NEL i FA fredag 29.juni 2018

Slettet bruker
NEL 28.06.2018 kl 23:34 1431

FA fredag 29.6.2018

NEL til himmels etter milliardkontrakt
INDUSTRI: NELs gigantkontrakt med Nikola Motors gir økte volum og store kostnadskutt. – Kan gi flere kontrakter fremover, sier analytiker.
SIGURD SVEEN
– Vi er selvfølgelig veldig fornøyd med å bli valgt som leverandør. Dette beviser at vi er teknologisk helt i front både når det gjelder elektrolysører og fyllestasjoner, sier konsernsjef Jon André Løkke i NEL.

Syv måneder etter at selskapet ble valgt til å være eksklusiv leverandør til Nikola Motors hydrogenstasjoner i USA, ble det torsdag klart at NEL har sikret seg sin første leveranse. I børsmeldingen går det frem at NEL skal levere 448 elektrolysører og tilhørende fylleutstyr. De første leveransene er ventet i 2020 og vil strekke seg over fem år.

Kontrakten er på flere milliarder kroner, men Løkke vil ikke si hvor mange milliarder.

NEL produserer elektrolysørene på Notodden, og volumet på denne kontrakten er mange ganger høyere enn dagens årlige produksjonskapasitet. Dermed må kapasiteten på Notodden økes, noe Løkke spår vil redusere produksjonskostnadene med rundt 40 prosent.

– Denne kontrakten gir oss muligheten til å få kapasiteten opp og kostnadene ned. Når det skjer, åpner det seg også flere nye markeder for oss. Samtidig vil vi prismessig kunne ta opp konkurransen med fossile energikilder, sier han.

Kraftig kurshopp

Markedet tok bølgen av storkontrakten, og sendte NEL-aksjen opp 19,8 prosent til 3,47 kroner. Til tross for kurshoppet har aksjen likevel bare steget 3,8 prosent i år, noe som er 3–4 prosentpoeng mindre enn hovedindeksen. Analytiker Jonas Meyer i SpareBank 1 Markets tror imidlertid aksjen har mer å gå på og opererer med et kursmål på 4,40 kroner.

– NEL kommer ikke bare til å få et positivt bidrag fra denne kontrakten, men også fra et økt antall kontrakter i tiden som kommer. Denne kontrakten viser at selskapet er veldig konkurransedyktig, sier han.

Meyer peker på at alle verdens hydrogenselskaper kjempet om kontrakten med Nikola Motors, og at NEL som vinner har sikret et solid kvalitetsstempel. I tillegg vant nylig NEL også en mindre kontrakt i Sør-Korea.

– NEL var konkurransedyktige da de vant kontrakten i Sør-Korea, og nå skal kostnadene kuttes 40 prosent. Det sier noe om potensialet til å få flere kontrakter i Sør-Korea og i resten av verden, sier han.

700 fyllestasjoner

Bak Nikola Motors står Trevor Milton. Den Las Vegas-fødte amerikaneren og serigründeren er av flere medier trukket frem som lastebilbransjens svar på Elon Musk.

Mens Musks Tesla har revolusjonert bilbransjen, og også har lansert en batteridrevet lastebil, ligger Milton et hestehode foran med den futuristiske lastebilen Nikola One – en hypermoderne, heleelektrisk lastebil med rekkevidde som skal overgå dagens dieselalternativer.

Da Finansavisen snakket med Milton i slutten av oktober sa han at han har startet arbeidet med å få på plass inntil 700 fyllestasjoner i USA.

«Opprinnelig skulle vi bygge rundt 350 relativt store stasjoner. Vi kommer imidlertid til å doble antallet til 700 stasjoner, men de kommer til å bli halvparten så store som opprinnelig tiltenkt. Det gir oss raskere og bredere dekning i USA. Alle disse mellomstore stasjonene vil kunne håndtere 12,5 tonn hydrogen hver dag. Det tilsvarer rundt 250 lastebiler på hver.»

500 millioner dollar

Selv om ikke Løkke vil si hvor stor kontrakten er, gis det i børsmeldingen visse indikasjoner.

«I begynnelsen av mai annonserte Nikola at Anheuser-Busch har bestilt opptil 800 hydrogenlastebiler. For å støtte Anheuser-Buschs lastebiler, må Nikola og NEL bygge rundt 28 fyllestasjoner. Dette bestillingsvolumet alene vil ha et inntektspotensial for NEL på over 500 millioner dollar,» står det i børsmeldingen.

Da samarbeidet mellom Nikola og NEL ble kjent i februar, kom det frem at Nikolas fyllestasjoner vil ha mellom åtte og 32 elektrolysører. Det er naturlig å tenke seg at disse stasjonene i begynnelsen vil bli installert med åtte stykker, siden de er modulbaserte og dermed lett kan skaleres opp etter behov.

I første omgang skal NEL levere 448 elektrolysører, og det er nok til å bygge 56 slike fyllestasjoner. Det er dobbelt så mange som det Anheuser-Busch har behov for, og som altså har et inntektspotensial for NEL på 500 millioner dollar, eller drøye 4 milliarder kroner.

– Dette kan jeg dessverre ikke kommentere, sier Løkke.

– Nikola skal bygge 700 stasjoner og dere leverer nå komplett utstyr til 56 stykker. Har dere fått signaler om at de ønsker mer?

– Denne kontrakten har et veldig stort potensial, selvfølgelig også utover det vi nå har fått. Nå skal vi imidlertid glede oss over denne kontrakten vi har fått, og som vi har jobbet lenge og hardt for, så får vi se hva som skjer i fremtiden, sier Løkke.

nel

Nel ble den store stjernen
Torsdag åpnet børsen som ventet ned, etter onsdagens nedtur på Wall Street, blandede Asia-børser og en relativt stabil oljepris. Nel ble stjernen og steg opp med +20% på en gigantomsetning kr 286.000.000,-
Redigert 21.01.2021 kl 08:33 Du må logge inn for å svare