OCY - has agreed to acquire four modern LR2 product tankers

inva
OCY 21.11.2019 kl 16:41 40165

Ocean Yield ASA ("Ocean Yield" or the "Company") is pleased to announce that the Company has agreed to acquire four modern LR2 product tankers with long-term charter to companies owned and guaranteed by Navig8 Topco Holdings Inc. ("Navig8 Group") from a major Chinese leasing company. The net purchase price is around USD 132 million in total, or an average price of USD 33 million per vessel, depending on the closing date for each vessel, which is expected to be during the fourth quarter of 2019. The scrubber fitted vessels are built in 2018 and 2019 with about 9 year's remaining bareboat charters to Navig8 Group. Navig8 Group will have certain options to either sell or acquire the vessels during the charter period, as well as an obligation to purchase the vessels at the end of the charter. Including these vessels, Ocean Yield will own six vessels on long-term charter to Navig8 Group. Navig8 Group is a fully-integrated provider of maritime services and one of the world's largest independently-owned pool and commercial management companies. With a global network of 13 offices, the group manages a fleet of over 160 vessels across 11 tanker and chemical pools, operates one of the world's largest bunkering procurement businesses, and also offers technical services and asset management services to shipowners and investors. Ocean Yield's Chief Executive Officer Lars Solbakken said in a comment: "We are pleased to acquire four modern scrubber-fitted LR2 product tankers which increases our fleet to 69 vessels. The net purchase price is substantially below market value, which gives the investment a very attractive risk profile. Total net investments this year have reached USD 438 million and we continue to see attractive growth opportunities as we enter into 2020." Company contact: Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91 Investor Relations contact: Marius Magelie (SVP Finance & IR), Tel +47 24 13 01 82 Company information: Ocean Yield ASA is a ship owning company with investments in vessels on long -term charters. The company has a significant contract backlog that offers visibility with respect to future earnings and dividend capacity.
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
memyselfmine
27.12.2019 kl 16:19 10144

Det var mer konkret enn jeg gjettet på. Sier ryktet kun 10 mnd eller 10 mnd pluss mulig forlengelse eller noe som indikerer at avtalen kan bli lenger...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skrythals
27.12.2019 kl 16:36 10129

Det står bare ca 10 mnd, ingenting om mulig forlengelse. Solbakken sier at det jobbes med flere muligheter for Connector, en standardformulering vi har hørt før.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
27.12.2019 kl 17:52 10036

OCY blir uansett en trygg og god havn når børsen roer seg i 2020! Det ryktes at industrien vil avta de nærmeste årene :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hartepool
27.12.2019 kl 20:55 9935

DB1 hadde ifølge presentasjoner i fjor høst flere interessenter.
Men det virker som om man kun var i samtaler med Akersystemet og trodde at Røkke skulle fikse kontrakt.
Nå er alt i det blå.
Antakelig var det ingen andre interessenter der ute, selskapet bløffet.
Aksjen har vært en disaster i år.
Eneste gleden er at ledelsen er søkklastet med aksjer og at heller ikke de har kursgevinster lenger.
Slik at incentivene for å få fart på selskapet er tilstede .
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
27.12.2019 kl 21:52 9859

Har du ikke fått med deg at Diruen har blitt nedskrevet i regnskapet over flere "sekel" Den er jo snart i "zero,null og nada" i regnskapet Den er jo verdt noen kroner i form av spiker...Jeg synes det er fantastisk at selskapet er innovativ og ser fremover... Gammelt røkkel må ut....
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
tottoguten
27.12.2019 kl 21:55 9856

Finansavisen antydet kontrakt for Constructor. Noen som vet noe mer? Burde gi god cashflow hvis noe hold i ryktene
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hartepool
27.12.2019 kl 23:50 9749

Det er Diruen , som du kaller holken, som senket aksjekursen,eller bløffen om flere kontrakstmuligheter.
Det er også holken som senker utbyttet og endret utbyttestrategien .
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hirulen
28.12.2019 kl 10:08 9569

D1 er fremdeles låst på en opsjonskontrakt med Aker, ut året. Det det har vært åpenbart (for de fleste) at det ikke ville skje noe mer der inntil den opsjonen går ut og man får avklart med Aker om det blir jobb eller ikke. At de jobber i kulissene med alternativer er jo garantert, men de kan ikke begynne å kommunisere eventuelle kontrakt med andre så lenge denne avtalen er gjeldende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2019 kl 11:07 9508

OCY meldte i høst at det spesielt i ett av prosjektene de jobbet med for DH1 hadde vært en positiv utvikling. Investeringsbeslutning her forventes i H2 2020. Men intensjonsavtale, opsjon eller noe sånt, kan komme mye tidligere. Jeg har oppfattet det slik at dette ikke er Aker Energy / Ghana.

Det koster om lag 3 mrd. kroner å bygge et tilsvarende fartøy som Connector. Ingen slike har blitt bygget siden oljenedturen i 2014. For å få en rimelig avkastning på en slik investering, bør et slik fartøy dra inn minst 200-250 mill. i året. Jeg regner med det bare er snakk om tid før Connector tjener dette. Siden det nå er underinvestert i slike skip, kan vi også få en tilstramming med superprofitt. Connector er bygget i 2011, og er et av de mest moderne og best utstyrte skipene på verdensbasis. OCY ønsker ikke å inngå langtidskontrakter nå, og det er en helt riktig vurdering. En kontrakt på 10 mnd., som Finansavisen antyder, vil være helt perfekt.

Silberman
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skrythals
29.12.2019 kl 00:17 9141

Eirik Eide sa i et intervju i høst at det er interessant fremdrift mht utleie av Dhirubhai-1 til en ekstern part og at OCY kanskje vil kunne komme med nyheter om dette i Q1 2020. Slik jeg har forstått det er det Aker Energy som forventes å komme med endelig investeringsbeslutning i H2 2020, tidligst.

S
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skrythals
29.12.2019 kl 00:21 9138

Opsjonen Aker Energy har forfaller 3112 2019. Vi får følge med på om den blir forlenget en av de nærmeste dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
just4fun
30.12.2019 kl 18:17 8654

Ingen melding i dag, men selv om børsen er stengt i morgen kan det jo være at det blir børsmeldt i morgen. De tidligere meldingene om forlengelse har kommet noen dager før den har utløpt, så hva som skjer denne gang blir jo spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
30.12.2019 kl 18:36 8623

Det forundrer meg litt at ikke markedet ser potensialet i selskapet! Det kan være at de store "seriøse" analytikerne ikke prater varmt om OCY enda. Bare for å holde kursen nede. Jeg har null tillit til "våre" aksjeanalytikere. Jeg har vert i dette gamet så lenge at jeg kan si med sikkerhet,alle absolutt alle analytikere bommer grovt en eller flere ganger pr år, hvis ikke så hadde alle som kjøper aksjer etter meglernes anbefalinger blitt rike. Sånn er det ikke i den virkelige og harde verden. Man må stole på egne vurderinger og ha nerver nok til å holde på de......
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 19:17 8576

Enig med milk. Slik jeg ser det er OCY det mest attraktive selskapet på børsen. OCY investerer med relativt liten risiko, men oppnår likevel 13-15 pst. avkastning på egenkapitalen. De fleste av båtene er leid ut godt forbi 2030. I overskuelig fremtid er dagens ubyttenivå på 11-12 pst. opprettholdbart. Mens vi mottar dette, er OCY på god vei til å nå målet om 100 båter. Og de ledige offshore-eiendelene Connector og DH1 gir mulighet for oppside.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Varsom
30.12.2019 kl 19:59 8515

Hysj!! Ikke si noe om det! Jeg er ikke ferdiglastet!
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
just4fun
01.01.2020 kl 14:17 8073

Da har opsjonsavtalen gått til forfall, forventer da en ny melding i morgen og tviler da på at Aker Energy har forlenget denne.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
kaffe2
01.01.2020 kl 15:32 7973

Da tipper jeg at enheten blir leid ut. Endelig...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
04.01.2020 kl 01:57 7455

Greit med en avklaring, men en dagrate på 40 000$ som bortfaller nå var jo noe det også.


Ingen løsning på Ocean Yields skipsfloke: Opsjonsavtalen med Aker Energy avsluttet

Aker-selskapet Ocean Yields drøm om at Aker Energy skulle komme dem til unnsetning er knust. Forsinkelsene og Akers strategiomlegging i Ghana sørger for at Ocean Yields produksjonsskip ikke kan brukes på Røkkes nye oljefelt likevel.

https://e24.no/energi/i/b5JBk5/ingen-loesning-paa-ocean-yields-skipsfloke-opsjonsavtalen-med-aker-energy-avsluttet
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
04.01.2020 kl 13:18 7214

Oljeeventyr i Afrika ett hakk nærmere" Kan dette påvirke OCY og eventuell videre drift av Dhiruen? Ref E24!
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
19.01.2020 kl 11:45 6478

https://e24.no/boers-og-finans/i/8moQ6E/oslo-boers-snuser-paa-rekord-dette-er-de-fem-beste-tradingmulighetene-naa

Ocean Yield bunnet ut på 46 kroner i november. Siden har optimismen hos investorene økt og kursen har utviklet seg i en stigende trendkanal de siste fire-fem ukene. Den tidligere motstanden ved 48,40 kroner er brutt og et kjøpssignal er utløst.
Positiv volumutvikling styrker aksjen. Tre innsidere kjøpte seg opp i selskapet den 22. november, og Ocean Yield er positiv på innsidehandler.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
22.01.2020 kl 09:18 6074

Navig8 Chemical Tankers har på kort tid benyttet seg av tilbakekjøps klausulen på 2 skip. Ny trend?


25.12.2019, 21:12:38
Declaration of purchase option
Navig8 Chemical Tankers Inc. has declared the purchase option on the 2015 built
chemical tanker "Navig8 Aquamarine". The effective purchase date is 25[th] June
2020 with a price of USD 26.5 million.

22.01.2020, 09:08:59
Navig8 Chemical Tankers Inc. has declared the purchase option on the 2015 built
chemical tanker "Navig8 Amessi". The effective purchase date is 22[nd] July 2020
with a price of USD 26.5 million.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Dialog4
22.01.2020 kl 12:04 5942

Da kan vel OCY investere i nye tilsvarende skip (hvis de ønsker) inkludert nye langsiktige kontrakter - det er jo det de har bygget seg opp på siden starten for noen år siden.. Friske penger i kassen er jo ikke noe hinder i så måte..
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 13:59 5859

Høres fornuftig ut det, Dialog4.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
22.01.2020 kl 14:25 5810

Men hva bestemmer om OCY gjør nye investeringer i skip? De gjør de når en kunde har behov for dette og de blir enige om betingelser som begge parter kan akseptere. Hvis kundene selv ønsker å eie og finansiere skipene selv (som Navig8 nå gjør), så faller mellomleddet OCY ut. Hvordan dere kan se at en kunde som ønsker å benytte seg av en kjøpsopsjon som en fordel for OCY har jeg vanskelig for å forstå. At de nå får noe cash ut av dette er riktig, men dere må jo også forstå at skipene er belånte og at egenkapitalen ikke nødvendigvis er så høy. Jeg tipper 30-40%.

Avtalen er fra 2015 og samlet var det 8 båter. Skal Navig8 ha tilbake alle 8? Dette kommer det til å gå utover omsetningen og også kutte en del i backlogen. Det jeg stusser på er at avtalen på 4 nye LR2 skip fra november også er med Navig8 (Group).

https://www.oceanyield.no/Investor-Relations/Press-releases/Agreement/Investment-in-8-chemical-tankers-with-15-year-charters
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hirulen
22.01.2020 kl 15:34 5732

Det kan jo selvfølgelig slå begge veier tenker jeg, verken udelt positivt eller negativt. Det optimale hadde selvfølgelig vært at kontrakten på skipene løp videre.

Blir på en måte som å ta sluttpakke på jobben, du får en god slump penger med en gang, istedenfor lønn i x antall år fremover. Får du deg ny jobb med en gang går du i pluss, drøyer det veldig lenge går du i minus.

Hvis ocy klarer å finne muligheter i markedet ganske kjapt til å plassere pengene i et skip som leies ut med provisjon så er jo dette positivt. De vil jo da ha mer egenkapital å jobbe med i form av gevinst fra salgene. Finner de ikke det så vil det være negativt da inntjeningen faller.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
olsen
23.01.2020 kl 13:54 5532

Marius Magelie i Ocean Yield skrev dette til meg i oktober i fjor som et svar på mitt spørsmål ang. tvisten med Okeanis:

"Men merk at vi er en leasing leverandør som gir kjøpsopsjoner til kunder; historisk er det sjeldent disse opsjonene blir utøvd, men investorer må være klar på at det kan og vil skje ved jevne mellomrom, på samme måte som kunder refinansierer lån hos banker. Typisk vil utøvelse av opsjoner skje til premie til bokførte verdier"

Er ikke noe stress, dette. Verden er full av muligheter, og verdenshavene går ikke noe sted.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
kaffe2
25.01.2020 kl 16:11 5305

Dollaren styrker seg og snart er det tid for utbytte. Gleder meg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Varsom
01.02.2020 kl 08:50 4816

Ocy må vell være noe av det tryggere man kan sitte i nå i disse coronatider pga båter som går på lange kontrakter og at inntekten vil være konstant!

Eller hva mener folk?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
FollowtheFlow
01.02.2020 kl 14:55 4670

Har sittet i OCY en stund, og er som du sier forholdsvis trygt. Den har i likhet med resten av markedet blitt påvirket negativt av virusfrykten, men ikke i like stor grad som øvrige shippingrelaterte aksjer.

Manglende engasjement for Dhirubhai-1 og Connector, og derved noe lavere fremtidig utbytte, er i stor grad allerede tatt ut i kursen. Da markedet for FPSO ser ut til å bli meget positivt i 2020, og kontraktsforhandlinger for Connector er pågående, anser jeg aksjen til å ha en begrenset nedside og betydelig oppside.

Avslutningsvis er det verdt å nevne at de for kort tid siden foretok en rettet emisjon som ga nye finansielle muskler til nye innbringende prosjekter. Dette er en aksje som jevnt og trutt vil gi i overkant av 10% utbytte hvert år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
01.02.2020 kl 18:32 4550

Godt observert,og riktig resonnement på fremtidig utvikling :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
selars
01.02.2020 kl 20:29 4481

Regner med at kursen følger markedet videre nedover, men har tro på aksjen fremover,
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Varsom
01.02.2020 kl 22:04 4393

Er vell ganske så sterk støtte rundt kr 46?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
FollowtheFlow
02.02.2020 kl 12:29 4209

Nå er jeg ingen ekspert på TA, men kan synes som at det er et sterkt støttenivå på 46 ja.

Kan også nevnes at median kursmål ligger på 60,2, og det var et meglerhus (husker ikke hvilket i farta) som kom med en klar kjøpsanbefaling for noen uker siden...

Når det er sagt, med årets sorte svane i full utvikling, er det ikke godt å si hvor markedet i sin helhet vil gå...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2020 kl 18:13 4066

Den sorte svanen er de i ferd med å knekke nakken på nå. 😊
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
breiflabb
03.02.2020 kl 09:48 3838

Ser ut som om den kan vända vid 45.40-45.30.
Pga risk för utbytte-sänkning så skulle ett utbytte på $0,12/a och kvartal ge så bra yield som 10%
på satsat kapital. Risk för dessa tankegångar i och med dagens kursutveckling hittills.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
ignatas
03.02.2020 kl 17:22 3685

det var c.a 2-3 år siden jeg skrev at med FSPO kurs skal til 80 kroner (fra 65) og uten FSPO til 40 kroner :) godt fornøyd med mulighet til å kjøpe nå på 46. emisjon på 45 og redusert utbytte til 0,15. største risiko jeg ser nå er motpartsrisiko pga corona virus. men priset too good to resist.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
03.02.2020 kl 17:54 3635

Godt gjettet ignatas. 40 synes noe lavt, selv uten Dirhu. Ingen tvil om at Ocean Yield er attraktivt priset nå. Tok meg noen tusen selv i dag under 46.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2020 kl 21:27 3482

Ja, husker den spådommen ignatas. Gratulerer med den.

Silberman
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
FollowtheFlow
03.02.2020 kl 22:31 3390

Hvis jeg ikke husker feil, så er guidet utbytte på $0,15. Men siden da så har det vært litt utfordringer med et par fartøy leaset til SOFF som har vært uten inntekt i perioden. Fasiten får vi vel på Q4 rapporten den 12 feb, også er det lov til å håpe på noen positive nyheter ift Connector og/eller FPSO’en samtidig :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare