10000 nye H2 stasjoner. 10 millioner H2 biler

Slettet bruker
NEL 23.09.2019 kl 07:45 2461

Klare H2 mål fra Tokyo. Vill vekst. Nel har en svært lysende fremtid. An international conference on fuel cells in Tokyo is set to call for powering 10 million vehicles, including trains, planes and automobiles, with the technology in 10 years. And 10,000 hydrogen stations.
https://t.co/BKIVBYvaWw @CaFCP
#driveH2
Redigert 21.01.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Stev
23.09.2019 kl 09:42 2203

Nel blir nok høstens vinner; 20 NOK
Slettet bruker
23.09.2019 kl 09:44 2188

Kr 20 er et bra kortsiktig mål.
Sann
23.09.2019 kl 09:57 2070

Dette er bra for utviklingen generelt for hydrogen, elektrolyse osv. Men Japan har utviklet sin egen standard for fyllestasjoner og som ikke er i samsvar med Nel sin standard og som benyttes bl.a i USA og Europa. Kina har samtidig ikke tatt stilling til om de skal velge Japans standard og noe Nel nå kjemper for ikke skal skje i de pågående møter. Nel har gitt utrykk for at de ikke vil endre sin standard basert på det kinesiske markedet om Kina ikke velger Nel sin standard. Så da spørs det også om det Japanske markedet er aktuelt for Nel mht fyllestasjoner?
fastinvest
23.09.2019 kl 10:10 1979

Løkke var sagt at de vurderer om de skal bruke deres løsning i Kina eller lage egen løsning for dette markedet. Dette på grunn av at de ikke ønsker Kina skal bruke deres teknologi. Det med Japan var jo nytt, hvor står det at NEL ikke kommer/ kan lage løsning for dette markedet?
Slettet bruker
23.09.2019 kl 10:12 1965

Det store spørsmålet er jo da. Kan disse to standarder brukes om hverandre av brukerne ?!. Du sier brukes i dag bl.a. i USA og Europa.!
got4aces
23.09.2019 kl 10:12 1953

Er tilkobling når man fyller hydrogen du tenker på? Så lenge bil produsenter og lastebil produsenter lager kjøretøy som passer Nel sin standard så burde vel det gå sin gang.
egilhjem
23.09.2019 kl 10:18 1905


China wants to have 1 million hydrogen vehicles on its roads by 2030. That’s up from a tiny 1,500. For context, China’s annual car sales are about 28 million. Japan currently has 3,400 hydrogen vehicles on its roads and wants this to increase to 800,000 by 2030. That’s out of a total 5 million vehicles sold in the country every year. South Korea, for its part, is even more ambitious than Japan: it is a much smaller car market than its island neighbor, but it wants to have 850,000 hydrogen cars on the road by 2030.

utdrag hentet fra https://oilprice-com.cdn.ampproject.org/c/s/oilprice.com/Alternative-Energy/Fuel-Cells/Can-Hydrogen-Trucks-Kill-Diesel-Demand.amp.html
Sann
23.09.2019 kl 10:22 1859

Løkke i Nel uttalte før sin reise til Kina nå følgende:

"- Kineserne har ikke bestemt seg for hvilke standarder de går for. De er i dialog med japanerne. Det tenker vi ikke er så smart, fordi en japansk fyllestasjon er om lag tre ganger så dyr som en europeisk eller amerikansk på grunn av kompliserte standarder, sier han til TDN Direkt.

Nel har et ønske om at Kina lander på en standard som er nærmere den som er i Europa, USA eller Sør-Korea. Det er ifølge Løkke interessant å se hvor lang tid det tar før de bestemmer seg.

"- Vi kommer ikke til å utvikle en stasjon til det kinesiske markedet før vi vet hvordan den ser ut, eller om vi kan bruke systemer vi allerede har, sier Løkke videre."

Når det gjelder Japan, slik jeg tolker dette, er en japansk standard valgt av myndigheter. Hva som skal til for at Nel da skal få innpass her vet jeg ikke når Nel sin løsning ikke er godkjent i Japan. Havner Kina også på den japanske standarden er det pr i dag Korea som har valgt USA/Europa standard. Prismessig er Nel sine fyllestasjoner 1/3 av prisen av de japanske men på kort sikt tror jeg ikke dette har noen betydning før standarden eventuelt godkjennes i Japan.
Sann
23.09.2019 kl 11:07 1734

Japanske myndigheter har fastsatt en standard for fyllestasjoner som er meget kompliserte ifølge Løkke i Nel. Nel sin standard som bl.a. benyttes og godkjent i USA/Europa/Sør Korea utgjør en 1/3 av prisen til de japanske fyllestasjoner. Dette fordi det pr idag er effektive og standardiserte produksjonslinjer som ikke har avvik og som av den grunn også er laget for påfylling både for tungtransport og personbiler. Alt Nel gjør nå er med tanke på storskala enten det er elektrolysører eller fyllestasjoner. Avviker de dette i deres produksjonslinjer vil prisen stige markant og når det gjelder fyllestasjoner nærme seg prisen på de japanske fyllestasjoner. Da mister de mye av konkurransefaktoren mot Japan sine produksjonslinjer som nå er tunet mot den japanske standarden og således fremover oppnå storskala med tilsvarende prisreduksjoner. Derfor er det nå utrolig viktig for Nel å vinne det Kinesiske markedet fremfor et Kina som velger japansk standard. Da sitter Nel igjen med Sør Korea og som i seg selv er meget stort men betydelig redusert om man mister Kina og som det nå ser ut det japanske. Om Nel skal lage egne produksjonslinjer for Japan og Kina med deres standard får Nel en betydelig kostnads utfordring, noe jeg ikke tror Nel vil påta seg med mindre de er garantert å få innpass her. Det blir igjen som høna eller egget og Nel må først få godkjenning for sin standard før de i det hele tatt vil satse på nye produksjonslinjer. Dette blir spennende men også en trist utfall om Kina og Japan bortfaller på fyllestasjoner. Resten av verden står imidlertid for tur med Nel sin standard og hvor fyllestasjoner kun er en liten del av Nel sin fremtid.
Industriell elektrolyse er det som vil bringe Nel til store høyder fremover og det som primært vil ligge til grunn for investorer og eventuelt oppkjøp av Nel. Fyllestasjoner er og vil bli "melk og brødprudukter for selskapet fremover og i den nærmeste tiden med enorm vekst i USA, Sør Korea og Europa. Samarbeidet med Nikola er i ferd med å dra i gang denne prosessen og med storskala produksjon vinne markedet på alle punkter i lang tis fremover.
got4aces
24.09.2019 kl 08:16 1457

Takk for svar :)