Hydrogen i Tyskland: Mercedes snart klar, Audi, Hyundai, BMW

Slettet bruker
NEL 21.06.2018 kl 11:23 4326

Hydrogen i Tyskland: Mercedes snart klar, Audi og Hyundai i nytt samarbeid. Tysklands bilindustri er på vei mot et stort skifte; Mercedes bekrefter videre satsing for serieproduksjon av hydrogenbiler, og Audi følger nå i BMWs fotspor gjennom mangeårig samarbeid med Toyota, med tilsvarende utviklingsavtale med Hyundai.

Daimler bekreftet tildigere i måneden at brenselcelleteknologi er en sentral del av konsernets nye elektromobilitetsstrategi, og nå kommer Audi med tung slagkraft med nytt samarbeid etter, med "hydrogen-tungvekteren" Hyundai.

Det er ikke like rett fram i andre land å gå mot tilsynelantende fullskala batteri-elektrifisering i transportsektoren. Langt fra alle har tilgang på lademuligheter og egen parkeringsplass, og strømnettet er i mange deler av verden ikke i stand til å ta imot fullskala batteribilpark. Dette er viktige årsaker til at bilprodusenter over hele verden satser på hydrogen- og brenselcelleteknologi.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
davan
21.06.2018 kl 11:27 4296

Men kusen faller dag for dag???
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2018 kl 11:35 4255

robotene står på NED. vær tålmodig.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2018 kl 11:38 4243

Kun en uke igen, det er siste juni som proton kan salge av tiotals milioner med aksjer
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Nikko
21.06.2018 kl 11:45 4221

Så dukket oraklet Hildur alias Larsson, Karlsson, Karlsson jr, opp med sin skremselspropaganda.
Hvor lenge har du gnålt om dette?
Herregud nå må du snart gi deg!
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2018 kl 11:50 4194

Det er en intressant diskussion og mulig orsak til kursfall? Sen ska dansker selge også men tror det er 2019. Eller om det er nå, husker dere?
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2018 kl 11:52 4189

Lokke presser kurs under 2,70 det var kursen då proton fikk aksjer! Då tenker lokke at proton tenker de må ikke älg.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Nikko
21.06.2018 kl 11:52 4183

Det er helt uinteressante konspirasjonsteorier. Gi nå fred med det tullet
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
M.Y.Peng
21.06.2018 kl 13:46 3990

Det er vel ingen med vettet i behold som ikke tror at hydrogen er fremtiden innen energi. Hvor raskt den vokser og hvem som vil gjøre god forretning av dette, ja det kan vi ha ulike syn og tro på. Jeg har kjøpt Nel aksjen fordi jeg mener de er godt posisjonert for vekst. Håper svaret kun ligger uker/mnd frem i tid.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
johnsen50
21.06.2018 kl 17:15 3725

Flott avslutning i sluttauksjon i dag??er vel en storfisk som skal inn. Satser på ei god fredagsmelding i morra??
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
helgenor
21.06.2018 kl 17:18 3709

https://youtu.be/geEIHL38tSE
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2018 kl 09:40 3044

Fakta:
Hydrogen i Tyskland: Mercedes snart klar, Audi og Hyundai i nytt samarbeid
Tysklands bilindustri er på vei mot et stort skifte; Mercedes bekrefter videre satsing for serieproduksjon av hydrogenbiler, og Audi følger nå i BMWs fotspor gjennom mangeårig samarbeid med Toyota, med tilsvarende utviklingsavtale med Hyundai.
Daimler bekreftet tildigere i måneden at brenselcelleteknologi er en sentral del av konsernets nye elektromobilitetsstrategi, og at Mercedes' preproduksjon av GLC F-cell vil følges av en større serieproduksjon i løpet av få år. BMW vil også komme med en småvolumsmodell i 2021.
Mye tyder på at noe stort er i anmarsj i Tyskland; Audi AG og Hyundai Motor Group meldte i går i en pressemelding om et nytt samarbeid om utviklingen av brenselcelleteknologi. De to selskapene planlegger å krysse lisensierte patenter og gi hverandre tilgang til ikke-konkurransedyktige komponenter. Med Hyundais lansering av NEXO nå i sommer, vil Audi få tilgang på et stort spekter av kunnskap til å sette større fart på egen utvikling.
Audi and Hyundai intend cooperation on the development of fuel cell technologyVolksvagen-gruppens Fuel Cell Competence Center er lokalisert ved Audis Neckarsulm-site. Foto: Audi

Avtalen er for tiden underlagt godkjenning fra gjeldende regulerende myndigheter. Gjennom samarbeidet har begge parter som mål å bringe brenselcellesystemer mer effektivt til volumproduksjon og med raskere modning. Hyundai undersøker også mer vidtgående samarbeid om utviklingen av denne bærekraftige teknologien.
- Brenselcellen er den best systemtilpassede formen for elektrisk kjøring og dermed et sentralt bidrag i vår teknologiportefølje for fremtidens utslippsfrie mobilitet i premiumsegmentet. På vårt hydrogenbil-veikart samarbeider vi med sterke partnere som Hyundai. For gjennombrudd av denne bærekraftige teknologien er samarbeid den avgjørende måten å lede innovasjoner med et bærekraftig kostnadsbilde, sier Peter Mertens, styremedlem for teknisk utvikling hos Audi.
Bilbradet Motor skrev i denne artikkelen om Audis hydrogenbilutvikling i fjor høst, hvor de forsøkte å nøste mer om tyske bilprodusenters syn på utviklingen innen nullutslippsbiler. På spørsmålet om timingen og potensialet mellom el og hydrogen, uttalte René van Doorn, som leder førutvikling i Fuel Cell i Audi AG: – Det er ikke mulig å tenke seg en situasjon hvor ladestrukturen og strømnettet i Tyskland utvikles så kraftig at vi kan skaffe kapasitet som gjør det mulig med batteri til hele bilparken. Og da skal du huske at strømnettet i Tyskland er mye, mye bedre enn i USA. Der vil en slik utfordring være langt større, sa van Doorn til Motor.
Hyundai på sin side, ser også potensiale for større utbredelse og suksess for hydrogenbiler gjennom samarbeidet med Audi: - Vi er sikre på at vårt partnerskap med Audi vil medføre suksess for hydrogenbilutviklingen og miljøfordelene i det globale samfunnet," sier Euisun Chung, nestleder i Hyundai Motor Company, i pressemeldingen fra Audi. "Denne avtalen er et annet eksempel på Hyundais sterke forpliktelse til å skape en mer bærekraftig fremtid, samtidig som flere forbrukere kan leve miljøvennlig med tilgang på hydrogendrevne kjøretøyer, som vi mener er raskeste veien til et reelt nullutslippssamfunn, sier han.
Lang rekkevidde og kort fylletid gjør hydrogendrivstoff til en attraktiv fremtidig energikilde for elektrisk mobilitet. Dette gjelder spesielt for større biler, hvor vektfordelene til brenselcellesystemet som er knyttet til kjøretøyarkitekturen er særlig understreket. I tillegg til ytterligere fremskritt innen brenselcelleteknologi, er nøkkelaspekter for fremtidig markedssuksess blant annet bærekraftig hydrogenproduksjon og etablering av tilstrekkelig infrastruktur, skriver Audi.
I Volkswagen-konsernet har AUDI AG tatt utviklingsansvaret for brenselcelleteknologien og jobber for tiden med sin sjette generasjon. Konsernets kompetansesenter for brenselceller ligger i Neckarsulm. I begynnelsen av 20-tallet vil Audi introdusere den første brenselcellemodellen som en liten serieproduksjon. Som en sporty SUV, vil modellen kombinere premiumkomforten i full-size segmentet med den mulige lange rekkevidden. Lisensavtalen med Hyundai er allerede fokusert på neste utviklingsstadium beregnet på et bredere markedstilbud.
Audi har jobbet med brenselcellekonsepter i nesten 20 år. Det første testkjøretøyet var den kompakte Audi A2H2 i 2004, etterfulgt av Audi Q5 HFC i 2008. Audi A7 Sportback h-tron quattro introduserte h-tron- suffikset for modeller med brenselcelleteknologi. "H" står for elementet hydrogen. Audi h-tron quattro konseptstudiet som ble presentert i 2016, viste videre merkevarens teknologikompetanse i brenselcellesystemer.
Kilde:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-and-hyundai-intend-cooperation-on-the-development-of-fuel-cell-technology-10374
https://www.motor.no/artikler/2017/november/audi-forbereder-ny-hydrogenbil/
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Framtia
22.06.2018 kl 10:01 3018

Er det et kjøps- eller salgssignal...?! Lorden sa nettopp at Nel nå, etter tre år har substans i motsetning til i 2015 på kurs 5,2....Dette burde være et klart kjøpssignal...Da legger jeg ikke "Lorden's" uttalelse alene til grunn for denne vurderingen...Vi vet at det blir meldt kontrakter snart og ledelsen i Nel går langt i å si det samme. Markedet er selvfølgelig avventende pga tvetydige signaler ifm innsidesalg...Selskapet er svakt på innsidekjøp og har vært det i snart ett år! Savner en ledelse som "lider" sammen med aksjonærene og står " han av" i vente på bedre tider...
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
kreinh
22.06.2018 kl 11:18 2853

Enig med Framtia. Godt formulert.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2018 kl 14:17 2665

Dere får svar i neste uke på vi heller får se innsidesalg. Den oddsen er nok dessverre høyere enn et innsidekjøp. Hvorfor foretar ikke ledelsen i NEL ASA innsidekjøp??? Det kunne løfte kursen.. Istedet kan de senke kursen ved å dumpe aksjer/opsjoner ut i neste uke. Ansatte og tidligere Proton Onsite aksjonærer har lov til å selge mange aksjer som de fikk i oppgjør for salget av PO - i neste uke. Deres inngangkurs er lavere enn dagens tarvelige lave kr 2.92,-....Det er ikke noe hyggelig for oss hvis det skjer..
Redigert 20.01.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare