NAS i Juni

cinet
NAS 01.06.2018 kl 10:08 38991

NAS flyr videre. Siste er ny kontrakt med AS Sverige og stor kapasitet fra Køben til høsten/vinteren . I tillegg kommunisert godt innsalg for sommeren . Blir en pengemaskin med eller uten IAG.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Søndre
05.07.2018 kl 23:15 3815

Lite volum.
Slettet bruker
05.07.2018 kl 22:40 3858

Aksjen falt tilbake på slutten av dagen, kan forklares med at små aksjonærer har begynt å lempe ut. Disse kom i VPS ca i 13-14 tiden.
Slettet bruker
05.07.2018 kl 21:35 3921

NAS artikkel i morgendagens FA, fredag 6.7.

Nå vil Kjos høste det han har sådd
LUFTFART:Norwegian fraktet 3,5 millioner passasjerer i juni, en vekst på 14 prosent fra samme måned i fjor. Samtidig fortsetter yielden å falle.
peter.jebsen@finansavisen.no
Flyselskapets totale kapasitet (ASK) var 43 prosent høyere enn i juni 2017, mens inntektsgivende kilometer fløyet (RPK) økte med 44 prosent.

Dermed økte fyllingsgraden marginalt, med 0,8 prosentpoeng, til 90,5 prosent.

–Kapasitetsveksten er fortsatt høy, men i tråd med strategien er den nå i ferd med å avta noe sammenlignet med tidligere måneder. Etter en lang periode med sterk vekst vil vi fremover kunne høste av det vi har sådd, noe som vil gagne kunder, ansatte og aksjonærer, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Yielden ned

Både inntekten pr. passasjer pr. kilometer (yield) og inntekten pr. tilgjengelige sete pr. kilometer (RASK) falt med fire prosent, til henholdsvis 42 øre og 38 øre. I tråd med Norwegians langdistansesatsning økte derimot den gjennomsnittlige reiselengden med 19 prosent fra i fjor.

Ifølge en oppdatering fra Pareto-analytikere Kenneth Sivertsen og Nicolai Resch, bidrar den økte gjennomsnittsdistansen til å trekke ned yielden med fem prosentpoeng. Sett i sammenheng med en negativ valutaeffekt på ett prosentpoeng er dermed de underliggende billettprisene opp to prosent år for år, argumenterer de.

Ifølge meglerhuset, som for øvrig har et kursmål på 400 kroner for aksjen, var de totale inntektene for måneden på 3,35 milliarder kroner, opp fra 2,42 milliarder i fjor. Det tilsvarer en inntektsøkning på 38 prosent.

– Åpenbart negativt

Også analytiker i SEB Markets, Jo Erlend Korsvold, er positiv til dagens tall:

– Yielden kom inn omtrent der vi ventet, mens fyllingsgraden var sterk. På forhånd fryktet man lav utfart som følge av været i Skandinavia den siste tiden. Likevel viste det seg at etterspørselen i det nordiske markedet og Europa for øvrig har holdt seg bra.

Når det gjelder flyselskapets kostnadsnivå fremover er derimot Korsvold langt mer pessimistisk:

– Økte drivstoffkostnader som følge av høy oljepris er åpenbart negativt, spesielt med tanke på at Norwegian har mindre hedgede (sikringsforretninger, jour.anm.) volum enn konkurrentene.

Nedtur på børs

Til tross for at trafikktallene for juni stort sett var i tråd med analytikerne sine forventninger, ble det en rød dag for Norwegian på Oslo Børs. Minuttet etter børsåpningen sto Norwegian-aksjen i 246 kroner, opp litt over ett prosent. Mot slutten av dagen falt derimot kursen tilbake og aksjen endte ned 1,3 prosent. Så langt i 2018 er aksjen opp 26 prosent.

Torsdag neste uke legger Norwegian frem tall for årets andre kvartal.

norwegian

cinet
03.07.2018 kl 09:24 4174

Emisjon i april, og rep-emisjon med gevinst/ uten risiko kan hentes ut man/tirsdag. Forøvrig startes juli-tråd .
Trader'n
03.07.2018 kl 09:18 4188

Var det ikke i mai emisjonen egentlig skulle være?
Med andre ord.. amatører
cinet
29.06.2018 kl 16:57 4540

Da avslutter vi juni på 250kr. Mange brikker har falt på plass med hensyn til videre selvstendig drift . Ser veldig bra ut ! Alt ihht kommunisert i for fra nas . emisjonsaksjene kommer på mandag. De som ønsker , tar selvfølgelig kjapp god gevinst. Ved ny info stiger den bratt på stor volum , for å sige tilbake på no news , men på lavt volum . Tilsier trolig at «flertallet» satser på en avklaring og oppkjøp. Har mest tro på Lufthansa+nas , som vil «eie» nord/vest Europa. Det vil iag merke , og spesielt Sas . Samtidig ser det ut til at nas på egne bein kan bli en suksess.
Slettet bruker
27.06.2018 kl 22:14 4738

Vi hører ingenting i mediene om flyforsinkelser eller at folk er Kjos fast enda, kan dette være starten på snuoperasjonen?
tommyh
27.06.2018 kl 16:27 4912

Må si NAS er overraskende svak. 6 dag på rad med nedgang. Ned 1.2% i dag mens OSE er opp 1.3%.
Redigert 27.06.2018 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2018 kl 11:14 5070

Noen som abonnerer på e24?

"Røe Isaksen kan ha kastet vår vinnerhånd
Man kan mene hva man vil om statlig eierskap. Men når staten først er aksjonær, er det regjeringens jobb å være en hard kapitalist på våre vegne."

Det ser man grunnen til medieomtalen NAS mottar ift SAS. Ikke lite partiske akkurat de som sitter og spyr ut av seg der. Vinnerhånd jau...
cinet
27.06.2018 kl 10:55 6092

Emi aksjer kommer ca mandag 2.7. Hvis Lufthansa le deretter legger inn bud på nas, vil Sas slite med å opprettholde kastrup som en Hub ut av Skandinavia. Antatt kjøper er den danske stat, forståelig ut fra at kastrup er den største arbeidsplassen i dk,, men de kommer til å slite enda merkonkuansemessig
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
cinet
24.06.2018 kl 21:03 6400

Kan lett bli en avklaring kommende uke, og da gjerne med valgfritt oppgjør cash/ aksjer i Lufthansa.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Trader'n
24.06.2018 kl 19:59 6474

ja, og danke schon for det, da jeg fikk tatt inn tapet for fallet som inntraff for noen år siden, og får nå emisjon aksjer med huge profit
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
cinet
22.06.2018 kl 20:00 6825

Uttalelsene sist uke er diamentralt forskjellig fra avvisning av IAG. Hyggelig fyr m.m..... blir en snarlig avklaring
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Clank
22.06.2018 kl 19:57 6831

Så det innslaget. Virker som om han har gjort seg noen tanker angående et salg og det kanskje ligger nærmere enn man tror?
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Hunte
22.06.2018 kl 19:44 6850

Om det blir salg skal merkenavnet Norwegian beholdes sier Kjos til dagsrevyen. Virker som planene er klare..
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2018 kl 13:31 7040

Det har ikke jeg fått med meg at noen har sagt, særlig siden uttalelsene kommer fra toppsjefene i andre selskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
cinet
22.06.2018 kl 13:26 7057

Ja, så det, jeg brukte ordet "rykte" da det har vært fremsatt påstander om at all denne informasjonen ble "plantet" fra NAS, for å få fart i kursen. I tillegg til "gunstige" tidspunkt. Btw... SAS er ned 16% siste måned. Aksjekursene styres av tro/håp på fremtiden - og alt mer eller mindre velfundert. Kjos har en meget offensiv strategi - og trolig den største industribygger i Norge i "moderne tid". Han har mange støttspillere, så en ny emisjon er ingen "krise". Det jobber åpenbart med alternative løsninger før NAS er over kneiken. NAS flyr høyt videre, og er ikke et "luft"-slott :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2018 kl 13:11 6013

Jeg brukte ikke ordet "rykte".
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
cinet
22.06.2018 kl 13:08 6016

Det er vi enige om, men "rykte" er reelt, og bekreftet fra ulike hold. Kursen går rett opp på høyt volum, og siger sakte ned på lavt. Så kommer vann på åkeren ( ny info) - og så er vi igang igjen. Shortere vi trolig holde seg unna NAS etter brendte fingre. Tror personlig markedet liker Lufth/NAS enda bedre enn IAG/NAS. Hos SAS bør man bite negler fra til dette er avgjort
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2018 kl 12:59 6032

Om begge kjøpere sa ifra at de ikke lenger var interessert hadde kursen nærmest kollapset ila dagen. Vi ser ingen pluss av drift før Q3 i beste fall. Oppkjøpsstyret har kjørt opp og holder kursen 100 kr over der den ellers ville vært.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
cinet
22.06.2018 kl 12:54 6045

Lever meget godt videre alene, det gjentok Kjos senest i går. T.o.m. DnB kommer diltene etter med oppustert kursmål 275. Ryanair fortsetter sin selvdestruktive retorikk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Søndre
22.06.2018 kl 10:46 6142

Lever godt videre alene ? Ny emisjon i september ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
cinet
22.06.2018 kl 10:13 6172

Tyskerne er meget grundige, kjøper seg ikke inn og kaster inn to useriøse "konkurs-bud", i tiegg til å snakke "nedsettende" om NAS. Sonderinger melom Lufthansa og NAS har pågått lenge, det er nå bare spørsmål om pris(som alltid) Lufthansa vi trolig føle at budet er "innenfor", før det kommer. Det kommer innen kort tid, eller NAS lever godt videre alene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
22.06.2018 kl 09:52 6200

Kan vi få et bud fra tyskerne i helgen..?
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2018 kl 21:45 6441

Kjos er en pragmatiker, får han en god pris så tror jeg ikke Kjos er så opptatt av hvem det er fra.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2018 kl 09:27 6721

NAS:RYANAIR-SJEFEN: - VIL ALDRI BY PÅ NORWEGIAN -DN
Oslo (TDN Direkt): Ryanair-sjef Michael O'Leary utelukker et bud på Norwegian. IAG-sjef Willie Walsh holder fast ved aksjene han eier i Norwegian, skriver Dagens Næringsliv (DN) onsdag.

-Vi vil aldri by på Norwegian. Ikke i dag, ikke i morgen, ikke noen gang, sier O'Leary til DN i Brussel onsdag.

På spørsmål til O'Leary om han vil ta del i en budkrig, bryter IAG-sjef Willie Walsh inn:

- Jeg tar ikke del i noen budkrig. Det har jeg gjort veldig klart, sier Walsh, skriver DN.

ØT, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70


O'Leary hadde nok hoppet på om han kunne, men er stygt redd han får ikke engang komme inn på kontorene hos Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2018 kl 08:33 6796

IAG: – Om Lufthansa vil betale mer, er det fritt frem:
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/iag-om-lufthansa-vil-betale-mer-er-det-fritt-frem/24375735

Jeg tror i motsetning til andre her at dette er ikke noe "spill" i det hele tatt. De har tatt en vurdering på hva Norwegian er verdt og hvor mye de er villig til å betale, og holder seg til dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Epona
20.06.2018 kl 17:36 7143

Dette er vel en fordel for både NOFI og NAS og skal kunne gi styrke i markedet:

"Bank Norwegian - Tillegg til lisensavtale med Norwegian Air Shuttle

Bank Norwegian AS ("Bank Norwegian") har kommet til enighet med Norwegian Air Shuttle-konsernet ("Norwegian Air Shuttle") om et tillegg til lisensavtalen for bruk av varemerket Norwegian mv ("Lisensavtalen").

Lisensavtalen er forlenget til ti (10) år og er eksklusiv i de nordiske land med hensyn til immaterielle rettigheter, samarbeid knyttet til kredittkort, lojalitetsprogram mv. I tillegg vil Norwegian Air Shuttle invitere Bank Norwegian til å diskutere en eventuell utvidelse av det geografiske området for Lisensavtalen til europeiske land utenfor Norden. Dessuten er de finansielle vilkårene i samarbeidet endret, herunder gjøres det justeringer i antall cashpoints som tildeles Bank Norwegians kunder i lojalitetsprogrammet. Endringen i de finansielle vilkårene er ventet å ha bare en marginal finansiell betydning for Bank Norwegian.

Denne informasjonen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5 12."

https://newsweb.oslobors.no/message/454196

Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 16:23 7236

NAS:FIKK 3 ANERKJENNELSER UNDER PASSENGER CHOICE AWARDS
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle fikk en rangering på fire stjerner og vant i tillegg to priser under Passenger Choice Awards i Los Angeles. Flyselskapet ble kåret til beste lavprisselskap i Europa og fikk pris for beste WiFi om bord, ifølge en melding fra selskapet onsdag.

ØT, finans@tdn.no
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 16:02 7278

Ny aktør på banen med short:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140

BOGLE INVESTMENT MANAGEMENT, L.P. - 250k aksjer. De dekket seg inn til under 0,5% i desember men er nå over til synlig igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
tickerlover
20.06.2018 kl 11:21 7476

Kilder til oppkjøp interesse og konkret kontakt med NAS er Lufthansa-sjef Carsten Spohr og IAG-sjef Willie Walsh.
Begge er sitert i flere nettaviser.

Uansett om du stoler på NAS eller ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Søndre
20.06.2018 kl 10:47 7546

Hvem er kilden til evt. oppkjøp.
Bjørn Kjos : Vi trenger ikke penger nå. Han kan gå ut evt. i august, nå trenger vi penger.

Jeg stoler ikke på NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Cunt1984
20.06.2018 kl 10:32 7587

Hvorfor i alle dager velger Lufthansa å gå ut med denne informasjonen hvis de faktisk er interesserte i legge inn bud. Har aldri vært vitne til en mere rotete prossess mot et mulig oppkjøp noen gang. Se tilbake å se hvordan andre transaksjoner er gjort, dette er amatør messig på høyt nivå. Verken IAG eller Lufthansa har noe å tjene på å gå ut i media med dette..
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
cinet
20.06.2018 kl 00:38 7828

Hvis Lufthansa+NAS ... betyr det en gigant , som vil styre det meste av nord og mellom/sentral-Europa. Skrekksenarie for IAG ,og SAS blir for de historisk intresserte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
19.06.2018 kl 22:06 8008

Lufthansa-sjef Carsten Spohr vil bygge en egen lavprisgigant i Europa. Norwegian kan bli en del av det, om Lufthansa kjøper opp selskapet.

Link

https://www.dn.no/nyheter/2018/06/19/2054/Luftfart/kan-smelte-norwegian-inn-i-ny-lavprisgigant

Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2018 kl 18:28 8262

"Det som er litt guffent er at IAG har sagt at noen budkrig var ikke aktuelt for deres del."

Merkelig at du legger vekt på en sånn uttalelse, den ville typisk kommet fordi de er interesserte.

Hvorfor skulle de fortalt at de ville vært interessert å være med på en budkrig? Det er absolutt ingen oppside ved å gjøre det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare