.
Alle bilprodusenter konsentrerer seg nå om en ren batteri elektrisk drivlinje. De har ikke noe valg hvis de skal overleve de nærmeste årene der bordet nå fanger. De samme bilprodusenter vet at dette er et mellomstadie før hydrogen vil være energibærer i en elektrisk drivlinje ved bruk av fuel cell teknologi i mellomstore og store personbiler. Det som vil sparke igang denne utviklingen på sikt er det fokuset som nå først starter med bruk av hydrogen som energibærer innen tungtransport, tog og busser. Når fyllestasjoner for tungtransport nå rulles ut i USA og Europa de kommende år ref. Nikola som pionerbedrift vil snøballen begynne å rulle for alvor og vil fullstendig ta av da markedet konverterer til konkurransedyktige priser for hydrogen som energibærer fremfor fossilt.
De globale grønne miljøtrender og pålagte eskalerende avgifter for CO2 utslipp vil samtidig påvirke innkjøpere til å ta utslippsfrie valg.
I tillegg til alle disse faktorer for å velge hydrogen som energibærer er at det ikke finnes noe bedre alternativ.
Verden har aldri vært så samkjørt som nå når det gjelder å satse på hydrogen. Og til sist, verdens største investorer vil inn i det grønne skiftet med enorme summer de kommende år og pr. idag er det få grønne selskaper som disse midler skal fordeles på. Nel er et av disse selskaper med et forsprang som vokser for hver dag. Nel vil bli kjøpt opp av en av fler potensielle store giganter og forspranget i markedet vil ytterligere eskalere. Nel representerer det neste store industrieventyret siden starten på oljealderen.
Om Norge får opp øynene raskt nok vil vi også kunne bli verdensledende og dominerende på enrgieksport med fremtidens havvind industri og således også forsyne vår olje og gassnæring med utslippsfri energi.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Dennis10
01.09.2019 kl 06:04 4966

«Sann»: Takk for bra informasjon.
Håper de uvitende (stort sett baissere) leser dine to siste innlegg og blir klokere på hydrogen og dets bruksområder, med mer.
Det er rett og slett flaut å lese hva enkelte klarer å lire ut av seg.
Mangel på uvitenhet er greit nok, men da spør man i stedet for å dumme seg ut. (Skulle vært interessant å hatt navnet på enkelte av baisserene og konfirmert dem om et års tid).
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2019 kl 10:13 4703

Takker deg for en Sann fremtidsvisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
MrBoring
01.09.2019 kl 11:26 4561

Jon-André Løkke besøkte Hegnar-TV i 2017. Dette var etter H2V kontrakten for power-to-gas som senere ble lagt på is av Nel. Hegnar var bare opptatt av personbiler og dummet seg fullstendig ut. Det var da Løkke sa industrimarkedet var veldig stort og at persontransport var "icing on the cake". Hele innslaget kan sees på

https://siteadmin.hegnar.no/TV/video/3891f375-00080348-da039c1f

og dette blir sagt ca 08:50 ut i innslaget.

Edit: skrivefeil
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
fastinvest
01.09.2019 kl 11:50 4504

Vil ikke si Hegnar dumma seg ut men stemmer at han var mest interessert i personbiler og hva kommer først, høna eller egget prinsippet.
Det er enda ett reelt spørsmål når det gjelder transport, skal man bygge ut nettverket først eller lage bilene først så Hegnar har ett poeng.
Nå tror jeg tungtransporten vil tilby privatbiler å fylle på deres stasjoner slik at det går sin gang men stasjoner for privatmarkedet er ikke viktig per dags dato.

Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
01.09.2019 kl 15:02 4248

Kan det være utrulling av batteri-trailere som Nikola skal annonsere til uka?

"Nikola has now announced that three BEV Category 8 trucks will be presented within months, replicating the Tesla-Semi BEV-architecture."

https://thedriven.io/2019/03/18/nikola-hedges-its-bets-on-hydrogen-by-turning-to-battery-trucks-for-beer-client/

"...Thus, Hydrogen seems only to be an option for long-haul on-route re-fuelling where adequate renewable energy is available. BEVs would have more difficulty with the long-haul duty cycle if sufficient on-route clean power was more expensive.
Nikola has denied that they are abandoning their promised Hydrogen truck, pointing out that in certain situations, the Hydrogen solution may be better suited to the duty cycle of the client’s truck."
- Med andre ord, selv Nikola ser nå at batteridreven tungtransport har fordeler, mens hydrogen har fordeler på lange transportavstander. Spørsmålet er om NEL vil fortsette å lekke store summer hvert kvartal mens markedet for electrolyzers i transportsektoren utvikler seg. Jeg observerer at fergene på Vestlandet og bussene i byene elektrifiseres i stor skala i disse dager.
- Når det gjelder andre markeder ("industrien") er det sikkert stort og økende potensiale, men kommer NEL først gjennom døra i forhold til konkurrentene i en hastighet som får NEL-regnskapene til å kunne forsvare dagens luftige nivå på 6-7 kroner?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2019 kl 16:31 4083

Ser ju rimligt ut at de begynner leverere short-haul lastiblarna då. Batterier er ju en välkänd og relativt enkel teknologi idag.

Ehuru, det har sina nackdelar med tyngd og laddetid.

Hydrogen er mer okänt. Vi vet ikke om den genomsnittlige lastbilschaffisen i USA er trygg med tankning og explosjonsrisk.

Så jeg tror det at de begynner med batteri-fordonen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
fastinvest
01.09.2019 kl 17:00 4012

Det er utrolig hvor folk uten peiling bare slenger ut tull. Om man skal handle aksjer burde man sette seg inn i ting, burde være en fast regel og ett krav fra OSE.
Trevor har jo tidligere sagt flere ganger hva han mener om hydrogen og full EV

“They’re both incredible technologies that kind of fit in different areas,” he said. “We think about 80% of the sales will come from hydrogen, 20% will come from battery-electric. It doesn’t necessarily mean one will be better than the other. It’s just weight is so important in the trucking world that every pound is worth 50 cents [in potential revenue per load]. When batteries become more and more advanced with better weight combinations, that ratio will probably balance out.”

Når du kjører rundt i byer kan EV være nok men når du skal lengere må du bruke hydrogen og det er her det store markedet ligger. Du kan ikke legge ut med EV på lange strekninger og i dag bruker man derfor diesel. Nå kommer hydrogen og da velger eierne av transportselskaper rundt om å satse på hydrogen trucks på deres lange strekinger. Så hvorfor gjør de det??? Jo, fordi hydrogen vil gi dem en besparelse på 30% når det gjelder drivstoff (også nevnt av Trevor) og ettersom drivstoff er en viktig del av transport næringer så vil man gjøre alt for å spare penger hvor det er mulig å spare penger. Så, til dere tullinger. Hydrogen kommer til trucks fordi de sparer penger!

Ps. dere burde ikke handle aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
01.09.2019 kl 17:09 3986

Kan du ikke holde deg til saken og ikke fyre løs mot budbringeren? Det gjelder flere av dere som repliserer. Her er mer:

Currently, the California Fuel Cell Partnership says that "hydrogen fuel prices range from $12.85 to more than $16 per kilogram," with the most common price being $14/kg or what is "equivalent on a price per energy basis to $5.60 per gallon of gasoline." If Nikola can cut that price in half, it could come close to being competitive with gas and diesel. Unfortunately, Nikola's numbers are theoretical at this point, so we'll have to wait to see if producing hydrogen onsite is really as cost-effective as Nel and Nikola claim."
https://arstechnica.com/cars/2019/04/the-hydrogen-fuel-strategy-behind-nikolas-truck-dream/

- Igjen, kr 6-7 pr aksje i NEL løftes fremdeles av drømmer, forhåpninger og dermed fare for delvis luftslott. Risikovurderinger er tydleigvis mangevare her inne.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2019 kl 17:50 3910

Det her var faktiskt intressant;

"When batteries become more and more advanced with better weight combinations, that ratio will probably balance out.”

Så her sier alltså trevor att efter hand så kommer batterierna komma ikapp.

Det har ju gått fram og tilbake, hit og dit. Som ni minns var Nikola fra begynnelsen en batteri-lastbil.

Sen når de ikke fann bra batterier så skifta de till Hydrogen. Sen i Januari i år skulle det blir batteri i ca 5 % av lastbilarna. Og senare sa han ca 20 %. Og så sier han at det kommer jämna ut sig sen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
OZZY
01.09.2019 kl 18:10 3864

ja på korte strekninger i byene. riktig det xyz
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
fastinvest
01.09.2019 kl 19:41 3731

Det er ingen som kjøper NEL basert på dagens inntjening.
NEL er selvklart en risiko aksje med enorm oppside.
Om du tror hydrogenkostnadene vil forbli på dagens nivå så får du tro så.
Jeg eier NEL fordi jeg tror på en grønn trend, NEL vil få mange kontrakten i fremtiden og jeg tror Nikola vil lykkes.
Hva PE er i dag eller om aksjen er for drømmere bryr jeg meg lite om. Jeg har tjent store summer allerede og jeg er rimelig sikker vi skal videre opp.

PS:
Ifølge California FCP blir hydrogen billigere en diesel i løpet av 2020-2025
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare