Microsoft nevner poLight Tlens i patentbeskrivelse

SoriaMoria
PLT 18.11.2019 kl 10:33 25608

https://patent.yivian.com/6920.html

Fra 14. november.

Variable Attenuation Of An Illumination Source

Det ser ut til å ha mange bruksområder. Det bekrefter at PLTs teknologi har stort anvendelsesområde.

Fra teksten:

[0045] FIGS. 12, 13, and 14 show operations of a first illustrative tunable lens 1200 that utilizes a thin bendable translucent glass membrane 1205 and piezo elements 1210 and 1212 that are disposed thereon. Tunable lenses having a similar configuration to that shown in FIG. 12 are commercially available under the trademark poLight TLens.RTM.. A polymer cushion 1215 is located between the membrane 1205 and a translucent glass support 1220. The piezo elements on the membrane are arranged to spherically deform the polymer cushion when a voltage is applied.
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Kraamz
19.11.2019 kl 22:20 5861

Er rett over 8 mill aksjer i dag, en linse blir solgt for alt fra 2-4 dollar har vel blitt nevnt. ifølge rykter er barcode nok til å dekke utgiftene. Får vi det markedet vi håper blir det flotte tall å vise til🙂
Londonmannen
19.11.2019 kl 22:50 5794

På dagens kurs var verdien på selskapet kr 331,2 mill NOK. I den grad TLens er en disruptive teknologi og størrelser som Microsoft begynner å vise interesse, samt at TLens blir benyttet i mobiler, smartklokkene m.m. duppeditter, da tror jeg ikke dagens kurs har så veldig mye av suksessen innbygget. Heller svært lite vil jeg tro. Var det 1+ mrd USD en enhjørning omsatte for? Ved suksess så vil jeg tro oppsiden i poLight er enorm. Det hyggelige er at raketten kan tennes hvilke dag som helst nå. Det er nå 3 mnd siden den første ordren på TLens kom, siden har samme kunde bestilt totalt 124k TLens. Ekspertene hevder at det er langt mer enn hva som trengs i en PVT. I så tilfelle kan en melding om designwin ligge snublende nær........
provence
19.11.2019 kl 23:32 5725

Oppkjøp kan bare være en leketanke og hva et bud må ligge på.

Hugs på at det er noen store eiere her i toppen på aksjonæroversikten og som har en atskillig høyere inngang enn hva IPO prisen ble. Med intro på børsen ble aksjonærene forespeilet et kursintervall mellom 30 og 300 kr per aksje. Den ble 50kr.

De store akjonærene i denne har ikke solgt en eneste i denne nedturen. Bare en av de store i kraft av eiersits , kan egenhendig blokkere et bud. 100kr ? Neppe. 350kr .. hmm.. For det kan se ut til at veldig få vet hvor revolusjonerende denne teknologien er.

Nordea selger over 3 konti. Det rare å observere er at Nordea solgte ikke mye i siste periode med denne oppturen med 4. bestilling på linser og kursen var høyere enn i forrige periode. Faktisk ble salg fra disse 3 konti det samme antall aksjer som i forgående periode da kursen var i området 32-36kr. Nordea kunne ha kvittet seg med et betydelig større antall i denne perioden.

Salg i perioden 7 - 13.11
09 VERDIPAPIRFONDET NORDEA AVKASTNING 1.88% 152 680 -3 953
13 VERDIPAPIRFONDET NORDEA KAPITAL 1.48% 120 233 -3 113
16 VERDIPAPIRFONDET NORDEA NORGE PLUS 0.73% 59 340 -1 433

Salg i perioden 31.10 - 6.11
09 VERDIPAPIRFONDET NORDEA AVKASTNING 1.92% 156 633 -3 953
13 VERDIPAPIRFONDET NORDEA KAPITAL 1.51% 123 346 -3 113
16 VERDIPAPIRFONDET NORDEA NORGE PLUS 0.75% 60 773 -1 433
Redigert 20.11.2019 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 00:17 5676

Oppkjøp til 350 kroner aksjen? Jeg vet ikke jeg, klarer Polight en overskudd etter skatt på nette (lave) 100 millioner kroner i 2021, så tilsi en PE på 30 kurs 365 kroner.

Er den linse så god som flere her inne, meg inkludert tro, så snakker vi nok langt større overskudd etterhvert. Kursen kan rett og slett bli helt sinnsvak høyt hvis dette slår til. Vi kan bare håpe at de tre største aksjonærer som sitter på skarve 50 prosent av alle PHO aksjer er like coole når det kommer et skambud, som de var da aksjen var under 10 kroner.
uopplyst
20.11.2019 kl 04:57 5607

Finnes det noe som helst håndfast som tilsier oppkjøp. Vi kan spekulere men dette blir lite fruktbart så lenge dersom det ikke er grunnlag for det..

PLT har store fremtidsutsikter. Bare en liten andel av markedet vil medføre en stigning av aksjekursen vi nok vil bli forbauset over.

Etter min oppfatning er det helt uforståelig at aksjen skal ligge 10 kroner under emisjonskursen med den utvikling som har funnet sted etter dette. Såvidt jeg kan bedømme er det relativt få aksjer i omløp, så her vil det nok kunne bli "trangt i døra". Det sier seg selv at den den minste utvikling(nyhet/melding) her vil føre til en eksplosiv stigning av aksjeverdien.
SoriaMoria
20.11.2019 kl 09:29 5425

https://www.marketwatch.com/press-release/handheld-barcode-scanners-market-size-analysis-and-demand-with-future-forecast-to-2024-2019-02-26

Selv om markedet for mobiltelefoner er det som virkelig kan gjøre poLight stort skal vi ikke undervurdere markedet for barcodescannere. I følge denne analysen var dette markedet på ca. 80 milliarder kroner i 2018 (jeg antar at analysen bruker USD) og forventes å stige til ca. 160 milliarder kroner i 2024.
Hvis en gjennomsnittlig skanner koster 2000 kr (ren tipping, kom gjerne med bedre forslag) vil det si at det hvert år selges 40 millioner barcodescannere. Noe som vil øke til 80 millioner i 2024.

Det er for tiden ett barcodeproduct som har nådd EVT-nivået (Engineering Verification Test), som betyr at produktet er designet og blir testet med poLights teknologi. Dette produktet er planlagt lansert i midten av neste år, 2020.

Det er 5 barcode-produkter som er i PoC-stadiet (proof of concept) og 4 til som har kjøpt startkit fra poLight. Det er altså 10(!) ulike barcodescannere som er interessert i poLights teknologi.

Med noen få prosent av markedet for linser til barcodemarkedet i løpet av de neste årene vil poLight kunne tjene gode penger bare på det.

I tillegg kommer smartklokker, AR, medisinsk utstyr og sist men ikke minst smarttelefoner.

1 % av smarttelefonmarkedet vil bety linser til 15 millioner telefoner og gi inntekter i 100-millionersklassen.

https://www.statista.com/statistics/263437/global-smartphone-sales-to-end-users-since-2007/

Med dagens marketcap på litt over 300 millioner er dette virkelig et av de mest spennende selskapene på Oslo børs.

focuss
20.11.2019 kl 09:32 5418

Soria Moria
Hva er AR?
SoriaMoria
20.11.2019 kl 09:35 5392

Augmented reality (AR) is an interactive experience of a real-world environment where the objects that reside in the real world are enhanced by computer-generated perceptual information, sometimes across multiple sensory modalities, including visual, auditory, haptic, somatosensory and olfactory.

https://en.wikipedia.org/wiki/Augmented_reality
Redigert 20.11.2019 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
focuss
20.11.2019 kl 09:38 5393

Soria Moria
Takk skal du ha. Det hjalp litt :-)
SoriaMoria
20.11.2019 kl 09:40 5381

Les avsnittet om possible applications. Der kommer det mange eksempler på bruk. Dette er helt klart en del av fremtiden!
Sydney
20.11.2019 kl 09:40 5379

Dere er jo ikke helt gode. Selv om barcode markedet er 80 milliarder så tar ikke plt andeler av det som helhet. De leverer kun en liten del. Der en enhet koster 30 kr.
Selges det for eks 1 Mill mobiler med plt så blir det skarve 30 Mill.

Så kan skal ha ganske heftig volumer før de tjener penger.

Max produksjon er vel 20 Mill enheter.
SoriaMoria
20.11.2019 kl 09:44 5360

Les innlegget en gang til. Poenget i innlegget mitt er ikke antall milliarder kroner, men antall barcodescannere som produseres årlig. Hvis PLTs teknologi brukes i 5 % av 80 millioner enheter i 2023 er det 4 mill * 30 kr. Det er 120 mill. Hvis det brukes i 10 % er det 240 mill osv. Det er nok alene til å forsvare en verdi på selskapet langt over dagens. Og det er bare ett av segmentene PLT retter seg mot.
SoriaMoria
20.11.2019 kl 09:46 5345

30 kroner ganger 20 millioner enheter er forøvrig 600 millioner kroner. Det er nesten det dobbelte av dagens børsverdi på selskapet...
2211
20.11.2019 kl 10:10 5266

Ser det er nevnt 30 kr. Er det gjennomsnitt forventet salgspris for en linse eller inntekt for en linse ??
focuss
20.11.2019 kl 10:25 5229

På ett tidspunkt så brukte jeg 30 kroner for en regneøvelse, Det tallet tok jeg ut av løse lufta. Håper det ikke er det som ligger til grunn for at 30 kroner dukker opp rett som det er. Etter det jeg vet har ikke PoLight antydet noen pris for linsen.
Computum
20.11.2019 kl 10:32 5199

Det er vel bare en antagelse foreløpig. Pris er nok gjenstand for forhandlinger. Lav-volumprodukter må nok betale adskillig mer enn høy-volum. Og spesial lav-volum produkter, som medisinsk utstyr, vil sikkert spesialtilpasses og ha relativt høy pris.
Om Polight-linsen var en av mange tilsvarende som skulle konkurrere om markedsandeler, ville det vært grunn til nøkternhet med hensyn til hvor stor suksess et lite selskap i Norge kunne oppnå.
Men om linsen representerer framtidens nye standardteknologi og er godt patentbeskyttet vil det bare være spørsmål om tid før en gigant "banker på døren". Dessverre er det sannsynlig at selskapet snart er oppkjøpt. Om produktet er så godt som alt tyder på.
provence
20.11.2019 kl 10:43 5184

Man trenger ikke synse om saker .. dette IPO dokumentet ligger her som belyser en del punkter http://q4live.s22.clientfiles.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/177975322/files/doc_financials/poLight-ASA-IPO-Prospectus-19-September-2018.pdf

Utdrag side 42:
Figure 6.3.4a: poLight in the competitive landscape, as viewed by poLight
As shown in the table above, the Group's products are targeted, at least initially, to have a higher price than
the incumbent VCM technology.The Company considers that the advantages of the TLens offset the
disadvantage of a higher price.


TLens må forholde seg til et marked og priser rundt VCM baserte linsesystemer.
Rojan
20.11.2019 kl 10:47 5174

Er det jeg som er helt på jordet her eller, når det gjeller et eventuelt oppkjøp så er det vel opp til aksjonærene, altså oss, om vi vil selge, inntil noen skaffer seg 90% av aksjene da kan vi bli tvangsinnløst. Eller har jeg misforstått?
SoriaMoria
20.11.2019 kl 10:49 5167

Det anslås i denne analysen at salget av antall AR/VR-headset vil øke til ca. 70 millioner i året i 2023.

https://www.viar360.com/virtual-reality-market-size-2018/

Innenfor AR er det er i dag 4 PoC på gang, 2 som har planlagt PoC og 5 som har kjøpt startkit fra poLight. Etter smarttelefoner er det dette segmentet som har flest saker på gang.

Noen få % av markedet vil alene også kunne gi inntekter i 100-millionersklassen.
Computum
20.11.2019 kl 11:15 5118

Det kan komme et oppkjøpstilbud som blir anbefalt av selskapet. Noen vil likevel ikke selge. Men ved over 90% tilslutning kan resterende tvangsinnløses.
Nugatti
20.11.2019 kl 11:35 5090

Rally på gang?
provence
20.11.2019 kl 11:37 5096

Artig å se at kursen går uten meldinger. Og kursdrivende meldinger vil komme og kursen blåser 50kr :)
SoriaMoria
20.11.2019 kl 11:40 5127

Fra analysen:

Shipments of augmented reality and virtual reality (AR/VR) headsets will jump 54% to 8.9 million units worldwide this year. The annual growth rate will accelerate to 67% over the next four years with shipments reaching 68.6 million in 2023, per a forecast from International Data Corp. (IDC).

Det er vel ikke noen grunn til at det skal bråstoppe der heller. Se på grafen for smarttelefoner:
https://www.statista.com/statistics/263437/global-smartphone-sales-to-end-users-since-2007/

Polight er har store muligheter innenfor en rekke segmenter i sterk vekst.
Rojan
20.11.2019 kl 12:36 5001

Ikke sikkert dette betyr så mye, men jeg tenkte umiddelbart på at det ser ut som det blir prioritert frontkamera fremfor skjerm.
Øyner et lite håp for polight, nødvendigvis ikke i dette spesifikke tilfellet, eller kanskje?

https://www.google.no/amp/s/www.techradar.com/uk/amp/news/oneplus-8-pro-alleged-sketch-outlines-quad-cameras-and-punch-hole-screen
Redigert 20.11.2019 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
edvi
20.11.2019 kl 12:48 4958

Onepluss er en meget god mobil, er strålende fornøyd med både kamera og resten av mobilen til en god pris. Dette blir spennende hvis Polight inngår samarbeid med de.
MrQuiet
20.11.2019 kl 12:54 4937

Kan TLens være aktuell i Microsofts nye mobiltelefon Surface Duo 5G?

De som er litt mer tekniske kan kanskje se om bildet viser en "vanlig" kameramodul eller en TLens kameramodul på bildet som er lagt til i linken under:
https://ibb.co/b3F7ZVy

Surface Duo er vist frem allerede, men skal igjennom flere tekniske endringer før lansering høsten 2020. På CNET står det følgende om kameraet:
Microsoft showed us a Surface Duo with a single camera -- it lives on the right screen as you open it up. Compare that to the Galaxy Fold's six cameras (three on the back, two in the middle, one in the front) and the Duo may start to seem lacking. We don't know anything at all about the camera tech.

But Microsoft seems to believe that one camera should be enough to take any photo you want -- turn it one way for a selfie and the other for a portrait. The problem is this: Image quality is one of the top features that buyers care about in a phone, and any top-tier device is practically expected to have at least two cameras on the back.

Kan det være aktuelt å kun kjøre med en TLens og bruke den til både "selfie-kamera" og "hovedkamera" - er TLens god nok til det?



Slettet bruker
20.11.2019 kl 13:23 4873

Selskapet selv har vel antydet noen dollar som pris hvis jeg husker rett. 30 kroner er ikke akkurat mange dollar, heller noen få.
provence
20.11.2019 kl 13:43 4809

Jeg tror ikke dette er en TLens modul. Hva man ser midt i bildet er at selve linsen ikke er der. For VCM baserer seg på en linse som skal forflyttes i dette kammeret og fokus oppnås. Så selve linsen kan sikkert tas ut som vist på bildet.

I TLense er linsen 'spikret' fast og fokus oppnås med å endre konveksiteten på selve linsen med en 'øyemuskel', et Piezo element. Altså en kompakt modul hvor linsen ikke med letthet kan fjernes.

Antar at dette bildet er fra en dings som er i markedet og om dette var en TLense så hadde vi fått vite konkret om dette.

En mobiltelefon må ha 2 linser, en linse for frontkamera og en linse for bakkamera. Noe annet blir upraktisk.

Redigert 20.11.2019 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
MrQuiet
20.11.2019 kl 14:30 4779

Det kan nok stemme at dette ikke er TLens, men bildet er ikke fra en dings som er i markedet - bildet er fra prototypen av Surface Duo, som vil bli lansert høsten 2020

Surface Duo er en foldetelefon og er tenkt med ett kamera som man kan bruke til både selfie-kam og vanlig, avhengig av om du brettet telefonen eller ikke.
provence
20.11.2019 kl 14:53 4743

Ok, forstår. Denne er brettbar, altså få til selfie og brette motsatt og bakkamerafunksjon.

Funksjonelt betraktet, TLens eller VCM samme sak. Men her får man til overlegen rask fokuseringstid og lavt strømforbruk.

En google klokke med kamera var forventet med lanseringen av pixel4. I den presentasjonen ble det også forelest om programvare assistert fotografering. Et kamera tar hele 9 bilder i en flash og det endelige bildet blir behandlet i programvaren mtp. fjerning av optisk støy og 'all-in-focus'. Med Tlens og 9 bilder i en flash vil total eksponeringstid være 9x1mS vs. VCM og 9x5mS optimistisk. Avgjørende mtp. stabilitet osv.
rosgun
20.11.2019 kl 22:36 4484

Siden dette er en tråd som skal spekulere i hvilken klokke som kommer i 2019 eller early 2020 så regner jeg med at den vanlige gjengen ikke bannlyser min mening her da. Takk.

kilde fra 24.10.2019
https://veditto.com/top-10-future-upcoming-smartwatches-2020

Synes fortsatt denne er mest aktuell. Her er det jo tom tegnet inn the humaneye på patentet. skjønner ikke hvorfor folk er så skeptiske til det jeg har påstått og forklart hele tiden ? I tillegg har demotelefonen vært en pixel 3 for bruk på messer sannsynligvis de siste år (ref tekst under bilde fra tidlgere tråder). Det tyder på et tett samarbeid og sannsynligheten øker bare ved denne stadfestelsen og er ingen spekulasjon, men fakta.

De andre klokkene dere har nevnt her er jo bare tull, det er jo ikke tegnet med kamera engang!

https://www.google.com/amp/s/www.pocket-lint.com/smartwatches/news/google/149152-google-pixel-watch-with-built-in-camera-appears-in-patent.amphtml

Her er det iallefall et kamera i patentbeskrivelsen, og nå er det spekulert i 1. kvartal 2020. Dvs early 2020. Tro hva dere vil, men hadde det vært en mindre fisk ville det kanskje ha blitt annonsert designwin allerede med så mange bestillinger. Hvor mange skal ha google watch tror dere ? Og hvor mange forhandlere skal ikke ha noen klokker på lager for første salgsbølge?

6# Google Pixel watch
There had been rumors about Google Pixel Watch from years and we expect it to finally launch in first quarter of 2020. There is nothing confirmed about the design and specs of Pixel Watch but we expect it to sport a flagship-quality hardware and it may come in both Wi-Fi and LTE versions.

Google Pixel watch
Google Pixel watch
There are rumors that it can come with 1GB of RAM and will on a stock version of Wear OS or a version with special features just for Pixel Watch like it has done with Android for Pixel Phones. We could also see a significantly improved Google Assistant.

Google is looking to pack this smartwatch with premium features according to some reports. It could have a smaller design as it is likely to use a yet to be released processor and most probably may have a round-dial design.

Besides Pixel, Google is also ready to bring two new smartwatches on the market. Namely, Angelfish and Swordfish, are the two upcoming smartwatches of Google. The launch date of the respective watches is not cleared yet, but according to the sources, the watch will launch in 2020. According to the leaked information Angelfish, the smartwatch will have 42mm and 46mm sizes.

The watch will be packed with GPS, LTE, and many more connectivity features, and you will also get a heart-rate monitor, which will help you in checking your heart rate. The watch is likely to come with the Android Wear 2.0 OS, but it is not much clear yet.

On the other hand, Swordfish have fewer bezels then Angelfish and this watch will have one operating button only. It is expected that Swordfish will be the cheaper model and Angelfish will have higher prices.
Redigert 20.11.2019 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
provence
20.11.2019 kl 23:16 4262

Helt greit det rosgun om du oppfører deg pent.

Historien forteller at du har gått i strupen på alle som har et litt mer balansert forhold til denne aksjen .. fra deg: "er du også ute nå" .. jeg hører bare ekkoet. Jeg har til din misforståelse ikke vært ute av denne aksjen. Jeg har hele tiden tatt på meg skytshjelmen i møte med deg ! Og jeg har veldig mye negativt på kontoen der. Disse multiple trådene som du bringer frem når det passer seg bør du helst fravike. Det er ikke snakk om raske penger i aksjemarkedet, bare tålmodighet.
Slettet bruker
20.11.2019 kl 23:39 4258

Amen!! 👊
Computum
20.11.2019 kl 23:48 4253

Tror du snakker for flere, provence. Jeg håper inderlig vi ikke står foran lignende "teppebombing" av forumet som det vi hadde i oktober og som THIN har fått smake endel av siden.
Londonmannen
21.11.2019 kl 06:22 4155

Provence
Støttes fullt ut. TTT og det er fakta og positive nyheter rundt poLight som vil være kursdrivende. Men ut fra hva som ledelsen har kommet med så langt virker det som 2020 blir et særdeles spennende år for poLight aksjonærene. Dog kan vi få positive nyheter allerede på denne siden av nyttår.
Kraamz
21.11.2019 kl 09:33 3987

Enig! 🙂 Alle er velkommen så lenge vi oppfører oss saklig😃
Kraamz
21.11.2019 kl 09:34 3983

Forøvrig gode argumenter du kommer med rundt denne klokken Rosgun👍
rosgun
21.11.2019 kl 10:22 3861

Ja, det er vel den første dere har nevnt med kamera.

Å spekulere i klokker som ikke har kamera er jo litt rart
Redigert 21.11.2019 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
SoriaMoria
21.11.2019 kl 10:53 3801

https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2018-11-29-gartner-says-worldwide-wearable-device-sales-to-grow-

I følge denne analysen ble det solgt 53 millioner smartklokker i 2018. I 2022 ser de for seg at det vil bli solgt 115 millioner. Hvor mange av dem som vil være Googles mulige klokke kan man jo bare spekulere i. Apple solgte ca. 22 millioner klokker i fjor.

Hvis vi får en designwin med Google vil vi kanskje se den største prosentvise oppgangen for noe selskap på Oslo børs på en dag noensinne.

Og hvis Google tar i bruk Polights teknologi er det et kvalitetsstempel som vil ha mye å si for alle de andre produktene som vurderes med Polights teknologi. (For tiden ca. 30 på gang innen ulike segmenter.)