GOGL - Mai #1

Sa2ri
GOGL 02.05.2018 kl 13:20 43377

FFA: Capes pushing again on back better phys reported in both basins May started trading at 17k +250 from last nights close and printing a AM high of 17600 before meeting a bit of resistance PMX and SMX both seeing renewed buying and well bid at last done.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
31.05.2018 kl 22:15 4023

Vi slutter mai med et innlegg tilsvarende som det tråden startet med:

FFA: Capes held onto AM gains with highest prints at the close, thin on the offers as rumours of better physical circulating (19k fixed Pac round). PMX and SMX similar with buyers willing last done across the curve.
hvasa
30.05.2018 kl 22:26 4260

Gogl kraftig opp i US kontra børslutt OBE hvis det har noe å si.
Sa2ri
30.05.2018 kl 18:33 4447

FFA: Well supported and well bid into the close with highs of the day printing on both Capes and Panamax at the close.

Da ser det ut til at det er i ferd med å snu ?
Sa2ri
30.05.2018 kl 16:01 7101

RIO TINTO:IRON ORE COMP. OF CANADA STARTER SEPT-ILES-HAVNEDRIFT
Oslo (TDN Direkt): Rio Tintos Iron Ore Company of Canada ventes å gjenoppta driften etter arbeidere ved Sept-Iles-havnen i Quebec er enige om å avslutte en tomåneders lang streik, skriver Platts onsdag.

Arbeidere er enige om en ny avtale presentert av ledelsen og United Steelworkers-foreningen.

ØT, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
30.05.2018 kl 13:51 7210

Kina forbruker rebar i et skyhøyt tempo nå. Bare de siste to månedene har lagrene blitt redusert med 42% (!)

https://www.zawya.com/uae/en/story/Shanghai_steel_hits_oneandahalfweek_high_on_firm_Chinese_demand-ZAWYA20180530052424/
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
30.05.2018 kl 13:42 7227

FFA; Capes pushing this morning after dipping early Asian time but European open and post index we are well bid across the curve. Panamax and SMX both seeing good buying July through Cal19.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
29.05.2018 kl 21:11 7451

The Forward Freight Agreement (FFA) market has lots more room for growth, according to Freight Investor Services founder, John Banaszkiewicz. freightinvestorservices.com/blog/dont-miss…
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.05.2018 kl 21:29 7720

Ja, da er det bare 2 børsdager igjen før Q1. Må si jeg blir veldig skuffet om de ikke gir $ 0,10 i utbytte igjen. Fredriksen pleier å være grei med sine medaksjonærer i gode tider. Gogl har tjent penger i Q1. I tillegg har de kjøpt opp nesten 20 mill $ i lån til 97,75% av pålydene.
Sitter trygt framover og skulle vi få rater i nærheten av $ 50k i slutten av året, så kan man jo bare gjette om dagens kurs er billig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
25.05.2018 kl 13:41 7838

GOGL: DRIFTSRESULTAT USD 27M VENTES I 1.KV 2018
ESTIMATER FOR GOLDEN OCEAN (alle tall i millioner dollar):

==============================================================
Golden Ocean Group offentliggjør sin rapport for første
kvartal 2018 onsdag 30. mai.
==============================================================
1.KV, MUSD Snitt Median Lav Høy 2017
==============================================================
Inntekter på t/c-basis 101 103 87 108 57
--------------------------------------------------------------
Ebitda 48 50 34 55 11
--------------------------------------------------------------
Driftsresultat 27 28 14 35 -5
--------------------------------------------------------------
Resultat før skatt 13 16 2 19 -18
--------------------------------------------------------------
Nettoresultat 13 16 2 19 -18
--------------------------------------------------------------
Resultat/aksje (USD) 0,09 0,11 0,01 0,14 -0,17
==============================================================
==============================================================
MUSD 2018 2019 2020 2017
==============================================================
Inntekter på t/c-basis 440 508 564 345
--------------------------------------------------------------
Ebitda 224 292 345 128
--------------------------------------------------------------
Driftsresultat 133 200 252 50
--------------------------------------------------------------
Resultat før skatt 76 149 207 -2
--------------------------------------------------------------
Nettoresultat 76 149 207 -2
--------------------------------------------------------------
Resultat/aksje (USD) 0,54 1,05 1,46 -0,02
--------------------------------------------------------------
Utbytte (USD) 0,26 0,52 0,78 0,10
==============================================================
Oslo (TDN Direkt): Golden Ocean ventes å legge frem et driftsresultat på 27 millioner dollar for første kvartal 2018.

Dette viser gjennomsnittet av estimater Inquiry Financial har hentet inn for TDN Direkt blant seks analytikere.

Inntektene på t/c-basis ventes til 101 millioner dollar, mens nettoresultatet er ventet til 13 millioner dollar. Ebitda ventes til 48 millioner dollar.

For 2018 ventes inntektene på t/c-basis til 440 millioner dollar, stigende til 508 millioner i 2019 og 564 millioner i 2020.

Driftsresultatet ventes til 133 millioner dollar i 2018, stigende til 200 millioner i 2019 og 252 millioner i 2020.

Av dem fem analytikerne som har oppgitt sin anbefaling på aksjen anbefaler fire kjøp, mens en anbefaler salg.

Det gjennomsnittlige kursmålet er 88 kroner, varierende mellom 54,6 og 101 kroner.

Deltagere: Clarksons Platou Securities, DNB Markets, Kepler Cheuvreux, Pareto Securities, SEB Equities og Sparebank 1 Markets

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
24.05.2018 kl 21:56 8093

FFA: Capes deadly quiet with levels supported but little to no afternoon traffic. PMX once again dipped with some aggressive selling on nearby June but it managed to draw in more buying.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
24.05.2018 kl 11:05 8327

Takker så mye. Musikk dette, og etter planen:-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
24.05.2018 kl 10:52 8343

@KJEPET:

Her er et lite utdrag:

"Berge Bulk chief has a bullish read of the dry cargo market for 2018 and 2019.
May 24th, 2018 17:00 GMT
by Jonathan Boonzaier
Published in DRY CARGO

Berge Bulk chief executive James Marshall sees huge potential for capesize earnings and is backing the market to spring into life in the second half of 2018.

Marshall, who heads up the world’s fifth-largest owner of capesize vessels, told the TradeWinds Shipowners’ Forum in Singapore that rates could reach $50,000 per day before the close of this year.

He expects them to remain strong into 2019.
“It is still a seasonal market so I am positive about the second half of the year,” he said. “The ridiculous over-ordering has ended, which should reduce the oversupply of ships.”

BHP Billiton freight guru Rashpal Bhatti expressed surprise at the soft performance of the capesize sector so far this year, given a very healthy picture on the demand side.

The Australian mining giant’s vice president of marketing and freight said China’s bid to boost iron ore production by 5% should add 60 million tonnes to the total seaborne iron-ore trade this year.

And yet capesize bulkers were only earning an average of around $13,000 per day during the first quarter of the year.

Overcapacity on the supply side and market cyclicality were cited by Bhatti’s panel peers, who all held out hope the market should enjoy a more robust second half."
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
24.05.2018 kl 10:28 8399

Som taxikjører må det prioriteres og hver krone teller. Denne har jeg dessverre ikke tilgang til. Noen som kan gi et kort resumé?

Ingressen ligner litt på det jeg har varslet en stund nå:-)
"Berge Bulk chief executive James Marshall tells @tradewindsnews there's huge potential for Capesize earnings and is backing the market to spring into life in the second half of 2018."

http://www.tradewindsnews.com/drycargo/1496835/marshall-sees-capesize-rates-taking-off-in-second-half

Ser det går store posten på "best" kjøp nå. Liker utviklingen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
24.05.2018 kl 10:19 7926

SHIPPING:EGENKAPITAL TILGJENGELIG FOR SPEKULATIVE HANDLER -NISSEN-MEYER I NORDEA
Oslo (TDN Direkt): Innen shipping tror vi det vil komme mer spekulative handler fremover, og for slike transaksjoner er det egenkapital som er tilgjengelig.

Det sier Investment Banking-direktør Ingar Nissen-Meyer i Nordea under Marine Money-konferansen torsdag.

-Man ser nå mye mer opportunistiske handler enn det man så i 2016 og det kommer som følge av markedsforholdene. Innen shipping er en del handler blitt gjort med en tight spread. Appetitten i bankmarkedet er også blitt bedre og konkurrerer med obligasjonsmarkedet. Dette vil også åpnes for offshore fremover, sier han.

Også Maritime Investment Banking-direktør Todd Wilson i Jefferies sier man nå ser mer spekulative handler enn tidligere og viser til den seneste handelen mellom Songa Bulk og Stark Bulk.

-Jeg tror egenkapitalmarkedene er åpne for handler innen shipping, og når det gjelder gjeldsmarkedene er de vidt åpne, sier han.

Konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships sier den raske og gode tilgangen til investorer i det norske markedet er overraskende.

Konsernsjef Christoph Toepher i Borealis Maritime sier knyttet til deres seneste obligasjonsutstedelse at de gjennom en bokbygging med DNB Markets sikret seg investorer i hovedsak fra Norden, Tyskland og Storbritannia.

-Jeg er svært imponert over hvor raskt prosessen gikk. Fra å ikke ha noen dokumentasjon tok det tre uker før vi hadde fastsatt en pris, sier han.

havard.hansen@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.05.2018 kl 10:16 8240

Takk for den Sa2ri. Det er ikke så merkelig at secondhand prisene skyter i været nå. Nybyggprisene på Caper stiger jo også friskt om dagen. 18% stigning i skipsverdiene skulle vel tilsvare rundt 20.- på kursen i GOGL. Men markedet vil at GOGL skal prisene til under NAV ser det ut til.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
23.05.2018 kl 10:07 8267

Et klipp fra en morgenrapport fra SWN i dag, hvor det kan være verdt å merke seg NAV'en de opererer med:

"(+) DRY BULK SHIPPING: Yesterday we noted that the Clarkson quote for a 5 year Capesize vessel was lifted 18% from USD34m to USD40 this week. The resale increased to USD50m from USD48m. We thought the former could have been a typo and asked Clarkson specifically whether 40m is a correct quote and received back that “The latest price assessment for a 5 year old Capesize bulkcarrier was correctly reported at $40m… [] Specifically, the 5 year old Capesize bulkcarrier price assessment is based on a Japanese-built ‘eco’ design, and is reflective of current discussions and negotiations in the market”."
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.05.2018 kl 09:31 8335

Først gir Trump uttrykk om en løsning på handelskrigen, slik at bøndene skal sette i gang med å øke produksjonen, for deretter å si seg misfornøyd med forhandlingene med Kina. Trump er en slu rev når det gjelder business. Selvsagt ender det med en løsning på handelskrigen, men retorikken er viktig. Aksjenkursene flyr opp og ned som en jo-jo på utspillene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
22.05.2018 kl 21:52 8624

FFA: Capes seem to have found temporary support as traders now sense index and physical seem to be in line. PMX sold off post index as index come in worse than expected but few buyers at last done at the close.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
6seas
22.05.2018 kl 12:02 8881

BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,5% TIL USD 13.867/DAG
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
22.05.2018 kl 09:33 9089

SB1M er ute med en oppdatering på bulk hvor de blant annet skriver følgende:

"Strong increase in Capesize re-sale and 5yr values
• 2nd hand values increasing:
o Sharp upward adjustment in modern capesize values. +4% to USD 50m for re-sale values and +18% (!) for 5 yr old assets to USD 40m. We are uncertain of the basis of the adjustment, but the change impacts NAV calculation.
o The increase is adding NAV support for capesize exposed companies. In particular it is positive for the NAV in GOGL.NO
o GOGL P/NAV currently ~1 à NAV premium diminishing. If this is the new asset price level the GOGL NAV increases from NOK 59/share to NOK 66/Share
o Possible explanations for sharp increase in 2nd hand values for modern capesize vessels:
• Newbuild prices and 3 year TC rates have developed positively over the last months
• Sulphur cap regulations 2020 – Modern capesize vessels are suited for instalment of scrubbers in order to comply with new regulations
• Except Starbulk announcement of Songa Bulk aquisition, few data points"
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.05.2018 kl 08:32 9196

Ja, som du vet har jeg også vært med fra emisjonen februar 2016. Engasjementet går litt opp og ned. Var kanskje på topp når Longs også var som mest aktiv:-). Er jo begrenset hvor mye som skjer fra dag til dag i bulk. Så jeg fortsetter å ha fokus på de lange linjene, som gjerne går over mange år. Men prøver å dele litt info når jeg kommer over noe interessant, dog mest i positivt vinkling bør en kanskje bemerke seg:-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
JSL
22.05.2018 kl 07:59 9259

Takk for svar. Jeg har vært investert i GOGL siden våren 2016, og fulgt alle GOGL tråder her i hegnar forumet lenge før den tid. Jeg har også lagt merke til at engasjementet har roet seg betraktelig. Dog synes jeg at dagens diskusjoner er mye mer saklig enn de var for bare et halvt år siden - på den måten setter jeg mer pris på de diskusjoner og den informasjonen som deles her inne i dag :-)

Jeg er veldig spent på den effekten avtalen mellom US og Kina vil ha på shipping sektoren. La oss håpe på et lite løft snart. Har vært litt kjedelig med det siste års vaking mellom 50-tallet og opp til lave 70-tallet...
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.05.2018 kl 22:40 9450

Ja, det er Panamaxene jeg tenker på spesielt, men også den generelle holdningen til shippingaksjer fremover. Noe korn blir fraktet med Caper, men ikke primært. BIMCO's Peter Sand har nærmest proklamert dommedag for shipping om en handelskrig skulle bryte ut. Nå ser det ut som vi kan avblåse det, og til og med få motsatt effekt, gjennom økt handel mellom Kina og US. Det er kjempepositivt for shipping generelt. Men nå gjenstår det å se hva de kommer frem til (US og Kina). Ingen vet hva Trump kan finne på. I tillegg er Kina ofte bedre på lovnader enn gjennomføring, så her er det fortsatt noen usikkerhetsmomenter. Men om tollbarriærene uteblir, vil det være positivt signaler for shippingindustrien.

Mange begynner å "bli lei" GOGL-aksjen her inne har jeg inntrykk av. Det betyr nok at vi er slutten av konsolideringsfasen, og neste nivå straks starter:-). GOGL har gått nesten dårligst av samtlige i sektoren i US den siste uka. Det er på tide at vi får et skikkelig løft i aksjen igjen, selv om effekten uteble i dagens begrensede handel.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
JSL
20.05.2018 kl 12:13 9818

@Kjepet
Når det snakkes om mer handel av landbruksvarer fra USA til Kina, snakker man da om soyabønner som fraktes med Panamax eller finnes det grunn til å håpe på en positiv effekt også for Capesize? Fraktes det egentlig mye korn fra USA til Kina?

@Volf
Det er jo en veldig interessant utvikling at det skal handles mer fra USA til Kina, og det er godt mulig tørrbulk kan komme godt ut av dette. Dog tror jeg energi sektoren med LNG i spissen vil komme svært godt ut av denne avtalen. Og da ligger vel FLEX LNG meget godt an vil jeg tro? (Mener huske at du er pro FLNG:-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.05.2018 kl 10:11 9899

Frykten for en kommende handelskrig har ligget som en klam hånd over shippingaksjer den siste tiden. Usikkerheten rundt US og hva Trump kan finne på via en Twittermelding, har sendt kursene sørover. Samtidig har skipsverdier økt, og ikke minst caperatene har hatt en kraftig stigning den siste måneden. Frykten, spesielt når det gjelder Panamaxflåten, har vært reell, og må si jeg også har fryktet det verste her.

Nå som handelsekrigen er avblåst, og det hele har endt med enighet om MER handel av spesielt landbruksvarer fra US til Kina, er usikkerheten blåst bort og nå er himmelen atter en gang lyseblå. Ser ikke bort ifra at vi åpner til en kurs tett oppunder 70.- ved åpning på tirsdag:-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.05.2018 kl 17:43 10128

FFA: Capes well supported this morning despite a negative index with nearby trading +500 to +900 from the lows last night. Panamax trading better with good buying through cal20.

Benytter samtidig anledningen til å ønske alle en riktig god Pinse.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
17.05.2018 kl 13:24 10554

FFA: Capes trading a touch lower but index comes in as expected which prompted a few more bids - post index nearby May and June trading +400 from morning lows. PMX flat to down a touch while SMX trading firmer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Mollen
16.05.2018 kl 21:11 10816

Men enig med deg Eriksu.. JF spekulerer i bulk privat fordi han veit d skal opp og selger dyrt til GOGL.. Urettferdig, men hvis du ikkje vil bli tatt i ræva av og til så hold deg unna aksjer på OSE. Innsidereir som f... Der sitte 100 proffe og veit alt før vi småsparera får vite noke.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Mollen
16.05.2018 kl 21:06 10822

Signalet her er vel det at GOGL ser seg ferdig med konsolideringsfasen og ikke har ambisjoner om ytterige vekst i flåte. Ferdig rigget og klar til å høste rett og slett.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
eriksu2
16.05.2018 kl 20:50 10845

For Gogl har vell Sbulk ikke vært aktuelt i det hele tatt?? Gogl har vært Mest opptatt av å øke med nye skip fortrinnsvis caper. Seatankers har vell også en god del skip som skal inn i Gogl? Hvorfor Gogl avstår fra å bestille nye skip selv lurer jeg litt på, siden det er seatankers som får verdiøkningen?
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Mollen
16.05.2018 kl 20:06 10899

Det største problemet til SBULK har hele tiden vert likviditeten i aksjen og synliggøring av verdier. Tipper at en av de første Billun&Blystad gikk til for å selge var GOGL. At der ikke ble noe handel tar jeg som et tegn på at dealen ikke var attraktiv nok. Det ser vi på responsen fra markedet i begge ender.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
16.05.2018 kl 18:33 10992

FFA: Another volatile day on Capes with many swings which managed to continue to draw in a fair amount of support on dips. At the close we are slightly off the highs but well off the lows of the day. PMX and SMX both firmer post index and into the close.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
16.05.2018 kl 16:46 11086

Fra Twitter:

"FFAs recouped some of the earlier losses post index."

Ønsker alle en riktig fin 17.mai-feiring.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.05.2018 kl 14:04 11184

Ja, i dårlige tider skraper man flere skip, og motsatt i gode tider. I 2016 var gjennomsnittlig skrapalder for dry bulk skip på 23,78 år. I år har den steget til 27,46 år.

Kilde: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2018/05/ALLIED-SnP-Statistics-Week-19-11_05_2018b.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Mollen
16.05.2018 kl 13:42 11245

Gjennomsnittsalder på Capene som ble skrapet i 2016 var ca 20 år og denne alderen har vært fallende siden 2010.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
16.05.2018 kl 12:36 11354

Nå er det spådd omfattende skraping i forbindelse med de nye kravene fra 2020, så det kan hende vi får en litt lengre periode med moro.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.05.2018 kl 11:45 11466

Nja, snittalder for Caper ligger vel nå på drøyt 26 år? 20 newcastlemax'er tilsvarer 23 vanlige caper. Når man ser at for hele 2020 skal det leveres totalt 56 skip i den klassen, så styrer man jo mot ny markedskollaps allerede i 2021. Men først skal vi ha drøyt to år med meget gode markedsforhold:-). Jeg har tidligere tippet 15 kvartaler på rad med overskudd. På tirsdag leverer GOGL sitt andre i rekken (regner jeg med).

Fersk i fra Twitter nå: "Capesize market on upbeat mode in"
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Mollen
16.05.2018 kl 10:32 11578

Nja..ikkje heng med nebbet for mykje Kjepet. Sjå snittalder på skipa deira. 24 båter med en snittalder på 14 år. Det er ein gammal flåte. Dersom vi antar at alderen på skipa er jevnt fordelt betyr det at snittalderen på dei 12 eldste er 21 år. Det betyr sannsynligvis at alle er hogd innan 2020.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.05.2018 kl 10:12 11087

Da er sektoren i gang for fullt med å ødelegge for seg selv igjen, helt etter boka. Jobben blir å time utgangen i GOGL i løpet av 2020 en gang.

https://splash247.com/sinokor-orders-20-newcastlemax-bulkers-jinhai/
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.05.2018 kl 09:29 11174

Ser ut som tvangssalgene fortsetter med uforminsket styrke. Her skal man ut for enhver pris. Hadde vært fint om den går ned mot 65.-. Skal fylle på litt :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.05.2018 kl 08:53 11244

Hadde jo bare vært hyggelig å fått tallene på tirsdag, men finner det merkelig at de har feil info på egne sider.
Redigert 20.01.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.05.2018 kl 08:32 10055

Nest siste børsdag før Q1 resultatene, som jeg antar er like gode som resten av sektoren har rapportert for Q1. Ny dag med panikksalg?
domboshawa
16.05.2018 kl 07:10 10173

Sluttet ca. 68,66 USA!
Slettet bruker
16.05.2018 kl 00:14 10290

Ned i dag?