Thomas Cook er konkurs
Thomas Cook er konkurs meldes det i pressen nå. Hvordan vil det virke inn på NAS virksomhet i kort persperktiv?
I utgangspunktet ser det ut som en positiv ..noen negative sider?
I utgangspunktet ser det ut som en positiv ..noen negative sider?
Redigert 21.01.2021 kl 09:21
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
23.09.2019 kl 10:19
4398
Synes det skrives i hytt og pine. Noen mener det
er bra for Nas og andre flyselskaper, mens andre det motsatte . Poenget mitt var at alle bare ‘tror’. Også er det enkelte som synes alt nytt, er dårlig nytt...
er bra for Nas og andre flyselskaper, mens andre det motsatte . Poenget mitt var at alle bare ‘tror’. Også er det enkelte som synes alt nytt, er dårlig nytt...
Bartender
23.09.2019 kl 10:44
4324
En baisser har som hovedmål å skape "tvil" om aksjen, og "splid" blandt deltagere på et sånt fora som dette. Jeg observerer det foregår på de fleste trådene vedr. TC´s konkurs.
Mitt spørsmål til deg Marianne er : har du virkelig ikke mere tungtveiende argumenter mot NAS enn dette ? Er dette det eneste "halmstrået" du har har å klamre deg til ? Vil du ha billigere inngang, eller ser shorten din ut til å surne ?
Du gidder å bruke tid på foraet - dermed har du en eller annen interesse i aksjen..........
Mitt spørsmål til deg Marianne er : har du virkelig ikke mere tungtveiende argumenter mot NAS enn dette ? Er dette det eneste "halmstrået" du har har å klamre deg til ? Vil du ha billigere inngang, eller ser shorten din ut til å surne ?
Du gidder å bruke tid på foraet - dermed har du en eller annen interesse i aksjen..........
cinet
23.09.2019 kl 10:47
4307
easyjet og TUI stiger markant. Her blit mye "ekstra" arbeid for NAS/SAS m.fl. de nærmeste ukene, og heeeele vinteren
cinet
23.09.2019 kl 11:36
4199
NTB; Det er et jordskjelv med styrke 7, og tsunamien har ennå ikke kommet, sier lederen for Kretas turistorganisasjon, Michalis Vlatakis, til nettavisen Proto Thema.
Thomas Cook har kontrakter med rundt 70 prosent av alle hoteller på Kreta, som er en av Hellas' viktigste turistdestinasjoner.
Det britiske selskapet har sørget for 400.000 turister til Kreta bare i år, og rundt 20.000 av dem befinner seg på øya nå.
Disse skal hjem....Her er det bare for NAS og SAS å tilby sine tjenester ( NAS var vellr aks ute i forbindelse med Island-konkursen) I tillegg 85.000 normenn som har kjøpt tur med Ving de neste 12 mnd.... Det er kjøp for ca. 500.000millioner i fly/hotell.
Thomas Cook har kontrakter med rundt 70 prosent av alle hoteller på Kreta, som er en av Hellas' viktigste turistdestinasjoner.
Det britiske selskapet har sørget for 400.000 turister til Kreta bare i år, og rundt 20.000 av dem befinner seg på øya nå.
Disse skal hjem....Her er det bare for NAS og SAS å tilby sine tjenester ( NAS var vellr aks ute i forbindelse med Island-konkursen) I tillegg 85.000 normenn som har kjøpt tur med Ving de neste 12 mnd.... Det er kjøp for ca. 500.000millioner i fly/hotell.
Marianne
23.09.2019 kl 11:42
4176
Ja jeg har interesse av aksjen har fulgt selskapet siden de startet . Har ingen aksjer . Har tradet den litt på lavere kurser. Jeg har vært superfan av NAS men har snudd og blitt skeptisk. Du nevner konkurs men det tror jeg ikke på. Jeg tror det kommer en ny emisjon igjen . Resultatene er ikke bra nok . Det har vært en dårlig investering å kjøpe Nas. Kursen er bare noen kroner høyere enn da de gikk på børs. Bransjen er elendig. Flyprisene er for lave. Kanskje redder de seg inn med en utbetaling fra Boing men har ikke tro på de gode tallene enkelte snakker om her. Tiden vil vise . Vi ser snart q3 og q4. Selskapet har lovet overskudd for året selv med MAX det tror ikke jeg vil skje. Dessverre er NAS ribbet nå. Tror de ville ha vært de første til å se muligheter ved denne konkursen.https://www.nrk.no/norge/derfor-kan-ving-navnet-overleve-konkursen-1.14713858 Rart hvor redde enkelt er for negative kommentarer. Dette er et diskusjonsforum og ingenting ved dette påvirker kursen. Ving Norge er int tenk om norwegian hadde hatt muskler til å kjøpe denne?De har levert store utbytter hvert år
Redigert 23.09.2019 kl 11:58
Du må logge inn for å svare
solb
23.09.2019 kl 12:23
4104
Da gikk du inn i blokken sammen med de andre verste. Lite givende å lese dine stadige angrep med tro og tvil. Finn deg en annen hobby.
Redigert 23.09.2019 kl 12:23
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 12:30
4084
Fint jeg gjør det samme med deg for du bidrar ikke med noe.
Redigert 23.09.2019 kl 12:31
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
23.09.2019 kl 12:46
4039
Kan virke som sjefsbaiser har gjort i buksa og vikaren ikke har kvessa blyanten. Blir mye rør av det.
Marianne
23.09.2019 kl 12:52
4017
https://e24.no/naeringsliv/i/qLXXlE/flyselskapene-jobber-med-alternative-loesninger Norwegian har ikkeekstra fly .
SjonkelRolf
23.09.2019 kl 13:23
4036
Hadde du forventet at de har masse ekstra fly?
Med allerede 20+ fly på bakken. Er ellers rimelig sikker på at de bidrar med det de kan, som alltid..-)
Med allerede 20+ fly på bakken. Er ellers rimelig sikker på at de bidrar med det de kan, som alltid..-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
egilas
23.09.2019 kl 14:44
3883
Du nevnte: Rart hvor redde enkelt er for negative kommentarer. og massivt tap av dette på kansellerte charterflyvninger og tap på utførte flyvninger de ikke får betalt for.. Hva har du dette ifra?
Når du utaler deg uten noen form for grunnlag og syter om negative kommentarer uten å ha egen interesse.. Hvor dum tror du folk er?
Når du utaler deg uten noen form for grunnlag og syter om negative kommentarer uten å ha egen interesse.. Hvor dum tror du folk er?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
FreshPrince
23.09.2019 kl 14:55
3831
Fikk ikke reise med SAS, bestilte nye billetter med Norwegian:
https://www.dn.no/luftfart/sas/thomas-cook/ving-norge/bryllupsferie-til-kypros-odelagt-av-ving-konkurs-selv-om-flyet-gikk-som-vanlig/2-1-676209
https://www.dn.no/luftfart/sas/thomas-cook/ving-norge/bryllupsferie-til-kypros-odelagt-av-ving-konkurs-selv-om-flyet-gikk-som-vanlig/2-1-676209
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 15:13
3772
Du har rett i en ting, Marianne. Det er nok at det ikke blir overskudd for året. Dette ble sagt før man visste om Max etter hva jeg husker, og dette ser i tillegg ut til å drøye ut i 2020. Det interessante er vel dette: hvor stort blir underskuddet i vinter Q4 (for øvrig også Q1 '20), og hvor mye drar man inn i Q3 i år - og hvor mye blir resultatet justert for kostnader av Max og Dreamliner. Det gir en pekepinn for fremtiden. Det andre som er vesentlig er om man har nok cash til å komme seg gjennom den harde vinteren.
Bottom line er at du må uansett inn og beregne dette, og det må beregnes med forutsetninger, da det ellers bare er å slenge ut noen tall. Du kan også se på tallene fra i fjor og gjette på at det blir samme resultat som i år, men av mange grunner som jeg har forklart det tidligere, mener jeg det blir litt vel korttenkt. Har inntrykk av at du slenger fingeren i lufta dessverre, mht dine seneste kommentarer. Jeg har diskutert med deg tidligere og er ikke redd for kritikk av mine synspunkter. Det bør du vite.
Bottom line er at du må uansett inn og beregne dette, og det må beregnes med forutsetninger, da det ellers bare er å slenge ut noen tall. Du kan også se på tallene fra i fjor og gjette på at det blir samme resultat som i år, men av mange grunner som jeg har forklart det tidligere, mener jeg det blir litt vel korttenkt. Har inntrykk av at du slenger fingeren i lufta dessverre, mht dine seneste kommentarer. Jeg har diskutert med deg tidligere og er ikke redd for kritikk av mine synspunkter. Det bør du vite.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 15:39
3685
Nei restplass det er ikke riktig selskapet har lovet et overskudd for året tross Max . Jeg tror ikke de går et overskudd .Det har jeg sagt og skrevet siden selskapet skrev dette i rapporten sin. Før du belærer meg hvordan beregne et overskudd eller underskudd synes jeg vi skal vente til resultatet av q3 før vi sier mer. Du mener at selskapet vil tjene mellom 2000 og 2200 millioner. Jeg tror på et over skudd rundt 1000 millioner( fortsetter at ingen erstatninger er tatt med) Jeg tror også Nas vil skrive av tap på Thomas Cook dette kvartalet . Vi får se hva resultatet blir om ikke så lenge. Foreløpig er det ikke kommet kommentarer hvilke konsekvenser dette får for norwegian . Hvor mye utestående vil de ha fra allerede utestående flyvninger gjennom ving. Ikke en på tråden har stilt et spørsmål engang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:01
3609
Jeg tror at det nok var vel optimistisk med 2 mrd. Men vi får se. Poenget mitt er at folk ikke får noe ut av det, når du bare slenger ut noe. Det er det de blir irritert på deg for. Jeg har i det minste gjort rede for mine beregninger ganske nøyaktig, slik at folk kan tenke selv. Jeg mener faktisk at jeg nesten kan belære deg om dette, da du tidligere har vist svært liten forståelse for trafikktall og øvrige forhold rundt driften og regnskapene i Norwegian.
Som jeg skrev i den posten du refererer til, så er jeg fullstendig åpen for at trafikktallene blir dårligere enn jeg trodde. Jeg skrev også at det nok var et optimistisk estimat, men relativt nøkternt sammenlignet med de som er hinsides bullish her på forumet.
Problemstillingen fra den gang er imidlertid endret, Marianne. Da snakket vi om hvordan i alle dager man skulle få betalt obligasjonen i desember samt overleve Q4-Q1. Tror du man trenger emisjon før Q2 er over?
Driften er også vesentlig endret for Q4,Q1, så håper forbedringen i Q1 og Q4 er bedre enn forbedringen i Q3, slik vi så fra mars-juni. Jeg var opptatt av Q3 da, er ikke så opptatt av dette nå som en avgjørende faktor for det kommende året.
Og jeg mener da bestemt at de sa på Q2 eller Q1 at man ikke kunne guide overskudd lenger pga situasjonen med Max. Har du sett Q-rapportene fra i år? Så jeg tror du tar feil med å påstå at de fortsatt hevder at det skal bli overskudd.
"Nei restplass det er ikke riktig selskapet har lovet et overskudd for året tross Max"
Mener du her:
A) det er ikke riktig, selskapet har lovet et overskudd for året tross Max.
Eller,
B) det er ikke riktig at selskapet har lovet et overskudd for året tross Max
Som jeg skrev i den posten du refererer til, så er jeg fullstendig åpen for at trafikktallene blir dårligere enn jeg trodde. Jeg skrev også at det nok var et optimistisk estimat, men relativt nøkternt sammenlignet med de som er hinsides bullish her på forumet.
Problemstillingen fra den gang er imidlertid endret, Marianne. Da snakket vi om hvordan i alle dager man skulle få betalt obligasjonen i desember samt overleve Q4-Q1. Tror du man trenger emisjon før Q2 er over?
Driften er også vesentlig endret for Q4,Q1, så håper forbedringen i Q1 og Q4 er bedre enn forbedringen i Q3, slik vi så fra mars-juni. Jeg var opptatt av Q3 da, er ikke så opptatt av dette nå som en avgjørende faktor for det kommende året.
Og jeg mener da bestemt at de sa på Q2 eller Q1 at man ikke kunne guide overskudd lenger pga situasjonen med Max. Har du sett Q-rapportene fra i år? Så jeg tror du tar feil med å påstå at de fortsatt hevder at det skal bli overskudd.
"Nei restplass det er ikke riktig selskapet har lovet et overskudd for året tross Max"
Mener du her:
A) det er ikke riktig, selskapet har lovet et overskudd for året tross Max.
Eller,
B) det er ikke riktig at selskapet har lovet et overskudd for året tross Max
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
royroy
23.09.2019 kl 16:03
3604
Er det noen grunn til at IAG skal få mindre interesse for NAS her? Og kanskje mer interesse i TK?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:05
3592
Nå skriver du at du var for optimistisk hvorfor mener du det? Hva har endret seg siden du sier du var for optimistisk?
Du får lese årsrapporten restplass hvor de skriver at de skal gå med overskudd tross max. Jeg traff bra på tallene for q2 så får vi se q3
Du får lese årsrapporten restplass hvor de skriver at de skal gå med overskudd tross max. Jeg traff bra på tallene for q2 så får vi se q3
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:10
3565
"selskapet har lovet et overskudd for året tross Max "
Har du kilde som bekrefter denne påstanden? Selskapet guidet positivt før Max, etter Max kom håpet de at 19 skulle ende i pluss, men tok forbehold om at det var for mange usikkerhets momenter rundt max og når dette kom tilbake i drift.
Har du kilde som bekrefter denne påstanden? Selskapet guidet positivt før Max, etter Max kom håpet de at 19 skulle ende i pluss, men tok forbehold om at det var for mange usikkerhets momenter rundt max og når dette kom tilbake i drift.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:11
3564
Jeg var ikke for optimistisk, jeg var nok VEL optimistisk. Noe jeg sa at jeg var i posten min da også.
Grunnen til at jeg tror det kan bli lavere enn 2 mrd (noe jeg aldri har benektet) er at forutsetningene i estimatet mitt i så fall er endret. Dette kan du jo sjekke selv, siden det ligger der. I tillegg regner jeg med at early bird fee betales ut samt kostnader til de som tilrettelegger obligasjonsforslaget. I tillegg var vel august-tallene marginalt under det jeg beregnet, tror jeg? Og i tillegg er prisen på jet fuel nå en tanke høyere enn det Norwegian har guidet på i sitt estimat av CASK.
Grunnen til at jeg tror det kan bli lavere enn 2 mrd (noe jeg aldri har benektet) er at forutsetningene i estimatet mitt i så fall er endret. Dette kan du jo sjekke selv, siden det ligger der. I tillegg regner jeg med at early bird fee betales ut samt kostnader til de som tilrettelegger obligasjonsforslaget. I tillegg var vel august-tallene marginalt under det jeg beregnet, tror jeg? Og i tillegg er prisen på jet fuel nå en tanke høyere enn det Norwegian har guidet på i sitt estimat av CASK.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:13
3551
Årsrapporten Tom
Restplass vi diskuterte forutsetningene i sommer. Du la jo nettopp høyere forutsetninger enn meg. Jeg la disse lavere.det er jo det sim er å forutse er å treffe på forutsetningene.jeg sa de ville være lavere.
Restplass vi diskuterte forutsetningene i sommer. Du la jo nettopp høyere forutsetninger enn meg. Jeg la disse lavere.det er jo det sim er å forutse er å treffe på forutsetningene.jeg sa de ville være lavere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:16
3537
Årsrapporten er det nok ikke, mulig du mer kvartalsrapporten?
Og den er lest og jeg finner ikke noe som bekrefter denne påstanden, men jeg er fult åpen for at jeg har oversett noe. Så henvis gjerne til side siden du vet hvor det står
Og den er lest og jeg finner ikke noe som bekrefter denne påstanden, men jeg er fult åpen for at jeg har oversett noe. Så henvis gjerne til side siden du vet hvor det står
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:17
3534
Det står i årsrapporten Tom mener tilogmed at du har reagert til det selv en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:18
3531
På side 22?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:19
3533
Husker ikke hvor men det står ordrett at de vil gå med overskudd tross max
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:20
3531
Det er bra hvis du treffer, Marianne, men,
hva baserte du forutsetningene dine på? Og hva var det du forutså? Oljeprissjokk? I så fall, bra jobba.
Har du forresten sett forutsetningene Norwegian har gjort i årsrapporten du refererer til? Skjønner godt hvis de guidet overskudd den gangen. Hvis du ser på side 22 skriver de også at de fortsatt har planer om å ta imot alle maxene og indikerer at dette vil gi besparelser for 2019. Det ser ikke ut som de har tenkt per årsrapporten at Max skal stå på bakken i lengre tid?
hva baserte du forutsetningene dine på? Og hva var det du forutså? Oljeprissjokk? I så fall, bra jobba.
Har du forresten sett forutsetningene Norwegian har gjort i årsrapporten du refererer til? Skjønner godt hvis de guidet overskudd den gangen. Hvis du ser på side 22 skriver de også at de fortsatt har planer om å ta imot alle maxene og indikerer at dette vil gi besparelser for 2019. Det ser ikke ut som de har tenkt per årsrapporten at Max skal stå på bakken i lengre tid?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:21
3523
Du må gjerne dokumentere dette :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:22
3530
Restplassno skrev På side 22?
Husker ikke hvor men det står ordrett at de vil gå med overskudd tross Max. Jeg spør deg Tom og restplass mener du at konkursen ikke vil påvirke resultatet til nas i negativ retning i q3 og q4?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:23
3523
Det har jeg ikke oversikt over, Marianne. Må bruke litt tid på å se på det og ikke bare slenge ut påstander. Jeg prøver å ikke tillate meg selv å være ensidig positiv eller negativ, skjønner du ;) Andre leser en nyhet og tolker den utifra egen bias, slik det ser ut til at du velger å gjøre. Vet ikke, men det fremstår nå slik.
Vet du selv positiv vs negativ effekt av konkursen etter så kort tid? Fremstår som at du allerede har fasiten her, jeg vet ikke om Norwegian selv engang vet hvordan dette slår ut på kassalappen.
Vet du selv positiv vs negativ effekt av konkursen etter så kort tid? Fremstår som at du allerede har fasiten her, jeg vet ikke om Norwegian selv engang vet hvordan dette slår ut på kassalappen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:24
4287
2018 årsrapporten kom ut omtrent samtidig med maxene ble satt på bakken og det eneste som står i denne vedrørende Max er i note 29;
"On 12 March 2019 Norwegian announced that the Company will ground its 18 Boeing 737 MAX 8 until further notice, based on recommendation from European aviation authorities. The Company
is in continuous dialogue with aviation authorities and with Boeing and are following their recommendations and instructions. Norwegian also has Boeing 737-800 and Boeing 787 Dreamliners in
its fleet, but these are not affected. Norwegian has worked, and is still working on, reallocating the
aircraft fleet to mitigate the consequences. "
Så de har ikke guidet positivt med max problemene slik jeg ser det. Men igjen, siden du er så sikker i din sak så burde det være en enkle sak å henvise til.
Om ikke så tar du nok feil.
"On 12 March 2019 Norwegian announced that the Company will ground its 18 Boeing 737 MAX 8 until further notice, based on recommendation from European aviation authorities. The Company
is in continuous dialogue with aviation authorities and with Boeing and are following their recommendations and instructions. Norwegian also has Boeing 737-800 and Boeing 787 Dreamliners in
its fleet, but these are not affected. Norwegian has worked, and is still working on, reallocating the
aircraft fleet to mitigate the consequences. "
Så de har ikke guidet positivt med max problemene slik jeg ser det. Men igjen, siden du er så sikker i din sak så burde det være en enkle sak å henvise til.
Om ikke så tar du nok feil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:28
4270
Se der ja. Feilinfo nok en gang. Her skal det altså stå ordrett at man vil gå i overskudd til tross for MAX-problemene.
Marianne, jeg ser at Norwegian melder om begrenset kapasitet pga fulle fly, det må nå være godt nytt i det minste?
Marianne, jeg ser at Norwegian melder om begrenset kapasitet pga fulle fly, det må nå være godt nytt i det minste?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:32
4252
Orker ikke å finne det frem hvertfall ikke nå.
Restplass det er en mengde forutsetninger olje Kronekurs , yield etc etc. Tallene kommer snart restplass det er deg som skrur nedover. Husker at jeg nevnte dårligere tall en forventet for august da fnøs du men nå endrer du deg ned allikevel . Ikke sikkert at jeg treffer men jeg er mye mer pessimistisk på overskuddet på q3 enn deg og Tom
Restplass det hjelper lite med fulle fly om de ikke tjener på dette. I tillegg går de nå glipp av transport de kunne tjent godt på når de nå ikke har ekstra kapasitet
Guidingen i årsrapporten om et overskudd tross Max står ordrett som jeg sier
Restplass det er en mengde forutsetninger olje Kronekurs , yield etc etc. Tallene kommer snart restplass det er deg som skrur nedover. Husker at jeg nevnte dårligere tall en forventet for august da fnøs du men nå endrer du deg ned allikevel . Ikke sikkert at jeg treffer men jeg er mye mer pessimistisk på overskuddet på q3 enn deg og Tom
Restplass det hjelper lite med fulle fly om de ikke tjener på dette. I tillegg går de nå glipp av transport de kunne tjent godt på når de nå ikke har ekstra kapasitet
Guidingen i årsrapporten om et overskudd tross Max står ordrett som jeg sier
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:34
4247
Fra q1 rapporten side 23;
"Due to the uncertainty related to the MAX grounding, the company see increased risk related to the target of a positive net profit in
2019"
https://www.norwegian.no/globalassets/documents/interim/norwegian-q1-2019-presentation.pdf
"Due to the uncertainty related to the MAX grounding, the company see increased risk related to the target of a positive net profit in
2019"
https://www.norwegian.no/globalassets/documents/interim/norwegian-q1-2019-presentation.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:37
4228
Dersom det står har de rettet det opp i ettertid
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:37
4223
Fant det for deg. De har ikke guidet positivt til tross for max.
"overskuddet på q3 enn deg og Tom"
Jeg har enn så lenge ikke kommet med noe tall for q3. Eneste jeg har sagt er at jeg tror det vil komme inn bedre en 18 basert på trafikktallene. Du mener de vil levere dårligere enn fjoråret og jeg mener det motsatte. Fasit får vi snart.
"overskuddet på q3 enn deg og Tom"
Jeg har enn så lenge ikke kommet med noe tall for q3. Eneste jeg har sagt er at jeg tror det vil komme inn bedre en 18 basert på trafikktallene. Du mener de vil levere dårligere enn fjoråret og jeg mener det motsatte. Fasit får vi snart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:38
4208
Marianne skrev Dersom det står har de rettet det opp i ettertid
Rettet det i ettertid faktisk, man har ganske sykt høy tro på egen hukommelse når man mener at det er mer sannsynlig at de har gjort endringer i kvartalspresentasjonen enn at man selv husker feil.
Det er er lov å innrømme at man tok feil, noe vi alle gjør.
Det er er lov å innrømme at man tok feil, noe vi alle gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:43
4191
Jeg skjønner vinklingen din, Marianne, og jeg tror nok ikke vi har så mye mer å snakke om. Du har en mye mer forenklet forståelse av dette enn meg, etter hva jeg forstår, og det gjør at det blir vanskelig å diskutere dette. La det være sagt at jeg ikke fnøs av deg den gangen, jeg mener bestemt å takke deg for en god diskusjon, men jeg må si at jeg fnyser litt av dagens samtale. Mener du det er svakt av meg å "endre meg ned" som du kaller det, til den nye virkeligheten?
La det være sagt at du hverken har presentert forutsetninger eller begrunnelse for dine forutsetninger, og derfor ikke fortjener et fnugg av heder og ære om du skulle treffe på kronestykket engang. Det er like solid arbeid som å ha et klart svar uten resonnement, på om konkursen i dag er positiv eller negativ for Nas.
La det være sagt at du hverken har presentert forutsetninger eller begrunnelse for dine forutsetninger, og derfor ikke fortjener et fnugg av heder og ære om du skulle treffe på kronestykket engang. Det er like solid arbeid som å ha et klart svar uten resonnement, på om konkursen i dag er positiv eller negativ for Nas.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
solid1
23.09.2019 kl 16:46
4172
Hei Marianne.
Registrerer at du antar, eller påstår at konkursen i Thomas Cook skal gjøre at Norwegian taper en del penger.
Nå antar jeg at det er Ving som leier fly fra Norwegian, og dermed er det Ving som er det selskap som betaler Norwegian.
Ving er en egen juridisk enhet. Selv om Thomas Cook er eier av Ving, er ikke Ving konkurs.
Det kommer nok en meget rask løsning for Ving, da dette selskapet er og har vert meget godt drevet.
Da er det til og med mulig at NAS vil få en meget større andel av reisene. Slik jeg ser det, kan ikke NAS tape noe på at en stor konkurrent er borte fra markedet.
Ha en tankefull aften.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Det er positivt for NAS hva som skjer. Glem noe annet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Man gjør alt for å presse ned nå. Ren psykologi.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:58
4113
Marianne skrev Dersom det står har de rettet det opp i ettertid
Her er for øvrig analysen din for Q3:
Dere er alt for optimistiske i for hold til Q 3 tror jeg . Har sett på tall fra 2016 da var yielden 0,52 rask 0,49 load factor 94,4. Resultat etter skal q 3 var 992 millioner.
2017 juli yield 0,49 rask 0,46. Resultat etter skatt var 1031 millioner. july 2018 yield 0,51 rask 0,47. Resultat etter skatt 1300.Yielden faller kraftig i august og september i alle årene. Det har med at juli er ferietid og billigere biletter i august og september
Må jo også minne deg på at nå som oljeprisen har steget kan det jo hende at Nas begynner å tjene penger på hedgen sin, det har jo vært en fanesak for deg når oljeprisen var lavere?
Det andre er jo at obligasjonen med 96% effektiv rente er utsatt, dette må jo også regnes inn i estimatet ditt ;)
Dere er alt for optimistiske i for hold til Q 3 tror jeg . Har sett på tall fra 2016 da var yielden 0,52 rask 0,49 load factor 94,4. Resultat etter skal q 3 var 992 millioner.
2017 juli yield 0,49 rask 0,46. Resultat etter skatt var 1031 millioner. july 2018 yield 0,51 rask 0,47. Resultat etter skatt 1300.Yielden faller kraftig i august og september i alle årene. Det har med at juli er ferietid og billigere biletter i august og september
Må jo også minne deg på at nå som oljeprisen har steget kan det jo hende at Nas begynner å tjene penger på hedgen sin, det har jo vært en fanesak for deg når oljeprisen var lavere?
Det andre er jo at obligasjonen med 96% effektiv rente er utsatt, dette må jo også regnes inn i estimatet ditt ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:02
4106
Årsrapporten er 108 sider forsøker å finne det. Tom har innsikt i selskapet og en det er respekt for. Dessverre restplass har jeg lite respekt for deg . Du snakker om forutsetninger. Satt å så på dette en hel kveld i sommer med en mengde forutsetninger. Når trafikktallene har kommet i ettertid har de då langt stemt ganske bra. Jeg har ikke tid eller lyst å gå igjennom dette en gang til men jeg står på et overskudd på ca 1000 millioner. Fasiten får vi snart . Ikke belær meg å lese regnskap for det har jeg lest mange av.Det er deg som reduserer tallene dine ned fra 2200 millioner. Ikke meg. Hva er da dine nye tall nå med dine beregninger. De trenger du ikke vise de nye forutsetningene dine
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 17:08
4096
Det var leit å høre at du ikke har respekt for meg. Jeg satt og lenge og satt dette opp for å gi deg et estimat hvor Norwegian gikk i null for året, noe du spurte om tidligere i posten. Jeg brukte mye tid for å presentere dette. Så kom du med fire setninger, og nå kommer du tilbake til dette og prøver å sette meg til veggs? Det var tross alt du som ba om det, og jeg gjorde mitt beste. Jeg har forklart deg hvilke forutsetninger som er endret. Jeg er klar over at jeg har feil innimellom men jeg mener at jeg har gjort et godt stykke arbeid med å sette meg inn i Nas, og da blir det litt irriterende når det kommer folk som har lest en avisartikkel eller sett en Q-rapport for lenge siden og slenger ut et annet tall.
Jeg mener at hvis du ikke har respekt for det jeg mener og skriver, så kan du la være med å stille meg spørsmål som jeg nøye bruker tid på å besvare.
Jeg mener at hvis du ikke har respekt for det jeg mener og skriver, så kan du la være med å stille meg spørsmål som jeg nøye bruker tid på å besvare.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 17:10
4127
Det kan fort tenkes at de forsiktig guidet et positivt 2019 i 2018 rapporten, men dette var da uten maxene. Max hendelsen kom etter rapport perioden, og derav er det kun nevnt i noten "for hendelser etter perioden".
Jeg mener også å huske at de forsiktig hintet om et positivt 2019, men de kom raskt med et forbehold når max flyene ble groundet.
Jeg mener også å huske at de forsiktig hintet om et positivt 2019, men de kom raskt med et forbehold når max flyene ble groundet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:11
4171
Kanskje tenker jeg enklere enn deg men jeg tror jeg er god på å se de store linjene restplass. Fasiten for q3 har ingen av oss. Bommer jeg kan dere ta meg siden jeg har lagt meg for hugg. Det eneste mange her bruker tid på er å finne feil istedfor å lete etter de riktige tingene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:13
4181
Jeg er helt sikker på at det var en positiv guidingen tross Max . Skal forsøke å finne ut av det. Det var nettopp tross Max jeg reagerte på
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 17:14
4198
Har aldri hatt behov for å "ta noen", Marianne. Det er meg fullstendig likegyldig å brenne deg på bålet om resultatet kommer inn på opp mot 2 mrd nå. Det er ikke den bransjen jeg driver i. Jeg så hvordan folk tok hammers og Frodon etter oblig.løsning. synes ikke det passer seg.
Hva tror du forresten om trafikktall for sept? Der har jeg ganske troa på null evt noen millioner i pluss.
Hva tror du forresten om trafikktall for sept? Der har jeg ganske troa på null evt noen millioner i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Det er ikke bare Norwegian som opplever holdback fra kredittkortselskapene. https://simpleflying.com/thomas-cook-payments/amp/ Artikkelen er fra mai. Merket meg at Thomas Cook kommenterte at kundene hadde absolutt ingen ting å bekymre seg over.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 17:19
4192
Skal aldri si aldri for jeg kan fort ha oversett noe. Men av hva jeg har fått med meg har dette vært uten max problemer. Vi må også huske at Nas har vært veldig forsiktige med å guide og da finner jeg det litt merkelig at de har turt å guide noe så tidlig i året med all den usikkerheten som lå rundt max problemene
De har dog guidet en ebitdar mellom 6-7 mrd for 19. Dette ble også nylig oppretholdt.
De har dog guidet en ebitdar mellom 6-7 mrd for 19. Dette ble også nylig oppretholdt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare