Thomas Cook er konkurs

egilas
NAS 23.09.2019 kl 05:48 18476

Thomas Cook er konkurs meldes det i pressen nå. Hvordan vil det virke inn på NAS virksomhet i kort persperktiv?
I utgangspunktet ser det ut som en positiv ..noen negative sider?
Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 17:22 4159

Dette har jeg alltid tenkt var noe de sa for å selge inn emisjonen. De regnet nok ikke med såpass max-problemer heller. Kan jo gå gjerne gå 1000 mill i underskudd i år nå som maxene blir groundet hele året. Uten max-problemer ville man ha gått i pluss. Så det var nok et risky bet å guide overskudd den gangen, ja
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:32 4359

Du er den eneste så langt som har kommet med kommentarer rundt selve konkursen. Er det riktig at Ving defineres som en egen juridisk enhet? De betaler jo utbytte til moderselskapet . Synes det høres rart ut men kan hende du har rett.

De guided 750 i tap i q2 på Max . Jeg har sagt det blir høyere. 1250 mill? De guided vel en Usd kurs på 8.50 nå er den 9. Oljen er vel omtrent den samme
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
solid1
23.09.2019 kl 17:36 4344


Ja Ving er en egen juridisk enhet.
Alle selskap betaler utbytte til sine eiere.

Det er hovedsaken ved å eie et selskap, er at man får tilbake for sine investeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 17:41 4332

De guidet 400 mill på Max i Q2 såvidt jeg kan huske, Marianne, og de guidet vel 700 eller 750 mill totalt. Du kan jo si det blir høyere, men det hjelper godt med et resonnement. Og når tror du emisjonen kommer? Og hva tror du om september-tall?

Oljen er atskillig hevet sammenlignet med hva de guidet på uhedget i Q2, den er ikke uendret.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:43 4326

Ja tallene for Max er riktig 750 totalt skal se på september . Hvorfor jeg mener tallene blir høyere er at det strekker seg lengre ut i tid. På det tidspunktet håpet de at de ville bære tilbake i august. Hva guidet de for oljen? Gjennomsnittspris?
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
egilas
23.09.2019 kl 17:45 4323

Jeg har sagt det blir høyere. 1250 mill?..basert på hva`?
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:46 4315

Se over
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
23.09.2019 kl 17:57 4279

SKAL VI LIGE FÅR AFKLARET NORWEGIAN AIR OG THOMAS COOK

Hei
Jeg kan bekrefte at Norwegian ikke får tap av dette. Vi har ikke hatt noen charteravtale med Thomas Cook

Med vennlig Hilsen

Tore Østby
Norwegian Air Shuttle ASA
Tel +47 99546400
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 18:02 4262

Der har man nok en gang en lærepenge på at det lønner seg å ikke være skråsikker før informasjonen fra pålitelig hold foreligger.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 18:11 4230

Har jeg sagt det? Hvor mange spørsmålstegn har jeg stilt rundt dette? Hvor mange har svart på dette? En person har svart på dette se hva jeg skrev over. Jeg har sagt at jeg tror. Jeg er overassket over at de ikke får tap men da er dette avklart.
Dersom du vet guidingen på oljen restplass så kan du vel si det så slipper jeg å bruke masse tid på det. Hvorfor skal jeg bruke tid på å gi deg tall så arrogant som du er.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
23.09.2019 kl 18:14 4220

Her er et interessant link

https://economictimes.indiatimes.com/news/international/business/strains-that-sank-thomas-cook-weigh-on-european-airlines/articleshow/71263853.cms

Bemærk at både Air Franch og Easy Jet har opgivet at byde på Aigle Azur. Hvem vil de så byde på ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 18:18 4213

Er de 750 eventuelt 1250 millionene tap på direkte utlegg som ekstra kostnad ved weet lease, lagring og vedlikehold av 18 Max fly, kompensasjoner etc. ? Må en med tanke på erstatning bra Boeing legge til avskrivningskostnad på 18 Max fly som har blitt snart 1 år eldre ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 18:27 4182

Jeg har ikke tenkt på avskrivninger her men kan sikkert også være et moment . Bruker store tall . Mitt utgangspunkt er at dette strekker seg ut i tid. Vil jo tro at det er et argument når erstatning til Boeing skal beregnes .
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 18:30 4175

Jøss. Jeg ga deg så godt som sidetall og dokument. Vet ikke nøyaktig hva det er, men dagens jetfuel price er godt over, rundt 8-10%. Skjønner ikke all denne kritikken fra deg, gjør så godt jeg kan.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 18:44 4135

Har sjekket det selv og oljen lå vel rundt 72 i fjor og rundt 62 dette kvartalet . USD rundt 9 dette kvartalet men rundt 8.2 i fjor. Ser man på valutakurs og oljepris er det vel ikke så stor forskjell
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 18:52 4119

Se på jetfuel. IATA kilde, har ikke denne nå. Og se jetfuel kalkulert i Q2 under punkt outlook
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 19:01 4097

Tror på en passasjernedgangi SEP på 2 prosent en fyllingsgrad på 90. Yield på 0.41-0,42. Tror kronekursen også vil ødelegge for norwegian dette kvartalet.
De sparer kostnader, har fullere fly.Noe høyere billettinntekter. Tapet på Max vil øke fra 250 til 400 tror jeg dette kvartalet . Siden norwegian ikke vil tape på ving konkursen og bedre yield i forhold til i fjor øker jeg resultatet til å være ca 1200 mill.Det er så mange andre forutsetninger som ikke er tatt med her men tror på et resultat på rundt 1200 mill ut i fra anslag og tidligere resultater .
Som jeg har sagt før ser jeg på de store linjene og kanskje er dette helbom men står for dette så får vi se hva kvartalet viser.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 19:21 4057

Helt greit at du står for dette. Du har nå sagt 1300 til 1000 til 1200. Og du griller meg for å justere resultatet etter endringer i forutsetningene. Har ingenting imot at du endrer estimatet ditt, men synes du kan holde en fredeligere tone. Beklager at jeg virket nedlatende og sa du tenkte enkelt, det var unødvendig og i kampens hete.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 19:22 4050

Fuelkosten er ca 22% lavere (Olje q3 18; ca 76 og q3 19; ca 62)
Valuta er ca 8% dyrere ( USD 8,23 i q3 18 og 8,88 i q3 19)

Kroner og ører i årlig effekt;
Fuel 2,42 mrd
Valuta -1,296 mrd

Med andre ord så sparer Nas nesten det dobbelte på besparelsen i fuelkostnader som i tap på valuta. Veldig grovt kan vi si at de sparer 600 millioner på fuel og taper 324 millioner på valuta i q3.


Fra q2 rapport:

(unaudited in NOK million) Effect on income
1% decrease in jet fuel price 110
1% depreciation of NOK against USD -162
1% depreciation of NOK against EURO -7
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 19:27 3900

Tom operer med ca tall på oljen på kvartalet men ser at det er 10 mot 15 prosent . Det er jeg enig i.Ikke 22 mot 9. Hva tenker du Tom og restplass rundt septembertallene?
Restplass ser man bort i fra idag med tanke op tap på Thomas Cock har jeg endret tallene fra 1300 til 1200 men de kan godt bli 1300 også.kronekursen har ødelagt i sommer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 19:32 3885

Thomas Cook sin samlede gjeld var på 190 milliarder n.o.k
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 19:38 3858

Utvilsomt ca tall ja, så hvis noen gidder eller har en oversikt over gjennomsnittet så kom gjerne med det. Men den er utvilsomt nærmere 76 enn 72.

Jeg tror det er nå vi får se effekten av en LH i sunnere drift på lik linje som vi så i april og mai.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
egilas
23.09.2019 kl 19:56 3809

Takk for Resurse... Slik info med underlag vi liker
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Salbei
23.09.2019 kl 19:57 3804

Bare et tidsspørsmål før Norwegian tar en Thomas Cook xD. Finnes bare et seriøst flyselskap i Norge, og det er SAS
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 20:01 3793

stakkar
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Salbei
23.09.2019 kl 20:09 3772

Mest synd på deg som blir å tape alle sparepengene dine innen 2 måneder xDDDD
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 20:26 3739

Ja, det var sannelig gøy for deg å tenke på
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
EXTrader
23.09.2019 kl 20:27 3733

Flyene til Thomas Cook er ihvertfall klar for skrap hauen, så ingen fare der :-)

https://simpleflying.com/thomas-cook-fleet-fate/
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
cinet
23.09.2019 kl 20:31 3719

NAS burde ha kjøp opp Ving-Norge , eventuelt Ving-Norden. God butikk, spesielt i flyselskapets lavsesongen. Kjør en kjapp emisjon, og gi inn et bud !
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 20:34 3702

ja dette har du god greie på,er vel sånne tapere som deg som taper penger på aksjer
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
23.09.2019 kl 21:32 3610

Ving i Norge har gått bra, såpass bra at de flyr som vanlig igjen fra i morgen. Hva det betyr for Norwegian har jeg ingen anelse om, men noen her vet mer enn Ving det selv vet antar jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 21:55 3552

Kursen falt over 2 % på nyhet om konkurs. Nå som vi får tilbake konkurrentene vår, får vi vel en solid oppgang i morgen da tenker jeg. Slik er det i bakvendt land !
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
23.09.2019 kl 22:56 3458

Litt av en selskapsstruktur:
"Ving Norge eies av det svenske holdingselskapet Thomas Cook Nordic Holdings, som igjen eies av det danske holdingselskapet Parkway Northern Europe Holding, som igjen eies av Parkway Limited i skatteparadiset Guernsey, som igjen eies av børsnoterte Thomas Cook i London."

(E24.no)
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
24.09.2019 kl 20:35 3292

Restplass; du har iallefall min respekt. Du har gjort grundige undersøkelser rundt NAS og bidratt med mye på forumet. Jeg er uenig med deg i en ting, og det er reduksjonen din i estimatet for Q3. Jeg har mine tall (orker ikke å ta dem her for dermed å få en fruktesløs debatt), og jeg tror at q3 vil overraske på den positive siden. Vi kommer til å være ganske så nære dine opprinnelige tall (2-2.2 milliarder på net profit) tror jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Epona
01.10.2019 kl 10:04 3080

I kjølvannet av konkursen: Norwegian flyr for Thomas Cook: https://norwegian.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/147/~/traffic-information
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Epona
01.10.2019 kl 11:54 2975

Så kommer Ryanair på banen igjen i e24 og kjører samme rute som Sissener og hans følge: "- Vi planlegger nå for 30 levering i 2020. Det er synd med situasjonen, for vi burde kunne ha fylt deler av kapasiteten fra Thomas Cook eller for eksempel Norwegian Air Shuttle hvis de går konkurs i løpet av noen uker, sier han."
Michael O'Leary i Ryanair fornekter seg ikke altså.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.10.2019 kl 14:07 2861

HSBC: Norwegian vil ikke tjene på Thomas Cook-konkurs
https://aksjelive.e24.no/article/dOzdlo

E24 på defensiven før trafikktall ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2019 kl 14:30 2816

Hvis Norwegian ikke tjener på Thomas Cook konkursen må vel det bety at alle Norwegian sine fly er fulle........
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
egilas
01.10.2019 kl 14:50 2768

Når uopplyste franske ministere og Mr Michael O'Leary i Ryanair har preget NAS nyhetene idag, ser det ut som at noen føler trusselen fra NAS? En klovnen etter den andre ..en med totale feilopplysninger, den andre med problemer nok i eget rede
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
01.10.2019 kl 15:05 2737

Lås aksjene deres inne og kast nøklene. Det er mange aksjer som skal dekkes inn. Meglerhus med lave kursmål har en tendens til å dukke opp når forholdene for inndekning blir vanskelig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare