Natto: Elendig børsutvikling i 2019

livsstil
NATTO 16.12.2019 kl 11:19 9662

Når 2019 snart går mot slutten ser vi nok en gang en elendig børsutvikling for Natto Pharma. Når OSE har gått nesten 15% og enkelte selskaper innenfor BIOTEK har hatt fantastisk utvikling blir man jo både trist og litt matt. Nå kan vi ikke tilskrive ledelsen all skyld, men det virker som om de ikke er så opptatt av kursutviklingen som vi øvrige aksjonærer. Det er lite kursdrivende nyheter, med unntak av kvartalspresentasjonene. Markedet er heller ikke forutsigbart, og et eksempel på det er at det ble gjort en rettet emisjon til storaksjonær og styremedlem på kurs 11,50, da er det underlig at kursen skal ligge på kr. 8,- Hvorfor ligger kursen og vaker mellom 30-40% under emisjonskurs? Mye av svaret ligger vel i tillitt, eller sågar mangel på tillitt.
Ja, ting går riktig vei. Omsetningen øker og det samme bør bruttofortjenesten gjøre. La oss nå for all del håpe at ikke lønnskostnadene skyter i være igjen. Lønnsom vekst gjelder også for Natto.
Vi har for lengst vunnet tålmodighetsprisen, så la oss for all del håpe at den kan materialisere seg i løpet av 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2020 kl 00:52 4214

herremann, huffda. det er ikke kritikk. ang fantasi, hva skal en si om loversen sin fantasi som løper løpsk?
oss i mellom, er du bohan eller nær? regner ikke med svar. bohan-bohannær?
Redigert 02.01.2020 kl 01:13 Du må logge inn for å svare
surplus
02.01.2020 kl 10:11 4154

Lett og bli utolmodig i denne aksjen, men blir beroliget av at ting ser ut til å utvikle seg i positiv retning. Da er det vel egentlig bare å sette seg godt tilrette og vente på kursøkningen som bare må komme.

Kursøkningen kan godt la vente på seg så lenge selskapet gjør de rette grepene. Ser at de på nytt ønsker å utvide staben med en Product Development Manager. Ambisjonene går tydeligvis ut på å utvide produktportefølgen til også og omfatte " functional food supplements, sports drinks, animal nutrition, hair care, etc."
https://www.finn.no/job/management/ad.html?finnkode=164176424

Ser også at enkelte er litt skuffet over at Marketmaker ikke har bidratt til en positiv kursøkning. Slik jeg ser det kan en marketmaker fort bli et tveegget sverd. De skal kun oppretthold volum og på ingen måte spekulere i aksjen. Ved en lavt kjøperinteresse (fra investorer deriblant oss) må de derfor kjøpe/selge (til seg selv)på disse lave nivåer (mange hadde vel heller sett at de ikke ble noe omsetning på disse lave nivåene i det hele tatt). Oppfordringen blir derfor klar. Legg inn kjøpsordre

Venter med spenning på utviklingen i 2020

Redigert 02.01.2020 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Trencher
02.01.2020 kl 10:20 4140

Det er jo svært få aksjer til salgs, så det skal ikke rare kjøpet til før kursen spretter i været. Vi får følge surplus sin oppfordring og ta en liten dugnad nå på nyåret. Da har jeg begynt og fått opp kursen 4,67% i dag :-)
Redigert 02.01.2020 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
02.01.2020 kl 17:31 4066


Utviklingen og jobben som gjøres i selskapet er elendig. Det flyttes aksjer utenfor børs, og det er kun i Natto dette foregår. Hadde styreformann og resten av de ansatte kjøpt aksjer over børs og vist at de har troen, kunne det hende at vi hadde sett en annen interesse for selskapet. Jeg har sittet med min aksjepost sikkert i 8-10 år, vært med på emisjoner, takken jeg sitter igjen med er en ræva utvikling av kursen. Jeg er heller ikke så altfor imponert over jobben som gjøres, ja det er blitt bedre, men langt i fra godt nok. Enkelte burde ha fratrådt sin stilling, og ansatt nye folk som vil utvikle og lage et seriøst selskap.
Jeg er også som mange andre aksjonærer som lurer på hvilket avtale Sjur Thorsheim har inngått. At det er en eller annen avtale som foreligger, er jeg ganske sikker på. Noen dugnad fra meg, blir det ikke. Det får holde med de aksjene som jeg eier.
Herman*
02.01.2020 kl 18:08 4051

Hvilken avtale er det du sikter til? Sjur Thorsheim har gått inn med kapital i en emisjon, kjøpt aksjer fra Life Sciences Sweden, samt gitt et rentebærende lån til Natto. Vi trenger definitivt flere som Sjur, men jeg skulle selvsagt ønsket at han brukte et par millioner på å handle over børs.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 00:34 3989

sluki, 8-10år, jaja, du burde solgt deg ut for lengst. var sikker på at det ikke fantes noen som var så stupidos i en askje, snakk om lovers.
bohanherre, suzuki er inne på noe. kasnkje du kan fortelle hemligheten i avtalen?
fabian2
07.01.2020 kl 01:39 3877

Flotte navn er fine greier. Hvorfor ikke benytte oppkjøpsanledningen til et nytt navn ? NL Biotec f.ex.? ( Natto-Lurium Biotec)
fabian2
15.01.2020 kl 18:45 3775

Kursutvikligen er nå slett ikke så verst, den er ihvertfall STABIL .....og det er jo noget
Slettet bruker
21.01.2020 kl 00:23 3706

19 feb kommer dommen. q4 blir ingen høydare, når var det sist noen høydare i natto?
noen fremtidig høydare har jeg ikke troen på. eneklte i selskapet ødelegger selskapet men vedkommende har dessverre ikke bedre vett. hva tror du boherremann? kursmål 7 grunkere etter q tall så .......
Redigert 21.01.2020 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
21.01.2020 kl 11:28 3651


Hvem er det som lemper ut aksjer rundt 7,75 - 8 hver eneste dag?
Er det utømmelig?
Slettet bruker
21.01.2020 kl 12:10 3634

Skjer med det samme noen kjøper på 8, da må den presses ned på 7 tallet med det samme. Helt utømmelig måned etter måned, år etter år. Og fra ledelsen hører vi ingenting.
Sukiyaki
21.01.2020 kl 14:39 3598


vestavind, joda ledelsen hører vi fra hver gang det skjer transaksjoner utenfor børs.
Lurer på hvilken avtale Thorsheim har gjort. En eller annen form for en avtale må det foreligge.
Herman*
21.01.2020 kl 15:14 3578

Hva mener du med «avtale»?
Sukiyaki
21.01.2020 kl 15:26 3568


Herman, avtale, vet ikke. Men siden det dyttes på med aksjer rundt dagens kurs, må det være et eller annet. Når kursen går litt opp, kommer det alltid aksjer for salg noen ører lavere. Skulle ikke forundre meg om det foregår et eller annet i kulissene.

Herman*
21.01.2020 kl 15:35 3559

Som jeg har nevnt før, skyldes nok det at selgerne står i kø, men få vil gi bort aksjene. Det er derfor et ulikt nivå av salgsvilje, og flere og flere selgere melder seg hvis kursen stiger litt. Dette er en varslet «katastrofe», og er utelukkende styrets ansvar.
Slettet bruker
22.01.2020 kl 00:24 3503

loversen sutrer som vanlig. lytt til guru trendi.
bohanherrmann du som sitter i styret kan vel svare, eller er det også vanskelig?
dere kan stille deres kristiske spøsrmål til herremann=bo...
qtall 19 feb, mitt kursmål 7, kan hende konkurs.
Redigert 22.01.2020 kl 00:32 Du må logge inn for å svare
fabian2
22.01.2020 kl 00:53 3492

Sannsynligvis sitter flere fra ledelsen i Natto og leser hva dere skriver her
fabian2
22.01.2020 kl 01:36 3477

15 lesere på 40 minutter midt på natta , eiendommelig stor interesse her. Pussige greier.
Slettet bruker
22.01.2020 kl 09:04 3434

fabbis, sitter ledelsen og leser på forumet natterstid burde de heller ha brukt natta til søvn og dagen på selskapet og styre skuta på rett kjøl og ikke på et skjær
Sukiyaki
22.01.2020 kl 12:48 3393


Herman, Det er merkelig at det i månedsvis skal pumpes ut aksjer rundt dagens kurs. Det stinker. Styret gjør ingenting, det har vi sett i årevis vi som har vært med i årevis. Det er et stort hån og en skam mot sine aksjonærer, sånn som selskapet holder på.

Slettet bruker
23.01.2020 kl 00:35 3332

haha, boherremann svarer ikke. snakk om å treffe spikeren på hauet. hvorfor skal nye innvestorer inn i natto? det er ingen som har klart og svar på det hittil.
så lenge selskapet ikke gjør noen ting som gagner markedet styrer markedet langt unna. men når iquen ikke er høyere blir det sånn
ha en trendi natt uten at en må tenke på iquen om en dum eller ikke at en er ansatt i natto
livsstil
23.01.2020 kl 09:59 3291

Trendi, hadde du sluttet å henge ut enkeltpersoner og heller konsentrert deg om selskapet hadde kanskje noen tatt deg seriøst. Det er ingen som er uenig at kursutviklingen er katastrofal, men det er ikke det samme som at selskapet går dårlig. De har levert vekst og en ok bruttomarginen med unntak av ett kvartal. At kursen blir liggende konstant på dagens nivå synes jeg er merkelig. Det pøses stadig ut nye aksjer og nå ligger det nesten 30k innenfor 8,15. Når man samtidig vet at den rettede emisjonen ble gjort til kurs 11,50 så er det noe som ikke stemmer med virkeligheten, men markedet har dessverre alltid rett.
Jeg håper virkelig valgkomiteen bruker på tid og ressurser på om vi har den rette kompetansen i vårt styre. Vi har ligget på samme kurs i 5 år og da er det på tide at noen kritiske røster sier ifra at styrets jobb kanskje ikke har vært god nok. Jeg savner offensiviteten, de gode PR sakene og et skikkelig road show for å tilegne seg nye aksjonærer. Alt dette er fraværende, selv om det tilsynelatende ansettes nye mennesker i organisasjonen. Bohan har sikkert mye godt for seg han, men som Styreleder har han kanskje gjort sitt og vi burde sett etter en annen profil og kompetanse slik at selskapet blir verdsatt slik det fortjener. Ja, det vil smerte litt, men vi er nødt til å foreta oss noe når utviklingen er blitt som den er.
Jeg er dog bekymret for at Natto ikke tør å ta et slikt oppgjør og at man unnskylder seg for at ting tar tid. Man kan heller ikke la det gå smertefritt med den jobben styret gjorde ved utskillelsen av Kaydence Pharma, den står i beste fall til stryk. Ingenting har skjedd og Natto Pharma sitter fortsatt og betaler Dan sin lønn og øvrige kostnader, snakk om skivebom.
Redigert 23.01.2020 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
fabian2
23.01.2020 kl 10:06 3282

Kaydence er vel et fint eksempel på finansakrobatikk
Herman*
23.01.2020 kl 10:44 3267

Livsstil: Amen. Vi får se på q4 presentasjonen om det finnes tegn til at styret tar noen grep. Hvis ikke, er jeg redd vi må foreta oss noe.
Sukiyaki
23.01.2020 kl 13:44 3228


livsstil godt skrevet. Kaydence var bare en gimmick, pengene en gikk inn med der, ser jeg som tapt. Styreleder passer dessverre ikke til jobben hvis han skal fortsette sånn som nå. Men jeg velger å tro at han har en overraskelse til markedet snart, som vil sette fart i aksjen. Kanskje vi får svaret ved Q4. Hvis selskapet ønsker nye investorer inn, må de legge om strategien.
Hvem som lemper ut aksjer rundt dagens kurs, hadde vært artig og visst. Det er som du skriver, det er noe som ikke stemmer.
Redigert 23.01.2020 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2020 kl 14:59 3202

Må være noen som har bestemt at kursen skal være på 7 tallet. Klin umulig å få den høyere. Må være litt av en suppegjeng som sitter i styret i dette selskapet. Blir de ikke flau?
fabian2
23.01.2020 kl 22:08 3147

Åpenbart ikke. De har sikret seg selv. Det er poenget med finansakrobatikk
fabian2
24.01.2020 kl 01:08 3096

Akkurat ja. Bohan og Montgomery. Veldig pålitelige. Imponerende. Akrobatbrødre
livsstil
24.01.2020 kl 12:09 3033

Spillet fortsetter, hvis det er antydning til at kursen skal øke blir det straks lagt ut ny post på kr. 8,- kom ikke å fortell meg at dette er tilfeldig. Dette er systematisk manipulasjon av kursen og har pågått i flere uker. Jo, det er som også andre antyder noen vil at ikke kursen skal øke. Selv dager med relativt stor omsetning har disse postene vekslet hender på kurs 7.95 og 8,00. Jeg orker ikke å ta dette med Oslo Børs, men at dette er bevisst er det ingen tvil om. Fikk en liten løft en dag når det ble gjennomført en emisjon på 11,50 siden har kursen ligget der den nå gjør. Kanskje det er noen som spekulerer i oppkjøp og vil at budpremuen skal regnes fra dagens nivå, i stedet for en pris rundt 12,00.... kan spekulere i mye, men det er i alle fall ingen god trigger til å få nye aksjonærer.
Redigert 24.01.2020 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
24.01.2020 kl 12:27 3018

Livsstil: Kan ikke avvise noen teorier, men hva om det er en eller flere selgere som rett og slett ønsker å selge et betydelig antall aksjer på rundt 8 kroner? Jeg tror det bare mangler nok kjøpere, og det har vært problemet i mange år. Ellers har Kappa fått ny (Svensk) styreleder. Skulle tro han hadde sterke bånd til ny hovedaksjonær, men synes ikke de svenske selskapene han kan knyttes til virker som opplagte kjøpere. Ser ellers at de har har fått en styrerepresentant fra et større norsk oppkjøpsfond. Kanksje det ligger noe der, i så fall bommet jeg med mine antagelser om at kjøperen var en kunde/partner.
Redigert 24.01.2020 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
livsstil
24.01.2020 kl 15:10 2976

Joda det kan naturligvis være en selger som skal tømme seg på akkurat det nivået, men det virker vel suspekt når det har pågått så lenge. Begynner å bli møkk lei, makan til tafatte folk i både styret og management. De ønsker ikke å skape noe oppmerksomhet rundt selskapet. De ansetter stadig flere folk, men de er jo allergiske for å produserer news av interesse. En fremoverlent styreleder hadde aldri akseptert en slik passivitet. Årets GF bør det bli litt action for nå tror jeg en del har fått nok av all tåkepraten. Nå må vi samle oss å stille mye tøffere krav til ledelsen og styret. Jeg har sagt det mange tidligere, Natto slik det i dag fremstår har ingen verdens ting på en børs å gjøre. Trist, men dessverre en realitet. Jeg håper jeg tar skammelig feil, og en magert håp får være Q1 rapporten.
Herman*
29.01.2020 kl 14:16 2809

En krone omsatt i Natto er priset til ca 30% av en krone omsatt i Kappa. Med en forward P/S på under 1 og ca 30% årlig vekst (med utsikter til høyere vekst når nytt produkt bidrar), er det vel ingen andre selskaper på OSE som er billigere? Kontrakter blir ikke børsmeldt, innsiderne kjøper ikke aksjer over børs... Er enig i at årets GF kan være et greit sted å forlange endringer.
livsstil
29.01.2020 kl 15:15 2789

Ja, man blir jo bare tussete av å regne på dette. 2020 har dessverre fortsatt slik 2019 avsluttet tragisk. Informasjonsflyten er jo helt fraværende og selskapet melder jo ikke om noe verdens ting annet enn kvartalsrapportene. Jeg hadde vært flau, hvis jeg var ansvarlig for en slik utvikling, hadde de enda prøvd, men de gjør jo ingen verdens ting og da er markedet nådeløst, men fortjent. Skulle ikke forundre meg at kursen faller under 7,- så kan de fortsette å skryte av at omsetning er økende med ny marketmaker ombord, men at kursen har i samme periode falt fra rundt 12,- til dagens kurs rundt 7,50.
Slettet bruker
29.01.2020 kl 15:37 2773

Hva for en suppegjeng er det som sitter i dette styret. De må jo være mindre begava. De gir fullstendig blaffen, skulle blitt skifta ut heile banden.
Vandregutten
29.01.2020 kl 15:44 2765

Jeg tror der snart kommer et skambud på selskabet, derfor kursen holdes nede. 11,5? Men jeg seller ikke under 20,- så kan de gjøre hva se vil....lykke til, mvh Vandregutten
Slettet bruker
29.01.2020 kl 18:59 2723

aksjen kryper stadig nedover. litt av en god jobb som gjøres i selskapet. thorshjem får god valuta for sine emisgrunkere