Polight's Tlens er et unikt produkt


Man kan vel neppe ha unngått å legge merke til PLT aksjen som har flerdobblet seg på børsen i høst. Mange har nok hengt seg på uten å sette seg noe særlig inn i hva som er selskapets produkter. Påvirket av uhemmet haussing fra en meget intens hausser her på forumet har kanskje noen latt seg rive med og kjøpt aksjer i tro på en storkontrakt når som helst. Da en skuffende melding uventet dukket opp for en uke siden oppsto det, ikke uventet, nærmest panisk salg noen dager.
Slik er det ofte med aksjer som stiger for bratt. På ett eller annet tidspunkt stopper det opp og man får en reaksjon ned. Noen argumenterer med at aksjen var kommet for høyt på for kort tid. De unnlater gjerne å nevne at stigningen kom etter et enda større fall og faktisk kan forklares som en rekyl, eller reprising, etter at et fond (Artic) solgte seg aggresivt ned i en tid med liten omsetning i aksjen. Artic Funds var høyt oppe på topp20 ved børsintroduksjonen som ble satt til kr 50,- og solgte seg ut helt ned mot 7 kroner. Genialt?
Jeg vil anbefale alle interesserte om å lese om den unike Tlens og selv gjøre seg opp en mening om potensialet uten å la seg påvirke av all den useriøse haussingen som det til tider er på Hegnar Debattforum. På hjemmesiden til Polight forklares virkemåte og egenskaper godt.

https://www.polight.com/technology-and-products/how-does-it-work/default.aspx
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
brumlemann
07.01.2020 kl 08:57 4092

Xiaomi Corporation (/ˈʃaʊmiː/;[2] Chinese: 小米 [ɕjǎu.mì] (About this soundlisten)) is a Chinese electronics company founded by Lei Jun in 2010 and headquartered in Beijing. Xiaomi makes and invests in smartphones, mobile apps, laptops, bags, trimmers, earphones, MI Television, shoes, fitness bands, and many other products.[3] Ranked 468th, Xiaomi is the youngest company on Fortune Global 500 List for 2019.[4]

Xiaomi released its first smartphone in August 2011 and rapidly gained market share in China to become the country's largest smartphone company in 2014.[5] At the start of second quarter of 2018, Xiaomi was the world's fourth-largest smartphone manufacturer,[6][7][8] leading in both the largest market, China, and the second-largest market, India.[9] Xiaomi later developed a wider range of consumer electronics, including a smart home (IoT) device ecosystem.[10][11][12][13]

Xiaomi has 15,000 employees[14] in China, India, Malaysia,[15] Singapore and is expanding to other countries including Indonesia, the Philippines, and South Africa.[16][17] According to Forbes magazine, Lei Jun, the founder and CEO, has an estimated net worth of US$12.5 billion.[18] Xiaomi is the world's 4th most valuable technology start-up after receiving US$1.1 billion funding from investors, making Xiaomi's valuation more than US$46 billion.[19]
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Rojan
07.01.2020 kl 08:57 4081

👏👏👏😀😀😀
Åpning over 50?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Nugatti
07.01.2020 kl 09:39 3929

Burde vært over 50 med denne meldingen. Men tror den kommer etterhvert.

Stor milepæl dette. Xiaomi er stor på mobiltelefoner i Kina.
Dette vil balle på seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare

Første designwin med stor kinesisk aktør, og markedet svarer med å sende kursen ned!

Det er jaggu mye man skal oppleve på OSE før man parkerer tøflene for godt. Og noen sutrer over at de ikke tjener penger på OSE?!
Det er noe som heter at «som man reder ligger man!» Mye sant i det utsagnet!
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Kraamz
07.01.2020 kl 09:52 3878

Kanoonbra!! Hvilket merke er dette da?🙂
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
provence
07.01.2020 kl 09:55 3853

Tipper det er denne

Published: January 7, 2020 1:24 PM IST
Xiaomi smartwatch with dual-cameras launched: Price, features and more
https://www.bgr.in/wearables/xiaomi-smartwatch-with-dual-cameras-launched-price-features-and-more-868146/

Gratulerer med dagen aksjonærer
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Kraamz
07.01.2020 kl 10:00 3827

Isåfall! GRATULERER ALLE!!! Dette er bare starten😄😄😄
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare

Mye av designwin ble nok priset inn tidligere. Tror mange håpet å se linsen i en smart telefon - og ser seg blind på hvilken døråpner dette var.
Tipper vi får en god oppdatering i begynnelsen av februar.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Kraamz
07.01.2020 kl 10:06 3784

Xiaomi kjenner potensialet allerede, mulig de kommer med Tlens i underskjerms selfiecam på mobil da🙂
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare

Når et slikt firma tar denne typen teknologi i bruk så kan vi våre rimelig sikre på at T-Lens har vært grundig testet og veid på alle mulige måter. PoLight har nå innpass hos det firma som er nr 1 i salg av mobiltelefoner i Kina og India.

Dagens designwin sier meg at Xiaomi har intensjoner å benytte T-Lens i flere av sine produkter og ingen bør bli overrasket om det plutselig kommer melding om at T-Lens nå også skal benyttes i deres telefoner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare

Et lite norsk firma med en unik teknologi har nå fått innpass i Kina. I den grad linseteknologien til poLight er disruptive så har dette i seg kimen til bli svært. Dagens designwin gjorde tydeligvis ikke inntrykk på markedet. Det kan jeg leve med. Men i dag er det åpnet en ny dør og selskapet har passert en særdeles viktig milepæl.

Selv om markedsreaksjonen tyder på at nyheten er mottatt med er gjesp, så tror jeg historien vil vise at det gjespet trolig kom av at markedsaktørene sov i timen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
MrTiming
07.01.2020 kl 11:46 3552

Det var vel ikke den våte drømmen at det var barneklokke som var designwin, men selskapet som har tatt T-Lens i bruk er en våt drøm.

Xiaomi statistikk:

De har 8-9% av verdensmarkedet på smarttelefoner - 5 størst i verden etter Samsung, Huawei, Apple og Oppo

De har ca 15% av verdensmarkedet på wearables - Størst i verden foran Apple, Huawei, Fitbit og Samsung

Det ble solgt millioner av wearables i 2019
Q1 - Totalt 49 millioner - 6 millioner av Xiaomi
Q2 - Totalt 34 millioner - 6 millioner av Xiaomi
Q3 - Totalt 84 millioner - 12 millioner av Xiaomi

Xiamoi har frem til nå fokusert på det kinesiske markedet, men har begynt å fokusere utenfor Kina.

Kilde: IDC Worldwide Quartly Wearables Tracker, 2019
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
rockpus
07.01.2020 kl 11:55 3841

"Tror mange håpet å se linsen i en smart telefon."

Da har man ikke følgt med i timen. Selskapet har hele tiden signalisert at første designwin kom i en klokke.
Men at kineserne mente at teknologien kun var verdig en barneklokke var skuffende. Hvordan forventer man at barn skal kunne teste ut fordelene med avansert kamerateknologi på en måte som gir døråpning til produkter for et mer kresent marked for voksne? Dette er ikke en god referanse for å få andre på kroken.
Hvorfor i all verden blir ikke teknologien brukt i produkter for voksne?
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
MrTiming
07.01.2020 kl 12:06 3807

På den annen side - hvorfor i all verden skal Xiaomi plassere denne teknologien i en barneklokke. Jeg ser ingen god grunn til at barn skal teste denne teknologien, at de får noen fordel av denne teknologien eller andre årsaker som gagner de som kjøper den.

Det jeg imidlertid har mye større tro på, er at Xiaomi tester produktet i disse klokkene. Det er vanskelig å putte ny teknologi i en enhet på et kresent voksen-marked, uten å være sikker på at det fungerer som tiltenkt. Det kan føre til full flopp for enheten og i tillegg koste selskapet goodwill og rykte hvis produktet ikke er godt nok.

Det å ha det i 100tusen+ enheter vil kunne avdekke om det fungerer etter intensjonene og ønskene til selskapet. Hvis teknologien består "testen" fra barneklokken, så vil jeg tro at de vil bruke T-LENS i andre produkter også. Og når man vet størrelsen på Xiaomi, så kan det bli hyggelig.

Hvis Xiaomi ikke har intensjoner om å bruke det i andre enheter enn barneklokken, så hadde de ikke puttet den der i utgangspunktet - fordi det har ingen merverdi. Det eneste naturlig jeg tenker er at det er der før det skal brukes i andre enheter.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
focuss
07.01.2020 kl 12:21 3746

rockpus
Fordi de ønsket teste den real life i rimelige barneklokker før de buker de i de mest kostbare modellene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
rockpus
07.01.2020 kl 12:27 3711

Da gjentar jeg:

"Hvordan forventer man at barn skal kunne teste ut fordelene med avansert kamerateknologi på en måte som gir døråpning til produkter for et mer kresent marked for voksne?"
De kan selvsagt få teste ut hvor mye juling en slik utvekst for kamera tåler i barnelek. Men fordelene av selve teknologien krever nok en helt annen referanse.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare

Helt enig med den vurderingen. Xiaomi har nok gjennom de forskjellige testene innsett at denne teknologien kan være svært interessant for mobiltelefoner og andre wearables. Men gjennom test i denne klikken vil de få svar på andre spørsmål de måtte ha etter at testperiodene er over.

Men for poLight betyr det at de nå kan gå ut i markedsføringen og vise til at en gigant som Xiaomi har tatt T-Lens i bruk. Derfor tror jeg ikke det varer lenge til det dumper en ny designwin på bordet. Da kan det være greit å sitte på innsiden når det skjer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
brumlemann
07.01.2020 kl 12:43 3638

jeg tror du undervurderer barns effekt i et marked. Barneklokker er viktig fordi det gir voksne muligheter til å snakke med barna sine Facetime, Og barn som skal ta Tbane kan bruke klokkene sine til å betale billett. Eller bruke klokken på andre måter. Når barn /dersom barn har glede av klokken, gir det en veldig smitteffekt - andre barn skal ha klokke. SKAL HA! Og når foreldre seg hvor bra produktet er, så skal de ha og det blir det vesentlig lettere å markedesføre klokke mot eldre. Jeg anser dette som et testprosjekt og er overbevist om at det er en god strategi.
Leste en idiot på disse sidene som har en nesetipp stragegi. Han mente at man skal kjøpe på rykter og selge på facts. Jeg vil nå spørre om dersom det i sin tid ryktes at Apple skulle lansere en ipod eller iphone, så skulle det i følge idioten var jævla smart å kjøpe på ryktene, og selge Apple når de omsider lanserte en Iphone eller Ipod.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Nugatti
07.01.2020 kl 12:49 3618

Ja, denne design win gjør salgsarbeidet lettere fremover. Flere blir nysgjerrige på denne teknologien !

Selskapet kan fort bli kjøpt opp også.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Computum
07.01.2020 kl 13:01 3568

Xiaomi vil nok ganske raskt sikre seg hele konseptet om linsen svarer til forventningene. Kan vanskelig tenke meg at de ønsker å kjøpe linser fra en norsk leverandør i lengden. Jeg tror Polight er kjøpt opp i løpet av året. Og da tror jeg selvfølgelig ikke at prisen er 50 kroner pr. aksje :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare

Som Isaksen nevnte, de har fortsatt litt problemer med å integrere linsen i kamera. Bare se litt på klokken, ikke noe særlig godt for øyet det.
Får de mindre footprint og enklere integrering støtter jeg oppkjøpsteorien. Polight blir et unødig ledd å gå igjennom ved masseproduksjon
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
GoldenX
07.01.2020 kl 13:17 3506

Helt enig.
Bruken av kids smart watches er økende, og når man ser hvor avansert barn er i bruken av teknologier, selv i relativt lav alder, så de er nok rimelige sikre på at PoLights teknologi leverer når de lanserer en ny multi-function smart watch i et av de raskest voksende segmentet for tech. wearables (Her er det my konkurranse, og de skal ta market-share, det gjøres ikke med unproven tech.)
Se interessant link under:
https://www.abacusnews.com/tech/more-kids-are-getting-smartwatches-china-adults/article/3041624
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Sydney
07.01.2020 kl 13:22 3479

Har du link? De sliter i å få integrert linsen i kamera? Da er det ikke lett å selge kamera.med plt. Kjøpte 1000 aksjer. Om det er Xiaomi er det faktisk perfekt. Minner om at de var først med heldekkende skjerm. Nå har alle det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
07.01.2020 kl 13:29 3449

Og hvorfor skulle de i det hele tatt gidde å bruke Polight sin linse i denne klokka om det ikke er aktuell i xiaomi sine kommende produkter??
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
rockpus
07.01.2020 kl 13:39 3405

Det er vanligvis ikke i produkter mot barn at man setter inn high end produkter for den optimale bildekvalitet. Å bli forbundet med barneprodukter gir normalt ikke den beste referanse for det mest kresne voksenmarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
rockpus
07.01.2020 kl 13:41 3398

Dette er riktig observert.
Jeg har også fått opplyst fra PLT at det ikke er like lett å implementere linsen på hovedkamera i en mobil som på frontkameraet. Her ligger nok det største hinderet for det mest interessante markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
focuss
07.01.2020 kl 13:46 3379

PoLight har nå kommet et langt skritt videre. De har fått en kundeliste og der står det Xiaomi. En kinesisk gigant i teknologimarkedet. Det første skrittet ut i markedet kunne definitivt vært mye mindre spennende enn dette.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Sydney
07.01.2020 kl 13:50 3360

Mcap 200 milliarder kroner Xiaomi. Og de er veldig innovative hele veien.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
brumlemann
07.01.2020 kl 14:12 3289

tror verken du eller jeg vet hvilken strategi Xiaomi velger og hvorfor. Jeg synes det virker som et smart valg. Nå er jo Xiaomi Kinas største produsent av mobiltelefoner, og ønsker sikkert å bli størst i kina også på smart klokke markedet. Og vi vet jo at smart klokker for barn er det segmentet innen smart klokker som har sterkest økning. Hvis produktet viser seg å være glimrende og tar store markedsandeler, varer det nok ikke lenge før vi ser plt produkt også i "voksenklokker. "
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Kraamz
07.01.2020 kl 14:22 3255

Tenker det bare er å hive seg med til denne prisen😉 Den varer ikke lenge! 124k klokker, det er få. Blir nok flere ordre etterhvert, å hvem vet hva som ligger i kortene. Q4 vil nok bli spennende lesning🙂
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Fradrag
07.01.2020 kl 14:34 3215

Siden de sliter med å integrere TLens på en design messig delikat måte, prøver de den ut i en barneklokke som ikke er like sensitiv på design som en laget for voksne. Jeg tipper de er interessert i å bruke TLens i produkter for voksne, så snart de får intergert TLens mer kompakt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Fradrag
07.01.2020 kl 15:15 3117

Tipper Xiaomi har bedt PoLight om å ikke nevne de i sin børsmelding. Vil ikke tipse konkurentene. Dette blir bra.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare

I følge kilder på nett står det at T-Lens er støttet i klokkene.
https://m.gearbest.com/blog/tech-news/xiaomi-mi-bunny-4-pro-smartwatch-officially-goes-on-sale-support-nfc-and-volte-phone-call-10455

Hvis konkurentene er nyskjerrig kontakter de PoLight - noe som sikkert blir nevnt under kvartalet om noen uker (februar).
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
peiiider
07.01.2020 kl 16:06 3007

Virker ikke som en dum ide å bruke linsen i «billige» barneklokker først.

At de i det hele tatt bruker Tlens betyr at selve produktet er bra. At de så vil teste holdbarhet over tid i alle slags situasjoner som barn er i, skjønner jeg godt.

Blir det en flopp og linsa slutter å fungere etter noen måneder, så er det «barn som ødelegger ting»... Det er noe helt annet enn å debutere linsa i en telefon for voksenmarkedet, der volumet oftest er mye større, konsekvensene av defekt hardware det samme..
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Fradrag
07.01.2020 kl 16:50 2932

Mye av grunnen til at de har valgt TLens er at løsningen er mye mer robust enn en vanlig autofokus modul.
"High optical axis stability – is a characteristic of the TLens design, which, unlike VCM, is not affected by gravity, thermal and mechanical shocks. As a result, complex calibration procedures are not necessary, and the lens performs stably over its lifetime, rendering the manufacturing process less complex, and delivering higher image quality over time. From an application point of view, this significantly reduces the complexity of image stitching and bracketing for both single and multi-camera systems."
Tror dere henger dere for mye opp i at det er en barneklokke, det er ikke negativt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
rockpus
07.01.2020 kl 16:57 2909

Fradrag

"Siden de sliter med å integrere TLens på en design messig delikat måte, prøver de den ut i en barneklokke som ikke er like sensitiv på design som en laget for voksne."

Her er problemet ja. Vanskelig å tenke seg baksiden av en mobil med opp til 5 ulike linser, der alle må stikke frem for å få plass til denne Tlens
De jobber nok med å finne løsninger slik at de får tilgang til det største og viktigste markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare

Når det gjelder volum for barnklokker kontra voksne så tror jeg ikke man trenger bekymre seg for poLight. I abacusnews.com kan man lese følgende:

« By focusing on soothing their anxieties, Chinese smartwatch vendors have managed to secure sizeable market share despite fierce competition from foreign tech giants.

In 2018, children watch vendors (including white-label manufacturers) shipped nearly 21.6 million units, according to IDC. That year, there were 240 million children aged 14 or under in the country. In other words, on average, one out of every 11 kids bought a unit in 2018. By comparison, only 6.5 million smartwatches for adults were sold last year.»

Ut fra dette tror jeg vi kan slappe helt av når det gjelder at første designwin ble gjort for en barneklokke. Det er bare her i landet at man evner å gjøre et slikt produkt til et mindreverdig produkt å få designwin for.

I tillegg vet vi at Xiaomi er verdens 5. største mobilprodusent. Det er altså ikke noen pølsebod poLight er kommet på innsiden av. Å tro at en slik aktør ikke har sine kvalitetskrav blir jo bare tøv. Når vi nå vet hvilket enormt marked det er for disse barneklokkene i Kina, så tror jeg enhver kritiker som har stukket hodet frem i løpet av dagen, skal få svelge sin skepsis/kritikk. For Xiaomi, som for alle andre produsenter av elektronikk, er det antall solgte produkter som betyr noe, ikke hvorvidt produktet benyttes av en voksen eller et barn. Jeg tror heller ikke at Xiaomi har oppnådd den posisjonen de har ved å ikke ta markedet på alvor. Det har de ganske sikker også gjort med tanke på produktet som er lansert i dag. Og jeg vil slett ikke bli overrasket om de har en baktanke med å ta i bruk T-Lens i sitt første produkt. Det blir neppe det siste vi hører til Xiamio og poLight.

Men det aller viktigste er at poLight nå kan sette verdens 5. største mobilprodusent på sin kundeliste. Det vil gjøre salgsprosessen og markedsføringen til poLight ovenfor nye kunder betydelig lettere. Et stort hinder er i løpet av dagen fjernet. Men markedet svarer med å holde aksjekursen uendret. Sover folket? Personlig må jeg bare få bukke og takke for at jeg fikk fyllt opp med ytterligere poLight aksjer til kr 44,- i løpet av dagen. Det hadde jeg aldri trodd skulle bli mulig.

Gleder meg til hva som kommer utover i 2020. Dette vil bli meeeget fett!!
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare

Fradrag
Ja, det slår også meg at her har markedsaktørene hoppet til en konklusjon om at barneklokker er av mindre verdi enn dersom det hadde vært en smartklokkene for voksne. Jeg skal gladelig innrømme at jeg holdt på å gjøre samme feilen. Men heldigvis tok jeg meg tid til å studere dette noe mer og følge med på hva andre grov opp av info. Og da tok det ikke lang tid for å komme til en helt annen konklusjon.

Dette er slett ingen nødløsning for poLight. Kontrakten er inngått med en megastor produsent av elektroniske duppeditter. I tillegg viser det seg at markedet for smarte barneklokker i Kina er langt større enn for smartklokkene utviklet for voksne.

Jeg vil ikke bli overrasket om en god del flere investorer vil komme på andre tanker når de har fått satt seg inn i saken. Men ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. På grunn av at markedsaktørene mottok informasjonen med et gjesp og med å sende en oppløftende åpningskurs ned i løpet av dagen, så fikk jeg økt poLight beholdningen min med 46%. Herlig!
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
edvin
07.01.2020 kl 17:58 2776

Er veldig forundret over «reaksjonen» jeg også og benyttet også selv muligheten til å øke beholdningen ytterligere i dag. Om ikke folket ser volumpotesialet i dette gigantmarkedet så har jeg i alle fall et helt annet syn. Dette er jo bare begynnelsen før snøballen begynner å rulle, vent å se.
Mener også at Isachsen på siste kvartalsrapportering snakket om et volum bare på denne wearable kunden på «a few hundred K» som start. Noen andre som fikk med seg dette?

Så venter vi i tillegg på mobilmarkedet hvor de har flere på listen, samt muligens også Xiaomi hvor de nå allerede er inne på denne klokken. 5 største mobilprodusent.

Synes også det er verd å dele denne artikkelen igjen, siden den sier mye om de ressursene PoLight har på laget bl. a fra Nokia, og de store ambisjonene selskapet har innenfor dette markedet.
https://businesstampere.com/business-environment/business-ecosystems/imaging/polight/

Dette blir MEGA stort på litt sikt!
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare