SOFF- hvor går veien etter 4.mai og Q1?

Met1976
SOFF 02.05.2018 kl 07:25 42074

2 dager til vi får "fasiten" på hvor ille vinteren/Q1 faktisk ble-og alle vet jo at det var ille.... aksjen har gått fra 5.20 til 6.40 siden nyttår. Et dårlig Q1 er etter min vurdering innbakt i aksjekursen slik den er nå. Jeg er mest spent på følgende før vi får fasiten:

-Hvor ille er det i tidligere Deep og Farstad, jf tidligere varsel om mulig "mislighold" i Farstad
- Er innsparingen i rute i forhold til at SOFF i vinter økte forventningene til 2018 til 7-800mill innsparelser etter fusjonen
-Hva skjer med de ca 30 gamle/mindre båtene de tidligere har antydet skal ut av SOFF


Hva tror folket-jeg tror spesielt svaret på pkt 2 og 3 kan avgjøre hvor aksjen går igjen på mandag....
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2018 kl 20:10 9910

Utgifter til klassing blir aktivert og avskrives over perioden (5år). Du finner dem under investeringer sammen med de fleste utgiftene til vedlikehold. Avskrivningene kommer på resultatkontoen. Det som er viktig er at dette ikke er kalkulatoriske kostnader som ordinære avskrivninger og nedskrivninger, men kostnader som innebærer utgifter som igjen belaster likviditeten tvert. Man kan jo tenke seg hva det medfører av utgifter å klasse og vedlikeholde 150 båter. Soff fikk redusert sin likviditet med 400 mill i Q1 inkludert 100 mill i trekk på kassekreditten. Hadde nevnte utgifter blitt ført direkte på kostnadskotoen, så ville en bedre sett hva båtene burde generert av operasjonell cashflow. Ta de reelle utgiftene og del disse på 90 dager. Da er det ikke sikkert det er så interessant å krangle om ratene er 75k eller 90k. Det er neppe det som bekymrer finansmannen Espedal i den nye jobben. Lykke til Espedal med både jobben og egen investering.
skerptiker
25.05.2018 kl 20:29 9906

Enten går Aker BP tilbake til NOK 200 eller så går SOFF opp til NOK 9. Blir oljeprisen liggende rundt 75 dollar øker aktiviteten og supplyratene vil også gradvis øke, og da vil selvfølgelig SOFF bedre lønnsomheten. Faller oljeprisen tilbake til 60-65 dollar vil det ikke skje så mye med SOFF i det korte bildet.
Fortun25
30.05.2018 kl 18:04 9542

Farstad på vei ut. Solgt vel 2 mill aksjer sålangt.Ca 1,9 mill aksjer igjen.
Met1976
30.05.2018 kl 18:42 9516

Da dryger det før stigning en stund til, greit med 6 spotkontrakter idag da selv om ratene nok ikke er allverdens, men å ligge til kai gir ikke overskudd det heller.
skerptiker
30.05.2018 kl 20:03 9476

Nå kan det ikke være lenge før denne løfter seg kraftig.
Slettet bruker
30.05.2018 kl 23:11 9332

Hva skjer før 2 juni? Det er tidslimiten for gjeldsituasjonen i Sol ship. 2. juni er førstkommende lørdag. Det må med andre ord komme en melding om saken enten I morgen torsdag eller fredag. Hva vil den meldingen inneholde? Det blir enten gråstein eller gull.
Met1976
31.05.2018 kl 10:11 9207

Særs gode nyheter fra Brasil:
" Ankerhåndteringsskipet (AHTS) «BOS Topazio», tre års avtale med oppstart i første kvartal neste år, og med mulighet for forlengelse i ytterligere to år.
-Altså Q1/2019-Q1/2022+potensiellt til Q1/2024
En forlengelse av ankerhåndteringsskipet «Far Santana», hvilket gir skipet arbeid frem til andre kvartal neste år.
(15-18mnd fortsatt arbeid altså)
En forlengelse for konstruksjonsfartøyet (CSV) «Far Saga», hvilket gir skipet arbeid frem til andre kvartal 2020.
(24-27 mnd fortsatt arbeid altså)
ctrlaltdel
31.05.2018 kl 10:45 9150

Er det bare Brasil-kontraktene som får aksjen til å gå 7-8-9 %, eller ligger det også en gladmelding i luften i forbindelse med brudd på lånevilkårene !
Slettet bruker
31.05.2018 kl 10:52 9149

Uansett veldig positivt med tanke på den forestående refinansieringen.
Slettet bruker
31.05.2018 kl 10:52 9347

Solstad er kraftig underpriset i forhold til potensialet i dagens oljemarked....derfor kjøpte X Skagen grunder :) er full lastet selv
Andy
31.05.2018 kl 10:55 9332

Det kommer helt sikkert en gladmelding angående lånevilkårene i løpet av de nærmeste dagene. Det er også indikert av SOFF gjennom tidligere meldinger. Det har bare vært et midlertidig problem i forbindelse med de vanskelige kvartalene, Q4 og Q1.
Slettet bruker
31.05.2018 kl 11:04 9309


En gladmelding med 3 smilefjes. 30.000 mill er ikke noe å sutre for.
Slettet bruker
31.05.2018 kl 12:23 9216

Begynner det å bli varmt under føttene til Solstad-shorterne?
Redigert 31.05.2018 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
ahts66
31.05.2018 kl 15:43 9097

E24.no "Solstad Farstads forhandlinger med långiverne i et av datterselskapene bør sluttføres nå, selv om det ender med konkurs"
Met1976
31.05.2018 kl 15:52 9081

Kan noen med tilgang komme med en liten oppsummering av hva det står i kommentaren på e24.no?
Kontur
31.05.2018 kl 16:03 9065

Flott SOFF vil oppleve stigning kommende halvår, men usikker på hva finansieringspakkene vil ha å si for dagenes aksjonærer og da selvsagt aksjonærer som meg og deg. Solstadgjengen og Fredriksen klarer seg alltids.
Tryggere da med selskap som er komt lenger i løypa og usikkerheten tatt ut, tenker da på DOF som jeg har stor tro på.
Uansett, lykke til
Slettet bruker
31.05.2018 kl 22:25 8908

Kjøpte mer i dag. Denne runder 10 kr i sommer.
Slettet bruker
31.05.2018 kl 23:13 8845

Her blir det emisjon sporsmalet er bare til hvilken kurs, mitt tips er 3kr.
Met1976
01.06.2018 kl 06:57 8750

Spør igjen jeg :-) kan noen med abonnement på e24 kort si hva den kommentaren inneholder?
Andy
01.06.2018 kl 09:38 9008

Det kan fort komme en emisjon i SOFF, men den kommer ikke enda. De har fortsatt cash og et evt. salg av en større andel av flåten vil lette cash byrden fremover. Når det er sagt så må SOFF tjene penger i 2 og 3 kvartal viss ikke kommer det emisjon på høsten / vinteren. I så tilfelle må vi bare passe på at vi er forberedt og har cash så vi kan ta del i emisjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
01.06.2018 kl 10:27 9030

Av respekt for abonnementsordningen skal jeg ikke sakse hele børskommentaren på e24 men dette er hovedtanken:

"Litt stygt sagt kan man altså hevde at en konkurs i Solship Invest 3 betyr at Solstad Farstad-konsernet blir kvitt en stor andel av opplagsflåten sin pluss at de kvitter seg med noen milliarder i gjeld, gitt at ledelsens løfter om at resten av konsernet skal holdes utenom holder stikk. Det kan nesten virke litt fristende."

Det konkluderes med at det bør komme en løsning nå-uansett- enten får mangod evilkår fordi man har gode kort på hånden, eller så slår man Sol3 konkurs, kvitter seg med gjeld og mange båter i opplag og fortsetter videre med ryddigere forhold for aksjonærene.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
02.06.2018 kl 15:36 8833

Endte med 4 ukers forlengelse- forsåvidt greit nok siden det betyr at de slipper betaling og renter men hadde vært greit å fått en mer permanent løsning/avklaring nå etterhvert.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Andy
02.06.2018 kl 18:00 8747

Solstad har tidligere antydet at de har hatt flere interessenter i forbindelse med salg av deler av flåten, men at prisen har vært for lav. Jeg håper og tror at det er noe på gang angående salg av store deler av Sea flåten og det er derfor avklaringen rundt lånebruddet i Solship Invest 3 lar vente på seg.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
02.06.2018 kl 18:41 8721

JA Solstad har antydet at ca 30+ båter kan bli skilt ut i et eget selskap og solgt/selges samlet-og det ligger i kortene at mange av disse er Sea-båter.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.06.2018 kl 09:03 8441

Ser på Westshore at det er 3 term-kontrakter som har startdato 01.06, deriblant 2 meget store for hhv Shell UK og Maersk- hadde vær tinteressant å vite hvorfor disse er tildelt? Er de utsatt eller er de bare ikke offentliggjort enda? kanskje Marco vet noe om det?
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
04.06.2018 kl 18:41 8255

Jeg skal prøve å tak i litt info på det
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
04.06.2018 kl 18:51 8241

Ser at selve forespørselen tilbake i April på Shell UK stipulerer et oppstartsvindu mellom 28 mai og 4 juni. Så er svært spesifikk og kort vindu. Budene skulle være gyldige i 30 dager fra da budfristen gikk ut som var 2 mai. Stor PSV, maks 15 år gammel
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.06.2018 kl 19:59 8183

Jeg vet jo ikke hvordan dette fungerer, men litt rart at alle 3 kontraktene med oppstart 01.06 på westshore står åpne enda? Er jo kontrakter verdt titalls++ millioner dette, opp i tesifret for største vel.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
04.06.2018 kl 20:00 8180

Ikke så rart. Kan være mange grunner til det. Westshore vet ikke enda hvem som vant de, oppstart kan ha blitt utsatt, kan ha blitt kansellert.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
04.06.2018 kl 20:04 8176

Forspørslene kan og ha vært kun en markedssjekk og det kan og tenkes at det var reelle forespørsler men at budene som kom inn var for høye i pris til at de rett og slett ikke tar båt likevel.

Et annet relativt "vanlig" scenario er at forspørslene ble brukt å for å gjøre rederiene som allerede har båt på der nervøse og bruke det for å presse ned prisen for en forlengelse på de.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.06.2018 kl 20:20 8154

JAggu ikke lett å følge med når man må holde seg til kilder som westshore altså, jeg som har ventet i spenning på de oppdragene :-D
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
04.06.2018 kl 20:23 8149

Skal se om jeg får siste nytt på disse i morgen
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
05.06.2018 kl 09:20 7972

Ocean Installer synger på siste verset?


Ocean Installer and SolstadFarstad… endless financial winter..
JUNE 4, 2018
FROMTHESOUTHSEA
LEAVE A COMMENT
Ocean Installer held a “must attend” townhall this morning. The CEO moves out to a BD role and the CFO is out altogether. In comes an increasingly realistic HitecVision who now must know that the current losses are unsustainable and there are very few suitors in sight who can bail them of this investment.

OI’s problem is that the summer hasn’t come in terms the quantum of work or the rates at which projects are being contracted. Last year shareholders (and creditors) across the subsea contracting industry wanted a business plan which showed them breaking even at worst in 2018 and then a significant recovery in 2019. So in 2017 those business plans were dutifully delivered to the various stakeholders by management. The problem of course is they had no basis in reality and now as the summer has come, schedules are firm, contracts have been signed, and there is now no place to hide from the reality that this is going to be another terrible financial year for many companies. No other plan would have been acceptable to put before the Board, but now it hasn’t been achieved, and there is no realistic chance of doing so, something has to be done.

This scenario is happening now repeatedly across the industry and the bet the industry would recover this year has proven to be wrong. For those with exposure to boats, or business models based on vessel operations, this is a miserable summer.

Blir tungt for SolstadFarstad hvis OI går under.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2018 kl 09:29 7958

Ser ikke problemet, bare muligheter....markedet redder Solstad
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.06.2018 kl 09:33 7954

OI har leier flere SOFF båter på lengre kontrakter gjør de ikke? Hvor mange er det?
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
05.06.2018 kl 09:39 7942

Tror det dreier seg om seks båter. Pioneer, Clipper, Marmaid,, Installer + to (?) til.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
05.06.2018 kl 09:41 7939

Bare Mermaid og Vision på fast kontrakt, de andre du nevner har vært leid inn til forskjellige kortere oppdrag.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
05.06.2018 kl 10:16 7902

Vision og Mermaid er de to som er på gode lange kontrakter ja. De andre 4 en kortere og mer av og på. Vision som er kritisk, god dagsrate til OI og blir svært vanskelig å finne en ny taker på den i dette markedet. Dobbel whopper det
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.06.2018 kl 10:17 7901

Jobben må jo gjøres selv om OI ikke lenger er den som gjør jobben med båtene til SOFF så da spørs det jo hvem som overtar og om SOFF-båtene fortsetter i jobben videre.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
05.06.2018 kl 10:34 7880

hva mener du med at jobben må gjøres videre?
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.06.2018 kl 10:36 7880

Hvis Vision er leid inn av OI for å(f.eks) utføre en jobb for Statoil som OI har fått, må denne jobben gjøres for Statoil uansett om OI går over ende. Arbeidet forsvinner ikke, men noen andre må gjøre den-det kan da også bli SOFF videre, men ikke via OI da.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
05.06.2018 kl 10:51 7857

Er da absolutt ingen automatikk i det. Går OI over ende så forsvinner ikke den eventuelle jobben til Statoil nei men selskapet som tar over den jobben, være det seg Subsea7, Technip, DeepOcean, har da sine egne fartøy de vil bruke på den jobben. Nok av båter å ta av for å si det mildt:)
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
05.06.2018 kl 12:45 7763

Både Shell og Maersk med oppstart som var nå er absolutt i live. Hører båt er tatt,men enda på CP details. Så om kort stund blir det nok offentligjort hvem som vant de. Setter 1000kr på et vestlandsrederi til Shell for å si sånn:)
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.06.2018 kl 13:33 7712

Haha, er ikke ALLE rederiene vestlandsrederier :-D

Krysser fingrene for SOFF eller DOF ihvertfall, sitter på litt aksjer i begge to-liker å leve farligt!
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
05.06.2018 kl 14:47 7659

Var kanskje litt for vag der, mente at det ikke var et sunnmørsrederi. Det halverte det hvertfall:) Par på Sørlandet og svært få på Østlandet.

Blir ikke SOFF eller DOF på Shell UK, på Maersk vet jeg ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Andy
05.06.2018 kl 15:04 7639

Litt usikker på hvor alvorlig jeg skal ta dette. Da jeg ikke kjenner kildene til THESOUTHSEA. Han har en tendens til å overdrive for å få oppmerksomhet rundt sine «artikler». Foreløpig velger jeg å ha større tro på mine egne analyser enn THESOUTHSEA sine. OI en i en ugunstig situasjon, men jeg har tro på at HitecVision løser dette på en god måte, dvs at OI vil komme seg igjennom de vanskelige tidene uten å måtte «kaste inn håndkle». Jeg tror derfor at det ikke er fare for at SOFF mister jobbene de har med OI.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.06.2018 kl 16:24 7579

Jeg har ikke så kontroll over rederiene hovedkontorer, men SOFF er IKKE mørerederi det må vi ha helt klart :-D :-D
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
desirata
05.06.2018 kl 17:50 7521

OI har kun Normand Vision på chart og kun 200 dager per år. Charten ble reforhandla og løper til 2022.

Derfor er det minimal nedside for Solstad dersom OI opphører.

Når det er sagt så holdes vel OI i live på Hitec Vision sin nåde. Dei taper vel penger, men ikke så mye som før, har tetta mange hull..

Prosafe har kosta dei mere, 1 milliard i tap.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
05.06.2018 kl 18:27 7488

Nei selvsagt er de ikke det, selv om de har to regionskontorer der:) Mente bare det at det ikke blir de som vinner Shell kontrakten. Eller DOF.

Ratene på Shell og Maersk er helt i tråd med markedet. Hverken mer eller mindre. Dessverre ikke noe sol bidrar til å dra ratene opppver dessverre. Liten premium på Shell båten siden rederiet har en lang historie med befrakter
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
marco83
05.06.2018 kl 18:31 7484

Tviler på at dine analyser er bedre enn Jeremy Punnett sine, no offense! Mannen har litt av en CV og en kløpper innenfor maritime økonomi.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare